Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 131

Ämne: Skolade musiker VS oskolade musiker.

  1. #1
    peter80
    peter80 är uppkopplad nu
    peter80s avatar
    Senior

    Skolade musiker VS oskolade musiker.

    Tänkte ta tillfället i akt att starta en diskussion angående skolade musiker och oskolade(vad det nu rymmer inom det begreppet?) Gehörsmusiker/musikskapare kanske är ett annat ord man skulle kunna använda.

    Ibland upplever jag att oskolade musiker ser ner på skolade musiker och tvärtom.
    En utbildad musiker är ju snudd på ett skällsord bland kritiker, såtillvida den inte spelar klassisk musik/jazz.

    vad är era uppfattningar här på forumet?

    Är musiken mer äkta om den inte har skrivits ner först på noter.

    Skiljer sig ämnet musik ifrån andra konstarter, t ex måleri eller teater,bildkonst mm mm.

  2. #2
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag älskar verkligen musik och det som är så fascinerande är hur olika musik kan utövas och vilka olika behov den kan fylla.
    Jag känner en tjej som spelar klassisk fiol och piano, att se henne spela och tolka beethoven är.......fantastiskt.
    Hon är förlorad i sin egen värd.
    Jag skulle ge mycket för att kunna göra och känna vad hon känner när hon spelar med slutna ögon.
    Själv har jag också rört några till tårar några gånger när jag spelat och sjungit egna låtar spontant, de som betyder mycket för mig.
    Hon är lika imponerad av och berörd av förmågan att skapa musik ur ingenting, det vi kallar skriva låtar.

    Äkta är för mig det som berör, och det kan man uppenbarligen göra både med och utan noter.
    Men själv som oskolad har jag vördnad för de som kan spela klassik och annan notbaserad musik med känsla.
    Men att kunna läsa noter och vara teknisk har inget med känsla att göra.
    Jazzonanister som tävlar i vem som kan spela flest noter ger mig ingenting utom huvudvärk.

    Jag tycker lika mycket om klassisk musik som experimentiell rock och electronica.

  3. #3
    deleted user
    Jag är inte en skolad musiker i den riktiga bemärkelsen. Har däremot spelat med åtskilliga skolade och briljant tekniskt kunniga musiker. Har alltid funnits en ömsesidig beundran, så mina erfarenheter säger att det inte är riktigt som du beskriver.

    Däremot tycker jag att musiker som har som självändamål att visa hur duktiga de är, är så ointressanta som någon kan bli. Det betyder inte att jag inte uppskattar och avundas de som är riktigt tekniskt duktiga och/eller välskolade, för det gör jag. Ibland kan jag bara bli så ledsen att de använder sina färdigheter till apskit.

    Om musik är "äkta" eller inte beror inte på om den är skriven på noter eller inte.

  4. #4
    deleted user
    Haha, vad roligt att vi skrev precis samma sak med olika ord samtidigt, Voiden.

    Edit: Fast jag tycker mycket om jazz, vill jag framhålla. Inte all sort, men en hel del.
    Senast redigerat av Skilling den 2011-02-09 klockan 00:00.

  5. #5
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Jag är skolad, men ser inte musikskapande som teoretiskt. När jag gör musik är det till 90% på gehör. Men ändå, ju mer man har i ryggmärgen, desto större valmöjligheter. Skulle behöva få upp instrumentövandet, särskilt piano. Många klanger som "går förlorade" när jag inte fixar alla ackord så lätt som jag skulle vilja.

    Jag har också svårt för tävlan i instrument... även om ett visst mått av "tävlingmoment" kan vara kul ibland.
    Senast redigerat av RZ-1 den 2011-02-09 klockan 00:12.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    +1 på Void & Skilling & RZ-1 Det finns ingen motsättning (om man inte skapar sig en för sig själv)

    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om musik är "äkta" eller inte beror inte på om den är skriven på noter eller inte.
    Givet - musiken blir till först när den spelas... tolkning av noter eller direkt ur hjärtat!

  7. #7
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, vad roligt att vi skrev precis samma sak med olika ord samtidigt, Voiden.

    Edit: Fast jag tycker mycket om jazz, vill jag framhålla. Inte all sort, men en hel del.
    Me to Är uppväxt med jazz, mest trad och dixie, farsan lirar klarinett och sax.
    Mamma sjunger i olika körer, mycket opera bla. Själv hamnade man mitt i korselden

    Men viss modern jazz..jag fixar det inte, såg ngt band i hotellbaren vid scandic malmen, jag var tvungen att lämna baren, klarade inte mer än fem minuter, 200bpm och teknikonani, blev nästan aggressiv i hjärnan av ljuden.
    Senast redigerat av theVOID den 2011-02-09 klockan 00:25.

  8. #8
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    hasse: Hmm, kanske att "i huvudet" får räknas också, om man är tillräckligt inkörd

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RZ-1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hasse: Hmm, kanske att "i huvudet" får räknas också, om man är tillräckligt inkörd
    OK parafraserar mig själv: musiken blir till först när den spelas... tolkning av noter eller direkt ur huvudet, spelat med hjärta!

  10. #10
    Kaiser Franz
    Kaiser Franz är inte uppkopplad
    Kaiser Franzs avatar
    Senior
    Man kan ana att det finns vissa fördomar mot skolade musiker - som att "passionen/känslan" skulle gå förlorad bara för att man har gnidit skalor sedan man var sex år gammal typ. Och det kanske den gör ibland, i synnerhet innan man börjar mogna som människa. Gissar att en bra violinist t ex skall vara ganska färdig tekniskt vid sådär 15-18 års ålder. De som sedan "lyckas" är de som förenar bländande teknik med inlevelse, och det är väl långt ifrån alla. Men att avfärda skolade instrumentalister som "tråkiga" är att generalisera för långt imho. Och så får man väl ha respekt för att vissa vill ha musiken som yrke - det ger ju också andra perspektiv på musikutövandet.
    Men som RZ-1 säger: valmöjligheterna ökar ju om du besitter en gedigen skolning. Om du sedan utnyttjar valmöjligheterna är en annan fråga. Å andra sidan finns det säkert saker du drar dig för att göra som skolad, medan en oskolad inte känner samma begränsningar...?

  11. #11
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Vill man leka arkeolog finns det nog en och annan tråd kring detta ämne redan.

    /Mein
    Senast redigerat av Mein den 2011-02-09 klockan 13:15. Anledning: ordbortfall :)

  12. #12
    Kaiser Franz
    Kaiser Franz är inte uppkopplad
    Kaiser Franzs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill man leka arkeolog finns det nog och annan tråd kring detta ämne redan.

    /Mein
    Jo, jag tänkte nog att detta kändes bekant

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill man leka arkeolog finns det nog och annan tråd kring detta ämne redan.
    ...fast å andra sidan är sådana här ämnen färskvara, jämfört med mer fakta-betonade frågeställningar, och man känner sig kanske inte lika intresserad av att komma med ett "...men JAG tycker..."-svar på ett 2-3 <insert appropriate time unit> gammalt åsiktsinlägg Men länka gärna - alltid kul att se gamla diskussioner spåra ur

  14. #14
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av peter80 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är musiken mer äkta om den inte har skrivits ner först på noter?
    Hela den västerländska konstmusiken bygger i princip på nedskrivna noter, det är enda rimliga sättet att få en symfoniorkester att fungera till exempel. Det finns visserligen stråkkvartetter som spelar utantill men de hade inte klarat sig utan noter under repetitionerna. Notskriften är väl lika viktig som annan skrift. Sedan har det förstås funnits visor och sagor mycket längre men mer äkta förstår jag inte varför det skulle vara.

  15. #15
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...fast å andra sidan är sådana här ämnen färskvara, jämfört med mer fakta-betonade frågeställningar, och man känner sig kanske inte lika intresserad av att komma med ett "...men JAG tycker..."-svar på ett 2-3 <insert appropriate time unit> gammalt åsiktsinlägg Men länka gärna - alltid kul att se gamla diskussioner spåra ur
    Absolut inte menat som nåt "sök alltid först..."-jidder. Jag menar bara att det finns rätt intressanta diskussioner att jämföra med. Tänk bara på alla "Jag ska köpa nya hörlurar"-trådar som finns.

    /Mein

  16. #16
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Kaiser Franz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gissar att en bra violinist t ex skall vara ganska färdig tekniskt vid sådär 15-18 års ålder. De som sedan "lyckas" är de som förenar bländande teknik med inlevelse, och det är väl långt ifrån alla.
    Jag tycker det är en enorm skillnad på "bra" och "duktig". Det finns många duktiga musiker, det går att öva sig till, men bra kräver nåt mer.

    Citat Ursprungligen postat av Kaiser Franz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men som RZ-1 säger: valmöjligheterna ökar ju om du besitter en gedigen skolning. Om du sedan utnyttjar valmöjligheterna är en annan fråga. Å andra sidan finns det säkert saker du drar dig för att göra som skolad, medan en oskolad inte känner samma begränsningar...?
    Som Charlie Parker ska ha sagr, först ska man lära sig allt, sen ska man glömma bort det. Jag är själv inte skolad utan lärde mig spela på gehör. Senare i livet lärde jag mig teori och harmonilära och nu vid blygsamma 33 års ålder börjar jag kunna läsa noter. Jag anser att det är en fråga om smak - att inte lära sig harmonilära innebär att man lämnar en massa dörrar stängda, men att fastna i harmonilära löeder till att man stänger andra. t ex Joni Mitchell och James Taylor är ju inte rävar på ackordsanalys direkt, men många av de musiker de spelar/spelat med är det, och resultaten har ju varit fantastiska.

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag är väl lite sådär halvskolad. Kan inte spela efter noter men kan med svettpärlor i pannan gräva upp melodin ur dem. Har lärt mig det där ungefär 2 gånger i livet men fastnat har det inte. Däremot harmonierna kan jag skriva av en låt vid lyssning i realtid nästan. Bruksteori applicerad på gehöret alltså.

    Så det finns ju inte en klar linje mellan skolade och oskolade. Dock finns det ju dem som inte kan jamma alls. Som trots att de är rena virtuoser på exempelvis fiol inte KAN improvisera loss till en basgång. De är liksom låsta. Men jag har också träffat såna som lyckats låsa upp sig igen efter ett liv av noter. Själv kan jag ju, för argumentets skull, säga att jag är tvärtom; låst vid mitt gehör, som efter att ha hört en melodi/ackordföljd nån gång redan kan den och noterna har därför aldrig fått en chans att fastna i bruksmedvetandet. Men detta har aldrig varit ett HNDER i mitt musicerande med vem det än vara månde. Vilket man ju kan säga att det kanske är för de notbunda.

    En annan aspekt, lika relevant, är att man kan vara genre-låst i sitt spel. Har man bara spelat klassiskt eller rentav svensk folkmusik så sitter det liksom inte i fingrarna hos många att bara ösa. De behöver sitt sammanhang. Och i det sammanhanget kan de ha hur kul som helst med varandra.

    Så vad tycker jag då? Tja, jag har blivit musikaliskt avtänd av många folkmusiker. Man dras med av extatisk polska på nån fest i glada vänners lag liksom och lirar med. Och man börjar så småningom lägga till icke-traditionella tongångar och efter ett tag sitter de flesta folkisarna där och ser ledsna ut med sina instrument i knät. Jag tycker det är sorgligt faktiskt, just grejen att inte kunna bara lira på. Och lika sorgligt med klassiska musiker som inte vill spela alls för det är ju det de gör på JOBBET i orkestern. Ungefär som att man själv skulle sortera lite post med nån polare en lördagkväll på nån fest (om man var postarbetare då...).

    Fan, det känns som att jag är negativ... Måste lägga till att de som verkligen är fantastiska av de skolade är ju de som TOLKAR det skrivna och kan köra över en med Paganini liksom.

  18. #18
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Analog
    Den upplevelsen har jag fått i mitt eget basspel, när jag övade var jag hyfsat duktig, sen när jag slutade engagera mig "tekniskt" på heltid så började jag spela "bättre". Mer på känn liksom. Trots att jag aldrig vart så extremt teknisk behövde jag ändå smälta det jag lärt mig, lägga mer tid på att lyssna mer på andra och sätta sig själv i perspektiv.

    Sen dess har jag dock slutat öva helt, kan inte säga att det gett mig några fördelar på bas...

  19. #19
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Då får jag öva mig på att bli kristallklar i mina kommentarer.

    /Mein

  20. #20
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Har nog inte direkt uppfattningen att det finns ett märkbart delat läger. Ibland ramlar det väl fram lite åsikter åt det hållet, men inte i någon större utsträckning.

    Sen beror det väl på vad man lägger in i uttrycket "se ner på". En av den största nyttan med musikteori är ju att man har ett gemensamt språk, och det kan väl suckas lite ibland om man t ex frågar vilken tonart något går i och inser att tonart inte ingick i vokabuläret

    Att det finns många som gör väldigt bra musik utan att vara skolade är ju inte samma sak som att de skulle göra sämre om de var utbildade. Jag tror inte kunskap gör att man blir låst egentligen, det är ju lite som att säga att man skulle få svårt att prata för att man kan läsa.

    Och man kan ju prata alldeles utmärkt utan att kunna den teoretiska grammatiken, men i vissa sammanhang underlättar det ju.

  21. #21
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Jag tyckte först det stod "Skadade VS Oskadade musiker", och lite så tycker jag det är, iaf när
    det gäller keyboardister, dom jag känner som är skolade kör ständigt sina jävla "jazzackord" och kan
    liksom inget annat. Och dom som skriver den bästa musiken tror jag är dom oskolade, det är iaf min
    personliga uppfattning, skolningen tar död på nåt... .

  22. #22
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Sammanfattning så här långt:
    Snabbspelande och tekniskt duktiga musiker som kör jazzackord är alltså persona non grata på 99musik?

    /Mein

  23. #23
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sammanfattning så här långt:
    Snabbspelande och tekniskt duktiga musiker som kör jazzackord är alltså persona non grata på 99musik?

    /Mein
    Hehe
    Handlar väl endast om vad man spelar, om det är trevliga och intressanta harmonier så kan ju sådant vara mycket imponerande och trevligt att lyssna på. Men det finns ju många bevis på motsatsen dessvärre..

  24. #24
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Jag skulle gärna skriva ett längre inlägg om detta, men jag vet ärligt talat inte om ni är skolade skribenter. Vad hade ni för betyg i svenska?

  25. #25
    Kaiser Franz
    Kaiser Franz är inte uppkopplad
    Kaiser Franzs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av JävelPersson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att det finns många som gör väldigt bra musik utan att vara skolade är ju inte samma sak som att de skulle göra sämre om de var utbildade. Jag tror inte kunskap gör att man blir låst egentligen, det är ju lite som att säga att man skulle få svårt att prata för att man kan läsa.
    Håller helt med. Frågan är väl möjligen om de skulle göra samma musik som skolade gentemot den musik de gjorde som oskolade. Jag tror inte det.

    Citat Ursprungligen postat av farbror synt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och dom som skriver den bästa musiken tror jag är dom oskolade, det är iaf min
    personliga uppfattning, skolningen tar död på nåt... .
    "den bästa musiken" är ju iof ett relativt begrepp, men kanske är det så att nutida pop- och listmusik domineras av oskolade, medan skolade musiker tenderar ägna sig åt smalare nischer. Åtminstone har det verkat vara så förut. Möjligen så håller det på att ändra sig, tänker t ex på såna som Maia Hirasawa, José Gonzales eller Salem Al Fakir. Obs! Säger inte att detta är "bättre" eller "sämre" än något annat. Bara en spaning!

  26. #26
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Skönt att se att det går att föra en civiliserad diskussion om ämnet.

    Citat Ursprungligen postat av JävelPersson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har nog inte direkt uppfattningen att det finns ett märkbart delat läger. Ibland ramlar det väl fram lite åsikter åt det hållet, men inte i någon större utsträckning.

    Sen beror det väl på vad man lägger in i uttrycket "se ner på". En av den största nyttan med musikteori är ju att man har ett gemensamt språk, och det kan väl suckas lite ibland om man t ex frågar vilken tonart något går i och inser att tonart inte ingick i vokabuläret
    Ett bra inlägg och jag tycker just språket, att kunna prata om saker, sätta namn på toner och ackord, är en sak som underlättar samspelet något väldigt.

    Det är klart att alla erfarenheter man har och allt man lär sig på något sätt påverkar ens musik. Men jag ogillar inställningen att man inte vill lära sig teori för att det skulle förstöra musiken, det tolkar jag mer som lathet och en ursäkt att inte lära sig. Ser inte mycket av den attityden här däremot och det tycker jag är skönt.

    Skulle eventuellt kalla mig själv för skolad, men bara en del i så fall

  27. #27
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Problemet uppstår väl när man tror att man gör bra musik för att man spelar bra tekniskt, eller musikteoretiskt avancerat. Musikalisk skolning är ju som regel skolning i först och främst teknik och teori, resten får man s.a.s klara själv (kanske beroende på hur bra lärare man har). Att kunna teknik och teori kan innebära att man börjar se det som sitt "kapital" och tycker att excellens i dessa områden rimligen måste betala sig.

    Sen är det alltid en fråga om vem som är tilltänkt publik. Om publiken är skolad, kan man kanske kommunicera något med teknik och teori i sig. En publik som tar till sig saker på magnivå kanske är ute efter något annat. Och ytterligare en annan publik kanske något helt annat (något att dansa/gråta/supa/kanudla till?). Musikens funktion som definerad av lyssnaren alltså. Som 50 Cent uttryckte det: "I don't want my music to be a science project.". Något han säkert säger med en viss publik i åtanke, en publik som kanske inte helt överlappar med Albert Aylers eller Glenn Goulds eller Stockhausens publik, som är ute efter något annat, i sin tur sinsemellan annorlunda.

  28. #28
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Den här diskussionen bygger på generaliseringar som inte riktigt håller då det finns hela spektrat av musikmakare. Kunskap är bara farligt om man blir hämmad av den, men den kan lika gärna expandera ens universum.

  29. #29
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jag tillhör den smala skara människor som faktiskt kan njuta av dessa dårar som sitter och bara hamrar fram ändlösa skalor av meningslöshet upp och ner. Smaken är ju som baken. Tekniskt duktiga musiker som spelar det de själva tycker är världens bästa musik kan vara grymt bra och väldigt inspirerande.

    Den nackdel, om man nu ska säga så, jag har märkt på de som studerat musik under en längre tid är att de blir lite 'fackskadade' och kanske inte tänker utanför boxen på samma sätt som förut. Uttrycket "Akkisfunk" finns ju faktiskt och det är inte helt utan sanning.

    Hur hade U2 låtit om alla fyra medlemmarna hade haft en magisterexamen i harmonilära månne tro? Och tvärt om med de skolade kompositörerna?

    /Mein

  30. #30
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    filmskolan hämmade min kreativitet måste jag säga, men om det var på gott eller ont är jag inte så säker på.

    konstskolan var så flummig så där kunde man inte bli hämmad, nåja, om man relaterat krokiteckning som vi hade varje dag till att öva skalor måste jag säga att krokiteckning gör att tecknandet sätter sig i ryggmärgen på nåt sätt, det går lätt att rita när man kört en sån där nakensession varje dag

    musikskola har jag inte gått, fast jag satt i orkester ett tag...så jag vet inte, har läst en massa musikteori men det har bara varit inspirerande, har dock aldrig suttit varje dag och övat skalor, men min son övar trummor varje dag, kan inte påstå att det verkar hämma honom än, men man vet aldrig, jag skulle då aldrig se ner på nån som är skolad, bara de kan spela

  31. #31
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Beethoven får mig att känna.
    Kraftwerk får mig att känna.
    Broder Daniel får mig att känna.

    Handlar bara om rätt toner och dessa tror jag att en 13 åring med en dator kan hitta likväl som en erfaren skolad 50 åring.
    De kan bägge dessutom inte alls hitta några sådana toner under hela sitt liv.
    You will never know.

  32. #32
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    En grej man ser då och då är operasångerskan eller -sångaren som gör en blueskiva. Det har kanske blivit bättre, men det brukar inte låta så mycket blues.

    Jag tänker hela tiden "klassisk musik" när jag ser ordet "skolad" i den här diskussionen, det är kanske fel. Man kan skola sig i annat...

  33. #33
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Allt sitter i lyssnarens huvud (vid lyssningstillfället). Allt enligt "igenkänningsprincipen". Sen exakt VAD det är man känner igen föredrar JAG vara osagt. Känner man det så känner man det

  34. #34
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här diskussionen bygger på generaliseringar som inte riktigt håller då det finns hela spektrat av musikmakare. Kunskap är bara farligt om man blir hämmad av den, men den kan lika gärna expandera ens universum.
    Exakt - de som hårdast generaliserar är ofta gamla punkare som lever med en hårt rotad dogm om att skolning "hämmar frihet/känsla/whatever" ... nu generaliserar jag iofs, eftersom jag känner minst lika många ex-punkare som "skolat sig" på något sätt...
    Senast redigerat av hasse_fx den 2011-02-09 klockan 18:17.

  35. #35
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här diskussionen bygger på generaliseringar som inte riktigt håller
    Gör inte alla diskussioner på 99 det ?

  36. #36
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag tycker också att frijazzmalande är övermåttan tråkigt att lyssna på, men förbaskat roligt att spela. Där har vi ju en klyfta också!

  37. #37
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag har aldrig hajat det där.
    När jag spelar gitarr tycker jag enbart att det är roligt att spela bra och intressanta melodier, och om det är en skala, så vill jag spela en bra och intressant melodi i den skalan.
    Bara spela snabbt och tekniskt inom en skala, men utan att det är bra och intressanta melodier, whats the fun in that?
    Funkar ju för att öva, men är det musik?

  38. #38
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Allt är en skala. Det handlar ju sällan om att bara spela upp och ner på de toner man för tillfället valt. Det blir ju melodi liksom.

  39. #39
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Musikskolor kan ju generera mördande tråkig musik. Vill det sig riktigt illa blir det så här:


    https://youtu.be/di9xaUBKY5I

  40. #40
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Vad som är "bra och intressant" är dock i allra högsta grad en tolkningsfråga från olika perspektiv.

  41. #41
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musikskolor kan ju generera mördande tråkig musik. Vill det sig riktigt illa blir det så här
    ...det absurda i sammanhanget är väl att om precis samma sak hade spelats av t ex en Serge TKB kopplad till diverse moduler och MS-20or så hade det nog höjts till skyarna

    Skämt (och unket) åsido, det där är hårt arrangerad musik som har mängder av fans. En slags speed-minimalism som inspirationsmässigt ligger nära både Steve Reich och King Crimson.

  42. #42
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Men dom ca 30 första sekunderna av videon var rätt ok ändå tycker jag, men sen ballade det....

  43. #43
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av farbror synt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men dom ca 30 första sekunderna av videon var rätt ok ändå tycker jag, men sen ballade det....
    tröjlyftet är min favorit

  44. #44
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Är skalade musiker bättre än oskalade ?

    Ang. videon så trodde jag först det var utvecklingsstörda som spelade hehe

  45. #45
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...det absurda i sammanhanget är väl att om precis samma sak hade spelats av t ex en Serge TKB kopplad till diverse moduler och MS-20or så hade det nog höjts till skyarna

    Skämt (och unket) åsido, det där är hårt arrangerad musik som har mängder av fans. En slags speed-minimalism som inspirationsmässigt ligger nära både Steve Reich och King Crimson.
    jo, det finns ju fans till allt. Jag ville bara lyfta fram ett exempel på musik som är gjord för notmängdens skull, inte för hjärtat.

  46. #46
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av farbror synt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ang. videon så trodde jag först det var utvecklingsstörda som spelade hehe
    Only the farbror kan säga såna saker...
    Han är blind, han med tröjlyftet.
    Senast redigerat av Socker den 2011-02-10 klockan 02:03.

  47. #47
    deleted user
    Mats & Morgan är iofs rätt fantastiska tycker jag, Speciellt Morgan Ågren som är en enormt svängig trummis. Spelat med Zappa, Fläskkvartetten och Freddie Wadling bl a.

    Det där klippet var ju inte det bästa jag sett av dem, men inte så sällan tycker jag att de är riktigt bra. När de inte låter så bra så är det oftast ett resultat av att de är lite för duktiga för sitt eget bästa...

    Men Morgan Ågren... Jäklar vilken trummis.

  48. #48
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jo, det finns ju fans till allt. Jag ville bara lyfta fram ett exempel på musik som är gjord för notmängdens skull, inte för hjärtat.
    Det där är din tolkning, ingen absolut sanning. Fråga dem som gjorde musiken istället.

  49. #49

    Veteran
    Jag väljer lyhörda och roliga och musiker, skolade eller oskolade. Det viktiga är att man förstår varandra när man spelar ihop.
    När jag lyssnar på musik struntar jag i vare sig om dom är skolade eller om dom precis tagit sin första ton, det är uttrycket som är viktigt.

  50. #50
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt är en skala. Det handlar ju sällan om att bara spela upp och ner på de toner man för tillfället valt. Det blir ju melodi liksom.
    Jo, men i mycket musik där det spelas snabbt är ju dessa melodier totalt intetsägande.
    Oavsett om det är Keith Emerson, Y Malmsten eller ngn vild saxofonist.
    Men detta är ju bara min åsikt.
    Jämför med ex. David Gilmour som spelar färre noter men melodierna och känslan är fantastisk.
    Senast redigerat av theVOID den 2011-02-10 klockan 09:11.

  51. #51
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    99popcorn




    tycker man kan dra parallell med konstskola
    man kan gå konstskola för att lära sig olika målningstekniker t ex
    men för att lära sig vad konst är, är en annan sak...

  52. #52
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där är din tolkning, ingen absolut sanning. Fråga dem som gjorde musiken istället.
    Självklart är det bara min åsikt, och olika sorters musik är gjord med olika syften och för olika målgrupper. Jag har faktiskt bara väldigt svårt att förstå vem förutom de själva som ska gå igång på det. Virtuositeten blir ett självändamål.

  53. #53
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mats & Morgan är iofs rätt fantastiska tycker jag, Speciellt Morgan Ågren som är en enormt svängig trummis. Spelat med Zappa, Fläskkvartetten och Freddie Wadling bl a.

    Det där klippet var ju inte det bästa jag sett av dem, men inte så sällan tycker jag att de är riktigt bra. När de inte låter så bra så är det oftast ett resultat av att de är lite för duktiga för sitt eget bästa...

    Men Morgan Ågren... Jäklar vilken trummis.
    Men hans "trum-clinic" på UR sade ju allt, och har blivit en ofrivillig humorklassiker. Redan vid första demonstrationen kunde han inte motstå att spela superavancerade exempel i 250bpm. Det blir ju ett skämt, tyvärr.

  54. #54
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men hans "trum-clinic" på UR sade ju allt, och har blivit en ofrivillig humorklassiker. Redan vid första demonstrationen kunde han inte motstå att spela superavancerade exempel i 250bpm. Det blir ju ett skämt, tyvärr.
    Men det var en clinic!

    Edit: fast jag vet inte vad jag menade med det... mer än att jag inte bryr mig så mycket om vad han gjorde på ur... det var rätt underhållamnde tyckte jag dock. Och rätt fascinerande.
    Senast redigerat av Skilling den 2011-02-10 klockan 09:26.

  55. #55
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det var en clinic!
    Utan tvivel!

  56. #56
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Trumlektion 1. ETT!!! haha


    https://youtu.be/yQM9xA28hXw

  57. #57
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Självklart är det bara min åsikt, och olika sorters musik är gjord med olika syften och för olika målgrupper. Jag har faktiskt bara väldigt svårt att förstå vem förutom de själva som ska gå igång på det. Virtuositeten blir ett självändamål.
    Lite roligt det där. Jag är inte precis den som egentligen gillar "musikermusik" (snarare föraktar den ganska så rejält), men just Mats & Morgan tycker jag om. Tycker att det sjuder om dem. Gick en konsert på TV för något år sedan som jag fullkomligt älskade.

  58. #58
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men i mycket musik där det spelas snabbt är ju dessa melodier totalt intetsägande.
    Oavsett om det är Keith Emerson, Y Malmsten eller ngn vild saxofonist.
    Virtuositet och "uppvisningsspel" är inget nytt! Allt är Bachs fel Eller den han plankade... Det mesta i "Modern" konstmusik fordrar riktigt ordentlig teknisk färdighet/snabbhet/exakthet. Jag tycker alla uttryck förtjänar sin plats, även om man inte själv kan/vill uppskatta det.
    Senast redigerat av hasse_fx den 2011-02-10 klockan 09:59.

  59. #59
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Virtuositet och "uppvisningsspel" är inget nytt! Allt är Bachs fel Eller den han plankade...
    Whoa! Bach. Helig ko.

    Sen ser jag inte kopplingen till virtuositet, iallafall inte mer än andra klassiska kompositörer. Virtuoser har tolkat honom, som Glenn Gould t ex, men med Bach är ingenting överlastat utan precis återhållet och där det ska vara. Himmelskt...

  60. #60
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musikskolor kan ju generera mördande tråkig musik. Vill det sig riktigt illa blir det så här:


    https://youtu.be/di9xaUBKY5I
    Wow, det där var det osvängigaste jag hört i hela mitt liv. Det finns svärjedemokrater med mer funk än dom där.

Liknande ämnen

  1. Program för musiker?
    Av paperscratcher i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 22:25
  2. Att jobba som musiker
    Av Antonio_DaSilva i forum Allmänt om musik
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 10:10
  3. Ny våg - musiker
    Av Porkij i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 14:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •