Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 80 av 80

Ämne: Spela i ryssland - någon som har erfarenhet?

  1. #61
    deleted user
    Precis. Inte Pussy Riots bundsförvanter direkt, antar jag?

  2. #62
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Kan rekommendera att spela Assault on Precinct 13 soundtracket, stor hit där just nu
    Senast redigerat av peter4 den 2014-04-14 klockan 17:46.

  3. #63
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis. Inte Pussy Riots bundsförvanter direkt, antar jag?
    De jag pratade med om Pussy Riot sa att de var relativt okända i Ryssland då rysk media inte rapporterade något om det.

  4. #64
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    att spela i ryssland idag är väl lite som att spela i sun city under apartheitperioden.

  5. #65
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av indigo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De jag pratade med om Pussy Riot sa att de var relativt okända i Ryssland då rysk media inte rapporterade något om det.
    Det jag egentligen syftade på var att jag inte tycker att de ryssar du träffade på och deras rasistiska, queer-fobiska och antifeministiska uttalanden var lika störtskönt roliga som uppenbarligen andra tyckte i den här tråden. I ljuset av hur homosexuella behandlas i Ryssland idag och t ex Pussy Riots öde så blir det lite osmakligt i mina öron. Eller stryk "lite".

    Att inte rysk media rapporterar om PR är ju en del av problemet.

  6. #66
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Tänk att det bara fortsatte gå ännu mer åt helvete för Ryssland sen jag startade den här tråden. Och os kom och gick, Putin fortsatte köra sin grej. Vid det här laget tror jag faktiskt inte jag ens hade övervägt frågan. Klart alla i jättelandet inte är med på Putintåget, men tillräckligt många. Skulle man själv ryckas med om man bara blev serverad Putins sanningar?

  7. #67
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jag antar att du menar mitt inlägg längre upp Skilling? Det har aldrig slagit dig att något kan vara så pass sjukt och absurt att man egentligen bara kan skratta åt det? Jag är av åsikten att så länge människor (bögar,regimkritiker,pastafarister,etc) inte skadar sig själva eller andra så får de göra vad tusan de vill (och det inkluderar förstås Ryssland/muslimska länder/whatever).

  8. #68
    deleted user
    Det var snarare inlägget innan ditt som beskrev det som "grym analys" som kändes olustigt. Sedan har jag lite svårt att se det roliga i begreppet du skrattar åt, men det kanske beror på att jag vet varifrån begreppet kommer och i vilka sammanhang det används.
    Senast redigerat av Skilling den 2014-04-19 klockan 14:40.

  9. #69
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Det sorgliga är att de som kan, övre medelklass och akademiker, kulturidkare nu sticker från landet och lever i exil i t.ex Berlin, London och USA. Dom ser ingen möjlighet. Känner flera som dragit. Då är det arbetare och lågbildade kvar vilka inte helt sällan viker sig åt kyrkan när staten inte gör vad de vill och åt staten när kyrkan inte tillåter vad de önskar... har kyrka/religiöst samfund och stat ett fungerande samspel i ett land med hög andel lågbildade och få regimkritiska personer på höga kulturella positioner. Så är nu fallet i Ryssland vilket gör att kyrkan och staten kan göra exakt vad de vill, om kyrkan inte gillar homosexuella fine, staten förbjuder homosexualitet... så länge kyrkan talar gott om eller inte kritiserar staten... Vad har omvärlden att sätta mot ett land som är 3 ggr så stort som USA och har alla naturresurser i världen. Till skillnad mot förra gången det var storvälde är det idag trots att informationen flödar fritt i viss mån enklare att sköta en diktatur. Privatpersoner som trivs sprider pro propaganda och i dagens globala samhälle kan bråkstakar flytta utomlands, den känslomässiga kopplingen till nationalstaten står inte så högt i kurs (hos de som är kritiska till de som styr) och de bildade sticker... problem uppstår dock för de som inte kan sticka..
    Senast redigerat av HZA den 2014-04-21 klockan 08:07.

  10. #70
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Väcker denna tråd igen då det är två och ett halvt år sedan sist...

    Ska spela i Ryssland (St Petersburg) i december. Har en väldigt seriös arrangör som ordnar med flyg, chaufför, rundtur på stan, alla papper etc. Visum verkar inte bli något problem, har en formell inbjudan etc.

    Någon som tycker något förändrats sista åren som varit där nyligen?

  11. #71
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av underminer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väcker denna tråd igen då det är två och ett halvt år sedan sist...

    Ska spela i Ryssland (St Petersburg) i december. Har en väldigt seriös arrangör som ordnar med flyg, chaufför, rundtur på stan, alla papper etc. Visum verkar inte bli något problem, har en formell inbjudan etc.

    Någon som tycker något förändrats sista åren som varit där nyligen?
    Då bumpar jag med. Ska spela Moskva och St Petersburg i januari. Vet att du underminer varit där nyligen. Tänkte faktiskt höra av mig till dig angående den där instrumentlistan du pratade om. Ska försöka ta så mycket som möjligt som handbagage.

    Har fått formell inbjudan, som visumcentrumet naturligtvis påstod inte dög, men erbjöd oss businessvisa. Vi inväntar nu svar från ambassaden den 9:e om vi verkligen behöver ett businessvisa. Vettig arrangör och så här långt verkar allt ok (utöver några småändringar).

    Någon som spelat på JOY i Moskva? Hur har det känts på senare när ni varit där? Vet att underminer var nöjd med St Petersburg.

  12. #72
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Jepp, jag är tillbaka från St Petersburg och är helnöjd! Hade väldigt roligt och blev väl omhändertagen. Åker gärna tillbaka - Ser ut att bli en miniturne Moskva-St Petersburg och någon mer stad i maj.

    Allt beror nog på vilken arrangör man har. Jag fick skjuts överallt, småsaker fixades utan problem (bl.a. nämnde jag att jag glömt öronproppar, arrangören gjorde ett samtal och tio minuter senare fick jag veta att öronproppar fanns till mig på scen), allt betalt enligt överenskommelse et cetera. Men jag visste också att arrangören var erfaren, ordnat spelningar sedan några år och hade bra rykte. en kompis till mig spelade i Moskva dagen efter och där strulade det lite mer, de hann inte soundchecka, de fick ingen skjuts hem från spelningen som överenskommet utan de fick ta tunnelbana istället... men det är ju inget som är på grund av att de är ryssar utan mer pga arrangörerna i sig.

    När det gällde visum hände samma för mig, sökte "humanitarian visa" men de skakade bara på huvudet på konsulatet och sade att jag behövde köra commercial visa. Arrangörerna betalade iofs det sedan åt mig.

    När det gäller utrustning, så måste man om man har med sig många saker, skaffa en s.k. ATA carnet.

    Så här skrev dom om det:

    "I would need to look through it and decide if we have to make ATA carnet or not. ATA Carnet is the thing where you declare your stuff for customs when leaving EU. For small amount of gear it's OK (guitars, bass, cymbals), but if the band brings a lot of stuff - it has to be declared in advance, so you wouldn't spent few hours at customs declaring it. "

    Jag behövde inte det. När jag klev av på Pulkovo-flygplatsen blev jag iofs tagen åt sidan och fick visa upp mina väskor. Men när tjejen i tullen såg mixen log hon och sade "DJ?" Jag ba nickade och sen kunde jag gå ut bara, utan några fler frågor.

    Det enda spänningsmomentet var att min uber-chaufför som skjutsade mig tillbaka till flygplatsen, var berusad och körde sjukt offensivt på motorvägen. men någon upplevelse måste man ju ha med sig från Ryssland också

  13. #73
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Kul att allt gick bra för dig och att få läsa lite mer här om det. Även om vi pratade lite kort om det sist. Ska kolla upp mer om ATA Carnet. Men vad jag förstår gäller det bara för företag? Så bör väl ha ett företag kopplat till musik som ansöker om ATA Carnet i så fall.

    Kontroller räknar jag med. Det brukar ske även när jag flyger inom EU.

    Intressant att humanitär/kulturvisumet sällan godkänns men ändå finns. Dock var en vän där och föreläste angående musikfestivaler i höstas på just ett sådant visum, fixat av samma arrangör som bokat oss nu. Så man tycker det borde gå att lösa.

    Det där med påverkade chaufförer, inte första gången jag hör talas om det.

    Tack för du tog dig tid att skriva lite.

  14. #74
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att allt gick bra för dig och att få läsa lite mer här om det. Även om vi pratade lite kort om det sist. Ska kolla upp mer om ATA Carnet. Men vad jag förstår gäller det bara för företag? Så bör väl ha ett företag kopplat till musik som ansöker om ATA Carnet i så fall.

    Kontroller räknar jag med. Det brukar ske även när jag flyger inom EU.

    Intressant att humanitär/kulturvisumet sällan godkänns men ändå finns. Dock var en vän där och föreläste angående musikfestivaler i höstas på just ett sådant visum, fixat av samma arrangör som bokat oss nu. Så man tycker det borde gå att lösa.

    Det där med påverkade chaufförer, inte första gången jag hör talas om det.

    Tack för du tog dig tid att skriva lite.
    Har frågat om kulturvisum 2ggr dom har bara, Nope betala!!!
    Dom jobbar väl typ på provision

  15. #75
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har frågat om kulturvisum 2ggr dom har bara, Nope betala!!!
    Dom jobbar väl typ på provision
    Haha, ja. IFS, visumcentrumet, lär göra det. Men det finns verkligen ett regelverk för det och vänner har fått det godkänt. Man måste ha en inbjudan. Men det verkar vara lite slumpmässigt vilka som får.

    I värsta fall betalar vi. Vi kommer få det ersatt.

  16. #76
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Har för mig att vi åkte på turistvisum när vi spelade, med instruktioner att inte säga att vi skulle dit och spela... Men det var ju ett antal år sedan nu.

  17. #77
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har för mig att vi åkte på turistvisum när vi spelade, med instruktioner att inte säga att vi skulle dit och spela... Men det var ju ett antal år sedan nu.
    Jo, de sa det på IFS till också. Typ, åk på turistvisa, samma regler gäller. Haha. Lite lustigt. Men det funkar ju inte om man kommer med massa utrustning. Då kommer tullen bli misstänksamma.

  18. #78
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Jo, det förstås. Vi hade väldigt lite, bara en synthmodul i handbagaget.

  19. #79
    Monoski
    Monoski är inte uppkopplad
    Monoskis avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Mitt tips, somna inte i bollhavet på båten under ditresan...

  20. #80
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, ja. IFS, visumcentrumet, lär göra det. Men det finns verkligen ett regelverk för det och vänner har fått det godkänt. Man måste ha en inbjudan. Men det verkar vara lite slumpmässigt vilka som får.

    I värsta fall betalar vi. Vi kommer få det ersatt.
    Jo jag hade också inbjudan från seriösa aktörer med stämplar och hela kitet.
    Men IFS bara Niet, $$$ Spatziba!

Liknande ämnen

  1. Någon som erfarenhet av Sinn7 Kontrolux ?
    Av it2scritti i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 13:43
  2. patchbays med D-sub: någon som har erfarenhet?
    Av bakKbone i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 11:19
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 20:10
  4. SM Pro Audio, någon erfarenhet?
    Av SFB i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 13:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •