Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: "Akai AX60" samt "Akai AX80", vad tycker vi om dessa då?

  1. #1
    Grandpianoguy
    Grandpianoguy är inte uppkopplad
    Grandpianoguys avatar
    Senior

    "Akai AX60" samt "Akai AX80", vad tycker vi om dessa då?

    Såg en köpesannons som jag hoppas gick till ett lyckligt avslut för de berörda.

    Blev dock nyfiken på dessa gamla synthar ifrån Akai som jag erkänner att jag nästan glömt bort totalt.

    Har själv aldrig ägt någon av dessa och hoppas nu få lite reflektioner på dessa ifrån er som ägt/använt/provat någon av dessa synthesizers.

    * Hur är karaktären (ljudmässigt)?
    * Vad kan de jämföras med (andra produkter)?
    * Roliga egenheter/funktioner, finns de?

    Ja, vad ni än kan komma på att berätta så vore det riktigt roligt att få ta del utav så låt erfarenheterna ifrån 99'orna flöda.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ax80..jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	23,2 KB 
Id:	24762   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ax60..jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	22,9 KB 
Id:	24763  
    Senast redigerat av Grandpianoguy den 2010-06-22 klockan 10:34.

  2. #2
    Grandpianoguy
    Grandpianoguy är inte uppkopplad
    Grandpianoguys avatar
    Senior
    Ber om ursäkt.

    Så går det när man inte söker FÖRST utan bara trycker iväg en ny tråd på ett ämne som det visar sig ganska så nyligen blivit avhandlat.

    Om någon moderator känner för att låta "suddegumman" arbeta så är det helt OK för mig och ja, jag skall försöka söka lite bättre nästa gång.

  3. #3
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Glöm inte Akai AX-73. den må se digital ut med under det mesiga skaldet döljer sig en VCO.
    http://www.vintagesynth.com/akai/ax73.php
    Tyvärr bara en enda åschillatår, jag hade gäran hört denna syncleada lite

  4. #4
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    ax73:an var rätt trevlig att använda, men det var något med den jag inte kom överens med.
    men jag skulle nog inte säga nej till vare sig 60 eller 80 faktskt...

    80 ser ju riktigt coolt ut

  5. #5
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av leere Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ax73:an var rätt trevlig att använda, men det var något med den jag inte kom överens med.
    Det är lustigt, jag kände samma sak om den. Men den lät fint!

  6. #6
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Jag har ägt både en AX60 och AX80. Jag saknar AX60, inte AX80. AX80 tyckte jag aldrig om, den lät rätt kall och tunn. AX60 lät inte heller den särskilt varm men gud vad hård den kunde låta. Det var så lätt att vrida till mysiga blipp's m.m. samt rätt sköna hårda leadljud och basar. Den var lagom instabil i rösterna som gjorde att ljudet levde. Men somsagt den lät inte varm som säg en Polysix med som JP6 faktiskt.
    Satan att jag sålde den. :|

    Mvh
    Demokid

  7. #7
    illmono
    illmono är inte uppkopplad
    illmonos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har också ägt en AX-60. Liknar ingenting jag ägt/äger och jag ångrar att jag gjorde mig av med den. Ganska hårda, elaka ljud. Har ett eget liv som sagt. Oväntade saker hände hela tiden med ljuden tyckte jag.

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    AX73:an är en av mina gamla favoriter. Det var den som lärde mig uppskatta analoga/ostadiga FM-ljud. AX60 tyckte jag lät så gott som identiskt då jag testat dem, men en fd 99:a påstår att hans VX90 (rackversionen av AX73) och AX60 har rätt olika ljud.. inget jag direkt brytt mig om att kolla upp.

    AX80.. njae, inge vidare alls tycker jag. Visst kan man få fina ljud ur den, men inget direkt märkbart.

  9. #9
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    dom där han man väll bara till för att jacka på en S612 \ S700 och kanske några samplers till som VOICE IN- på jacken, kan lira och filtrera samplingar etc då

    -.- AX60 e bara den jag testat på .. och som många redan noterat e den råbarkad och jävligt elak egentligen .. lite industriella ljud med rostFlänsar & diesel typ passar den bra till .. är absolut inte kallare än säg elektron monomachine tror jag iaf ..

    \\ när vi pratar om värme är det inte samma sak som att dyvla ut djupa basar som även kan låta vamt lixom...\\ mkt diffust e det ju .. hmm .. att definiera hur *warm* en synt kan låta och klinga .. den e mer typ JUNO106 fast mer levande .. organiskt skitigare -- JUNO106 låter plastig och tråkig i jämförelse, för jag kanske inte gillar rolands vågformer på den .. mkt subjektivt där även -- jag säger att jag vet inte så har jag inget sagt

    men den ska vellan ändå vara en konkurrent till juno-106 ändå, när det begav sig



    korg poly-six e ju mer en konkurrent till roland JUNO-6 \ JUNO-60
    -- dom e mer likvärdiga, och har inget med AX-serien att göra egentligen, då deras kretsar plinga mkt skönare på bredden, har ett bredare soundStage
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-06-22 klockan 17:32. Anledning: eller säg att jag tror att monomachine skulle passa bra i samma band som AX

  10. #10

    Veteran
    AX73 kan ju köra två oscillator per röst om så kräves.

  11. #11
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Är inte AX73, AX60 och VX90 samma?

  12. #12
    Hans
    Hans är inte uppkopplad

    Senior
    Vx 90 är rackversionen av Ax 73. Båda kan lägga 6 oscillatorer i unisonläge om jag inte missminner mig.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Programmerar man olika ljud på dem så blir de olika

  14. #14
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    ax73 går att köra som poly, duo och unison.

    använde aldrig unisons-delen.

    men det var rätt kul att få den till att bli monofonisk
    (höj bara portamentot med 1 så blir det "monofont")

  15. #15
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    hade ax60, helt ok. Inte lika flummig som poly6, men roligare än en juno. Basljud tyckte jag inte satt någon vidare, men som nämnt, hårdhårda leads, lite bråkiga stråkar och annat har den.
    Ingen klass på den ändå, (skit)synth i 2.5k-4.5k klassen.

    Saknar? lite..mest för att det är kool med Akaisynthar

  16. #16
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tangent dream Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hade ax60, helt ok. Inte lika flummig som poly6, men roligare än en juno. Basljud tyckte jag inte satt någon vidare, men som nämnt, hårdhårda leads, lite bråkiga stråkar och annat har den.
    Ingen klass på den ändå, (skit)synth i 2.5k-4.5k klassen.

    Saknar? lite..mest för att det är kool med Akaisynthar
    Lite så har jag uppfattat VX90. Hård o kall...men är nog ett bra komplement, allt behöver ju inte vara mjukt o varmt.

  17. #17
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Jag har en vx90 (om nu inte den som lånat den i fem år har råkat sälja den av misstag, hehe) och jag gillar den. Den låter lagombra - man hör att det inte är ett fullfjädrat multipelvco-monster med femtioelva modulationsmöjligheter samtidigt som den inte låter som nån siel-skit eller någon annan cheesy low-endgrej. Den låter ganska enkelt men bra, helt enkelt, och den gör det utan att låta Juno (vilket är en bra egenskap om man redan har en Juno). Helt klart en av mina favoriter bland billiga analogsyntar.

  18. #18
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    jag tror vi mest körde AX60 som HI-hat och SNARE och ev BD i nåt enstaka fall på dom inbygda OSC'arna, utmärk som maracas etc... inte ett piano i första rummet direkt, till det en TESCO 110F för rytmer

    \\ bara för att den har 12-tons nyklar behöver man ju inte spela på dom, hellre lite legobitar under tangenterna och använda brädan som sesson~beer ställ -- eller tejpa tangenterna \ vika ner kartong bitar emellan dom för att låsa brädan, så tangenterna inte hoppar upp hela jäkla tiden när man släpper dom =)

    den e helt klart en kallgarage synt med mkt eget sound egentligen, då den har lite egna parametrar för sig som inte fans då på några andra vi hade inom familjen
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-06-22 klockan 22:40. Anledning: men det e ju klart valbart

  19. #19
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    AX-60 är mitt enda kap, 2,500 med hardcase. Fetaste 1-VCO polysynthen. Kommer aldrig någonsin säljas av mig.

    http://soundcloud.com/platon1980/ax-60

  20. #20
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Låter ju kalasbra!!!

    Citat Ursprungligen postat av platon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AX-60 är mitt enda kap, 2,500 med hardcase. Fetaste 1-VCO polysynthen. Kommer aldrig någonsin säljas av mig.

    http://soundcloud.com/platon1980/ax-60

  21. #21
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Återigen ett exempel på att syntesisten är viktigare än syntetisatorn!

  22. #22
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Exakt. Det handlar om att lära sig prylarna. Ta PF som exempel, kan en Kawai K1 att låta som en Polysix

    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återigen ett exempel på att syntesisten är viktigare än syntetisatorn!

  23. #23
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av platon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AX-60 är mitt enda kap, 2,500 med hardcase. Fetaste 1-VCO polysynthen. Kommer aldrig någonsin säljas av mig.

    http://soundcloud.com/platon1980/ax-60
    Oj! Låter skitsnyggt! Blir ännu mera sugen! Hade för ett par månader sen inte en aning om att Akai tillverkat analoga synthar!
    AX60 är ju grymt snygg också. VX600 med.

  24. #24
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    AX-60 finns vellan i 2 modeller även?
    eller iaf olika layouter
    Senast redigerat av ~~~ den 2012-11-02 klockan 10:33.

  25. #25
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Jag har ägt båda i slutet av 90 talet.

    AX60 (layout 1) är en trevlig och rätt snabbarbetad synth. Den har ett eget sound, ganska hårt och skitigt och var perfekt på blipp/blopps och andra knasljud. Det är klart att det gick att göra leads, basar m.m. VCO i stället för DCO är alltid trevligt. Skulle gärna vilja äga en igen och fick jag välja mellan en Juno-106 och AX-60 skulle jag välja den sistnämnda.

    AX80 blev jag väldigt besviken över. På den tiden tänkte jag att 16 oscillatorer måste vara the shit, detta var innan jag ägde en JP8. Problemet var att dessa 16 DCO inte gör mycket för att ge värme eller rörelse i ljudet. Den låter mycket tamare än AX60 vilket jag tyckte var tråkigt, AX60 låter riktigt eget och bra.
    På papperet verkar editeringen smart, en knapp för varje funktion och en data-ratt. Problemet är att data-rattens utväxling är skum. Man måste snygga många varv för att ändra värdet bara några steg. Det är en stor och tung pjäs där vikt/funktion inte är AX80 starka sida.

  26. #26
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Nån som A/B:at AX-60 och SCI MAX? Samma chips i dem

Liknande ämnen

  1. Akai MPC... vilken av dom "is the shit"?
    Av drifter7508 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2010-03-03, 01:10
  2. Ny Akai "MPC controller"?
    Av richiekay i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 00:07
  3. Ge mig Era råd ang "masterklav/stagepiano" samt näthandel.
    Av Grandpianoguy i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-12, 12:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •