Sidan 6 av 34 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SistaSista
Resultat 301 till 360 av 1986

Ämne: Clavia Nord Modular(G1,G2)-tråden

  1. #301
    stabilt
    stabilt är inte uppkopplad
    stabilts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Byggde lite mums igår. Blev inspirerad av min doepfer A150 dual vcs.

    Tag följande:
    1st osc med pwm koppla denna till en level comp som styr en 2-1 switch. Till varje ingång i 2-1 switchen koppla en osc med sinus/triangel/såg/puls (eller synkade) oscillatorer. Dessa kan med fördel passera tex varsin levelconv, amp, sample delay...
    Nu genom att styra pwn släpper vi igenom olika tid per period av de båda källorna. Modulerar vi tex pwm med en seq som stegas fram med gate/trig så erhålls sköna vågformer. Synkar man de båda osc och sveper pitch så erhålls sköna övertonsspectra.

    Väljer man pulsvåger ovan kan man komma när animated saws/puls såsom livewire AFG genererar.
    Ska därför försöka ge mig på detta och helt enkelt bygga en afg med g2an
    Den här patchiden fick mig att försöka bygga det i eurorack. Vårt projekt kanske har börjat nu. Livepack kommer nog snart.

  2. #302
    ole
    ole är inte uppkopplad
    oles avatar
    Veteran
    YES. Kokar första nudelsoppan. Fan vad skön!

  3. #303
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Gjorde nudlar igår. I demon, har inte tillgång till grejerna nu :-(

    http://dl.dropbox.com/u/18902987/pla...rFMnoodles.mp3

  4. #304
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Har nog sagt det förr men: ibland undrar jag vad man ska med något annat till. Allt annat är nerpackat så har lite skoj med demon. Fan vad det klickar och piper härligt. Önskar att jag körde genom ett PA istället för skruttiga multimediafyratummare bara...


    AAAH

  5. #305
    deleted user
    Hur funkar det med G2 Engine och USB?
    Den tar inte midi via den utan måste spelas via midiingången men man kan editera i realtid?
    Är det knepigt att assigna kontroller, t ex apc40 via Live?

  6. #306
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Usbn sköter bara realtidkontrollen. Och det rullar på kan jag säg. Midi styrs som vanligt via midiinterface. Asssigna controllers till parametrar är bus enkelt. Vill minnas att det inte är lika lätt att koppla rattar på apc40 till cc dock. Men tex drehbank är det ju brutalt enkelt.

  7. #307

    Redaktör
    Assigna midi i G2:an är rätt lätt, man väljer en parameter och sen Midi Controller->Assign så får man upp en ruta där man väljer vilken CC som ska användas.

    Det är tre småsaker som gör det lite otympligt att assigna en APC40:

    1) G2-editorn har ingen Learn-funktion (vad jag vet), så man måste hålla reda på vilket nummer som används på vilken kontroll...

    2) ...och APC40 skickar visserligen midi, men det är på olika kanaler för de olika kontrollerna, och G2:an lyssnar bara på en kanal per patch (se här för siffror), och alla knappar skickar note on/off (vilket iofs också går att använda i G2).

    3) Man behöver använda något program som tex Live för att skicka data från APC:ns USB-midi till midi in på G2.

    Så det är absolut inga oöverstigliga problem, men det är lite mer komplicerat än man skulle önska.

  8. #308
    deleted user
    Stora tack för era svar
    Verkar som jag kommer få klura lite, om jag nu får hem en G2:a någon gång. Lättare när man har sakerna framför sig.

  9. #309
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Min editor drar igång processorn utav bara fan. Har inte tänkt på det förut. Känner ni igen er?

  10. #310
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Men det är en fin apparat. Mycket fin.

  11. #311
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    hmm. jag får inte in midi cc till båda slotsen. Kör en i A och en i B, skickar midi från nanocontrol via dartan för att få ut det i midisnabel.

    Får vissa att funka, men vissa CC# är ju låsta till egna grejer. Lite irriterande. Hur som helst tar slot B inte emot något, fast A gör det. Är det olika kanaler per slot?

  12. #312

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det olika kanaler per slot?
    Ja. Du har en inställning i en av menyerna där du kan välja vilken kanal som används för vilken slot.

  13. #313
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    aaaah den var ju där hela tiden. Tack!

  14. #314
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Hur gör ni för att styra G2 utan dator? Jag skulle vilja använda min effektrack live, alltså köra en stereomix rakt genom med EQ, kompressor, lite reverb och sådär. Tips om bra, liten kontroller? Har bara usb-kontrollers förutom bcf2k som är på tok för stor. Har bara använt den med dator annars, liksom öppna en patch med editorn. Dålig ide.

    Vet inte ens hur man byter patch, eller bestämmer vilken som ska laddas från början. Nu är det någon skitpatch av Richard Devine. Antar att jag kan ta reda på det iofs.

    Sedan ska jag försöka patcha ihop en transient shaper. Kan dela med mig med den då. Om ingen här har gjort en?

  15. #315
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    ok, hittade en transient shaper på electro-music. Får kika på den.

  16. #316
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Förtydligande: jag är alltså inte ute efter att livetweaka effekterna i första hand, men vill kunna få till en schysst mix med lite mid/side och multibandsdiverse samt sätta ett antal parametrar så man kan testa i lokalen, typ med morfgrupperna.

    Doepfer pocket-grejerna verkar ju sjukt smidiga...

  17. #317

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gör ni för att styra G2 utan dator? Jag skulle vilja använda min effektrack live, alltså köra en stereomix rakt genom med EQ, kompressor, lite reverb och sådär. Tips om bra, liten kontroller? Har bara usb-kontrollers förutom bcf2k som är på tok för stor. Har bara använt den med dator annars, liksom öppna en patch med editorn. Dålig ide.
    Vilken kontroller som helst som skickar midi via en riktig utgång ska funka (dvs inte såna med bara USB-kontakt). Patch ska du kunna byta med Program Change, eventuellt att du behöver ändra i inställningarna innan det funkar.

  18. #318
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ah, program change! Det har jag aldrig använt.

  19. #319
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Så.. jag har hittat en G2 som en kille köpte för två månader sedan - ny i butik (hade hamnat längst in i ett lager bakom nyare Clavia-grejer)

    Det är med andra ord två års garanti på den till och med (+ fem års reklamationsrätt, eftersom jag bor i Norge )

    Han vill ha motsvarande 12.000 svenska för den, oexpanderad. Jag har länge velat ha en G2, gasat som en dåre i perioder. Men samtidigt så har jag hittat hem rejält med min fyraspårs revox, mycket mindre synthpark och avstängd dator. Så jag vet liksom inte helt hur jag kommer trivas med den. Tanken är att ha den hemma, då studion ligger en bra bit från huset vilket betyder att jag måste planlägga mina besök ordentlgt. Tänkte jag kunde patcha hemma, skruva och fila och ha ljud och sekvenser klart tills mina ca 2 besök i studion i veckan. Har en macbook air med Mountain Lion, men det verkar ju som det fungerar fint.

    Jag inbillar mig att jag kommer att älska denna synthen, har sedan tidigare en Nord Lead 3 - och tycker ljudet i den tillsammans medett rymdeko är något av det bästa som finns, så jag känner att NM2:ans "grundljud" nog kommer tilltala mig.

    Men så var det byggandet, musandet och virtuella sladdar då. Kan väl erkänna att jag inte har tålamod att göra till exempel effektracks i Live, göra smarta och tidssparande templates eller för den sakens skull sitta och bygga upp presetbanker. Jag är en skruva-ljudet-jag-behöver-när-jag-behöver-det-kind-of-snubbe.

    Vad tror ni? Kommer jag att ha glädje av den lilla stora röda?

  20. #320
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    kan väl tillägga att jag tycker det är absolut skitkul att skruva ljud, och att jag prövade en NM1 för många år sedan och tyckte det vargalet häftigt.

  21. #321
    deleted user
    Köp G2, gillar du den inte får du den såld på ett kick iaf, för dom är verkligen fantastiska

  22. #322
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Håller med. Priset var ju helt ok också.

  23. #323
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Jag kör rätt mycket med G2-demon på min macbook i soffan.
    http://www.progsounds.com/blog/nord-...mo-on-osx-lion

    Hinner inte sitta så mycket i studion, men varje gång har jag ett hav av nya patchar. Jag föredrar dock att patcha G2:an direkt, istället för demon, men det är en enkel kompromiss.

  24. #324
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Haha, tack skall ni ha - var väl det jag misstänkte; ingen som direkt avråder från G2:an i denna tråden. Slugt av mig. Då blir det köp! <3

  25. #325
    deleted user
    Fast pruta lite på priset kanske, NOS skick fast trots allt oexpanderad!

  26. #326
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Detta kan tänkas vara en dum fråga, Men vad har g2 för synthmotor ? Är det samma som i Nordlead 3 ?

  27. #327

    Redaktör
    Ja, fast med fler moduler. Vet inte om det finns moduler som rakt av motsvarar allt i NL3, men vad jag vet är övriga algoritmer (filter, etc) de samma.

    Nord Modular G1 byggdes ursprungligen som en testplattform för NL1, så jag gissar att Clavia gjorde samma sak med G2.

  28. #328
    Obie
    Obie är inte uppkopplad
    Obies avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, fast med fler moduler. Vet inte om det finns moduler som rakt av motsvarar allt i NL3, men vad jag vet är övriga algoritmer (filter, etc) de samma.

    Nord Modular G1 byggdes ursprungligen som en testplattform för NL1, så jag gissar att Clavia gjorde samma sak med G2.
    Intressant. Varifrån kommer informationen?

  29. #329
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Ah jag har länge sneglat på NM g2 Och jag har alltid sagt att jag aldrig ska sälja min nord rack 3, men efter en studiofusion med vän, så har vi nu 2 st så det öppnar ju upp för en g2.

  30. #330

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Obie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant. Varifrån kommer informationen?
    Minns inte var jag läst det, men det har nämnts såpass många gånger och det är ju samma algoritmer i G1/NL1 & 2 och G2/NL3, så jag ser ingen anledning till att tvivla på det.

  31. #331
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Två NR3 och en G2 låter som en helt galet bra kväll.

  32. #332
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Egentligen borde man ha en G2 hemma (check) och högtalare i hela huset, och så alltid ha en kaosnudelmorfarpatch som rullar. Eller drone.

    fan vad bra den låter

  33. #333
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Egentligen borde man ha en G2 hemma (check) och högtalare i hela huset, och så alltid ha en kaosnudelmorfarpatch som rullar. Eller drone.

    fan vad bra den låter
    jag skulle tänka mig något liknande. fast med högtalarna monterade i taket mot grannarna. Så att man kan ge igen dagen efter när de har haft grisfest för fjärde gången i veckan. XD

  34. #334
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Eller genom brevinkastet!

  35. #335
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    jag installerar g2 demo på alla datorer jag kommer i närheten av (har också engine och micro) men min nya macbook vill inte installera den!!! hur gör man då? nån simulator? boot camp med windows verkar lite overkill?!? =( =( =(

  36. #336
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Demon är väl ppc. Funkar alltså inte på 10.7 och uppåt. Byt till 10.6 :-)

  37. #337

    Redaktör
    Alternativt kör virtuellt Windows, så slipper du iallafall boota om datorn bara för att använda G2-demon.

  38. #338
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    man vill väl inte byta osx bakåt. =) =) måste kolla om windows virtuellt är praktiskt då?!?!

    typ det här:
    http://www.parallels.com/eu/landingp...FQR2cAod2WsAXA
    ? =)
    Senast redigerat av hasparigus pink den 2012-11-20 klockan 13:20.

  39. #339
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag vill då inte byta framåt i alla fall.

  40. #340

    Redaktör
    Jag har kört både Reaper och Reason virtuellt, och det fungerade bra, så jag ser ingen anledning till att det inte skulle funka. Praktiskt? Vet inte, men mer praktiskt än att boota i Windows iaf.

    (G2-demon är som sagt PPC, så under ytan körs det emulerat även i OS X. Så hastighetsmässigt är det ingen större skillnad.)

  41. #341
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    tack för tipsen! =)

    jag är så oproffsig på data så jag vill nästan aldrig byta nånstans... =(

  42. #342
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Varför har du kört virtuellt reaper? Pluggar eller?

  43. #343

    Redaktör
    Jepp.

    Det drar naturligtvis mer processor och minne än att köra native, men det fungerar förvånansvärt bra. Största nackdelen är att ljudkort och sånt blir emulerat också, så det går inte alltid att få ner i så låg latency.

  44. #344
    klacke
    klacke är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag funderar på att köra Parallel Desktop på min MacBook för att kunna köra Win-versionen av MicroModular editorn. Någon som vet vilken windows man skall köra. Funkar det med Win7 eller bör man använda någon äldre version?
    Dela gärna med er av andra ev erfarenheter.


  45. #345
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ok. Undrar vilka pluggar det skulle vara. Kör nästan bara de som kommer med Reaper märker jag. Kanske skulle testa en sån där få-allt-att-låta-gammalt-plugg någon gång.

    Ska också börja patcha mikromodular snart. Funderar på att köra på mac, det är väl dokumenterat vad som får den att krascha (högerklick, osv). :-(

  46. #346
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag installerar g2 demo på alla datorer jag kommer i närheten av (har också engine och micro) men min nya macbook vill inte installera den!!! hur gör man då? nån simulator? boot camp med windows verkar lite overkill?!? =( =( =(
    Jag kör demon under WinOnX. Går med Wine också, så slipper du windows.

    http://www.progsounds.com/blog/nord-...mo-on-osx-lion

  47. #347
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör demon under WinOnX. Går med Wine också, så slipper du windows.

    http://www.progsounds.com/blog/nord-...mo-on-osx-lion
    wow! tack för tipset! wine verkar super men jag fastnade i allra sista momentet.

    frågar försiktigt här: jag fattar inte hur jag ska hitta mappen /your_user/Library/Application Support/Wine/prefixes
    (mac-novis)

  48. #348

    Redaktör
    Du kör Lion eller Mountain Lion? I såna fall har Apple gömt undan biblioteksmappen. Du hittar den såhär:

    Byt till Finder.
    Klicka i menyn Gå
    Håll nere Alt-knappen
    Bibliotek ska dyka upp som ett alternativ i menyn (Library om du kör på engelska)
    Gå ner i Application Support/Wine/prefixes

  49. #349
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    ja tror det nåt lion. brand new data.

    tack!!! ska testa hemma sen. spännande!!!! =) =) =)

  50. #350
    deleted user
    Kan någon som är insatt i mjukvaran berätta ifall det går att programmera arpeggio-/sequencerfunktioner som force-to-scale eller random? I så fall borde väl micromodularen kunna vara ett prisvärt alternativ till en cirklon som jag dreglat efter, men inte har råd med... Eller?

  51. #351
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kan tyvärr inte så mycket om sequencing, någon annan får svara. Kolla in på electro-music.com, finns massor om nordmodularer där.

    jag har en fråga: ska inte common voice area funka på micro modular? försökte googla, men den är svårgooglad, micromodularen...

    förresten är ju filterbanken fantastisk. Saknar den i G2, verkligen.

  52. #352
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    micromodularen skickar ju inte ut midi...

  53. #353
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Vad jag inte förstår är att inte någon annan greppat konceptet och gjort en lite rackare till virtuell modular? Med Liknande form och funktion? Leker då och då i reaktor vilket känns trevligt men micromodularen jag hade en gång var så mycket smidigare.

  54. #354

    Redaktör
    Grejen är väl att det är för olönsamt om man ska göra hårdvara, och i mjukvara så finns det redan skarp konkurrens från massa andra modularer.

    @oljud: det finns en konverterare från G1 till G2. Du kan ju se vad som händer om man konverterar en patch med filterbank.

  55. #355
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grejen är väl att det är för olönsamt om man ska göra hårdvara, och i mjukvara så finns det redan skarp konkurrens från massa andra modularer.

    ___
    Fast ingen riktigt lika smidig, eller snabbjobbad. Vilka tänker du på? För jag är riktigt sugen på en G2 engine. Men är öppen för förslag!

  56. #356

    Redaktör
    Att det inte finns någon som är lika smidig som Clavias håller jag helt med om (även om jag har för mig att VAZ Modular var rätt trevligt och liknande i tänk).

  57. #357
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grejen är väl att det är för olönsamt om man ska göra hårdvara, och i mjukvara så finns det redan skarp konkurrens från massa andra modularer.

    @oljud: det finns en konverterare från G1 till G2. Du kan ju se vad som händer om man konverterar en patch med filterbank.
    Smart! Kanske en massa bandpass kan funka.. Då kan man ju köra in modulation med.

  58. #358
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    oljud: http://c64.org/~jgb/patchar/feedbacked.pch2 kan du kika på, gör just det för G2. Massa bandpass med modulation, och sedan rundgång på det har jag för mig. http://c64.org/~jgb/patchar/ innehåller diverse NM (1&2) patchar att kika på.

  59. #359
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att det inte finns någon som är lika smidig som Clavias håller jag helt med om (även om jag har för mig att VAZ Modular var rätt trevligt och liknande i tänk).
    Jag känner mig ganska hemma i reaktor faktiskt.. men det är inte samma spontana grej som NM..

  60. #360
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    jag önskar att den här fanns:




Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 11:53
  2. Nord Modular Engine (G1/G2) vs. Nord Rack (2/3) ?
    Av karl.harleman i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 08:51
  3. Nord Modular-konceptet kontra riktig modular
    Av synth_ollie i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 18:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •