Resultat 1 till 45 av 45

Ämne: Imiterande instrument som blev egna instrument, och imiterades (och imiterades ...)

  1. #1
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran

    Imiterande instrument som blev egna instrument, och imiterades (och imiterades ...)

    Så här:

    Fender Rhodes blev till för att imitera (nåja) ett piano, och vara portabelt.
    Men ljudet blev eget och instrumentet blev ett eget - elpianot.
    Och sedan imiterades elpianot i syntar som DX7. Och sen dök DX7-elpianot upp som preset i romplers.

    Nå.
    Vad kan ni komma på för fler exempel?
    (jag har massor på g men det är roligare om ni kommer med förslag)

  2. #2
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Elbas genom SYB-5-pedal för att låta som 303 - Tb303 för att låta som elbas - Elbas

  3. #3
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trummisar som triggar trummaskinsljud som först gjordes för att härma trummisar...
    Ja.. den är bra!

    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stråkmaskiner <3
    Absolut!

  4. #4
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Mellotron!

    Visst är det galet! Romplers som innehåller samplingar av inspelningar av döda människor!

  5. #5
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    buchla och banjo?

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Hela produktionshistoriens jakt på rent ljud som nyligen resulterat i rörkompressorer, bitcrushers och mjukisar som lägger på bandskrap och dropouts:

    Live -> direktinspelning -> stereo -> surround -> diverse prylar för att mala ner det till känslan av mono/direkt/live igen.

    Det finns en parallell i musikvideovärlden när Seattlebanden filmade storproduktioner för att sedan filma om resultatet på slitet VHS för "rätt känsla".

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hela produktionshistoriens jakt på rent ljud som nyligen resulterat i rörkompressorer, bitcrushers och mjukisar som lägger på bandskrap och dropouts:

    Live -> direktinspelning -> stereo -> surround -> diverse prylar för att mala ner det till känslan av mono/direkt/live igen.

    Det finns en parallell i musikvideovärlden när Seattlebanden filmade storproduktioner för att sedan filma om resultatet på slitet VHS för "rätt känsla".
    ..mmm ketchup på allt :P



    A test given to new students by Stanford University Music Professor Jonathan Berger showed that student preference for MP3 quality music has risen each year. Berger said the students seem to prefer the 'sizzle' sounds that MP3s bring to music.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ..mmm ketchup på allt :P



    A test given to new students by Stanford University Music Professor Jonathan Berger showed that student preference for MP3 quality music has risen each year. Berger said the students seem to prefer the 'sizzle' sounds that MP3s bring to music.
    Stoppa världen - jag vill av!

  9. #9
    SnareTheMind
    SnareTheMind är inte uppkopplad
    SnareTheMinds avatar
    Senior
    Tja dagens ungdomar har ju så usel musiksmak så usel ljudkvalitét är väl pricken över i:et so to speak

  10. #10
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tangent dream Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    buchla och bongo?
    fiksd

  11. #11
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Är inte de allra flesta syntar genom historien främst sålda för att härma andra instrument? Det viktiga för den typiska konsumenten har väl alltid varit hur pianot låter, snarare än hur många destinationer du kan skicka LFOn till.

  12. #12

    Redaktör
    Redan kyrkorglar hade presets för flöjter och liknande. (Jag vet inte om någon egentligen menade att de lät identiskt, men det var ju olika klangfärg och tonhöjd åtminstone.) Samma sak till viss del med elorglar, i en del reklam hävdas det att de kan ersätta en hel orkester.

  13. #13

    Veteran
    Samma sak till viss del med elorglar, i en del reklam hävdas det att de kan ersätta en hel orkester.
    Men det är ju sant

  14. #14

  15. #15

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är ju sant
    Idag är man ju dock något mindre imponerad över hur verklighetstroget det låter.

  16. #16
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte de allra flesta syntar genom historien främst sålda för att härma andra instrument? Det viktiga för den typiska konsumenten har väl alltid varit hur pianot låter, snarare än hur många destinationer du kan skicka LFOn till.
    Var det inte just Moog som var till för att göra ljud som aldrig hörts förut?
    och så imiterade folk trumpet/flöjt/banjo iaf...

  17. #17

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idag är man ju dock något mindre imponerad över hur verklighetstroget det låter.
    Va?

  18. #18
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    TR808 måste väl vara ett utmärkt exempel på vad som avses i rubriken? Även Linns maskiner kvalar väl in rätt väl? Tillverkarnas mål var ju att göra så verklighetstrogna maskiner som möjligt, och nu definieras hela musikstilar av dessa ljud, som är allt annat än verklighetstrogna.

  19. #19
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Nå't som härmar och fortfarande är väldigt övertygande emellanåt är Realton Variophon. Bleckblåsinstrumenten är fantastiska. tråblåsen och munspelet bra medan panflöjten suger getrumpa.

    Nu kommer den som mjukis. Härmelihärmelihärm...

  20. #20
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Ja, 808 är ett utmärkt exempel: Härma trummor. Sen blev den ett eget instrument. Och dök upp i otaliga digitala trummaskiner.

  21. #21
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	oscar_peterson_tb303_tr606.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	23,0 KB 
Id:	39136
    Senast redigerat av Olof B. den 2012-07-25 klockan 19:16.

  22. #22
    Forcie
    Forcie är inte uppkopplad
    Forcies avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Pehr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    buchla och bongo
    http://www.youtube.com/watch?v=w_P3uwRiimo

  23. #23
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	oscar_peterson_tb303_tr606.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	23,0 KB 
Id:	39136

    https://youtu.be/LJhEBH1hQGo

  24. #24
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Själv så gillar jag historien hur gitarrdisten kom till.

    Gitarristen tappade sin rörförstärkare i golvet. Rören i rörförstärkaren lossnade så att de satt lösa och skramlade
    http://www.the-jime.dk/Rockabilly_Gu...-Roll_Trio.htm

  25. #25
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Fast längre ned i artikeln argumenterar han ju emot den förklaringen, och använder en skruvmejsel istället för att återskapa soundet

  26. #26
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    inte alla som vet att spela en bongo dock

    (vill gärna höra något bongo/banjo fr nån här som har buchla)

  27. #27
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    En rätt rolig variant är ju slapbasen. Den lär ha uppfunnits av Larry Graham när han turnerade med sin morsa. Han spelade bas och hon spelade orgel med trummaskin. En dag dog trummaskinen, så Larry uppfann slappandet för att imitera bastrumman (tumslappet på låga strängar) och virveltrumman ("dragslappet" på höga strängar). Märk väl att det Larry imiterade var en imitation till att börja med!

    Så småningom blev DX7:ans slapbasimitation sen så populär, att den fick massa imitatörer. Eller var Fairlight-samplingen först? Extra kul blev det åtminstone när de bägge slapbasgrundtyperna letade sig in till varsin pad på trummaskiner, t.ex. på RX5 väl? Nån eller några Yamaha-trummisar åtminstone. Det slöt på sitt sätt imitationscirkeln.

  28. #28
    hooligansound
    hooligansound är inte uppkopplad
    hooligansounds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv så gillar jag historien hur gitarrdisten kom till.

    Gitarristen tappade sin rörförstärkare i golvet. Rören i rörförstärkaren lossnade så att de satt lösa och skramlade
    http://www.the-jime.dk/Rockabilly_Gu...-Roll_Trio.htm
    Coolt! Johnny Burnette-inspelningarna som avses är riktigt råa och skithäftiga! Visste inte att det var så de fick till ljudet

  29. #29
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hooligansound Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Coolt! Johnny Burnette-inspelningarna som avses är riktigt råa och skithäftiga! Visste inte att det var så de fick till ljudet
    Författaren i artikel sågar ju den förklaringen och kommer med en egen variant

  30. #30
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Författaren i artikel sågar ju den förklaringen och kommer med en egen variant
    ...som känns lite krystad kan jag tycka. Sanningen får vi väl aldrig veta. Ett annat påstående som cirkulerat är f.ö. att distens popularitet i början berodde på att folk tyckte att ljudet påminde om en saxofon. Vi får väl aldrig veta om det stämmer heller, men om det är sant, så är ju det också en kul variant på imitationstemat. (Själv har jag därför alltid drömt om att starta ett punkband med sättningen bas, trummor och sex saxofoner, där varje sax skulle ersätta varsin sträng på gitarren. )

  31. #31
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Maestro Fuzz-Tone FZ-1. Demonstration Record 1962; http://www.youtube.com/watch?v=VAWwBEx3Qkc

    1. Sousaphone
    2. Tuba
    3. Bass Sax
    4. Fuzz-Tone Sounds
    5. Cello
    6. Alto Sax/Trombone
    7. Trumpet

    ...och apropå knasfuzz: Gläns över sjö & strand - Olja; http://www.youtube.com/watch?v=lsfK3Jp2RZc
    Underbart!

  32. #32
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast längre ned i artikeln argumenterar han ju emot den förklaringen, och använder en skruvmejsel istället för att återskapa soundet
    Det jag har läst är att allt eftersom storleken på storbanden ökade så drunknade den stackars gitarristen i allt ljud. Och vred följaktligen upp mer och mer. Mer än vad stärkaren var byggd för, och till sist skickade försteget in för stor signal till slutsteget varpå ljuv dist uppstod.

    Men det kan vara helt fel, jag vet inte. Låter dock rätt troligt...

  33. #33
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag har läst är att allt eftersom storleken på storbanden ökade så drunknade den stackars gitarristen i allt ljud. Och vred följaktligen upp mer och mer. Mer än vad stärkaren var byggd för, och till sist skickade försteget in för stor signal till slutsteget varpå ljuv dist uppstod.

    Men det kan vara helt fel, jag vet inte. Låter dock rätt troligt...
    Jag skulle tro att det är två olika - men besläktade - historier.

    Lite mysig dist a la rörstärkare på max hade hörts långt innan den berömda Johnny Burnette-låten och var nog något som växte fram evolutionärt snarare än revolutionärt och det låter helt rimligt att det ljudet började som du sade. Det var ju faktiskt så enkelt som att maxa en vanlig stärkare, så fanns ljudet där.

    Den extremare fuzzen var däremot något som stack ut och de låtar som använde ljudet fick en hel del uppmärksamhet pga det. Gissningsvis kom mer än en person på idén att överdriva effekten som kom sig av en överstyrd stärkare, för att skapa ett ljud som stack ut.

    Det finns följaktligen mer än en låt som påstås varit först, Jackie Brenstons Rocket 88 från 1951 t.ex. och där låter gitarren f.ö. klart saxofonartad. Där är storyn att stärkaren tappades från en lastbil, med fuzzljudet som oavsiktligt resultat. Link Wray drar en liknande historia om sitt ljud och Dave Davis i Kinks har också påstått sig varit först (fast han bevisligen var mycket senare), han säger att han skar sönder högtalaren för att få effekten.

    Det är ofta så i teknikhistorien, att många kommer med ungefär samma idé ungefär samtidigt, helt enkelt därför att tiden är mogen. Ibland uppfanns i själva verket teknologin långt innan genombrottet. Ett klassiskt exempel är ångmaskinen. Principen beskrevs redan runt år 0, men inte många brydde sig. Runt år 1700 hade dock den tidiga industriella revolutionen kommit till en punkt då häst- och mankraft inte räckte till och då "uppfann" (i teknikhistoriska sammanhang kallar man detta för inventioner) plötsligt ett antal personer ångmaskinen, ungefär samtidigt.

    Hoppsan, ännu en överdrivet lång utläggning, ursäkta!

    (F.ö. är ju stavningskontrollen i OS X helt galen. Just saying...)
    Senast redigerat av slirak den 2014-04-20 klockan 22:57.

  34. #34
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Re: Dave Davies - storyn där är att jättemånga band vred upp stärkarna så att det distade på konserter, men när det skulle spelas in ställde sig producenterna på tvären, ljudet läckte in i alla mickar och det blev rörigt att mixa. Dave löste det med att dra en ishacka i högtalaren, så behövde han inte spela så högt för att få distljud. Kanske var han bland de första som pajade en stärkare avsiktligt för att få till fuzz med låg volym?

  35. #35
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Re: Dave Davies - storyn där är att jättemånga band vred upp stärkarna så att det distade på konserter, men när det skulle spelas in ställde sig producenterna på tvären, ljudet läckte in i alla mickar och det blev rörigt att mixa. Dave löste det med att dra en ishacka i högtalaren, så behövde han inte spela så högt för att få distljud. Kanske var han bland de första som pajade en stärkare avsiktligt för att få till fuzz med låg volym?
    Just ishacka har sagts om The Sonics också. F*n vad många såna här historier som visar sig vara båg, när man kan jämföra dom på internet...

  36. #36
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TR808 måste väl vara ett utmärkt exempel på vad som avses i rubriken? Även Linns maskiner kvalar väl in rätt väl? Tillverkarnas mål var ju att göra så verklighetstrogna maskiner som möjligt, och nu definieras hela musikstilar av dessa ljud, som är allt annat än verklighetstrogna.
    Jag minns fortfarande när försäljaren i en musikaffär i Lund försökte sälja in den sprillans nya 808:an med argumentet "Den låter exakt som riktiga trummor".
    Oklart om det var hans argumentation som gjorde att jag köpte en, förmodligen.

  37. #37
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just ishacka har sagts om The Sonics också. F*n vad många såna här historier som visar sig vara båg, när man kan jämföra dom på internet...
    Ja, och jag har även läst att det var stickor (såna man stickar med alltså) och inte en ishacka som Dave Davies använde. Och/eller rakblad. Eller att han inte överhuvudtaget hade sönder den med flit utan spräckte högtalaren av misstag och sen inte hade råd att fixa den. Eller att ljudet i själva verket fixades av inspelningsteknikern genom att han överstyrde mixerbordet och hårdlimiterade ovanpå det...

  38. #38
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    RMI Electra piano

  39. #39
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just ishacka har sagts om The Sonics också. F*n vad många såna här historier som visar sig vara båg, när man kan jämföra dom på internet...
    Hehe ja jag hade hört att det var en vanlig kniv först, sen sade en kompis med lite mer sinne för drama att det var en ishacka. Ibland undrar jag om ishackor någonsin existerat som annat än rekvisita till såna här historier.

  40. #40

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe ja jag hade hört att det var en vanlig kniv först, sen sade en kompis med lite mer sinne för drama att det var en ishacka. Ibland undrar jag om ishackor någonsin existerat som annat än rekvisita till såna här historier.
    Jag kan iofs tänka mig att ishackor var betydligt vanligare förr, innan det blev standard att ha frys hemma (och därmed inte is i isbitform, utan större block; därav behovet av en ishacka). Enligt Wikipedia förekom det till mitten av 1900-talet, så det verkar inte osannolikt att en studio skulle ha en ishacka liggande någonstans.

  41. #41
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag hörde penna. Känns mest trovärdigt även om Link Wray verkar vara en tuffing som kanske bar kniv.

  42. #42
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Pennan är mäktigare än svärdet.

  43. #43
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ibland undrar jag om ishackor någonsin existerat som annat än rekvisita till såna här historier.
    Säg inte det till Leo Trotskij...

  44. #44
    perault
    perault är uppkopplad nu
    peraults avatar
    Veteran
    En grej som väl platsar är Happy Nerdings modul Super Sawtor som är en analog emulering av Super Saw i JP-8000 som är en digital emulering av snedstämda analoga sågtänder. Cirkeln är sluten. I'm just a copy of a copy of a...

  45. #45
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag satt och testade gitarrljud häromdagen, först genom min SansAmp Classic. Den låter ju bra, och är kul att spela med men det var något jag inte gillade (tror det var brus&brum kanske) så jag testade Logics inbyggda. Njaa. Sen diverse lyxigt "rör"mojs i Guitar Rig: bättre! Men ändå för mjukt på något sätt (siktade åt black metal-hållet). Kollade igenom distarna och tog en på måfå – TransAmp – som simulerar SansAmpen, men med lite andra reglage. PER FEKT! Och kul med en plugin som simulerar en (analog) förstärkarsimuleringspedal.

    (tydligen simulerar den SansAmp GT-2 så jag får väl ta och stoppa i ett nytt batteri i min sån. Den har alltid varit bättre på mangel ändå)

Liknande ämnen

  1. Assigna abletons egna instrument..
    Av ntg i forum Ableton
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-29, 14:35
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 16:15
  3. Kraftwerk - byggde de sina egna instrument ?
    Av encore i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 11:01
  4. Lån av instrument?
    Av agoraph0bia i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •