Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Exekutiv producent - vad är dealen?

  1. #1
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran

    Exekutiv producent - vad är dealen?

    Hallå alla, (och mods, är det här rätt forum?)

    Jag har blivit ombedd att exekutivt producera ett bands skiva (jag var med och skrev en del på förra plattan). Det är en lite ny situation för mig då jag tidigare antingen har släppt egna grejer, skrivit låtar eller gjort hela produktioner.

    Själva arbetsfördelningen är vi helt på det klara med - jag är kvalitetsfilter, feedbackar och tycker genom hela den kreativa processen. När bandet har producerat "färdigt" tar jag över för polering, höja nivån på produktionerna ett snäpp och slutmix. EDIT: Uppskattningsvis blir det väl två en till två dagars arbete per låt.

    Låtskrivarandelar är vi överens om i de fall jag även är med och skriver.

    Men sedan kommer vi till det andra ... vad är en exekutiv producents arbete värt egentligen? Det är självklart en inte alltför stor indielabel så de kan inte ge väldigt mycket pengar up front. Vi talar därför om att ge mig del av ägandet i masterinspelningen + en del cash i handen för att täcka upp i alla fall delar av den arbetstid jag måste lägga ner.

    Är det någon som har gjort något jämförbart? Vilka dealar har ni gjort? Nöjda/missnöjda? Finns det något som liknar en branschstandard för sådant här?

    Alla svar uppskattas enormt!
    Senast redigerat av GOAB den 2010-07-01 klockan 10:37. Anledning: addendum

  2. #2
    mörn
    mörn är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    På din arbetsbeskrivning så låter du som en producent, rätt och slätt, med tanke på hur inblandad du verkar vara.

    Svårt att säga hur mkt pengar som är rimligt för arbetet, eftersom man kanske får anpassa sig mer efter vilka pengar skivbolaget är beredda att betala.

    Om du är väldigt delaktig i att skapa sound, arrangera låtar och så vidare så kanske det är ett alternativ att du blir uppsatt som arrangör i stimrapporteringen? Det är 20 eller 25% tror jag. Man kan även ändra manuellt hur mycket per låt man ska få. Det är ju en bättre garanti för pengar än om det ska gå via skivbolaget efter break-even.

Liknande ämnen

  1. Ljudkonstnär/producent i GBG sökes
    Av theVOID i forum Inspelning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 21:02
  2. Nybörjar producent frågar!
    Av imported_olofd i forum Logic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-10-12, 15:13
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-06-19, 12:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •