Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: patchbays med D-sub: någon som har erfarenhet?

  1. #1
    bakKbone
    bakKbone är inte uppkopplad

    Senior

    patchbays med D-sub: någon som har erfarenhet?

    Jag skulle vilja ha en patchbay med d-sub-kablar så att man kan köpa olika kabelpiskor (d-sub -> xlr eller d-sub -> trs) och sedan konfigurera och flytta runt lite som man vill.

    Vinsten:man får en lösning där man kan koppla in precis vad som helst "sida vid sida" utan att behöva löda.

    har jag missat något ni som har erfarenhet?

  2. #2
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Det är många som kör precis som du vill ha det.

    Nackdelarna är väl att det är ganska dyrt jämfört med att hårdlöda in multikablarna i patchen samt att det inte alltid är så att man vill ha en piska med enbart XLR eller trs....ibland vill man ha en blandning beroende på logistiken i rackarna eller patchsystemet.

    WT

  3. #3
    bakKbone
    bakKbone är inte uppkopplad

    Senior
    ja, det blir def. dyrare har jag sett.. men om man t.ex. har ett ljudkort med d-sub in / ut så måste (just den d-sub -> d-sub-kabeln) ju vara en engångs / "livstids"-investering?

    det känns som att själva "pin"-ändan ("d-sub") på kabeln inte utsätts för speciellt mycket slitage och då inte heller har något som direkt kan paja? (plus att det känns intiutivt som att själva "kabelpiskan" på d-sub-kablar inte heller pajar i första taget, jämfört med mina ev. framtida hemmalödda sladdriga stackare med improviserade lösningar..)

    och: om man löder själv och måste konfigurera om, hur fan gör man då? tar bort en massa hårdlödningar och börjar om från början?

    tack för svaret! / e

  4. #4
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Bara för att det är d-sub på ljudkortet så innebär ju inte det att pin-konfigurationen på kortet matchar den på patchen. Värt att kolla upp !

    Löder du själv och vill ändra layout i patchen, ja då får du i värsta fall ta fram lödkolven och göra om lödningarna. I en del fall kan du lossa själva jacket från rackpanelen och byta plats. Det beror lite på patchens utförande samt om du har lött gemensam jord till alla jack.

    WT

  5. #5
    bakKbone
    bakKbone är inte uppkopplad

    Senior
    ok. tack igen! (every day is a school day!) =)

    / e

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 20:10
  2. SM Pro Audio, någon erfarenhet?
    Av SFB i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 13:56
  3. Har någon erfarenhet av HP Elite 7000 som musikdator?
    Av Akalik i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 11:01
  4. någon som har erfarenhet av Miglia harmony audio?
    Av kboy i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 15:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •