Visa resultat för omröstning: Vilken mikrofor?

Antal röster
3. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Mik1

    1 33,33%
  • Mik2

    2 66,67%
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Två mikrofoner, vilken är bäst?

  1. #1
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran

    Två mikrofoner, vilken är bäst?

    Satt å noodlade på pianot och funderade på det här med utrustning, och hur otroligt bra grejor man kan få idag för ganska överkomliga pengar. Så jag tog å gjorde ett väldigt ovetenskapligt litet test. Satte upp två stormembrankondingar så intill varandra som möjligt ca 50cm från pianot (har tyvärr inte matchade par, så det blev mono å lite rum:igt, men ganska "naturligt" pianoljud...) och spelade in en snutt noodling...


    Filerna finns här:
    Mikrofon1: https://www.dropbox.com/s/pn408e3zoa...-mik1.wav?dl=0
    Mikrofon2: https://www.dropbox.com/s/85pr99dr5a...-mik2.wav?dl=0


    Nu ska sägas att prisskillnaden på de båda mikrofonerna är stor nog att vara relevant, den ena är mer än dubbelt så dyr på begagnatmarknaden än den andra. Så. Vilken är bäst. Och hur mycket bättre är den?

    (Kom på att man kanske skulle försöka göra en sån spiffig omröstning...)
    Senast redigerat av rydan den 2023-02-04 klockan 15:40.

  2. #2
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Lyssnat väldigt oseriöst genom mobil i stökig miljö. Mik2 gick bäst igenom.

  3. #3
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Svårt att säga då mickpar 1 plockade upp mer av rummet och hade lite mer topp men mickpar 2 kändes mer solida. Ofta märker man skillnad i kvalite på mickar först när man skruvar i ljudet. Men jag gissar mickpar 2 kostar mer än mickpar 1.

  4. #4
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Ja, blir ju tyvärr inte rättvisande hur man än gör. Trots att de båda mikarna sitter precis bredvid varandra gör den lilla positionsskillnaden stor skillnad…

  5. #5
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    … men ändå jättespännande, gillar sånt här

  6. #6
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Känns som att mik 1 har högre känslighet och tar därmed upp mer av rummet som Tehporp säger - och visst lite mer topp.

    I min bok finns det i princip ingen bättre eller sämre mik - väldigt mycket beror på vad man ska spela in.
    Mik 2 tar upp mindre av rummet och gör att inspelningen känns lite mer användbar... men det är helt upp till vad man ska använda inspelningen till. Mik 1 hade jag provat att flytta lite närmre för att få ner rumsklangen - och då kanske föredragit den lite sprödare klangen.

    Trevligt pianospel!

  7. #7
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Jag tror att det kan vara reflexer från pianot också som 1 plockar upp en liten aning mer av. Det rummiga/reflexiga hade kanske gjort mindre i en stereoupptagning eftersom man ju ofta vill ha en ambiens kring pianoljudet om man inte gör housepianon eller stenhårda popåttondelar, typ. Och för klassiskt piano är detta fortfarande extremt närmickat...

    Hur som, inte någon stor klangskillnad mellan mikrofonerna. Parametrar som inte märks här vid ren lyssning är brusnivå, distorsion vid höga ljudtryck m.m. Är det basskuret förresten? Eller är det pianot som är lite basfattigt? Men cardioider gissar jag i vart fall på att det är.

  8. #8
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att det kan vara reflexer från pianot också som 1 plockar upp en liten aning mer av. Det rummiga/reflexiga hade kanske gjort mindre i en stereoupptagning eftersom man ju ofta vill ha en ambiens kring pianoljudet om man inte gör housepianon eller stenhårda popåttondelar, typ. Och för klassiskt piano är detta fortfarande extremt närmickat...

    Hur som, inte någon stor klangskillnad mellan mikrofonerna. Parametrar som inte märks här vid ren lyssning är brusnivå, distorsion vid höga ljudtryck m.m. Är det basskuret förresten? Eller är det pianot som är lite basfattigt? Men cardioider gissar jag i vart fall på att det är.
    Båda är cardioid (eller, ja, den ena kan mer men står i cardioid). Det är inte basskuret. Kan nog säkert vara mikrofonplaceringen/rummet med, men såvärst basigt tycker jag inte piano brukar bli, i a f inte uprights...

  9. #9
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Båda är cardioid (eller, ja, den ena kan mer men står i cardioid). Det är inte basskuret. Kan nog säkert vara mikrofonplaceringen/rummet med, men såvärst basigt tycker jag inte piano brukar bli, i a f inte uprights...
    Beror nog mycket på mikplacering också, men visst. Riktig botten får man ju bara med flygel.

  10. #10
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beror nog mycket på mikplacering också, men visst. Riktig botten får man ju bara med flygel.
    Ja, kör man mic:arna nära, nere vid golv under klaviaturen, blir det basigare. =)

  11. #11
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, kör man mic:arna nära, nere vid golv under klaviaturen, blir det basigare. =)
    Eller rundtagande om man vill ha det jämnt och fint.

Liknande ämnen

  1. Vocoder, vilken är bäst?
    Av RasmusC i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 07:01
  2. Vilken VA låter bäst?
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-03-20, 23:59
  3. Vilken trummaskin är bäst...
    Av Demokid i forum Övriga instrument
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2004-02-01, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •