Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 133

Ämne: Mixa bra trots dålig lyssning?

  1. #61

    Redaktör
    Återigen, för att förtydliga: jag tycker att det är en stor skillnad mellan att säga

    1) Generellt sett gör man bättre mixar om man har bra lyssning än med dålig, och
    2) Det är en myt att det går att göra bra mixar med dålig lyssning och det stämmer inte alls.

    #1 tror jag ingen argumenterar mot. #2? Mer tveksamt. (Och 1b, "Generellt sett gör man bättre mixar snabbare och lättare med bra lyssning än med dålig" tror jag inte heller någon opponerar sig mot.) Och jag förstår fortfarande inte riktigt om Volantiz menar 1 eller 2.

  2. #62
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu tycker jag vi börjar komma någon vart. Det här är precis vad jag tycker är relevant att diskutera.
    Trista är att för den typen av rum (vilket förmodligen är rätt representativt för obehandlade/marginellt behandlade rum som används av "sovrumsmusiker") är ju diskussionen på sätt och vis redan över. Göra en lika bra och välbalanserad mix som i en professionell studio går inte, oavsett hur duktig mixare du är, eftersom du inte kan lita på vad du hör, och inte kan anpassa dig, eftersom förutsättningarna ständigt ändras.

    Sen är ju frågan, hur bra mix kan man göra i det rummet om man är riktigt skicklig? Hur stor roll kommer det spela om lyssnaren ändå sitter i ett ruttet rum med ruttna högtalare? Men det är ju något av en annan diskussion.

    Andra intressanta frågor är ju t ex: Om jag gör klubbmusik, avsedd att spelas på PA. Bör jag då mixa i monitorer eller i ett PA?

  3. #63
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag tycker du väger in för mycket universitetsmässigt överdrivet tes vs antites-tänk FM, i många av dina inlägg. Det blir lite skäggigt. Mer rock'nroll är önskvärt. Bara min jordnära åsikt.

  4. #64
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och jag förstår fortfarande inte riktigt om Volantiz menar 1 eller 2.
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt det som dålig lyssning döljer kan man helt enkelt inte lära/vänja sig fram till att höra. Helt omöjligt.
    Tycker absolut det lutar åt 2...

  5. #65
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Just pga det som tråden diskuterar så har jag valt bort att ha monitorer hemma, jag kör enbart på hörlurar och en hemmastereo om det är nån mer än jag som ska lyssna samtidigt.... mest pga att jag inte har möjlighet att akustikbehandla rummet...

    Dock så vet jag hur jag ska lägga upp ljuden så dom inte krockar så mkt, det måste jag för jag inte har mer än hi/lo eq på min mixer...

  6. #66

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trista är att för den typen av rum (vilket förmodligen är rätt representativt för obehandlade/marginellt behandlade rum som används av "sovrumsmusiker") är ju diskussionen på sätt och vis redan över. Göra en lika bra och välbalanserad mix som i en professionell studio går inte, oavsett hur duktig mixare du är, eftersom du inte kan lita på vad du hör, och inte kan anpassa dig, eftersom förutsättningarna ständigt ändras.
    Jepp.

    Sen går det ju att styra upp akustik med ganska enkla medel, om man verkligen vill mixa hemma.

    Sen är ju frågan, hur bra mix kan man göra i det rummet om man är riktigt skicklig? Hur stor roll kommer det spela om lyssnaren ändå sitter i ett ruttet rum med ruttna högtalare? Men det är ju något av en annan diskussion.
    Jepp. Det finns ju generella svar på en del av de här frågorna, men det är inte särskilt svårt att hitta undantag (tex om man ger ut sina grejer på hemmaduplicerade kassettband är förmodligen bäst tänkbara lyssning rätt bortkastat).

    Andra intressanta frågor är ju t ex: Om jag gör klubbmusik, avsedd att spelas på PA. Bör jag då mixa i monitorer eller i ett PA?
    Jepp (igen). Det var det jag försökte komma till innan, att det spelar roll vad för slags musik man gör och att det inte nödvändigtvis finns en lyssning som är bäst till allt.

  7. #67

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker du väger in för mycket universitetsmässigt överdrivet tes vs antites-tänk FM, i många av dina inlägg. Det blir lite skäggigt. Mer rock'nroll är önskvärt. Bara min jordnära åsikt.
    Senast redigerat av false messiah den 2010-10-28 klockan 18:56. Anledning: peeeeaaaace!

  8. #68
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    peace!
    Senast redigerat av PF den 2010-10-28 klockan 19:38.

  9. #69
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JävelPersson:

    Pratar du med mig eller Volantiz eller båda?
    Lite av varje tror jag

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen förstår jag inte riktigt delen om folkmusikgitarristen, menar du att stampet är läckage eller att det ska vara med? Eller tolkar jag dig rätt om jag tror du menar att fullrange alltid är önskvärt för att kunna veta vad man håller på med? Före det kan ju ligga något i det :-)
    Precis det jag menar.

    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detalj bara.. om man nu sitter å mixar en hel del (då inte bara sina egna saker) så klipper man oftast bort just sådant av ren rutin även om man inte hör det.. högpass-filter är en av mixteknikerns bästa vänner
    Tror att jag förstod din poäng rätt bra Men jag menar inte att man ska höra så mycket som möjligt bara för att kunna skära utan för att kunna ta ett medvetet beslut. Det är ju lika illa att skära bort fötterna från gitarristen (:kakaa som ren rutin om man inte har med botten, om man faktiskt vill ha med det för att förstärka närvaron.

  10. #70

    Veteran
    När jag åker för att mastra så har dom i studion ett par Focal modell dyrare än min Saab.
    Jag kan säga att det låter allt annat än dåligt i dessa högtalare, dom är avslöjande och väljudande.
    Rent nöje att mastra, plus att "min" mastringskille är skittrevlig och duktig.

    En poäng är nog att det gick fint att göra bra mixar i NS10(Och det funkar fortfarande), så det behöver inte alltid vara överdrivet bra lyssning om man säger så....


    Lite svenskt kanske, lagom bra... eller nåt

  11. #71
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Tror ärligt talat att rumsakustiken är viktigare än högtalarna som sådana. Jag tror att man i ganska lång utsträckning kan lära sig att anpassa sig till det mesta, så länge det beter sig likadant hela tiden.

  12. #72

    Redaktör
    ...över en viss gräns iallafall. Rent fysiskt måste det ju flyttas en del luft om man ska ha med hela registret, men absolut medhåll till den generella punkten om rummets påverkan.

  13. #73
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, eftersom alla inte har möjlighet att skaffa top-of-the-line-lyssning så tycker jag det är intressantare att diskutera:

    1) vad kan man lösa på andra sätt? (tex lyssna på flera ställen)
    2) vad finns det för alternativ? (låta andra mixa, mixa på ett ställe med bra lyssning, mastra och hoppas på det bästa)
    3) vad kan man fixa själv? (akustikbehandling, vilken slags lyssning behövs för olika sorters produktion/genrer)
    Jag hoppas just nu främst att vi får bort det där påhittet om att kvaliteten på ens lyssning inte ska spela någon roll. Om inte annat så blir det nu lätt att peka med hela handen mot den här tråden nästa gång ett sådant påstående dyker upp. Eller kanske ännu hellre mot en framtida tråd med lite mer fakta och mindre NEJNUJÄVLAR

    Sekundärt så vore det jättefint om det nu efter det här dras igång en serie av just sådana diskussioner som du nämner. Gärna i nya trådar för ordningens skull

  14. #74
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nu väntar jag bara på att Volle skall peka på inläggen som säger att kvalitén på ens lyssning inte spelar någon roll, för några sådana inlägg har inte jag sett här.

  15. #75

    Redaktör
    Heh, precis vad jag också undrade över.

  16. #76
    ole
    ole är inte uppkopplad
    oles avatar
    Veteran
    för min del ser jag det som såhär: jag gör det bästa jag kan med det jag har. Just nu mixar jag i lurar (k240s) och a/b:ar med ett par PA-högtalare (med ickefunktionella tweeters...) i ett obehandlat rum. inte så mycket klarhet och man får rota en hel del... men det funkar ju, och jag har inte råd/möjlighet att få tag i bättre. ska dock jobbba på akustiken.

    det jag försöker komma till är väl nåt slags "man gör väl så gott man kan"-jox. dock kan det kännas begränsande att inte ha bra grejer!

  17. #77
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Efter att läst allt undrar jag om det inte är lika bra att slå hål på myten om att det inte går att mixa i lurar? Det måste ju vara så nära perfekt akustik man kan komma, nämligen noll. Så länge man "kan" sina lurar så borde det väl inte vara nån skillnad mot att kunna sina högtalare? Det blir definitivt inga reflexer eller annat akustiskt bråk. Sen är det klart att det inte låter lika dant när man spelar upp det i en Hifi anläggning, men det blir det ju inte med hundratusenkronors monitorer heller. Ska vi säga att lurar är bäst nu, eller?

  18. #78
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Den gode Bruce Swedien tycker väl närmast att man inte ska använda lurar alls, nästan, förutom för medhörning när man lägger sång eller så. Men som gammal hemstudioräv som bor i lägenhet måste jag säga att för mig funkar det väldigt bra med lurar. Flera av mina låtar har gjorts så, och jag presenterar dem till och med för andra ibland innan jag hört dem i högtalare. Med just AKG K240 tycker jag att soundet blir som jag tänkt mig, men det här är naturligtvis inga proffsreleaser eller så. Så yes, lurar för hemmabruk - klart användbart.

  19. #79
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu väntar jag bara på att Volle skall peka på inläggen som säger att kvalitén på ens lyssning inte spelar någon roll, för några sådana inlägg har inte jag sett här.
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Heh, precis vad jag också undrade över.
    Jag vill gärna inte peka ut någon, så nej. Senast något sådant skrevs var däremot för två dagar sedan. Det här började som ett svar på just en sådan kommentar. Det var knappast första gången jag reagerat på något sådant häromkring.

  20. #80
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    ---

  21. #81
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Att säga A utan att säga B är skumt Volle.

  22. #82
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Ok.. jag tog bort mitt korta svar till donfuego eftersom jag inte har tid att skriva någon vettig förklaring till varför hans inlägg är så gott som totalt felaktigt.

  23. #83
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Vet inte om man vågar hoppa in här men jag gör ett ödmjukt försök. Tycker nog som PF i den meningen att en bra mix(objektivt sett) är resultatet av många faktorer men om man bara pratar högtalare/hörlurar nu så är det ett redskap för att nå dit på smidigaste sättet.
    Därför kan jag uppleva att inte de mest väljudande högtalarna kanske är grejen, utan de som får en att sätta balansen mellan nivåer och frekvenser bra. Det kan tex vara som i PF´s fall ett par AKG K240.

    Sen tror jag också att beroende på vart man är i mixskedet så kan man behöva lite olika lyssningar. Adam A7 tex känns svåra (enligt mig)att få till balansen mellan bas-mid-diskant men de känns väldigt högupplösta och definierade, vilket kan vara bra om man vill in och peta på detaljer. Sen går det ju förstås att disskutera huruvida en duktig mixtekniker jobbar jämfört med någon som mig tex. För honom är det klart lättare att få till helheten i tex A7orna och har sedan dessutom möjligheten att finslipa och få till det där sista lilla extra med dessa monitorer. Som lekman så är man nog förtjänt av att inte gapa över förmycket och välja så frekvensmässigt jämn lyssning som möjligt framför detaljrikedom. Sen vill jag passa på att ge PF beröm för Neurobash remixen som jag ofta använder som referens när jag själv sitter och försöker.

  24. #84
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Går ju jättebra att mixa i lurar, om man tänkt sig att mixen enbart ska lyssnas på i lurar.

    Problemet är att man i lurar bl a får perfekt kanalseparation, något som man aldrig får via högtalare, eller när ljudet ska ut i luften å vända på något vis. Det gör att man bl a inte alls kan bedöma utsläckningsfenomen och liknande. (går väl i o f s delvis att komma runt med att variera med mono-lyssning). Så, t ex, ett spår med 180gradig fasförskjutning mellan höger och vänster kanal kommer låta normalt i lurar, men kommer att bli i stort sett tyst över högtalare...

  25. #85
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tack för det From! Den är jag rätt nöjd med, var kul att göra.

    Volantiz: Nu gjorde du det igen. 'Jag orkar inte skriva men ni har fel' säger ju ingenting. Tala ur skägget. Själv har jag fått saker spelade i P2, P3 och P4 så jag måste göra något rätt.

  26. #86
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Över 3000 lyssningar på Chinese Restaurant också, måste jag ju lägga till. http://soundcloud.com/bitleytm - bedöm mixningen på den, går att ladda hem den. Ska berätta hur den är mixad sen. Shoot!

    edit, här kommer the direct länk;

    http://soundcloud.com/bitleytm/chinese-restaurant-1
    Senast redigerat av PF den 2010-10-29 klockan 15:24.

  27. #87
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Bra tråd!

    Jag har olika lyssning beroende på uppgift. Gör många låtar med mina koss portapro, de sitter skönt (och svalt) på öronen, och ger en väldigt "engaging" frekvenskurva. Däremot är de lika högupplösta som en peavey-gitarrförstärkare, och ger skev balansindikation... Mixar i mina emes + k240m, kompabilitetscheck i mikrohögtalare (mono) och kontrollerar lågbas i vardagsrummet. Idealiskt sett skulle jag vilja ha fullrange i kontrollrummet, men det är för tillfället omöjligt.

  28. #88
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    PortaPro är förskönande och gör att man mixar bort sig totalt.

  29. #89
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Precis som väldigt många "monitorer"...

  30. #90
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Fö. kan man ju se det som att de bästa mixgubbarna kanske är de som har sämst hörsel vilket gör att de behöver extremt detaljerade högtalare.. Hur är det egentligen med hörseln PF?

    Ska in och lyssna.

  31. #91
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tror den är på topp faktiskt... Därmed inte sagt att mina mixar är på samma nivå... Inte alls. Herregud. Men ibland är jag extra petig, som med "Fashion Report", ligger på youtube numera - http://youtube.com/bitleytm. Den som vill kolla kan hitta det hela lätt...

    edit. förflyttad från iphone och kan direktlänka lättare;

    fashion report - http://www.youtube.com/bitleytm#p/u/13/O7jE3NxR84o
    Senast redigerat av PF den 2010-10-29 klockan 15:22.

  32. #92
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    bedöm mixningen på den, går att ladda hem den. Ska berätta hur den är mixad sen. Shoot!
    Kan du verkligen lova att du inte blir sur eller så om jag eller någon annan här skriver ett ärligt svar på det? Och är du säker på att du verkligen vill veta?

  33. #93
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Såga på du, kör hårt. Det är hundratals som älskar den så om någon hatar & dissar den är det väl lugnt. Ärligt talat ser jag det som lärorikt och bra med vettig input. Hur ska man annars komma vidare framåt liksom?
    Senast redigerat av PF den 2010-10-29 klockan 15:48.

  34. #94
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Fast älskar de låten eller mixningen???

  35. #95
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    För mig är det väl en helhet. Man kan väl aldrig gilla något som är åt pipan mixat, eller så kan man det kanske. Personligt, personligt...

    Själv är jag iofs nöjd med låten. Men blir man någonsin 100% nöjd med alla detaljer i sin musik?

  36. #96
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PortaPro är förskönande och gör att man mixar bort sig totalt.
    Min låt "We Cannot Go To Sleep" som var med på 99klubb-skivan för ett par år sedan både gjordes och mixades till 95% i dessa lurar. Övriga 5% stod Cutting Room för när de mastrade. Sen är det klart att de är ett par "för sköna lurar som lurar" men de ger skön lyssning.

  37. #97
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jo jag gillar den men jag mixade bort mig med mina, mina mixar blev för diskantspretiga liksom. Skulle vilja ha ett par nya kuddar till mina ppro, gillar lurarna som fasen annars.

  38. #98
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Jag gillar också portapro - i rätt sammanhang. Lyssnar jag på dem i hemmets lugna vrå stör jag mig på att de luddar till allt och färgar klangen en hel del så det är uteslutet, men om jag är ute och promenerar så gör den färgningen susen. Dessutom gör bakgrundsljuden utomhus att jag inte märker den dåliga upplösningen. Alltså: för min del så är de olyssningsbara hemma, men toppen på promenaden. Jag skulle aldrig våga mixa i ett par sådana.

  39. #99
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Så mao, Koss PP = mixa dåligt i bra lyssning? Som generell regel alltså...

  40. #100
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hehe.

    Här är en alternativ videomix av låten Chinese Restaurant, lite kortare också. Bedöm gärna, återigen! Mixen gjordes för ett senare Youtube-klipp angående refillsen. Tillåter mig att passa på att berätta att refillet har blivit enormt uppdaterat nyligen - och även nu prissänkt till $65, så cirka 400:- för hela Fairlight, Prophet, JX och trumrefillsen jag gjort - allt är inbakat nu och refillet väger nu 1,2 Gb packat. Kolla gärna den numera också uppdaterade zajten på http://bitley.laconicsounds.net. Rock on!

    http://soundcloud.com/bitleytm/chinese-restaurant-video-mix

  41. #101
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    öh..
    Senast redigerat av From den 2010-10-29 klockan 16:56. Anledning: Blev inget citat så jag gör om...

  42. #102
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det stämmer hur självklart som helst! .. men jag kan samtidigt utan minsta lilla tvekan absolut garantera att det låtit ännu värre om de gjort samma mixjobb med lyssningen från min gamla hobbyhörna för 15 år sedan även om de haft i övrigt samma utrustning OCH även om mixteknikern i fråga nu vant sig vid den lyssningen under de senaste 50 åren OCH om de nu skulle pressa upp de stackars mixarna till samma ljudstyrka som de nu gjorde. Och hör sen! <3
    Tror du har rätt i detta, men för någon som inte är Mutt Lange och Pete(eller vad han nu heter) kan det lika gärna vara precis tvärtom. Att det helt enkelt blir svårare med bättre utrustning. Det är med samma sak som rådet en del mixgurus ger att strunta i att EQa om du inte vet vad du håller på med, det blir oftast bättre om man inte anvämder EQ alls eftersom du ges möjligheten att förstöra mer än du gör nytta. Man får väl gissa att de flesta överlag gör ett bättre jobb med bättre utrustning.

  43. #103

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill gärna inte peka ut någon, så nej. Senast något sådant skrevs var däremot för två dagar sedan. Det här började som ett svar på just en sådan kommentar. Det var knappast första gången jag reagerat på något sådant häromkring.
    Jag har aldrig sätt någon som sagt att lyssningen inte spelar någon roll, eller att bättre lyssning inte skulle vara att föredra. Däremot är det ju en relativt vanlig åsikt att det går att göra bra mixar utan perfekt lyssning.

    Men det är ju ganska stor skillnad mellan de två åsikterna. Dvs, att det är möjligt att göra bra mixar utan bra lyssning (tolkat som studioklassade monitorer och akustikbehandlat rum hos mig) vs att det är lättare med det. Det kan ju definitivt diskuteras vad förutsättningarna är för bra mixar under ickeperfekta förhållanden, men det är långt ifrån att säga att kvaliteten på ens lyssning inte spelar någon roll.

  44. #104
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har aldrig sätt någon som sagt att lyssningen inte spelar någon roll, eller att bättre lyssning inte skulle vara att föredra. Däremot är det ju en relativt vanlig åsikt att det går att göra bra mixar utan perfekt lyssning.

    Men det är ju ganska stor skillnad mellan de två åsikterna. Dvs, att det är möjligt att göra bra mixar utan bra lyssning (tolkat som studioklassade monitorer och akustikbehandlat rum hos mig) vs att det är lättare med det. Det kan ju definitivt diskuteras vad förutsättningarna är för bra mixar under ickeperfekta förhållanden, men det är långt ifrån att säga att kvaliteten på ens lyssning inte spelar någon roll.
    ...din tur då att definiera "bra" mixar

  45. #105
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Det är ju också skillnad på mixning och mixning...

  46. #106
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Tycker att mixen är bra, hela ljudbilden känns trygg och tydlig. Bra jobbat!

  47. #107
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    FLAC\AIFF\WAV kan man köra mixat vitt\rosa brus som referens på grejjer flerkanaligt i seq kanske ??
    - med distinkt tydlighet med efx etc som reference ?

    det finns för många platter som låter helvete bara man trycker play i en spelare - som anses vara THE REAL SHIT REFERENCE..

    YELLOW e ju bara ett band i raden .. låter ju helvete om det hela .. men jag har kanske fel lyssning på min hårdvara .. skulle inte tro det dock!


    det e ju som att köra dub på rocklåder och vise versa lixom
    - var sak på sin plats ..
    - nåt generellt "bra-allt-i-ett-kit" som låter bra för ALLT kommer fan inte funka tror jag!
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-10-29 klockan 22:26. Anledning: ungefär som att köra HI-END HIFI .. för classicMuzak\JAZZ\ROCK .. e bygda för proposeMAKERS väldigt ofta

  48. #108
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    BtW
    - det viktigaste för min del med tydlighet är och förblir transienterna .. ska vara snappy - då allt jag bygger på e taktbaserat .. sloppy shit funkar inte även om låderna e ljudande & tydliga annars i frekvenser sett.. helt olika spektrum lixom över lag X\Y axel och vill ha den linjär gärna i diagrammet!

    sen bra dynamic fullrange på Z-plane i diagrammet 30-18K Hz .. vissa monitorer gör att man mixar fel helt klart!!
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-10-29 klockan 22:39. Anledning: -- så mkt mer har jag inte att säga här =)

  49. #109
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    BtW
    - det viktigaste för min del med tydlighet är och förblir transienterna .. ska vara snappy - då allt jag bygger på e taktbaserat .. sloppy shit funkar inte även om låderna e ljudande & tydliga annars i frekvenser sett.. helt olika spektrum lixom över lag X\Y axel och vill ha den linjär gärna i diagrammet!

    sen bra dynamic fullrange på Z-plane
    ...så du är ingen fan av subbar?

  50. #110
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    nej jag kör 2x 8" hellre ..
    -- mono sub e för luddiga över lag -- ger bara nån kvasibotten, men jag har i o f s inte hört någon bra dylare som jag troligen endå inte har råd med


    \\ ska man köra panorerad sub funkar inte grejjerna ändå .. eller chordBasar .. e ofta bara 3 POINTS system jag har råd med
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-10-29 klockan 22:52. Anledning: man kan faktisk panorera basar -- även om många glömmer bort det ?

  51. #111
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ja de ska helst hänga ihop - eller stå nära... Närfält + sub är ett aber

    ta-ommph ta-oommph ta-ommphh

  52. #112
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    jo

    jag kör närfälts 8" dock på en matta \ lurar lite halft avknäppta på örat -- men jag vet att jag e knäpp även och jag ska inte skriva i denna tråd egentligen .. tog ju bort mina gamla\tidigare inlägg även ju

  53. #113
    bakKbone
    bakKbone är inte uppkopplad

    Senior
    jag håller med "wavy gravy ggr 3" (kallback,a.k.a.) här: det är mellanregistret som är viktigast. om man har ett par snärtiga mindre högtalare som är exakta i mitten så kan man komma ganska långt.. folk snöar in på basen och jag tror att många hade gjort bättre mixar i om de lyssnade där det händer istället.. Det är enklare att ta bort, addera och komprimera i "ytterändarna" (frekvenser) för en mastringsgubbe än att skapa eller pussla ihop mitten som skevar isär.. d.v.s. om inte "tidsdomänen" är 100 så kan hela mixen vara körd, men en för "mörk" eller "ljus" mix är mindre problem. Kommer inte mixa i lurar någonsin igen, jag tror att man skadar hörseln på riktigt + att det är jobbigt och svårt. ska skaffa ett par typ "mixcubes" eller "auratones" av det skäl som står ovan.. Jag har ett par dynaudio bm12 som är fett bra men i ärlighetens namn skulle en snabbare högtalare med mindre bas passa bättre i mitt lilla rum (3.2 * 3.5) därför funderar jag på komplettera med mixcubes eller liknande (ingen cross-over = exakt mellanreg.)
    Senast redigerat av bakKbone den 2010-10-29 klockan 23:36.

  54. #114
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Nu när koncepten har prövats och trätts och vi har konstaterat att 99% av oss ändå inte har råd eller utrymme till "rätt lyssning" vore det ju gött med lite faktiska tips på hur man kan uppnå bästa möjliga mixning på våra skitsystem där vi sitter i våra skitrum. Kanske det finns några bra tumregler. Hur gör ni?

    PS. Kanske hör hemma i en ny tråd så jag skapade en: http://www.99musik.se/showthread.php...-lyssning-quot
    Senast redigerat av donfuego den 2010-10-30 klockan 00:00. Anledning: OT

  55. #115
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...tips och tänkvärda saker om att mixa i lurar!

  56. #116
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    det viktiga spannet e typ 65Hz till 10K tycker jag då, med transient tydlighet

    (som vi e rätt känsliga för)
    250-400 Hz låter spark i burken & 4.5 till 7K Hz åter vasst och tröttsamt om man överarbetar det

    där e rock-låder o PA jävligt bra att förstärka skiten tror jag!!

    runda\smyg av allt:
    under 35 Hz då det e bara energi och drar mest ström till egentligen ingen nytta mer än till kråkerna
    allt över 18K Hz är för fladdermöss som ekolokerar \ navigerar fel i mitt tycke
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-10-30 klockan 00:21.

  57. #117
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden

    circulera ↑↑ ↓↓ då jag kör Quad ibland

    sen finns det ju
    → BINAURAL PLAY BACK \ RECORDING och eller QUAD
    → stereo e bara MONO-2-MONO \\ back-2-back egentligen med lite shifted överhörning från ett håll framifrån ...







    men detta e ju devil's sea egentligen med QUAD!
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-10-30 klockan 00:48. Anledning: 4 x fullrange .. det funkar inte i Ω~ då man panorerat saker olika .. går inte med mono x 2 | det vill säga STEREO

  58. #118
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    kan förklara lite närmare lite snabbt då det e så jävla OT så man åker på en smäll snart
    .. man kör med 4 fullrange-kanaler ut till högtalare .. som man kan panorera emellan & mixa med och be~blanda
    .. du sitter då i mitten och lyssnar på allt
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-10-30 klockan 01:01. Anledning: D.V.S du måste då ha 2 x 2 dyra monitorer!

  59. #119
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu när koncepten har prövats och trätts och vi har konstaterat att 99% av oss ändå inte har råd eller utrymme till "rätt lyssning" vore det ju gött med lite faktiska tips på hur man kan uppnå bästa möjliga mixning på våra skitsystem där vi sitter i våra skitrum. Kanske det finns några bra tumregler. Hur gör ni?

    PS. Kanske hör hemma i en ny tråd så jag skapade en: http://www.99musik.se/showthread.php...-lyssning-quot
    <3

  60. #120
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Volantiz: Det blev lite fel här :-)

    Jag håller med om att det inte går/är mycket svårare att mixa i dåliga högtalare och i dåliga rum. Jag märker av det själv, det suger. Det jag störde mig på var att det talades om bra mixar som att de skulle låta på ett sätt. Sen försökte jag sammanfatta det, men jag frågade samtidigt om det var det du/ni menade. Jag försökte alltså inte påstå att ni sagt det, snarare fråga om jag hade rätt och kanske uppdaga missförstånd (mellan dig/mig/andra etc).

    Visst, det är lättare att få inte missljuden med bra högtalare. Jag missförstod väl vad du menar med bra mix. Eller så tycker vi olika, jag vet inte om man kan/bör prata om en bra mix på det sättet... Det blir lite objektivt i den här tråden. Objektivt bra ljud. Det blir bara fel i mitt huvud.

    hasse_fx: jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar. Pratar vi om objektivt bra ljud som i högtalare eller en mix?

Liknande ämnen

  1. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 18:24
  2. Ljuduppspelare för A/B-lyssning
    Av TMB i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 01:44
  3. För Dålig G4..=(
    Av dj_zeppe i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2003-05-17, 11:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •