Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 80

Ämne: Yamaha Electone E70

  1. #1
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran

    Yamaha Electone E70

    Är det någon som vet var man kan få tag i en Yamahaorgel Electone E70. Finns det någon här som har erfarenhet av en sådan alternativt D-85 :an ? Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	original E70.aspx&.jpg 
Visningar:	263 
Storlek:	103,6 KB 
Id:	24870

  2. #2
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Undrar också vem den lycklige var som knep CS 80:n som var utsatt för 5500:- på Vend för ett par veckor sedan? Fungerade den? Måste ha varit årets klipp i så fall!

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har en d-80... Pajade och står i nån annans studio... Men hjärtskärande läcker maskin. 3 manualer + pedaler... Inbyggdt leslie (med ingång...), monosynt med aftertoutch... osv... Ska hämta den nån gång. Ett tag tänkte jag sälja den men börjar längta efter den igen. (Har för mig att skillnaden med D-85 är att den kan routa monosynthen till valfri manual, t.ex. om man vill ha feta syntbaspedaler.) Hursomhelst är det i princip den där fast med fler features. E-70 har ju dock 5-oktavsmanualer och riktiga kyrkpedaler vilket ju är "proffsigare". E-serien var väl överlag riktad till en mer proffesionell kundkrets. Underbara prylar är det hursomhelst. Klarinettljudet är en av de vackraste pulsvågor jag nånsin hört t.ex.

    (du kollar väl www.electone.com fetaste referenssidan för sånt här...)
    Senast redigerat av Ambulansen den 2010-07-08 klockan 22:01.

  4. #4
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Tror inte jag har sett ngn E70 till salu i Sverige. Osäker på om dom togs in öht, men det finns en del D80/D85 som är lik i soundet. CS80n var garanterat en scam.

  5. #5
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Tack för tipset om sidan ( skall kolla in den!) och din åsikt om orgeln. Någon aning om hur mycket man skall ge för en D-80/85? Är det svårt att få tag på reservdelar till den? Får väl lägga till att jag söker en D80 / 85 då också. Någon som har någon fungerande till salu?
    Senast redigerat av magnus_pn den 2010-07-08 klockan 23:13.

  6. #6
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Ingen E-70 såld i Sverige? Det låter tråkigt.Det jag hört på YouTube låter helt underbart! Du skriver att en del D80/85 är lik i soundet. Innebär det att de låter olika av något skäl? Det stod att CS-80:n såldes av dödsbo.... Och en sådan skickas väl knappast! Men du har nog rätt... hoppas det iaf!

  7. #7
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Var har vi Charliecrash när vi behöver honom? Orgelexperten.

  8. #8
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Jag tror... av 99orna är det nog bara jag som har en E70. Men visst fanns dom i Sverige, de var bara så ohyggligt dyra så många finns nog ej.. Enda till salu jag har sett var för en 3-4 år sen och den knep en kyrka i Gbg för cirkus 13000:- så den äffären hoppade jag av.
    Min kommer från england..

    Men fråga på om det e ngt speciellt du vill veta

  9. #9
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Det är bara att gratulera! Det var det jag tänkte på om någon E70 stod undangömd och bortglömd i något obskyrt samfund någonstans. Men det är kanske fel forum att leta här... Någon eftarenhet av D80/85:an i jämförelse?

  10. #10
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    D och E serierna har olika tongenererings arkitektur.. så D 80-85 har mer gemensamt med alla andra D modeller från samma årspann än mellan varann.. E serien är baserad runt Yamahas Pulsed Analog Synthesis System PASS som var en försök at streamlajna fram en produktionsstandard som skulle vara lite stabil och billigare gå å serietillverka utan för mycket handkalibrering.. Men så kom PCM orglarna och PASS blev sååå fett dyrare jämfört med PCM så det lades ned.
    Lite blockmässigt så är PASS upplagt så att en orgelliknande tongenerering med toposcillator och delare gör fyrkants våg för alla toner så de e aktiva hela tiden. Dessa används till orgeldelen som är full polyfonisk - och routas vidare till PASS rösterna (8 uppe 8 nere och 1 bas) där de triggar waveshapers som formar sågtand eller whatever till de olika presetsen.
    Inga VCOs finns allså! Sen triggas massa med ADSR som antingen e analoga eller lagras i små ROM (har inte listat ut det än från kopplingsschemat än) som styr VCF och VCA.
    Det snackas massa om hur mycket E70 har med CS80 att göra... Typ som att E70 är två å en åttåndels CS80 inombords... å så är det ju inte förstås. Men de delar massor med toneshaping så om man räknar VCA,VCF å lite waveshaping så kan man säja att E70 e 2.125 CS80
    MEN E70 saknar ju massa andra delar som gör CS80 så karaktäristisk... PMW (fast E70 har "celeste" effekt som ger lite av PWM feeling) polyfonisk touchcontrol (fast E70 har WIGGLE på övre klavet, very ballt ),ringmod, och inte minst analoga driviga VCOer som ger extra liv till CS80.
    Men visst låter hon <3 CS80 iblann.... och det gör inte D80-85, även om de är underbara maskiner i sin egen rätt!

    Nån nackdel?
    Tja frugan hatar henne för att hon e så FET. Å visst...jag slet av en nerv i pekfingret när vi (4 gubbs) lyfte inn henne upp för lilla förstutrappan. 180kg FET.
    Hon å systrarna D80 är inte gjorda för att hålla utan service i 30 år. De är mycket välbyggda.. inte snack om det... men jag har hört om mången D80-85 å E serie som börjar få nervproblem....min egen inkluderad. Det är främst nätdelsstrul och ton triggning som verkar vara det vanliga problämen... röstkorten verkar vara stabila som strykjärn. Men det där med service är jättesvårt...det e ENORMA maskiner så eletroniknissar utan specifik modellerfarenhet får spendera en vecka å bara felsöka (kan jag tänka mig) innan felet hittas..å vem har råd med det? Jag har servicemanuale som sporadisk nattlektyr bara för å få egen förståelse för det arbete som snart måste göras. Men även om hon pajar till ospelbarhet blir det aldrig tippen för E70n... hon har ju röstdelar för att kunna laga 17 CS80 röster med... delar som är såååå svåra att hitta idag... jävla Yamaha custom ICs

    Nä nu ropar barnen å die frauen...år skriva mer sen--
    //fredd
    Senast redigerat av freddp den 2011-01-29 klockan 13:40. Anledning: 280 ska vara 180kg

  11. #11
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Hej! Tack för ett mycket uttömmande svar! Hoppas inte kidsen o frugan blev för gnälliga. Tja det lät ju inte alltför hoppingivande: jag kanske skall hålla mig till Yamahas mordernare prylar och softsyntarna.... hade bara varit så roligt att ha något RIKTIGT att ta på! Någon elingenjör är jag inte och jag tror inte frun uppskattar en D85:a på 130 kg? som bara står o samlar damm.... Två D 85:or finns ju till salu nu. Har du någon uppfattning vad man skall ge för dem? // Magnus

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag gav 1500 typ -02, för d-80:n. Satte också ut den för det härom året, men valde väl att inte sälja den till slut... Många intressenter dock. Plus ett par stycken som bara ville påpeka att det var för billigt. Men jag sparade den och skall nog snart göra den där felsökningen . Fler features på den: Förutom volympedalen finns två sidopedaler. Den ena breakar trummaskinen och den andra styr sustain. :Precis innanför locket sitter de 2 förstärkarna (var av den ena är lesliets egna) med två inputs var. Här kan man routa dels vart de inre ljuden ska komma ut men också patcha in sig med andra prylar. osv...

    freddp: Tack för en juste genomgång kamrat! Skön läsning.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2010-07-15 klockan 21:06.

  13. #13
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Hej igen! Nu står det mellan en E45:a/ D85:a eller en EX42.....om den sistnämnda fungerar. E 45:an och EX42:an 3 ggr dyrare än D85. Undrar om man får ut något av det? Men Ex42:an ser ju ut som en Star Wars pjäs eller nåt liknande! en fröjd för ögat! http://www.imoose.nl/electone/details/ex-42.htm E 45 och EX42 :an hittar jag inte mycket om på nätet... Någon som har erfarenhet?

  14. #14
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Manual http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/...le/EX42E_1.pdf
    http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/...le/EX42E_2.pdf

    Bra grejor med EX42
    - 2 oktaver pedal (d85 har 1)
    - 5 oktaver keyboard (d85 har 4)
    - fantastiskt snygg (d85 ser ut som en svenneorgel)

    Bra grejor med D85
    - väger mindre!
    - autokomp
    - mycket mer avancerad trummaskin
    - bra specialpresets, speciellt körljuden

    E45 verkar vara lite mitt emellan, men saknar solomanualen som de andra har.
    Dock får man akta sig för det fåniga leendet som kan kännas lite påklistrat: http://www.youtube.com/watch?v=srkL4...eature=related

    E45: http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/...ele/E45E_1.pdf

    D85: http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/...ele/E45E_1.pdf

  15. #15
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Tack! Jadu, det var ett SMILE man kan få mardrömmar av! Brrrrrr. Vet du något om ljuden i dem? Det är väldigt mycket kyrkoorgel på YouTube när man lyssnar på E45.an. Ex42:an har inget direkt roligt klipp den heller. Någon som känner till eller vet något om soundet i den?

  16. #16
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Jaha, blev det någon E-45:a eller EX-42:a?

  17. #17
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    .... lugn! Hustrun skall övertygas om behovet av en 220 kg klump i hemmet....

  18. #18
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Det bidde en D85:a.... eller snarare två.... En i mint condition och en med lite glapp i ett par knappar ( den fick jag ..... och eftersom de befann sig nära varandra hämtade jag båda!) Vet inte om jag skall kränga den eller ha den kvar som reservdelsmaskin..... Finns det någon marknad för dem?
    Hursom.... vilken härlig orgel! Riktigt rolig att leka med!

  19. #19
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    ... är fortfarande på jakt efter en E 50 / 70 / 75...... Hojta till om någon vet något!

  20. #20
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran

    Nu är den här!

    Skam den som ger sig! Äntligen är den hemma! Visserligen tyst än så länge men igång skall den! Visst är den vacker! 200 kg polysynth!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1080551_2.jpg 
Visningar:	262 
Storlek:	379,6 KB 
Id:	26390  

  21. #21
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Bidde det en E75a?
    Grattiz...hoppas du fixar igång den... har du hittat nå schema till 'na? Det MÅSTE du... jag har lärt mig så mycket av mitt...

  22. #22
    Mullvaden
    Mullvaden är inte uppkopplad
    Mullvadens avatar
    Senior
    Och jag som räds ett Cordovox för det väger...........
    Men grattis,ser fram emot en liten demofilm sen då.

  23. #23
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Tackar! Japp det bidde en E 75:a, som skall få trona intill D85:an! Jag har den fullständiga servicemanualen och dessutom är de två PASS-manualerna på ingång från England. Den här pärlan kommer jag inte ge upp. Tyvärr gick en kondensator med en vacker rökpuff när jag startade den men det skall väl gå att fixa. Det är nog lite pyssel med den för den har stått still några år.... Men igång skall den! Demofilm skulle vara kul men den får nog vänta lite är jag rädd.
    Är det förresten någon som vet om det finns fler E 75:or i Sverige?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1080565.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	364,5 KB 
Id:	26400  
    Senast redigerat av magnus_pn den 2010-11-09 klockan 23:34. Anledning: tillägg

  24. #24
    viscountexplorer
    viscountexplorer är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Detta är intressant, Jag har nämligen själv just börjat söka efter riktigt gamla orglar för att spela in dem, alla stämmor och rythmer, ackomanjemang och basgångar, samt fotografera detaljer av knappar och konsoller, av den anledning att dessa orglar förr eller senare kommer att sluta att fungera. Det är dessa inspelningar jag betraktar som viktigast i mitt fall, då jag har planer på att utveckla VST-plugins som kommer att fungera som dem. Detta skulle då kunna styras med en modern konsol av typ Nord C2 eller en nyare Yamaha Electone. Emellertid bor jag i en tvåa utan hiss och det gör det svårare.
    Låter detta som en bra idé?

  25. #25
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Välkommen till forumet viscountexplorer! Jag tycker det låter som en beundransvärd uppgift - för det är ju som du säger att vissa typer av stora hemorglar ger efter för tidens tand. Dessvärre tror jag att uppgiften kan vara väldigt svår... för att bara sampla av orglarna blir nog en blek version av originalen. Men det så klart... det är ju bättre än inget.
    Hursomhelst... lite research får du nog göra först...Organforum.com är ett bra ställe att hänga på.. finns gamla stötar där som var återförsäljare när det begav sig. Research för att slippa sampla av varenda orgel som finns där ute... ty det var så (iallafall när det gäller electones) att orglarna kom i familjer stötvis, med en bunt modeller i varje familj - och de delade på teknik sinsemellan. Sen fanns det såklkart lite interimmodeller som delade på teknik från två i tiden efterföljande modeller.... Men istort så är tipset att varje familj har en STOR orgel med kontentan av tekniken=ljuden som de lägre modellerna i samma familj hade.
    Så:
    * Identifiera familjerna. (lite mer komplext än att bara förlita sig på bokstavskoderna i modellnamnen)
    * Leta upp fetingen i varje familj och sök reda på en ägare till en fungerande feting.. (puh..kan ble jobbit serrö)
    * Sampla häcken av fetingen. Fota fejjan av fetingen. Scanna av funktionsmanualerna (för orjalrna har mycket av sitt sound med "coupling" av ljudgenerering. Läs på vad "Celeste" effekten egentligen är så du kan simulera den..
    * Kodakodakoda VST... med sjysst fjäderreverbs emulering och electoneverticalspinningspeakersound emulering (som inte låter som ett vanligt leslie)...
    * Done!


    Eller så begränsar du dig till att göra en VST över alla PuffåPys trummisar som orglarna har.. Mycket enklare och skulle säkert bli en charmig storsäljare bara den.

    Freddp
    Senast redigerat av freddp den 2011-01-27 klockan 20:03.

  26. #26
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Förresten magnus_pn.. skall vi göra en gemensam effort å scanna av det vi har i servicemanualväg å lägga upp på nätet till allas glädje?
    Jag har båda CSY maualerna och E70 manualen...

  27. #27
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Bajs oxxo...jag har GAS på en EX42....... will never happen...... stön...

  28. #28
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1080536.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	380,4 KB 
Id:	27606Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1080541.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	373,8 KB 
Id:	27605... Du låter som min son.... GAS på en EX 42? Förklara för en åldring! Finns det mer än en i Sverige?
    Senast redigerat av magnus_pn den 2011-01-28 klockan 21:11.

  29. #29
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av freddp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förresten magnus_pn.. skall vi göra en gemensam effort å scanna av det vi har i servicemanualväg å lägga upp på nätet till allas glädje? Jag har båda CSY maualerna och E70 manualen...
    Tycker jag låter som en utmärkt ide!
    Gör så här lägg dem på golvet och fota av dem, det borde bli bra.

    Appropå det har spårat bakåt och funnit gubben och patenten som beskriver syntese principen i custom chippen.

    Senast redigerat av Heualia den 2011-01-28 klockan 20:53.

  30. #30
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av viscountexplorer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta är intressant, Jag har nämligen själv just börjat söka efter riktigt gamla orglar för att spela in dem, alla stämmor och rythmer, ackomanjemang och basgångar, samt fotografera detaljer av knappar och konsoller, av den anledning att dessa orglar förr eller senare kommer att sluta att fungera. Det är dessa inspelningar jag betraktar som viktigast i mitt fall, då jag har planer på att utveckla VST-plugins som kommer att fungera som dem. Detta skulle då kunna styras med en modern konsol av typ Nord C2 eller en nyare Yamaha Electone. Emellertid bor jag i en tvåa utan hiss och det gör det svårare.
    Låter detta som en bra idé?
    Håller med Fredd där. Du kommer att få ett hästjobb med att sampla de här orglarna. Jag vet inte vad du har för erfarenhet av dem? Jag har nu haft en D 85:a i drygt ett halvår och spelat i princip dagligen och det känns fortfarande som det är ett nytt instrument varje gång jag sätter mig. Variationerna i ton,klang och känsla är i princip oändliga! Jag har aldrig stött på ett instrument med så stora möjligheter. Kör ut orgeln i två TM 5:or och då har man även vad Fredd beskriver som : " electoneverticalspinningspeakersound emulering" och det är något alldeles speciellt! Jag skulle tro att E-modellerna har ännu mer att ge. Men jag önskar dig lycka till! Det är som sagt en lovvärd uppgift om du orkar med det!

  31. #31
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Emellertid bor jag i en tvåa utan hiss och det gör det svårare.
    Låter detta som en bra idé?
    ??!! är en electone VST så stor och tung?
    +1 på hästjobb.

  32. #32
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker jag låter som en utmärkt ide!
    Gör så här lägg dem på golvet och fota av dem, det borde bli bra.

    Appropå det har spårat bakåt och funnit gubben och patenten som beskriver syntese principen i custom chippen.

    Jag vet inte om du sett dem Heualia..... E 75:ans service manual är på 340 sidor ( och det är väldans smått på vissa sidor) + appendix..... D 85:an 200 sidor + appendix och PAS-manualerna på 200 sidor + appendix.
    Men intresserade får gärna höra av sig. Vill man ha de riktiga manualerna i bokformat har Greenhill dem:http://www.wdgreenhill.com/index.htm

  33. #33
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Jo jag vet att det är smått och ofantligt med sidor, TG77, SY99 är nästan samma visa
    men det som är mest intressanta vid reparation är schemorna, man kommer ändå ingenvart
    med att bångla med special chippen, bara konstatera att de funkar eller inte funkar.

    Vill ha en av de sista EX modellerna, bara för att...

  34. #34
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    J man kommer ändå ingenvart
    med att bångla med special chippen, bara konstatera att de funkar eller inte funkar.
    Det tror jag visst det, med lite vilja och tid så! Är inne och gräver i E 75:ans digitaldel nu och än så länge är det bara enkla delar som har behövts bytas..... men ... jag är som sagt inte färdig än! Ex42:an på mitt inlägg däruppe skall jag ha så den snor du inte!

  35. #35
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tror jag visst det, med lite vilja och tid så! Är inne och gräver i E 75:ans digitaldel nu och än så länge är det bara enkla delar som har behövts bytas..... men ... jag är som sagt inte färdig än! Ex42:an på mitt inlägg däruppe skall jag ha så den snor du inte!
    Det tror jag visst inte det, de är för mycket hemlis i de chippen, som sagt var
    du är inte färdi änn! Och min inbillade EX-1 ger du fanken i för den ska
    jag ha! Fan vet vart jag ska få platts med kylskåpen som följer med?!


  36. #36
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och min inbillade EX-1 ger du fanken i för den ska
    jag ha! Fan vet vart jag ska få platts med kylskåpen som följer med?!

    Varför köpte du inte den EX-1 som var till salu i Holland före jul? Och sådana fina kylskåp har man bara plats med!

  37. #37
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1080536.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	380,4 KB 
Id:	27606Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1080541.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	373,8 KB 
Id:	27605... Du låter som min son.... GAS på en EX 42? Förklara för en åldring! Finns det mer än en i Sverige?
    Vaddå åldring..ja e 40.. så jag e inte direkt nyförlöst heller GAS=Gear Aquisition Syndrome=Prylbegär.

    Men jag har nog inga större besvär att stävja mina GAS anfall.. jag har bestämt mig att inte köpa fler stora härken.. utan fokusera mig på att spela och lära mig bygga själv med nya delar...
    Nåt baserat på PE-1000 arkitekturen (en osc per tangent) eller nå 12osc dividedown liknande med en solomodularmanual med sidewiggle vibrato+ touchcontrol ala ondioline-luftskivkondensatorvolymkontrollpertangent...eller nåt..

    Fast iof köpte jag min fjärde CSY häromdagen...men det var mest för att ingen anna ville ha den.. och om inte annat så kan den ju vara reservis till mina andra... så nu har jag två CSY-1 och två CSY2 ( å en SY1 )..
    Vasaloppet nästa:


  38. #38
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Snygg! Trodde hon som sålde fortfarande att det var en B-4? men det kanske inte hade hjälpt ändå.....

  39. #39
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Varför köpte du inte den EX-1 som var till salu i Holland före jul? Och sådana fina kylskåp har man bara plats med!
    Varför? För att den kostade en miljard. Vet en lada full med Yamaha prylar i Dalom, har inte
    hittat den än bara! Kan ni inte ta och berätta hur mycket ni har gett för era burkar?

  40. #40
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför? För att den kostade en miljard. Vet en lada full med Yamaha prylar i Dalom, har inte
    hittat den än bara! Kan ni inte ta och berätta hur mycket ni har gett för era burkar?
    Haha! Jo det är en trevlig lada..... Är det bara designen du är ute efter på EX:orna ? E 70:n är väl annars i princip detsamma som EX-2:an och de kostar ju knappast en miljard. Under hösten har åtminstone 3 st E 70 gått på Ebay för mellan 3000 och 6000kr. Finns en nu söder om Paris för 400€. E 75:an gav jag 2500:- för och mina D 85:or ( båda fungerande) 4000:- och 0 :- ..... Går säkert o få D 85.an billigare men den ena var i mint kond.

  41. #41
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Klart designen spelar en viss roll, lite startrek bör de vara, men det mesta
    går hem om man hittar det billigt. Paris, resan blir dyrare än burken.

    Få se nu Skövde, det är nära bibelbältet, så då borde det vara lite lättare?

  42. #42
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart designen spelar en viss roll, lite startrek bör de vara, men det mesta
    går hem om man hittar det billigt. Paris, resan blir dyrare än burken.

    Få se nu Skövde, det är nära bibelbältet, så då borde det vara lite lättare?
    Vänta nu.... Vad har bibelbältet med det här att göra ? 12 tim enkel väg med bil o kärra.... det är väl en E 70 värd?

  43. #43
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Csy1 500:- csy1 300:- CSY2 500:- CSY2 500:- SY1 1000:- Elka707 1000:- Philicorda GM751 0:- Farfisa FAST duo2 0:- (såld) Hammond F100 Extravoice 0:- <3 Logan stringmelody2 2000:- Delta 1500:- Lambda 3000:- (såld) Sigma 3000:- (såld)

    Orjlar e billit.... thats why i got caught

  44. #44
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av freddp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Orjlar e billit.... thats why i got caught
    Så är det! Roligare instrument för de pengarna finns inte! Enda nackdelen är att de tar så mycket plats......eller snarare att det byggs för små hus!
    Senast redigerat av magnus_pn den 2011-01-29 klockan 20:19.

  45. #45
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Bibelbältet= en massa folk som köper örglar för att i grupp hylla
    Cheeesus på söndagar= en massa orglar över när ägarna dött.

    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så är det! Roligare instrument för de pengarna finns inte! Enda nackdelen är att de tar så mycket plats......eller snarare att det byggs för små hus!
    Klart de, speciellt när det första elektroniska ljud man hörde kom från en skiva med Klaus wunderlich. Iofersig så var väll brudarna på omslaget en factor att räkna in de med. Däremot ångrar jag mig bittert att jag sågade sönder min Phillicorda.
    Senast redigerat av Heualia den 2011-04-04 klockan 03:23.

  46. #46
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Förresten.... Finn 5 fel! Var du inne i digitaldelen på E 70:n och rotade något Fredde? Här är AVO kortet med något som äter ström....Övriga korten har rätt spänning Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1080657.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	394,4 KB 
Id:	27655men inte detta....

  47. #47
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Sedär, det är det jag menar med special chipp.
    Vad är det för chipp längst till höger, de 2 svarta?

  48. #48
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bibelbältet= en massa folk som köper örglar för att i grupp hylla
    Cheeesus på söndagar= en massa orglar över när ägarna dött.

    Inte sett en enda större till salu i Småland... Du glömmer att smålänningen är snål, och de här vi letar efter kostade många pengar när det begav sig..... E-modellerna gick på en bit över 100 000.....

  49. #49
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Uh!? Inget av chippen på det där kortet är med i IC boken!
    Här behövs den andra IC boken!

  50. #50
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedär, det är det jag menar med special chipp.
    Vad är det för chipp längst till höger, de 2 svarta?
    IC 5 och IC6 RAM M5L5101LP-1 om det säger dig något?

    2 är redan utbytta så helt omöjligt är det inte att få tag på..... sedan har min extra D 85:a en del plockgodis i sig även om det inte är så mycket....De här två tillverkades ju samtidigt. 1980-81....

    Har dessutom en lokal TV-tekniker som har en del gömt långt ner i lådorna....
    Senast redigerat av magnus_pn den 2011-01-30 klockan 00:21.

  51. #51
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Jasså, Ram............ buuuuhääää jag vill ha en EX-1..........nu!!
    2 är redan utbytta så helt omöjligt är det inte att få tag på..
    Inte det jag menar utan vad som försigår inne i dem.
    Senast redigerat av Heualia den 2011-01-29 klockan 21:23.

  52. #52
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    För i hellvete!!!
    http://www.blocket.se/lund/Yamaha_El...6.htm?ca=6&w=3

    Admin borde göra en dedikerad orgel sektion på forumet då det finns t.ex ett antal electone trådar?

    För i fanken igen!!

    http://www.blocket.se/varmland/Orgel...0.htm?ca=6&w=3

    Kööööööp nuuuuuuuuu!

  53. #53
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För i hellvete!!!
    http://www.blocket.se/lund/Yamaha_El...6.htm?ca=6&w=3

    Admin borde göra en dedikerad orgel sektion på forumet då det finns t.ex ett antal electone trådar?

    För i fanken igen!!

    http://www.blocket.se/varmland/Orgel...0.htm?ca=6&w=3

    Kööööööp nuuuuuuuuu!
    Åk du iväg o köp den i Lund. Garanterat maxnöje under lång tid!

  54. #54
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Ingvar Kamprad din snåle fan.
    Har ingen släpkärra, punktering på bilen, inge vatten i kylaren, sprucken vindryta,
    trasig värme i stolen,sneinställda toe in i framvagnen, går sakta, seg i bromsen, trött i däcken....

  55. #55
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingvar Kamprad din snåle fan.
    Har ingen släpkärra, punktering på bilen, inge vatten i kylaren, sprucken vindryta,
    trasig värme i stolen,sneinställda toe in i framvagnen, går sakta, seg i bromsen, trött i däcken....
    .... och? Det är ju en mycket fin D 85:a!

  56. #56
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Admin borde göra en dedikerad orgel sektion på forumet då det finns t.ex ett antal electone trådar?
    Ingen dum idé! Admin lyssna!

  57. #57
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen dum idé! Admin lyssna!
    +1 på den. Nu har jag blivit jättesugen också. Har plats men ingen aning om vad som är kul och vad som är skrot och absolut ingen tid/kunskap att mecka med skrotmaskiner. Ett orgelunderforum vore kalas!

  58. #58
    Glitzerstrahl
    Glitzerstrahl är inte uppkopplad
    Glitzerstrahls avatar
    Senior
    Jag håller med om orgelunderforumet! Hoppas bara nu att det inte blir någon orgelhype, eftersom jag själv håller på och spanar dagligen efter en D85:a... Det kan väl få finnas något "glömt" område inom elektroniska musikinstrument, där inte priserna tokskenar.

  59. #59
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Glitzerstrahl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller med om orgelunderforumet! Hoppas bara nu att det inte blir någon orgelhype, eftersom jag själv håller på och spanar dagligen efter en D85:a... Det kan väl få finnas något "glömt" område inom elektroniska musikinstrument, där inte priserna tokskenar.
    Jo. Vi kan ju köra med inloggning där man förbinder sig mot straff om konfiskering att inte trissa priser?

  60. #60
    Glitzerstrahl
    Glitzerstrahl är inte uppkopplad
    Glitzerstrahls avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo. Vi kan ju köra med inloggning där man förbinder sig mot straff om konfiskering att inte trissa priser?
    Javisst! Jag är helt med! För övrigt så ligger det ju en D85:a ute nu för 10000:- så prishetsen kanske redan har börjat...

Liknande ämnen

  1. Gammal electone orgel
    Av andy74 i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 23:28
  2. Electone-mods?
    Av Ambulansen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 13:52
  3. Ansluta en Electone.
    Av lohmann i forum Övriga instrument
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 17:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •