Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 75

Ämne: Korg Triton - synten som alla har men ingen snackar om

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Korg Triton - synten som alla har men ingen snackar om

    Efter en märklig dröm i natt (se "Dagens ofynd") så är jag nyfiken på Korg Triton. Man ser dom överallt, ty de är legio, men man hör aldrig någon snacka om dom. Detta gör mig nyfiken. Gör de sitt jobb på ett effektivt vis, krånglar sällan och liksom bara... är, eller varför är det aldrig någon som snackar om dom? Är de syntvärldens motsvarighet till Toyota, alltså en synt för de som inte bryr sig och bara vill ha en bra synt som gör sitt jobb?

    Jag syftar hela tiden på den normala Triton-modellen, inte LE-versionen.
    Vad kan man göra med en Triton?
    Vad har den för styrka och svaghet?
    Hur är användargränssnittet på den jämfört med andra syntar?
    Vilka är era favoritljud i Triton?
    Vad gör den unik?
    Vad är värdelöst med den?

  2. #2
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Jag undrar om inte detta gäller de flesta S&S-arbetstationer egentligen. Jag tycker inte att så många talar om Motif- eller Fantom-serien heller direkt (eller Tritons föregångare M1 och Trinity för den delen). Det är väl instrument som gör vad de skall men inte har så mycket egen profil. De är väl kanske inte heller det intrument som de flesta som tycker om att göra egna ljud väljer i första hand. Det är ju dock egentligen rätt lätt att t ex göra analogsyntljud som lurar de flesta med dessa maskiner då de som regel har kraftfulla filter och gott om analoga vågformer (gäller inte M1). Det går ju med många samplers också för övrigt.
    Senast redigerat av Olof B. den 2010-08-24 klockan 12:11.

  3. #3
    Dvala
    Dvala är uppkopplad nu
    Dvalas avatar
    Senior
    Jag har inga direkta svar på de frågor du ställer, men måste ändå påpeka ett fel i själva förutsättningen; jag har ingen Triton. Skulle därför vilja be dig ändra rubriken till "Korg Triton - synten som alla (utom Richard) har men ingen pratar om." Jag var i och för sig hyfsat nära att köpa en Karma för länge sedan, men av anledningar jag inte längre kommer ihåg lät jag bli.

  4. #4
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag är inte rätt person att svara på detta då jag enbart ägt TR-Rack (Trinity) och numera MicroX (dvs LE) samt enbart har provspelat Triton men sätter ändå lite fart på diskussionen genom att prata om enbart ljuden..
    Min uppfattning är att Triton har mer kvävda ljud som troligen funkar bättre i en mix medans Trinity och MicroX har mer luft och är roligare att spela med bara för spelandets skull. Löjligt värdelösa pianoljud på alla dessa Korgar och plastiga ljud utan själ om än användbara i vissa sammanhang och ibland mysiga att bara lyssna på. Min K2000 sopar Korg under mattan direkt på de flesta ljud, K5000 på unika pads.
    Jag behåller MicroX av följande skäl:
    Skön kompakt formfaktor (har tom ett batteripack till den) för direkt lirande. Jag får "alla" Korgljud (på gott och ont) till ett bra pris. Arpeggiator, överdränkta reverb, kliniskt vackra pad-ljud och lull-lull gör den kul att leka med, speciellt i knät. Pads och liknande ljud kan jag tänka mig använda professionellt med. Min enda Korg.
    En vanlig Triton skulle nog tråka ut mig direkt och vill man ha substans så letar man nog på andra håll.
    Gränssnitten är väl inget att hänga i grannen men bättre än Yamahas
    Senast redigerat av synthboy den 2010-08-23 klockan 10:30.

  5. #5
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Dvala... jag har inte heller någon Triton. Rubriken är ett utslag för min ironi. Skall man analysera det ännu djupare så handlar det om att jag känner en själslig oro över att varjen ha förstahands- eller andrahandserfarenhat av Korg Triton. Jag känner mig mindre värd och har komplex för detta. Därav trådens rubrik.

    Kan man dra sutsatsen att Korg Triton köptes av folk som inte är intresserade av musik, eller i alla fall av folk som inte är intresserade av att snacka om musik?

  6. #6
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Kommer ett dansband in i en musikbutik så blir de väl påprackade en workstation av något slag. Dyrt och kan göra "allt". SY99 - Triton - EX5 - Fantom/Motif o den ordningen. Och då pratar vi väl folk som är intresserade av musik men inte hur den låter?
    * Inte för att köra över någon nu..

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man dra sutsatsen att Korg Triton köptes av folk som inte är intresserade av musik, eller i alla fall av folk som inte är intresserade av att snacka om musik?
    ...eller som faktiskt ÄR intresserade av själva musiken och hinner jamma fram 3-4 låtar m.h.a. alla hyfsade ljud innan "andra" knappt hunnit välja LFO-modul

    Dansbandskoppligen är nog annars inte helt fel (liksom reklammusik/jingelmakare) iofs, när det gäller överlastade/überdyra workstations - de mindre dans(bands)anta är väl Electro-folket (inte efter genren utan efter Clavias röda bruksplanka).

  8. #8
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    En Korg Trinity+ blev min samma år som den kom, det var någon tjomme i ett dansband som gjort ett felköp och tillät mig att bli den lycklige ägaren för endast 14.500:- . Skicket var nyskick, det var årets fynd. Vi har haft mycket kul ihop och har det fortfarande, innan jag använde en dator till allt så var den verkligen hjärtat i studion.

    Jag dristar mig att recencera Triton som om den vore en Trinity, då den ju är en vidareutveckling av sammma system (synthkit). Någon som verkligen kör med Triton kan säkert rätta mig om det är för stora skillnader.

    Det jag uppskattade med den var just bröd+smör faktorn, jag behövde vanliga ljud som kunde användas till kunder behov när jag hjälpte till med musik. Jag hade redan ett gäng analoga synthar så jag var inte ute efter speciellt den typen av ljud.

    Vad kan man göra med en Triton?
    Allt! Det finns scsi-kort, samplingskort och tom möjlighet att spela in audio-kanaler i den gör den till hjärtat i din studio. Stäng av datorn!

    Vad har den för styrka och svaghet?
    Grymt flexibel maskin, men ljudmotorn låter absolut tunt och digitalt utan effekter.
    Ingen intern koll på clipping-nivå!
    Fina insert-effekter.

    Hur är användargränssnittet på den jämfört med andra syntar?
    Otroligt bra, touch-display kombinerat med hands-on kontroll med rattar och knappar. På Trinity tog det rätt lång tid att rita upp hela skärmen, det var säkert bättre på Triton.

    Vilka är era favoritljud i Triton?
    Orglarna och Elektriska Pianon. Helt ljuvliga.

    Vad gör den unik?
    Inget, om det finns någon 2010 som fortfarande tror på en Workstation som skall hantera allt i studion så är det nog den personen som är unik..

    Vad är värdelöst med den?
    Hutlösa expansioner, samplingsoptionen på 8Meg var ett skämt redan när den kom. Audiospår? Undrar hur många som körde med det när minsta enheten man kunde hantera i sequencern var en takt..

    Fyra utgångar, två main out och två.. "wet out" från returneffekterna.. när har man glädje av wet out? Stänger man av alla returneffekter får man alltså två out till att leka med.

    Jag har aldrig spelat på en Kurzweil 2000, det var väl den synth som närmast var att betrakta som en konkurrent när det begav sig, men något säger mig att den åldrats med mer värdighet än min Korg Trinity+. Jag älskar fortfarande min stora silversynth!
    Senast redigerat av rwq den 2010-08-23 klockan 13:13. Anledning: bättre

  9. #9
    Dvala
    Dvala är uppkopplad nu
    Dvalas avatar
    Senior
    "andrahandserfarenhat av Korg Triton" är den roligaste fras jag läst idag. Med det vill jag inte ironisera kring ett litet slarvfel i stavningen, utan mer lyfta fram vardagen som en utmärkt källa till humor. Det påminner mig också om det gamla uttrycket - även en blind höna finner ett korn. I det här fallet är hönan visserligen en liten fågel ur ordningen Psittacidae och inte Gallus, men talesättet fungerar lika fullt. Visst, en blind pippi kan väl finna ett korn, men kan den göra ett välgrundat val? Kommer den blinda pippin att klara sig lika bra som en annan pippi med fungerande varseblivningsapparat? I exemplet ovan är kornet till nöje för omgivningen, men kan man därav dra slutsaten att samma blinda pippi även kan finna en Korg till samma nöje för sig själv? Det är ju sällan så.
    Vanlig svensk humor bygger ju ofta på att någon drattar på arslet och slår sig till omgivningens stora nöje. Men hur kul är det att sitta där själv och ha ont i ändalykten mitt i en bullrande skog av skrattande munnar? Och där har du också själva pudelns kärna i frågeställningen ovan. Även om det nu bevisligen är som så att inte alla och envar har en Triton, så gäller förvisso att man inte gärna pratar om den. Precis som snubben som just drattat på arslet inte skrattar åt sin egen olycka. Det är roligt att andra har en Triton, men man vill ju inte vara den som alla andra skrattar åt. Ja, om man nu inte har en sådan läggning. Jag har inga fördomar.

    Allt det här dravlet leder också fram till en seriöst menad fråga: vad tror du att en workstation gör bättre än vad du, din dator och dina midikablar gör idag? Dessutom har du ju redan en EX7:a. Vill du ha fler romplers för ungefär det pris du anger så varför inte titta på Rolands XV-serie?
    Senast redigerat av Dvala den 2010-08-23 klockan 13:21.

  10. #10
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer ett dansband in i en musikbutik så blir de väl påprackade en workstation av något slag. Dyrt och kan göra "allt". SY99 - Triton - EX5 - Fantom/Motif o den ordningen. Och då pratar vi väl folk som är intresserade av musik men inte hur den låter?
    * Inte för att köra över någon nu..
    Ey, lägg inte ihop SY99 med de där andra dansbandssyntharna

    I övrigt så är det fullt möjligt att det görs mer "musik" på workstations än alla vintagesynthar och modulärer sammantaget
    Sen hur bra vi tycker att den musiken är, ja det är ju en annan fråga.
    Senast redigerat av theVOID den 2010-08-23 klockan 14:34.

  11. #11
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Blind och blind... jag är nog bara lite närsynt(h). Faktum är att jag inte har en aning om vad en Triton kan tillföra, det är det jag försöker röna ut. Sant är att jag har en Yamaha EX-7. Jag har även en Roland JV-1080. Helt klart är att jag inte behöver fler syntar, men man kan ju köpa syntar bara för att man tycker om hur de ser ut, som fallet med min E-max och JD-800, eller för att man/jag inbillar sig/mig att de kan vara bra att ha Det bästa vore ju att lära sig att använda syntarna och krama ur mesta möjliga ur dom istället för att hålla på att byta hela tiden, men nu är det inte så. Jag vill att det skall flyga stekta sparvar rakt in i näbben på mig.

    Jag tycker att Korg Triton verkar vara en lovande synt som har allt jag behöver. Synd att den inte finns utan sequencer, för det behöver jag ingen. Och en lite plottrig TR-rack vill jag inte ha. Yamaha EX7 är kompetent så länge man inte skall använda den. Det var elakt sagt, men den funkar inte multitimbralt med annat än enkla ROM-ljud. Glöm VA och den där andra skumma FDSP-syntesen (Formulated Digital Sound Processing). Processorkrämen räcker inte. Som ROMpler låter den bra men den har inga ljud/vågformer som intresserar mig. Dock är den hyfsat överskådlig att krana ljud på.

    Som jag skrev så har jag även en Roland JV-1080 och den faller på ett totalt inspirationslöst interface, ungefär som alla andra racksyntar, men... den har några otroligt mysiga ljud som jag ogärna vill vara utan, till exempel några mellotronljud. Jag använder den även som trummaskin.

    Jag skulle vilja ha en fin smör-och-bröd-synt som kombinerar intressant ljud med ett inbjudande användargränssnitt OCH mellotronljud.

  12. #12
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Jag har en Triton Rack, vilket innebär att jag missar en massa interfacegodis, men jag gillar den ändå. Den är bäst på smör&bröd, men man kan trixa till ljuden rätt ordentligt om man vill. Tänk JV-1080 på steroider. Plus sampling, MOSS och smartare hantering. MOSS är faktiskt en riktigt bra emulator, särskilt när man tänker på dess ålder. Det sagt så är filformaten och den datoreditor som ingick i köpet inget mindre än rena förolämpningar. Jag fixar det med hög grad av irritation och en del slående i den totalusla manualen, men jag skulle vilja se den dansbandskille som orkar ge sig in i den smeten.

    Orglar, elpianon, vissa vintageljud och körer är extra bra. Jag har en Fantom också och jag tycker nog att Triton har bättre allround-sound.

    EDIT: Just ja, Vintage Archives-expansionen som jag har är riktigt bra. Mellotron-ljuden är t.ex. mycket bättre än Rolands versioner.
    Senast redigerat av sawtooth den 2010-08-23 klockan 18:10.

  13. #13
    Dvala
    Dvala är uppkopplad nu
    Dvalas avatar
    Senior
    Tja, jag har också en 1080 och en EX5:a (och ytterligare ett par andra likartade maskiner). Dessutom köpte jag en Korg Micro-X av en kille här på 99, mest för att jag tycker att romplers kan vara roliga när man använder dem till andra saker än att bara låta dem vara just de smör-och-bröd-apparater folk verkar vilja använda dem till. Micro-X:en är väl ungefär en ordentligt nedbantad Triton och borde väl därför låta ungefär åt samma håll. Tyvärr visade sig filtrena var väldigt tråkiga och på inget plan kunde den mäta sig med en sådan gammal häst som 1080:n. Den sistnämnda må ha ett inspirationslöst interface, men jävlar i mitt rackskåp vilka våldsamheter man kan få ur den. Filter och LFO:er är helt makalösa för att vara en gammal digitalburk från förra århundradet.

    Jag köpte den ny på Mannys Music i New York innan den kom ut på marknaden här i Sverige, mest för att den på den tiden lät helt överlägset på just smör-och-bröd-menyn. När jag köpte min första expansion visade den sig dock bugga totalt. På något sätt lyckades den med konsttycket att chaina vågformerna på expansionskortet vilket gav helt sjukt fina och fullständigt ospelbara ljud. Dum som jag var lämnade jag in den på "reparation" på Musikbörsen (tror jag det var), fast först efter att noggrant samplat av de allra finaste knasigheterna. När den kom tillbaka ångrade jag mig djupt och insåg att jag borde köpt en till istället för att ha lämnat in den. Men inspirerad av galenskaperna den hade hävt ur sig tidigare började jag krana satan ur maskinen, just eftersom jag nu förstod vad den var kapabel till. Den är än idag en av de maskiner jag plockar fram när jag behöver en extra touch av vansinne och följaktligen har jag alltid ett vaksamt öga på romplermarknaden.

    Och det var just därför jag köpte EX5:an som precis som uppföljaren Motif lovar betydligt mycket mer än den håller. Sjukt dyr var den och sjukt lite har jag någonsin fått uträttat med den. Micro-X:en däremot var sjukt billig och kan i alla fall användas till basljud. Kanske är det ändå så att dess ljudbanker är något mer realistiska än 1080:ns diton, vilket borde vara rimligt så här 15 år senare, men vem behöver realism? Tyvärr känns den dock lite för behärskad och förutsägbar för att tända mig på idéen med en riktig Triton. Men för den som gillar tanken på färdigstekta sparvar rätt in i munnen är det väl bara att slå till. Köp en för 4000 och känn efter. Det finns ju en del roliga expansioner (KARMA-uppgraderingen t ex) i alla fall. Och skulle det visa sig vara en trist apparat går det ju alltid sälja den till det lokala dansbandet. Det borde ju finnas en marknad i din direkta närhet. Shakin' Fredrik skulle säkert ge dig en signerad jeansjacka i byte...för det är väl i trakterna kring Mullsjö du flaxar omkring?

  14. #14
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Mullsjö is da SHIT! Jag älskar att hata min JV-1080. Den är för användbar för att säljas, men den är för tråkig att programmera. Hade det bara gått mata in ett eller ett par expansionkort i JD-800:an så hade jag använt den istället. Den är ju snabb att ratta ljud på fast den är rätt begränsad. JD-800 är ungefär som en klassisk analogsynt men med fler vågformer och ingen oscillatorsync. Egentligen skulle jag välja ut endast tre mojänger och använda dem och slänga in resten i garderoben. Fast en Triton är ju så snygg

  15. #15
    Dvala
    Dvala är uppkopplad nu
    Dvalas avatar
    Senior
    Haha, så det var Mullsjö ändå!? Ja, visst är 1080:n tråkig att programmera, men som sagt, när resultatet blir så fantastiskt är det värt mödan. Annat är det med JD800:n (ja, jag fick ordning på displayerna). Den utger sig för att vara något den verkligen inte är. Om 1080:n är en ulv i fårakläder så är JD800:n ett får i ulvakläder. Se så, spring och köp din Triton nu. Finns det en musikaffär i Mullsjö eller blir det att gå till Franks El och beställa?
    Senast redigerat av Dvala den 2010-08-24 klockan 12:26.

  16. #16
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Kanske finns i lanthandeln?

    Sugen på JV1080 nu får jag säga, eller JD990 lr vad den nu heter!
    Men inga fler synthar för mig, snarare sälja av.

  17. #17
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    När jag sålde min 1080 så fick jag efter en tid svår abstinens, trots att jag hade den ultimata dansbandssynthen hemma (eller hur........ ) fantom-x. Köpte därför en till gammel-jv och den släpper jag nog aldrig någonsin igen. Inte världens mest flexibla då det gäller att assigna CC till diverse ting men den låter helt enkelt otroligt bra om man orkar skruva lite. Och handen på hjärtat. SÅ bökigt gränssnitt har den ju inte (det är trots allt en Roland). Snackar vi Yamaha så är det en helt annan femma på den fronten (gjord av och för cyborgs).

    //Danne

  18. #18
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Musikaffär i Mullsjö? Näe, det har nog inte funnists vad jag vet, men jag är inflyttad från Jönköping. Där finns ju både Musikbörsen och Nya Musik. Kanske att man kan hitta någon slags batteridriven miniorgel på Ica hemma i byn. Gött att du fick ordning på displayen, Dvala.

    När det gäller JD-800 så vet jag inte riktigt vad den utgör sig för att vara. Jag betraktar den som en relativt tidig ROMpler vars unika särdrag är alla reglarna. Ljudmässigt är den inte så spännande men den har rätt användbara ljud även om den är begränsad. Möjligen att man kan missta sig på den om man tror att det skall vara en JV-1080 med spakar. Jag ser den mest som en brygga mellan det gamla Roland med sköna saker som JX-10, D-50 och det nya Roland som fortfarande verkar göra upphottade varianter på JV-1080. Fast med det resonemanget är ju inte Korg Triton mer än en hottad M1 Ljudet i JD-800 tycker jag har lite mer tyngd än JV-1080.

    Mitt intryck att Korg Triton är en synt alla har men ingen snackar om kvarstår. Hur många här är det som har eller har haft en Triton? Näe, jag behöver ingen Triton, men jag är nyfiken i alla fall. Man dör ju inte av att ha ett par syntar för mycket.

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag hade en ett tag och bytte bland annat in just en JD-800 och en massa annat för att få råd till den då den såldes ny. Triton är en mäktig synt med helt underbar spelkänsla. Snabbjobbad för skisser och med en rik ljudpalett. Spännande att testa vad Korg hade hittat på tyckte jag då. Sålde den för att få tillbaka något av alla pengar den kostat. Hade också MOSS-expansionen och den lät väldigt fint tyckte jag, även om jag saknade min MS-2000 som ju hade ett så mycket roligare gränssnitt för experimenterande. Samplingen testades lite men användes aldrig riktigt.

    Upplever det som att mer komplexa grejer är svårare att prata om än enklare saker som Juno 60. Kanske beroende på att "alla" har testat den sistnämnda och kan rabbla dess features.

    Det är svårt att beskriva men Triton är ganska "generell" i och med att Fantom, Motif och annat direkt kan jämföras med den. Det gör dock inte något av dessa instrument oävna.

  20. #20
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är inte rätt person att svara på detta då jag enbart ägt TR-Rack (Trinity) och numera MicroX (dvs LE) samt enbart har provspelat Triton men sätter ändå lite fart på diskussionen genom att prata om enbart ljuden..
    Min uppfattning är att Triton har mer kvävda ljud som troligen funkar bättre i en mix medans Trinity och MicroX har mer luft och är roligare att spela med bara för spelandets skull. Löjligt värdelösa pianoljud på alla dessa Korgar och plastiga ljud utan själ om än användbara i vissa sammanhang och ibland mysiga att bara lyssna på. Min K2000 sopar Korg under mattan direkt på de flesta ljud, K5000 på unika pads.
    Jag behåller MicroX av följande skäl:
    Skön kompakt formfaktor (har tom ett batteripack till den) för direkt lirande. Jag får "alla" Korgljud (på gott och ont) till ett bra pris. Arpeggiator, överdränkta reverb, kliniskt vackra pad-ljud och lull-lull gör den kul att leka med, speciellt i knät. Pads och liknande ljud kan jag tänka mig använda professionellt med. Min enda Korg.
    En vanlig Triton skulle nog tråka ut mig direkt och vill man ha substans så letar man nog på andra håll.
    Gränssnitten är väl inget att hänga i grannen men bättre än Yamahas
    ALLA korgljud? Korg M1 Piano patch A11 också???

  21. #21
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vänliga jättar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ALLA korgljud? Korg M1 Piano patch A11 också???
    Nej inte ALLA utan "alla" som jag skrev
    Menar att det låter Korg om den. Sen om deras piano är en ren M1 sampling eller ett försök till något bättre vet jag inte då man knappast köper Korg för att ha bra (akustiska) pianon. Jag är iaf kluven. Ibland är den kul, ibland astråkig. En svenssonsynth alltså

    Jag visste att en viss person skulle ta illa upp när jag rankade in en SY99a bland dansbandssynthar haha

  22. #22
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Köpte en Triton LE igår att ha som top-level synt för lite analogemuleringar, lead och andra spooky ljud i rockbandssvängen. (se avatar)
    Mest förlitar jag mig på min Kurzweil K2500 som huvudsynt.
    Har suttit nu och jammat kraftigt till dess inbyggda komp till allehanda ljud. Mycket jamminginspirerande må jag säga...

    Dock verkar det som pitchbenden är dess svaga häl då den gav upp idag och gav mig konstiga pitchfel i samband med sustainpedalen.
    Var väldigt enkelt att fixa ändå. Öppnade synten och lödde fast tre kablar till en kontakt på pitchbend-enheten så nu funkar den som den ska igen.
    Kommer troligen att paja igen framöver (p.g.a dess konstruktion) men då lagar jag ordentligt...

    Har inte dykt ner i parameterträsket än för labbande med egna ljud, men hör att möjligheterna finns däri...

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte en Triton LE igår att ha som top-level synt för lite analogemuleringar, lead och andra spooky ljud i rockbandssvängen. (se avatar)
    Mest förlitar jag mig på min Kurzweil K2500 som huvudsynt.
    ...rockbandssvängen är det nya dansband

    Seriöst - många K-syntar i rockvärlden! De tog över efter OB-Xa och Matrix-12?

  24. #24
    doo
    doo är inte uppkopplad
    doos avatar
    Senior
    Jag har både en Korg T2, en Triton och en EX5R och visst finns det mycket där att hämta, eller fanns iaf. Min T2:a använder jag inte längre, den tar mest plats. Märkligt att jag har en sån arsenal när det egentligen är andra grejer jag gillar mest. Men jag har ju dem också

  25. #25
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jag har haft två Triton Classic. Den första hade jag i flera år och den andra i några veckor. Väldigt sköna tangenter och skoj ribboncontroller. Vad gäller ljuden så var den enastående när den kom men nu för tiden så är den väl ännu en potent workstation i mängden om man inte har MOSS-kortet. Väldigt bra om man vill ha allt i ett men omkörd i högerfil om man har tillgång till dator och mjukvara. Därför sålda jag min andra med vändande post.

    Tycker jag.

    /Mein

  26. #26
    Dag
    Dag är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Efter att ha ögnat igenom tråden så kan jag inte låta bli att slänga upp en länk till soundonsound's exlusiva "hands-on" review av triton från 1999. Det fina är att Triton jämförs med Trinityn genom nästan hela artikeln. Detta bör passa den vetgirige bra...

    Länk till recensionen:
    http://www.soundonsound.com/sos/jun9...korgtriton.htm

  27. #27
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Gräver upp denna.....

    Vad ligger dessa på begagnatmarknaden idag? Tänker främst på Triton classic (utan expansioner) och triton racket?

  28. #28
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    De verkar ha rasat ner rejält, tyvärr för den som vill sälja, bra för den som vill köpa. Runt 4-5000 gissar jag de ligger på, ibland säkert billigare. Såg någon på Vend häromdagen som verkligen ville bli av med en större Triton (typ 76 keys), där är det ju klippläge. Otroliga syntar att spela och jamma med, riktigt skoj sequencer också om man vill stepprogrammera sjuka basgrejer a' la MJ's Black Or White eller ngt sådant.

  29. #29
    Johans
    Johans är uppkopplad nu
    Johanss avatar
    Senior
    Precis... Köp min billigt!

  30. #30
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Fem år senare - har ännu inte petat på en eller ens vart i samma rum som en Triton. Såg dock en på bild på internet förra månaden Tror inte jag köpt någon synt detta året och jag har för mig att jag avlade något halvseriöst nyårslöfte om att inte köpa synt detta år. Så om fyra månader, när fiber och vinterhjul sedan länge är betalt är det öppet spjäll igen.

  31. #31
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Köp en (johans) asap pippin. Fina grejer. "Har en själv"

  32. #32
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Btw, läser igenom tråden här igen och vill förtydliga en sak:

    EX5 smiskar stjärt på samtliga burkar som omnämns här.

    Då var det sagt

  33. #33
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Jo Triton var ju helt makalös när den kom, och till de priserna som de går att få tag på idag så får man en sjukt bra maskin för pengarna.

    Kommer inte ihåg om det var tidningen Studio eller MM som tokhyllade den i sin recension.
    Nån här som minns eller t.o.m. har kvar det numret?

  34. #34
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Vad kan man göra med en Triton?
    2. Vad har den för styrka och svaghet?
    3. Hur är användargränssnittet på den jämfört med andra syntar?
    4. Vilka är era favoritljud i Triton?
    5. Vad gör den unik?
    6. Vad är värdelöst med den?
    Ska försöka.

    1. Tänk dig 1080 + seq + sampler. Högre ljudkvalitet oxå (44,1 khz och inte ~30.)
    2a. Styrka: Komplett workstation, inklusive sampling. Potentiellt sett komplett.
    2b. Svaghet: Att sampla och att editera samplingar är ganska meckigt jämfört med en bra mjukvara.
    3. Mycket genomtänkt på det hela taget. Både potentiometrar och touchdisplay. Fantastiskt klaviatur.
    4. Pianon, speciellt Rhodes-liknande saker. Trummorna är grymma. Magnifika svävande pads.
    5. Den var nog först med att vara sampler, seq, synt mm. Expanderbar med polyfoniskt MOSS.
    6. Skulle väl vara vikten i så fall. Väger väl som ~5 st 1080 för att ta det exemplet igen.

  35. #35
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Mossiga" frågor:

    -Hur fungerar MOSS i Triton, vad skiljer mot t.ex Z1 och får man tag på MOSS-expansioner (eller själva syntesen) nuförtiden?
    Samma tror jag. 6 röster max jmf mot 12 röster max. Man får nog jaga på Ebay mm.

  36. #36
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    PF, punkt 1 där ovan. Den kör 48khz tom, inte 44.1

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha! Mycket petimetri nu... Var det inte t om så att Trinity körde 48 och Triton 44,1 varför vissa (expertornitologer?) föredrog den förra?

  38. #38
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Navelskådning av rang faktiskt :-)

    Hyffsat säker på 48 (både för pcm rommen och sampling). Låter rent gör den hursom

    http://tritonhaven.com/specs/index.html

  39. #39
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Javisst. Men vad var det där om att Trinity var mer populär i vissa läger trots att Triton var "bättre" på allt, var det fler FX i Trinity kanske?

  40. #40
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Japp, Trinity har 8 insert jmf mot Tritons 5. Sen ska Trinity ha dubbla filter per osc jmf mot ett på Triton. Många tyckte att korg tog steget upp (eller ner ,beroende på hur man ser det) och gjorde någon form av hip-hop maskin när Triton kom (jmf mot Trinity som inte hade samma typ av presets ifrån fabrik).

    I övrigt så har Triton förstås lite mer lull-lull (fler röster, snabbare skärm, etc). Dock, Trinity V3 (inbyggd MOSS) låter ju mumma också.

  41. #41
    Johans
    Johans är uppkopplad nu
    Johanss avatar
    Senior
    Jag har haft flera exemplar av båda, och min uppfattning är att det är få syntar som alltid gör jobbet oavsett situation, med ett ok resultat såsom dessa Korg'ar gör. Lite som en V70...

  42. #42
    Johans
    Johans är uppkopplad nu
    Johanss avatar
    Senior
    Triton's snabbare skärm är en stor fördel i praktiken.

  43. #43
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I övrigt så har Triton förstås lite mer lull-lull (fler röster, snabbare skärm, etc). Dock, Trinity V3 (inbyggd MOSS) låter ju mumma också.
    Lull-lull är ju snyggt, även om inte riktigt förstått den där optionen...


  44. #44
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Haha, fyndigt Hasse!

  45. #45
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    ...när det finns Korg Trident?

  46. #46
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lull-lull är ju snyggt, även om inte riktigt förstått den där optionen...

    Daaamn!

  47. #47
    Johans
    Johans är uppkopplad nu
    Johanss avatar
    Senior
    Haha!

  48. #48
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran

  49. #49
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu blir jag sugen på en Triton!

  50. #50
    Johans
    Johans är uppkopplad nu
    Johanss avatar
    Senior
    2900:- inkl. Case... Senaste OS och manualer... Köööööp!

  51. #51
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    För över 10 år sedan ägde jag en Triton LE, vad skiljer dem om förutom chassiet?

  52. #52
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Just det... råkat ha haft en sån också. Touchdisplay, sampling, SCSI & diskdrive saknas exempelvis. Men jag tror LE hade mer utvecklade & Karma-inspirerade arpeggios t ex.

  53. #53
    Johans
    Johans är uppkopplad nu
    Johanss avatar
    Senior
    Classic har bättre klaviatur. Den läser även patcher och Combi's från Le och Studio. Finns att ladda hem från Korg.

  54. #54
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Som Johans säger är klavet suveränt fint (betydligt plastigare på LE). Men jag tror faktist Triton ibland kom utan SCSI kort också (för LE och TR som är efterföljaren till LE) så var det optional med scsi.

    LE käkar SmartMedia-kort och TR äter SD-kort btw vilket kan vara smidigare än att fippla med scsi. Dessa senare kan läsa banker med samplingar/importera WAV, etc men förstås inte sampla utan scsi-kortet (som kostar ~1000 pix på bäjjen).

    LE och TR har bara en insert + master som mest (jmf 5+master).

    TR har LE waverom + betydligt bättre piano och lite mer av övrigt.

  55. #55
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Både Triton Classic och Trinity är väl värda de pengar som begärs i annonser idag. De är väl genomtänkta arbetsstationer med för instrumenttypen mycket bra workflow!

  56. #56
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Slår ett slag för Triton extreme. den har rör och allting har tillomed bytt röret i min.

  57. #57
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slår ett slag för Triton extreme. den har rör och allting har tillomed bytt röret i min.
    '

    Hör du om röret gör någon skillnad, eller är det bara kosmetika. Minns ett amerikanskt fabrikat som byggde gitarrprylar som smetade ditt synliga rör som var upplysta men ej inkopplade

  58. #58
    Johans
    Johans är uppkopplad nu
    Johanss avatar
    Senior
    Extreme har väl alla expansioner inbyggda va? Röret kan väl ifrågasättas...

  59. #59
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Extreme har de flesta men inte alla expansioner. Röret gör skillnad, jag har bla rattat fram ett elpiano som låter riktigt äkta mha röret, ta bort röret och det låter platt rompler om den. En klart underskattad synth som går att få nästan gratis idag. Jag bytte bort drygt halva studion mot min Extreme när den kom.

  60. #60
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Okej... om man verkligen vill mangla ljud så är en JV-1080 bättre än en Triton? Jag har ju en sådan också och jag manglar inte ljud på den. Däremot så har jag ju en Yamaha EX7. Som jag inte heller manglar ljud på. Fast jag gör nog mer med den än med JV:n. Det är något visst med klaviatursyntar som gör att jag pillar mer på dem.

    Triton LE har alltså samma ljud som en vanlig Triton minus workstation-tjafset? Det skulle passa mig bra eftersom jag sekvensierar från en datamaskin. Men jag vill ju ha petskärm och sånt. Dessutom är en vanlig Triton så billig att jag gott kan köpa en sådan istället för en LE. Ja, jag får suga på denna karamell ett tag till. Efter nyår så kan det eventuellt bli något mer i syntväg men jag är egentligen sugen på något analogt och klassiskt.

Liknande ämnen

  1. Korg Triton Extreme ny Workstation från KORG!
    Av Bullen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-01-15, 08:21
  2. Korg Triton
    Av Unitary i forum Övrig mjukvara
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2003-01-03, 15:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •