Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 218

Ämne: Dagens modulartips!

  1. #1
    Odd Bobs avatar
    Veteran

    Dagens modulartips!

    Skrev detta i en annan tråd först men inser att det här hör hemma i en egen tråd.

    Jag tänkte att vi här kan dela med oss av lite tips och tricks samt sköna idéer på patchar. Jag återkommer inom kort med lite ljudexempel på nedan experiment.

    VCO-Synkad Doepfer LFO (A145)
    Trevligt med A145 är att man kan synka den med en VCO. Gjorde nyligen detta och lät utsignalen från LFOn delas ned några gånger i en Clock Divider som sedan kopplades som klocka in i en A155, vilken i sin tur bla styrde CV1 på VCOn... En trevlig feedback loop där CV på varje pot på A155 styr både hastighet på sekvensen och tonen på VCO on (och LFOn). Låter man samtidigt LFOn (Sin out) styra PW på VCO samtidigt som man låter pulsvågen från VCO synka LFO erhålls sköna glitchar. Intressant är samtidigt då en av de neddelade pulsevågerna från LFOn passerar en slewlimiter och därefter modulerar cv2 på vco. Då erhålls ännu mer skön "göttma"!
    Senast redigerat av Odd Bob den 2010-11-02 klockan 21:02.

  2. #2
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    sjyst tråd för en rookie som mig!

  3. #3
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Då bara brutalbrottar jag in mig och visar en film på ett modulartips jag tycker är fint, analogbitcrushing. Fast egentligen är det väl sample rate reduction. Håll till godo:


    https://youtu.be/OffwevleYBM

  4. #4
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Kan nämna för den som inte orkar kolla att själva tricket i ovanstående film är att klocka en Sample and Hold-modul skitfort och köra audio genom den. På det viset hackas ljudet upp ungefär som i en digitalomvandlare. Sen kan du CV-styra klockan till S&H-modulen och på så vis variera din bitcrush.

    Här kommer ett annat trick jag gillar men som kanske är lite mindre användbart, mest coolt att det funkar faktiskt:

    https://youtu.be/y45CouMNgq0

    Om man låter en audiosignal styra pulse-width på en oscillator på högfrekvens kan man höra samma audiosignal på oscillatorns puls-utgång. Den ena kanalen är ljudet rent och den andra är pulsvågen pwm'ad av audio.

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det är samplingsratereduktion. Inte bitkross.

  6. #6
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Ja det är det. Det skrev jag också i beskrivningen ovan Vet inte varför jag envisas med att kalla det bitkross... Får skärpa mig!

  7. #7
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Om man inte har något högpassfilter kan man göra så här:
    Splitta insignalen till två
    Kör den ena genom ett lågpassfilter
    Patcha LP-utgången till en mixer
    Ta den andra insignalen och (kanske, kanske inte, beroende på LPF utgångspolaritet. Testa) kör den genom en analog inverterare
    Patcha den utsignalen till mixerns andra ingång
    Ställ sedan mixerns två nivåer tills det blir HPF på mixerns utgång.
    Häpp!

    (detta funkar pga att LPF -1 = HPF)
    Senast redigerat av Erik G den 2010-11-05 klockan 13:44.

  8. #8
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Om man bara har en VCO men vill låta som oscillatorsynk gör man så här:
    Koppla VCO -> VCF -> Dist
    Mycker resonans i filtret
    Modulera cutoff
    Voila!

    (detta funkar pga att resonansen klipps och ger i princip samma vågform som oscillatorsynk)
    Senast redigerat av Erik G den 2010-11-05 klockan 13:41.

  9. #9
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Om man inte har någon ringmodulator gör man såhär:
    Osc 1 och osc 2 kopplas till en mixer, lika nivåer
    Mixerns utgång till en dist
    Eventuellt VCF efter disten
    Klart!

    (detta funkar pga funktionsteori som jag inte orkar dra nu :-)

  10. #10
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Spelbart brus och ton med variabel mängd brus:
    Koppla brus till CV in på VCO
    Variera modulationsdjupet, alltså mängden CV
    Spela!

  11. #11
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man inte har något högpassfilter kan man göra så här:
    ....
    Bra tips Erik G, här kommer en video


    https://youtu.be/cVxP4lFh4OI

  12. #12
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Sherman Filterbank simulering med Nord Modular G2
    Med nord modular kan man med fördel låta utsignalen från en OSC passera ett lpf och åter kopplas till att modulera shape på oscillatorn. Då erhålls ett skönt övertonsspectra som ibland kan liknas med det man åstadkommer med en Sherman Filterbank...

  13. #13
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Har man flera sequencers kan man ha rätt kul också.

    T ex skicka gate/trig från den ena till klockingången på nästa, instant blindoldfreak.

    Eller två som går på samma klocka. Den ena 16 steg och den andra 15 (eller vad som låter bra), använd gate från den ena och cv från den andra för mycket intressanta melodier.

    Ett tredje tips är att använda en VCLFO som klocka och återkoppla cv från sequencern till lfon för lite extra sväng i sekvensen.

  14. #14
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Vilka bra tips som kommer upp, skitkul! Fan, härmed lovar jag att göra ett videoklipp av varje tips som kommer här som jag har moduler till!

  15. #15
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    En trevlig liten grej man kan göra är, givet att man har en panner modul, är att modulera panningen med en oscillator. Det är sjukt snyggt. fetare stereobredd får man inte.

    Jag kommer inom kort att bygga en soundcloud med alla exempel jag talar om.

  16. #16
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    stryph: Tokfina videos! Jätte bra att se vad du gör liksom. En fråga... vad använder du för videokamera?

    Mvh
    Demokid

  17. #17
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Demokid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    stryph: Tokfina videos! Jätte bra att se vad du gör liksom. En fråga... vad använder du för videokamera?
    Tackar, kul med uppskattning! Jag kör en vanlig stillbildskamera med HD-videofunktion, en Casio EX-H10. Jag är inte riktigt nöjd med grynigheten men jag har inte så mycket bättre belysning dessvärre. Om det tar fart lite mer det här så köper jag nog en riktig filmkamera.

  18. #18
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En trevlig liten grej man kan göra är, givet att man har en panner modul, är att modulera panningen med en oscillator. Det är sjukt snyggt. fetare stereobredd får man inte.
    Ett problem med det är att om man har .com's pannermodul så brusar den nåt bedrövligt när man modulerar den så modulationsfrekvensen blöder igenom

  19. #19
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Modulationsfrekvensen blöder även igenom i G2an men det är lite av det sköna sound man erhåller. Om källan lirar med ngn del av resten av patchen blir det rätt skönt ändå. Men brusar det för mkt blir det kanske inte så snyggt.

  20. #20
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    keep on guys antecknar; A-Ö modtips från 99:an!

  21. #21
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En trevlig liten grej man kan göra är, givet att man har en panner modul, är att modulera panningen med en oscillator. Det är sjukt snyggt. fetare stereobredd får man inte.

    Jag kommer inom kort att bygga en soundcloud med alla exempel jag talar om.
    dum fråga.. med vad för sorts oscilator och varför blir det"fetare" än en LFO , som jag antar du inte menar..
    grymma tips

  22. #22
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Pehr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har man flera sequencers kan man ha rätt kul också.

    T ex skicka gate/trig från den ena till klockingången på nästa, instant blindoldfreak.

    Eller två som går på samma klocka. Den ena 16 steg och den andra 15 (eller vad som låter bra), använd gate från den ena och cv från den andra för mycket intressanta melodier.

    Ett tredje tips är att använda en VCLFO som klocka och återkoppla cv från sequencern till lfon för lite extra sväng i sekvensen.
    det där är en klassiker! gör det på evolvern hela tiden.. och snart på SAM-16

  23. #23
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Pehr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har man flera sequencers kan man ha rätt kul också.

    Ett tredje tips är att använda en VCLFO som klocka och återkoppla cv från sequencern till lfon för lite extra sväng i sekvensen.
    Beroende på vilken seq man har så kan man göra fler roligheter med VCLFO som klocka. Min MFOS 16-step seq återanvänder t ex clock-in när gatesignalerna skapas, d v s när jag modulerar klock-LFOns pulsbredd får jag variabla gatelängder, men med bibehållen takt.

  24. #24
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beroende på vilken seq man har så kan man göra fler roligheter med VCLFO som klocka. Min MFOS 16-step seq återanvänder t ex clock-in när gatesignalerna skapas, d v s när jag modulerar klock-LFOns pulsbredd får jag variabla gatelängder, men med bibehållen takt.
    Ja, det är klart. klockan och signalen från U5 ANDas ihop och blir gate-bussen.

  25. #25
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Tweakade lite i stunden... Blev rätt ok!



    http://soundcloud.com/oddbob/smuttispatch
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	smuttis.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	94,2 KB 
Id:	26417  
    Senast redigerat av Odd Bob den 2010-11-10 klockan 21:03.

  26. #26
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Provade de patchförslag Erik G kom med som innehåller dist men de moduler jag har dög inte till dem... Kommer annat istället. Erik G: Borde det inte duga med .coms signal processor Q125 eller instrument interface Q118?

  27. #27
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag gjorde ett låtsas-eko istället:

    https://youtu.be/bns8iuRXPQc

    Nu så.
    Senast redigerat av stryph den 2010-11-12 klockan 08:45. Anledning: Fel video av nån knasig anledning.

  28. #28
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Provade de patchförslag Erik G kom med som innehåller dist men de moduler jag har dög inte till dem... Kommer annat istället. Erik G: Borde det inte duga med .coms signal processor Q125 eller instrument interface Q118?
    För att göra vadå?

  29. #29
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    För att dista till ringmodpatchen t.ex. Kom på att jag ska testa clippern också.

  30. #30
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    En grej jag körde på nordmodularen, men även fungerar bra med Doepfer A-155. Klocka sequencern med en pulsvåg från en oscillator några oktaver upp. Använd sequencerns output som vågform. Vips så har du en wavetableoscillator med åtta steg tillgänglig (A-155).

    Har man en A-155 och kör på nedre raden av rattar så kan man stoppa in vad som helst på ingångarna som skickas via rattarna, vips så har du wavetables som moduleras konstant.

  31. #31
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En grej jag körde på nordmodularen, men även fungerar bra med Doepfer A-155. Klocka sequencern med en pulsvåg från en oscillator några oktaver upp. Använd sequencerns output som vågform. Vips så har du en wavetableoscillator med åtta steg tillgänglig (A-155).

    Har man en A-155 och kör på nedre raden av rattar så kan man stoppa in vad som helst på ingångarna som skickas via rattarna, vips så har du wavetables som moduleras konstant.
    Strålande tips!

  32. #32
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Är dina sågtänder/sinusar/triangelvågor för perfekta? Vill du ha dem hackigare? Ok, du behöver följande.
    Två oscillatorer samt en sample and hold.

    Oscillator ett, vågformen som låter för bra. Säg sågtand.
    Oscillator två, synkad från osc1. Smal pulsvåg, skall trigga S/H precis, men inte mer.

    Så in med osc1 som källa i S/H, klocka S/H från osc2. Styr bägge osc med samma CV, men variera hur många oktaver ovan osc2 ligger jämfört med osc1. Utresultatet blir en lite lagom bitreducerad avsampling av osc1, dvs en taggigare vågform med diverse övertoner. Kan låta som t.ex. nintendogrejer.

  33. #33
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Här kommer en modulär vocoder av enkelt snitt!


    https://youtu.be/EzEUbiwoopo

  34. #34
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    najs!
    hur har du kopplat den?
    man måste väl ha en envelopföljare va?

  35. #35
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Ja man behöver en envelopeföljare, det finns i .com's instrumentinterface Q118.

    Det är kopplat så här:

    MonoMachine trummor in i Q107 filter
    Bandpass ut ur filtret och in i Q118 instrument interface
    Det blir analys-sektionen

    MicroKorg ackord in i Q107 filter
    Bandpass ut ur filtret in i en VCA
    Det är syntes-sektionen

    Envelope ut ut Q118 från analys-sektionen in som styrning
    till VCA'n i syntes-sektionen.

  36. #36
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    måste du koppla MM genom ett filter i analysdelen då?
    Jag menar det finns ju inte så mycket att analysera, bara ett enda band, eller?

  37. #37
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag skulle väl kunna hoppa över filtret i analysdelen men eftersom det är så en vocoder fungerar så blir det ju mer rätt så. Det blir dessutom rätt mycket "envelopande" om man inte filtrerar.

    En grej jag inte visade är att om man sveper analysfiltret kan man ändra rytmen på syntesdelen när man växlar mellan baskagge och hihats typ.

  38. #38
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    jag måste bygga en envelopföljare...

  39. #39
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att dista till ringmodpatchen t.ex. Kom på att jag ska testa clippern också.
    Bättre med en stomp box dist.

  40. #40
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En grej jag inte visade är att om man sveper analysfiltret kan man ändra rytmen på syntesdelen när man växlar mellan baskagge och hihats typ.
    har du provat att synka MM med en analog seq och sen styra analysfiltret med dess cv ?

  41. #41
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Pehr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    har du provat att synka MM med en analog seq och sen styra analysfiltret med dess cv ?
    Nej, det kanske kan vara intressant. Får bli uppföljningsvideo

  42. #42
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En grej jag körde på nordmodularen, men även fungerar bra med Doepfer A-155. Klocka sequencern med en pulsvåg från en oscillator några oktaver upp. Använd sequencerns output som vågform. Vips så har du en wavetableoscillator med åtta steg tillgänglig (A-155).

    Har man en A-155 och kör på nedre raden av rattar så kan man stoppa in vad som helst på ingångarna som skickas via rattarna, vips så har du wavetables som moduleras konstant.
    Här kommer en film på det:

    https://youtu.be/h5z8X5SW7pM

  43. #43
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    mina MFOS seq klarar inte av så höga frekvenser, kasst ingångssteg direkt in i en inverter,
    men kleen är desto raskare med sånthär. Med den kan jag även använda gate-signalen för konstiga harmonier

  44. #44
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här kommer en film på det:

    https://youtu.be/h5z8X5SW7pM
    Hade varit schysst med en statisk ton istället så man kunde höra hur vågformen ändras.

  45. #45
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Just det Erik G, det har du rätt i... Kom på en del andra saker också som skulle kunna utöka exemplet lite. Får göra en till video på det!

  46. #46
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    om man hade haft en seq med CV in för varje steg skulle man ju kunna morpha lite bättre
    koppla på en massa lfoer på ingångarna bara.
    finns det nån sån? vet bara att wintherstormer sequencern gör det...

  47. #47
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Pehr: Doepfer A-155 gör det på nedre raden i sequencern.

  48. #48
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här kommer en modulär vocoder av enkelt snitt!
    Det där skall jag testa, fast jag tror jag kan få till en fyrbandsvocoder med mitt system faktiskt. Dubbla trippelbandpassfilter och dubbla multimode-filter...

  49. #49
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Det snoiga är att hitta tillräckligt med envelopeföljare, jag har bara två om man räknar med freqboxen

  50. #50
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Dubbla envelopföljare från döppe, samt en MATHS, där har jag fyra envelopföljare.

  51. #51
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Damn! Dåså Posta gärna resultatet!

  52. #52
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Här kommer lite exempel på hur man kan åstadkomma logik utan att ha några logikmoduler


    https://youtu.be/vBnkDB_Xvac

    Jag kör AND, OR och XOR. XOR var lite knivig att få till men det gick med hjälp av en extra AND som kopplar ur signalen från en OR...

  53. #53
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Testade att göra en trebandsvocoder idag, fungerade finfint.

  54. #54
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av peppe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    dum fråga.. med vad för sorts oscilator och varför blir det"fetare" än en LFO , som jag antar du inte menar..
    grymma tips
    Jo, men modulerar ju med samma hastighet som pitchen... med ett spektra samma som klangfärgen på soundet... Det blir lite som AM men PAN AM... Hmmm bra bandnamn... PANAM Kanske svarade jag inte nu...

  55. #55
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade att göra en trebandsvocoder idag, fungerade finfint.
    Fränt! Inspelning?

  56. #56
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ingen inspelning tyvärr. Fuskade lite och körde med dubbla multimode-filter för att splitta signalerna i frekvensband, men det lät finfint. Får se om jag orkar spela in idag.

  57. #57
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Allright, nu har jag spelat in.

    1. Trummor från 606:an - http://c64.org/~jgb/modvoc/trummor.mp3
    2. Synt från modular - http://c64.org/~jgb/modvoc/synt.mp3
    3. Vocoder med multimodefilter - http://c64.org/~jgb/modvoc/multimodevocoder.mp3
    4. Vocoder med tre bandpassfilter - http://c64.org/~jgb/modvoc/bandpassvocoder.mp3

    Vocoderklippen är någon minut långa, varierar en del med filterinställningar och annat efter ett tag i dem. Kör exempelvis ett vocodat band i taget så man kan höra mer exakt vad det är för delar i de tre banden.

    Här var det perfekt att ha en MATHS som envelopföljare, då kan man variera hur snabbt envelopen skall följas. MATHS fick ta hand om de två översta banden så att jag kunde variera följsamheten mer efter frekvens i trumloopen, medans Doepfers A-119 fick jobba på de mer basiga inslagen pga att den redan är inställd för det.

  58. #58
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    juste !


  59. #59
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Damn, skulle inte ha stängt ner inspelningen! Drog på lite resonans på trippelresonansfiltren, och satte igång LFO:erna till att svepa frekvensband på det på analys och syntes-filtren. Jäklar vad gott det låter!

  60. #60
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Pratar lite för mig själv här, men jag spelade in när det sveps för fulla muggar med LFO:er också. Låter härligt!

    http://c64.org/~jgb/modvoc/bandpassvocoder-lfo.mp3

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •