Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Tips på studiohögtalare runt 10000kr?

  1. #1
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran

    Tips på studiohögtalare runt 10000kr?

    Jag har fn två enklare monitorhögtalare i studion (Genelec 6010A och ESI nEAR 05 EX).

    Jag letar efter något i prisklassen över, dvs runt 10000kr. Det självklara svaret är, sök upp en bra musikbutik och lyssna. Problemet är att det finns ingen bra butik i närheten.

    Jag har svept alla normala forum (dvs Gearslut, Harmony Central, Homerecording, etc) samt läst alla tillgängliga tester utan att bli mycket klokare.

    Kandidater:

    Adam A7x

    Genelec 8030A

    Neumann KH120

    Dynaudio BM5 A MK2

    Acoustic Energy AE22

    Har du några egna erfarenheter av högtalare som funkar bra? Jag kör modern rock/pop med influencer av Depeche/Placebo/Rammstein.

    Min studio (under uppbygnad) är ca 12 m2 med en del akustikbehandling (absorption, diffusion), dvs i minsta laget för högtalare med mycket bas.

  2. #2
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Jag är väldigt glad i mina focal cms-50, suttit mycket med 8030'or förut men föredrar dom här.. svårt med nån bra motivering för jag har inte tillräckligt bra akustiska förutsättningar här eller a/b'at, det är ju en känsla också men jag uppfattar att jag hör väldigt bra vad som händer i ljudet med dom.

  3. #3
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Du har ju Event 20/20 BAS v3 i den prisklassen också, för att spä på antalet

  4. #4
    Jimpan
    Jimpan är inte uppkopplad

    Senior
    Jag är kär i Neumann KH120. Sjukt fint krisp i dem

  5. #5
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Utan tvekan så hade jag valt ADAM A7X. Bättre upplösning hittar du inte andra - men du kommer säkert att få olika svar från alla som svarar i tråden, så du blir inte mycket klokare av det...

  6. #6
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag kör Adam A7x, testade ett gäng på Deluxe och gillade dem klart bäst. Utom kanske ett par Focal som var mycket dyrare. Hursomhelst är de riktigt bra.

  7. #7
    Ewigland
    Ewigland är inte uppkopplad

    Senior
    Jag kör gamla vanliga A7 och är supernöjd - A7X är förstås ännu bättre.

  8. #8
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Köpte beggade 8030 för 6000:- på blocket, hade ESI near 5 innan. Skillnaden är främst i basregistret som är mycket bättre på Genelec. Ljudet är tydligt och klart, man kan i princip köra hemmadisko med dem. Jag som ogillar så kallade monitorhörlurar och andra basfattiga raka monitorer gillar 8030 skarpt. Jag kan inte programmera om mig mellan mina bastunga Sennheiser hörlurar och ett par linjära monitorer. Med andra ord är jag ingen vän av monitorer i traditionell mening.

  9. #9
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Att det ska vara så svårt.

    Jag såg nu att Thomann har rea på M-Audios DSM2 och 3 monitorer. De har fått bra kritik och kostar nu runt halva priset (runt 7000kr istället för 15000kr). REA priset på dessa i USA har varit ännu lägre, typ en trejedel av nypriset, men med frakt och moms och tull blir det ungefär sama pris som att köpa här.

    Någon som testat dessa? M-Audio inger inte mej särskilt mycket förtroende men dessa skall var utvecklade tillsammans med storebror Digidesign/Avid.

    Annars blir det nog A7x eller KH120?

  10. #10
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Kör med min standardrekommendation, Ino piP. Sjukt bra.

  11. #11
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Kolla in Ino Audio PR18 eller 24, mycket bra passiva monitorer som låter dubbelt så dyrt som de kostar!

  12. #12
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Skriver under på piP eller motsvarande från Ino Audio och påpekar att de kan fås för så lite som 5200kr om man kan löda, skruva och måla själv. Målningen tar ju en stund att torka men ihopbyggandet är enkelt och till och med en DIY-klant som jag kan fixa det på ett par timmar.

    Gör dig själv och din framtida musik en tjänst och kolla upp Ino Audio!

  13. #13
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Men hur får man tag på dessa Ino Audio högtalare?

    Verkar lite som under det kalla kriget i Berlin, man måste knacka på en anonym dörr i ett skumt kvarter, veta det hemliga handslaget, ha en bunt pengar i en hoprullad tidning och sedan bygga ihop delarna själv?

    Jag kan bygga ett hus utan problem, men lödning är inte min starka sida.
    Senast redigerat av depulse den 2012-01-19 klockan 13:54.

  14. #14
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men hur får man tag på dessa Ino Audio högtalare?

    Verkar lite som under det kalla kriget i Berlin, man måste knacka på en anonym dörr i ett skumt kvarter, veta det hemliga handslaget, ha en bunt pengar i en hoprullad tidning och sedan bygga ihop delarna själv?

    Jag kan bygga ett hus utan problem, men lödning är inte min starka sida.
    Lite så är det då han inte skickar. Eller så letar du upp någon snäll sthlmare som hämtar åt dig.

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar lite som under det kalla kriget i Berlin, man måste knacka på en anonym dörr i ett skumt kvarter, veta det hemliga handslaget, ha en bunt pengar i en hoprullad tidning och sedan bygga ihop delarna själv?
    Ingvar Öhman - mannen, människan, myten


    https://youtu.be/52fFfHHRj5o

  16. #16
    Katsuragi
    Katsuragi är inte uppkopplad
    Katsuragis avatar
    Veteran
    Jag slår också ett slag för Ino Audio, piP är en ypperlig närfältare. Dock så mår den bäst av att placeras enligt anvisningarna.

  17. #17
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    piP vore intressant om det fanns ett vettigt sätt att köpa dem online.

    Valet står fortfarande mellan KH120A, A7x eller DSM2.

  18. #18
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Ett par beggade Genelec 8040 borde rymmas inom budget. Jag är väldigt nöjd med mina.

    Jag är också nyfiken på Ino-lådor men har aldrig lyssnat på några.

  19. #19
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Någon som har några bra monitorhögtalare att sälja?

  20. #20
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Waldorf här på forumet kör JBL och är sinnessjukt nöjd:
    http://www.studiospares.com/studio-m...1/invt/425670/

  21. #21
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    jupp sjukt nöjd med jbl

  22. #22
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Sjukt segt att åka ut till Ingvar... men värt... har varit där 3 gånger nu, bränt en diskant och sprängt en bas .
    Är mycket nöjd med mina, tycker de låter bra även i rum som inte är superbehandlade om man placerar dem rätt, på en bits avstånd och lite lägre ner, typ bröst höjd... Sedan finns ju närfältsvarianten Pr10. pr18 och 24 verkar inte finnas längre?

    Men ett par Pr10 får du för 11500kr.
    Piparna som sagt mycket billigare, beror lite på hur du sitter...

    Grymt ljud utan att behöva sub.

  23. #23
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag vet inte om man kan få de större i halvfabrikat också (omålade och löda ihop delningen själv), brukar bli närmare 3/5 av priset då!

  24. #24
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte om man kan få de större i halvfabrikat också (omålade och löda ihop delningen själv), brukar bli närmare 3/5 av priset då!
    Vart får man tag på dem isåfall?

  25. #25
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag orkade inte leta rätt på pip-larson. Det blev ett par Neumann KH120 istället. Har precis fått hem dem så jag har inte hunnit göra någon djupare analys ännu, men förvånatsvärt mycket och bra ljud från så pass små högtalare.

  26. #26
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Gissar att det var ett bra val, varit nyfiken på dom där sedan dom kom.

  27. #27
    mangan
    mangan är inte uppkopplad
    mangans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag är otroligt nöjd med mina JBL4412, ok små är de inte men de låter fantastiskt.

  28. #28
    ygg
    ygg är inte uppkopplad
    yggs avatar
    Senior
    Besviken på mina A7X.
    Ett rejält missljud i basporten när man krämar lite. Och mycket mer än lite kräm blir det inte heller.
    Ej att rekommendera till baskraftig musik i lagom trevlig volym imo! Kanske iof behöver en sub för att funka bra.

    Gillar mina Event PS8 (som 20/20 med mindre steg) klart bättre både i ljudet och kräm. A7X köptes ändå som en tänkt uppgradering ljudmässigt till PS8 men de blir sällan använda och mest bara till A/B.

Liknande ämnen

  1. Skyddsnät - Adam studiohögtalare
    Av OIL i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-23, 20:44
  2. Ge mej förslag på bra studiohögtalare
    Av depulse i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 19:19
  3. bästa hårdvarumultieffekten under 10000kr
    Av autowah i forum Effekter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 15:40
  4. Köpa Laptop till hemstudio 5000-10000kr
    Av HZA i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •