Sidan 8 av 17 FörstaFörsta ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SistaSista
Resultat 421 till 480 av 993

Ämne: Än finns det gratisorglar!

  1. #421
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    min f100 låter så här (minus trummor från en yamaha):

    https://soundcloud.com/orglarovin/f100-slirig?in=orglarovin/sets/the-old-ones

    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En gratis Hammond F100 "extravoice" i Oslo!!! Något för Ola med Novachorden?

    http://m.finn.no/bap/free/ad.html?fi...ainCategory=86

    "•Model F-100 Extravoice (1961-1964)

    Derided by organ fans, this is nonetheless a very significant product. It descends from the Novachord and the Solovox, and is thus not an organ at all, but would be better described as a synthesizer oriented toward string and woodwind sounds (sort of an electronic Mellotron?). Choice of 3 different polyphonic sounds for each of left and right sides of the split keyboard. The "extra" voice is a mono, solovox type circuit which can be layered over the right half of the keyboard. This voice has rather extensive options for timbre, and 4 octave tabs allow a very wide range, or "stacked" sounds. Instant antique vibe."

    Mer läsning: http://www.organforum.com/forums/sho...00-Extra-Voice

    Många rör i tydligen.....

  2. #422
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av freddp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    min f100 låter så här (minus trummor från en yamaha):

    https://soundcloud.com/orglarovin/f100-slirig?in=orglarovin/sets/the-old-ones
    Tjusigt!!!! Mycket fina ljud!
    Plats?..... NEJ..... och tid att hämta i Norge?..... NEJ..... Skit... Vill ha!!!!!!
    Senast redigerat av magnus_pn den 2013-05-31 klockan 23:12.

  3. #423
    Mullvaden
    Mullvaden är inte uppkopplad
    Mullvadens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ola Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OM, vilket jag tror, så är den mycket lik min S6. Å då kan man få bra oumpf i basen iaf
    Jodå, mycket fin bas. Tänkte löda in nåt jack så man kan koppla till PA.

  4. #424
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Yamaha Electone D85 för budning i Stockholm! 1kr....

    http://vend.se/ad.php?173360

  5. #425
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    http://www.blocket.se/vi/47676045.htm

    Gratis hemmabygge(!!!) i stockholm.

  6. #426
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av paperboycalle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.blocket.se/vi/47676045.htm

    Gratis hemmabygge(!!!) i stockholm.
    En entusiast?

  7. #427
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Gratis hammond i enskede, kanske finns kvar?
    http://www.blocket.se/stockholm/Hamm...G_47548677.htm

  8. #428
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av paperboycalle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.blocket.se/vi/47676045.htm

    Gratis hemmabygge(!!!) i stockholm.
    Koolt! Kanhända en brittisk byggsats. Har nog aldrig sett nåt sånt i Sverige, men på sjuttiotalet var hemorgelbyggsatser inte ovanligt i GB. Fanns t.o.m. en orgel-DIY-tidning; Electronics and Music Maker (E&MM) började sin bana med orgelfokus. (Blev sedermera en grym synt-DIY-blaska, därefter ombakad till numer avsomnade The Mix.)

  9. #429
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Koolt! Kanhända en brittisk byggsats. Har nog aldrig sett nåt sånt i Sverige, men på sjuttiotalet var hemorgelbyggsatser inte ovanligt i GB. Fanns t.o.m. en orgel-DIY-tidning; Electronics and Music Maker (E&MM) började sin bana med orgelfokus. (Blev sedermera en grym synt-DIY-blaska, därefter ombakad till numer avsomnade The Mix.)
    Hur lät de då? Någon orgel de försökte likna?

  10. #430
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur lät de då? Någon orgel de försökte likna?
    Oj, det har jag ingen aning om! Jag har ett fåtal halvtidiga nummer i nån låda i källaren, från den tid då hemorglar fortfarande var huvudfokus, men syntar hade börjat ta över. Som jag minns det, så var det åtminstone klassiska trista hemorglar som gällde, inte Hammond B3 eller Vox Continental eller nåt annat som vi numer betraktar som kul.

  11. #431
    Glitzerstrahl
    Glitzerstrahl är inte uppkopplad
    Glitzerstrahls avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, det har jag ingen aning om! Jag har ett fåtal halvtidiga nummer i nån låda i källaren, från den tid då hemorglar fortfarande var huvudfokus, men syntar hade börjat ta över. Som jag minns det, så var det åtminstone klassiska trista hemorglar som gällde, inte Hammond B3 eller Vox Continental eller nåt annat som vi numer betraktar som kul.
    Oj, oj, oj, oj, "klassiska trista hemorglar" - snacka om att svära i kyrkan. Här älskar vi klassiska trista hemorglar! Åtminstone i den här tråden...

  12. #432
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Glitzerstrahl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, oj, oj, oj, "klassiska trista hemorglar" - snacka om att svära i kyrkan. Här älskar vi klassiska trista hemorglar! Åtminstone i den här tråden...
    Hehehe, jag ber genast om syndaförlåtelse!
    Jag är faktiskt något av en hemorgelfetischist själv, det är ju därför jag kollar in den här tråden med jämna mellanrum!

  13. #433
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur lät de då? Någon orgel de försökte likna?
    Hittade lite mer info på nätet (så slapp jag gå ner i källaren!). Tydligen startades tidningen ursprungligen av elektronikbyggsatstillverkaren (schysst ord!) Maplin, som ett sätt att sälja och supporta byggsatserna. Så orgelprojekten i tidningen var nog av märke Maplin. Men jag minns också att det ofta fanns annonser om andra orgelbyggsatser och kanske tidningen skrev om dem också. Dr Böhm är det märke jag minns. Och här kommer Google åter till vår räddning:
    Age of Aquarius spelad på mycket tyskt vis på en Dr Böhm-orgel från 1972. Mit Böhmat 70! Vem skulle inte vilja ha en Böhmat?

    Och som grädde på moset en fet broschyr från sagda firma. Dock av lite nyare snitt. Obs, drygt 54 MB. Försök inte öppna på ifånen om du inte har flat rate och gott om tid...

    Organ fun for the whole family!

  14. #434
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Och här ett hemmabygge från Maplin. Låter ganska trevligt kan jag tycka.

  15. #435
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehehe, jag ber genast om syndaförlåtelse!
    Jag är faktiskt något av en hemorgelfetischist själv, det är ju därför jag kollar in den här tråden med jämna mellanrum!
    Ok, du är förlåten... Med den intressanta infon som avlatsbrev.
    Böhmfilmen är ju fantastisk!

  16. #436
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Hammond T522 i Götet för 50:-. Sista tonhjularen och låter faktiskt riktigt bra! Moddningstips för att vässa den ytterligare finns på nätet!

    http://mobil.blocket.se/goteborg/Ham...htm?ca=11&aw=1

  17. #437
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Fick precis en "gammal elektrisk pianoorgel" av en bekant. En Magnus i alla fall, men svårt att säga mer utifrån den suddiga mobilbild han skickade. Rätt fin modell med franska liljor på. Kanske inte en "riktig" elorgel, men rätt kul ändå tyckte jag!

  18. #438
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick precis en "gammal elektrisk pianoorgel" av en bekant. En Magnus i alla fall, men svårt att säga mer utifrån den suddiga mobilbild han skickade. Rätt fin modell med franska liljor på. Kanske inte en "riktig" elorgel, men rätt kul ändå tyckte jag!
    Jävlar vad spännande det där låter! Tät mystik: Kan det vara en sketen tråk-electone eller nåt gammalt okänt supercreddigt franskt lilje-härke? fortsättning följer hoppas jag...

  19. #439
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jävlar vad spännande det där låter! Tät mystik: Kan det vara en sketen tråk-electone eller nåt gammalt okänt supercreddigt franskt lilje-härke? fortsättning följer hoppas jag...
    Ungefär en sådan här är det. En Magnus helt enkelt.

    http://www.dbeconline.com/maginside.htm

    Har dock inte lyckats hitta rätt modell på nätet. Skall hämta upp den imorgon. Återkommer då!

  20. #440
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Den kan tydligen låta rätt mysigt.


    https://youtu.be/zkIREf_8jyY

  21. #441
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Hittade precis rätt modell nu på Musik- och Teatermuséets hemsida! Min saknar dock ben.

    http://instrument.statensmusikverk.s...v&iid=870&str=

  22. #442
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    OK, det är nog den vanligaste modellen skulle jag tro. Låter ungefär som i filmklippet du länkade till. Kan väl ha varit just en sån, det var lite svårt att se... Rätt mysig som sagt och ackordknapparna är kul.

  23. #443
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jävlar vad spännande det där låter! Tät mystik: Kan det vara en sketen tråk-electone eller nåt gammalt okänt supercreddigt franskt lilje-härke? fortsättning följer hoppas jag...
    Host host .... Nu tycker jag vi skall vårda språket lite i den här tråden!!!
    "Sketen tråk-electone" hmpfr....

  24. #444
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nu får du mjäka ner dig lite Magnus_pn Kom inte och säg att en enmanualers 5-ljuds klassrumselectone från 1984 är fett liksom. Du om nån vet väl hur många electonemodeller de gjort. Asmånga av dem är skit. Det är viktigt att man förstår det.

  25. #445
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ungefär en sådan här är det. En Magnus helt enkelt.

    http://www.dbeconline.com/maginside.htm

    Har dock inte lyckats hitta rätt modell på nätet. Skall hämta upp den imorgon. Återkommer då!
    En fläktorgel alltså. Inget att hurra för i min bok...

  26. #446
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu får du mjäka ner dig lite Magnus_pn Kom inte och säg att en enmanualers 5-ljuds klassrumselectone från 1984 är fett liksom. Du om nån vet väl hur många electonemodeller de gjort. Asmånga av dem är skit. Det är viktigt att man förstår det.
    Som en som investerade X antal pengar i en ME-50 en gång i tiden så kan jag skriva under på det.

  27. #447
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du om nån vet väl hur många electonemodeller de gjort. Asmånga av dem är skit.
    Japp. Har aldrig varit så impad av orgelljudet i de enklare modellerna. Det låter rätt trist och gällt. Men sådant vägs ju såklart upp med lite P.A.S.S.-ljud och arpeggion.

  28. #448
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En fläktorgel alltså. Inget att hurra för i min bok...
    Tja, jag tycker att den låter rätt fint i alla fall. Och min kompis skulle slänga den, så då ville jag hellre ta hem den.
    Den var dock fruktansvärt lortig när jag fick den. Den hade stått i ett garage i typ ett decennium. Nedan en snabbguidning i tvättning av orgel.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	orgel.jpg 
Visningar:	252 
Storlek:	97,1 KB 
Id:	47462
    Så här såg den ut när jag fick den. Spelbar, men luktade illa och var väldigt smutsig.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	inuti.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	45,1 KB 
Id:	47463
    Isärmonterad och dammsugen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	membran.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	44,7 KB 
Id:	47466
    Membranen var kul att dammsuga. Instant music!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	limtangent.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	35,3 KB 
Id:	47465
    Många tangenter hade någon form av smält lim på sig. Det fick jag tälja bort försiktigt och sedan slipa med sandpapper.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tangenter.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	50,8 KB 
Id:	47468
    Diskade tangenter.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	monterade_tangenter.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	43,3 KB 
Id:	47467
    Monterat tangentbord

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	klar.jpg 
Visningar:	219 
Storlek:	45,5 KB 
Id:	47464
    Färdigtvättad fläktorgel.
    Hela kåpan var täckt i intorkade tejprester och diverse annat mög. Allt gick bort med lacknafta!

  29. #449
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det är nåt fint med de där modellerna. En polare har en likadan.

    Visst kan fläktorgelljudet vara fint. Det har vekligen sin plats i en produktion alltså. Nåt mjukt och skört liksom. Men de brukar vara så oinspirerande att trycka på, och de stämmer ofta väldigt dåligt.

  30. #450
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Visst är de problematiska och begränsade instrument, pumporglarna. Men man kan göra stor musik med dem ändå.
    Nico - Janitor of lunacy

    Vet inte om Nico använde en elpumpad variant iofs. Och det var nog ingen Magnus. Men ändå.

  31. #451
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Nej, det är ett elände att spela på den men ljudet är mysigt. Kommer nog att använda det i någon låt framöver.

  32. #452
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nico spelade ju tramporgel. Enorm skillnad. Tramporglarna var ju precisionsinstrument, byggda i gediget tungt trä. Kraftiga och dynamiska i soundet, och ofta minst tre röster. Fläktorglarna är lätta, skrangliga, skeva i tonerna och av tunn plast.

  33. #453
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Var det verkligen tramporgel? Har för mig att jag sett en bild där hon sitter vid nån väldigt liten grunka. Kan fortfarande ha varit manuellt pumpad förstås. Typ en indisk harmonium. Och det kan ju varit ett rent "artistiskt" foto, utan koppling till hennes verkliga instrument.

    Men min poäng hade hursomhelst mer med ljudet att göra. Alla orglar av den typ som på engelska kallas "reed organ", alltså med en luftström genom metalltungor som ljudalstrare, har ändå den där melankolin över sig. T.o.m. Magnus-orglarna, trots att de var massproducerade enkla nybörjarinstrument. Upp med en stormembranare på lämplig position, lite reverb på det hela och sen låter t.o.m. durackorden sorgsna.

  34. #454
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Hm. Ser lite skumt ut. Finns ju ingen plats för en bälg under, som med en vanlig pumporgel. Och baksidan "hänger ut" på varenda bild jag hittar. Undrar om det kan vara typ en indisk harmonium som konverterats med elpump? De har ju ofta bälgen/pumpen på baksidan, men Nico spelar ju uppenbarligen med båda händerna. Baksidan som hänger ut skulle ju kunna vara en obrukad bälg.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nico73n6.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	12,7 KB 
Id:	47471
    Senast redigerat av slirak den 2013-06-30 klockan 22:36.

  35. #455
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo, den hängande baksidan är nog en obrukad bälg. Sannolikt en (ett?) indisk(t?) harmonium som fått elpump.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nico73n7.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	15,2 KB 
Id:	47472

  36. #456
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Är den typen av harmonium alltid indiska förresten? Alla jag sett har varit det. Men det känns ju inte som ett inhemskt indiskt instrument från början.

  37. #457
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    För er som inte vet vad jag pratar om:
    http://www.youtube.com/watch?v=KBMHV0IITVk

  38. #458
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tror det rör sig om en portabel tramporgel. Pedalerna kopplas till bälgen på baksidan. Det var dessa instrument, bärbara enkla tramporgelmodeller som britterna hade med sig i sin koloniala mission i Indien, som indierna själva fattade tycke för och modifierade till sitta på golvet-instrument.

    (Harmonium tillverkas fortfarande efter brittisk standard och är för övrigt det enda indiska instrument som stäms som våra. Indierna har nämligen ett högre C ,deras C är på klaviaturen C#, så de spelar i C# hela tiden. Om man frågar nån i europa. För de är det rätt och slätt C.)
    Senast redigerat av Ambulansen den 2013-07-01 klockan 00:15.

  39. #459
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror det rör sig om en portabel tramporgel. Pedalerna kopplas till bälgen på baksidan. Det var dessa instrument, bärbara enkla tramporgelmodeller som britterna hade med sig i sin koloniala mission i Indien, som indierna själva fattade tycke för och modifierade till sitta på golvet-instrument.

    (Harmonium tillverkas fortfarande efter brittisk standard och är för övrigt det enda indiska instrument som stäms som våra. Indierna har nämligen ett högre C ,deras C är på klaviaturen C#, så de spelar i C# hela tiden. Om man frågar nån i europa. För de är det rätt och slätt C.)
    Aha! Spännande info!

    Men nåväl, det luktar väl kanske inte så mycket kvalitetsinstrument då. Finns säkert skillnad på harmonium och harmonium. Men det enda ex jag provat var ju ett ganska enkelt instrument. Bättre än en Magnus kanske! Men inte som en "riktig" tramporgel.

    Kom dock just ihåg att jag nånstans nån gång läst att nån svensk musiker (Martin Rössel i Dom Dummaste?) kopplade in en gammal dammsugare av det ålderdomliga slag som också hade utblås, till en (ett?!) harmonium, eftersom det var så Nico gjorde. Allt detta förlorar sig dock i den forntid då Google inte kunde ge svar och myterna som spreds kanske inte spreds lika snabbt som idag, men var avgjort mer mytologiska...

  40. #460
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu får du mjäka ner dig lite Magnus_pn Kom inte och säg att en enmanualers 5-ljuds klassrumselectone från 1984 är fett liksom. Du om nån vet väl hur många electonemodeller de gjort. Asmånga av dem är skit. Det är viktigt att man förstår det.
    Missade du :en? Fast jag vill nog ändå slå ett slag för de gamla små modellerna som BK 5 , 20 osv med inbyggda snurrhögtalare. Klart underskattade med mycket fint ljud! och som ofta går på tippen idag. Sen, ok då, finns det visst en uppsjö tråkmodeller också. Stod visst något om en ME -50 och många av de som kom på 80-talet var ganska onödiga i mina öron...

  41. #461
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag missar inget. I raise issiues

    Såklart håller jag med om att allt med "leslie" är intressant. De har ju ingångar liksom, och det är verkligen nåt speciellt att spela gitarr eller rhodes genom snurra.

  42. #462
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Usch..kom precis på att jag har 5 leslien hemma plus ett tidigt hammond-dito.. sjukligt.

  43. #463
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Äh, jag kan ta ett om du vill

  44. #464
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.blocket.se/gavleborg/Orgel_synt_44546652.htm?sa=1[/url]

    En CSY 1:a/ 2:a?(ser du vilken Fredde?) i Gävletrakten! Ser inte vilken av modellerna det är. Väl värd 500:- iaf! Någon som bor i närheten borde hämta!!! Ryms lätt i en normalstor kombi!

    Bifogad fil 42942
    Orgelpallen ser bekant ut, och resten också. Jag växte upp med en liknande modell av utseendet att bedöma.
    Den hade en trevlig leslie som fungerade ibland och en tremolofunktion. Är det inte konstigt att folk inte har börjat simulera den tremoloeffekten?

  45. #465
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fast det är väl ett vanligt pitchvibrato i de flesta electones (förutom riktig eller simulerad snurra). Finns ju i överflöd hårt och mjukt.

  46. #466
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Så gott som gratis för en av Yamahas absolut bästa digitalorglar , HS8. Hoppas någon nere i Skåne kan plocka upp den!
    http://mobil.blocket.se/helsingborg/...8690.htm?ca=11

  47. #467
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Gratisorgel i Malmö.
    Efter lite jämförelser skulle jag, helt oerfaren på orglar, gissa att det är en C-55(N?).
    http://www.blocket.se/malmo/Orgel_48...m?ca=23_11&w=3


    Edit:
    Jag har alltså inte hämtat den och tänker inte göra det. Var mest som tips om det är någon orgel-fantast som skulle gå igång på det...

  48. #468
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Stämmer bra och en riktigt rolig variant som låter bra. Men skåningarna verkar inte uppskatta orglar... Inte ens HS8:an för 200:- enl ovan verkar vara hämtad. Ett till fint instrument för soptippen?

  49. #469
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men skåningarna verkar inte uppskatta orglar...
    Hade jag haft plats och starka armar hade jag hämtat dem allihopa

  50. #470
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stämmer bra och en riktigt rolig variant som låter bra. Men skåningarna verkar inte uppskatta orglar... Inte ens HS8:an för 200:- enl ovan verkar vara hämtad. Ett till fint instrument för soptippen?
    Du behöver inte oroa dig, hörde av mig men den var såld. Lika bra det antar jag, vet inte hur jag skulle blidkat hustrun riktigt. Har en känsla av att en autentisk rendering av "I just called" inte hade räckt.

  51. #471
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du behöver inte oroa dig, hörde av mig men den var såld. Lika bra det antar jag, vet inte hur jag skulle blidkat hustrun riktigt. Har en känsla av att en autentisk rendering av "I just called" inte hade räckt.
    Skönt att höra! Pratade också med honom när annonsen kom ut och då var det tyst och han var lite orolig för att inte bli av med den. HS8 har ju varit en modell som senaste åren faktiskt gått för några tusenlappar. Så 200:- får väl anses vara ett fynd! Någon här som tog den?

  52. #472
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sunflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade jag haft plats och starka armar hade jag hämtat dem allihopa
    Platsen kan ju vara lite värre ( lider själv av brist på densamma nu) men de mindre modellerna lyfter man ganska lätt på två. Eller snickra ihop en liten plattform på fyra hjul!

  53. #473
    Niels
    Niels är inte uppkopplad
    Nielss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hämtade hem en Yamaha D65 från Stenungsund förra veckan. 30 kr räknas väl som nästan gratis och ett galet bra kilopris. Fantastiskt kul instrument som jag bara hunnit hå igenom grunderna på. Vi kommer nog att få en bra höst.

    Såg att det kom ut en gratis Crumar orgel i Tyresö på Blocket idag. Vet inte hur denna modellen är men jag provspelade 2100 som ligger ute för 2.500:- för några veckor sedan. En av dom mer imponerande orglarna jag stött på. Analog synthdel (med envelope och filter), stråkmaskin mm. Med separata utgångar från det mesta. Priset och transporten avskräckte mig dock. Men jag gissar att prutningen vidgats på ett par veckor om någon har vägarna förbi.

  54. #474
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fett med en gratis d65!

    Crumar kan vara asfeta. Känner inte igen den där modellen dock http://www.blocket.se/stockholm/El_O...=11&w=1&last=1 Men hur kan man lägga ut en annons med en bild där locket är stängt?

  55. #475
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Gratulerar! Lillebror till D85:an och säkert väldigt rolig! Lovar:hösten blir fin!

  56. #476
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Ytterligare en gratis BK5:a = Yamahas snurrande högtalare i. Alldeles gratist....

    http://mobil.blocket.se/alvsborg/Yam...htm?ca=11&aw=1

  57. #477
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Inte en aning om vad det är för någon men gratis är den: Welson Riviera Royal

    http://mobil.blocket.se/orebro/Orgel...2483.htm?ca=11

    Och den här D85:an i Piteå har inte fått något pris än:

    http://mobil.blocket.se/pitea/Yamaha...3563.htm?ca=11

  58. #478
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior

  59. #479
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har lokaliserat mitt aftertouch problem på csy-1an till att AT glödlampan inte lyser? hur nära originallampan behöver man komma?

  60. #480
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    En Elka 707 med enormt fina stråkar och en synth som är väldans rolig i Ulricehamn för 500kr.
    Om ingen plockar den hämtar jag den men då blir den slaktad för reservdelar till min befintliga. Det instrumentet vill jag inte vara utan!
    Skulle ju vara roligt om någon tog den intakt! Exakt samma som Elka x705 men som möbel istället för konsertmodell!

    http://mobil.blocket.se/alvsborg/Org...9658.htm?ca=11

Liknande ämnen

  1. Finns den här EQ:n?
    Av Volt i forum Effekter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 14:30
  2. Finns det...
    Av Kada i forum Mixning & mastring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 16:21
  3. Här finns dom!
    Av Waldorf i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-10-17, 14:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •