Sidan 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 771

Ämne: Kurzweil samlingstråd

  1. #1
    drdreas

    Kurzweil samlingstråd

    Jag ber om ursäkt för alla mina jobbiga frågor men det här är väldigt viktigt.
    Jag ska köpa en kurzweil av en kille på annons, han vet inte hur mycket minne som sitter i den, men han vet att versionen är 3.01 eller nått sånnt.
    jag har läst på kurzweils hemsida att man kan uppgradera k2000 till 64 mb ram men är det någon här som vet mer om det, eller hur man kollar hur mycket minne man har i synthen.
    Är k2000 med klaviatur värd 5500:- ?
    Era svar kommer betyda mycket för mig, tack till alla som läser mitt inlägg.

  2. #2
    rewind
    rewind är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hej!
    Man kan se hur mycket minne som sitter i maskinen
    genom att: starta upp(då ser du vilken version s:et är),tryck på disk så ser du sample: xxxxxk memory:xxxk
    sample är ram-minnet och memory är p-ram(används för sequencer+hålla reda på inladdade ljud)

    5500:-, beror väl på tillbehören är osäker på om det är scsi direkt på den(har själv en k2000vp)

    Hojta om du behöver mer info
    /rewind

  3. #3
    drdreas
    Ingen som vet om det går att uppgradera kurzweilen med 64 mb ram när man har det gamla os´et (3,01).
    Det är ju standard med scsi väl?
    Om man inte har scsi går det att lägga in expansionen då?

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Har inte du en K2000 redan, Dr Dre? Du skrev ju det i gearshiftern... f´låt... listan... :-) "Köper säljer ofta", innebär?

  5. #5
    rewind
    rewind är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    hej igen!
    Uppgradera minnet borde inte vara nåt problem.
    Har du tagit ner manualen från kurzweil? Om inte, gör det så kan du läsa på lite.
    Vad menar du med expansionen, Contemporary å den andra? Borde stå hos kurzweil på supportsidan. Kolla också vad os 3.01 innehåller , Kolla oxå om det är J el. (den andra bokstaven), är viss skillnad om man vill byta version.
    Kan kolla mer när jag kommer hem om du vill.
    /rewind

  6. #6
    drdreas
    Tjenare igen, jo jag har haft k2500, k2000vp, k2000 men jag har sålt dom av olika anledningar, den senaste sålde jag för att det var strul med diskettstationen.
    Jag vill köpa en k2000 med fullt minne nu så att jag kan använda den till mina samplingar [img]smile.gif[/img]
    Tjenare rewind jag har hittat på kurzweils hemsida att man kan lägga i simm minnen men det finns ju ingenstans att köpa så vitt jag vet [img]frown.gif[/img]
    och alla märken fungerar inte heller suck.
    Jag är väl ganska tjatig nu men ingen behöver ju svara på mina inlägg om ni inte orkar [img]wink.gif[/img]

  7. #7
    rewind
    rewind är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hej igen!
    Kolla på Sweetwater
    och leta på manufacturer och sedan kurzweil. Du borde hitta något om dessa tillbehör.
    /rewind

  8. #8
    drdreas

    Spel i min kurzweil haha :D

    How to play a re-creation of the old video game, Pong, on a K2000/K2500:

    Press the [MASTER] button, then the (UTIL) soft button, then the ( ) empty space soft button and finally, the [SETUP] button. You will see "Welcome to the K2000 game!" Use your data wheel to move your "paddle" to meet the bouncing ball. When you're done, press the [EXIT] button several times to quit.
    What's also cool about K-Pong is that it actually outputs notes from a MIDI channel depending on the ball's position while you play, so set Channel #16 as the Drum Channel (on the [MASTER] page) and choose a suitable drum program for that channel too!

    This is not a hoax, but maybe a real time-waster. Get back to making music!


    Jag har inte förstått hur man kommer åt spelet än men fasen vad grymmt jag visste väl att den här maskinen kunde allt, även spel

  9. #9
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Så går det när programmerare får en massa tid över...

  10. #10
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Haha, vad häftigt Men är inte displayen lite liten?

  11. #11
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Rent teoretiskt räcker det väl med 9 pixlar för att spela pong?

  12. #12
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Tja, man kan ta ett höghus också.

    http://www.blinkenlights.de/

  13. #13
    drdreas
    nja det är ganska liten display så det blir inte så lätt att spela men ändå det funkar

    haha på tal om stora hus har någon använt en projektor för att kela med fm7 ? ok lite onödigt men ack så kul haha

  14. #14
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Äsch, jag tycker att displayen är störra än på många andra synthar. Det är få synthar som har så "stor" display som K2x00-serien.

    Pong rockar! Mitt highscore är 75, sen tröttnade jag.

  15. #15
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran

    Kurzweil 250

    Äh, drdreas, jag hade räknat med dig när det gäller den här. Jag trodde du diggade Kurzar?



    Jag har aldrig provat någon, men gamla samplers kan ju vara rätt roliga, särskilt när de väger sisådär 40-45 kg.
    Lite mer info om den finns här.

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Den gamla macen ger mig ruskigt sköna nostalgivibbar. Jag hade en polare som jobbade på Apple back in the days. Han var fyra år äldre än mig och den tidens koolaste person alla kategorier. Han hade kopplat en JX8P till en så'n här Mac och spelat in en egen version av Axel F. Lille PFs ögon och öron hoppade ut och har inte sansat sig sedan dess. Christian hette kompisen, och han hade TVÅ macar hemma hos sig. En Plus och en SE. Snacka om att man svimmade när man såg dem och fick leka med dem. SÅÅÅÅ häftiga datorer!!! Ritprogram å grejer, man hade aldrig sett något liknande.

    Om K-250 vet jag bara att den ska ha haft ett ruskigt bra (för sin tid) pianoljud bland sina patcher.

  17. #17
    drdreas
    Hallååj amino fan jag blir sugen på en sån där gammel 250, kan bara tänka mig hur den låter

    hade jag haft platts så hade den stått i mitt rum, är det någon som har nån gammel kurzweil eller har ljuddemos, funderar på att slänga ut min säng (onödigt med platts) o köpa en stoor kurre.


    Kurzweil är självaste guds bidrag till oss synthare.

    I L kurzweil

  18. #18
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Köp en Emulator-II den är muffig!! :-)

  19. #19
    drdreas
    Jo det är den säkert men en sak fattas: kurzweil ska det stå på den

    kurzweil o andra märken är som mercedes och lexus, i vissa avseenden är dom identiska men alla har inte en stjärna.

    \\doc

  20. #20
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    En E-mu är nog mer som en Cadillac, stor och fläskig. Kurren skulle kunna vara en Merca och Akai en Lexus.

  21. #21
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran

    Val av Kurzweil

    Hallåj. Jag har börjat grubbla (igen) på lite syntar och då, lite mer specifikt, på Kurzweil. Jag har testat en K2500 och gillar den skarpt, men plånboken gillar nog K2000 lite mer och då är den självklara frågan: Vad är den stora skillnaden på dessa? Låter de helt olika eller är grundljuden ungefär desamma? Är det möjligt att plocka K2500 ljud och stoppa in i 2000? Är det något mer som alla ni syntkännare vill tillägga så mottages gärna all info.

  22. #22
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Var är drdreas när vi behöver honom? Han käka Kurzweil till frukost och sjunder Kurzwellens lov om aftonen. Han borde kunna svara på dina frågor.

  23. #23
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Har haft en K2000VP.
    Är lite skeptisk till om den kan läsa 2500 ljud.
    Har för mig att K2000VP, läser krz & wav filer.
    Vad som gjorde denna synthen obrukbar för mig var polyfonin (24 röster).
    Men det beror lite på vad du skall använda den till.
    K2500 har jag spelat på en gång, den låter deffinitivt bättre, 48 röster och har skön hammarteknik.

    Jag är ingen synthproffs, mer glad amatör. Kanske någon har något att tillägga.

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    K2000 var senaste nytt 1991-92 sådär. Det var sisådär 12 år sedan. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess, känns som om det kan vara vettigt att kolla på vad det finns för alternativ till en Kurz nuförtiden. Mina noll komma fyra cent... ;-)

  25. #25
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    PF har rätt det finns annat som måste vara mycket roligare.
    Tror oxå att tillbehör är speciellt svårt att få till K2000/2500 nuförtiden.
    Konstigt nog har Kurzweil syntharna ganska högt andrahands pris & status,
    vilket gör dem speciellt ointresanta. :- )

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Däremot - om man shoppar efter en Motif ES eller Triton Extreme eller Fantomen på Operan, så finns ju K2661 som verkar rätt kaxig på sitt sätt. Även om den riskerar kännas lite gammal även den, på en del områden. Om detta vet jag icke. Har inte testat den. Men man kan ju läsa mer;

    http://www.kurzweilmusicsystems.com/home.html

    Och lyssna;

    http://www.kurzweilmusicsystems.com/...s.html?Id=1656

  27. #27
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Fortfarande bara 48 röster. :- ( , och v.a.s.t som dom har kört med i 15 år.

    Denna verkar dock trevligare med sina16 röster :- )

  28. #28
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Ah, den enda VA:n som kommer kosta 30000+kr? Återstår att se dock men man kan inte påstå att Kurzweil varit mästare på att prissätta sina prylar vettigt...

  29. #29
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    K2661 kostar 2555 euro i Köln.
    För det kan du oxå få en: Motif es7, Triton extreme 76, Fantom X7.

  30. #30
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    VA1 länk här : http://www.kurzweilva1.dk/

    med video demos

  31. #31
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag ska kanske tillägga att jag mest har testat/lyssnat på K2500 pianoljud och det gick verkligen hem i mina öron (om man, som jag, ibland vill ha ett fett, stort "färdigrattat" yamahaflygelsound). Jag har faktiskt ingen vidare aning hur de faktiska "syntljuden" låter.
    Dessutom tycker jag att K2000 ligger i rätt bra prisläge, men då skall man också ha i åtankt att jag inte har testat den. K2500 verkar snarare ligga i ett prisläge som inte är så långt ifrån Motif, Triton och di där och då är väl kanske inte Kursweil det självklara valet. Men om en K2000 låter någolunda likt K2500 så väljer jag nog hellre en sådan än en 2080.

    Ps. Självklart är det begagnade priser jag syftar på.

  32. #32
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Den däringa VA-kurren såg ut som en sönderknarkad Roland SH-32. Huga vad ful.

  33. #33
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Ful eller ej, jag hade gladligen betalt en tusenlapp eller två för den.

  34. #34

    Veteran
    K2000 = 12 år gammal, visst det finns ju roligare burkar men det är svårt att få något för dom pengarna (typ 3.500 - 4.000:-).
    Den låter i princip identiskt med K2500, tror att 2500an har mer effekter.

    VA1 = Jag testade den i Frankfurt, måste påstå att jag gillade den men den känns ju väldigt överflödig med tanke på hur många snarlika burkar det finns.

  35. #35
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Vem säljer föresten nya Kurzweil i Sverige?

    Såg att de fanns en europa sida, med svenska priser.

    http://www.kurzweileurope.com

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Musikbörsen tror jag. De har höjt Kurz till skyarna i mången tragiskt diktad annons.

  37. #37
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Står inget om Kurzweil på deras tråkiga hemsida.
    Undrar om inte Kurzweil står utan svensk leverantör.

  38. #38
    drdreas
    Hejsan det har varit en stressig period i mitt liv, bilköp, bilförsäljning och lite smått semestrande men jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan.
    Kort och gott, gillar du Mercedes bilar då är du en Kurzweil person.
    Kurzweilen har ok ljud i standardutförande, köper du till orchestral kort så har du en synth i världsklass, mätt med dagens mått.
    Samplern är en ren fröjd att arbeta med.
    V.A.S.T synthesen döljer och förvånar mig än idag, efter många, många års arbete hittar jag nya funktioner som jag inte ens kunde tro att det fanns.
    Effekterna är det enda jag hakar upp mig på hos k2000 serien, fast du har möjlighet att editera tills du blir tokig och då kan det låta riktigt bra (det finns även ett sätt att ta bort orig patchar i effektlistan och ladda in patchar från en känd effekttilverkare, minns ej namnet)
    Anledningen till min inställning för kurzeril är att du inte behöver editera särskillt mycket för att låta unik, du kan göra allt med en kurzweil fast på tio olika sätt....
    Skillnaden mellan k2000 och k2500 är klaviaturet, KDFX (option), displayen, kostnaden och polyfoni.
    Dom är oftast helt kompitabla med varandra, även om ljuden kan låta lite skitigare på k2000.
    Jag ser ingen anledning till att betala dubbelt så mycket för att få så lite extra utöver vad du får av en vanlig k2000
    Personligen tror jag att kurzweilar kommer öka i värde i framtiden.

    Ska du köpa en av dessa så köp k2vx (k2000 med alla optioner och fullt minne) och lägg resterande pengar på en riktig bra effekt, om det nu behövs.

    Saker som oftast är sönder på k2000.
    1. utgångarna distar = fet transistor har gått sönder (har lämnat in fem gånger för samma rep)
    2. kolla om samplern funkar, det är en del kurrar som av någon sjuk anledning inte kan ladda in samplingar längre ?
    3 displayen är ofta utsliten på k2000 och kostar en hel del att byta ut.

    Nu ska jag tillbaka till den bistra verkligheten med läxor, jobb och ärenden
    \\Andreas Syntdoktor

  39. #39
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    läxor ?

    Hur gammal är du?

  40. #40
    drdreas
    Tjena jag är nyss fyllda 20, fast jag känner mig som 45+

  41. #41
    acke
    Jag sniffade upp ett rykte om att Apple ska köpa Kurzweil. Vad säger ni om det?

  42. #42
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vad sjutton ska Apple med Kurzweil till?

  43. #43
    acke
    Låta deras produkter smälta ihop med Emagic och låta de enbart göra hårdvara. Men vad vet jag, ett ganska skakigt rykte minst sagt.

    Vaddå tycker du att Mark 10 inte passar in i Apples produktlinje?

  44. #44
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Jag är inte förvånad att någon sätter tänderna i Kurzweil.
    Finns det någon synth som kan mäta sig med det gränssnitt och synthmotorn som en K2x00 har?
    KDFX-enheten i K2500/K2600 är nog oxå sällan skådad i synthar/workstations av idag.

    Men någon mjukis av V.A.S.T. i VST-format för PC lär vi inte få se till om Apple köper Kurzweil ..

  45. #45
    Rillo
    Rillo är inte uppkopplad
    Rillos avatar
    Senior
    Tror inte det är synth-Kurzweil Apple ska köpa.
    http://www.apple.com/downloads/macos...zweil3000.html

  46. #46
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    pf: dom kanske ska göra några musiktillbehör: iPlay en kurreklav i vitt hölje iSample kanske kan vara ett program som gör iPod till en portabel sampler, vad vet jag??

  47. #47
    acke
    Jag tror med på synth-Kurzweil. Apple har inte brytt sig om edu-marknaden på senaste tiden. Om nu detta rykte stämmer. Basera inga inköp på vad lilla jag har skrivit.

  48. #48
    PEK
    PEK är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Kurzweil K2000R är det något att ha?

    Jag funderar på att köpa en Kurzweil K2000R men har inte en aning om hur den låter eller vad den kan, någon som har prövet eller äger en så kan du skriva några rader.

  49. #49
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    kÖÖÖP! Om den för 2 papp finns kvar (tvivlar) så köp först och fråga sen..

  50. #50
    drdreas
    Om du provar originalljuden i k2000 är det nästan orättvist att döma den efter det.
    K2000 är ett otroligt flexibelt instrument som klarar allt från fm till sampling, det går fort att skapa nya ljud när man väl lärt sig systemet.
    Nackdelen är effekterna, dom suger...

    Jag är ganska säker på att det fans demos på kurzweilmusicsystems.com av expansionerna som man kan köpa till, då får du ett hum iaf om hur den låter.

    Alla under 5000 :- är rena fyndpriser jfrt med hur mycket maskin du får för pengarna.

  51. #51
    Gnutten
    Gnutten är inte uppkopplad
    Gnuttens avatar
    Senior
    Hur mycket RAM och HD kan man ha i den? Är det standard SIMM minnen eller är det något eget?

    \\Gnutten

  52. #52
    PEK
    PEK är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vet ej men den ska vara max expanderad.

  53. #53
    drdreas
    Man kan ha max 1gb hd på os innan 3.87 (senaste), ram går att lägga i upp till 64 mb.
    Ramminnet är ej standard pc, utan det är edo ram fast från gamla mac´ar

  54. #54
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    30-pins SIMM:ar är det. Jag har en påse hemma så att du kan skrapa ihop till 32MB i alla fall .. tror jag .. de kan vara magasinerade i Örebro oxå.

  55. #55
    vikariepoolen
    Någon som vet vad K2500:n väger? En synth att bära omkring på eller inte, alltså..? Nog för att CX-3, an1x och xv5050 är en trevlig kombination men det är _inte_ kul när man ska bära iväg hela rasket och ut med alla sladdar och adaptrar en gång i veckan...

  56. #56
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    Jag sålde min nyss den vägde 25kg om jag inte minns fel.

  57. #57
    vikariepoolen
    :-O ojdå då blir det att titta åt annat håll.,.

  58. #58

  59. #59
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Är det nån som vet hur det går för Kurzweil ekonomiskt? Var länge sen man såg nån sitta och spela på en Kurzweil i större sammanhang. Stevie körde väl t.ex Kurzweil för ett tag sen, men nu brukar han sitta vid en Motif. I övrigt är väl Triton ganska frekvent förekommande fortfarande.

  60. #60
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Med Contemporary och Orchestral ROM-utbyggnaderna, P-RAM, inbyggd hårddisk och en extern CD-ROM, har jag aldrig tyckt att det kändes meningsfullt att skaffa samplingsexpansionen. K2000 är faktiskt skitbra, tycker jag. Om jag skulle köpa nytt i dag, så hade jag dock hellre satsat på mjukvara, än en hårdvarusampler, eftersom mjukvaran gör precis samma jobb, fast bättre...
    Effektdelen i K2000 suger verkligen. Den är analog av någon märklig anledning - men man kan väl inte få allt...
    Klaviaturen är ganska ok, men inte upphetsande. Bättre än många andra i alla fall.

    Det enda jag har haft problem med, är att jag har fått byta backupbatteri två gånger sedan jag köpte den... En underbar pryl som jag nog aldrig kommer att sälja...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •