Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Mjukvarueffekter live, hur gör man?

  1. #1
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran

    Mjukvarueffekter live, hur gör man?

    Jag har hittat en grej som heter Live Professor som är typ exakt det jag behöver, men jag vill ha ett mac-alternativ (inte mainstage). Det handlar alltså om ett program där man kan spara olika setups för snabb åtkomst, till exempel olika sångljud för olika låtar. Det kan man såklart göra i ett vilket DAW som helst, men då måste man byta projekt mellan varje låt. Jag letar efter något som är byggt från grunden upp för live-bruk. Känns som att jag sett precis allt på internet och hittar fortfarande inte. =/

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...varför inte Mainstage??
    /curious

  3. #3
    Jim Profit
    Jim Profit är inte uppkopplad
    Jim Profits avatar
    Senior
    Inte direkt svaret du söker, men med tanke på DAW: Inte behöver du byta projekt? Du kan ju använda olika spår i ett och samma projekt med olika effektinställningar och sola den kanal som du för tillfället sjunger/spelar genom.

  4. #4
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Annars kan man ha tabs i Reaper, som en browser. Tror inte de drar cpu när de är av, går garanterat att ställa in detaljerat. Samt att ställa in snabbkommandon för att byta mellan dem.

  5. #5
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Tabs i Reaper är iofs briljant, men det blir fortfarande lite för mycket pilla-med-datorn-på-scen för min smak. Kan inte någon uppfinna en portabel mojäng med touchscreen som har fyra ingångar och två utgångar, och där man kan ladda in mjuksyntar och -effekter? =)

    Mainstage är lite för tungt för min gamla dator tyvärr.

  6. #6
    jagtror99
    jagtror99 är inte uppkopplad
    jagtror99s avatar
    Senior
    ableton? "live"

  7. #7
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    TC VoiceLive? De större modellerna har flera ingångar. Snabbarbetade. Inget med VST att göra, men en vettig effekt.

    Du kör inte Ableton Live? Skulle enkelt kunna skapa en låt som innehåller en effektrack på varje kanal och sedan skifta mellan kanalerna via en midicontroller. T ex en pedal på golvet på scen.

  8. #8
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Ha! Googlade och fick fram:

    http://wiki.cockos.com/wiki/index.php/TabEditor

    Inte orkat läsa, men det kanske är bra. Du kan köpa en microsoftplatta att köra live. De har väl usb vad jag har förstått, och riktiga windoze.

  9. #9
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    VoiceLive! Måste låna en sån och leka med. Gillar att den har ingång för gitarr, mic och line. Synd på prislappen. Ableton kan funka, det är väl ganska snällt mot systemet också?

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 14:08
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 18:08
  3. Mjukvarueffekter laggar
    Av pnuts i forum Effekter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 00:27
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •