Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Itunes Match

  1. #1
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran

    Itunes Match

    Någon mer som känner en viss frustration över att Itunes Match inte lanserats i Sverige än? Någon som fulfixat ett konto och kan komma med ett utlåtande till och med?

  2. #2
    deleted user
    Är det någon slags datingsite? Är inte du gift?

  3. #3
    nilssonbts
    nilssonbts är inte uppkopplad
    nilssonbtss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kanske inte en helt dum idé för en dejtingsite att erbjuda dejter med personer som har samma musiksmak som användaren
    Senast redigerat av nilssonbts den 2012-03-12 klockan 18:14. Anledning: äh...

  4. #4
    olivettis avatar
    Veteran
    http://alltommac.se/etikett/itunes-match/

    om jag förstår detta korrekt så kommer jag att betala
    dubbelt för min redan legalt köpta musik om jag bestämmer mig för att gå med!?
    i o för sig kan man se det som jag betalar för att ha tillgång till all min musik oavsett
    burk/pod eller vad jag nu nyttjar, men en del av jag betalar går ju ändå till skivbolagen/artisten, som jag
    redan har fått mina pengar då jag köpte musiken!
    smart lösning, men fan vet om det tilltalar mig

  5. #5
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Det är ju kaffepengar bara för att ha all musik tillgänglig tycker jag. Med bonusen att det antagligen är bättre kvalitet än sånt man själv rippat för tio å sedan. Eller skivor man lånat och rippat. Och allt är ordning och reda med metadata och grafik. Lätt värt det. Tycker jag då. När jag tänker på saken så är det tom prisvärt om man bara ser det som backup av musikbilioteket.

  6. #6
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju kaffepengar bara för att ha all musik tillgänglig tycker jag. Med bonusen att det antagligen är bättre kvalitet än sånt man själv rippat för tio å sedan. Eller skivor man lånat och rippat. Och allt är ordning och reda med metadata och grafik. Lätt värt det. Tycker jag då. När jag tänker på saken så är det tom prisvärt om man bara ser det som backup av musikbilioteket.
    jo, håller med om priset, det var själva principen jag reagerade på mest,
    men sen så är det ju det där med att tvätta illegalt nerladdad musik, vilket är en briljant lösning.

    Läste att de arbetar med ett problem där iTunes-Match censurerar låtar med olämplig text.
    http://cloud.idg.se/2.16150/1.430428...a-itunes-match

  7. #7
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Nu är det lanserat. Aktiverar just nu...

  8. #8
    deleted user
    Cool grej. Men vad är det för typ o kvalitet på låtarna, är det mp3 eller något annat och hur hög upplösning? Vissa artister ska högre kvalitet än andra men hur ser man vilka som har det?

    jo sen har man ju den här grejen med gamla fult nedladdade låtar, blir det livat i hagen när Itunes börjar kolla av samlingen?

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Molnströmning av musiken i ditt iTunes-bibliotek så snart det är uppsynkat mot iCloud. 249:- per år. ÄH!

  10. #10
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jo sen har man ju den här grejen med gamla fult nedladdade låtar, blir det livat i hagen när Itunes börjar kolla av samlingen?
    Det var en del debatt om det där efter lanseringen, Match 'tvättar' i princip din mp3-samling, den ställer inga frågor om hur du kommit över filerna...

  11. #11

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cool grej. Men vad är det för typ o kvalitet på låtarna, är det mp3 eller något annat och hur hög upplösning? Vissa artister ska högre kvalitet än andra men hur ser man vilka som har det?
    "Even better, all the music iTunes matches plays back from iCloud at 256-Kbps AAC DRM-free quality — even if your original copy was of lower quality."

    jo sen har man ju den här grejen med gamla fult nedladdade låtar, blir det livat i hagen när Itunes börjar kolla av samlingen?
    Jag tror inte det:

    "iTunes determines which songs in your collection are available in the iTunes Store. Any music with a match is automatically added to iCloud for you to listen to anytime, on any device. Since there are more than 26 million songs in the iTunes Store, chances are your music is already in iCloud. And for the few songs that aren’t, iTunes uploads what it can’t match (which is much faster than uploading your entire music library)."

    http://www.apple.com/itunes/itunes-match/

    Jag tänkte inte hoppa på iTunes Match, men däremot verkar Cloud-synkgrejen smidig. Den funkar dock inte för mig.

  12. #12
    deleted user
    "Even better, all the music iTunes matches plays back from iCloud at 256-Kbps AAC DRM-free quality — even if your original copy was of lower quality."

    Motsvarar den standarden FLAC eller något annat lossless? Ingen koll längre på formaten

  13. #13

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Motsvarar den standarden FLAC eller något annat lossless? Ingen koll längre på formaten
    AAC är komprimerat på samma sätt som mp3, men låter generellt bättre med samma bitrate. Jag gissar att 320kbps mp3 är en bra jämförelsepunkt (även om det definitivt är avtagande vinster någonstans över 200+ kbps oavsett om det är AAC eller mp3).

  14. #14
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Visst är det väl så att Match inte ändrar något lokalt när man synkar? Jag har mitt iTunes-bibliotek i Apple Lossless-format och har säkert ganska mycket som inte finns på iTunes. Om jag fattat rätt så konverteras det till AAC innan uppladdning. Men visst lämnar den mina originalfiler?

  15. #15
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Kommer ta ett år att ladda upp icke-matchade... Hade nästan 4000 mp3'or som inte fanns i iTunes, har fått upp några hundra nu.

  16. #16

    Redaktör
    Jag får inte iTunes in the cloud att funka utan får bara meddelandet "Objektet är inte tillgängligt för tillfället". Det verkar vara fler med samma problem. Så vitt jag förstår ska det fungera även utan iTunes Match – fungerar det för andra här?

  17. #17
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst är det väl så att Match inte ändrar något lokalt när man synkar? Jag har mitt iTunes-bibliotek i Apple Lossless-format och har säkert ganska mycket som inte finns på iTunes. Om jag fattat rätt så konverteras det till AAC innan uppladdning. Men visst lämnar den mina originalfiler?
    Funderade på att kanske börja använda iTunes Match. Någon här som kör det och vet svaret på min gamla fråga? Alltså om jag lyssnar hemma; är jag dömd att för evigt lyssna på AAC-filer då?

  18. #18
    gipset
    gipset är uppkopplad nu
    gipsets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderade på att kanske börja använda iTunes Match. Någon här som kör det och vet svaret på min gamla fråga? Alltså om jag lyssnar hemma; är jag dömd att för evigt lyssna på AAC-filer då?
    Näää, jag köpr som du, mest apple lossless och de filerna ligger kvar i datorn och det är de man lyssnar på hemma. Däremot när jag är ute och lyssnar på mobilen blir det väl AAC eller vad det är. Vet faktiskt inte om konverteringen sker i samband med uppladdningen eller kanske hos apple själva men jag har aldrig sett de konverterade filerna iaf.

  19. #19
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Herregud vad dåligt detta funkade... Har försökt sedan i torsdags att matcha mitt bibliotek med iTunes Match. Den stannar på olika ställen varje gång. Man börjar om. Den stannar igen. Man får badboll. Man svär. Man tvångsavslutar iTunes. Man startar om. iTunes hittar inte biblioteket. Man lurar iTunes så att det ändå hittar biblioteket (som förstås var där det alltid har varit). Man försöker matcha igen. Man får badboll. Några hundra låtar till matchas. Man upptäcker att det har stannat igen efter en hel dag. Man vet inte när det stannade. Man börjar om.

  20. #20
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag minns att det tog en evighet av försök och forumstips att synka mitt lilla bibliotek på nästan 10000 låtar. Men nu är det guld. För de filer som är av lägre kvalitet och blir matchade kan man slänga den lokala filen och ladda ner den med högre kvalitet från iCloud som du kan behålla om du väljer att säga upp prenumerationen

    En liten nedladdningsikon dyker då upp (om du valt att visa båda iCloud-ikonerna i spellistan/biblioteket).

    Men det är lite halvskakigt med matchningen, känns som ett lotteri ibland. I vissa fall matchas 8 eller 9 av 10 låtar från ett album och de(n) sista går (av någon outgrundlig anledning) inte att matcha oavsett vad jag än gjort, utan den laddas upp.

    Men, de lokala filerna finns alltid kvar på datorn om du väljer att behålla dem även efter att matchningen är påslagen.

  21. #21
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Första synken tog en jäkla tid för mig också, men sen har det funkat bra.

    Min enda invändning nu är att om man en gång har spelat en låt i telefonen tex. så ligger den kvar lokalt. Det gör att jag drar mig för att sätta den på shuffle när jag är på wifi... Kanske går att sätta ett maxutrymme, har inte forskat så mycket i det...

  22. #22
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Första synken tog en jäkla tid för mig också, men sen har det funkat bra.

    Min enda invändning nu är att om man en gång har spelat en låt i telefonen tex. så ligger den kvar lokalt. Det gör att jag drar mig för att sätta den på shuffle när jag är på wifi... Kanske går att sätta ett maxutrymme, har inte forskat så mycket i det...
    Vaddå, strömmar det inte när man lyssnar i telefonen? Anledningen till att jag funderat att skaffa detta är att spara plats på min 16gb telefon, genom att inte ha musik lagrad på telefonen utan strömma mitt bibliotek. Typ spotify fast med bra musik :P Men då är det ju ingen större vinst av att använda detta kanske, förutom att om man får en ohemul längtan av att lyssna på nån låt i sitt bibliotek som man inte har förutsett och inte har lagt in på telefonen innan.

  23. #23
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Känner inte heller igen det. De ligger väl kvar i molnet så länge man inte trycker på molnsymbolen i mobilen för att ladda ner lokalt? Streama kan man ju göra i alla fall, bara gm att klicka på låttiteln...

  24. #24

    Redaktör
    Jag har iallafall också låtar som ligger kvar lokalt på min iPhone efter att jag spelat dem via iCloud (jag använder inte iTunes Match). Har inte hittat något sätt att plocka bort dem, och de försvinner inte vid synk.

  25. #25
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har iallafall också låtar som ligger kvar lokalt på min iPhone efter att jag spelat dem via iCloud (jag använder inte iTunes Match). Har inte hittat något sätt att plocka bort dem, och de försvinner inte vid synk.
    Dito. Kanske bara är en inställning, men har inte letat så noga. Störigt iaf.

  26. #26
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag ringde Apple support. Tydligen så kan det vara problem med "låtar över 4 minuter" sa de. Vafanihelvete? Jag har massor med klassiskt i biblioteket och där finns ju filer som är 20 minuter eller mer. Det kommer att ta en vecka till att styra upp detta... Man undrar vem som sitter och tänker ut hur iTunes ska funka. Och vad de har för syn på musik. Mitt intryck är att de har haft helt fel utgångspunkt både vad gäller vad som är är en "låt" och vad som är ett "album". Deras prissättning är ju också helt sjuk. Ex: Ett album med 10 tvåminuterslåtar kostar per automatik 99 kr men ett med 5 sju- till tiominuterslåtar automatiskt klassas som en EP och kostar 36 kr. De behöver verkligen hjälp med detta...

  27. #27
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Aha.

    Stream via iphone cachar lokalt på mobilen så att man kan lyssna offline /vid dålig mottagning. Har inte ens tänkt på detta då jag har så mkt utrymme tillgängligt.

    Men uppenbart så att ni har helt rätt, både fm och Peter.

    http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1636438 <--- en tråd som kanske kan ge lite svar.

  28. #28
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Rätt kass funktion tycker jag, mitt bibliotek är bra mycket större än telefonens minne. Vill inte bränna plats på att jag en gång fått på en låt via shuffle. Och enda sättet att rensa verkar vara att ta bort allt, har ju en del spellistor jag vill ha kvar offline... (3G på tåget, skulle inte tro det!)

  29. #29
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Verkar ju värdelöst att inte kunna streama till telefonen... Det är ju där jag har behov av det pga utrymmesbrist och inte i datorn...

  30. #30
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Du kan streama. Eller rättare sagt, det är det du gör. Men det cachas. Man kan tömma cachen :
    Inställningar -> Allmänt -> Användning -> Musik -> Ändra -> Ta bort.

    Då töms musiken. Dock försvinner även det som låg nedladdat och så får man om man vill ladda ned på nytt.

    Men jag håller med, klart bökigt och jobbigt förfarande. Borde finnas en gräns man själv kan välja på hur stor cachen ska vara. Typ 100 MB eller liknande.

  31. #31

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt intryck är att de har haft helt fel utgångspunkt både vad gäller vad som är är en "låt" och vad som är ett "album". Deras prissättning är ju också helt sjuk. Ex: Ett album med 10 tvåminuterslåtar kostar per automatik 99 kr men ett med 5 sju- till tiominuterslåtar automatiskt klassas som en EP och kostar 36 kr. De behöver verkligen hjälp med detta...
    Du får börja dela upp låtarna på klassiskt manér: "Symfoni #2 för Buchla-bongos, 2:a satsen: Adagio" (så ser det automatiskt mycket mer kreddigt ut också).

    Men det bör gå att komma runt automatklassificeringen – jag har definitivt köpt album med få (en till fem) låtar med albumpris i iTunes.

  32. #32
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får börja dela upp låtarna på klassiskt manér: "Symfoni #2 för Buchla-bongos, 2:a satsen: Adagio" (så ser det automatiskt mycket mer kreddigt ut också).
    Bra idé!

    Men det bör gå att komma runt automatklassificeringen – jag har definitivt köpt album med få (en till fem) låtar med albumpris i iTunes.
    Jo, det går om man krånglar. Men då påverkas priset på enstaka låtar istället enligt uppgift. Det jag stör mig på är att Apple tror sig veta vad som är en låt och vad som är ett album. Det borde vara helt upp till upphovspersonen att bestämma sådana saker.

Liknande ämnen

  1. iTunes
    Av olivetti i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 21:16
  2. Itunes ID3
    Av Frengus i forum Övrig mjukvara
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-12-05, 00:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •