Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: synthar för specifika ändamål...

  1. #1
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran

    synthar för specifika ändamål...

    Först vill jag säga att jag antagligen programmerat egna ljud på synthar i snart 30 år !! Jag älskar synthar och dess ljudmässiga möjligheter.

    Men:

    Med åren har jag blivit mer av en purist när det kommer till att göra "vanliga synthpop" ljud. Jag inser mer och mer att vissa maskiner egentligen endast är bra på vissa ljud !!

    - "Va".. säger någon, min modular kan f..n göra vad som helst !

    Jo... Fast när jag hörde en kompis spela på en Moog Taurus .... Då tänkte jag ... Åh jäklar vad snygg bas !! Det är faktiskt så det skall låta !! Lyssnar sedan på en Roland VP-330 och en Eminent. Jaha... Det är SÅ stråkar skall låta... Sampler? Fairlight CMI naturligtvis

    Ett tankesätt som i det närmaste blir preset betonat och naturligtvis urtråkigt för den som gillar att pilla med tex en modular...

    Är det någon annan som "ser" synthar på detta sättet. Det vill säga som maskiner INTE kan ALLT. Utan ganska begränsade tingestar som egentligen kanske bara är riktigt, riktigt bra på en eller några få grejer...

    Nyfiken på era åsikter och skulle gärna vilja att ni gav exempel på maskiner som ni upplever på samma sätt.

    .
    Senast redigerat av Jeppe K den 2012-07-16 klockan 11:06.

  2. #2
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Kul att någon för det på tal... men gäller det inte mest för gamla dinosaurie synthar? Jag menar att jag faktiskt kan förstå det och även i viss mån förlika mig.. men de nya VA och hybrid syntharna spänner väl hela registret.. även om jag ser waldorf blofeld som en Pad, drone, landskapsmaskin... så kan jag säkert göra basar med den.. eller vad du vill...

    Jag tror det är frågan om nostalgi i kombination med det faktum att dessa gamla synthar faktiskt inte spänner över ett helt register?

    Nu säger jag inte detta för att vara elak, (eller digi vs analog). Jag säger det som en reflektion och menar det jag säger.

    Sen är det ofta så att begränsningar faktiskt tenderar att ta det bästa ur saker och ting, vad det än må vara!
    Senast redigerat av Sillen den 2012-07-15 klockan 19:09.

  3. #3
    Desecrated
    Desecrated är inte uppkopplad
    Desecrateds avatar
    Senior
    Absolut, vill en kund ha 80tals plingplong så slår ju inget en dx7a.

    MEN det roliga med synthar är ju att testa deras gränser.
    Jag hade jättekul med min poly61 när jag försökte få den att låta som en juno60. Det gick inte så bra (duuh) men jag blev ändå imponerad av vad den synthen faktiskt kan göra. Och jag lärde mig den utantill.

  4. #4
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Jag tänker absolut så. Är dessutom lite extra förtjust i monosynthar, så då blir det naturligt att oftare använda vissa maskiner till vissa saker.

  5. #5
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jag anser att när en synth blir polyfon så är det inte längre EN synth?

    Hahahaha!!

  6. #6
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    jag hatar synthar egentligen .. så e det sagt .. jävla ljudemulerings prototyper mest ;] men vad fan har man som val - samplers med kakkiga interface kanske, mjukvara med samma jävja kukskalle-interface tänk som på 60-talet .. nej tack hatar att koda ljud även !? ;D


    men om vi endå ska höra ontopic .. kör dedikerade grejjer så långt det går e att föredra ..



    att typ slicka på more-is-more-koncept, e halvkass på allt, men kan mkt blir ju ofta bara smör-o-bröd-kex av allt lixom - inte speciellt bra på nått egentligen ! man invaggas i en falsk trygghet och tror att more the merrier kanske

    köp en analog monosynth med brus och resonant vcf + rappa enveloper om det ska tillverkas bastrummer lixom ! e bara dumt att köpa en hel trummaskin med en massa extra rassel och pling för det ! HAHA! ;]
    Senast redigerat av ~~~ den 2012-07-15 klockan 20:17. Anledning: kan sluta som det gjorde för mig på 90-2000talet .. en jävla massa dedikerat skit på högkant överallt. idag är det dyrt dock!

  7. #7
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Det är rätt befriand att komma till den insikten att vissa syntar passar bättre till vissa saker än andra. Då slipper man tvinga sig själv att skruva fram saker man ändå inte kommer att bli nöjd med bara för att man gett sig fan på att det skall gå. Många syntar är bra syntar.

  8. #8
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är det ofta så att begränsningar faktiskt tenderar att ta det bästa ur saker och ting, vad det än må vara!
    +1

  9. #9
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är rätt befriand att komma till den insikten att vissa syntar passar bättre till vissa saker än andra. Då slipper man tvinga sig själv att skruva fram saker man ändå inte kommer att bli nöjd med bara för att man gett sig fan på att det skall gå. Många syntar är bra syntar.
    Jo... Sen tycker jag att man också omvärderar sin maskinpark. (ibland blir man dock kanske väl dömande Då hittar man lätt dubbletter som egentligen inte tillför något extra. (bra på allt synthar) Många synthar är bra synthar... Men frågan är HUR bra de är. Är de bara roliga att "ha", leka med... eller tillför de verkligen något extra ?
    Senast redigerat av Jeppe K den 2012-07-16 klockan 11:24.

  10. #10
    deleted user
    men absolut att syntar får vara smala. Inser man det inser man också varför t ex m500 är så fantastisk. Om en synt måste klara allt så är m500 kass, men det gamla talesättet "hellre kvalitet än kvantitet" kommer väl till pass. Jag har också en Casiotone mt-70 som jag i princip bara har för dess vibrafonljud (har man hört Silencio Stampa har man hört det ofta). Jag tror bara jag har använt ett annat ljud en gång och då var det ("är det" eftersom jag ska köra det live nu också) tokdistat.

    Visst kan det vara bra med några fällknivar också och de kan låta fantastiskt bra de också, men när någon dissar en synt för att den inte kan göra bra basar exempelvis slutar jag lyssna omgående. Korg Trident är väl ett exempel på en maskin som fallit offer för sånt, trots att den låter top notch om man vet hur man ska använda den. Sagolik maskin.
    Senast redigerat av Skilling den 2012-07-16 klockan 12:08.

  11. #11
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag vill inte ha någon "maskinpark"

    Men håller med om att det funkar bäst att använda specifika grejer för deras mest intressanta/drabbande ljud!
    Skillings exempel är lysande.
    Själv har jag köpt ett antal Casio CZ synthar enbart för dess "faery tale" preset

  12. #12
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... det gamla talesättet "hellre kvalitet än kvantitet" kommer väl till pass.
    Absolut !!

    Men skall man ha ren pur kvalite på ALLT. Blir det inte då lätt J.M Jarres vardagsrum...

    Det är då (eller för oss vanliga dödliga... långt innan dess..) man inser att det inte längre är hållbart och börjar snegla på VA synthar och Reason.

    Med bantad rig söker man sedan analysera vad för ljud man EGENTLIGEN behöver. Vilka element som i stort ALLTID är vanligt förekommande. Här vill man ha kvalitet ! Endast det bästa är gott nog. Här är det lätt att gå tillbaka. Man inser att man faktiskt också "bara" behöver lite Oberheim, Linn, M500, VP330... Eller varför inte... en sketen TX-81z för lite "riktig Lately bass"
    Senast redigerat av Jeppe K den 2012-07-16 klockan 17:11.

Liknande ämnen

  1. Musikaliska termer specifika för synt.
    Av Volt i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 01:32
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-18, 21:52
  3. Tips om specifika pluggar mottages tacksamt
    Av deadbeat i forum Övrig mjukvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 14:28
  4. Synthar nu & då?
    Av toandfro i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 201
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 15:15
  5. Synthars specifika ljud
    Av Pidda i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 12:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •