Hur fungerar "cateringen" på festivalen? Allt centraliserat eller även fördelat på små "privata" aktörer?
Hur fungerar "cateringen" på festivalen? Allt centraliserat eller även fördelat på små "privata" aktörer?
Kan ju förtydliga hur det fungerade.
Köket är ett kök i skolan som förbereder maten. Det enda baren gör är att grilla burgarna. Tyvärr, (min personliga åsikt) envisades köket med att göra egna burgare som var tjocka och tog lång tid att göra och grilla. Baren var helt beroende av att få maten i tid och kunde således inte göra något när det tog slut. Vi tar med oss detta in i planeringen för NBF13, som redan är igång. Jag är så trött på mat som inte levereras i tid.
En annan idé vi haft men inte fick med i år är beertickets med t.ex 5 öl som man köper på en gång. Då behövs ingen kassapersonal till dem som bara vill ha öl eller vin. Vid mycket kunder i baren kan det stå personal som bara plockar fram öl till beerticketskunder. Det är så enkelt att t.o.m en basist kan göra det.Vad tror ni om det?
Angående EAM-scen så kan det finnas fina lösningar på området. Återkommer om det.
Biljettsystem vore helt sjukt bra. Det blev ordentlig väntan när man skulle käka iom alla som ville ha öl och cider osv.
Jag saknade den där lilla trevliga kiosken som fanns utanför kraftwerkområdet tidigare år. Perfekt att köpa korv, popcorn, godis och dansk chokladmjölk där.
hur många var det på norbergfestivalen i år?
Något jag saknade: (är en sucker för merchandise) T-shirts! Jag älskar T-shirts!
Camp303 tältet var grymt bra i år (no offence Lisamen det kunde vart längre åt "danssidan" så de skyddar mot vädrets makter.
Sen håller jag med Lisa om att man kanske kunde haft "parkhäng" på dagtid och på kvällen blev det mer scenområde.
kan dom inte styra upp en pdf så får folk fixa det själva?![]()
kul. kanske en liten tävling där man får rösta fram vilken som blir årets t-shirt?
lite roligt att göra en i efterhand med då man kan basera den på saker som hänt under festivalen. blixten som slog ner mm.
Ölbiljetter kan vara problematiska ur ett alkohol-lags-perspektiv, så jag måste fundera på om jag kan tillåta det till nästa år. Bättre vore väl att ha fler kassaapparater och kort-automater så fler kan serveras. Matkön blev lång, men kön för att vänta på maten blev aldrig jättestor, så matbeställningstakten matchade leveranstakten.
En ölbar med ett sortiment av finöl vore ju super, det var ok år (inget större urval av finöl, även om duvel och adnams är goda), men bättre går ju!
Fast jag drömmer om en bar för gubbar, med whisky å congac.
Eller varför inte Olle Lintons Ambientbar? Ett vattenhål för stark dricka och svag musikvolym, mitt i festivalområdet.. Helst med skinnfåtöljer och soffor.
Ett problem som jag tänkte på i år och vissa andra år är att öltältet ligger mitt emellan 303 och kraftverket, att sitta och digga samtidigt som man snackar strunt är lite pyssligt rent akustiskt, det blir ju ofta en rejäl ljudgröt till ölen. Jag förstår att man inte vill rikta 303-högtalarna ner mot stan, men finns det ev någon annan lösning på det?
Och sen har jag ett konkret förslag; skyltning för matkö/ölkö/matutlämning!
Och till det borde man köra en enkel modell av gammalt tivoliknep; köfållor, med avspärrningsband, så kan man enkelt hålla en kö i schack, så att säga.
Senast redigerat av m den 2012-07-31 klockan 19:43. Anledning: Förtydliganden.
Jag vet inte med dig, men jag hade tänkt att köra Norbergfestival nästa år, komplett med alkoholtillstånd, toavagn, duschvagn, stängsel, mattält, Electric Cafe, IDKA lounch, skiv-försäljare, massor av musik, mat, camping och guidade turer i Mimerlaven. Ere någon som kommer?![]()
Nu var det så att i alla fall jag lät bli att ställa mig i matkön om det såg ut att vara mer än 15 personer i den, just pga att det som helhet tog rätt lång tid att få sin mat. Dvs, kö+beställning+vänta på mat, den saken tog mer tid än vad det känns som att det borde ha gjort.
Som första års besökare var Norberg en grym upplevelse och jag kommer garanterat åka dit igen. Fredagens Jam på ROS kommer jag aldrig glömma, otroligt bra sväng! kul och träffa trevliga 99:or ocksåMycket bra artister och plus på de goda linsburgarna.
Post-Norberg-Depression - ett år tills nästa.
Fantastiskt precis som förra året. I år lyckades jag till och med komma med på risbergståget och ta mimer turen
ROS var riktigt fint och kändes betydligt bättre organiserat än förra året. Trist bara med El_Brutos machinedrum, stod där precis när det small och blinkade till, hoppas den går att fixa.
Gillade att vego-utbudet hade expanderat i år med.. tyvärr testade jag bara börjaren ^_^
Saknade också kiosken från förra året ..och framförallt kallback!
supercollider workshoppen fick mig att börja pilla med sc igen.
Alltid lika trevligt att hälsa på lite 99or med. Fick en del bilder och några videos jag ska se om jag kan få upp med.
Min kompis gillade förövrigt din spelning starkt JättenFick med en skiva från din spelning men den var visst tom enligt datorn ^^
Så mycket trevligheter, svårt att få ner i text.
Förresten jag och min kompis är lite fundersamma på vem en artist vi såg var om någon har koll... det var inne på mimer och han satt vid mixerbordet hela tiden och pillade på det.. vi gissar att det var Hausswolf men är inte säkra.
här är en bild från den spelningen:
![]()
Senast redigerat av sunflower den 2012-08-01 klockan 18:54.
sunflower>> kul.Jo jag brände dom typ natten innan. Om den rentav är obränd och inte bara buggig så kan han bränna spåren själv via länkar från sampla.se
![]()
Sunflower: ser ut som Hausswolf-spelningen, ja.
Gillade den mycket. Bra helkroppsmasssage när basen mullrade.
...baksida i rejäl träfiberskiva från någon apparat, med påminnelse att den ska köras på växelspänning? Radiomottagare?
Det är en rörbaserad elektrofon... eller åtminstone resterna av en.
Jag har följt dess stilla men obevekliga kamp mot entropin sedan början av nittiotalet, då den tämligen intakt dumpades i en gruvgrop mellan Norberg och Avesta. Varje år har jag svängt förbi och tagit en bild eller två...
Det är inte mycket kvar nu.
Ehh...?
"elektrofon , musikinstrument som ( för tonalstring , omvandling och förstärkning ) helt eller delvis är beroende av radiorör , transistorer e . d . , elektriska kretsar och högtalare"
...i kombination med "tämligen intakt" begriper jag inte hur entropin intresserar mer än en bärgning..?
Senast redigerat av hasse_fx den 2012-08-01 klockan 23:33.
Nån som har nån aning om vad väskan med en massa banankabel som Holzer använde är för något? Kändes som nån 2-modulers minimodualr i buchla-ish formfaktor. Snyggt hemmabygge eller nått obskyrt?
Nu var jag inte på Norberg i år (fick en bebis istället) så jag såg inte just den han spelade på då. Men känner jag honom rätt så har han säkert byggt den själv. Och bananer och kraftigt Buchla-inspirerat brukar det vara. Han har ett rätt stort hemmabyggt system, så kanske var det ett par moduler ur det.
Lite OT-drift i tråden, men...
En Philips rör-philicorda som dumpats i en gruvgrop och mer eller mindre gått av på mitten är inte vad man bärgar när man är på genomresa med bilen full i folk!Däremot togs en analog svartvit bild. Och så har det fortsatt genom åren...
Ett par överlevande(?) glimrör (oktavdelarkretsarna!) följde dock med hem för några år sedan, med planen på att se om man kan få en sågtand ur dem. De ligger i min låda i köket och väntar...
Självbygge. Snyggt.
Lite rough-edge att hamra in panelbeteckningarna med bokstavsstansar, men klart ballt!
http://macumbista.net/?page_id=623
kollar på bilderna från arayas spelning. kör han bd separat ut på 909 och resten på main?
Utvärdering av 2012.
Fyll i!
För volontärer:
https://docs.google.com/spreadsheet/...1nWmc6MQ#gid=0
För besökare:
https://docs.google.com/spreadsheet/...FINWc6MQ#gid=0
ja och bastrumman vill man ju ofta mixa separat. ett tag körde jag allt utom bastrumman igenom compressor på spelningar. men har slutat med det nu för att gå tillbaka till att låta alla trummorna brottas i compressorn efter gammal svensk model. skönt ocksp att snabbt kunna slå av antingen bastrumman eller resten.
Vilka arbetsposter finns det på festivalen.