Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Maffiga körer i 70tals-ballader?

  1. #1

    Senior

    Maffiga körer i 70tals-ballader?

    Hej hej.

    Jag har lagt märke till något som kan ha varit en trend (möjligtvis väldigt kort) i arrangemang av ballader under tidigt 70-tal. Jag lade ihop ett och ett när jag märkte att detta används i bl.a. Peter Skellerns 'You're a lady' från 1972 och The Beatles orkesterversion av 'The long and winding road' (tror 1970) och säkert på massvis av andra kompositioner som jag missat. Därav mitt inlägg.

    Det handlar alltså om en pålagd, intensiv kör (män och kvinnor) med mycket dynamik och brutna harmonierna men ibland bara melodi. Ofta verkade det populärt att även lägga på en bleckblåssektion av tuba och trombon (jag är ingen expert på orkesterarrangemang).

    You're a lady: http://www.youtube.com/watch?v=_YPXPDDk7TI (tydligt vid 2:17 och 2:45)
    The Long & Winding Road http://www.youtube.com/watch?v=fUO7N-zSMYc (tydligt vid 0:30, 1:11, 2:31)

    Missförstå inte, jag gillar det hela men det verkar så tydligt en trend som man gärna följde då man ville göra något storslaget, lite som Whitney Houstons, Celine Dions och Michael Boltons svulstiga balladstil på 80-talet.

    Finns det nån som känner igen vad jag pratar om för körarrangemang och kan tipsa om andra kompositioner där detta användes? Jag är född 1978 och därmed inte uppvuxen med detta.

    Tack för hjälpen

  2. #2

    Veteran
    Förstår inte riktigt frågan?
    Vill du ha fler exempel på låtar där man använder stora körer i musiken?
    Eller hur man arrar körer?

  3. #3

    Senior
    Fler exempel tack.
    Jag ställde frågan i "Allmänt om musik" också men tänkte att folk i kompositionsforumet kanske har bra koll på kompositioner som tydligt uppvisar detta körarrangemang.

  4. #4
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Det grövsta exemplet är väl 10cc I'm not in love. Såg någon dokumentär om inspelningen och det var ju hundratals pålägg och regelåkningar som bouncades fram och tillbaka för att få rätt effekt. http://www.youtube.com/watch?v=2rgep...eature=related

  5. #5

    Senior
    Såg just den dokumenären. Väldigt intressant. Jag visste inte alls att de mixade in stämmorna med reglarna i mixerbordet. Jag tycker dock inte att 10cc-körerna räknas in under det jag är ute efter. Jag ser en skillnad mellan "im not in love"-körerna som låter lite för syntesiska och stämda. Det jag är ute efter är oprocessade, aukustiska körer med lite mänskigt svaj.

  6. #6
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Skulle nog nästan säga att det är ett karakteristisk del av populärkulturen på 70-talet. Det svultstiga nästan vulgära. I Gellers fall en bit "retroclassic" dvs överdrivet, bombastiskt och en smula plumpt. Om vi tar ett extremt exempel så tycker åtminstone undertecknad att subtila element återfinns i filmer som Rocky och Phantom of the Paradise. Och som du menar en trend inom musik såväl.


    Dr. Axel W
    Leg. Tyckare
    Senast redigerat av axelwaad den 2011-04-21 klockan 19:25.

  7. #7
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Inte för att det är en ballad direkt men första gången jag hörde Black Sabbaths "Supertzar" så förundrades jag över kören, speciellt efter 2 min så skvalpar den på med råge...

    http://en.wikipedia.org/wiki/Sabotag...bum)#Personnel

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kanske dark side of the moon-kören är en sån? Överväldigande och småsvajigt.

  9. #9
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Kanske inte riktigt ett exempel du är ute efter. Mer relaterat till 10CC-exemplet, men det jag kommer att tänka på (ang. sgt pepper skivan mfl) är det stora expreimenterandet i studior med dubblande av stämmor mm. Tycker att denna lilla dokumentär om "The making of Queen - A night at the Opera" är väldigt intressant. Queen var ju mästare på att jobba med körer och stämmor på bara fyra (tre och en halv, John sjöng inte så mycket) personer.


    https://youtu.be/YqG4-YksCv8

    Föregångaren till feta ljudväggar är väl annars Phil Spector.


    https://youtu.be/LRmRBrnQq8o

    Skulle nog säga att även Motown delvis lade grunden till körarren som blev populära på 70-talet.

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker att denna lilla dokumentär om "The making of Queen - A night at the Opera" är väldigt intressant.
    Wow - tack för länken!!!

  11. #11
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Men körinslag i populärmusik har väl funnits så länge det gjorts skivor - det är inte svårt att hitta gott om exempel från vilket årtionde som helst, även om det väl varit ovanligare sedan 80-talet. Menar du mer specifikt ett slags ordlös "Disneykör"? Här är ett rätt vämjeligt exempel från mitten på 50-talet t ex:

    http://www.youtube.com/watch?v=hNzxH3zRU_I
    Senast redigerat av Olof B. den 2011-04-29 klockan 12:07.

  12. #12
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wow - tack för länken!!!
    Varsågod! Ju oftare jag har orsak att missionera ut queenklipp, destå gladare är jag!

  13. #13

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men körinslag i populärmusik har väl funnits så länge det gjorts skivor - det är inte svårt att hitta gott om exempel från vilket årtionde som helst, även om det väl varit ovanligare sedan 80-talet. Menar du mer specifikt ett slags ordlös "Disneykör"? Här är ett rätt vämjeligt exempel från mitten på 50-talet t ex:

    http://www.youtube.com/watch?v=hNzxH3zRU_I
    Ja, du har helt rätt. Det är ju faktiskt som här det låter. Det speciella jag reagerade på är att det lyfts ur sitt swing/jazzballad/50-talskontext och använts i ett 70-talssammanhang med en andra ideal. Det kan ju vara en ironisk eller nostalgisk blink tillbaks till det som rådde 20 tillbaka från 70-talet räknat. Håller min teori?

  14. #14
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Queen lär ha haft Beach Boys som förebilder när det gäller kör-arr. Ja, körer i pop är gammalt.

  15. #15

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Queen lär ha haft Beach Boys som förebilder när det gäller kör-arr. Ja, körer i pop är gammalt.
    Det jag reagerar på är i synnerhet kören i kombination med det torra blåsarrangemanget med tuba (?)

  16. #16

    Senior
    Efter lite efterforskning vet jag nu att det var Phil Spector som stod för det smetiga arrangemanget i The Long & Winding Road.
    Enligt wikipedia använde han sig av bla en kör på 14 kvinnor.
    Skellern spelade kyrkorgel och skriver körverk idag. Det sakrala temat kanske var en trend i början av 70-talet i popmusiken.

  17. #17
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av MrFPG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter lite efterforskning vet jag nu att det var Phil Spector som stod för det smetiga arrangemanget...
    Ha ha ha, det lirar väl rätt bra med resten av "Wall of Sound"-tänket i så fall?

  18. #18

    Senior
    Ja, McCartney var inte glad över att Spector hade föränderat hans aukustiska ballad på det vis han gjorde. Paul och John lade den på is och efter ett tag tog deras manager den till landet i väst. Det blev en massiv hit dock. Beatles splittrades kort därefter.

  19. #19
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MrFPG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    . Det sakrala temat kanske var en trend i början av 70-talet i popmusiken.
    Kommer osökt att tänka på You cant always get what you want med Rolling Stones. Låten fullständigt skriker efter en fyllig gospelkör, men man tager vad man haver, en extremt väluppfostrad och sakral engelsk kyrkokör. Fin krock och fantastisk låt.

  20. #20

    Senior
    Ska lyssna nu.
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer osökt att tänka på You cant always get what you want med Rolling Stones. Låten fullständigt skriker efter en fyllig gospelkör, men man tager vad man haver, en extremt väluppfostrad och sakral engelsk kyrkokör. Fin krock och fantastisk låt.

  21. #21
    Gaugin
    Gaugin är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Kommer direkt att tänka på Pink Floyds album Atom heart mother. Där hade man mycket körsång. I mitt tycke en väldigt bra skiva.

  22. #22

    Senior
    Hah! Hittade ytterligare en pusselbit i sökandet kring min teori om körer och tidiga 70-talsproduktioner.

    I Serge Gainsbourgs "Cargo Culte"

    http://www.youtube.com/watch?v=IwyY9vlFJA0

    hörs från 3:20 och framåt fenomenet med den "sakrala" kören tydligt. Med detta kan jag med trygghet konstatera att det helt säkert måste varit en trend i tidig 70-talsrock. Vore kul att höra från någon som var med under denna era hur snacket gick i studion. Typ "Vi måste hyra in en kammarkör också".

  23. #23

    Senior
    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer osökt att tänka på You cant always get what you want med Rolling Stones. Låten fullständigt skriker efter en fyllig gospelkör, men man tager vad man haver, en extremt väluppfostrad och sakral engelsk kyrkokör. Fin krock och fantastisk låt.
    Ja, detta känns också som att det ryms inom min tes. Alltså sträcker det sig redan tillbaka till 1969. Vilket band var det som startade trenden? Eller kom det smygande sakta? Detta måste jag få klarhet i känner

  24. #24

    Senior
    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Gaugin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer direkt att tänka på Pink Floyds album Atom heart mother. Där hade man mycket körsång. I mitt tycke en väldigt bra skiva.
    Lyssnar nu...

  25. #25
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Jag älskar körer och stämmor från 70-talsmusiken. Ska verkligen försöka nå dit med mina egna låtar vad det lider. 80-tals synthpop med 70-tals stämmor. Hej & hå!

Liknande ämnen

  1. Maffiga körer i 70tals-ballader?
    Av MrFPG i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 14:03
  2. The Futurehit 2010 Report - kortare intron, inga ballader, släpp låtar oftare
    Av false messiah i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 20:40
  3. 70tals trumloopar??
    Av pgjores i forum Slagverk
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 09:46
  4. Maffiga körer
    Av PeterH i forum Övrig mjukvara
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 02:49
  5. körer
    Av krank i forum Övrig mjukvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2003-09-09, 13:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •