Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 65

Ämne: Varför heter det producent?

  1. #1
    orhan
    orhan är inte uppkopplad
    orhans avatar
    Inte så pratsam än

    Varför heter det producent?

    Har en fundering sen många år.

    Varför är man en producent om man gör elektronisk musik eller hiphopbeats? I filmbranschen är det regissören som har den kreativa huvudrollen. Producenter i samma bransch är ju de som sätter käppar i hjulen för regissörerna och styr bort kreativiteten mot en större konsumentgrupp. Borde inte då skivbolagsdirektörer i musiken vara producenterna. De har som mål att skapa en produkt via influenser (marknaden) och via den kreativa person som kan få det att hända (de som idag kallas producenter).

    Sen känns det som man inte blir tagen på allvar när man kallar sig musiker och bara kan skalan på sin midi-kontroller. Vad ska man kalla oss? Kompisitörer? Fonologisk samordnare? Ljudregissör? Audiokonstnär? Känns som att man inkräktar på andras revir hela tiden, men producent låter negativt laddat, så det måste enligt mig bytas.

    Några tankar? Pro-producenter?

  2. #2
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Kompositör och låtskrivare är man ju egentligen oavsett instrument tycker jag
    Jag känner mig inte mer producent när jag gör en "låt" bara på synth jämfört när jag gör en med gitarr.
    Tycker också det är ett märkligt epitet, men säger man verkligen så?

    "produced by" brukar ju innebära att ngn. (exempelvis Flood eller Tim Sinemon, som ju jobbade med DM) är med och skapar soundet
    som kompositören vill uppnå, via ljudval, effekter,mixning etc samt hjälper kompositören att styra musiken i en viss riktning, ett "sound".
    Idag är det ju ofta EN person som tar bägge dessa roller när det gäller skapandet av elektronisk musik.
    Därigenom borde ju denna person vara låtskrivare/producent. Bägget två mao.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...hade just funderingar på en tråd i ämnet, vad man brukar lägga i uttrycket "producent". "Bra produktion/producerat" kan man se som kommentar i trådarna här och var.

    Jag tror producenterna hade samma roll i musiken som i filmen fram till mitten/slutet 60-talet - att hålla hårt i budgeten och samtidigt skapa en säljbar "produkt"... Men efter George Martin är det nog mer likt en regissör - att skapa förutsättningar för bästa "konstnärliga" resultat och styra/stötta artisterna i alla steg - från image till låtskrivande, arr, (inte minst) under inspelning och mixning.

    Något som är "bra producerat" är för mig att materialet, själva spelandet/sjungandet och mixningen är bra... (bra = "rätt" i sammanhanget)

  4. #4
    deadbeats avatar
    Veteran
    Producera = Skapa. Alltså är man ju producent när man skapar musik. Jag ser ingenting konstigt i att använda det ordet.

  5. #5
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Står en person för hela processen har jag svårt att tänka mig ett bättre beskrivande ord... oavsett hur obefintlig budgeten är

  6. #6
    deleted user
    Finns ju musiker som inte vill ha något med den tekniska/praktiska biten att göra utan kunna koncentrera sig på sitt, då behövs en producent som syr ihop säcken och gör det som behövs för att skivan ska bli till.
    Senast redigerat av Axxe den 2011-02-27 klockan 17:37.

  7. #7
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Producent i musiksvängen brukar väl vara ansvarig för "produktens" utformning? I elektronisk musik är det nog vanligt med att göra allt själv från idé till slutprodukt, ofta med hjälp av dator. Ska man t.ex leja in ett dussin visslande sjölejon m.m. så kan nog rollen bli mer åt dirigenthållet, men fortfarande med slutresultatet/produkten i sikte.

  8. #8
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    gillar inte ordet producent. inte produkt heller..å det är bara inom musiken man säger "producent" verkar absurt å kalla nån annan typ av konstnär producent. Varför är musik en produkt å tavla ett konstverk?köttproducenter associerar jag med när jag hör producent.. men i och för sig så är ju delar av "musikindustrin" nåt som producerar kött nästan.. men inte på musikernivå väl? "ikväll ska jag producera" ... vikken ångets..

  9. #9
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    jag kan hålla med om att producent och produkt är tråkiga ord, men dom används i vissa sammanhang...

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...även konstutställningar brukar ståta med producenter Rollen är väl bara "glamorös" inom just musikvärlden, tack vare kända och rika "demonproducenter", och att det är "fint" att behärska hela kedjan...

  11. #11
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Ljudprocessare?

    Huvudsaken är att det är roligare än vad titeln ger anspråk på. Namnet då

  12. #12
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    jo jag vet.. det är de jag inte gillar.. när jag fritt associerar "musikproducent" kommer nån sån där flottig å nöjd topstar eller vad de heter, - producent ,fram . Och som om man inte tar till sig begreppet å blir en av dom.. är man inte seriös..
    men jag är en anti och kritisk typ

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av peppe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men jag är en anti och kritisk typ
    ...finns ju andra ideal, typ Malcom McLaren?

  14. #14
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Hmm, vad är Bert Karlsson egentligen?

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RZ-1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm, vad är Bert Karlsson egentligen?
    Citat Ursprungligen postat av peppe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nån sån där flottig å nöjd topstar eller vad de heter

  16. #16
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Det är föga skillnad på ett konstverk och en produkt då menar ni?

    Att producera förknippar jag med Fords löpande band, en budget styr och kräver resultat i form av avkastning. Inget fel i det, men producent är man i mitt tycke om man ämnar se resultat i form av avkastning på insatt kapital. Det låter hemskt på ett vis. Men så ser jag på saken.

    Producent konsument tänket... kallar man sin publik för konsumenter så kanske man är producent?

  17. #17
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    japp.. Bert K är den okrönte kungen av den kategorin..

  18. #18
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är föga skillnad på ett konstverk och en produkt då menar ni?

    Att producera förknippar jag med Fords löpande band, en budget styr och kräver resultat i form av avkastning. Inget fel i det, men producent är man i mitt tycke om man ämnar se resultat i form av avkastning på insatt kapital. Det låter hemskt på ett vis. Men så ser jag på saken.

    Producent konsument tänket... kallar man sin publik för konsumenter så kanske man är producent?
    Exakt hur jag tänker Sillbert!!
    man skiter ner konstverket å sätter ett ekonomiskt värde på det! Producent låter som man är köpt å ägd av det det där stora å äckliga..

  19. #19
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Produktion
    Från Wikipedia

    Produktion är ett begrepp som i allmän mening oftast betecknar ett mätbart resultat av något slags tillverkning. Inom ekonomi kan begreppet produktion exempelvis syfta på industriell produktion, livsmedelsproduktion eller tjänsteproduktion.

    Begreppet produktion kan även ha betydelsen av en TV-produktion, video- eller filmproduktion och avser då hela projektet, inkluderande planering, inspelning, klippning och slutprodukten. Dessutom talar man ofta om teaterproduktioner på samma sätt.
    Verkar som alla av oss har mer eller mindre rätt. Ett mätbart resultat iaf krävs i slutändan?

  20. #20
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    den stora å destruktiva snuskmaskinen..

  21. #21
    JoE
    JoE är inte uppkopplad
    JoEs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är föga skillnad på ett konstverk och en produkt då menar ni?
    Låter lite som vad Andy Warhol pysslade med.

  22. #22
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Återförsäljare som annonserar ut "sina" produkter (via postorder, webbshoppar och affärer) är ett exempel på slarvigt språkbruk. Strikt bör det vara så att tillverkaren (producenten) annonserar sin vara (sina varor) som produkt (produkter). Senare försäljningsled borde använda begreppet vara (varor). I administrativa sammanhang kan man använda begreppet artikel (artiklar). Dock kan man tala om andras produkter, till exempel mejeriprodukter, industriprodukter etc.
    Det går inte att komma ifrån det där ekonomi tänket och ordet producent får en negativ klang i mina öron. Musiken blir produkt sen handelsvara, men om så är syftet så är man kanske producent. Det låter i så fall lite torftigt.. KREATÖR är ett bättre ord.

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går inte att komma ifrån det där ekonomi tänket och ordet producent får en negativ klang i mina öron. Musiken blir produkt sen handelsvara, men om så är syftet så är man kanske producent. Det låter i så fall lite torftigt.. KREATÖR är ett bättre ord.
    ...jo men rollen var/är just den "handelsmässiga" även inom "konsten". (Ofta) att se till pengaflödet, arvoden etc och att ansvara mot cheferna uppåt att det blir något säljbart... produkt/vara! Drar du din verksamhet helt själv får du naturligt på dig även de bitarna! Men det är ju rätt vanligt att man ser/förväntar sig producenten som del av den kreativa skalan

  24. #24
    orhan
    orhan är inte uppkopplad
    orhans avatar
    Inte så pratsam än
    Lägger upp exempel på varför jag funderat på detta länge:

    1 - Jag gjorde beats till olika rappare för några år sen, samtidigt var jag inspelningstekniker på Illizit Muzik (Gubb, Rico Won, Calle P, PST/Q osv). Vi fick in beats av andra, vi spelade in röster, mixade och mastrade. Sen blev det videos och ut i marknaden. De som gjorde beatsen står som producenter, fast de bara skickade ett beat. Detta av tradition från den amerikanska scenen.

    2 - Nu gör jag house och techno och behöver inga rappare med andra ord. Jag vill släppas men inte släppa själv. Har därför skickat ut demo. Målet är i första hand att på lång sikt få DJ-gigs. Jag kan då genom bl.a. att finnas i en marknad nå detta kanske. Ett bolag är intresserade men vill ha lite förändringar för att det skall gå att sälja lättare. Även här är jag producenten i titel, men jag försöker ha så lite inblandning som möjligt i marknaden. Samtidigt vill jag skydda mina original, vilket blir en diskussion i sig.

    Jag kan förstå er som nämner personer som sätter ihop olika folks talanger till en produkt, men detta borde väl jämföras med en regissör. Det är ju inget ovanligt att det finns ett tiotal människor bakom kameran. Samtidigt är det regissörens vision som representeras av helheten. Producenten i detta fall är ju den som ger direkta order om vilka scener som ska vara mer naket t.ex., alltså inkräktar på den kreativa processen för att ge en mer attraktiv produkt.

    Kan vi komma överens om att man inte ska tituleras som producent om man inte har en stor del i marknadsföringen?
    Jag föreslår även att någon som är duktig på forumet lägger upp en omröstning på en ny titel.

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...jag förstår ditt dilemma! Helt rätt som sagt att du jämför med regissören, men denna finns inte i musiken. Kanske är det en glidning där A/R motsvarar filmens producent och producenten istället motsvarar regissören? Förstår att det där med titlar ÄR av vikt - som du säger, på den amerikanska marknaden (främst) är ens titel direkt avgörande för ens avtal och ersättning i de lite större sammanhangen!

    Det finns ju inget naturlig motsvarighet till regissörstiteln... I den klassiska musiken finns förstås dirigenten i den rollen

    Men producenter måste å andra sidan inte vara så värst involverade i marknadsföringen... Som "regissörsproducenter" (i motvikt till Bert Karlsson) finns ju t ex Bengt Palmers, Lasse Lindbom och Micke B. Tretow.

  26. #26
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hiphop-producenten - gör beats
    Film-producenten - håller ihop och ser att budget hålls
    Generell musik-producent - ser till att polera grundmaterialet så att det skiner som det skall?

    Eller?

  27. #27
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    I kontrakt så brukar man ha parter som tituleras, hittar man på egna titlar och deras innebörd så kan det bli lite besvärligt.

    edit; trist svar kanske, producentrollen är väl bra beskriven ovan annars?
    Senast redigerat av RX11 den 2011-02-27 klockan 21:10. Anledning: nu var jag nog lite trist

  28. #28
    orhan
    orhan är inte uppkopplad
    orhans avatar
    Inte så pratsam än
    Förstår dilemmat i det juridiska sambandet. Benämningsbyte skulle ju medföra kaos i musikbranschen. Men det känns så negativt att kalla sig själv producent. Tänk om man är jävligt anti konsumtion och gör väldigt glitchig anti-fyrtakt-musik, så är man ändå en del av sin egen fiende p.g.a producent-titeln. Kurt Cobain försökte ju vara anti-kändis när han löjlade sig på poptidnings-omslag, men det blev tvärtomeffekt. Idag är allt punk, naket, spya & trash.

    Sen undrar jag om det inte finns fler som gör musik på hobbynivå än tänker att det skall produceras en produkt som skall säljas.
    Ännu en fråga för språkrådet kanske.

    Ljudskulptör?

  29. #29
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ljudskulptör låter som presetljudskapare till syntar och liknande.

    Varför inte bara kalla dig för artist?

  30. #30
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    -DJ och artist hör väl lixom ihop(?)... typ uppträda med en akt... jag kommer att tänka på mysko ljudinstallationer av ordet ljudskulptör, fantasin får fylla på lite innebörd... en del vill kanske ha visitkort som höjer ögonbryn, jag vet inte

    artist/ljudskulptör (lämnar lite till fri tolkning)
    Senast redigerat av RX11 den 2011-02-27 klockan 23:11. Anledning: / (?)

  31. #31
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Producent är verkligen missbrukat. Förr i tiden var det ju den ansvariga för produktionen, inte minst ekonomiskt och administrativt, boka stråksektionen och sånt.
    Själv kallar jag mig musiker. Jag spelar dator, piano och slagverk.
    Senast redigerat av Lindeberg den 2011-02-28 klockan 08:49. Anledning: blev tvungen att uppdatera min personliga sida. "producent" stod det. :D

  32. #32
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Ska man vara petig så tror jag bara man kan vara producent om någon betalar "ditt" arvode för att du ska nå ett för den betalande parten fullgott och mätbart resultat. Producenten (inom musiken då) är den som gör beställningsjobb. Har en beställare över sig... lite så ska det vara.

    Man kan egentligen inte själv godtyckligt kalla sig producent för att man råkar ha en DAW installerad på datorn?

    Egentligen så är jag inte så brydd i detta som det kan verka. Jag kunde inte bry mig mindre om titlar och genres!! Hahaha!!

    Tycker fortfarande att ljudkreatör eller bara kreatör eller kanske artist kan klinga mycket vackrare än #Producer#...

  33. #33
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Om man inte vill skriva kontrakt eller kunna leva på sin musik behöver man väl inte heller kalla sig producent. Du kan kalla dig vad du vill. Eller missförstår jag frågan?

    I spelindustrin är producent ofta den som har ett större helhetsansvar för den slutgiltiga produkten, men endast skapande och kvalitetssäkring, inte marknadsföring osv.

  34. #34
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Håller absolut med om att det blir lite skevt iom "produkt"-fokuseringen... men kan inte låta bli att ändå spinna vidare på det spåret, jämförelse med filmbranschen t.ex, producenten har väl ett övergripande konstnärligt ansvar också eftersom de ska se till produktens bästa och väljer väl t.ex regissör och filmfotograf, ljussättare, kostymörer och sminkare etc?

    Jag tar ibland in andra musiker och säger vad jag vill ha från dem, även om det är i en liten skala... och jag vill inte ta "vemsomhelst", utan jag vill ju alltid fokusera på att "min låt" ska bli så bra som möjligt, kanske inte med just "marknaden" i åtanke utan mig själv... vill ju att den ska bli så bra som möjligt utifrån min vision
    Mitt arvode är ju att få ut så mycket som möjligt av låten.

    Asch, det är svårt. Och man har ju flera roller som man växlar mellan beroende på vad man gör för tillfället... inte bara "producent"-rollen. Men behöver den vara så tråkig? Det tråkiga som jag ser det kommer först in när man behöver förklara det med ord, behöver väl egentligen aldrig förklara vad jag sysslar med förutom för någon som inte själv håller på med musik...
    Senast redigerat av RZ-1 den 2011-02-28 klockan 10:19.

  35. #35

    Veteran
    För mig är producent någon som tar ansvar för hur det skall bli i slutänden, oftast någon med stor rutin och erfarenhet (oavsett ålder).
    Hip hop och Techno "producenterna" är musiker i mina ögon. Men dessa genres behöver ofta kanske inte någon extern producent så då får man väl kallas sig producent iallafall...

    Trevor Horn är iallafall en av mina favoritproducenter.

  36. #36
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Jag tror som hasse_fx i inlägg #3 att termen hade en annan betydelse från början men har efterhand glidit över till något som kanske skulle kunna sägas vara en form av konstnärlig ledare. Regissör i filmvärlden, kurator i konstvärlden, art director i marknadsföringsvärlden osv.

    Det är lite av en balansgång när man själv producerar, tycker jag. STIM och SAMI har t.ex. ingen kategori för den sortens konstnärliga aktivitet, vanliga skivkontrakt brukar inte heller ta upp den posten när royalties diskuteras, såvida man inte tar upp det själv eller använder en extern producent som i så fall själv förhandlar om sin ersättning.

    Mitt eget band är ett bra exempel. Vi jobbar helt elektroniskt och överlappningen mellan ren komposition (alltså noter, ackord, stämmor osv) och produktion (ljuddesign, arrangemang, mixning osv) är stor. När sedan royalties ska fördelas blir det knivigt. Vem gjorde egentligen vad? Så vi delar helt enkelt upp på text och musik och lämnar produktion utanför. Men det är ju egentligen inte riktigt rätt. I vårt fall är det ofta så text och musik snarast växer fram under tiden som vi "producerar" och det blir inte alltid rättvist.

    Så egentligen borde ju hela upphovsrättssystemet uppdateras till moderna förhållanden och ta med producentrollen i beräkningen.

  37. #37
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det är inte så att det är lite ett fall även av titelinflation? Man vill vara fräck, och då skall man vara "producent". På samma sätt som en "executive content manager" kan vara en titel för en journalist?

  38. #38
    orhan
    orhan är inte uppkopplad
    orhans avatar
    Inte så pratsam än
    Jag är inne på jbg's spår. Det är nån luffare, säkert någon från rapvärlden, som med en titel-uppgradering ville höja sin egna status. Sen har det säkert kört på i det spåret. Är man grundaren och rappar i ett gäng är man ju CEO nuförtiden.

    Introvert:
    Jo, jag försöker att inte kalla mig producent av den anledningen. Men då kommer själva frågan. Vad ska jag kalla mig? Har vänner som är "riktiga" musiker, kan ju inte jämföra mig med nån som faktiskt kan läsa symbolerna som utgör musiken. "Artist" har blivit förknippat med Idol. "Konstnär" låter som att man är en skäggig hippie som röker gräs och pitchar ner andras musik. "Audiofil" kan jag inte vara då jag inte kör hårdvara. DAW-operatör?

    Bästa resultatet har varit att anpassa min titel efter motparten i en dialog. Det funkar, men jag vill inte bli skitzo liksom :-)

  39. #39
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Ok orhan, tack för förklaringen, då förstår jag din fundering bättre

    Jag vet inte om det hjälper, men jag har alltid sett det som positivt att "producera" musik. För mig betyder det "att bli klar". Om man gör musiken som ren egen-konst, dvs det är helt irrelevant om den blir klar, om andra ska lyssna osv. så behöver man ju inte heller sätta etiketter, men för mig personligen har det hjälpt, eftersom det är viktigt för mig att andra lyssnar (även om de inte gillar)

    Däremot vet jag inte om jag skulle kalla mig producent :P . Inte tillräckligt seriöst för att jag ska kunna tjäna pengar på det, inte tillräckligt seriöst för att jag ska kunna titulera mig konstnär. Hm.

    "Kompositör". Men det låter pompöst.

  40. #40
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    "Konstnär" låter som att man är en skäggig hippie som röker gräs och pitchar ner andras musik. "

    haha
    Underbar formulering!
    Ser gubben framför mig

  41. #41
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Sagt av en annan 99a: "Klaviatur? Man är väl ingen musiker heller."

  42. #42

  43. #43
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jag älskar trådar som handlar om labela sig... vett och etikett.. det är ju utmärkt att lägga tiden på att definiera sig istället för att vara kreativ som kreatör!! Snälla någon stämpla mig... lägg mig i en låda, men våga inte be mig göra musik... jag trivs bättre här där vi kan vända på orden som ursäkt för att inte vara produktiv... HAHAHAHA!!

  44. #44
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran


    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Konstnär" låter som att man är en skäggig hippie som röker gräs och pitchar ner andras musik. "

    haha
    Underbar formulering!
    Ser gubben framför mig
    Amen broder... vill ha våren här nu... hellre gräs än speeda upp med snö för producenten?
    Senast redigerat av Sillen den 2011-02-28 klockan 18:30.

  45. #45
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hiphop-producenten - gör beats
    Film-producenten - håller ihop och ser att budget hålls
    Generell musik-producent - ser till att polera grundmaterialet så att det skiner som det skall?

    Eller?
    Ja, något i den stilen. En musikproducent är en lyssnare och ska inte bara polera utan verkligen lyfta fram bra saker och avstyra mindre bra - fånga in slumpartade element. Input under inspelning med utombords-nya-infall som kan leda till inspirerande och bra resultat. Saker som man kanske inte själv haft en tanke på osv. Man får väl inte vara för "snäll"? Bollplank med koll. Det är klart att det måste finnas inkännande och bra kemi så att det inte blir demonen som kör över med sitt allvetande och säljande koncept (trist och förutsägbart resultat gör ingen glad). Men executive producer.. - då börjar det bli riktigt krångligt.
    Senast redigerat av Einar Lindgren den 2011-02-28 klockan 18:37.

  46. #46
    deleted user
    Jag tycker "producent" låter fint. Det är folk som Steve Lillywhite, Conny Plank och Brian Eno. Konstnärliga ledare med fingertoppskänsla för att lyfta fram artisterna de producerade. På det viset fanns de med i soundet, utan att använda artisterna som marionetter.

    Utpräglade hitmusikproducenter bryr jag mig inte om. Det är inte min värld.

  47. #47
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Ja, ett öerhört trevligt jobb. Det är ju mest Metallica som har stora problem med inspelningar och dålig stämning .

  48. #48
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    En gissning: När superstar-DJ's ska "producera" musik, så har dom andra som fixar synthar, programmerar osv. Mr DJ sitter mest och försöker avgöra om det ska vara 132 eller 131 bpm i år. Det blir sålunda svårt att kalla sej artist, och producent ligger närmast till hands, även om man nu släpper under eget namn.

    Gött att lufta fördomarna lite ibland :P

  49. #49
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Visst är det!! Gärna med en kopp kaffe!!

  50. #50
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En gissning: När superstar-DJ's ska "producera" musik, så har dom andra som fixar synthar, programmerar osv. Mr DJ sitter mest och försöker avgöra om det ska vara 132 eller 131 bpm i år. Det blir sålunda svårt att kalla sej artist, och producent ligger närmast till hands, även om man nu släpper under eget namn.

    Gött att lufta fördomarna lite ibland :P

    https://youtu.be/wAmoptV9wdA

  51. #51
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ber om ursäkt om någon påpekat det tidigare men om man skall vara riktigt formell hur termerna används i Sverige är det följande.

    Producent: Den som ser till att budgeten hålls och styr upp kontakter så arbetet fortskrider som planerat.

    Musikproducent: Den som står för det vi kallar musikproduktionen. Skapandet av soundet, inspelning av ljudkällorna...

  52. #52
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Maskinist

  53. #53
    orhan
    orhan är inte uppkopplad
    orhans avatar
    Inte så pratsam än
    Jag testar DAW-operatör i veckan. Låter som man har utbildats ett bra tag. Maskinister har bättre rykten än montörer, men alltför mycket association till Volvo Torslanda om man bor i Götet. Går bort tyvärr, även om det låter tyskt och fint.

    Problemer: länken säger ju allt. Dags att bestämma en mer relevant titel.

  54. #54
    klonqs avatar
    Veteran
    du producerar musik du är en musik producent, jag producerar propellrar då är jag en propeller producent/tillverkare.

    folk som skapar är producenter inom alla områden. jag tror film branschen ballat ur.

    sen finns det ju dem som tycker de är mer eller hårdare producenter än andra p.g.a att de har ett visst arbetsflöde som de anser är mer äkta. Men jag säger bara en sak till alla er!


    https://youtu.be/NO4WBkLV3qs
    Senast redigerat av klonq den 2011-03-01 klockan 16:44.

  55. #55
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Musikskapare? Är kanske ingen lika yrkesbetonad titel på samma sätt som flera av de andra alternativen (tänker mest på engelskan, som ju har ett gäng mer specifika yrkesroller)

  56. #56
    klonqs avatar
    Veteran
    musikskapare låter rätt.

  57. #57
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tycker nog att analogin med filmhantverket är helt giltig. Bandet/artisten är "regissören" som har sin vision och vägrar vika en tum, medan "producenten" är till för att styra verket till att bli mer tillgängligt. Denna friktion menar jag är ofta det bästa för skapelseprocessen, både i film och musik.

    Tråden handlade ju dock om elektronisk musik och hip hop och där håller jag helt med om att termen har blivit väldigt konstig. Jag är helt med att en annan term vore på sin plats, men sen är det ju det där med förändring...

  58. #58
    orhan
    orhan är inte uppkopplad
    orhans avatar
    Inte så pratsam än
    Det e ju det. Ordet Otur finns ju fortfarande inte på NE t.ex. Samma människor som fick miljoner av kommunens pengar för att döpa om Gamla Ullevi när den byggdes om. Till...Gamla Ullevi.

    När ska fler reagera? Vem ska snickra giliotinen? Var är språkrevolutionen?


    Fikade med en musiker idag (andra generation, musikskolad från dagis, musikgymnasium osv), hon menade att det var ok om jag kallade mig musiker, men att jag bör tala om att det är elektroniskt.

  59. #59
    klonqs avatar
    Veteran
    skitviktigt

  60. #60
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Producenter är musikskapare som inte kan lira?

Liknande ämnen

  1. MFB Kraftzwerg - varför/varför inte?
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 12:07
  2. Exekutiv producent - vad är dealen?
    Av GOAB i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-02, 13:41
  3. Ljudkonstnär/producent i GBG sökes
    Av theVOID i forum Inspelning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 21:02
  4. Nybörjar producent frågar!
    Av imported_olofd i forum Logic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-10-12, 15:13
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-06-19, 12:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •