Sidan 1 av 17 1 2 3 4 5 11 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 993

Ämne: Än finns det gratisorglar!

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    Än finns det gratisorglar!

    Så hämtade jag en sån här idag!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kawai-organ_5774465.jpg 
Visningar:	829 
Storlek:	38,4 KB 
Id:	29602
    Min första Kawai... Min electone b-35 gav upp, igår typ. Man kan ju inte anklaga electones, generellt, för att ha ett FETT orgelljud direkt. Orgelsoundet på kawaien är rätt fett faktiskt, och så har den ju inbyggd liten snurra vilket alltid är mysigt. Och ingångar med fet signal har den med. Den HAR autoplayfunktioner, arpeggio och så. Men electone-systemet är definitivt smartare och bygger för mer möjligheter. Kawaiens rytmlåda är dock betydligt tyngre faktiskt, så tung en puffpysare blir ... Mycket botten i kaggen. Och ett rätt brett filter man kan skruva på. Härligt med "nya" grejer...

    Och på tisdag ska jag hämta en sånhär!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	philips-ph.jpg 
Visningar:	450 
Storlek:	51,0 KB 
Id:	29603

  2. #2
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    hmmmm.... ser jag någon som pratar illa om Electoner? Kör ut dem i de tillhörande kabinetten så får du ett mycket bra orgelljud.... Det är inte Hammond, men det skall det ju inte vara heller! Har du inte lyssnat på D , E och EX-modellerna?

    På tal om gamla orglar: är det någon som känner till den här modellen?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1573294233.jpg 
Visningar:	248 
Storlek:	60,8 KB 
Id:	29605
    Senast redigerat av magnus_pn den 2011-05-23 klockan 00:43.

  3. #3
    deleted user
    Ohhhh... jag använder min nylagade Electone B-45 på allt just nu. Jag kan dock erkänna att jag använder en hel del effekter som fetar upp det en del. Fast det spelar ingen roll, jag älskar den rackaren!

  4. #4
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Dubbel Phillicordan är minst sagt ovanlig, ett kap, grattis!
    Var rädd om mini rören om det sitter sådana i den.

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Hahaha, stand up for electone! Näe, jag dissar inte electone, har haft några stycken. GIllar dem skarpt, men nu när man kan jämföra så... Just orgelljudet är ju mer karamell än syra om man säger så (generellt, skrev jag. De tyngre modellerna är ju just tyngre liksom). Och jag tröttnade när b-35:an helt plötsligt började surra på maxvolym istället för att spela (har hänt spontant ett par gånger förr, men nu är det allt den gör). Känns som nåt med strömförsörjningen, det glappar när man trycker lite på trafo-kortet. Sen råkade jag kortsluta den med skruvmejseln så att huvudsäkringen gick med blixt och dunder. (Så kan det gå. Säg gärna om det är nån vet vad det är som händer.) Så kollar man blocket och hittar TVÅ (2) ersättningsorglar man aldrig kladdat på. Hurra liksom, 10 mil hit eller dit.

  6. #6
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På tal om gamla orglar: är det någon som känner till den här modellen?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1573294233.jpg 
Visningar:	248 
Storlek:	60,8 KB 
Id:	29605
    ELKA 707

    Grym orgel med inbyggd stråkmaskin. Jarre använde den på Equinoxe VIII.
    http://www.youtube.com/watch?v=tDO_HKWavF4v

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Öppnade Kawaien idag. Underbart. Orörd sen fabriken, kopplingschema hänger prydligt i en plastmapp i vilken det ligger en komplett uppsättning reservsäkringar. Så ska det va!

  8. #8
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rymdeko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ELKA 707

    Grym orgel med inbyggd stråkmaskin. Jarre använde den på Equinoxe VIII.
    http://www.youtube.com/watch?v=tDO_HKWavF4v
    Tack! Då kan jag lyssna runt på den lite! Men är inte det "typiska" Jarre-stråkarna från Eminent 310U? Någon som vet om det finns några i Sverige?

  9. #9
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Öppnade Kawaien idag. Underbart. Orörd sen fabriken, kopplingschema hänger prydligt i en plastmapp i vilken det ligger en komplett uppsättning reservsäkringar. Så ska det va!
    Gratulerar! De här gamla orglarna är otroliga! Det är svårt att resa sig upp när man väl satt sig! Man har helt enkelt skitkul!

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    störigt bara att id-plåten är bortpillad så jag vet inte exakt vilken modell det är. Får bildgoogelforska lite...

  11. #11
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hahaha, stand up for electone! Näe, jag dissar inte electone, har haft några stycken. GIllar dem skarpt, men nu när man kan jämföra så... Just orgelljudet är ju mer karamell än syra om man säger så (generellt, skrev jag. De tyngre modellerna är ju just tyngre liksom). Och jag tröttnade när b-35:an helt plötsligt började surra på maxvolym istället för att spela (har hänt spontant ett par gånger förr, men nu är det allt den gör). Känns som nåt med strömförsörjningen, det glappar när man trycker lite på trafo-kortet. Sen råkade jag kortsluta den med skruvmejseln så att huvudsäkringen gick med blixt och dunder. (Så kan det gå. Säg gärna om det är nån vet vad det är som händer.) Så kollar man blocket och hittar TVÅ (2) ersättningsorglar man aldrig kladdat på. Hurra liksom, 10 mil hit eller dit.
    B35:an kan inte vara så svår att jobba i! Har ju precis reparerat klart E 75:an.... om det går så går det med en B 35:a också! När jag jämför D 85:ans innanmäte med E 75:an är det en enorm skillnad.
    Men det är klart... det är ju klart enklare att plocka upp de gratisorglar som finns och funkar! Vill ha mer plats!!!!!

  12. #12
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Då kan jag lyssna runt på den lite! Men är inte det "typiska" Jarre-stråkarna från Eminent 310U? Någon som vet om det finns några i Sverige?
    Det finns sådana i Sverige men de är ovanliga (iaf på blocket).

    Jo, "Jarre-stråkarna" är Eminent. Men även ELKA:n har stråkmaskin inbyggd och vad jag minns så låter de likt de i ELKA Rhapsody 610. Rätt logiskt iofs.

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    B35:an kan inte vara så svår att jobba i! Har ju precis reparerat klart E 75:an.... om det går så går det med en B 35:a också! När jag jämför D 85:ans innanmäte med E 75:an är det en enorm skillnad.
    Men det är klart... det är ju klart enklare att plocka upp de gratisorglar som finns och funkar! Vill ha mer plats!!!!!
    Det är klart att det går. Förmodligen inte SÅ svårt, då ett ashögt brumljud är allt den ger ifrån sig vilket borde tyda på nåt helkortis nånstans nära högtalarna, tycker man. Men jag har annat att göra, roligare saker liksom. Och ska jag betala för saker så är det annat som gäller... Skulle gärna ha nåt ur E-serien, men va fan liksom... Det finns guldkorn i många orglar. Hade en gratisCrumar som var fantastisk. Fina orgelljud, läcker stråkmaskin och phaser inbyggd, och allt kunde routas hit och dit... Men man flyttar och ger bort det man inte har rum för. Och så hör man att den börjat RYKA ur panelen... Gett är gett säger man då... Men som sagt: Än finns det gratisorglar!

  14. #14
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och så hör man att den börjat RYKA ur panelen... Gett är gett säger man då... Men som sagt: Än finns det gratisorglar!
    Haha! Ok! Det är som när min dotter kom hem när vi höll på med E 75:an: "jag kände att det luktade bränt så jag förstod att ni var här och höll på med orgeln..."

    Gratisorglar är roligt! Synd att inte fler tar hand om dem bara!

  15. #15
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Då kan jag lyssna runt på den lite! Men är inte det "typiska" Jarre-stråkarna från Eminent 310U? Någon som vet om det finns några i Sverige?
    Jag har en...
    Tung som AS.... men charmig. och stråkarna är rhapsody.. samma design typ..
    Senast redigerat av freddp den 2011-05-24 klockan 06:28. Anledning: hapsody

  16. #16
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Ambulansen:
    Så det var du som tog Phillin... BRA!.. en 99musiker... utmärkt . Var rädd att det var en slaktare som tog den.
    Jag sade till snubben att om ingen kommar så blir jag så illa tvungen att hämta den så den inte går på tippen..
    Men jag har helt slut på plats.. så jag hade fått ställa typ två sessor(CSY) på varann för att få in den :P

    Kolla din philli om den är transistor eller rör... det byggdes båda... bara nåt år isär.. Och var försiktig med den.. Dom är såååååå fint byggda inuti.. välbyggda och byggda för att kunna servas.. Min lilla philli har korten på gångjärn som man enkelt fäller upp. ochså lyser den som en julgran när den är på.. oktavdelarna är byggda m glimlampor m styre.. så det finns en hel skrälledus i den..
    Reverbet är det finast byggda jag sett i en orgel... litet men låter länge iallafall och hänger i en flytande upphängnng fritt i luften.. inte fastskruvad i sidan eller botten som på de flesta andra orglar..

    Om du tröttnar på den så tar jag över den ... <3

  17. #17
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Då kan jag lyssna runt på den lite! Men är inte det "typiska" Jarre-stråkarna från Eminent 310U? Någon som vet om det finns några i Sverige?
    310u är ovanlig i Sverige, men däremot vet jag att det finns några P275 som har nästan samma stråkdel i sig runt om i landet.

  18. #18
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av freddp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en...
    Tung som AS.... men charmig. och stråkarna är rhapsody.. samma design typ..

    Tyngre än E 70:n?....och till salu?

  19. #19

  20. #20
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av freddp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ambulansen:
    Så det var du som tog Phillin... BRA!.. en 99musiker... utmärkt . Var rädd att det var en slaktare som tog den.
    Jag sade till snubben att om ingen kommar så blir jag så illa tvungen att hämta den så den inte går på tippen..
    Men jag har helt slut på plats.. så jag hade fått ställa typ två sessor(CSY) på varann för att få in den :P

    Kolla din philli om den är transistor eller rör... det byggdes båda... bara nåt år isär.. Och var försiktig med den.. Dom är såååååå fint byggda inuti.. välbyggda och byggda för att kunna servas.. Min lilla philli har korten på gångjärn som man enkelt fäller upp. ochså lyser den som en julgran när den är på.. oktavdelarna är byggda m glimlampor m styre.. så det finns en hel skrälledus i den..
    Reverbet är det finast byggda jag sett i en orgel... litet men låter länge iallafall och hänger i en flytande upphängnng fritt i luften.. inte fastskruvad i sidan eller botten som på de flesta andra orglar..

    Om du tröttnar på den så tar jag över den ... <3
    Den här är ju ute idag! : http://www.blocket.se/stockholm/Orge....htm?ca=13&w=3

  21. #21
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Paperbojkalle: GAH.... har inte plats
    Magnus_pn: Faktiskt... den är tyngre... den har ett järnleslie i sig.. Salu...njeh... du kanske kan FÅ den vart det lider.. solosynten triggar fel i den.. åsså har jag satt heavyduttyhjul på'n för att en kunna rubba den i studiogrottan... Bruksorgel.. inte "finorjel"

  22. #22
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av freddp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ambulansen:
    Så det var du som tog Phillin... BRA!.. en 99musiker... utmärkt . Var rädd att det var en slaktare som tog den.
    Jag sade till snubben att om ingen kommar så blir jag så illa tvungen att hämta den så den inte går på tippen..
    Men jag har helt slut på plats.. så jag hade fått ställa typ två sessor(CSY) på varann för att få in den :P

    Kolla din philli om den är transistor eller rör... det byggdes båda... bara nåt år isär.. Och var försiktig med den.. Dom är såååååå fint byggda inuti.. välbyggda och byggda för att kunna servas.. Min lilla philli har korten på gångjärn som man enkelt fäller upp. ochså lyser den som en julgran när den är på.. oktavdelarna är byggda m glimlampor m styre.. så det finns en hel skrälledus i den..
    Reverbet är det finast byggda jag sett i en orgel... litet men låter länge iallafall och hänger i en flytande upphängnng fritt i luften.. inte fastskruvad i sidan eller botten som på de flesta andra orglar..

    Om du tröttnar på den så tar jag över den ... <3
    Haha! Han berättade om en annan snubbe som ringt precis efter mig. "Ja vi är några passionerade orgelentusiaster..." säger jag. "Precis så sa han också. Du kanske till och med känner honom?" Säger han. "Tja, man vet aldrig!" sa jag och tänkte på siffran 99...

    Vi snackar, hursomhelst, RÖR! Helt fantastiskt tryck och fräs. Och reverbet ja. Fetaste mest blöta och mättade fjäderlåda jag nånsin vart med om. Den vill man in i lite snyggt på nåt sätt. För att inte tala om ut ur och in i kawai-lesliet (som är ett äkta märkesleslie också...). Sextiotal alltså. Mumsigt! Imårrn ska jag öppna och ögonfröjdas. Kan knappt vänta!

  23. #23
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av freddp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Paperbojkalle: GAH.... har inte plats
    Magnus_pn: Faktiskt... den är tyngre... den har ett järnleslie i sig.. Salu...njeh... du kanske kan FÅ den vart det lider.. solosynten triggar fel i den.. åsså har jag satt heavyduttyhjul på'n för att en kunna rubba den i studiogrottan... Bruksorgel.. inte "finorjel"
    Tackar! Fungerar stråkarna i den? Säg bara till när du känner ett akut behov av att skiljas ifrån den!

  24. #24
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Min lilla philli har en rolig koppling på reverbet..... när man slår på det så går WET ut ur höger och DRY ut ur vänster högtalare... så det blir världens värsta stereokatedralfeeling - ur den lilla pytte orjeln... fett najs..
    Ere samma kopflung på den stora - Ambulansen?

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har inte hunnit detaljkolla sånt än, även om katedralfeeling var just vad jag fick. Det står hursomhelst i manualen angående extern förstärkare: Orgeln ut på pin 3 och efterklangen på pin 5. Dessa går ju ihop i mono och man föreslås löda ihop dem om man vill använda förstärkare med stereoåtergivning. Eller så löder man inte ihop dem... Deutsche IndustrieNorm i all ära, men jag lär nog sätta dit en teleplugg ut på nåt fint ställe.

  26. #26

    Veteran
    Ambulansen, den Kawai modell som du präxis hämtat var den första orgel vi hade hemma i hemmet.
    NOSTALGI!

  27. #27
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kul. Vår familj hade en av märket Family. Riktigt cheesy på ett tråkigt sätt, så släpa aldrig hem en sån. Men attans vad jag spelade på den som barn, helt underbart då liksom! Inte så konstigt att man söker sig till orglar som "vuxen", när man är uppfödd av en...

  28. #28
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Wow hörni, vilken förstärkare det sitter i Kawaien! Gitarringången distar så jävla äkta, tjockt och högt låter det. Fastnade med guran en lång stund... Mic-ingången distar ännu mer men låter lite väl dovt. Dessa ingångar har en gemensam egen volymkontroll som utan vidare agerar pre liksom, så man kan sänka main-volymen med bibehållen overdrivedistkaraktär. Rhodes-soundet genom den där maskinen är bara helt gyldene. Nu fattas bara att fixa tele-ut på Philicordan. Då alltså...

  29. #29
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Och nu har jag äntligen lödit teleingång på Philicordan, råinspirerad av ännu en fjäderförstärkningstråd ( http://www.99musik.se/showthread.php...fj%E4derreverb ). Herregud vilket ljud alltså. Katedraldjup fjäderklang mättad med karaktär av de gamla rören, och mix-ratten är underbart användbar, likaså volympedalen - sprakfritt!! Elguran har inte vart så glad på länge. Ska slänga upp ett rörfjäderljudporrspår senare, så får ni höra!

  30. #30
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Finns det inga små orglar?

  31. #31
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tja, små och små men de "vanligaste" Electoneorglarna (ex b35) är varken speciellt tunga eller stora. De är också lämpliga att kapa underdelen på och så att säga combofiera. Man kan dock med samvetet i behåll akta sig för de mest basic modellerna (få knappar, kanske en-manualers). De är sällan roliga nog för att vara värda att släpa hem.

  32. #32
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Linuz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det inga små orglar?
    Jo, fast Martin Hederos lägger beslag på allihop.. Han har en sån här liten Philicorda. Bra orgel!


  33. #33
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja, visst är det nåt helt magiskt i philips ljudkretsar? Man undrar om de inte fick sina kretsscheman i en korsväg vid fullmåne liksom. Och dessa orglar är ju inte heller jätteovanliga. Tycker man ser de cirkulera för överkomliga summor. Men de har ju inte arpeggiator...

  34. #34
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Einar Lindgren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, fast Martin Hederos lägger beslag på allihop.. Han har en sån här liten Philicorda. Bra orgel!

    Min kompis Einar jagar också dom där som besatt så Martin får inte alla...

  35. #35
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    häftigt

  36. #36
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Jag har också en Electone undanstoppad under sängen. Tyvärr är den lite kantstött efter postpunkbandturnétiden men den låter helt sweet. Trackade den senast för en månad eller två sedan...

  37. #37
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Einar Lindgren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, fast Martin Hederos lägger beslag på allihop.. Han har en sån här liten Philicorda. Bra orgel!

    Kalle hade en hel del reservdelar från slaktade Philicordas i Svenska Grammofonstudion när jag var där och spelade in. Så man undrar hur många Martin tagit livet av på turnéer. I en intervju kallade han dem för svårsålda "tantorglar". Alla ville ha Farfisa eller Vox. Philicordan kunde man få för 200 spänn.

    Jag hade en sådan som på bilden (GM751). De låter bra mycket roligare än Farfisa och Vox tycker jag och kostar bra mycket mindre.

  38. #38
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Att de sedan är så där underbart Philicordafulsnygga gör ju inte saken sämre. De transcenderar liksom allt vad smak och estetik heter och existerar på ett helt eget plan. Planet Philips.

  39. #39
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Det är en jävla tur att de flesta letar efter rockorglar som hammond och farfisacombos, för då blir det ju många fler åt nördarma för nästan inga pengar.

    Jag har ännu inte fått tag i en vettig elka, men det är bara att vänta ut dom. Förra vintern hälsade en kawai på i garaget, blev minutiöst samplad och sen tippen (för den gick inte att kombofiera alls).

    Jarres Elka heter ju X-707, och det är en delbar komboversion, perfekt för turné och flytt (det fanns även en X-705) - men den kostar en del. Hittar man en Artist 707 eller en Artist 606 så får man nästan samma instrument för kaffepengar - och dom ser man ofta på både blocket och loppisar. Stråkdelen i dom är samma som I Elka Rhapsody 610.

    Kan bara rekommendera Eminent P275, för den låter så sweet och dom syns ganska ofta på blocket.

  40. #40
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Tja kostar en del och kostar en del... jag vet ju vad jag fick för min... X-705:a alltså. De brukar inte gå för "moon prices" direkt och knallfylda med goodiegooideelektronics som de är så vafan, några tusingar hit eller dit, va? Det är ändå jäävligt långt från Minimooogprices

  41. #41
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    mjo, men tråden heter ju nåt om gratisorglar...så mer än en femhunk tycker jag inte känns gratis.

  42. #42
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Nä det är ju klart. Men allt kan ju vara relativt ju

    Den enes mat-för-dagen, den andres "tioöring" att inte palla bocka sig ner för ens en gång...

  43. #43
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Inte bra om intresset för trevliga brunorglar ökar.... Jag är inte färdig med min samling än! Sista fina Electonen på Blocket gick väldans snabbt. Det känns som att 99:an och speciellt "Dagens Fynd" är förödande för att kunna göra just fynd inom landets gränser!

  44. #44
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det ligger många 200:-orglar uppe nu. På med släpkärran kamrater!

  45. #45
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På med släpkärran kamrater!
    jag tog hem en gammal orgel i en volvo 360 en gång haha
    halva hängde typ utanför

  46. #46
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Pehr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag tog hem en gammal orgel i en volvo 360 en gång haha
    halva hängde typ utanför
    Toyota Yaris, den äldre fula verso ( som en gammal Duett! ) är perfekt för Electonerna. Alla, förutom de allra största modellerna, håller 114 cm på längden - inga problem att få in!

  47. #47
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Nån som vet om det går att kapa en electone d-85

  48. #48
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av axelwaad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som vet om det går att kapa en electone d-85
    Nej, den kan man inte kapa. Hela hjärnan med en massa stående kretskort sitter under midjan, bakom höger högtalare. Skulle bli rätt omöjligt att få upp alla dom i combo-delen.

  49. #49
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Går och går... Man kan ju bygga en kompakt låda som man har bredvid med resten av komponenterna. Tufft! Fast själva "manualdelen" blir nästan ändå så stor och tung att skillnaden kanske skulle vara marginell... Eller vad säger ni?

  50. #50
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    http://www.blocket.se/stockholm/ELOR....htm?ca=11&w=3

    Gratis Yamaha-orgel i Stockholm, står dock inget om modell...

  51. #51
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går och går... Man kan ju bygga en kompakt låda som man har bredvid med resten av komponenterna. Tufft! Fast själva "manualdelen" blir nästan ändå så stor och tung att skillnaden kanske skulle vara marginell... Eller vad säger ni?
    Det luktar ju helgerån på den pjäsen, inte mödan värt och inte "bra" heller imo. Om målet är att göra den mer transportabel så kunde man väl i så fall kanske tänka i banor av att göra den delbar. Med industrispecade feta kontaktdon emellan. Så att två nutidsklena mannar tillsammans kan lyfta de två delarna var för sig utan att spräcka inre organ på kuppen... eller nåt ditåt

  52. #52
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ett vanligt syntkryss skulle ju inte kunna balansera den, så man hade fått bygga specialstativ ändå.
    Ikeas Broder skulle nog kunna användas, och montera de mittvägda konsollerna direkt på orglen.
    Fanns inte D85 som portable liksom C-605?

    Allt går klart, men jag hade inte vågat mig på det. Risken att instrumentet pajar långt innan man är klar är ganska överhängande.

  53. #53
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Och man sumpar hela lesliegrejen, pedalerna (om man nu inte monterar dem på "lådan"), osv. Plus att det kanske skulle bli för varmt i en mindre låda. Och, tycker jag, SÅ jävla jobbiga att flytta är de inte. Visst, man behöver engagera två polare om man bor högt, men sen när man gått upp med vrålåket fyra trappor infinner sig ju en tillfredsställelse som är svårslagen. Nere på platta marken kan man flytta det mesta själv med en pirra bara man tryckt i tillräckligt med luft i däcken.

    Man kan ju också vara superseriös och skaffa sig ett stort gammalt hardcase med bromsbara hjul och allt.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2011-11-01 klockan 13:38.

  54. #54
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Att det går, finns det bevis för - men den blev djupare:
    http://m.matrixsynth.com/2011/08/yam...same-pass.html

    Hade jag inte sagt nej till, men ärligt talat har jag inte helt förstått hypen över D85'an. Den låter ju så soft och snäll. Enda som är riktigt coolt med den är ju monosynten, och det är väl i princip en CS01 eller lite bättre.

  55. #55
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Snäll ja, men också läckert på ett eget sätt. Coolt? Snurra är ju alltid coolt, och denna är lätt att koppla in sig i. Arpeggiot är så speciellt och tasty. Gillade att leka med stopsen medans den gick. Fast man fick latcha tangenterna med spelbrickor... Coolt är också att den, om jag nu inte minns fel, stängde av sig när man drog ner locket. Jaja, hade man plats så skulle det nog stå NÄSTAN en sån där...

  56. #56
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Snyggt ombygge... 100 lbs... det är ju inte så farligt iofs om man nu tänker på transportabiliteten men s.s. en del jobb... och som Ambulansen säger pjäsen, tillfredsställelsen när på plats

  57. #57
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, den kan man inte kapa. Hela hjärnan med en massa stående kretskort sitter under midjan, bakom höger högtalare. Skulle bli rätt omöjligt att få upp alla dom i combo-delen.
    En av mina D 85:or står öppnad så jag kan lägga upp några bilder imorgon om intresse finns. C 605 och C 55:an också om någon är intresserad....
    Angående kapning så har ju både E 70:n och E 50:n funnits på Ebay som kapade versioner på sistone så visst går det om man vill och de innehåller ju mycket mer än D 85:an.....men varför skulle man göra det? De är ju så gränslöst snygga i sig själva!
    http://www.ebay.com/itm/2-half-Yamah...#ht_647wt_1398
    http://www.ebay.com/itm/Yamaha-E50-o...#ht_500wt_1413

    Och här hur det kan göras: http://www.alvek.us/#!making-yamaha-e70ii-into-cs80
    Senast redigerat av magnus_pn den 2011-11-01 klockan 19:21.

  58. #58
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade jag inte sagt nej till, men ärligt talat har jag inte helt förstått hypen över D85'an. Den låter ju så soft och snäll. Enda som är riktigt coolt med den är ju monosynten, och det är väl i princip en CS01 eller lite bättre.
    Det är inte bara monosynthen som låter bra på den. Flöjterna är riktigt fina när de körs ut i TM 5:orna. (finns en på Blocket i Värmland nu tror jag). Dessutom customvoices som går att flytta mellan övre o nedre manual. Flyttar du dessutom ner solosynthens ljud till övre manualens customvoices får du riktigt feta ljud! (går även att flytta ner till pedalerna) Lägg till hyfsade retro kör o stråk på den (framförallt kört via en Small Stone Phaser). Så.... vad jag ville ha sagt: Det är inte bara monosynthen som gör D 85:an!

  59. #59
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Innuti C 605:an och C 55:an. D 85:an kommer imorgon....
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1090382.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	99,8 KB 
Id:	32654   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1090398.jpg 
Visningar:	187 
Storlek:	105,2 KB 
Id:	32655   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1090360_2.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	100,5 KB 
Id:	32656  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1090362.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	99,7 KB 
Id:	32657   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1090365.jpg 
Visningar:	160 
Storlek:	99,3 KB 
Id:	32658  

  60. #60
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan inte någon trycka upp T-shirts med texten "Än finns det gratisorglar!"?!

Liknande ämnen

  1. Finns den här EQ:n?
    Av Volt i forum Effekter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 14:30
  2. Finns det...
    Av Kada i forum Mixning & mastring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 16:21
  3. Här finns dom!
    Av Waldorf i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-10-17, 14:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •