Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 81

Ämne: Är allt ljud?

  1. #1
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran

    Är allt ljud?

    Control voltage är väl hörbara saker. Och då slog mig tanken, är midikabelsignaler också ljud? Och då slog mig tanken, är typ usb och sånt ljud?

  2. #2
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    I rätt frekvens så kan det göras till ljud ja.

  3. #3
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Nää vad nice

  4. #4
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Det finns ju en skiva där de gjort musik av ljudet av ljuset från olika himlakroppar

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    allt är ljud oavsett hur fort man lyssnar

    man hör bara inte

  6. #6
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Var det inte någon här som gjorde stycken av ljuden från olika signaler? Eller var det någon annanstans jag hörde det?

  7. #7
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Ashaz: Berätta gärna om du vet vad den heter.
    Tanken slog mig när jag stod på jam idag och förklarade att min doepfer msy2 var sönder, att den brummade om jag lyssnade på signalen, men d fick jag till svar att det var en strömsignal och de brummar. Men vafan, den låter, den är en ljudsignal tänkte jag. Men de ska testa den iallafall.

  8. #8
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    Ja, allt är ljud, men ingen kan se det så

  9. #9
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Hon är ju med i den där serien Ancient Aliens som gått på History Channel.

  10. #10
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    har själv satt audio kontakter på grejjer
    - saker som förmodligen inte tillvardags avlyssnas så ofta eller mixas egentligen
    - men många elektriska signaler låter mer än väl, men låter dock olika bekvämt ;]

    coax, din-sync, lfo, gate\trig, midi, usb, s-video, video-scart, spdif, RF, pulsgenerator, funktionsgenerator, etc etc

    SIGNAL → ANALOG MIXER \ EFX SEND AUDIO SIGN. OUT → VCF CV IN är en favorit tex

  11. #11
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    allt är ljud oavsett hur fort man lyssnar

    man hör bara inte

  12. #12

    Veteran
    Fin

  13. #13
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    haha

  14. #14
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hon är ju med i den där serien Ancient Aliens som gått på History Channel.
    Vem /Vad menar du ?

  15. #15
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    CV är dock mycket sällan ljud. Nästan bara vid FM.

  16. #16
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Så tänk så här: Allting i Universum svänger. Det är bara vid absoluta nollpunkten (när ingenting rör sig) som inget svänger - och jag vet inte om det tillståndet existerar i Universum(?) Annars vibrerar precis allting i Universum hela tiden, i olika frekvenser.

    Ljud är vågformer i frekvens området 20-20000 Hz, som de flesta människor kan uppfatta med hörselsinnet.

    Vågor i Universum inom ett visst frekvens område kan med olika tekniker samlas in och konverteras till ett annat frekvens område, exempelvis 20-20000 Hz så att våra öron kan uppfatta vågorna. Processorn i en dator avger vågformer/signaler på några GHz (miljarder svängningar per sekund). De kan samplas och spelas upp 1-100 miljoner gånger långsammare, till ljud, så kan man höra processorns vågformer/signaler. Det samma gäller allt som avger vågor/signaler i Universum. Man kan på samma sätt sampla exempelvis infraljud (1-4 Hz tror jag det är) och konvertera och spelas upp 100 gånger snabbare så att man kan höra dem. Eller Ultra ljud som är över 20000 Hz till kanske 100000 Hz eller något sådant. Man kan sampla delfiner eller fladdermöss med en ultraljuds detektor, pitcha ner vågformerna till hörbart ljud och lyssna. Mycket intressant!

    Vissa frekvensområden är synliga för människans ögon, inom ca 400-700 nm. Det kallar vi för "ljus". Man kan sampla ljus, konvertera det till ljud och lyssna. Bin kan se snabbare svängningar i ljusets vågor, under 380 ns (UV-ljus) för att hitta blommorna lättare. Vi skulle kunna se UV ljus med en apparat som konverterar UV-ljus eller IR-ljus till ljus. Med en IR kamera (exempelvis TermoVision) kan man se värme bilden av omgivningen, för IR ljuset konverteras till ljus.

  17. #17
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Man kan ju inte utgå från vad som hörs, alla hör ju olika.. Och med framtida robotöron kanske man kan höra mer saker. Är det ljud då, men inte nu?

  18. #18
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CV är dock mycket sällan ljud. Nästan bara vid FM.
    Fast visst fasen låter det? Typ små knäpp och sånt va? Och vid fm så är det i "audiorate" som annars egentligen inte är ett så bra begrepp, då man fortfarande kan höra saker som är långsammare än så, det fick kag klart för mig när jag körde sinusvågor på frekvens noll i puredata igår.
    Det borde heta "tonerate" istället.

    Andreas t: intressant!


    By the way, fick en ball idé i somras om att göra en låt med enbart de frekvenser som unga personer hör, en låt som man inte kan lyssna på med utslitna öron.

  19. #19
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast visst fasen låter det? Typ små knäpp och sånt va? Och vid fm så är det i "audiorate" som annars egentligen inte är ett så bra begrepp, då man fortfarande kan höra saker som är långsammare än så, det fick kag klart för mig när jag körde sinusvågor på frekvens noll i puredata igår.
    Det borde heta "tonerate" istället.
    Nä CV får du svårt att höra om du inte som Erik säger kör typ FM så att modulationskällan har en frekvens på över 20Hz. Om du tänker t ex en Envelope. Låt oss för enkelhetensskull tänka att du har sustain på noll och både attack och decay på 0,5 sekunder. om du loopar detta får du ju en triangelvåg med frekvensen 1Hz (en svängning per sekund). Det hörs alltså inte, och inte heller om du inte loopar. Så att om du får en cykel (så att säga) som har frekvens på 20Hz eller uppåt hörs den.

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lucarno Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej! Allt är nostalgi! Färgerna och typsnittet talar till mig från 80-talet, känns sinnessjukt bekant.

  21. #21
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä CV får du svårt att höra om du inte som Erik säger kör typ FM så att modulationskällan har en frekvens på över 20Hz. Om du tänker t ex en Envelope. Låt oss för enkelhetensskull tänka att du har sustain på noll och både attack och decay på 0,5 sekunder. om du loopar detta får du ju en triangelvåg med frekvensen 1Hz (en svängning per sekund). Det hörs alltså inte, och inte heller om du inte loopar. Så att om du får en cykel (så att säga) som har frekvens på 20Hz eller uppåt hörs den.
    Men spelar det inte lite roll också vilken vågform man har? Ibland kan man ju sänka till exempel sågtänder långt under tonregistret men de hörs klart och tydligt. Fast är det då också över 20 hz eller vadå?

  22. #22
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Kan väl kanske va att det inte är en perfekt sågtand vilket ger upphov till vågor på vågen så att säga. Annars filtrerar väl t ex ljudkort generellt bort allt under någon viss frekvens för att det blir likspänning? Om man inte har ett ljudkort som kan skicka DC såklart.

    Eventuellt kanske högtalare och dylikt knäpper till av spänningspeaken då sågtanden är i topp, men som sagt har jag fått för mig att lljudkort iaf filtrerar bort låga frekvenser för att dom i ljudsammanhang är oönskade.

  23. #23
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Ska kanske tilläga att sågtanden var från en monotribe, inga ljudkort inblandade.

  24. #24
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om man kollar på frekvensinnehållet i en sågtand så är det inte så konstigt att man hör ljud även om grundfrekvensen är väldigt låg. Sedan har vi övergången från maxvärde till minvärde som är abrupt, vilket resulterar i ett hörbart knäpp när man går långt ner i frekvenserna.

  25. #25
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Hm jo jag känner ju till fenomenet att även extremt låga frekvenser (under 20Hz) kan tyckas knäppa, men jag undrar om det inte har att göra med att det blir en spänningstopp i början av varje sågtand (slutet? ramp kanske det är då...). Spänningstoppen får då membranet i dina högtalare/lurar att röra sig vilket direkt genererar resonansfrekvenser/övertoner som du hör och uppfattar det som att du hör den infraljudet trots att det du egentligen hör är bara är övertoner av det.

    Så skulle nog jag resonera men nu är jag ute på hal is så om Erik eller någon annan insatt vill ta över här är det fritt fram


    EDIT: Ja mina teorier bygger ju på att vi man har en perfekt sågtand, vilket man väl i praktiken aldrig får vilket betyder att sågtanden redan från början innehåller övertoner.

  26. #26
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran

  27. #27
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jamen... frekvensinnehåll.
    En sågtand (eller alla andra vågformer utom sinus) innehåller ju många övertoner. Även om frekvensen (alltså grundtonen) ligger under 20 Hz så finns ju övertoner högt upp i det hörbara området.

    Hjärnan fungerar så att vi uppfattar frekvenser över c:a 20 Hz som en ton, medan frekvenser därunder som icke-ton.
    Det är därför vi kallar det för "knäppande".

    Perfekt sågtand eller inte, det dräller ju av övertoner i vilket fall som helst.


    https://youtu.be/qLCUq9UVy50
    Senast redigerat av Erik G den 2012-10-01 klockan 09:21.

  28. #28
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Vi hade en gubbe på mitt gamla jobb som kopplade in en förstärkare och högtalare till olika digitala signaler på processorn för att söka fel. Han kunde t.ex. lyssna på CS*, IRQ* eller så och höra vad som var fel...

  29. #29
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast visst fasen låter det? Typ små knäpp och sånt va?
    Jovisst, när spänningen byter värde abrupt. Då får man ett steg, och det innehåller frekvenser; ett "knäpp".

    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och vid fm så är det i "audiorate" som annars egentligen inte är ett så bra begrepp, då man fortfarande kan höra saker som är långsammare än så, det fick jag klart för mig när jag körde sinusvågor på frekvens noll i puredata igår.
    Frekvens noll = likspänning. Det hörs definitivt inte. Om du hörde något så var det digitalskräp från ljudkortet.

  30. #30
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan sampla delfiner eller fladdermöss med en ultraljuds detektor, pitcha ner vågformerna till hörbart ljud och lyssna.
    Ja, så gör man ju för att "höra" dem. Så begreppet ljud är definitivt tänjbart.

  31. #31
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jovisst, när spänningen byter värde abrupt. Då får man ett steg, och det innehåller frekvenser; ett "knäpp".



    Frekvens noll = likspänning. Det hörs definitivt inte. Om du hörde något så var det digitalskräp från ljudkortet.
    Dåliga ljudkort i all ära, men är verkligen noll i puredata noll då? Ljudet rörde sig i en jämn takt.

  32. #32
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dåliga ljudkort i all ära, men är verkligen noll i puredata noll då? Ljudet rörde sig i en jämn takt.
    Jag vet inte vad Puredata är, men en frekvens = 0 är DC, och innehåller med andra ord inga frekvenser.

  33. #33
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Frekvens noll=inget ljudFrekvens i detta sammanhang mäts ju som bekant i Hertz (Hz) vilket är svängningar per sekund. Noll svängningar per sekund är ju just vad det låter som - ingen svängning alls!Edit: Erik va såklart före! Jag vet inte heller vad Puredata är?

  34. #34
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    OT: PureData ~MaxMSP fast Open Source.

    http://puredata.info/

  35. #35
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Enligt strängteorin består det fysiska av oscillationer i en massa dimensioner. Det kan man väl se som en sorts ljud och t.o.m. musik om man nu är böjd åt det hållet. De som har lagt örat till och lyssnat riktigt noga säger att det låter som "hambo".
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Hambo
    http://www.youtube.com/watch?v=flpKRF4i9fQ

  36. #36
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Det här blir nästan lite väl knepigt snart, men jag har fått svar på min fråga iallafall: allt är ljud

  37. #37
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Att säga att allt är ljud är väl på sitt sätt korrekt men kanske något förvirrande. Allt är vågrörelser är enligt mig ett bättre sätt att uttrycka det.
    Om du går natur på gymnasiet kommer du få läsa det där i fysiken!

  38. #38
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Tunnelbanenörderi:

    Ljud = det man hör via öronen med frekvenser ca 20 Hz till 12kHz-20kHz (beroende på ålder, slitage etc). Öronen känner av lufttrycksförändringar.

    För att höra elektriska svängningar (signaler) behövs en omvandling till ljud, via högtalare/hörlurar. Då hör mam signaler med motsvarande frekvenser som örat uppfattar.

    Alla andra vågformer än sinus innehåller övertoner, som kan höras även om grundfrekvensen är för låg för örat (eller högtalaren, t ex iPhone).

    För att höra signaler på andra frekvenser kan man göra på två sätt. Antingen "spela upp fortare/saktare" så att signalerna får hörbar frekvens, eller att försöka hitta amplitud- eller frekvensändringar (modulationer) och lyssna på dessa. Det senare är absolut vanligast när det gäller "intressanta" ljud frn rymden t.ex.

    Framme (slutnördat)

  39. #39
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej! Allt är nostalgi! Färgerna och typsnittet talar till mig från 80-talet, känns sinnessjukt bekant.
    Faktiskt en 1920-talare Cooper black, ritat av Oswald Cooper 1921. Används på Beach Boys skiva Pet sounds, och av Easyjet i deras logga. Mer poppis på 70-talet än 80-talet, men används fortfarande.

  40. #40
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Allt är ljud, förutom det här.

  41. #41
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    http://www.nasa.gov/centers/goddard/...ole_sound.html

    The Perseus cluster black hole's B-flat, by contrast, is 57 octaves below middle C or one million, billion times lower than the lowest sound audible to the human ear! In terms of frequency (the time it takes a single sound wave to pass by), the lowest sounds a person can hear is 1/20th of a second. The Perseus black hole's sound waves have a frequency of 10 million years!

  42. #42
    peter ripa
    peter ripa är inte uppkopplad
    peter ripas avatar
    Senior
    vi är ju vana att förhålla oss till svängningar inom 20-20khz med våra öron och därför faller det sig enkelt att låta en elektrisk svängning översättas via en vca till en högtalare men det är ju strikt sett bara ett sätt representera den elektriska svängningen och egentligen inte alls något självskrivet

  43. #43
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

  44. #44
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Jag tycker Svampar är mysiga. För inte nog med att en del av dem kan ha fina svamphattar i fina färger och lattjo former, de kan minsann HÖRA också. Det ni. Alltså med de där lamellerna under hatten. Som en del arter har alltså.

    Däremot spelar de inte musik. Inte direkt iallafall. Eller, ja inte vad jag vet åtminstone:



    Från en supersnabb nätsök som gav mig vad som kanske kan bli ett fint extranäthem utanför 99 MYCOTOPIA <3

    Tänka sig vad som kan hända av en ren slump alltså.

    99 är fan guldet alltså.

  45. #45
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här blir nästan lite väl knepigt snart, men jag har fått svar på min fråga iallafall: allt är ljud
    Allt är inte ljud. Man kan däremot konvertera olika frekvenser som inte är aukustiskt ljud till aukustiskt ljud så att det blir hörbart för de flesta människor. Se på den här bilden:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ge_diagram.svg

    Man kan konvertera ultraljud eller infraljud till aukustiskt ljud. På samma sätt kan man konvertera en signal/vågform i vilken frekvens som helst till aukustiskt ljud, och då blir det aukustiskt ljud men det är inte aukustiskt ljud före konverteringen.

    Före konverteringen till aukustiskt ljud, så kanske signalen/vågformen är någonstans i spektrumet som visas här:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedi...M_spectrum.svg

    Om det exempelvis är synligt ljus så kan man ju inte kalla det för "ljud". Att det går att konvertera till aukustiskt ljud är en annan sak. Man har satt namn på olika frekvens områden för att vi lättare ska kunna kommunicera vilket frekvensområde vi menar på ett effektivt sett.

    Vetenskapen har varit tvugna att sätta gränser för namnen på olika frekvens intervall, aukustiskt ljud är 20 - 20 kHz. 19.9999999 Hz definieras som infraljud för det är <20 Hz, och 20000.000001 Hz definieras som ultraljud för det är >20 kHz. Det låter i princip likadant för oss men att vissa personer ändå kan höra dessa frekvenser har faktiskt inte med saken att göra.

    Han krokodiler och alligatorer som vill para sig genererar infraljud i ca 1-4 Hz för att locka till sig honorna. Flygplan genererar infraljud vilket kan kännas efter att ett flygplan passerat i närheten, det mullrar dovt och det kan kännas i kroppen. Så även om vi inte kan höra infraljud inom vissa frekvenser så kan vi kanske känna vibbrationerna med kroppen.

    En döv tjej som var på disko på Sturecompagniet 1994 när ett kriminellt gäng kallblodigt sköt med automatvapen rakt in mot diskoteket, hon hade sagt att hon älskade att gå på disko för hon kunnde känna vibrationerna. Hon blev träffad och dog där. En fruktansvärd tragedi för alla inblandade.

    Våra kroppar kan uppfatta frekvenser som våra öron inte kan. Spädbarn kan normalt sett höra frekvenser upp till ca 30000 Hz, de kan alltså höra ultraljud.

    Skulle du göra en låt som bara spädbarn och en del fyrbenta djur kan lyssna på? Kunde vara kul! Tänk bara på att det gäller att lyssnaren har ett par hörlurar (eller högtalare) som kan generera ultraljuds frekvenser och signalen måste spelas in och upp med något som kan sampla och generera över 20 kHz.
    Senast redigerat av Andreas T den 2012-10-02 klockan 20:26.

  46. #46
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    NASAs sida ovan rör till begreppen rätt illa... En frekvens är aldrig tid utan dess invers 1/t där t är sekunder. Periodtid mäts i tid däremot. Det svarta hålets frekvens blir då 1/(10 000 000 x 365,25 x 24 x 3600) Hz, dvs... Äh fan iFan har ingen kalkylator

    /spacerwisser

  47. #47
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    En parallell mellan ljus och ljud... Det vi uppfattar som vitt ljus är mix av (helst) alla synliga frekvenser, liksom att brus som definieras som "vitt" är en mix av alla (hörbara) frekvenser av samma energi. Brus där energin minskar mot högre frelvenser kallas "rosa brus". Ljus med motsvarande egenskaper (mindre energi i högre frekvenser, mot blått, än vid lägre, mot rött) uppfattas som rosa

  48. #48
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    NASAs sida ovan rör till begreppen rätt illa... En frekvens är aldrig tid utan dess invers 1/t där t är sekunder. Periodtid mäts i tid däremot. Det svarta hålets frekvens blir då 1/(10 000 000 x 365,25 x 24 x 3600) Hz, dvs... Äh fan iFan har ingen kalkylator /spacerwisser
    Ja, eller hur Men man fattar grejen iaf

  49. #49
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En parallell mellan ljus och ljud... Det vi uppfattar som vitt ljus är mix av (helst) alla synliga frekvenser, liksom att brus som definieras som "vitt" är en mix av alla (hörbara) frekvenser av samma energi. Brus där energin minskar mot högre frelvenser kallas "rosa brus". Ljus med motsvarande egenskaper (mindre energi i högre frekvenser, mot blått, än vid lägre, mot rött) uppfattas som rosa
    Drar man vidare jämförelsen mellan ljud och ljus, så kan man se att det är bara en bokstav som skiljer. Dessutom är det intressant hur primitiva våra sensorer för färg är, som bara detekterar rött grönt och blått (obs jag snackar inte om synen i stort, som är helt vansinnigt avancerad), och på nåt sätt som jag inte riktigt fattar får det att räcka för att se alla möjliga crazy färger. Hörseln kan däremot urskilja rätt små tonskillnader med sina coola och snygga sensorer med hår och spiraler och grejor.

  50. #50
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Pehr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, eller hur Men man fattar grejen iaf
    ...men det är ju NASA themselves som skriver och ingen högstadieuppsats direkt

  51. #51
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    är och är. Det kan väl vara vad man vill. Man kan se allt som ljud. Man kan också säga att en ton på 20khz inte är ljud eftersom ingen kan höra den. Ingen som kan berätta om det i alla fall. För katter är det klart att det är ljud. Jag drar gärna det resonemanget lite längre.

    jmf. "midi är inte ljud" som man har hört några gånger på diverse studioteknikkurser. Nehej, men ljudet i MaxMSP är inte ljud heller, det är bara information. Man kan ta en .doc-fil och byta header, eller skicka schedulerdata till ljudkortet i Max också. Eller löda på några jack i ena änden av en midikabel.

    Allt är allt.

  52. #52
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tunnelbanenörderi:

    Ljud = det man hör via öronen med frekvenser ca 20 Hz till 12kHz-20kHz (beroende på ålder, slitage etc). Öronen känner av lufttrycksförändringar.

    För att höra elektriska svängningar (signaler) behövs en omvandling till ljud, via högtalare/hörlurar. Då hör mam signaler med motsvarande frekvenser som örat uppfattar.

    Alla andra vågformer än sinus innehåller övertoner, som kan höras även om grundfrekvensen är för låg för örat (eller högtalaren, t ex iPhone).

    För att höra signaler på andra frekvenser kan man göra på två sätt. Antingen "spela upp fortare/saktare" så att signalerna får hörbar frekvens, eller att försöka hitta amplitud- eller frekvensändringar (modulationer) och lyssna på dessa. Det senare är absolut vanligast när det gäller "intressanta" ljud frn rymden t.ex.

    Framme (slutnördat)
    Nej det är inte alls slut där.. om vi tänker signal av digital natur (och eller analog, osv, osv), vilken går genom DAC vidare ut i förstärkare/högtalare.. luften sätts i sväng.. vilket retar trumhinnan... vilket ger upphov till någon slags signal omvandling för att tolkas av hjärnan... osv.. osv..

    Hur kan man då vara säker på att det är ett ljud? Eller en svängning i rummet.. kan det inte bara vara en form av signalstörning i huvudet.. det är vid avkodning till det undermedvetna/medvetna det blir spännande att resonera om vad ljud är.. eller snarare upplevelsen av ljud.. Det kanske bara är inbillning allt man hör? Det kanske låter som nått helt annat?


    https://youtu.be/y9bVd3BspIQ


    Sorry.. men inget kanske är vad det verkar.. i verkligheten.. det kan vara precis tvärt om!!



    Fast jag tror faktiskt att allt är en rörelse och en våg så ja ALLT är ljud och har LJUD!
    Senast redigerat av Sillen den 2012-10-03 klockan 07:07.

  53. #53
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag tycker att ljud kan ses som Schrödingers katt, eller som man brukar jämföra med om ett träd faller i skogen när ingen hör, låter det då?

  54. #54
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    För den fysikaliska aspekten var det slutnördat, för den metafysiska, let the game begin

  55. #55
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Oavsett vad så är ju ljud ett begrepp, precis som alla andra begrepp, som människan hittat på vilket är definerat som vågrörelser med frekvens inom det, för människan, hörbara intervallet 20Hz-20kHz. Så lite konstigt blir det att säga att allt är ljud för då inför man nya definitioner av begrepp. Att man exempelvis kan sänka hastigheten på ultraljud inspelat i t ex rymden så att vi kan höra det innebär att vi omvandlat ultraljud till ljud i det hörbara intervallet, inte att ultraljud ÄR ljud.

  56. #56
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    ren fysikaliskt är ljud och ljus inte samma sak, även om man kan mäta frekvens hos båda

    ljusenergi färdas som energipartiklar (fotoner), även i vakuum. ljud är endast vågrörelser i ett medium och sker inte på kvantnivå. ljud existerar inte i vakuum.

    ljus och annan strålnings kvanta beter sig dock både som partiklar och vågor, dualitet - http://en.wikipedia.org/wiki/Wave%E2...rticle_duality

  57. #57
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oavsett vad så är ju ljud ett begrepp, precis som alla andra begrepp, som människan hittat på vilket är definerat som vågrörelser med frekvens inom det, för människan, hörbara intervallet 20Hz-20kHz. Så lite konstigt blir det att säga att allt är ljud för då inför man nya definitioner av begrepp.
    Det jobbiga är att när man skärskådar sådana här definitioner som är begrepp som vuxit fram över tiden och inte har ett tydligt ursprung i någon vetenskap, så har de en tendens att knaka i fogarna. Ibland är det bättre att luta sig tillbaks och ta en öl, alternativt hitta på ett helt nytt begrepp som man brutalt bestämmer exakta avgränsningar för.

  58. #58
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag menar alltså: ljud kan inte sägas vara allmänt definierat som "vågrörelser med frekvens inom det, för människan, hörbara intervallet 20Hz-20kHz". Det är säkert några här och där som för praktiska syften i konkreta situationer funnit det nödvändigt att ha en definition, och då formulerat en sådan, men om du letar upp de första människorna som använde ordet "ljud" i samma betydelse som oss, så är sannlikheten låg att någon sade "jag finner att vi behöver ett ord för de här luftvibrationerna som vi uppfattar med våra hörselorgan. Jag föreslår att vi kallar det för 'ljud'. Någon däremot?" etc.

    Ljud är ett komplext konsensusbegrepp som kan betyda lite olika i olika sammanhang, men oftast passar rätt bra på luftvibrationer som någon uppfattar med sina öron.

    Hela den här harangen vill jag ursäkta med att min första mattelärare på universitetet tryckte väldigt hårt på att man ska ha järnkoll på definitionerna, annars har resten ingen mening. Därför har jag en tendens att haja till när någon pratar om definitioner av begrepp som som jag inte tycker är helt glasklart.

  59. #59
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Om man (förutsatt fullgod hörsel) kan höra det så är det ljud, inte annars. Så enkelt är det.

  60. #60
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För den fysikaliska aspekten var det slutnördat, för den metafysiska, let the game begin
    Instämmer, nu kanske vi äntligen kan få något vettigt sagt.

Liknande ämnen

  1. SvD - Öra för ljud: essäer om ljud, musik och inspelning
    Av false messiah i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-14, 17:14
  2. mac - bra på ALLT ljud?!?
    Av tcb i forum Logic
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 04:22
  3. Ljud o ljud på Fylkingen ikväll!
    Av emp i forum Evenemang
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-09, 02:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •