Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Börja snurra vinyl?

  1. #1
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran

    Börja snurra vinyl?

    Kan man komma undan under 10 000kr?

    Är det hemskt mycket svårare än cdjs?

    Hur klarar sig skivorna efter X-antal spelningar?

    Vilka tillverkare bör man undvika? (behringer vill jag inte ha!)

    Är jag helt ute och cyklar?


    Blev sugen häromdagen på att lära mig detta finfina hantverk, men jag är inte särskilt tålmodig och har ganska fullt upp med modular, synthar och Gud vet vad. Men det hade ändå varit kul att prova på, då jag älskar vinyl! Skulle kunna tänka mig att hosta upp 4000-8000kr för två spelare och en mixer!

    Några tips till en ev. Nybörjare uppskattas. Jag vet att ni finns här, plattvändare av den gamla skolan.

  2. #2
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    om du kör traktor sratch eller serato så är omställningen verkligen inte stor. då har du ju sync och display av vågformer mm. om du inte har lpskivor sen tidigare så kan du spara massa pengar på att tex köra serato istället.

    tror helt klart att du klarar dig under 10.000:-
    Kanske 5000:- för två technics 1200/1210

    Jag har en Rane TTM 56 mixer till övers iom att jag köpte ecler evo 4 för ett tag sen.
    Bättre scratch-mixer finns inte.

  3. #3
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Jag har provat traktor men är inte så sugen på mjukvara faktiskt. Det känns bara fel!

    Jag har en del italo-disco och blandat 60/70/80-tal, och samlar ju faktiskt på dem också. Har bara haft fullt upp med eurocracket som suger alla pengar.

    Jag har läst att turntables slirar lite i tempo och att man ibland får justera hastigheten lite, det är typ såna småsaker som jag undrar över. Kan ju inte påstå att jag kommer vara galet dedikerad i nuläget, men vem vet. Jag kanske fastnar som fasiken!

    Men om du har tid/lust/ork så får du gärna komma med alla tips du kan komma på! jag har använt cdjs förrut och förstår principen, även om jag aldrig kom så långt att jag blev tajt i mixar och beatmatchning osv.

    Är det ett måste med scratchnålar om man vill scratcha t.ex.? Nu tror jag inte att jag vill det, men det kan ju bli schyssta effekter om man sedan samplar av det. Min tanke är att köpa en 1200/1210 då jag ändå behöver byta ut min gamla pioneerspelare (hi-fi från 66 nånting) och börja beatmatcha mot MD/Octa, på så vis borde jag väl kunna lära mig lite grunder ganska snabbt va?

  4. #4
    Ewigland
    Ewigland är inte uppkopplad

    Senior
    Gick över från CD till vinyl för inte allt för längesedan och har inte ångrat det ett skvatt. Det bästa som finns, verkligen. Visst tar det ett tag att lära sig att göra okej mixar, men det är så värt det (och roligt när det börjar gå bättre). Kolla in "ellaskins" vinyltutorial-videos på YouTube så kommer du långt, de är väldigt pedagogiska.

    Ett par Technics 1210/1200, en okej mixer (gärna någon av Allen & Heaths tvåkanalare), Shure m44-7-pickuper och en back djuphousevinyler = LIVET.

  5. #5
    Ewigland
    Ewigland är inte uppkopplad

    Senior
    Ett hett tips om du vill blanda digitalt med riktig vinyl är att skaffa Traktor eller Serato och komplettera det med två multicore-kablar från Native Instruments (googla så ser du). Då kan du byta mellan tidskod och riktig vinyl med ett knapptryck på mixern (line/phono). Jag och min vän kör ofta på det (han på tidskodade Traktor-vinyler, jag på vinyl), det funkar super.

  6. #6
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    hela grejjen med att technics 1200 kom till var ju för att audiofiler ville ha skivspelare som svajja så lite som möjligt. jag har för mig att technics svajjar på 0,01% till skillnad från remdrivna skivspelare och sämre dj-skivspelare. Efter ett längre strömavbrott i södra bronx så var många stereobutiker rensade och helt plötsligt så hade DJ's som Kool Herc och Grandmaster flash en hel del konkurens.

    scratchnålar är att föredra då de ligger bättre i spåren och hoppar mindre. likaså diagonal placering av skivspelarna.

    att köpa en technics låter som en plan. blir ju lätt att kommplettera senare. har inte octa phono in fö? då kan du ju pröva att mixa och scratcha direkt med den? annars finns det ju phono till line konvertering med. att sälja en technics för vad man köpt den för är inget problem heller, så länge som man betalat ett vettigt pris. så köp inget skit utan köp technics eller likvärdigt och sälj om du skulle tröttna.

    viktigt för scratch är att du kan ställa crossfaderkurvan(man vill gärna ha den nollad så att man bara behöver röra crossfadern en milimiter för at slå av och på ljudet på en kanal från inget till max) och att det inte är för mycket motstånd i fadern(octatrack fadern borde funka bra för det med). vissa klubbmixers har mera motstånd just för att man ska kunna fejda diskret.

    lite om tutorials.

    DJ tutor gör extremt grundläggande tutorials om olika dj-relaterade ämnen. På gott och ont ofta väldigt mycket efter eget huvud.

    http://www.youtube.com/user/ellaskin...ure=CAQQwRs%3D

    DJ Qbert har gjort många bra skratch tutorials för både enklare och svårare tekniker.

    http://www.youtube.com/results?searc....1.osEb9UoeXQQ

    roc raida om body tricks

    http://www.youtube.com/watch?v=bxMO5WtF6yU

    sen kan jag verkligen rekomendera att börja från början. lyssna på skratch i klassiska rap, italo och disco skivor typ sent 70tal till tidigt 80tal. ganska snabbt så kommer du kunna imitera dessa tekniker och sedan avancera.

    se på filmer som beat street, wildstyle och stylewars

    för att få lite modernare intryck kan jag rekomendera den animerade långfilmen wavetwisters med invisbl sratch pickles. en film där allt ljud är gjort med skivspelare.

    dockumentären skratch samt skratch live kan jag rekomendera starkt med.

  7. #7
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    har du en plastinnerficka till någon skiva så kan jag rekomendera att klippa till den och lägga under din slipmatt, så att skivan rör sig lättare.

  8. #8

  9. #9
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Oh, en hel drös med info där! Tack tack <3

    Det blir att läsa på och titta på några tutorials den här helgen, men det känns ganska rätt att köpa en technics till att börja med. Om inte annat för att byta ut svarven i vardagsrummet

  10. #10
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Framför allt är det ju mycket roligare att spela vinyl gentemot cd, den fysiska kontakten med mediet. Det verkar ju dyka upp technics spelare här då och då till relativt bra priser. Att spela traktor scratch med vinyl och sync tycker jag inte är nåt vidare bra sätt att lära sig spela vinyl på. Men det är klart sync måste ju inte vara aktiverat

    Jätten täckte upp det rätt bra tyckte ja

    // F

  11. #11
    klonqs avatar
    Veteran
    just att inte ha sync aktiverat när man kör med tidskodning är bra träning , får man se ljudvågerna framför sig och man får en bild av hur mycket ens touchningar påverkar och inte bara höra , efter ett tag hör man bättre och tittar mindre och mindre....

    Funderar ibland på ett serato sett igen för att ta det till nästa nivå....

  12. #12
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Ja vet inte, för min egen del bli ja bara konfunderad av att se vågformen, ja litar hellre på mina öron. Men jag förstår vad du menar absolut... Kanske beror det på att jag inte hade den möjligheten när ja började mixa.

  13. #13
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    det känns bra och mera spännande att bara lyssna sig fram, det gör jag nästan jämt!

  14. #14
    Prinz Anderias
    Prinz Anderias är inte uppkopplad
    Prinz Anderiass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kan inte tänka mig att inlärningskurvan är så brant om du redan kan mixa lite med andra verktyg. Det är öronen som är gör jobbet. Den taktila biten går lätt att lära sig och det är intuitivt och väldigt roligt.

    En liten varning dock! Se till att inte ha en säckig kofta eller liknande i början, då är det lätt hänt att man repar vinylen.*



    *Det har jag lärt mig den hårda vägen.

  15. #15
    klonqs avatar
    Veteran
    tycker inte man skall förkasta olika pedagogiska förhållnings sätt till att lära sig mixa. Det är väl rätt vanligt att man angriper ett problem ifrån flera olika håll för att öka förståelsen. Valet är ju fritt dock , just det där med att inlärningskurvan inte är såhög så skulle jag vilja jämnföra det med vilket annat instrument som helst , övning , övning och återigen mera övning. Då kan det vara kul att angripa det ifrån olika håll , för det krävs verkligen att man ööööööööööövar.

    Sen vill jag nog påstå också att det är ljusår lättare för folk som redan kan ett instrument , väljer man att se dj mixande på vinyl som ett instrument så kanske man också kan relatera till att "det är det första instrumentet som är det svåraste"
    Senast redigerat av klonq den 2012-09-17 klockan 16:22.

  16. #16
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    har själv börjat dja lite smått igen dagens internetkurser är en stor till gång till skillnad när man fick testa o lyssna sig fram innan o titta på på vhser. vill tipsa om dj radar, en gammal loopare http://www.youtube.com/watch?v=KGw9ix2R4Os

  17. #17
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    och om man kan komma undan under 10 000, har hört att roc raida inte ens hade ett par technics hemma förutom de han vann då. ett par gamla skivspelare o en gammal mixer o a whole lots of fun
    Senast redigerat av must den 2013-02-15 klockan 03:57.

  18. #18
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    och om nålarna hoppar på de gamla skivspelarna tyng pickuppen med ngn 50öring o börja tjäna pengar
    Senast redigerat av must den 2012-09-22 klockan 20:26.

  19. #19
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    rock on

    ha roligt
    Senast redigerat av must den 2016-10-11 klockan 09:03.

  20. #20
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    haha, tack för alla tipsen! Jag har inte riktigt kommit igång än pga. studiobygge (bygge rent ut sagt, den ser förjävligt ut just nu!) och körkort och gud vet vad...

    Men snart så ska jag börja spana efter en Technics-spelare och försöka komma igång med lite grunder iallafall. Ser forfarande fram emot det!

  21. #21
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Kul tråd! Det är verkligen det roligaste som finns att mixa med vinyl. Får man tag på ett par 1200/1210 så är det ett gjutet val. Jag köpte ett par 1200 med ortofonpickuper för 3500 men det var före milleniet... Tror de var nyttjade av en hobbyuthyrare men går som en klocka fortfarande. En bra mixer är viktigast imo men det kan man alltid uppgradera senare.

    Använder även serato (SL3) sen ett par år men tycker alltid att det är roligare med analoga vinyler. Serato är så nära man kan komma fast det känns som fusk även om det inte finns sync Jag använder bara vågformerna för att se breaks mm som man skulle se på vinylen annars. Kolla på vågformer för att beatmatcha är bara jobbigt, lättare att använda öronen. Inga specialkablar behövs för att växla mellan vinyl och digitalt på SL3, bara trycka på F4 eller F9 för THRU.

  22. #22
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    trådgräver lite här, jag har en korg kaoss dj och serato sviten, roligt roligt.. MEN ingen nämnde i recensionerna att de där små touch-ytorna på korg grunkan inte går att scratcha med.. alls.. för fingret fram och sedan lika långt tillbaka, du är INTE där du började i vågformen i serato.

    Så vad behöver jag för att komma igång med scratch-vinyler? vilken turntable som helst som kan ge line-ut till korg mixern och kontrollvinyler?

  23. #23
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    du behöver en direktdriven skivspelare. En skivspelare med rem kommer att slitas ut om du scratchar med den. du kan också skratcha med tex en cdjspelare och vissa controllers (i controllers fall ihop med ett djprogram). med det mest konventionela skulle ändå vara djmixer med justerbar crossfader + skivspelare (technics 1200/1210 eller lika bra) tidskodsvinyl och tillhörande ljudkort (serato eller nativ instruments) alternativt vanliga lpskivor med de ljud du vill ha (skivan superseal innehåller de flesta klassiska scratchsamplingarna tex). och en stryktålig nål såklart. shure nålar uppskattas av både turntabalister och folk som kör tidskodsvinyl pga nålens höga volym och pickuppens tyngd.

  24. #24
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Måste det vara special ljudkort?

  25. #25
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    Asio4all är en lösning

  26. #26
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    Själv tänkte en sätta en ner o spela 😊 njuta av musiken...

  27. #27
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    Peace out
    Senast redigerat av must den 2016-10-21 klockan 20:23.

  28. #28
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    trådgräver lite här, jag har en korg kaoss dj och serato sviten, roligt roligt.. MEN ingen nämnde i recensionerna att de där små touch-ytorna på korg grunkan inte går att scratcha med.. alls.. för fingret fram och sedan lika långt tillbaka, du är INTE där du började i vågformen i serato.

    Så vad behöver jag för att komma igång med scratch-vinyler? vilken turntable som helst som kan ge line-ut till korg mixern och kontrollvinyler?
    Kolla in Pioneer PLX-500 och audio-technica AT-LP120

Liknande ämnen

  1. Snurra "plattor" med Live?
    Av evirob i forum Ableton
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 17:44
  2. Vad skall jag börja med?
    Av ntg i forum Allmänt om musik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •