Sidan 1 av 5 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 254

Ämne: Vad är VA?

  1. #1
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran

    Vad är VA?

    En 'kul på blocket'-tråden dök det upp en referens till Rolands JD-800 med påståendet att det inte är en VA-synt. Vad är då en VA-synt exakt? VA står för 'Virtual Analog' och det är väl ett begrepp som Clavia myntade när de introducerade den första NordLeaden. Men jag har inte sett någon närmare definition någonstans. För mig betyder VA att man med någon form av digital elektronik simulerar en analogsynt. Om det sedan är med en signalprocessor (som i NordLead) eller med customchip (som i Roland D-50 och, gissar jag, JD-800) kan kvitta. Roland rubricerade D-50:n som 'Linear Arithmetic', vilket väsentligen är ... analogsyntes (men det låter tuffare, och var väl en känga mot Yamahas FM-syntes som inte är att betrakta som linjär), dvs ... Virtual Analog.

    Fler åsikter?

  2. #2
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Mnja, alltså, jag ser det som att V.A. använder DSP-teknik (algoritmer och modelling) för att härma hur de analoga kretsarna beter sig tillsammans och därmed åstadkomma ett ljud som påminner om "äkta vara". Sample+Synthesis (som D-50 eller JD-800) strävar istället efter att med hjälp av mer eller mindre avancerad sampling få det att låta som om det vore analogt. V.A. kan bara låta så som den aktuella systemmodellen tillåter den att låta (finns det ingen FM kan du glömma DX-basar) medan S+S lika gärna kan skicka en flygel eller en oceanångare genom filtren och enveloperna om sådana vågformer finns i minnet.

    Så för mig är V.A. ren DSP-modelling. Allt annat är mer eller mindre hybrider.

  3. #3
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Så för mig är V.A. ren DSP-modelling. Allt annat är mer eller mindre hybrider.
    Japp, det är nog så jag ser på det hela också...

    (visst är det gamle "SAS ricard" ? hej hej hemskt mycket hej )

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Just D-50 är lite lustig i det fallet, för de vågformer den kan filtrera är enbart syntvågformerna (som inte är samplade). Och i detta läge uppför den sig exakt som en VA-synt, varför jag gärna kallar den för "världens första VA".

    Det MMs testare skrev en gång i forntiden gäller än idag; Roland gjorde en komplett modell av hur Juno & JX-syntarna uppförde sig och detta bildar en Tone, kallad Upper eller Lower, i D-50. Två sådana ljud kan läggas på varann. Då blir den åttaröstig.

    Så på många vis är D-50 långt mer kraftfull än självaste Nord Lead.

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det MMs testare skrev en gång i forntiden gäller än idag; Roland gjorde en komplett modell av hur Juno & JX-syntarna uppförde sig och detta bildar en Tone, kallad Upper eller Lower, i D-50. Två sådana ljud kan läggas på varann. Då blir den åttaröstig.
    Om man ska vara petig är det väl så att varje Tone i D-50n kan bestå av fyra VCO+VCF+VCA, vilket i upper/lower-kombinationen ger otroliga åtta (8!) VCO+VCF+VCA-kedjor parallellt per tangenttryck. På minussidan ska dock då läggas till att dessa röster inom tonerna tas av den globala polyfonin så de 32 rösterna äts upp ganska snabbt. I maxexemplet beskrivet nyss klarar D-50n t ex endast 4 röster polyfoniskt.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Njäeeeää, riktigt så grov är den inte. D-50 har som mest 16 röster. Två tones / fyra partials på varandra ger 8 röster. Så 8 röster för fyra "oscillatorer" är rätt OK iaf.

  7. #7
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Fick inte så lite déja-vu av första två inläggen: http://www.99musik.se/showthread.php...6rsta-VAsynten

  8. #8
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Typisk VA är en 3 vco DSP subtraktor ala Minimoog typ .. finns förstås med olika funktion och polyfoni.. Osv osv osv..

    Finns även som pluggin på datorn... där verkligen dräller det AV de dära VA?? VA? VA sa du? Sa DU VA?

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    "ve-a"

  10. #10
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Njäeeeää, riktigt så grov är den inte. D-50 har som mest 16 röster. Två tones / fyra partials på varandra ger 8 röster. Så 8 röster för fyra "oscillatorer" är rätt OK iaf.
    Dual mode:
    "Polyphony - 16 voices (32 partials with 2 per voice); 8 voices (using 4 partials per voice in Dual or Split Mode)"

    Kanske blandar ihop den med D-10/D-20 som har 32 röster med den konfigurationen?

  11. #11
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske blandar ihop den med D-10/D-20 som har 32 röster med den konfigurationen?
    +1 (D-50 har 16, D-10 & 20 har 32.)

  12. #12
    pellen
    pellen är inte uppkopplad

    Senior
    Wikipedia:
    "An Analog Modeling Synthesizer is a synthesizer that generates the sounds of traditional analog synthesizers using DSP components and software algorithms to simulate the behaviour of the original electric and electronic circuitry, in order to obtain the sound in a more precise manner from the simulated inner working of the circuitry, instead of attempting to recreate the sound directly. This method of synthesis is also referred to as Virtual Analog or VA."

    Stämmer med min världsbild. D-50 gissar jag är lite för gammal för att ha tillräcklig kraft att simulera speciellt mycket mer än bara loopa en statisk vågform (speciellt om den klarar 16 samtidigt, jämfört med många tidiga VA-synthar som var monofoniska)?

  13. #13
    Desecrated
    Desecrated är inte uppkopplad
    Desecrateds avatar
    Senior
    Då kommer ju frågan, vad är en poly800 då, den har ju analoga filter men digitalt interface. VD ?

  14. #14
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Desecrated Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då kommer ju frågan, vad är en poly800 då, den har ju analoga filter men digitalt interface. VD ?
    Den är en hybrid. Fast interfacet spelar ingen roll egentligen. Det finns VCO-syntar med samma typ av interface. Poly-800 har digitalt kontrollerade oscillatorer om jag inte minns fel. Ännu roligare blir det om vi tar en Korg ur DW-serien som har samplade vågformer men bearbetar dessa analogt. Den är också en hybrid. Rolands Juno och JX-serie klassas också som hybrider om många eftersom de har digitalt kontrollerade oscillatorer. Skall man vara riktigt petig så finns är det mest gamla monosyntar som som kan klassas som helt analiga, Minimoog till exempel, Fast det beror på hur man ser det. Om man bara räknar signalkedkjan så är även en Prophet 5 analog. Ser man till helheten och hur parametrarna kontrolleras är den en hybrid.

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    D-50 har faktiskt PW/PWM, separat på alla fyra "delljud" i en patch.

    DCO-syntar skulle jag kalla analogsyntar rakt av. Folk hänger upp sig på "digitally controlled". Hybrider; DW8K, ESQ1, PPG etc.

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    95 cirka yes. PPG Realizer, 86? D-50, 87.

  17. #17
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av pellen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wikipedia:
    "An Analog Modeling Synthesizer is a synthesizer that generates the sounds of traditional analog synthesizers using DSP components and software algorithms to simulate the behaviour of the original electric and electronic circuitry, in order to obtain the sound in a more precise manner from the simulated inner working of the circuitry, instead of attempting to recreate the sound directly. This method of synthesis is also referred to as Virtual Analog or VA."

    Stämmer med min världsbild. D-50 gissar jag är lite för gammal för att ha tillräcklig kraft att simulera speciellt mycket mer än bara loopa en statisk vågform (speciellt om den klarar 16 samtidigt, jämfört med många tidiga VA-synthar som var monofoniska)?
    Det där med att simulera de analoga kretsarna i detalj är mest "marketing bull----". Algoritmerna har iofs kommit en bit sen D50:n, men jag tror nog tillverkarna ändå sitter och matchar uppmätta responskurvor på filtren osv. Eventuellt kan de simulera fram kurvorna utifrån kretsscheman, men sen matchas det ändå "för hand".

  18. #18
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Fast jag undrar riktigt hur VA D-50ns MB87136A-krets egentligen var?
    Roland D-20 som kör samma krets gick i alla fall att överdriva och dista i vissa lägen, en feature som inte lär vara programmerings-relaterad. Tror snarare att MB87136A-kretsen är nån sorts mer avancerad hybrid IC a la 80017a eller liknande, d v s programmerbar analog micromatris typ...

  19. #19
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    ...och D-20's dist är riktigt ondskefull! laser!

  20. #20
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Roland gjorde ju en Super LA D70 som alla verkar ha glömt helt!
    Senast redigerat av Heualia den 2011-08-10 klockan 22:53.

  21. #21
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Heu : Men D70 var ju en Rompler som hade mer gemensamt med JV1080 än D50. Ingen LA-syntes m.a.o

  22. #22
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Virtual Analog är ett begrepp som myntades av Clavia på deras Nord Lead 1995. Innan det fanns inte begreppet och därför finns inte heller någon tidigare synthsom är VA även om det skulle ha en liknande synthesmetod. Det hela ligger i begreppet inte i synthen

  23. #23
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Bla bla bla

    Det jag menade var att D70 har inget gemensamt med dom tidigare D-syntarna förutom D;et i namnet,
    dvs ingen LA syntes och det var ju den snacket gällde.

  24. #24
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Så vitt jag minns marknadsfördes Realizer som en syntharnas schweiziska armékniv: den visades upp med en Minimoogmodell på skärmen vid någon mässa på bilder i E&MM när det begav sig. Men när den beskrevs framställdes den som kapabel att vara vadhelst mjukvaran talade om för den att vara. Så den var väl tänkt att vara en V.A. - Virtual Allt.

  25. #25
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Gick Realizern till tillverklning eller förblev den bara en prototyp?

  26. #26
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Heu : LA-syntes heter det väl för det kommer från Los Angeles ? hehe

    EDIT : Japp ser att dom kallar det för super-LA men motorn är en ren sampleplayer
    ändå vad jag fattar det, dvs inte alls samma upplägg som i dom äldre D-zinntarna...
    Senast redigerat av farbror synt den 2011-08-08 klockan 16:55.

  27. #27
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Fabbror synt har inte hajjat hur de funkar bara.
    Det har inte med oscillator chippet att göra alls.
    Relizer.
    http://wolfgangpalm.wordpress.com/ppg_story2/c14/
    Virtuellt Allting verkar vara en bättre definition eftersom man kan simulera en DX7 lika väl.
    Senast redigerat av Heualia den 2011-08-10 klockan 23:04.

  28. #28
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Var inte Korg Prophecy först i 90-tals VA-vågen?

  29. #29
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kan iaf med lätthet påstå att D-50/550s filter huruvida det nu är Blep eller Blurp-konstruerat, låter 1000 gånger mer som ett filter än Casio CZ-serien. Resonans finns och allt "svarar" på ett sätt som förefaller stämma väl överens med hur filter ska svara med just sådana envelop/cutoff/resonance-värden. Om ni inte tror mig får jag väl lira in en ny veva filtersvepsljud, det låter Roland och det låter Synt.

  30. #30
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    ...mycket intressant diskussion hursomhelst, tycker jag som djupdykt i LA-syntesens menylabyrinter länge, länge...

    (det går att filtrera pcm-vågorna - OM man väljer en ringmodulations-"structure" att leda dem i först... resultatet varierar, blir allt från ljust kvitter till grus beroende på hur pcm-vågen svarar på ringmod & filtermod)

  31. #31
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Annars, hehe, kan vi väl säga att CZ-serien var världens första VA's, haha. De kan ju också låta synt! För bövuln!

  32. #32
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Dags att sticka ut hakan:

    I min värld innebär VA dels att algoritmen försökar emulera den analoga elektronikens egenskaper och dels att syntens arkitektur ser ut som en subtraktiv synt, så att användaren känner igen sig. Så D50, Realizer, JD-800 mfl går bort.

    SYN7HOR: Prophecy använder väl ändå Physical Modelling och inte VA?

    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En 'kul på blocket'-tråden dök det upp en referens till Rolands JD-800 med påståendet att det inte är en VA-synt.
    Nej det är den inte. Som jag ser det är det en rompler med digitala filter/env/amp. Inte ens reglarna gör den analog.

    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland rubricerade D-50:n som 'Linear Arithmetic', vilket väsentligen är ... analogsyntes, dvs ... Virtual Analog.
    LA är helt igenom digitalt och alltså inte analogt. Det är inte ens VA. Men du kanske menar Subtraktiv?

    Generellt brukar man förväxla Analogt med Subtraktivt.

    Man bör skilja mellan å ena sidan syntesmetod (additiv, subtraktiv, FM...) och å andra sidan implementation (Analog, Digital...).
    Senast redigerat av Erik G den 2011-08-09 klockan 08:52. Anledning: Stavfel och det går ju inte an...

  33. #33
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I min värld innebär VA dels att algoritmen försökar emulera den analoga elektronikens egenskaper och dels att syntens arkitektur ser ut som en subtraktiv synt, så att användaren känner igen sig. Så D50, Realizer, JD-800 mfl går bort.
    Om man bortser från de samplade attackvågformerna, så tycker jag nog att en D50 skulle kunna sägas emulera analog elektronik, det finns oscillator, filter och envelop. Frågan är väl bara på vilken nivå emuleringen sker. Jag trodde alltid D50 innehöll en hårdvaruimplementation av modulerna, i motsats till t ex Nordlead som gör allt i mjukvara, men efter Heualias inlägg ovan får jag definitivt backa på den punkten.

    Jag kan tycka att om man använder samplade vågformer eller genererade inte har så stor betydelse för VA-begreppet egentligen. Visserligen kan man inte ha 'analoga samplade oscillatorer', men resten av signalvägen kan vara analogemulerande för det. NordWave t ex anses väl fortfarande vara en virtuell analog maskin trots att ena oscillatorn kan ha samplingar som vågformer.
    LA är helt igenom digitalt och alltså inte analogt. Det är inte ens VA. Men du kanske menar Subtraktiv?
    Generellt brukar man förväxla Analogt med Subtraktivt.
    Man bör skilja mellan å ena sidan syntesmetod (additiv, subtraktiv, FM...) och å andra sidan implementation (Analog, Digital...).
    Det är ju sant. Men eftersom de flesta analoga syntar i praktiken är subtraktiva, så innebär ju oftast i praktiken VA att det är analog syntes som avses.

    LA är ju egentligen inte mer eller mindre digitalt än VA. De är båda digitala implementationer som på någon nivå försöker emulera analog subtraktiv syntes, på ett sätt så att användaren känner igen sig, med lite extra krydda. Om man sedan verkligen har en algoritm som utför lågpassfiltrering, eller man försöker åstadkomma det på annat sätt kan kvitta tycker jag. För användaren skall det upplevas som ett lågpassfilter. Definitivt i motsats till FM och PM som inte har den direkta kopplingen till subtraktiv syntes.

    Rattar och reglage gör inte en rompler till en VA-synt, men när det finns rattar och reglage för filterparametrar och enveloper, så försöker man ju förmedla intrycket av att det sitter motsvarande moduler under skalet, som skulle kunna vara implementerade digitalt eller analogt, så åtminstone den delen av synten skulle mycket väl kunna sägas vara VA.

    @farbror synt: Jovisst är jag "SAS-Ricard". Hej hemskt mycket hej tillbaka!
    Senast redigerat av ricard den 2011-08-09 klockan 10:23.

  34. #34
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Är du Ricard W som huserat på SAS länge?

  35. #35
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SYN7HOR: Prophecy använder väl ändå Physical Modelling och inte VA?
    Har aldrig ens testat den, men den har filter. Och använder sig inte av PCM-vågor. Räcker inte det? Det var ju först i mitten av 90-talet datorkraften började duga för något så enkelt som ett filter. Och sen gick det fort.

    Eller har jag fel? Min JX-305 (MC-505), - ingen VA iofs - klarar att köra 64 oberoende filter (om man nu kan kalla dem det.. huuuhhh vad vidrigt de låter) samtidigt. Låter lite mycket för en 90-tals synt?

    För mig är en VA en synt som av användaren programmeras som de gamla klassiska subtraktiva syntarna, men det finns ingen annan hårdvara än en CPU/DSP och en DA-omvandlare. Källkoden säger åt processorn hur den ska beräkna ljudet. I en analog synt krävs inga beräkningar, utan det är fysikaliska händelser som låter.

  36. #36
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är du Ricard W som huserat på SAS länge?
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jovisst är jag "SAS-Ricard". Hej hemskt mycket hej tillbaka!
    .......

  37. #37
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Fråga: Vad är VA?

    SAS-svar: Skit!

  38. #38
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto

  39. #39
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bla bla bla jo det vet jag väll att du menade men du säger att de inte hade med D50 att göra på grund av LA syntes och hur kan du veta det?
    Synten var hela tiden tänkt att heta U-50, men marknadsavdelningen tyckte att den nog skulle sälja bättre med namnet D-70, naturligtvis för att rida på D-50s framgångsvåg. Åtminstone på tidigt tillverkade D-70 står det "U-50" på kretskorten. Fast vad skillnaden egentligen är mellan U-serien och D-serien förutom expansionskorten och liknande vet jag inte.
    Senast redigerat av Olof B. den 2011-08-09 klockan 13:21.

  40. #40
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast vad skillnaden egentligen är mellan U-serien och D-serien förutom expansionskorten och liknande vet jag inte.
    U-serien är rätt basala romplers, D-serien kör LA med samplade attacker och simulerade basala oscillatorer.

    D70 är en hybrid med U-serie-vågformer (den läser U-vågformskort) som kombinerats med bra resonant digitalt filter och mängder med modulationsmöjligheter, administrerat i en "omöjlig" soppa av partial-tone-patch-performace...

  41. #41
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    D-50 är rätt lättprogrammerad med subtraktiv design, dock "TVF" istf "VCF".

    Får bjuda på lite "basala" ljud sen... ;-)

  42. #42
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får bjuda på lite "basala" ljud sen... ;-)
    ...ja det är ju sådant som lockar NuFörTiden! Ingen ide at stajla med "VirtualAnalogNativeDance"-varianter Buuuhm-Schaahhhh-digeridde-poppi-poppi-poppi-poppi...

  43. #43
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    http://www.sequencer.de/synth/index....story_Timeline

    1995 - Clavia - Nord Lead - 1st Virtual Analog (VA)

  44. #44
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I min värld innebär VA dels att algoritmen försökar emulera den analoga elektronikens egenskaper och dels att syntens arkitektur ser ut som en subtraktiv synt, så att användaren känner igen sig. Så D50, Realizer, JD-800 mfl går bort.
    Syntdelen av D50 har oscillator (waveform, pitch, PW), filter (cutoff, resonance) och förstärkare (amplitud). Parametrarna kan moduleras med LFO:er och envelopes. Den beter sig i hög grad som en analogsynt med motsvarande parametrar så länge analogsynten inte distar. På det viset emulerar den digitala algoritmen den analoga elektronikens egenskaper. På vilket sätt är det inte VA?
    Senast redigerat av Johan Runeson den 2011-08-09 klockan 15:24. Anledning: modulationer

  45. #45
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Syntdelen av D50 har oscillator (waveform, pitch, PW), filter (cutoff, resonance) och förstärkare (amplitud). Parametrarna kan moduleras med LFO:er och envelopes. Den beter sig i hög grad som en analogsynt med motsvarande parametrar så länge analogsynten inte distar. På det viset emulerar den digitala algoritmen den analoga elektronikens egenskaper. På vilket sätt är det inte VA?
    vågformerna är samplade.

    EDIT: ja hade fel. sry, dåligt påläst.
    Senast redigerat av Max den 2011-08-09 klockan 15:49.

  46. #46
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan iaf med lätthet påstå att D-50/550s filter huruvida det nu är Blep eller Blurp-konstruerat, låter 1000 gånger mer som ett filter än Casio CZ-serien. Resonans finns och allt "svarar" på ett sätt som förefaller stämma väl överens med hur filter ska svara med just sådana envelop/cutoff/resonance-värden. Om ni inte tror mig får jag väl lira in en ny veva filtersvepsljud, det låter Roland och det låter Synt.
    Jag är övertygad om att ingenjörerna på Roland hade full koll på vilka algoritmer som krävdes för att implementera ett fristående digitalt filter, men att de insåg att de inte kunde fixa tillräckligt med beräkningskraft till ett rimligt pris. Därför klurade de en extra vända och kom på den briljanta lösningen med Blep/Blurb/Ringmodulera-filtrerad-fyrkanstvåg-med-sinus-för-att-få-sågtand/Custom-chip/Etc. Inte perfekt, eftersom den inte kunde filtrera PCM-ljuden, men tillräckligt bra för att få ihop en kanonprodukt. Några år senare hade digitaltekniken kommit ikapp visionerna, så att D70 kunde få det där fristående filtret.

  47. #47
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vågformerna är samplade.
    Nej.

    Vågformerna i "syntdelen" är emulerade. PCM-ljuden (i "ROMpler-delen") är samplade.

  48. #48
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Syntdelen av D50 har oscillator (waveform, pitch, PW), filter (cutoff, resonance) och förstärkare (amplitud). Parametrarna kan moduleras med LFO:er och envelopes. Den beter sig i hög grad som en analogsynt med motsvarande parametrar så länge analogsynten inte distar. På det viset emulerar den digitala algoritmen den analoga elektronikens egenskaper. På vilket sätt är det inte VA?
    Dels gör inte oscillatorerna eller filtren anspråk på att efterlikna analoga kretsars egenheter/olinjäriteter och dels är inte arkitekturen och terminologin likadan som en analogsynt.
    Tittar man på D-50:s blockschema så kommer man inte precis att tänka på en analogsynt.

    Ett VA-filter emulerar verkligen t.ex. ett transistor-ladder filter. Du har ju just beskrivit hur ett TVF i D50 fungerar.
    Senast redigerat av Erik G den 2011-08-09 klockan 15:52.

  49. #49
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett VA-filter emulerar verkligen t.ex. ett transistor-ladder filter.
    Hmm , hur ska man tolka det där?

    Du som ingenjör vet väll att enskillda komponent modeller eller hela block som en SPICE modell tar
    en faslig massa tid att att emulera, en sån simpel modell som t.ex ett standard statisk 2pols filter steg
    sätt in t.ex 1000 punkter och resonabelt normal modell för OPampen och det tar fler minuter att få
    ut kurvan.

    Det som närmelsevis emuleras är väll en block funktion, emulera enskillda komponenter finns det
    ju inte nån datakraft för...................än! Eller tolkade jag ditt påstående fel? Du kanske menade
    nått annat?

    Menar bara för att man tar med saker som tangens i en transistor ladder modell gör ju inte algorithmen
    en replika av det analoga transistor filtret som helhet, långt ifrån det finns ju ett berg med saker som inte
    emuleras/simuleras på grund av sagda beräknings kapacitet.

    Ingen vettig DSP skägg sitter väll och inbillar sig att emulera kompletta komponent modeller i realtid
    och sen försöka sälja det till gemene musiker med argumentet att de måste införskaffa senaste superdator
    för att kunna köra alogorithmen? Eller har jag missat nått de senaste 10 åren???

    T.ex komplexiteten för EN enskilld OTA är väll avskräckande nog som realtids emulering!!
    http://www.idea2ic.com/LM13600/Spice...piceModel.html

    Att sen folk inte hör/ eller ens begriper skillnaden är ju en helt annan sak, räcker ju med lite smart
    marknadsföring (LA syntes t.ex) och folk köper vad fankn som helst och spelar det nån roll egentligen
    då en Minimoog inte är lika den nästa Minomoogen på grund av att de är analoga!

    Är inte hela iden med digitalt att skapa en illusion om något annat så att det ska framstå som
    om det vore vad det inte är? T.ex Turings matematiska modeller och Mandelbrots algorithm.

    D.v.s virtuellt= en illusion= inte realt analogt. T.ex Physical modelling!
    Fysik modellering så om inte DET är VA så är väll ingenting annat VA?

    Eller är PM inte VA? Man tar ett digitalt delay ett lågpassfilter och skapar en en ""virtuell modell"
    av en t.ex gitarr sträng. Då ska man alltså tolka ""algorithmen"" det som definerar det virtuella/fysiska
    modelleringen och inte vilka delkomponenter som ingår i modellen som sådan, antar jag.
    Senast redigerat av Heualia den 2011-08-09 klockan 18:05.

  50. #50
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dels gör inte oscillatorerna eller filtren anspråk på att efterlikna analoga kretsars egenheter/olinjäriteter och dels är inte arkitekturen och terminologin likadan som en analogsynt. Tittar man på D-50:s blockschema så kommer man inte precis att tänka på en analogsynt.
    Hm, mer än vad man kommer att tänka på när man ser blockschemat på en DX-7 i och för sig.
    Ett VA-filter emulerar verkligen t.ex. ett transistor-ladder filter. Du har ju just beskrivit hur ett TVF i D50 fungerar.
    Som Heualia är inne på hörovanför så är det förmodligen inte på komponentnivå, jag skulle gissa att man försöker emulera beteendet hos de matematiska polerna i filtrets överföringsfunktion, tillsammans med viss del av det olinjära beteendet, t ex vad som händer vid hög signalnivå. TVF:n i D50 emulerar ett analogt filter på en högre nivå, vilket ger en sämre emulering, men det är ändå ett analogliknande filter som emuleras.

    Sen är det väl som visionfactory säger, begreppet VA introducerades av Clavia när de introducerade den första NordLeaden vilket kanske gör att de får definiera begreppet i och med det ... en digital implementation av subtraktiv syntes som körs på DSP:er, och med högra grad av emulering än vad som gjorts tidigare. Min ursprungliga poäng var, måste det nödvändigtvis vara DSP:er? Man skulle ju kunna tänka sig köra motsvarande algoritmer hårdkodat i någon slags hårdvara, på samma sätt som Yamahas FM-syntes använder customchip för att verkligen köra FM-syntesen i realtid, digitalt. Jag trodde D-50, JD-800 etc gjorde på det sättet, men det var tydligen fel. Finns det då någon annan digital synt som emulerar subtraktiv syntes direkt i hårdvara?

    För övrigt så ger VA andra möjligheter än vad analogsyntes gör. T ex kan man använda FM på ett musikaliskt sätt i motsats till en analogsynt där instabilitet i oscillatorerna gör det hela vanskligt. Så jag tycker VA tar vid där analogsyntesen slutar, och för den vidare.

  51. #51
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    U-serien är rätt basala romplers, D-serien kör LA med samplade attacker och simulerade basala oscillatorer.

    D70 är en hybrid med U-serie-vågformer (den läser U-vågformskort) som kombinerats med bra resonant digitalt filter och mängder med modulationsmöjligheter, administrerat i en "omöjlig" soppa av partial-tone-patch-performace...
    Ja, men LA, d v s "linjär aritmetik" var väl ännu ett av nonsensbegreppen från denna tid - det betyder väl bara att mer än en digital signal summeras ihop? Det är väl egentligen vad t ex en rompler också gör. Och D-50 har loopade PCM-ljud och inte bara attacker. Då tycker jag att skillnaden börjar bli rätt liten. Resonant filter stämmer förstås - men det finns väl inte filtermöjlighet alls på PCM-ljuden i D-50. Skillnaden var väl bara de analoga vågformerna och deras resonanta filter...?

  52. #52
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, men LA, d v s "linjär aritmetik" var väl ännu ett av nonsensbegreppen från denna tid - det betyder väl bara att mer än en digital signal summeras ihop? Det är väl egentligen vad t ex en rompler också gör. Och D-50 har loopade PCM-ljud och inte bara attacker. Då tycker jag att skillnaden börjar bli rätt liten. Resonant filter stämmer förstås - men det finns väl inte filtermöjlighet alls på PCM-ljuden i D-50. Skillnaden var väl bara de analoga vågformerna och deras resonanta filter...?
    Jo själva begreppet LA är ju snömos, liksom super-LA i D70! Men teknsikt är det (i sammanhanget) stor skillnad på algoritmer och kretsar för att skapa ljud - D50-samplingarna är mycket korta, och en del loopas, men nära single cycle... Sustainen utgörs av något som ska likna subraktiv syntes (oscillator, filter), men som skapas digitalt med diverse geniala kompromisser. I D70 är alla vågformer samplingar av (för tiden) riktigt bra kvalitet - identiskt med U-serien, och därefter ett "riktigt" resonant filter.

    Så både tekniskt och ljudmässigt står D-femtio-och-mindre för sig, emedan D70 är närmare besläktad med Korg M/T/01W (och senare Rolandssyntar) än med sina lägre numrerade syskon, även om interfacen delar Rolands skruvade synt-nomenklatur...

  53. #53
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Tack. U-syntarna har allmänt låg status som alla romplare men de var väl egentligen bra för sin tid. Det tycks mig som om huruvida en synt sålt som ny beror som regel på hur väl den kan härma akustiska instrument, men den egenskapen har å andra sidan ingen betydelse alls för om den sedan betraktas som en klassiker.

    Super LA ja. Har alltid tyckt att "super"-beteckningen på alla Rolandprodukter genom åren varit komisk på något sätt. Vilken var den sista - Super JV?
    Senast redigerat av Olof B. den 2011-08-10 klockan 10:01. Anledning: Rappakalja

  54. #54
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dels gör inte oscillatorerna eller filtren anspråk på att efterlikna analoga kretsars egenheter/olinjäriteter och dels är inte arkitekturen och terminologin likadan som en analogsynt.
    Vad spelar terminologin för roll? Polivox är väl en analogsynt även om "voltage controlled filter" heter nåt annat på ryska? Filtret på Korg 700S heter "traveller", om jag inte minns fel... "Resonance" eller "Emphasis" eller "Q"...

    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tittar man på D-50:s blockschema så kommer man inte precis att tänka på en analogsynt.
    Arkitekturen för en synt-partial på D50 är oscillator - filter - förstärkare. Kan det bli mer likt en standard analogsynt? Sen finns det även PCM-partials, och dessa kan kombineras på diverse sätt, vilket kanske kan vara förvirrande. Men det är väl ingen som tycker att Nord Lead inte är en VA eftersom den förutom subtraktiv syntes även kan köra FM?

    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett VA-filter emulerar verkligen t.ex. ett transistor-ladder filter. Du har ju just beskrivit hur ett TVF i D50 fungerar.
    Jag är skeptisk Det är få VA-syntar som ens påstår att de emulerar ett visst filter (det dröjde väl t ex till C-generationen innan Virus fick sitt "Moog"-filter), utan nöjer sig med att implementera ett eller flera användbara analogliknande filter. Vilka detaljer i filtrets beteende som gör det användbart finns säkert olika uppfattningar om, och ju fler detaljer desto mer beräkningskraft behövs.

    D50:n var väl den första massproducerade synten med digitalt filter (?), så man kunde inte få med så många detaljer. Cutoff och resonans, typ. Det självsvänger inte, men räcker gott till att göra svällande brass och enklare resonanta filtersvep. Jämför det med t ex U-serien (inget filter alls), eller Korg M1 (ingen resonans)...

    (Btw, älskar din musik, Erik!)

  55. #55
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo själva begreppet LA är ju snömos
    +1

  56. #56
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är två falanger här - en har läst på rent teoretiskt, den andra har även den praktiska erfarenheten. Har man på allvar programmerat ljud på dessa instrument så inser man att D-50, JV-1080 osv är otroligt kompetenta syntar i ordets rätta bemärkelse. Begränsningar? Nja, inte många. Utspelade av analog- eller VA-syntar? Egentligen inte det minsta. JV har t ex band, hög och lågpassfilter, kan göra PWM eller annat skoj med vilken vågform som helst. Folk som hasplar ur sig 'rompler' har förvirrat begreppen och missat poängen. Rompler, visst: Boss DR-550. Den har inte mycket syntes. Men även där; mer än man tror vid första anblick. Vi får gå tillbaks till TR-505 för att hitta en äkta, genuin rompler.

  57. #57
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    ...som dock kan moddas till förbannelse!

  58. #58
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Okej, då tar jag vällan bort alla utförliga tekniska beskrivningar som jag spenderat dyrbar tid
    på att gräva fram om hur Blep's/Blit's och tabell manipulatorn funkar för att skapa illusionen
    av att vara ett filter TVF och skriver lite passande trams eftersom det är det man vill höra i
    stället , bättre så.


    Jorden e nästan rund, fint väder, SJ, dricker en kopp te och surfar, blabbeli blabb och åkern är lerig,
    bonden plöjer , nu regnar det, ja ja, ditten datten, Ockelbo bor är royalister,Gud är stor Muhammed
    är lite mindre...
    Senast redigerat av Heualia den 2011-08-10 klockan 23:01.

  59. #59
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    var faen har ni hamnat nu nån stans
    får sätta på mig läsglasögonen *~<:]

    DSP = Virtuellt Analog

    resten är det inte! hålla på att dividera om D-50 duger ju inte!


    https://youtu.be/k4b1XiLOfAE
    har ni inte en PG-1000 till den så kan ni sitta ner & hålla snattran ! <3


    https://youtu.be/ctD40qq4x5E D-50 masterclass .. brailleskrift \ blindskrift
    knatter-knatter HON E FÖR HÄRLIG → så nu så låter det <3
    man bemästrar IKKE annars en D-50 + PG-1000 om det e nersläckt lixom
    ni kan ju testa själva <3
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2011-08-10 klockan 19:22. Anledning: jävla bojstenar annars utan programern ju för egen del

  60. #60
    deleted user
    Herregud.
    Det finns en hel analoga prylar som låter skräp precis som det finns VA (DSP) som låter riktigt bra.
    Det ligger i instrumentets (synthens) natur att vara det man gör den till, köra den som virituell analog eller brutal DSP maskin, lyssna o njut o skapa skapa just det skapa för faen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •