Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 121

Ämne: Minimoog Voyager - tips, tricks och allmän info

Veteran M i Gbgs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004

Minimoog Voyager - tips, tricks och allmän info

Är galet sugen på en Voyager och hittade ingen allmän tråd om den. Bara om specifika frågor eller jämförelser med Model D (gäsp). Så, Voyager-ägare. Välkomna att dela med er av erfarenheter, tips, tricks och allmän info.

Det som gör mig intresserad av en Voyager är att jag vill ha ett hands-on-instrument där jag kan komma åt de allra flesta funktioner utan meny-knappande. Har bara fått tillfälle att spela och skruva Voyager max en halvtimme totalt, men det jag föll för hårdast är:

- ratten för vilken oktav oscillatorn är inställd på. Älskar att spela eller sequenca en basgång och flytta en oscillator upp eller ner en oktav, är inte så förtjust i musik med en massa melodier utan gillar när det tuffar på, så detta är nåt som för mig ger variation och nyanser utan att överlasta ljudbilden eller låten. Spelade på en Slim Phatty häromdagen och när en måste knappa sig en oktav uppåt och sen börja om från början längst ner missar en möjligheten att live-tweaka. Blev så tydligt när jag provkörde den.

- att ställa in oscillator 3 en kvint upp för långsamma enkla melodier med cut off högt upp. Fick direkt Daft Punk ā la Tron-vibbar. Najs!

- lp/hp mode, vilket jag bara hann bekanta mig ytterst hastigt med. Känns som det kan göra underverk, särskilt för en synthskruvare som mig som utan att tänka på det lägger tid på att testa tjoff tjoff-basar.

Så kom igen och mata på med Voyager-relaterade grejer. Tacksam för stimulans därigenom att hålla igen på onödiga utgifter och lägga i Voyager-sparbössan istället.
    Senast redigerat av M i Gbg den 2012-08-11 klockan 19:48.

Föreningsmedlem 2011 drifter7508s avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ålder
    37
    Ja , den fungerar lite old school och tar ca 20 min att värma upp.
    Innan dess så låter det skit mot ett redigt C3 :-)

Veteran M i Gbgs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Varför stänga av den överhuvudtaget?

Senior underminers avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    +1

Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    Varför stänga av den överhuvudtaget?

Reg.datum
    Jan 2007
    Ålder
    37
    För att den brusar? :-)

Veteran M i Gbgs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Ännu bättre!

Senior
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ålder
    21
    Ett bra tips kan vara att byta ut sin vanliga Voyager mot en Voyager OS istället.

Ett sätt att få synten att låta fetare, åtminstonde mitt exemplar som kanske är felkalibrerat är att inte ställa in oscillatorerna på sågtand utan att gå ett hack åt triangelhållet istället. Tycker ljudet saknar botten om oscillatorerna är inställda helt på sågtand, låter nästan som om man har ett bandpassfilter på fast man inte har det. Kan mycket väl vara det som får folk att tro att en Voyager låter klenare än en Model D.

Reg.datum
    Jan 2007
    Ålder
    37
    Äh, lägg av, OS är exakt lika som de övriga förutom minne, midi mm.

Veteran M i Gbgs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Skulle elektroniken för midi mm skapa brus vilket man undviker med en Old School, eller? Fattar inte syftningen annars.

Senior
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ålder
    21
    Jag var kanske inte helt allvarlig i det jag skrev, därav mitt ""
    Däremot är min personliga åsikt att en Minimoog är designad för att spela på själv och att skruva fram ljuden själv. Jag tycker det blir roligare när man inte använder presets. Men det är ju bara jag det.

Det ena utesluter ju inte det andra givetvis, men ni förstår vad jag menar.

Reg.datum
    Jan 2007
    Ålder
    37
    Nä. Med minne kan jag spara mina egna ljud. Allt annat är sadism mot sig själv ;-)

Föreningsmedlem 2011 mushs avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    På gamla electric blue surrar bakgrundsbelysningen. Brus hade jag inte på min "Solar", heller inte surr. Men det var en sjukt överprissatt synt. Jag betalade 14000 DKK och sålde den för nån tusenlapp mer. Tycker nog det är en av de tristaste synthar jag ägt faktiskt. Men den var snygg.

Veteran M i Gbgs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Pratar du om din Solar eller Voyager?

Angående presets så är jag kluven. Schysst att kunna spara nåt man lagt tid på att få till snyggt, och att senare kunna plocka fram det snabbt. Å andra sidan tar det ju inte så många sekunder att ställa in om man har koll på vad man gör, och då är ju aspekten att det inte kommer bli exakt som senast något jag tycker är en fördel. För egen del tror jag det hade varit bäst utan möjligheter att spara Inställningar eftersom jag då fått övning i att skruva till ljud och lära mig mer. Däremot vill jag ha midi för att kunna skicka sequencer-slingor från MonoMachine, och möjligheterna till komplexa patchar är väl ordentligt mkt större på en standard Voyager än en Old School?

Det jag inte gillar med presets på en synth utan ändlösa pottar att värdena inte stämmer överens med vad rattarna visar. För det är väl som det senare på en Voyager?
    Senast redigerat av M i Gbg den 2012-08-11 klockan 22:02.

Reg.datum
    Jan 2006
    Moog Voyager Select Series Solar - http://www.sweetwater.com/store/detail/VoyagerSSM/

Pratar du om din Solar eller Voyager?

Angående presets så är jag kluven. Schysst att kunna spara nåt man lagt tid på att få till snyggt, och att senare kunna plocka fram det snabbt. Å andra sidan tar det ju inte så många sekunder att ställa in om man har koll på vad man gör, och då är ju aspekten att det inte kommer bli exakt som senast något jag tycker är en fördel.
    Det jag inte gillar med presets på en synth utan ändlösa pottar att värdena inte stämmer överens med vad rattarna visar. För det är väl som det senare på en Voyager?

Veteran M i Gbgs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    He he. Det hade jag inte koll på. På vilket sätt var den trist? Ljudet eller syntesmöjligheterna?

Reg.datum
    Jan 2006
    He he. Det hade jag inte koll på. På vilket sätt var den trist? Ljudet eller syntesmöjligheterna?
    Ljudet, syntesmöjligheterna, etc. Men främst upplägget. Den är så sjukt trist modulationsmässigt - man behöver externa enheter för att den ska göra saker som är lite spännande - och då kan man ju inte spara... Skulle jag köpa en synt för att spela live på som känns som en Minimoog skulle jag hellre köpa en AnalogueSolutions Leipzig idag. De facto är att jag tycker U-He Diva låter bättre än Voyagern på alla sätt - och trots att den är mjukvara så är den så sjukt mycket roligare att ratta.

Voyagern är inte så överskådlig (det är Old School, vilket gör den trevligare tycker jag). Menysystemet i Voyager är så sjukt i behov att skrivas om av en UI-designer så det inte är sant - sjukt ointuitivt. Och när man slagit sig igenom det och förstår hur man skall göra för att ändra det man vill, så låter den ju fortfarande tråkigt. Nej, den var absolut inte min kopp te.

Veteran M i Gbgs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Se där.

Verkar inte vara så många Voyager-fan här på 99musik. Har tyckt mig märka det sen jag började bli sugen på en. Kanske är det så att många här har bra koll på vad man kan krama ur en synth och se förbi Moog-loggan. Fast ibland känns det som att stämningen kan vara lite extra anti-Moog för att inte verka som en märkes-sucker. Men, men. Jag kanske har missuppfattat det hela.

Reg.datum
    Jan 2006
    Jag älskade min Moog Rogue, jag gillade min Little Phatty, men Voyagern, trots att den skulle ge mig mer möjligheter, lämnade mig som sagt helt uttråkad. Så inget ont om Moog i allmänhet.

Reg.datum
    Jan 2007
    Ålder
    37
    Jag tycker priset är ruskigt dyrt. Fick dock min RME billigt och har en bara för att.
    Haft keyver. innan + Mini. Skulle aldrig betala 24 tkr för en ny RME!

Administrator jgbs avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    mush: Leipzig? Ojdå, det är en av de nyproducerade analoger som imponerat minst på mig...

Reg.datum
    Jan 2006
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    mush: Leipzig? Ojdå, det är en av de nyproducerade analoger som imponerat minst på mig...
    Den har inte imponerat mig i hög grad heller, men den är roligare och låter minst lika bra/dåligt som voyager. Och går för kaffepeng i jämförelse... Funderar man över att skaffa Voyager bör man prova den.

Reg.datum
    Jan 2007
    Ålder
    37
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    På gamla electric blue surrar bakgrundsbelysningen. Brus hade jag inte på min "Solar", heller inte surr. Men det var en sjukt överprissatt synt. Jag betalade 14000 DKK och sålde den för nån tusenlapp mer. Tycker nog det är en av de tristaste synthar jag ägt faktiskt. Men den var snygg.
    Min RME surrar också när man vrider på belysningen.
    Ju starkare ljus dessto högre surr.

Veteran theVOIDs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Det är väl för att Voyagern låter för kliniskt helt enkelt.
    Rent och hårt. Man kan göra en massa coola saker med den men den kostar dvligt mycket för att vara en
    analog monosynth, pga att den är en Moog.
    När den då inte har den där Moog "magiken" som andra moogar kan ha, ja då blir man besviken helt enkelt.
    12.000:- och med ett annar namn, och utan att vara en "ingenjörs perfekt" minimoog där man tagit bort själen, ja då skulle den kännas bättre för mig iaf. De KAN ju göra det, minitaur låter ju grymt!
    Macbeth och Mos-lab modulerna låter fantastiskt, så visst är det möjligt.

Senior Firechilds avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Jag har en RME och den är bra. Låter Moog helt klart. Den är dock aningens "tam" och det stora problemet ligger i att det är för dålig output från Oscillatorerna in i filtret. Skulle man öka på volymen in i filtret skulle den kunna låta brutalare med lätt dist i filterdelen ( om man vill , varje oscillator har ju volymratt) och man skulle få mindre bakgrundsbrus i VCA delen. Förstår inte varför man fegat så mycket med mixer outputen. Sedan är det menydykande för routing prylar som ändå inte är speciellt flexibla, tex skulle man behövt en till dedikerad LFO, för att använda VCO3 som extra LFO är ytterst begränsat i och med att du vill modulera pitch eller waveform på OSC1 och 2 så påverkas även OSC3 dvs att ha OSC3 som extra LFO blir en väldigt svajig LFO på ett dåligt sätt.

Så 3 moddar och den skulle bli MYCKET bättre.

1. MYCKET starkare output in i filterdelen. ( Alesis Andromeda A6 har det omvända problemet )
    2. Flexiblare routingmöjligheter
    3. En extra LFO.
    Senast redigerat av Firechild den 2012-08-12 klockan 11:01.

Veteran theVOIDs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Intressant läsning här också http://forum.moogmusic.com/viewtopic.php?f=2&t=9431

Veteran eXodes avatar
    Reg.datum
    Jun 2004
    Ålder
    33
    Kör på en Moog Little Phatty OCH en Tom Oberheim SEM Pro istället! Då får du två asgrymma synthar som fortf kostar mindre än en Voyager med keyboard!

Veteran theVOIDs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Låter vettigt

Veteran M i Gbgs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Ok. Kan vi släppa bristerna nu och låta detta vara en tråd för de som gillar Voyagern? Om det nu finns några här på forumet. Jag har fattat vilka brister somliga menar att den har. Jag vill inte ha en LP för den har ett astråkigt interface och jag spanar hela tiden efter synthar som skulle kunna tilltala mig och som kostar mindre än en Voyager. Det finns supermycket hjälp och tips att få här på forumet och det tar jag till mig, men ibland kan jag känna att det blir lite väl mycket "denna är kass, köp en sån här istället!". Så, pretty please, kan detta vara en pepp-tråd istället?

Veteran theVOIDs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Men om många av de som gillar andra Moogar, nya som gamla, och andra liknande synthar, tycker att Voyagern
    är högst ordinär, helt Ok men inte fantastisk på ngt sätt, så säger det väl något det med?
    Prophet 08 kanske är ett alternativ också förresten?
    Eller som sagt den extremt välljudande Oberheim SEM reissuen.
    Voyagern är helt enkelt svindyr för hur den låter.
    Men går som sagt att modifiera.
    Ett tyskt företag gör en "slew rate" mod som gör ljudet lite mindre instängt.

Veteran M i Gbgs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Ja, jag förstår ju det och skriver därför att jag lyssnar på det. Men jag startade denna tråd för att jag är intresserad av vad man kan göra med en Voyager. Inte vad man INTE kan. Det finns gott om det senare i en massa andra trådar.

Veteran theVOIDs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ingen fara Klart man kan göra coola grejer med den, särskilt med dual filtret och sen har den ju en
    otroligt kraftfull funktion som gör den värd att köpa även för mig som har en riktig Minimoog D:
    Voyagern har insertjack i mixern!
    Man kan mao ta oscillatorerna, koppla in valfri effektpedal/rack/ljudkortsinput, och sen köra oscillatorerna genom
    flangers, bitcrushers, delay, reverb(!) etc och sen tillbaka in i Voyagerns filter.
    Oslagbart coolt!

Veteran M i Gbgs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Oj. Har inte fattat att det finns en insert mellan osc och filter! Toppen!

Senior underminers avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Finns det på Lp också?

Oj. Har inte fattat att det finns en insert mellan osc och filter! Toppen!

Senior Firechilds avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Insertjack! Har inte tänkt på det! Då kan man med andra ord ta ut signalen, förstärka den med några dB och tillbaka och förhoppningsvis få lite lätt dist i filtret!

Veteran theVOIDs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    Insertjack! Har inte tänkt på det! Då kan man med andra ord ta ut signalen, förstärka den med några dB och tillbaka och förhoppningsvis få lite lätt dist i filtret!
    Yes sir!
    Men som sagt, det är Minimoogens VCA som gör mycket av det där soundet, inte bara prefilter dist.
    Men det är inte fel att ha det heller
    Ett chorus vore ju nice att patcha in också hehe, fett

Veteran theVOIDs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Citat Ursprungligen postat av underminer Visa inlägg
    Finns det på Lp också?
    Tror att det endast är Voyager och Voyager XL som har detta.

Senior Firechilds avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Tjoho !!!! Fungerar perfekt med insert jacket. In och ut till en mixerkanal och upp lite med gainen. Voyagern låter kanon och brusar MYCKET mindre på dova ljud !
    En helt annan synth nu !

Ett annat tips är att man kör en dummy plug i ena outputen och så kör man ljudet så man jobbar med Filter B , tror det är LEFT output , då har man SPACING som en offset på cutoffen. Det blir oftast att man vill ha cutoff freq lägre än vad det går om man tex styr cutoff freq med velocity och det kan man alltså göra genom att använda SPACING ratten.
    Senast redigerat av Firechild den 2012-08-13 klockan 18:21.

Veteran theVOIDs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    spela in!

Veteran M i Gbgs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Låter fint! Nu ska här sparas pengar. Äta en gång i veckan. Det får räcka.

Veteran theVOIDs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Du får gärna komma och testa min Minimoog D också om du inte redan känt på en sådan!

Veteran M i Gbgs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Gärna! Skickar PM

Senior SyZ-Xs avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Jag har ägt den blåa. Jag tycker det är en grym synt. Rattarna har så där lagom skönt motstånd, och den är skitsnygg speciellt i ett mörkare rum. Jag blev alltid inspirerad av min Voyager och kunde sitta och ratta lääänge. Brukade koppla in en analog sequenser och låta en slinga loopa i evigheter, låta sequnsern styra VCF etc, samtidigt som jag skruvade ljud.

Men jag har aldrig gillat det steglösa vågformskonceptet, vet inte varför. När jag bytte vågform svepte jag nästa aldrig, utan höll ner en tangent - släppte - vred vågfromsratten - spelade igen. Jag tyckte att det var för lite variation på vågformen annars (behövde väl ett A/B läge för att övertyga mig själv om att den hade ändrats)

Displayen är på tok för liten, touchplattan klarade jag mig helt utan, att uppgradera OS kräver 120 poäng kärnkraftverksdesign + 4 trisslotter, och fabriksljuden låter snoddas. Med det sagt är det en underbar synt som har mycket att ge när man börjar fördjupa sig i den.

Och absolut, det är en stor UTGIFT att skaffa en. Att den är dyr kan man aldrig säga förrän man avyttrat/avskrivit den och andrahandsvärdet på dessa (utom den blåa ) är bra.

Senior Assars avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ålder
    50
    Citat Ursprungligen postat av SyZ-X Visa inlägg
    Men jag har aldrig gillat det steglösa vågformskonceptet, vet inte varför.
    Det är när man använder den steglösa vågformen som LFO-destination som jag tycker det blir riktigt användbart.

Senior Analogs avatar
    Reg.datum
    Feb 2006
    Tjoho !!!! Fungerar perfekt med insert jacket. In och ut till en mixerkanal och upp lite med gainen. Voyagern låter kanon och brusar MYCKET mindre på dova ljud !
    En helt annan synth nu !
    Jag känner att jag köpte min med ytterst bra timing. :-D

Vad ska man ha för upp-gainare då..?

Börjar bli varm i kläderna nojdens avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Med voyager OS är jag hemma- tycker det är en av de mest välbyggda o välljudande monosyntarna någonsin. Dyr ja, men vad kostade inte en mini D 1970? Jag håller inte med om att den låter klent eller hårt ETC som vissa skriver. Oscillatorerna är otroligt "high end" och det är kanske därför vissa tycker den låter väldigt klart och rent, men moogfiltret är precis som moogfiltret alltid har varit: underbart. Vill man hotta ljudet är det enkelt enligt tipsen i tråden, men testa också klassikern att låta en av utgångarna gå in i mixern via ext, samt kräma på tillräckligt utan att det klipper, då blir det fetare. De steglösa vågformerna är betydligt bättre än fasta lägen, går att göra mycket kul med modulationsdelen tack vare detta. kort o gott en minimoog fast lite bättre enligt min mening (vet att jag kommer få höra annat, men jag står fast vid detta
    Senast redigerat av nojden den 2012-08-17 klockan 00:47.

Veteran Demokids avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    En klassiker är att ta Filter-envelope ut från en VX-351 och tillbaka in i Voyagerns Filter In. Vet inte hur jag ska beskriva ljudet men det låter mer Model D.
    Om man använder resonans smyger resonansen in i ljudet på liknande sätt som en Model D i ställer för att... ligga på hela tiden som den är påklistrad.
    Lärde mig det tricket av Puppets som är en riktigt skicklig ljudskruvare.

Börjar bli varm i kläderna tfus avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Du menar att du ska routa envelopen internt nån annan stans eller och på så sätt styra två saker med filter-envelopen?
    annars är det väl ingen skillnad på att routa internet eller externt mot filtret?

Veteran Demokids avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Jag menar att routa Filter Env till Filtret extern. Det blr faktiskt skillnad... vet inte varför.

cvn adderas ju så du får dubbelt så mkt så om inte max env amount räcker kan det ju va bra men formen ändras inte tycker jag (?)

Reg.datum
    Jan 2007
    Ålder
    37
    Min RME tar 30 min innan den är stabil. Ska det vara så?
    Har för mig att min key var bättre på så sätt. Börjar lacka ur på detta. :-p

Kunde för tusan behållt min Mini M.D elle Juppe 4 lika gärna:-p
    Har inte tid att loosa 30 min på en studio session numera. :-(

Fjomp kroffes avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Ålder
    37
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    Kunde för tusan behållt min Mini M.D elle Juppe 4 lika gärna:-p
    Har inte tid att loosa 30 min på en studio session numera. :-(
    Slå på synthen 30 min innan session kanske?

Senior
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ålder
    21
    Eller låt bli att stänga av den helt. Då får du ju extra värme på vintern också.

Reg.datum
    Jan 2007
    Ålder
    37
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    Slå på synthen 30 min innan session kanske?
    Jo, det är så jag får göra. :-( Min gamla P5:a fixade detta på 10 min.!
    Voyager är ju "new shit". :-p

Veteran theVOIDs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    P5:an blev varm så in i helvete!
    Så det gick fort att få alla oscillatorer att uppnå samma temperatur

Senior Analogs avatar
    Reg.datum
    Feb 2006
    Jag ska köpa en signalbooster när jag får in lite stålar och se vad det blir för skillnad..!

Börjar bli varm i kläderna tfus avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    står den i fönstret?, brevid dörren?
    kanske höja värmen i lokalen så temperaturskillnaden inte är så kraftig

Men vad är det som är instabilt?, är det dina patchar som du sparade när synthen var varm som inte stämmer?
    Jag kan hålla med om att temperaturkompensationen i den inte riktigt motsvarar prislappen på en ny synth.

Reg.datum
    Jan 2007
    Ålder
    37
    Den stämmer inte. När den startar så ligger A på ca 20 grader höger på master tune ratten för att sakta vandra mot mitten och efter ca 30 min stabilsera sig på mitten.

Kan inte minnas att min key vers. var så?
    Senast redigerat av drifter7508 den 2012-08-20 klockan 11:07.

Senior Firechilds avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Jag vill bara upprepa att ta signalen ut och in i insertjacket och förstärka några dB är helt super. Jag har en kanal över på mixerbordet så insertsladden sitter i permanent och man glömmer bort att den är i , men synthen har plötsligt mer tryck och brusar mindre, va enkelt

Fjomp kroffes avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Ålder
    37
    Jag vill bara upprepa att ta signalen ut och in i insertjacket och förstärka några dB är helt super. Jag har en kanal över på mixerbordet så insertsladden sitter i permanent och man glömmer bort att den är i , men synthen har plötsligt mer tryck och brusar mindre, va enkelt
    Vi tror dig inte föränn vi hör ljudexempel!

Senior Firechilds avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    Vi tror dig inte föränn vi hör ljudexempel!
    Okej,fixar ikväll...

Liknande ämnen

1. Malmö Ikväll!! Tricks/Tricks/Tricks Live: Beast
    Av reverbsvansen i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 22:40
  2. Minimoog Voyager RME
    Av visionfactory i forum Musikprylar bytes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 21:13
  3. MiniMoog Voyager REM
    Av visionfactory i forum Musikprylar säljes