Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ökad latency med Live?

  1. #1
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran

    Ökad latency med Live?

    Uppmärksammar att jag får ökad latency med Live jämfört med bl.a. Sonar. Först bara en känsla när jag inte lyckades spela trummor tajt. Enligt programmen så har Live ungefär 10ms högre latency vid 512 samples 44.1KHz. Jag försökte fånga fenomenet genom att spela en MIDI-not->VST och samtidigt spela in audio för att visuellt kunna jämföra. I Sonar en klar skillnad, i Live hamnade not och audio exakt på samma trots högre latency. Är jag knäpp eller? Försöker Live kompensera för outboardgrejer eller något?

  2. #2

    Redaktör
    512 samples =~11ms, så jag gissar att det du ser är att Live räknar både input och output i total latency. Men något som också kan påverka är om du har "delay compensation" igång och någon plugg har egen latency i kedjan, då blir det högre total latency än vad som står i inställningarna.

    Vad jag vet så försöker Live placera noter där de spelades i tid, dvs, noter skjuts tidsmässigt i inspelningen för att matcha det du hörde när du spelade upp. (För att ta ett annat exempel: har du 100ms latency och spelar in via midi vill du förmodligen få noterna där du hörde dem, inte 100ms förskjutna, trots att det är det "sanna" värdet.)

  3. #3
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Jo, Live visar latency både in och ut, medan Sonar endast visar in. Dock brukar in och ut ligga på ungefär samma värde. När Sonar rapporterar runt 20ms rapporterar Live 30. Live kanske är mer ärligt.

    Dock blev jag väldigt besviken på Alesis IO26. Kan inte köra lägre än 256 samples (~50% CPU-belastning) som även ger högre latency vid samma buffervärde än mitt gamla Delta44 som jag dessutom kan köra på 64 samples 80% CPU-belastning utan problem.

  4. #4
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Det visar sig också att vissa pluggar gör att det går åt hlvte. Sonitus Multiband och den totalt eminenta Kjaerhus Classic Master Limiter. Känns som om jag har 50ms. Hur kan det bli så? Dessa funkar utmärkt med Cubase och Cakewalk.

  5. #5

    Redaktör
    Ja, pluggar med egen buffert ökar den totala latencyn. Jag gissar att Sonar inte kompenserar dem vid inspelning.

    Men kan du inte spela in utan att ha just de pluggarna på? En mastringslimiter känns ju inte som absolut nödvändigt vid inspelning. Alternativet är att slå av delaykompenseringen när du spelar in, eller stänga av pluggarna just då.

  6. #6
    deleted user
    Kjaerhus Classic Master Limiter använder jag väldigt ofta i Live, men har inte märkt nått spec konstigt.

    Kan kika senare om den påverkar latencyn något.

  7. #7
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, pluggar med egen buffert ökar den totala latencyn. Jag gissar att Sonar inte kompenserar dem vid inspelning.

    Men kan du inte spela in utan att ha just de pluggarna på? En mastringslimiter känns ju inte som absolut nödvändigt vid inspelning. Alternativet är att slå av delaykompenseringen när du spelar in, eller stänga av pluggarna just då.
    Var stänger jag av delaykompenseringen?

    Det räcker inte att bypassa pluggarna, de måste tas bort helt. Jobbigt att spara inställningar hela tiden.
    Senast redigerat av kockpit den 2011-02-02 klockan 13:19.

  8. #8

    Redaktör
    I någon av menyerna, kommer inte ihåg vilken just nu, men valet heter "Delay compensation" om jag minns rätt. Vet inte om det hjälper om du har pluggarna direkt i inspelningskedjan dock (dvs, om pluggen lägger till 1000 samplingar i latency och ligger på masterbussen kommer ju ljudet bli bufferstorlek+1000 samplingar sen oavsett).

  9. #9
    Mr_Polysix
    Mr_Polysix är inte uppkopplad
    Mr_Polysixs avatar
    Senior
    Testa att sätta monitor till off på "kanalen" i Ableton.

  10. #10
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Jag har liknande problem med olika ljudkort. Med MOTU 828 mkII får jag strax över hälften så mycket latency som med Line 6 Toneport KB37, trots samma buffertinställningar.

    Men Live lägger som tidigare sagts på latency beroende på vilka pluggar som ligger i signalvägen och dessutom ökar den med antalet "öppna" ljudin/utgångar du har. Jag löser det genom att dels inaktivera alla signalvägar in och ut som inte används och dels genom att bygga effektrack i stället för att bara tjonga in vadhelst som råkar falla mig i smaken. Då kan man spara inställningar, slänga bort racket under inspelning och sätta in det igen efteråt, med precis samma konfiguration som tidigare. Det hjälper och gör livet tryggare på köpet.

Liknande ämnen

  1. Latency
    Av Johans i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 16:25
  2. OSX och latency?
    Av DigitalVishnu i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 00:07
  3. Latency?
    Av robo i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 00:52
  4. Latency
    Av topic i forum Inspelning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-10-27, 21:11
  5. latency...?
    Av Victor i forum Inspelning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2004-10-16, 19:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •