Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 ... SistaSista
Resultat 61 till 120 av 427

Ämne: Epidemic Sound - Få pengar för din musik

  1. #61
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen tror jag inte epidemic gör några enorma vinster. Det finns hur många företag som helst som säljer "royalty fri" musik och konkurrensen är ganska hård.
    Fast det är ju ES som slutit Stora Avtalet med SVT, växer så det knakar och får folk på musikerforum som detta att hoppa av Stim på löpande band. En bättre representant för fenomenet hittar vi inte.

    Egentligen gör ES och Spotify samma sak: Ta en fungerande produkt, ge bort den gratis eller nästan gratis och vinn (alla) kunder. Sen återstår bara att övertyga leverantörerna, musikerna, om att de inte längre behöver få betalt.
    Frågan är hur fan dom lyckas med den sista biten?

  2. #62
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lindeberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen återstår bara att övertyga leverantörerna, musikerna, om att de inte längre behöver få betalt.
    Frågan är hur fan dom lyckas med den sista biten?
    På samma vis som dagspressen gör med sina bilder. Köper eller lurar av dem gratis från folk som inte tidigare sålt sina alster för pengar och därmed inte har någon uppfattning om vad som är ett skäligt pris.
    Aftonblaskan har satt i system att ta privatpersoners foton och ersätta dem i efterhand med en tusing per bild, dessutom utan tillägg för om bilden används mer än en gång och i olika medier (internet osv)

  3. #63
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aftonblaskan har satt i system att ta privatpersoners foton och ersätta dem i efterhand
    Det där är en affärsidé som växer fram allt mer. I mat-affärer t.ex så vill de att man ska slå in varorna själv, och bankerna lägger över arbetet på kunder genom sina internetbanker. Det finns många fler exempel.

  4. #64
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej, Lindeberg

    Först och främst vill jag säga att det är kul och bra att du engagerar dig i detta. Vi välkomnar en öppen debatt där såväl vi som de traditionella aktörerna ifrågasätts och tvingas att försvara sin existens och sina arbetssätt.
    Jag vet inte om du har varit inne på så mycket forum men jag kan inte riktigt hålla med om att “nästan ingen reagerar på detta”. Vi har fört en intensiv debatt på ett antal forum och diskuterat det du vänder dig emot. Vissa personer har den inställning som du har och vissa tycker att det är ett ett väldigt bra sätt att kunna leva på sin musik utan all den osäkerhet som det medför att vara ansluten till en kollektiv förvaltningsorganisation. Jag tror att alla de upphovsmän som har valt att jobba med oss är av uppfattningen att det är skönt att man kan välja själv.

    Vi tror och hoppas också att alla förstår att de olika TV-kanalerna inte på något sätt endast köper musik av Epidemic Sound utan att vi är en av många leverantörer av musik. Vi ser oss främst som en konkurrent till de stora amerikanska musikbiblioteken och inte till de duktiga musiker som t.ex. specialkomponerar musik till SVT och andra kanaler.
    Vad avser ersättnings- och vinstbiten så har du tyvärr fått detta om bakfoten. Vi betalar de upphovsmän som skickar in musik till vårt bibliotek så mycket vi bara kan och ES är inte ännu ett vinstdrivande bolag.
    Jag hoppas att du har fått lite mer info nu. Hör gärna av dig om du skulle ha frågor eller synpunkter med anledning av ovanstående.

    Mvh
    Epidemic Sound

  5. #65
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lindeberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är lite förvånad över att nästan ingen reagerar på detta... ett företag vars affärsmodell går ut på att skicka upphovsmännen tillbaka till medeltiden hyllas, ges fritt spelrum att sprida gratisreklam... på ett musikerforum? Ingen som blir det minsta förbannad över att till exempel SVT numera kan använda musik utan att vara skyldiga den som skrivit den en enda spänn, samtidigt som ES skapar enorma vinster av verk de själva köper in för kaffepengar?
    +1

  6. #66
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av crissdavid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...vissa tycker att det är ett ett väldigt bra sätt att kunna leva på sin musik utan all den osäkerhet som det medför att vara ansluten till en kollektiv förvaltningsorganisation.
    ???

    Kan du förklara, jag ser ju att ha en stor organisation bakom en som skyddar upphovsmannarättigheter är en säkerhet, inte dess motsats. Så vad menar du?

  7. #67
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    har mycket svårt att se hur någon skulle kunna "leva på sin musik" med era avtal.

  8. #68
    Robin William-Olsson
    Robin William-Olsson är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Vad jag däremot inte riktigt förstått än är hur det funkar om ens förutsättningar förändras och man vill gå med i STIM igen?

  9. #69
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej, Robin

    Det är absolut inga problem att gå med i STIM direkt efter att du har jobbat med oss. STIM har exklusiva avtal så de tillåter inte att du säljer musik till någon annan men vi hjälper gärna till så att du kan säga upp ditt avtal med oss och ansluta dig så snart du behöver. Det ska inte behöva ta mer än ett par dagar i bästa fall.



    Mvh


    Criss David

  10. #70
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej, Much

    Om du är med i STIM finns det en organisation som har till uppgift att bevaka dina rättigheter. Om de upptäcker att någon har använt din musik försöker de att utverka ersättning åt dig. Du vet aldrig hur mycket du kommer att få i förväg och du är beroende av att din musik spelas ofta (blir en hit) i offentliga sammanhang. Detta passar bra för personer som inte har ett löpande behov av veta hur mycket pengar de kommer att tjäna.

    Om du arbetar med ES är det lättare att räkna ut hur mycket pengar du kommer att få då vi betalar ett i förväg bestämt belopp per godkänd låt. Efter ett tag så vet du ungefär hur mycket tid du behöver lägga ner per godkänd låt och du kan planera efter det. Dessutom så ökar din ersättning ju fler låtar du har levererat.

    Jag förstår att du inte blev klok på vårt förra svar då det lämnade en hel del plats för alternativa tolkningar. Hör gärna av dig om du skulle behöva ytterligare förtydliganden.

    Mvh

    Criss David

  11. #71
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vi letar ständigt efter fler upphovsmän som även producerar sin musik. Vi är intresserade av alla typer av genres som till exempel Latin (in the style of Ricky Martin), Electronic Dance (In the style of David Guetta), Drones, Marching band och Ballroom.

    Vi kan erbjuda dig att jobba så mycket eller så lite du vill och dessutom få feedback på dina verk från några av Sveriges mest erfarna låtskrivare som tillsammans sålt mer än 60 miljoner sålda skivor.

    Du väljer själv hur du vill jobba. Vissa jobbar mindre, andra jobbar mer med möjligheten att faktiskt kunna få leva på sin musik och få chansen att utvecklas i sitt låtskrivande.

    Kontakta: criss@epidemicsound.com

  12. #72
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Epidemic Sound har på den senare tiden fått flera prestigefyllda uppdrag från de största TV-kanalerna och fler och fler får upp ögonen för oss.

    Därför, utökar vi vårt producentgäng!

    Vi kan erbjuda dig att jobba så mycket eller så lite du vill och dessutom få feedback på dina verk från några av Sveriges mest erfarna låtskrivare.
    Vill du veta mera?

    Tveka inte, att kontakta mig,
    criss@epidemicsound.com

    Mvh
    Criss David

  13. #73
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Vi söker låtarna som skapar magi!

    Vi söker låtarna som skapar magi!

    Vi har alla upplevt det.
    I en tv-serie vi följt eller en film vi sett.
    Det där magiska ögonblicket när en låt ”gör” hela scenen. Ord blir överflödiga och tonerna och harmonierna känns i magen.
    Det är komplett.

    Vi heter Epidemic Sound och vi jobbar med musik till tv- och filmproduktioner. Våra kunder är tv-kanaler. produktionsbolag och företag över hela Norden som vi förser med musik ur vår katalog. Hittills har vi i huvudsak arbetat med instrumentala verk och nu vill vi öppna upp för möjligheten att erbjuda vokala låtar. Vi vill helt enkelt vara med och skapa fler magiska ögonblick i tv-sammanhang och vi tror att DU kan vara den som får det att hända.

    Nu letar vi efter nya röster och förmågor som sitter på Låten som får hela Sverige att leva med i en tv- eller filmscen.

    Skriver, sjunger och spelar du egna låtar?

    Skulle du vilja höra dem i tv på bästa sändningstid?
    Vi söker låtar som är känslomässigt starka och närvarande, som kan spela på lycka, sorg, eufori, melankoli osv. Som kan ge det brustna hjärtat ett sound eller förmedla den där flygande känslan av att vara fri och på väg.

    Mejla oss en eller kanske till och med fler låtar du är stolt över så lovar vi att lyssna och ge dig feedback. Om vi gillar det vi hör kommer vi att hjälpa dig att få ut din musik i tv- och filmsammanhang. Tillsammans kommer vi skapa magi.

    Kontakta oss för att få veta mer.
    Hoppas vi hörs!

    criss@epidemicsound.com

  14. #74
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ett jäkla reklamsnack om det här... Någon här på forumet som har gett sig in i det och fått något för det?

  15. #75
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Så om jag har förstått det hela rätt så får jag några hundralappar för något som "kanske" spelas i TV och där ES potentiellt får tiotusentalskronor? Jag förstår att jag får dessa hundralappar oavsett om de används i TV eller ej, om mitt verk är godkänt av ES. Men OM den används i TV så betyder det ju att ES får en jäkla massa mer betalt och jag får ingenting mer än de hundralapparna.

  16. #76
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Jag har inte hört ett enda positivt ord om Epidemic ifrån produktionsbolagssidan. Det finns ingen som gillar att diverse TV-kanaler har gjort dealar med dem så att produktionsbolagen tvingas använda deras musik när de klipper tv-program.

    Ovanstående inlägg från Epidemic tycker jag stinker reklam lång väg. Om det som skrivs om deras fula metoder så är det verkligen bedrövligt.

  17. #77
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett jäkla reklamsnack om det här... Någon här på forumet som har gett sig in i det och fått något för det?
    Nej, inte jag i varje fall. Däremot känns det ju högst tveksamt om den här sortens annonsering hör hemma här och framförallt inte gratis.

  18. #78
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Nej det där reklaminlägget var ett bottennapp och rätt tydligt bevis på dåligt omdöme.

  19. #79
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Den killen poster ju bara i detta syftet. Inga andra inlägg i någon annan tråd överhuvudtaget.

    Stäng av honom rätt av. Kan det vara trådskaparen själv tro?
    Lås tråden eller ta bort den.
    Intresset av denna form av kontrakt är lika med noll, ser ingen fördel med det hur man än vänder och vrider på det.
    En amatörs åsikt...

  20. #80
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så om jag har förstått det hela rätt så får jag några hundralappar för något som "kanske" spelas i TV och där ES potentiellt får tiotusentalskronor? Jag förstår att jag får dessa hundralappar oavsett om de används i TV eller ej, om mitt verk är godkänt av ES. Men OM den används i TV så betyder det ju att ES får en jäkla massa mer betalt och jag får ingenting mer än de hundralapparna.
    Exakt så är det. Men skriv hundratusentals kronor i stället för tiotusentals, för det kan det handla om i vissa fall.

    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte hört ett enda positivt ord om Epidemic ifrån produktionsbolagssidan. Det finns ingen som gillar att diverse TV-kanaler har gjort dealar med dem så att produktionsbolagen tvingas använda deras musik när de klipper tv-program.

    Ovanstående inlägg från Epidemic tycker jag stinker reklam lång väg. Om det som skrivs om deras fula metoder så är det verkligen bedrövligt.
    Exakt så är det också.

    Jag fattar inte varför den här tråden inte stängts ner. Först och främst är ES ett blodsugande jäkla skitföretag som utnyttjar oerfarna kompositörer. Vill de göra reklam får de väl köpa reklamplats, inte spamma ner diverse forum med sin skit. Jag blir starkt provocerad av att ES får härja här på 99an. Det är dags att dra ner brallorna på det här skräpföretaget.

  21. #81
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Nu har jag inte dragit det här med övriga moderatorer än, så det kan hända att officiella linjen blir annorlunda, men jag tycker det finns en poäng med att den här tråden finns. Även om det förekommer rent säljsnack i den så balanseras det mer än väl upp av de kritiska rösterna. Är väl utmärkt om hela upplägget vänds ut och in så ingen hoppar på ett avtal utan att veta vad det innebär? ES kommer ju oavsett att vara synliga på andra delar av webben, då tycker jag vi kan vara lite konsumentupplysande här på 99.

  22. #82
    Semlan
    Semlan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag inte dragit det här med övriga moderatorer än, så det kan hända att officiella linjen blir annorlunda, men jag tycker det finns en poäng med att den här tråden finns. Även om det förekommer rent säljsnack i den så balanseras det mer än väl upp av de kritiska rösterna. Är väl utmärkt om hela upplägget vänds ut och in så ingen hoppar på ett avtal utan att veta vad det innebär? ES kommer ju oavsett att vara synliga på andra delar av webben, då tycker jag vi kan vara lite konsumentupplysande här på 99.
    +1

  23. #83
    Jim Profit
    Jim Profit är inte uppkopplad
    Jim Profits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av crissdavid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi söker låtarna som skapar magi!

    Vi har alla upplevt det.
    I en tv-serie vi följt eller en film vi sett.
    bla bla bla ...
    Seriösa företag betalar för sin reklam ... Det här är känns så jävla inte ok!

  24. #84
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag inte dragit det här med övriga moderatorer än, så det kan hända att officiella linjen blir annorlunda, men jag tycker det finns en poäng med att den här tråden finns.
    Jo, det kan kanske stämma. Däremot tycker jag precis som Modellear att crissdavid borde stängas av rätt av. Enda tråden han finns i är denna och när det inte är rena reklaminslag han skrivit så är det försvar för tjänsten. Under hans presentation så står:

    "Vill du höra dina låtar på bästa sändningstid?

    Vill du börja tjäna pengar på din musik?

    Nu utökar vi vårt producentgäng! Vi heter Epidemic Sound och skapar musik. Främst för tv-produktion men också annan audiovisuell media. Nu söker vi fler duktiga låtskrivare och producenter. Vi kan erbjuda dig att jobba så mycket eller så lite du vill och dessutom få feedback på dina verk från några av Sveriges mest erfarna låtskrivare som tillsammans sålt mer än 60 miljoner sålda skivor."


    Är det detta som forumet är till för, folk som registrerar sig med inget annat syfte än att marknadsföra sitt företag. Det har ju tidigare funnits diskussioner om huruvida man ska ha något slags nivå man ska nå upp till för att få annonsera. Att den diskussionen ens förekommit så länge crissdavid postar här är ju bara absurt. Däremot kan jag nog också tycka tråden kan vara kvar.

    Å andra sidan, vem är jag att uttala mig som fortfarande inte blivit medlem i föreningen.

  25. #85
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Såhär blir det: crissdavid är välkommen att delta i diskussionen, och informera om ES, men de rena säljinläggen går bort.

  26. #86
    clammond
    clammond är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såhär blir det: crissdavid är välkommen att delta i diskussionen, och informera om ES, men de rena säljinläggen går bort.
    Så när tar ni bort de rena säljinläggen?

    Jag är redigerare. Som sådan tycker jag det är surt att vara låst till Epidemic Sounds relativt torftiga utbud, när man jobbar med kunder som ingått avtal med ES.

    Jag är musiker och registrerad hos STIM. Som sådan tycker jag att det är fantastiskt att kunna få betalt för musik som jag lyckas sälja in till produktionsbolag och andra kunder. Mitt arvode för själva jobbet kan hållas relativt lågt om jag vet att de ser till att STIM-rapportera ordentligt. Jag tycker att det är tråkigt när ett företag som Epidemic Sound undergräver en så pass välfungerande organisation som STIM.

    Jag tycker att tv- och reklambranchen i allmänhet verkar vara ganska oförstående när det gäller kompositörers arbete. Därför tycker jag att det är särskilt viktigt att kompositörer går samman och värnar om sina intressen, och särskilt tråkigt att Epidemic Sound gör som de gör.

    Det skulle vara intressant att läsa några inlägg från musiker som jobbar med Epidemic Sound. Är det som crissdavid skriver? Frihet och skaparglädje? Jag är tveksam.

  27. #87
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej,

    Det var tråkigt att höra att du inte har hört några positiva ord om oss. Vi hör både ris och ros från produktionsbolagen men det är självklart så att vissa människor på produktionsbolagen känner att deras valmöjligheter begränsas i vissa projekt när de blir anvisade vilka bibliotek som skall användas. Vi har full förståelse för detta och jobbar så hårt vi bara kan för att tillmötesgå alla de krav som framställs.

    Vi tycker att STIM är en viktig och bra organisation och vi är på inget sätt den enda musikleverantören som används i Sverige. Ofta blir det så att vår kostnadseffektiva modell gör så att produktionen har råd att köpa mer specialskriven/kommersiell musik, inte mindre, och det tycker vi är bra. Vi konkurrerar framför allt med de stora musikförlagen som har egna produktionsmusikbibliotek snarare än enskilda kompositörer.

    Vi tyckte att vi kunde skapa ett vettigt alternativ som var bättre för både kanalerna och musikerna som arbetade med oss. Vi tycker även att konkurrens är nyttigt för alla parter i branschen då det tvingar oss alla att bli bättre och mer effektiva. Som du säkert förstår är ju STIM systemet bättre endast för dess medlemmar, inte för alla.

    Vi tycker också att kompositörernas arbete inte värdesattes tillräckligt högt och det är därför vi har försökt skapa ett alternativt system som uppskattas mycket av de upphovsmän som väljer att sälja musik till oss. Vi samarbetar med ett stort antal upphovsmän och vi ser gärna att de skriver vad de tycker i forum och på andra ställen. Vi kan däremot konstatera att det är ytterst få av våra upphovsmän som väljer att sluta samarbeta med oss och det tolkar vi som något positivt.

    Jag hoppas att jag har lyckats svara på dina frågor och du får gärna höra av dig om du har flera synpunkter.

    Mvh

    Criss David

  28. #88
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av crissdavid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi samarbetar med ett stort antal upphovsmän och vi ser gärna att de skriver vad de tycker i forum och på andra ställen.
    Ja det ser vi verkligen fram emot. Finns det någon Epidemic-kompositör här som har positiva ord att komma med. På Sveriges största musikforum?

    Citat Ursprungligen postat av crissdavid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi kan däremot konstatera att det är ytterst få av våra upphovsmän som väljer att sluta samarbeta med oss och det tolkar vi som något positivt.
    Att sluta blir väl antagligen svårt eftersom de har sålt alla sina rättigheter och inte har något att falla tillbaka på.


    Att köpa ut kompositörers upphovsrätt för korvören känns etiskt väldigt tveksamt även om ni säkert har kids som gillar att få ett par hundralappar för något de knåpat ihop på kammaren.
    Hur gör ni själva med STIM? Jag misstänker att ni inte säljer vidare upphovsrätten till kanaler/produktionsbolag?

  29. #89
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    http://www.svt.se/kultur/kulturnyhet...27321002269914
    "Extremt lågt pris"
    Alfons Karabuda på föreningen Svenska kompositörer av populärmusik, SKAP, är kritisk mot Epidemic sounds sätt att arbeta.
    -Det är ett extremt lågt pris. Det handlar om att du varken får pengar eller credit för det du gör, säger han.
    Att som tonsättare få tillbaka sin rättigheter från Epidemic sound efter en försäljning går inte.
    -Jag får mycket samtal från kompositörer som ångrat sig, och vill ha tillbaka sina rättigheter. Men då är man lite orutinerad, för man har inte dem rättigheterna. Dem är borta för alltid, säger Alfons Karabuda.
    Senast redigerat av erko den 2012-09-18 klockan 17:13.

  30. #90
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej,

    Vi förstår din inställning och detta är inte en modell som du tycker funkar för dig. Det vi erbjuder är en möjlighet för de upphovsmän som inte fick det att gå ihop ekonomiskt i STIM systemet. Vi erbjuder dem ett sätt att sälja sina verk och skaffa sig en stabil (och i många fall hög) månadsinkomst.

    Att säga att vi köper verk för korvören är en subjektiv uppfattning. Vi har betalat hundratusentals kronor för verk i flera projekt.

    Vi tycker att det är bra med fri konkurrens och att de kompositörer som vill skall få välja hur de vill sälja sin musik.

    Mvh

    Criss David

  31. #91
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Vad är "en stabil (och i många fall hög) månadsinkomst"?
    Hur mycket får era upphovsmän betalt per minut levererat material?

    Jag ogillar själv att sälja musik om jag själv inte skrivit kontraktet. Tycker att ett fair pris per minut sålda rättigheter ligger mellan 10.000 - 20.000 exkl. moms beroende på samarbetsform och krav. Det är också kring där jag själv ligger (med viss mängdrabatt)...

  32. #92
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Epidemic Sound jobbar med en ersättningstrappa där ca 600 kronor är det lägsta trappsteget. Snittersättningen är ca 300 % högre än detta. Utöver detta tillkommer ytterligare ersättning för varje sålt verk. Ersättningen är naturligtvis differentierad och beror på ett antal parametrar men vi betalar mellan ca 600 kronor till flera hundra tusen kronor per verk. Vi arbetar även aktivt med att marknadsföra vår upphovsmän i produktionerna, trots att detta inte är vanligt i produktionsmusikssammanhang. Titta gärna på sluttexterna i Julkalendern som var Kulturnyheternas referens i reportaget.


    Vi vill även passa på att förtydliga att vi startade vår verksamhet som ett alternativ åt de upphovsmän som inte fick ekonomin att gå ihop i STIM-systemet. Vi ville även konkurrera med de stora engelska och amerikanska produktionsmusiksbiblioteken som kanalerna använder när de inte använder oss. Vi har skapat en modell som inte är för alla men som fungerar mycket bra för vissa. Framför allt tycker vi att varje upphovsman skall få välja och att fri konkurrens är bra, även mellan olika sammanslutningar av upphovsmän.

    Vi uppskattar alltid en dialog och svarar på allt vi kan.

    Vänligen

    Epidemic Sound

  33. #93
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Om snittersättningen är 2400:-, vilket är 300% över 600:- och vissa verk kostat er flera hundra tusen, så innebär det att median ersättningen är närmare 600:- än 2400:-... Luktar skunk lång väg med så pitoreskt låg ersättningsnivå.

  34. #94
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Vågorna har bitvis gått väldigt höga om detta i Studios forum: http://forum.studio.se/index.php/top.../page__st__480

  35. #95
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vågorna har bitvis gått väldigt höga om detta i Studios forum: http://forum.studio.se/index.php/top.../page__st__480
    Tack det var ju både underhållande och upplysande
    Bra med domdär svaren från STIM också.

  36. #96
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Det är inte ofta jag blir så upprörd men jag blev fan förbannad av att läsa det där. Iofs bekräftar det ju bara det jag tidigare trott, att Epidemic Sound är blodsugare som skor sig (fett dessutom) på andra människors arbete. Gud vad jag önskade att det inte fanns några kompositörer med så dåligt självförtroende att de går till ett sånt här "con artist" företag. Det är fanimej skamlöst på ren svenska. Hade det här skett privat mellan två människor så hade man kallat dem för "Sol och vårare" för det är precis vad det handlar om. Fy fan säger jag bara. >:C

  37. #97
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Må hända att ES kanske "skor" sig på andra men man har ju själv ett stort ansvar att ta reda på vad man ger sig in på. Det ansvaret väger ju tyngre än vad argumenten om att ES skulle vara "sol och vårare", "blodsugare" etc...

    Självklart är det bra att man belyser och diskuterar deras arbetssätt på forum mfl ställen men ändå är det så att den enskilde personen/kompositören har det största ansvaret att läsa igenom kontrakt osv. Gör man det så inser man säkerligen att möjligheten finns att ES tjänar storkovan på ett verk. Blir det så är man ju medveten om det och får stå sitt kast. Lite väl mycket indirekt daltande här.

    Ska väl tillägga att jag själv varit i kontakt med ES om att eventuellt "ge bort" mina verk. Vissa verk som bara ligger och skräpar slänger jag gärna iväg om jag får 600-2000 kr, men mer "seriösa låtar" - no way! Där är STIM vägen att gå.

    Håller dock med om att gränsen för vad som får anses som reklam har överskridits rätt ordentligt här ovan!

  38. #98
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bjorx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Må hända att ES kanske "skor" sig på andra men man har ju själv ett stort ansvar att ta reda på vad man ger sig in på. Det ansvaret väger ju tyngre än vad argumenten om att ES skulle vara "sol och vårare", "blodsugare" etc...
    Självklart har man ett egenansvar. Men, det gör ju inte affärsmodellen mindre vidrig för det.

  39. #99
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bjorx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska väl tillägga att jag själv varit i kontakt med ES om att eventuellt "ge bort" mina verk. Vissa verk som bara ligger och skräpar slänger jag gärna iväg om jag får 600-2000 kr, men mer "seriösa låtar" - no way! Där är STIM vägen att gå.
    ...och på grund av Epidemics regler (och inte, som det påstås, STIMs regler) så går det inte att kombinera på det sättet, utan STIM-medlemmar får inte sälja några verk till Epidemic...

  40. #100
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack det var ju både underhållande och upplysande
    Bra med domdär svaren från STIM också.
    En liten, men viktig uppdatering om det, där en kille från STIM har meddelat att Epidemic INTE är medlemmar och INTE får några utbetalningar från STIM: http://forum.studio.se/index.php/top...st__p__1412646

  41. #101
    deleted user
    Haha, yeah right. Jag passar.

  42. #102
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Epidemic Sound jobbar med en ersättningstrappa där ca 600 kronor är det lägsta trappsteget. Snittersättningen är ca 300 % högre än detta. Utöver detta tillkommer ytterligare ersättning för varje sålt verk. Ersättningen är naturligtvis differentierad och beror på ett antal parametrar men vi betalar mellan ca 600 kronor till flera hundra tusen kronor per verk. Vi arbetar även aktivt med att marknadsföra vår upphovsmän i produktionerna, trots att detta inte är vanligt i produktionsmusikssammanhang. Titta gärna på sluttexterna i Julkalendern som var Kulturnyheternas referens i reportaget.


    Vi vill även passa på att förtydliga att vi startade vår verksamhet som ett alternativ åt de upphovsmän som inte fick ekonomin att gå ihop i STIM-systemet. Vi ville även konkurrera med de stora engelska och amerikanska produktionsmusiksbiblioteken som kanalerna använder när de inte använder oss. Vi har skapat en modell som inte är för alla men som fungerar mycket bra för vissa. Framför allt tycker vi att varje upphovsman skall få välja och att fri konkurrens är bra, även mellan olika sammanslutningar av upphovsmän.

    Vi uppskattar alltid en dialog och svarar på allt vi kan.

    Vänligen

    Epidemic Sound

  43. #103
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Samma inlägg en gång till?

    Reklam?

  44. #104
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Haha ja, det stämmer jag tyckte det såg lät bekant. Hänvisa till tidigare inlägg är en sak men cut&paste alltså.. kom igen.

  45. #105
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    @crissdavid: Det är lite respektlöst att bara klistra in samma inlägg en gång till. Bemöt argumenten eller låt bli.

  46. #106
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    spambot?

  47. #107
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Ok, jag har inte tänkt att skriva så mycket mer i den här tråden eftersom den är en energitjuv för mig, men eftersom den ändå är bumpad nu så...

    CrissDavid är en hal jävel. Det är en bra egenskap om man jobbar för ett oseriöst "con-artist" företag.
    Lägg märke till hur han liksom bakar in sitt säljsnack i sina förklarande texter så att det ändå slutar med att han har fått dra sina sälj-lines, trots att moderatorerna här sagt att det inte är ok. Elegant.

    Med mina snart 30 år som professionell i musik- och ljudvärlden kan jag säga att jag ALDRIG, ALDRIG skulle signa bort något jag skrivit till ett företag som ES. Aldrig. Jag skulle med lätthet kunna smula sönder varenda mening CrissDavid skrivit i den här tråden och ge en gigantiskt stor mängd argument för att man inte ska låta sig luras av en halvbedragare som CrissDavid och det parasitföretag han representerar.
    Tyvärr känner jag att det inte är värt det. De som vill låta sig luras kommer att låta sig luras ändå. Jag kan bara beklaga att ni har så dåligt självförtroende som upphovsmän att ni säljer er (och andras) framtid för några hundralappar medan CrissDavid & Co kammar hem miljoner och samtidigt skrattar bakom er rygg.

    Nä, det är inte värt det. Jag frågar i stället moderatorerna här:

    1:
    Ni har gjort klart att CrissDavids säljsnack inte är OK, men ändå ser jag att det är kvar.
    Varför är det inte bortmodererat? Nu behöver ju CrissDavid bara bumpa tråden (som han gjorde nyss med sitt copy-paste-inlägg) så kan alla läsa hans säljsnack som vanligt. Det här vet CrissDavid. Det är därför han bumpar tråden även om han inte har något att säga.

    2.
    Varför finns den här tråden i sin nuvarande form överhuvud taget? Jag har frågat det förr och jag frågar igen.
    Jag misstänker starkt att om jag skulle posta reklam för mitt företag där jag satte i system att lura oerfarna musiker så tror jag att det skulle stoppas tämligen omgående. Varför har CrissDavid och hans parasitföretag E-S dispens??? Är det någon av moderatorerna som har intresse i företaget? Jag tror inte det men jag känner att jag måste fråga.

    Mitt förslag är att resa ut alla inlägg av CrissD och banna honom.
    CrissDavid har förbrukat sitt förtroende här anser jag. Tråden i sig kan få finnas kvar androm till varnagel.

    Annars utgår jag från att det är fritt fram att använda 99an som reklamplats för sitt företag, även då man har skumma avsikter och bedriver oseriös verksamhet? Eller?

  48. #108
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ja vad betyder 300 % ? jag ser 300% som... 100% av något är tillexempel: om man har 100 kr och ger bort 100% av den hundringen så ger man bort 100KR. ger jag bort 50% av den så är det 50 KR. ger jag bort 200% så är det 200KR. ger jag bort 300% Så är det 300KR.

    I detta faller så är 300% Av 600KR lika med 1800KR? Så därför ställer jag en rak fråga : Man kan alltså få 1800 KR.

    Har jag förstått det hela rätt?

    Övertyga oss om att det är så bra nu? Eller har ni någon kund som ni kan lämna som referens? jag vill gärna prata med fem av dom. Det går bra att skicka mig ett PM och gärna då flera så att jag själv kan välja ut några att ta kontakt med.

    Känner dessutom flera styckena som knåpar grejer som skulle passa er men först får ni verkligen visa att det är en sjyst deal eller "kan" bli en sjyst deal.

    En radda exempel på hur man kan få betalt och hur detta kan se ut tack. En tabell eller någonting.

    Visa nu något eller sluta löja er på det här forumet. Som ni gör nu irriterar bara och som jag ser det så förstår jag inte varför ni inte svarar på frågorna. Vad är det som är så svårt om ni nu har en sjyst deal? Sedan så vore det bra om ni tog er tid en kväll och chattade med medlemmarna i den här tråden. om du nu är så seriös så kan du ta dig den tiden. Vi kan till och med hjälpa dig om det nu är så att det är du som har svårt för det har med kommunikation?

    Som det ser ut nu så imponerar du inte. Du förstör för ditt eget företag! Vad är problemet?

    Sluta tramsa / Bollen är din.

    MVH / Richard

  49. #109
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Orsaken till att tråden inte är rensad är helt enkelt att den skulle bli obegriplig då. Och jag står fast vid att den är viktig ur producentupplysningsperspektiv.

    Men, om es inte tar debatten på ett seriöst sätt och bara klistrar in samma inlägg igen så blir det låsning och troligtvis avstängning.

  50. #110
    crissdavid
    crissdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej,

    Först och främst vill vi förtydliga att vi är väl medvetna om att detta INTE är en säljkanal utan det vi vill göra är att ge en rättvisande bild av Epidemic Sound (ES) och ge svar på frågor om hur ES verksamhet fungerar. Vi vill gärna klargöra de frågor som har framkommit i diskussionen.

    Ersättningsmodellen bygger på att alla upphovsmän får betalt för alla enskilda verk som levereras, oavsett om de används eller inte. Vi säger inte att vi passar för alla men vi är ett bra alternativ till de upphovsmän som skriver låtar, men som kanske aldrig plockas upp i etern och därmed inte genererar en krona till upphovsmännen. Det man måste komma ihåg är att det är få som enbart kan försörja sig som låtskrivare/producenter och för dessa är ES ett bra alternativ till de traditionella sätten att försöka få betalt för sin musik.

    Du har förstått det helt rätt, upphovsmännen kan få en summa på 1800 kr för en låt men de kan även få väsentligt mycket mer. Vi på ES vill än en gång poängtera att vi inte har redovisat någon vinst sedan bolaget grundades – vi har ett mycket långsiktigt perspektiv i vår verksamhet och vi tror inte att någon av de upphovsmän som aktivt väljer att samarbeta med oss känner sig ”lurade” då vi inte tror att dessa upphovsmän skulle vilja samarbeta med oss längre då.

    Det vi vill göra är att erbjuda en alternativ lösning för upphovsmän som vill skriva och producera musik och förhoppningsvis kunna arbeta med musik på heltid . Tanken är att skapa ett varaktigt samarbeta mellan ES och upphovsmännen och skapa ett långsiktigt förhållande mellan parterna, som i sin tur kan generar bra musik och en jämn inkomst för upphovsmännen. Samtidigt som vi gör detta vill vi skapa ett svenskt alternativ till de stora internationella produktionsmusikbolag som är våra konkurrenter.

    Vi har som policy att vara så uppriktiga som möjligt och att finnas tillgängliga för att svara i forum och liknande kanaler för att just skapa en bra dialog med allmänheten och de upphovsmän som kan tänkas sig vara intresserad av vår verksamhet.

    Självklart hoppas vi att ni förstår, att vi i likhet med alla seriösa verksamheter, inte lämnar ut information om våra kunder eller samarbetspartners till allmänheten. Vi är dock mycket positivt inställda att de får berätta precis vad de tycker om oss och vår verksamhet.

    Hoppas att ni har fått svar på i alla fall några av era frågor.

    Mvh

    Criss David

  51. #111
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har en kompis som jobbar med denna form av fabriksproduktion av musik.

    Är man extremt snabbjobbad av sig och kan härma många genrer i komposition och produktion men vet med sig att man aldrig kommer få till den där pricken över "i" hiten så är detta kanonbra.
    Har man hyfsat hög nivå på sina löpande band produktioner och hinner göra 2 tracks om dagen så kan man komma upp i 50-60 tusen i månaden. Det är dock ett rent slavjobb, men pallar man med det så kör. Det är väldigt höga produktionskrav så det funkar inte med att göra ett orkester arr med general MIDI stråk från Roland D-20 tex.

    Om man gör musik för konsten skull och drömmen om att göra den stora hitten fortfarande finns kvar skall man hålla sig undan. Låt säga att du får till en superhit som du säljer till ES för 2000:-, ja sedan får du inte mer. Hade du pitchat den till Lady Gaga kanske du hade dragit in 2 millar istället.

    Valet är ditt.
    Jag har gjort mitt. Jag väljer att drömma.

    Jag tycker man kan höra när filmer använder Library musik faktiskt i en negativ betydelse.
    Det finns en riktigt sunkig låt som används häpnadsväckande ofta i ganska stora filmer.
    Den har väl kategorin. Klassisk, romantisk, rogivande, eller nåt och så plockar en helt känslobefriad ljudläggare den låten från arkivet. Kommer inte på någon film men det är piano, stråk och ett träblåsinstrument, typ klarinett. Riktigt själsdödande.
    Senast redigerat av Firechild den 2012-10-03 klockan 08:46.

  52. #112

  53. #113
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...hållit mig utanför debatten hittills, men som ide, utan att närmare gå in på ersättningsnivå eller avtalets exakta utformning, så tycker jag konceptet är riktigt bra för produktionsmusik. Det osar någon slags von-oben "konstnärlig" attityd över dissandet! Tror inte tanken bakom ES är att man ska producera hitlåtar för 600:-/st.

    De här 600kr-produktionerna konkurrerar mindre med specialskriven musik, utan i första hand "burkmusiken" och för större grejer hävdar ES att nivåerna är helt andra. Hur många av de som kritiserar har koll på hur "marknaden" för produktionsmusik ser ut? Det är rent hantverk, på samma sätt som t ex reklamtecknare/fotografer och på samma sätt syns talang/kunskap/effektivitet/professionalism igenom - på gott och ont. En riktigt bra "skola" i båda fallen för att utveckla sina skillz - givetvis om man har förmåga att kunna kompromissa med "det konstnärliga"

    Har man varit i "träsket" och hankat sig fram på att försöka sälja in musik till produktionsbolag, reklam, SvT etc så "vet man" att "medelersättningen" från dem, STIM/ncb etc är långt under 600 kr/styck, beaktande producerade demos mot vad man lyckas sälja i den ofta mördande konkurrensen.

    Några lyckas, får tunga kontakter och får bra/hyfsat ekonomiskt utbyte i branschen, men "chansen" är väldigt liten och kräver hårt arbete - det mesta av det arbetet nedlagt på helt andra saker än att skapa musik.

    Att det då dyker upp andra möjligheter än de traditionella tycker jag är bra - någon som står för införsäljning och lägger förskott (givetvis mot någon andel) tycker jag är bra.

    Nivåer och villkor måste man givetvis granska och diskutera!!

    My 2 ç
    Senast redigerat av hasse_fx den 2012-10-04 klockan 20:49.

  54. #114
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    ES musik har inget med specialskriven musik att göra. ES ÄR burkmusik. Jag har idag träffat på ett nytt produktionsbolag som spytt galla över ES. Att många svenska kanaler idag har avtal med ES kommer ändra sig eftersom ingen vill vara bunden till deras utbud. INGEN! Chris kan säga vad han vill men jag har kontakt med ganska många produktionsbolag i min verksamhet och jag har inte träffat på någon "användare" som gillar ES. Om ES nu kör med öppna kort så vill jag gärna se hur ersättningstrappan fungerar. Jag skriver, producerar, mixar en hel låt och får den godkänd för 600:-, fine. Hur kommer jag vidare och får 1800? Och hur tar jag mig sedan till 100000?Förklara gärna Chris.
    Senast redigerat av DrKorg den 2012-10-05 klockan 00:58.

  55. #115
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ja det är burkmusik eftersom den skrivs "i blindo", med skillnaden att uppdragsgivaren kan beställa "rätt stuk" på ett lite annat sätt samt att de ofta är livrädda råka välja burkmusik som tittarna/lyssnarna känner igen från annat håll.

    ES får själva motivera sina villkor men iden i sig hade varit väldigt intressant för min del. Klart att STIM och (konkurrerande) branschen är kritiska, men om ES retar upp både sina leverantörer och kunder så är de snett ute...

  56. #116
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag skulle vilja ha svar från ES på en väldigt enkel fråga som häpnadsväckande verkar ha ett jakande svar vad jag läst mig till.

    Anmäler Epidemic Sound sina bibliotekslåtar till STIM i eget namn och får då rätt till STIM ersättningen som den egentliga upphovsmannen skulle ha fått ?

    SVT betalar runt 375 kr / minuten till STIM varje gång musik spelas.

    Här är från STIM FAQ

    Vi har friköpt musik från en upphovsman som vi fritt får använda i vår tv-produktion. Behöver vi rapportera det till Stim/NCB?
    Ja. All musik som används i programmet ska stå på musikrapporteringsblanketten. Man kan inte friköpa musik däremot kan man ha särskilt avtal om tillstånd till vinjett/trailer samt beställningsmusik. Var noga med ett skriftligt avtal mellan produktionsbolaget och upphovsmannen gällande det.
    Senast redigerat av Firechild den 2012-10-05 klockan 08:44.

  57. #117
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Anmäler Epidemic Sound sina bibliotekslåtar till STIM i eget namn och får då rätt till STIM ersättningen som den egentliga upphovsmannen skulle ha fått ?
    I såna fall är ju såna som TV4 grundlurade som har en högsta procent STIM-skyddat material i sina produktioner och resten ES-relaterat. 100% ersättning till ES liksom...

  58. #118
    Jim Profit
    Jim Profit är inte uppkopplad
    Jim Profits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Anmäler Epidemic Sound sina bibliotekslåtar till STIM i eget namn och får då rätt till STIM ersättningen som den egentliga upphovsmannen skulle ha fått ?
    Jag tror det där diskuteras här:
    http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post2291496

  59. #119
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ES musik har inget med specialskriven musik att göra. ES ÄR burkmusik. Jag har idag träffat på ett nytt produktionsbolag som spytt galla över ES. Att många svenska kanaler idag har avtal med ES kommer ändra sig eftersom ingen vill vara bunden till deras utbud. INGEN!
    Samma här. Har också kontakt med ett antal produktionsbolag som tvingats arbeta med material från ES mot sin vilja.
    Dom är förtvivlade över det usla utbudet och den låga kvalitén.

  60. #120
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle vilja ha svar från ES på en väldigt enkel fråga som häpnadsväckande verkar ha ett jakande svar vad jag läst mig till.

    Anmäler Epidemic Sound sina bibliotekslåtar till STIM i eget namn och får då rätt till STIM ersättningen som den egentliga upphovsmannen skulle ha fått ?

    SVT betalar runt 375 kr / minuten till STIM varje gång musik spelas.
    Som sagt tidigare i tråden så har en representant från STIM bekräftat att Epidemic INTE är medlemmar i STIM och inte får några utbetalningar därifrån.

    Det jag fortfarande inte har fått någon - för mig godtagbar - förklaring på, är varför Epidemic inte tillåter att deras kompositörer är medlemmar i STIM - för det finns inget hinder från STIM:s sida när det gäller produktionsmusik, om man registrerar verken som LIB och därmed undantar dessa verk från STIM:s bevakning...

Liknande ämnen

  1. Synth Secrets - från Sound on Sound
    Av jgb i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 13:37
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •