Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 75

Ämne: Roland JV-1080 på Roland Cloud

  1. #1
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior

    Roland JV-1080 på Roland Cloud

    ... tror jag i alla fall att det är. Dessvärre är den i Anthology-serien, dvs samplad, men originalet är ju en ren och skär rompler, så i just detta fall fungerar det nog säkert bra. Den kommer på fyra volymer, så det är en skaplig bjässe.

    Jag håller på att tanka ner den (har hållit på i över en halvtimme nu), så det blir intressant att testa den - även om jag vanligtvis inte är så vansinnigt intresserad av orkesterljud.
    Senast redigerat av mimoid den 2017-09-15 klockan 21:09.

  2. #2
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Varken D eller JV ska vara romplad.

    Bortkastade megabyte.

  3. #3
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varken D eller JV ska vara romplad.

    Bortkastade megabyte.
    Fast om Roland har tagit innehållet i JV-1080 + de fyra expansionskorten och gjort dem till sample-packs, så borde det i grund och botten vara samma sak som originalet i en ny förpackning? Burken är väl i princip en sample-player i ett chassi? Eller missar jag något?

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    originalet är ju en ren och skär rompler
    Återigen presenteras ngt som fakta som jag nyss nämnde i annan tråd. Detta påstående kunde inte vara mer felaktigt då JV är en ytterst vass synthesizer. Det är enbart vågformerna i den som tangerar "rompler" men även bland dem finns mycket välgjorda rena vågformer från t ex Prophet 5, JP8 m fl. Man kan göra vad som helst med dem. Structure-modulationen är t ex släkting till vad man kan göra med SY77/99. Ingen kallar en Blofeld för Rompler liksom. Samma förhållande gäller för JV-1080. Den är lika mkt synt som Blofeld helt enkelt. Rolands enda "rompler" var U-110. Till och med de ganska bespottade U-20/220 har viss redigering som gör att man kan programmera om ljuden till viss del. JV-1080 bygger vidare på tekniken från D-70, JD-800, JV-80/880 och kom med än fler parametrar för t ex modulation. Jämfört med ganska högt hyllade JD-800 så kan 1080 göra långt mkt mer.

  5. #5
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återigen presenteras ngt som fakta som jag nyss nämnde i annan tråd. Detta påstående kunde inte vara mer felaktigt då JV är en ytterst vass synthesizer. Det är enbart vågformerna i den som tangerar "rompler" men även bland dem finns mycket välgjorda rena vågformer från t ex Prophet 5, JP8 m fl. Man kan göra vad som helst med dem. Structure-modulationen är t ex släkting till vad man kan göra med SY77/99. Ingen kallar en Blofeld för Rompler liksom. Samma förhållande gäller för JV-1080. Den är lika mkt synt som Blofeld helt enkelt. Rolands enda "rompler" var U-110. Till och med de ganska bespottade U-20/220 har viss redigering som gör att man kan programmera om ljuden till viss del. JV-1080 bygger vidare på tekniken från D-70, JD-800, JV-80/880 och kom med än fler parametrar för t ex modulation. Jämfört med ganska högt hyllade JD-800 så kan 1080 göra långt mkt mer.
    +500

  6. #6
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återigen presenteras ngt som fakta som jag nyss nämnde i annan tråd. Detta påstående kunde inte vara mer felaktigt då JV är en ytterst vass synthesizer. Det är enbart vågformerna i den som tangerar "rompler" men även bland dem finns mycket välgjorda rena vågformer från t ex Prophet 5, JP8 m fl. Man kan göra vad som helst med dem. Structure-modulationen är t ex släkting till vad man kan göra med SY77/99. Ingen kallar en Blofeld för Rompler liksom. Samma förhållande gäller för JV-1080. Den är lika mkt synt som Blofeld helt enkelt. Rolands enda "rompler" var U-110. Till och med de ganska bespottade U-20/220 har viss redigering som gör att man kan programmera om ljuden till viss del. JV-1080 bygger vidare på tekniken från D-70, JD-800, JV-80/880 och kom med än fler parametrar för t ex modulation. Jämfört med ganska högt hyllade JD-800 så kan 1080 göra långt mkt mer.
    Lessen, jag har i hela mitt liv haft den bilden att JV-1080 är en sample player med vissa möjligheter att tweaka ljuden. Jag gör genast avbön! Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa!

    Hm, och då blir Anthology-paketet genast lite mindre intressant.
    Senast redigerat av mimoid den 2017-09-15 klockan 21:26.

  7. #7
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JV är en ytterst vass synthesizer. Det är enbart vågformerna i den som tangerar "rompler" men även bland dem finns mycket välgjorda rena vågformer från t ex Prophet 5, JP8 m fl. Man kan göra vad som helst med dem. Structure-modulationen är t ex släkting till vad man kan göra med SY77/99. Ingen kallar en Blofeld för Rompler liksom. Samma förhållande gäller för JV-1080. Den är lika mkt synt som Blofeld helt enkelt. Rolands enda "rompler" var U-110. Till och med de ganska bespottade U-20/220 har viss redigering som gör att man kan programmera om ljuden till viss del. JV-1080 bygger vidare på tekniken från D-70, JD-800, JV-80/880 och kom med än fler parametrar för t ex modulation. Jämfört med ganska högt hyllade JD-800 så kan 1080 göra långt mkt mer.

    Instämmer

  8. #8
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lessen, jag har i hela mitt liv haft den bilden att JV-1080 är en sample player med vissa möjligheter att tweaka ljuden. Jag gör genast avbön! Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa!

    Och då blir Anthology-paketet genast lite mindre intressant.
    Snabbt o kärleksfullt. Fint <3

  9. #9
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag såg någon i veckan som sa att "jag spelar bara presetljud".
    Det kan väl vara ok om man inte orkar eller kan progga en synt.

    Men då har man nog inte heller något belägg att få stoppa synten i ett fack?

    Samplingar av presets är inte en rimlig bedömning av en synt.

  10. #10
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Men om Roland gör som de tidigare har gjort, så kanske de släpper en Legendary-version senare, dvs en riktig emulering. Det har de exempelvis gjort med D-50.

    Å andra sidan saknar jag fortfarande Alpha Juno som ännu bara finns i en tämligen rudmentär samplad version.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nej pluggen måste ju i så fall emulera hela synten och vara sysexkompatibel bakåt framåt och upp och ned. Ett par tiny exempel på vad 1080 / 2080 / XP60 / XP80 m fl i serien kan göra:

    • En multipatch kan sättas till låtens tempo och alla LFOer på alla 16 parter / x upp till 4 tones per part med dynamisk allokering kan då temposynkas till låten om så önskas. Om så inte önskas så väljer man inte temposynkade LFOer i patchprogrammeringen.

    • Ljudbyten via både frontpanel och pgcg är totalt blixtsnabba vilket är häftigt med tanke på att det är en "skördetröska" från 1994. Jag tvivlar oerhört starkt på att en plugg fixar detta. Det måste isf bygga på att pluggen laddar alla samplingar i en "ramdisk" som patcherna plockar från.

    • Helt OK digitala / va-filter med resonans och HP/LP/BP och "Peak". Dock lite "digital barnsjukdom" som D-70 i att resonansen snabbt och enkelt kan bli over the top och ganska elak vid vissa settings, men till skillnad från D-70 (och även Kawai K4) så klickar inte attacken på ett "styggt" vis. För att vara från 1994: mycket bra.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Just det, en liten demo finns ju och det känns alltid bra när man kan visa upp lite egna grejer.

    Jag använde här Don Solaris-ljudbanken och alla ljud är i princip ren syntes och inte "rompligt" framställda så att säga.

    Detta är en midistyrd 1080 utan något extra on top. Straight from the box. Inga expansionskort involverade.

    https://soundcloud.com/bitleytm/solarisation-jv-1080

    Tusenkronorsrompler, jag tackar jag...

  13. #13
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej pluggen måste ju i så fall emulera hela synten och vara sysexkompatibel bakåt framåt och upp och ned. Ett par tiny exempel på vad 1080 / 2080 / XP60 / XP80 m fl i serien kan göra:

    • En multipatch kan sättas till låtens tempo och alla LFOer på alla 16 parter / x upp till 4 tones per part med dynamisk allokering kan då temposynkas till låten om så önskas. Om så inte önskas så väljer man inte temposynkade LFOer i patchprogrammeringen.

    • Ljudbyten via både frontpanel och pgcg är totalt blixtsnabba vilket är häftigt med tanke på att det är en "skördetröska" från 1994. Jag tvivlar oerhört starkt på att en plugg fixar detta. Det måste isf bygga på att pluggen laddar alla samplingar i en "ramdisk" som patcherna plockar från.

    • Helt OK digitala / va-filter med resonans och HP/LP/BP och "Peak". Dock lite "digital barnsjukdom" som D-70 i att resonansen snabbt och enkelt kan bli over the top och ganska elak vid vissa settings, men till skillnad från D-70 (och även Kawai K4) så klickar inte attacken på ett "styggt" vis. För att vara från 1994: mycket bra.
    Vet du PF hur den gör så snabba ljudbyten?

    Den offrar rösterna som klingar ut och allokerar nya till det nya ljudet.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja om man håller ner tangenter när man byter ljud så klart. I övrigt har du säkert rätt, keine ahnung men 64 var mäktigt på sin tid.

  15. #15
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag har D50 och JV880 i hårdvara.

    Skulle gärna ha en 1080 men kan vara utan så länge jag är utan pengar.

    Det är grymma syntar om man förstår sig på dom.

  16. #16
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har D50 och JV880 i hårdvara.

    Skulle gärna ha en 1080 men kan vara utan så länge jag är utan pengar.

    Det är grymma syntar om man förstår sig på dom.
    Pip till när du fått in stålarna för dina storordrar. Har en mint 1080 som står o är oanvänd

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jepp. Mtp att du har 880 så kolla efter en JD990 kanske när pengakvarnen malt åt rätta vindar. Tokgrym. Spec. med vintagekort.

  18. #18
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pip till när du fått in stålarna för dina storordrar. Har en mint 1080 som står o är oanvänd
    Pip...

  19. #19
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Vill slå ett slag för FA-06. Har 128 röster med hela syntmotorn från JV-1080, kan ladda in motsvarande vintage-, dance-, keyboards of the 60s and 70s och technokorten eller annat, samt har hela Supernaturalsyntmotorn. Samt sequenser, massa effekter samt enkel sampleuppspelning med möjlighet till resampling. Grym synt.

  20. #20
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Ingen orespekt för Rolands vst men när det gäller Roland är jag monogam och vill gärna ha orginalet.

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill slå ett slag för FA-06. Har 128 röster med hela syntmotorn från JV-1080, kan ladda in motsvarande vintage-, dance-, keyboards of the 60s and 70s och technokorten eller annat, samt har hela Supernaturalsyntmotorn. Samt sequenser, massa effekter samt enkel sampleuppspelning med möjlighet till resampling. Grym synt.
    Ja absolut. Lite synd att den är bantad klaviaturmässigt; minivariant av "stora" tangenter och saknar AT. Lite för smått för mig som har slagskeppet XP80. Att inte ens JP50 har at är ju bara... OMG.

  22. #22
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Min första synt var Casio VL-Tone! Så för mig är det här en bra klaviatur! Men aftertouch är det synd att den saknar.

  23. #23
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag som bara kan pekfingervalsen och kan ackord med tre fingrar och en på basen älskar 86%.

    Önskar alla kunde vara så även om jag kan spela på 100%.

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jodå 86% är helt OK. Dessa ska dock vara 100% men man häpnar när man ser den IRL. Miniscule!

  25. #25
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Refacestorleken funkade för mig. Lite specialförhållande på längd/bredd

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kunde inte ta reface seriöst. Sorry Yamaha. Såg ut som 495:-.

  27. #27
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kunde inte ta reface seriöst. Sorry Yamaha. Såg ut som 495:-.
    Och boutique?

  28. #28
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kunde inte ta reface seriöst. Sorry Yamaha. Såg ut som 495:-.
    Oj. Jag tyckte DX var riktigt bra. Feedback på alla operatorer, lätt att "ratta" flera paremetrar samtidigt, sköna keys, inget brus.. Asbra. Borde passat dig perfa

  29. #29
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Har Reface CS och Reface CP. De låter riktigt bra. Reface CP är grym när man vill spela lite Steely Dan! Reface CS har trots sitt smäckra yttre en bred ljudpalett.
    Senast redigerat av raoul flutter den 2017-09-15 klockan 23:05.

  30. #30
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Förstå mig rätt.
    Jag tycker om Roland som VST men vill inte ha något abbonemang som cloud.

    Jag kan köpa en VST men varför abbonera?

  31. #31
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tycker abonnemang är ok, om man får behålla synten/pluggen efter ett visst antal betalningar - som t ex Sylenth1

  32. #32
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Har nu testat den här reproduktionen ett par timmar men eftersom jag numera sällan pysslar med att komponera eller arrangera för orkester, är den nog inget för mig. Rätt snygga samples visserligen om man bara ska använda dem lite sporadiskt i popmusik, men i isolering låter de rätt platta och endimensionella. Ingen match mot modernare paket från Spitfire, Vienna, Berlin eller Hollywood. Man gör nog inte score för nya Silmarillion-filmen med denna.

  33. #33
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har nu testat den här reproduktionen ett par timmar men eftersom jag numera sällan pysslar med att komponera eller arrangera för orkester, är den nog inget för mig. Rätt snygga samples visserligen om man bara ska använda dem lite sporadiskt i popmusik, men i isolering låter de rätt platta och endimensionella. Ingen match mot modernare paket från Spitfire, Vienna, Berlin eller Hollywood.
    Min uppfattning av hårda JV också. Tycker inte ljuden tar någon uppmärksamhet, till skillnad mot speciellt Kurzweil och även Alesis.
    Funkar kanske bra i stora arrangemang, men det mer in-your-face ger ett bra grundmaterial att skala ner med eq m.m.

  34. #34
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har nu testat den här reproduktionen ett par timmar men eftersom jag numera sällan pysslar med att komponera eller arrangera för orkester, är den nog inget för mig. Rätt snygga samples visserligen om man bara ska använda dem lite sporadiskt i popmusik, men i isolering låter de rätt platta och endimensionella. Ingen match mot modernare paket från Spitfire, Vienna, Berlin eller Hollywood. Man gör nog inte score för nya Silmarillion-filmen med denna.
    Jag tror inte du får resultat som matchar orginal med bara samples.

  35. #35
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte du får resultat som matchar orginal med bara samples.
    Nä, ljudkortet spelar nog default med högre samplingsfrekens än 32kHz. Men Roland kanske har tänkt på det och helt enkelt spelar upp vågformerna internt i 32kHZ?

  36. #36
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag tror inte det finns något virtuellt som matchar verkligheten.
    Känslan i ett D50, JD800 keyboard.

    Att bara rocka loss på dom tangenterna är en känsla som ingen av mina andra syntar har.
    Inte ens andra Roland.

    They dont build'em like they use to?

  37. #37
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte det finns något virtuellt som matchar verkligheten.
    Känslan i ett D50, JD800 keyboard.

    Att bara rocka loss på dom tangenterna är en känsla som ingen av mina andra syntar har.
    Inte ens andra Roland.

    They dont build'em like they use to?
    Aha, det är det resultatet du menar. Så känner jag verkligen också. Det blir för mig inte mycket ljudskruvande i Korg VST, men de hårda syntarna skruvar jag desto mer på, inga presets helst.

  38. #38
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, det är det resultatet du menar. Så känner jag verkligen också. Det blir för mig inte mycket ljudskruvande i Korg VST, men de hårda syntarna skruvar jag desto mer på, inga presets helst.
    +1
    Så menar jag.

  39. #39
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte det finns något virtuellt som matchar verkligheten.
    Känslan i ett D50, JD800 keyboard.

    Att bara rocka loss på dom tangenterna är en känsla som ingen av mina andra syntar har.
    Inte ens andra Roland.

    They dont build'em like they use to?
    Hmmm låt mig tänka, D-50 har samma klav som Alpha Juno, JX8P & JX10. Samma tangenter har Juno 106 & osv (äldre) men utan at / vel. Senare Rolandz från och med U20 har andra keys. Lite mer "kantiga" s a s.

  40. #40
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmmm låt mig tänka, D-50 har samma klav som Alpha Juno, JX8P & JX10. Samma tangenter har Juno 106 & osv (äldre) men utan at / vel. Senare Rolandz från och med U20 har andra keys. Lite mer "kantiga" s a s.
    Den känslan kommer trådskaparen aldrig känna med någon cloudplug.

  41. #41
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    ej testat, svarar vet ej

  42. #42
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag har några, många klaver.
    Många är Roland, andra är Yamaha, Korg, Novation.

    Men även bland mina Roland så har D50 bästa klav.

  43. #43
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och boutique?
    Gillade JP08 men störde mig på minipluggarna, kexhögtalaren och mini-USB etc. Retligt och kommer nog inte skaffa ngn annan. Tycker de känns lite nu som typ ett skämt som gått överstyr. Jag menar... hallå? Inte ens rca-pluggar a' la Sound Canvas? Nej, tunnaste och yxigaste miniplugg... gah. Kakehashi vänder sig i sin grav typ.

  44. #44
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillade JP08 men störde mig på minipluggarna, kexhögtalaren och mini-USB etc. Retligt och kommer nog inte skaffa ngn annan. Tycker de känns lite nu som typ ett skämt som gått överstyr. Jag menar... hallå? Inte ens rca-pluggar a' la Sound Canvas? Nej, tunnaste och yxigaste miniplugg... gah. Kakehashi vänder sig i sin grav typ.
    Jag saknar min JP-08.

    Men om jag får en bra deal med Val så äger jag snart en 1080
    Senast redigerat av janost den 2017-09-16 klockan 02:05.

  45. #45
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fram för JP08 Tropique, i stort liknande design men full rackbredd & minst normal L+R tele ut & även in, ej pitch / mod utan MPG80-liknande knobs. Normal USB-anslutning. BP/LP/HP. Chorus ett bra tillägg. Minst 16 röster. 16 ljudbanker * 64 ljud. Äkta JP8-knappar i regnbågsfärger. Levereras med rackvinklar samt autentiska JP8-alugavlar. Rätt typsnitt. Rätt panelfärg. Gärna display med patchnamn och Juno 2-aktigt enkelt menysystem. Som kul feature fabriksljuden från flera av di gamla inlagda. Lite så. Wouldn't it be nice!

  46. #46
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja absolut. Lite synd att den är bantad klaviaturmässigt; minivariant av "stora" tangenter och saknar AT. Lite för smått för mig som har slagskeppet XP80. Att inte ens JP50 har at är ju bara... OMG.
    Va? Har fa06 inte fullstora tangenter? Inget jag någonsin tänkt på i så fall. Fungerar finfint att spela på även med stora labbar (behöver inte ens hålla mig till pekfingervalsen utan kan dra på rejält pga tio pianospelande fingrar).

  47. #47
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Säkert helt OK att lira på - men där gängse synttangent alltid är kortare än en pianotangent så är dessa ännu kortare vilket kändes lite W0t? vid första anblick. Tror vid närmare eftertanke det kan vara samma som på Lucina och den hade bra känsla.

  48. #48
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Tangenterna på FA-06 är ca 1 cm kortare än de på JX-8P, men ungefär lika breda.

  49. #49
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag hoppas verkligen inte att det var detta dom menade när Roland flaggade för att JV-1080 kommer i Cloud. Hela synthen måste komma som mjukvara, inklusive samtliga expansioner (minus en). Annars blir jag kränkt och besviken. Dom har ju lyckats briljant med D-50 imo.

  50. #50
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tangenterna på FA-06 är ca 1 cm kortare än de på JX-8P, men ungefär lika breda.
    Jepp. Stämmer. Tyckte mig oxå märka att det var liknande på jd-xa

  51. #51
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepp. Stämmer. Tyckte mig oxå märka att det var liknande på jd-xa
    Och System-8. Liiiiiiite föminskade tangenter.

  52. #52
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hoppas verkligen inte att det var detta dom menade när Roland flaggade för att JV-1080 kommer i Cloud. Hela synthen måste komma som mjukvara, inklusive samtliga expansioner (minus en). Annars blir jag kränkt och besviken. Dom har ju lyckats briljant med D-50 imo.
    Nä, den här var faktiskt tråkig. Avinstalleras...

  53. #53
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, den här var faktiskt tråkig. Avinstalleras...
    Tror inte att de kommer att porta "på riktigt". Den gamla kundgruppen (de som idag skulle vara det minsta intresserade) köpte i regel en JV1080 och expansionerna. De använde dess presets och var nöjda. JV1080 var ju tyvärr aldrig någon "programeringsynth" för den stora majoriteten. Den högst orättvisa benämningen "rompler" lever de facto kvar i folks medvetande än idag.

    Med D50 var det annorlunda. Det var en långt mer utpräglad "synth" (trots att en JV-1080 i verkligheten minst lika kompetent på ett tekniskt plan) Roland D50 lät också "synth"!! Nä.. Här programmerade visserligen heller inte majoriteten! Men det gjorde många tredjepartstillverkare vars ljud fick stor spridning och bidrog till synthen identitet. Ljud som Roland själva inte distribuerade (äger rätten till idag). Ett samplingbibliotek med "stacatto heaven" etc skulle således inte räcka för den "synthintressserade" som minns D50 på scen, studio eller på skiva...

    Men kanske viktigast av allt: Vi får inte glömma att D50 redan är portad av Roland (vari OS) etc. Steget att göra en riktig digital "klon" var mindre/enklare för Roland.

    Men.. Hoppas jag har fel! För en JV-1080 är långt ifrån tråkig. Samplingar av den torde dock vara det...
    Senast redigerat av Jeppe K den 2017-09-16 klockan 15:50.

  54. #54
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Fick gas igår på Val's JV-1080.
    Men jag tror att jag avstår.

    Tittade även runt efter JV-1010 men klara nog mig bra med min JV-880.

  55. #55
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Är inte JV-1080 den mest sålda racksynthen? Kanske många ogillar den därför att den är så vanlig, eller var i studios som producerade mainstream musik. (Men de flesta som bashar den har säkert aldrig ägt en.) "Rompler" används också här på forumet ofta felaktigt och nästan alltid som ett föraktfullt/nedsättande begrepp, tråkigt. Blev lite OT kanske, jag är egentligen nästan helt ointresserad av Roland Cloud.
    Senast redigerat av resonator den 2017-09-16 klockan 23:08. Anledning: förtydligande

  56. #56
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    I hård konkurrens med M1R och TX81Z skulle jag gissa spontant

  57. #57
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av resonator Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte JV-1080 den mest sålda racksynthen? Kanske många ogillar den därför att den är så vanlig, eller var i studios som producerade mainstream musik. (Men de flesta som bashar den har säkert aldrig ägt en.) "Rompler" används också här på forumet ofta felaktigt och nästan alltid som ett föraktfullt/nedsättande begrepp, tråkigt. Blev lite OT kanske, jag är egentligen nästan helt ointresserad av Roland Cloud.
    Jag har en EMU Vintage Keys.
    Klassad av majoriteten som en rompler.

    Faktum är att det är en EMU-III sampler med de bästa ljuden från deras bibliotek och låter apbra.
    Rompler, javisst men du kan skruva den som vilken synt som helst.

  58. #58
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kanske än mer talande än våra övertygelser i såna här frågor är bra skärmdumpar på mjukvarueditors.

  59. #59
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Tänk om det skulle finnas en Roland JV-1080 med kontroller liknande Roland JD-800. . .

    Funderar på att bygga en "JD-800" kontroller fast för JV-1080.
    Även en "Waldorf Wave" kontroller fast för Waldorf Microwave.

  60. #60
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    Hur står sig 1080 jämfört med 2080? Tänkte mest på Midi-latency.

Liknande ämnen

  1. Roland Cloud
    Av HEK i forum Övrig mjukvara
    Svar: 257
    Senaste inlägg: 2023-01-06, 12:56
  2. Roland D-50 på Roland Cloud
    Av mimoid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2017-07-04, 16:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •