Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: TIPS Kassettband för tape-dealy TIPS

  1. #1
    netlas
    netlas är inte uppkopplad
    netlass avatar
    Senior

    TIPS Kassettband för tape-dealy TIPS

    Hejsan, idag var jag nere i min mamma och pappas källare och rotade i gamla lådor. Jag hittade ett kassettband som användes till telefonsvarare som outgoing message. Det är en 30sekunders konstant loop. Märket eller företaget som stod på kassetten var "DORO" med underrubriken "30 sekunder" Dessa kassetter borde ju vara enormt användbara vid bygge av kassettband delay´s. Ville bara tipsa om det.

    Jag vet inte om dom tillverkas längre och min gissning är att dom inte gör det. Men dom går säkert att hitta hemma i lådor om ni ägt en telefonsvarare. Kan ju tilläggas att det stod på svenska på kassetten och var därför antagligen rätt så vanliga i vårt land.

    Yo

  2. #2
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Coolt. Jag har planer på att bygga kassettdelay, men 30 sekunder kanske är lite i överkant?

  3. #3
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    näähh då, ska det va ska det va

  4. #4
    netlas
    netlas är inte uppkopplad
    netlass avatar
    Senior
    precis det ska ju vara fläsk på det! Jag ska ordna en bild på kassetten i fråga!

  5. #5
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Åh gud, hade lyckats förtränga traumat Doro. Dom hade en tv-shop-film med Solstollarna-ensemblen som ingen som sett den kan glömma. Jingeln började mala i huvudet med en gång. "Doro, svarar alltid din telefon".

    Hursom, med rätt verktyg ska det väl inte vara raketforskning att knåpa ihop en egen kassettslinga av valfri längd?

  6. #6
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Det är mer hur man bygger själva eko läsar grejjamojjan som ställer till det för mig.
    Annars hade det varit grymt med ett hemmabyggt bandeko.

  7. #7
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    De där ändlösa loopkassetterna finns i 8-track/kvartstum också och de verkar ha en "anti-stick"-beläggning på baksidan så det är det man vill ha in klassiska bandekon som RE-201, vanliga band är för sträva.
    Jag har funnit en massa sådana till gamla jingelmaskiner från radiokanaler och det verkar vara en liknande kassett som 8-trackbanden som sitter i raggarbilar!

    Edit: Här är en bild på en snygg Sonifex inkl bandkasett och inspelningsenehet!


    Här är lite mer info och bild på kassetterna. Det fanns hyllmeter efter hyllmeter på de flesta radiostationer, de togs ur drift runt 2000 i sverige tror jag, har ett gäng kassetter och ett komplett set plus en playback unit i mitt museum/arkiv.

    http://www.audiorestored.com/The-Pro...dio-NAB-Carts/
    Senast redigerat av dar303 den 2012-05-26 klockan 20:45.

  8. #8
    netlas
    netlas är inte uppkopplad
    netlass avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hursom, med rätt verktyg ska det väl inte vara raketforskning att knåpa ihop en egen kassettslinga av valfri längd?
    Absolut inte, men det är en väldigt bekvämlighet om inte annat att ha en redan fungerande loop på exakt 30 sek.

  9. #9
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Ja just det, de banden jag länkade till finns från 5sek till 30 min eller så i looplängd.

  10. #10
    netlas
    netlas är inte uppkopplad
    netlass avatar
    Senior
    Faán vad maxad den var dar303. Har du använt den till något?

  11. #11
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag har bara spelat in på den för att testa, den går ju inte i repat om man inte mixtrar med den, den stannar efter en spelning men man kan styra med trigsignaler så har man ett lass så kan man göra en jättekomplicerad jätteanalog polyfonisk sampler!

  12. #12
    codemuzak
    codemuzak är inte uppkopplad
    codemuzaks avatar
    Senior
    Jingel maskinerna är en väldigt nice pryl! Jag var på jakt efter en sådan men dom flesta radiostationerna hade slängt dom! SVT ersatte ett enormt effekt ljudarkiv med ett gäng DAT band????

  13. #13
    codemuzak
    codemuzak är inte uppkopplad
    codemuzaks avatar
    Senior
    Cart Maschine är det dom heter och en av klassikerna är "Spot Master 500"

  14. #14
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Precis, "kartar" på svenska!
    SR hade främst Sonifex, i alla fall på de kanaler jag varit.

  15. #15
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Undrar om de här skulle passa i min redson ec25?

  16. #16
    Herterich
    Herterich är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Såna där kassettband går fortfarande att beställa från tapeline:

    http://tapeline.info/v2/thirty-30-se...oop-tapes.html

  17. #17
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    - Whoo, där ser man, än är inte hoppet ute

  18. #18
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    En så'n där kart fick jag av dar303 för evigheter sedan när jag blev med bandeko. Har slaktat och gjort mastodontloopar till mina båda bandekon. Styvare band skapar skönt rassel i bandkammaren och de håller apbra. Hittills har jag inte bytt och ingen av dessa loopar visar upp slitage som stör heller.

    När det gäller loopar i vanliga kassetter finns det vissa kassetter man kan skruva upp och klippa friskt i. Lo-fi och gött...

    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åh gud, hade lyckats förtränga traumat Doro. Dom hade en tv-shop-film med Solstollarna-ensemblen som ingen som sett den kan glömma. Jingeln började mala i huvudet med en gång. "Doro, svarar alltid din telefon".
    Åh fy f-n - jag hoppades jag var den ende i Sverige som mindes den. *kräääk*

    Men jag har en aningen modernare Doro-svarare i gömmorna. Den drar dock minikassetter och har ett pytteminne för utgående meddelande.

Liknande ämnen

  1. Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-11-30, 20:16
  2. Tape emulerings plugin som ger tape svaj ?
    Av Firechild i forum Övrig mjukvara
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 10:00
  3. Vocoder; tips för jämn inspelningsvolym och tips på EQ?
    Av McVicar i forum Mixning & mastring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-25, 13:06
  4. Tips för bas?
    Av rotkiv i forum Stränginstrument
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-10-31, 17:58
  5. Tips
    Av limpan2 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •