Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Dr.OctoRex start/stop

  1. #1
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran

    Dr.OctoRex start/stop

    Alltså, får inte till hur jag ska kunna starta och stoppa uppspelning av en loop. Hur gör man? Vill inte kopiera till track då uppspelningen bara knasar sig. Vill kunna reseta och starta loopen från början, när jag känner för det. Men fattar inte hur... Trög...

  2. #2
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Om du bara vill starta/ stoppa en loop via keyboard skulle jag mer vända mig till Rex spelaren i Kong med olika ”hittype”.
    Annars går det i sequensern att rita in vilket pattern som ska köras när.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vadå "uppspelningen knasar sig" ? Fattar inte alls. Har du inte snap påslaget och ritar locators fel så blir saker så klart inte så bra, eller är din valda rexloop felgjord? Eller ligger redan notdata för en annan rexloop i spåret? Låter som om du bör bläddra lite i Reasons PDF-manual. Grovt förenklat så är den default i playbackläge precis som Redrum, så om du kopierar till track så måste du ju switcha av att den står i playbackläge; då är den ju bara ljudmodul s a s och inte loopspelare längre. Rexloopar är uppklippta och triggas slag för slag på uppåtgående klaviaturskala från typ C0.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  5. #5
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vadå "uppspelningen knasar sig" ? Fattar inte alls. Har du inte snap påslaget och ritar locators fel så blir saker så klart inte så bra, eller är din valda rexloop felgjord? Eller ligger redan notdata för en annan rexloop i spåret? Låter som om du bör bläddra lite i Reasons PDF-manual. Grovt förenklat så är den default i playbackläge precis som Redrum, så om du kopierar till track så måste du ju switcha av att den står i playbackläge; då är den ju bara ljudmodul s a s och inte loopspelare längre. Rexloopar är uppklippta och triggas slag för slag på uppåtgående klaviaturskala från typ C0.
    Ska kolla videon du postade. Och hade helt glömt som uc.t sa att jag kan rita in vilket pattern jag ska spela. Vet inte om det kommer lösa det hela, lite beroende på om samma pattern startar om där jag skriver in att ett pattern"byte" ska ske eller ej.

    Men för att förklara vad jag menar PF: Kör en 4/4 pattern i Dr.OctoRex, men allt annat i låten skiftar taktart lite hur som. I viss mån vill jag har polyrythmiken (polymeter? polynågonting). Men vid givna punkter vill jag reseta mina loopar till att start från början igen. Som exempelvis: ||: 5 x loop + 3/8 av loopen :||

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Avaktivera "run" på dina octorex & ställ markörerna till respektive ställe där du vill ha loopar, copy pattern to track. Så skulle jag gjort iaf.

  7. #7
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Copy pattern to track fuckar upp allt. Ibland kommer saker (en slice i loopen) i osynk vid uppspelning osv. Är allergisk mot sånt.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du gör ngt fel isf.

  9. #9
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    När det inte sker till en början, men slumpmässigt efter ett tag? När det blir påtagligt värre om jag roddar med annat undertiden? Något jag kan göra obehindrat om jag bara kör pattern som den är.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det finns ingen slumpmässighet såvida du inte väljer att påverka notdata med slumpgeneratorn, men det sker i så fall statiskt just där och då. Det finns ingenting som kan bli "värre" under tiden. I så fall gör du ngt fel, återigen. Reason är matematiskt exakt på alla sätt och vis. Du kanske har ngt osynkat LFO igång som påverkar filter eller pitch eller något?

  11. #11
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Känner med dig i frustrationen, det är fan plågsamt när något qwertar ur över tid och man vet inte varför.

  12. #12

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När det inte sker till en början, men slumpmässigt efter ett tag? När det blir påtagligt värre om jag roddar med annat undertiden? Något jag kan göra obehindrat om jag bara kör pattern som den är.
    Låter märkligt, jag använder Dr Octorex både för att styra patterns och pattern to track, har alltid funkat kanon.
    Har du någon extern burk som kanske skickar in midinoter som fuckar upp?

  13. #13
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Oavsett om det är handhavandefel eller vad, så löste det sig elegant med att bara välja pattern. Var så längesen jag använde octorex så föll mig aldrig in (eftersom den ändå autostartar och jag aldrig tänkt byta pattern ändå).

    För sakens skull, i detta projekt jobbar jag helt i boxen så inget externt som stör. Vågade inte säga helt säkert innan men trodde inte, och så var heller inte fallet, att jag hade en groove pattern på samma kanal som spökade (vet inte om det hade funkat oavsett?) vilket kanske annars varit källan till handhavandefelet. Tror väl mest att problemet stavas windows. Och kanske lite klen dator (dock bättre än min i7 laptop som jag till sist gav upp på - se separat tråd)

  14. #14

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oavsett om det är handhavandefel eller vad, så löste det sig elegant med att bara välja pattern. Var så längesen jag använde octorex så föll mig aldrig in (eftersom den ändå autostartar och jag aldrig tänkt byta pattern ändå).

    För sakens skull, i detta projekt jobbar jag helt i boxen så inget externt som stör. Vågade inte säga helt säkert innan men trodde inte, och så var heller inte fallet, att jag hade en groove pattern på samma kanal som spökade (vet inte om det hade funkat oavsett?) vilket kanske annars varit källan till handhavandefelet. Tror väl mest att problemet stavas windows. Och kanske lite klen dator (dock bättre än min i7 laptop som jag till sist gav upp på - se separat tråd)
    Jag kör reason på en laptop från 2010... inga proplem med nåt, förutom prestanda ibland.

  15. #15
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör reason på en laptop från 2010... inga proplem med nåt, förutom prestanda ibland.
    Tror det var PF som skrev om sin förtjusning för att spela in audio så tidigt som möjligt i ett projekt. Gillar att göra så, men det är då min laptop fick problem.

Liknande ämnen

  1. Förhindra Start/Stop mot en enhet
    Av T11 i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-08-26, 12:15
  2. Start/Stop till MFB Synth II funkar inte
    Av otechn i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-05-05, 22:50
  3. Skicka start/stop meddelande till extern sequencer
    Av AonFluX i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-02-15, 12:46
  4. Octatrack external transport start/stop
    Av HZA i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-07, 22:13
  5. The Assembly - Stop/Start (matt mix)
    Av newmember i forum Skivor & artister
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-08, 03:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •