Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 218

Ämne: Dagens modulartips!

  1. #121
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Det är inte svårt att definiera ett fett system till...

  2. #122
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Palle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    .
    Baksidan är att jag nu behöver åtminstone en Q125:a till och dessutom kan jag inte låta en fet Q106:a få jobba som LFO. Har kikat lite på Grove audios dubbla LFO-apparat, men också SSL:s fyrdubbla. Med fyra LFO i 1U borde behovet vara täckt för resten av seklet, inte sant? Två sektioner går åt direkt, bara till Q107:an.
    LFO:er kan man inte få för många av. Skaffa en fyrdubbel. Minst!

  3. #123
    deleted user
    Stjäl ett tips o postar. Plan B i Transformersfilmen

    "Featured Sound: Transformers Soundtrack

    From Clay Duncan : When you see the film you'll be hearing a lot of distinct bass sounds. The main deep and dirty bass. A basic patch on my modular. . 2xPlan B OSC (square/saw) into a doepfer phaser - the big one - out into a cwejman DMF-2 (a+b) 32dbx2 LPF. One side of the AB slightly higher than the other. ADSR into filter - adjust to taste."

  4. #124
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    På min enkla och ödmjuka nivå har jag nu testat något lite kul, men förmodligen gammalt för er veteraner. Alla Q107:ans utgångar matas in i ena delen av Q113 och vidare till slutstationen Q108. Det blir förstås en syjunta av ljud, men jag låter en Q106:a jobba LFO och signalen styr Frequency på filtret. Då alternerar filtret mellan utgångarna, så att säga.

  5. #125
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Man kan få fram en slags duofoni ur A-190-3 (enda jag testat men funkar säkert med 1 och 2 med) om man använder en DAW där man har bra kontroll över midi velocity. Gate och CV1 funkar som vanligt, sen kan man mha jumpern på baksidan ändra så att CV2 går från 0 till +5 istället för -2.5 - +2.5. Då blir det gate två och är bundet till Pitch bend i DAW. Sen CV3 är velocity, och det blir andra not-outputten som trackar som vanligt.

    Har en demovideo jag ska ladda upp strax

  6. #126
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Saknar du högpassfilter? Men har lågpassfilter, inverterare (om inte lågpassfiltret inverterar) samt en mixer? Prima, då fixar vi ett högpassfilter åt dig!

    Tag utsignalen från lågpassfiltret, invertera den, mixa ihop med originalsignalen (den som går in i lågpassfiltret) i lagom dos. Vips så har du ett högpassfilter! När man inverterar lågpassfiltersignalen och mixar ihop med originalljudet så blir släcker man ut de låga frekvenserna.

  7. #127
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan få fram en slags duofoni ur A-190-3 (enda jag testat men funkar säkert med 1 och 2 med) om man använder en DAW där man har bra kontroll över midi velocity. Gate och CV1 funkar som vanligt, sen kan man mha jumpern på baksidan ändra så att CV2 går från 0 till +5 istället för -2.5 - +2.5. Då blir det gate två och är bundet till Pitch bend i DAW. Sen CV3 är velocity, och det blir andra not-outputten som trackar som vanligt.

    Har en demovideo jag ska ladda upp strax
    Ball! Måste testas.

  8. #128
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Saknar du högpassfilter? Men har lågpassfilter, inverterare (om inte lågpassfiltret inverterar) samt en mixer? Prima, då fixar vi ett högpassfilter åt dig!

    Tag utsignalen från lågpassfiltret, invertera den, mixa ihop med originalsignalen (den som går in i lågpassfiltret) i lagom dos. Vips så har du ett högpassfilter! När man inverterar lågpassfiltersignalen och mixar ihop med originalljudet så blir släcker man ut de låga frekvenserna.

    https://youtu.be/cVxP4lFh4OI

  9. #129
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Utan kompressor, men du har en MATHS (eller ekvivalent) samt VCA? Låt oss patcha!

    1. Splitta audiosignalen (jag kör med trummaskin), en till VCA audio in och en till MATHS vanliga input på kanal 1 (ej triggingången)
    2. Rise+Fall på MATHS till minsta värdet.
    3. Output på kanal 1, fullt moturs! Japp, här vill vi ha negativa värden!
    4. Ställ kanal 3+4 på MATHS på noll
    5. Ställ kanal 2 på lite typ +2-3
    6. Ta Sum från MATHS och patcha till CV in på din VCA
    7. Starta audio

    Vips så har du en kompressor! Rise ställer attack, och fall ställer decay, kanal 2 ger en positiv offset som öppnar VCAn. Kort rise och lite lagom lång fall så får du kompressorsug på grejerna. Outputratten för kanal 1 bestämmer hur hårt man komprimerar.

    Om man vill så kan man patcha originalsignalen+den komprimerade signalen i en och samma mixer, då får man parallellkompression, vilket kan vara riktigt trevligt ibland.

    (om det blev virrigt det här så är det här kortvarianten, MATHS kör envelopföljare, och skickar negativ signal från kanal 1 och positiv signal från kanal 2 till VCA)

  10. #130
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Har ofta tänkt patcha kompressor, men tänker mer:
    Envelopföljare>komparator>envelop>vca

  11. #131
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Najs! Ska prova det där imöra!

    Ligger inte tråden fel?
    Senast redigerat av SYN7HOR den 2012-02-04 klockan 07:50.

  12. #132
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    lekte lite idag... med maths, AFG, z3k och A120...

    vika audio med maths och modulera cutoff är trevligt.

    http://soundcloud.com/oddbob/mathsmodsfilter

  13. #133
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hemmapatchad frekvensanalysator:
    Tag ett oscilloskop, kör det X/Y-kopplat.
    Tag en oscillator, koppla sågtanden till X-led på oscilloskopet
    Tag ett bandpassfilter, stoppa in ljudet som skall analyseras i det.
    Styr filterfrekvensen med samma sågtand som går till oscilloskopet, skicka utljudet till Y-led på oscilloskopet

    Voila, en frekvensanalysator! Inte helt perfekt, men användbar.
    Den här måste jag testa, behöver en analysator...

  14. #134
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Som sagt, inte 100% perfekt, men lite småroligt i alla fall. Ju brantare bandpassfilter desto bättre, ju snabbare oscillator som kör sågtanden, desto bättre. Än bättre om du kan skala det hela i X-led på oscilloskopet, har för mig att basdelen tog upp rätt mycket plats visuellt.

  15. #135
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som sagt, inte 100% perfekt, men lite småroligt i alla fall. Ju brantare bandpassfilter desto bättre, ju snabbare oscillator som kör sågtanden, desto bättre. Än bättre om du kan skala det hela i X-led på oscilloskopet, har för mig att basdelen tog upp rätt mycket plats visuellt.
    just det! man behöver en logaritmisk skala, så man ska egentligen inte använda en såg utan en logaritmisk vågform, typ maths...

  16. #136
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Nu tycker jag det är dags för flera tips, aka. Bump.

    Idag skall jag testa följande:

    Patcha utan att lyssna på vad jag gör under tiden. Alla patchkablar skall ta slut. Jag skall försöka koppla rimligt, alltså inte på måfå, men kreativt. Sen när det är kopplat slår jag igång ljudet och ställer in rattarna tills jag hittar ett sound som låter bra, då spelar jag in.

  17. #137
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    kul idé

  18. #138
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Rattade lite G2-demo i soffan...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_phaseModtweak.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	63,3 KB 
Id:	39040
    http://soundcloud.com/oddbob/phasemodtweak
    lade med en liten zip också där patchen är med i tre versioner.
    _phasemod.zip

  19. #139
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Grottigt och gött i vanlig ordning, bob!

  20. #140
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Thanks! Tanken var först att bygga en wavefolder, vilket jag fick till. Men sedan tänkte jag: va fasen, feedback e fint. Återkoppling till phase mod genom ett brant LPF som moduleras ger ungefär samma karaktär som ett LPF rent subtraktivt men effekten här blir mer phasemod/additiv. Jäkligt najs och brutalt övertonsspectra.

  21. #141
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Här finner ni en del roliga tricks -> http://www.muffwiggler.com/forum/vie...101&highlight=

  22. #142
    jobromedia
    jobromedia är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Innan jag börjar: Jag jobbar endast med digitala modular syntar, så det kanske inte funkar i realiteten när ni testar detta.

    Ett tips till er som har oscillatorer som kan mata ut vågformerna i separata uttag:

    Multiplicera olika vågformer med puls våg, ändra puls vidden och du får fram nya intressanta vågformer.

    Testa även, om möjlighet finns, att processa ljudet binärt. Jag gjorde detta i Reaktor för några år sedan. Jag har ingen koll på om sådana moduler finns till Euro / .Com osv, men det ger ett riktigt gött rivigt ljud.

    T.ex:
    Osc 1 AND Osc 2 OR Osc 3 XOR Osc 4. Därefter så roterade jag bitvis utsignalen. Resultatet vart ett näst intill radioaktivt, skitigt, skrikigt ljud.

    Du hör det här i basen:

    http://soundcloud.com/johanbrodd/johan-brodd-limitless

  23. #143
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Med nord modular går ju allt du säger att göra . Har gjort det.

    Med min euro använder jag en vcswitch som jag styr med pwm och matar in olika signaler, tex sinus + tex triamgel... Då erhålls pwmsintri

  24. #144
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Satan vad mycket göttans som går att göra med dessa moduler för att trsas sönder vanliga sinusar, trianglar mm... MUMMA!<3

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	najs.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	76,9 KB 
Id:	39332

  25. #145
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    dubbelpostjagvet...http://www.99musik.se/attachment.php...1&d=1344021651 http://soundcloud.com/oddbob/copycatms102

    latchade lite med jobromedias idéer och vipps komm det ut lite skojjigga grejer Comparatorer, delayer mm får nord modular att låta värre än värsta serge/buchla/crack monstret!

    Det ni hör ähr är ju dessutom bara ynka 77% av en slot
    Senast redigerat av Odd Bob den 2012-08-03 klockan 21:38.

  26. #146
    Odd Bobs avatar
    Veteran

    VC-switch

    Provade uVCA igår. Jävligt bra!
    Byggde en vcSwitch med den och maths + z3k.
    Puls (funkar även med annan vågform) ut från VCO in i maths ch 2 & 3 varan 2 positiv och 3 negativ. Ut från 2&3 till cv in A resp. B. Godtyckliga signaler in i A& B. Hastigheten på växlingen styrs med master vco:n (här z3k). Tar hen annan vågform för växlaren erhålls än mer sköna "ringmodulationet".

    Detsammma kan även fås med en komparator + booelsk inverter. Känske fränare.

  27. #147
    Odd Bobs avatar
    Veteran

    Frän waveshaper

    G2-demo blaj...Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dagenstips.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	91,7 KB 
Id:	39925

    prova vettja... Så sjukt frän waveshaper!

    Delayet på inverterad signal ger sköna grejer!

  28. #148
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Jag klurar inte så mycket över vad mitt system kan göra som jag borde, men ibland ramlar jag på något tips och trick. Först bara: Mitt system baseras på dotcom-moduler och liknande, där en Q960 och en Q119 är grunden. Q960 är alltid klocka till en M554 och sedan vidare till bl.a. Q119. Den, i sin tur, används oftast för gate till alla EG:s (i alla fall denna gång).
    Jag satt hur som helst och funderade på start- och stoppingångarna på dessa båda och, eftersom jag tänker använda modularen live i progrssiv rock, att jag skulle behöva två pedaler för att kunna starta/stoppa åbäket utan att släppa klaviaturer. Då slog det mig att också andra saker måste kunna trigga start/stopp-ingångarna. Inte så genialiskt, kanske, men mig har det tagit något år att tänka i dessa banor.
    Vi det här tillfället användes Q960 för pitch och Q119 styrde volym och filter i en massa riktningar. Jag testade detta:
    -Steg 3 OUT (Q960) kopplade jag till START (Q119).
    -TRIGGER OUTPUTS 2 (Q962) kopplade jag till STOPP (Q119).

    Då stannar Q119:an på ett steg och hoppar sedan två steg. Pauser går naturligtvis att uppnå på andra sätt, men det här var lite kul. Att stoppet utgår från en trigger output i Q962 gör också att pausen bara kommer var tredje varv på Q960:an. Annars kan den förstås kopplas från ett output-steg i Q960 för mer regelbundenhet.

    Nåja, ett litet söndagspyssel under enorm förkylning och feber. Avslutningsvis; något tips på billig pedal för att styra Q119 och
    Q960?

  29. #149
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Spänningsstyrd vågform:

    Analog switch.
    Input A = T.ex. sågtand från en osc.
    Input B = T.ex. triangel eller sinus från samma osc. (Gärna frekvensdubblad med hjälp av en helvågslikriktare)
    Control: Använd oscillatorns pulsutgång, och kör PWM!

    Vågformen kommer nu att variera (växla mellan input A och B på olika ställen under perioden) i takt med PWM.
    Man kan också välja en annan osc. signal till input B, men helst synkad med osc. 1 för att få harmonisk våg.

  30. #150
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Erik G, du är bara för mycket. Jag tycker att jag varit listig och sedan kommer du och dräper helt.

  31. #151
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Ehh... var det positivt?

  32. #152
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ehh... var det positivt?
    Denna lösning var ju högst ganska trivial... vill inte vara dryg men kan komma på minst fem olika varianter av samma/snarlik lösning.. G2an ger nog den i särklas fetaste varinaten. Utan att tveka.

    1. i G2 och med Xfade, multipliers mm...
    2. ... med Wiard Xmix kan man åstadkomma en fräck waveshaper mkt enkelt.
    3. med Intellijel uVCA + Maths + 2ch mixer
    4. Med Doepfer A150 VCS
    5. Med Doepfer A151 Sequential Switch...

    edit: drygt av mig... men faktum är att jag experimenterat en hel del med detta på sistone och kan nog komma på ytterligare varianter
    Senast redigerat av Odd Bob den 2012-09-24 klockan 22:03.

  33. #153
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Klart det var positivt, även om det sitter in bit in att erkänna det.

  34. #154
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Denna lösning var ju högst ganska trivial... vill inte vara dryg men kan komma på minst fem olika varianter av samma/snarlik lösning.. G2an ger nog den i särklas fetaste varinaten. Utan att tveka.

    1. i G2 och med Xfade, multipliers mm...
    2. ... med Wiard Xmix kan man åstadkomma en fräck waveshaper mkt enkelt.
    3. med Intellijel uVCA + Maths + 2ch mixer
    4. Med Doepfer A150 VCS
    5. Med Doepfer A151 Sequential Switch...

    edit: drygt av mig... men faktum är att jag experimenterat en hel del med detta på sistone och kan nog komma på ytterligare varianter
    Javisst kan man göra så. Jag presenterade bara en lösning, som är lite annorlunda i och med att man växlar i tiden.

  35. #155
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lite tunnt på tipsfronten... så här kommer ett sådant!

    #1
    För lite mer "droppig" resonans på filter som har CV-modulation av Q-värdet, skicka inkommande ljud även till CV för Q-värdet. Dra upp till lagom nivå. Dök på det här när jag ville ha mer 303-ig resonans på filter, och började fundera lite.

    #2
    Är din resonans på filtret för tråkig? Saknar du CV för Q? Ok, gör såhär! (klicka för större bild)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	feedback.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	21,9 KB 
Id:	43344

    Dvs, man fixar en extra feedbackloop till filtret. Kan vara praktiskt med en attenuverter istället för mixern, då kan man fasvända feedbacksignalen också. Sedan kan man stoppa in dist, phaser, delay, löksoppa... i feedbackloopen, före och efter VCA. VCA:n bestämmer mängden feedback som går tillbaka, dvs CV-styrd Q när man får resonans i filtret via feedbackloopen.

    Ok, patcha på!

  36. #156
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Tackar jgb, tog till mig lite av det här igår faktiskt och fick till allt möjligt bra... som ni inte får höra just nu.

  37. #157
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    kotten: Ah, kul att höra att det används! Det där med mer "droppig" resonans var verkligen något jag hade saknat hos många filter...

  38. #158
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Inte längre antar jag? ;-)

  39. #159
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Dagens tips: Logic OSC
    Ljudkälla: Återkopplad logisk inverter via logiskt delay (då får man en chans att styra "noten")
    Ändra delay och klockdelning samt använd
    logiken med AND, NAND, OR, NOR, XOR för trasigt binärrassel.
    eller DAC:en för att bygga en "psuedo superpositionerad" sinus...
    Vansinniga ljudmattor och oväsen!
    Bifogad fil 46327
    Senast redigerat av Odd Bob den 2013-05-17 klockan 20:40.

  40. #160
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Saknar du S&H? Vill du låta R2D2 trots att TTSHen inte är färdig ännu? Snacka med Mats.


    https://youtu.be/YfSoUdh2nj0

  41. #161
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Åh jag hoppas Mats kommer hem till mig ikväll, till sist.

  42. #162
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    A-152 med olika vågformer in i alla in.
    Klocka till clock in
    Och en Vco in via en attenuator till cv in.
    Och vips en skön glitch/SID/grain vco!

  43. #163
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Den här tråden är guld!

  44. #164
    tmcnvs
    tmcnvs är inte uppkopplad
    tmcnvss avatar
    Senior
    Hurra! Missat denna tråden helt!

    Ska giga med modularen för första gången på lördag, och ska köra en låt från nya skivan (man kan lyssna på den här och jag ska spela akustisk gitarr, och med hjälp av att loopa den via min line6 dl4 bygga ett drone som jag sen kan lagra modular-texturer över.

    Tänkte krana gitarren till modularen via A-119 och skulle gärna ha lite tips på hur nu andra eventuellt hade patchat ut den signalen i systemet. Jag har inte hunnit sitta så mkt med det, men tänker t.ex. försöka trigga mitt slump-paket (a-149 1/2) som i sin tur ska modulera olika saker i systemet...typ e350, FMVDO, VCA, Maths etc. Också använda envlope followern till att styra filter och så.

    Andra tips skulle uppskattas!

  45. #165
    Krukan
    Krukan är uppkopplad nu
    Krukans avatar
    Senior
    ^^ Fin låt! (Har däremot inga smarta tips just nu...)

  46. #166
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran

  47. #167
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rockade loss med detta igår. Sjukt kul!

  48. #168
    tmcnvs
    tmcnvs är inte uppkopplad
    tmcnvss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ^^ Fin låt! (Har däremot inga smarta tips just nu...)
    Tack!

  49. #169
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Äntligen hittade jag denna tråd. Ska botanisera här och gå igenom era patchidéer.

    Mitt problem är att jag ofta fastnar i samma tänk/hjulspår när jag ska göra en patch. Tänker liksom vanligt synt fortfarande. Lite för mycket VCO->ENV->VCF->ENV->VCA fortfarande. Hur ska jag göra för att börja tänka modulärt och utanför ramarna?

    PS, Ja, och då kan nämnas att jag har ett hyggligt dotcom och ett Sys 100M att leka med tillsammans med en oberkorn seq.

  50. #170
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Börja med att återkoppla något från slutet av kedjan till början av densamma?

  51. #171
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Börja med att återkoppla något från slutet av kedjan till början av densamma?
    +1
    och fm:a allt med allt!

    - - - Uppdaterad - - -

    (via reverb och delay)

    - - - Uppdaterad - - -

    (och filter)

  52. #172
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    mixa även olika cvkällor från sequencers på olika hastighet, kör master cv ut från mixern genom kvantiserare och styr allt med den, samtidigt som du fm:ar allt som styrs med den. Stämmer du allt från start och grejar så är du modular maestro! Låter det dessutom ballt så blir du glad också, och då känns det härligt, haha!

  53. #173
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Lägg dessutom in lite linjära vca:er som styrs av olika lfo:er i helt arbiträra tempon (roligare än randomkällor tycker jag), dessa kan med fördel påverka lite av den fm du skickar mellan oscillatorerna (via filter, feedbackade ekon och reverb ). Hmm... Ja, det är lite så jag jobbar. Dagens tips! Nu ska jag åter till arbetet. Jag saknar bara modularen! Haha

    Ah, just ja, vill du så kan du ha en master lfo som nollställer allt också (dvs. lfos och sequencers, gärna via silent way/es-3 el 4) så kan du spela in det i datorburken och hacka upp det i lämpliga portioner efter att du meckar fram och tillbaka under inspelning. Hmm.. Jodå

  54. #174
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    wow tack för inputs.

  55. #175
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    hehe, ingen orsak. Spårade lite kanske, men sådan ska mordularen vara tycker jag.
    Citat Ursprungligen postat av SyZ-X Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    wow tack för inputs.

  56. #176
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Inte ett patchtips den här gången, men ett trevligt forum som har släppt en kompilation med en del kul modularmusik.

    http://synthe-modulaire.bandcamp.com...mpilation-2014

  57. #177
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Najs!
    Körde iphone appen bitwis in i phonogene, samplade lite bitmangel och slicade upp. Vips en Mycket trevlig "wavetable"/"grain" oscillator. Därefter genom QMMG och vips en organisk granularsynth!

  58. #178
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Modulera pitch på en oscillator med en vågform från samma oscillator som går genom reverb. Exempelvis sinus ut som ljud, vilket moduleras av pulsvåg från samma oscillator som går igenom reverb. Kan bli fantastiskt trevligt!

  59. #179
    Summa
    Summa är inte uppkopplad
    Summas avatar
    Senior
    Ja reverb som modulation är ju härligt, prova med ett tape eko, eller valfri gitarrpedal, jag kör till exempel med en "Sunny day delay" låter grymt bra och konstigt!

  60. #180

    Redaktör
    @jgb: Har du några ljudexempel? I Nord Modular händer det att jag använder delay på styrsignaler, men reverb har jag inte testat. Det borde gå att komma rätt nära genom filter plus eventuellt brus ifall man inte vill offra en delay på det, tänker jag, men å andra sidan kan man nog få spejsiga effekter genom att köra kontrollsignaler genom tex fjäderreverb.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •