Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 170

Ämne: Tips på hörlurar

  1. #61
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Kör med Beyer Dynamics DT990 idag men ibland vill man stänga ute ljud från dator, omgivning, tangentbord etc
    Så det börjar bli dags att skaffa ett par slutna lurar.
    Tips mottages, budget max runt 2k.

  2. #62
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Focal Spirit Pro... Mantra: Bästa slutna du kan få tag i - värt de där få hundringarna extra...

    http://www.djservice.se/artikel/foca...t-professional

  3. #63
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Intressant, ska kolla in dessa.

  4. #64
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Slutna för max 2000:- ?
    Beyerdynamic DT770 Pro
    Audio-Technica ATH-M50X
    Avantone Pro MP1 (ett par hundringar för dyra i och för sig, men ändå...)
    Alla tre är riktigt bra! <3

  5. #65
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Gjorde en snabb slagning på prisjakt och dyraste jag hittade låg på 24k för slutna
    Så jag tänkte mer i form av att vad jag ev. är villig att betala för ett par bra slutna utan att gå bananas.

  6. #66
    inok
    inok är inte uppkopplad
    inoks avatar
    Senior
    Slänger in en fråga här istället för att skapa en ny tråd.

    Köpt mig en OP-1 och skulle behöva ett par lurar. Pendling med tåg, skapande i soffan/sängen/toapausen. Vad tittar jag på? Lite lur på slutna eller icket.. Vill inte heller det ska vara allt för klumpigt att bära med sig. Tips, någon?

  7. #67
    Valdo
    Valdo är inte uppkopplad
    Valdos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av inok Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slänger in en fråga här istället för att skapa en ny tråd.

    Köpt mig en OP-1 och skulle behöva ett par lurar. Pendling med tåg, skapande i soffan/sängen/toapausen. Vad tittar jag på? Lite lur på slutna eller icket.. Vill inte heller det ska vara allt för klumpigt att bära med sig. Tips, någon?
    AIAIAI tma-1
    gått ner lite i pris nu när tvåan kom.
    så jävla bra och på samma estetiska nivå som op1

  8. #68
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Funderat på dessa, Sennheiser Momentum: https://m.prisjakt.nu/product/2969539

    Har ju aktiv brusreducering, ingen aning om hur mycket bättre de stänger ute ljud jämfört med exempelvis Focal Spirit PRO som nämns ovan (som inte har brusreducering)

  9. #69
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av OddEye Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderat på dessa, Sennheiser Momentum: https://m.prisjakt.nu/product/2969539

    Har ju aktiv brusreducering, ingen aning om hur mycket bättre de stänger ute ljud jämfört med exempelvis Focal Spirit PRO som nämns ovan (som inte har brusreducering)
    Det är väl bara de dyrare wireless Momentum som har aktiv brusreducering... har själv de äldre on ear och gillar dom som fan, de nyare är ihopfällbara, stort plus. De dämpar ner riktigt bra även om det är nåt helt annat än aktiv brusrecusering såklart.. inte testat over ear dock.

  10. #70
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av inok Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slänger in en fråga här istället för att skapa en ny tråd.

    Köpt mig en OP-1 och skulle behöva ett par lurar. Pendling med tåg, skapande i soffan/sängen/toapausen. Vad tittar jag på? Lite lur på slutna eller icket.. Vill inte heller det ska vara allt för klumpigt att bära med sig. Tips, någon?
    Sennheiser PX 100-II har jag till min iPad, tycker dom är kanonbra till det. Går att vika ihop.

  11. #71
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Sennheiser HD-25. Hur grymma som helst.

  12. #72
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Cyberwelt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sennheiser HD-25. Hur grymma som helst.
    Gillar också mycket, men kräver att man drar upp volymen för att stänga ute ljud

  13. #73
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl bara de dyrare wireless Momentum som har aktiv brusreducering... har själv de äldre on ear och gillar dom som fan, de nyare är ihopfällbara, stort plus. De dämpar ner riktigt bra även om det är nåt helt annat än aktiv brusrecusering såklart.. inte testat over ear dock.
    Precis, ingen aktiv brusreducering i de med sladd. Men jag har exakt de i länken och är grymt nöjd.
    Sluter bra runt örat så de dämpar bra ändå, och är ändå riktigt sköna. Och låter riktigt fint utan über-basboost som det ju är i många streetlurar. Och är lättdrivna och snygga.
    Senast redigerat av android den 2017-01-25 klockan 16:03.

  14. #74
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Testat momentum 2 on-ear och over-ear nu. On-ear lät punchigare och over-ear mer hi-fi. Första intrycket var att jag lätt kunde leva med båda, men att over-ear är att föredra om man vill skärma av sig från omvärlden. Kände inget behov av brusreducering med dessa (provlyssnade på ett högljutt Elgiganten). On-ear påminde lite om HD-25 i det avseendet

  15. #75
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Bose QC35 är väldigt sköna att bära, ljudet är OK, finns nog bättre BT-lurar men jag har svårt att ta av mig dessa. Så grymt skönt på T-bana och jobb med bra Noise cancellation. Sladdlöst är oxo en ögonöppnare, väldigt behändigt.

    Fanns tidigare för bra pris på Atea.se för de som har företag. 2.500:- ink moms

  16. #76
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slutna för max 2000:- ?
    Beyerdynamic DT770 Pro
    Audio-Technica ATH-M50X
    Avantone Pro MP1 (ett par hundringar för dyra i och för sig, men ändå...)
    Alla tre är riktigt bra! <3
    DT770 och ATH-M50X är de enda lurar, som när jag stått och skruvat synt på musikaffär, fått mig att stanna upp och tänka "vilka schyssta lurar" och fått mig att glömma synten för en stund. Har väl en del med huvud- och öronform att göra, men för min del är framförallt DT770 grymt sköna rent ergonomiskt.

  17. #77
    inok
    inok är inte uppkopplad
    inoks avatar
    Senior
    Tack för tipsen!


    Vad säger ni om Bowers & Wilkins P5? Eller är dom ett no-no när det kommer till portabelt musikskapande (iom hifi-lur)?

  18. #78
    swede99
    swede99 är inte uppkopplad
    swede99s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jonathan P Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sennheiser HD650. Bra som fan.
    japp håller med galet bra studiolurar. har haft k 240 lät tunnt och satt inte bra.

  19. #79
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bah. K240 är underbara.

  20. #80
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Körde Sonys olika MDR mm i många år sen HD-25 vilka jag gillar... men de är rätt missvisande om man ska mixa... tackade ett par Audio-Technics M50x ...men dom gillade uppenbarligen yngste grabben för han snodde dom och lämnade sina AKG K240 med trasig sladd i byte ....fixade ny sladd och har kört en del med dom nu.. och fattar varför dom är så populära i studios.... allt i dom låter skit.. när man väl mixat så det låter bra i dom så låter det förmodligen bra överallt. Men för njutbar lyssning så är de ren skit. Bra för mig just nu är att de är öppna för jag behöver höra vad som händer runt i kring.....

  21. #81
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hur står sig lurarna ni nämner utan hörlursförstärkare, tänker främst på ATH-M50X, DT770 Pro 80ohm, Focal Spirit Pro?
    Senast redigerat av OddEye den 2017-01-27 klockan 00:23.

  22. #82
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Känns som att det blev många öppna lurar här, men Haplo efterfrågade väl slutna, nu när han återuppväckte tråden.

    Det gäller väl att fundera på vad man vill ha de slutna till.

    Jag har ett par slutna AKG271 Studio, som är utmärkta för tracking och väldigt poppis i studior. Antagligen av tre skäl; de läcker väldigt lite, sladden är utbytbar och den kanske bästa grejen, ljudet stängs av när man tar av sig dem. Lysande för att slippa upptäcka för sent att man spelat in läck ur fas, från ett par lurar som nån lagt ifrån sig... Men att mixa i dem är verkligen inte att rekommendera och ljudet är inte särskilt behagligt. Bland slutna föredrar jag personligen Sennheiser om jag vill ha behaglig (men inte helt sann) lyssning, eller DT770 för grym komfort.

    För mixning skulle jag definitivt gå på heltäckande, men öppna (aka open back). Jag har just köpt mig ett par AKG K701 för det ändamålet och är väldigt nöjd. Det är ju mycket smak involverat, men jag valde dem efter mycket recensionsläsande och testning. Kostade, som nån annan i tråden nämnde, typ 4500 kr när de kom, men när de flyttade tillverkningen från europa till asien, så gick priset ner rejält. Om de asiatiska är lika bra som de äldre europeiska har jag ingen egen erfarenhet av och folk på nätet säger olika, men det finns åtminstone ett par hörlursauktoriteter som påstår att de är lika bra nu. Många tar runt 2.500 kr, men DJ Service, eMusic och CDON säljer dem för 1595:-. Väldans prisvärt! Jag var beredd att lägga upp till 4 k, men föredrog 701:orna framför mina dyrare andrahandsval Sennheiser 600 och 650. De två är förbannat bra också dock. DT880 och DT990 är inte dåliga heller, men kanske inte riktigt lika detaljerade.

  23. #83
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av OddEye Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur står sig lurarna ni nämner utan hörlursförstärkare, tänker främst på ATH-M50X, DT770 Pro, Focal Spirit Pro?
    Det viktiga är väl att impedanserna matchar och att det finns kräm nog. Pro-modeller har ofta högre impedans och är ofta mer trögdrivna än konsumentmodeller. Om man tänker plugga in dem i ett ljudkorts hörlursutgång så bör man kolla ljudkortets specar, för en del passar bättre ihop med konsumentlurar.

  24. #84
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Användningsområdet är väl egentligen blandat men i stort sett ser jag framförallt ett komplement till DT990 som jag har idag.
    Men där man vill avskärma sig mer från externt "oväsen"
    DT990'iorna släpper igenom nästan allt externt ljud, så lite beroende på vad man har igång så är det mer eller mindre störande.

  25. #85
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det viktiga är väl att impedanserna matchar och att det finns kräm nog. Pro-modeller har ofta högre impedans och är ofta mer trögdrivna än konsumentmodeller. Om man tänker plugga in dem i ett ljudkorts hörlursutgång så bör man kolla ljudkortets specar, för en del passar bättre ihop med konsumentlurar.
    Det finns en del att tänka på där...
    Lägre impedans ger starkare ljud vid samma inställning på volymratten och uppfattas då ofta som "lättdrivna".
    Ser man det från förstärkarens håll, så är det däremot inte så, eftersom lägre impedans innebär att det dras högre ström genom både nätdel och förstärkare, vilket också innebär både större risk för distorsion och kortare batteritid om man kör med batteri. Om man har ett ljudkort som drivs av USB-portens spänningsmatning, så finns det dessutom begränsningar i strömuttaget från porten, så med lägre impedans på lurarna, kan det krävas extern nätdel till ljudkortet - och det är inte alla ljudkort som har den möjligheten.
    Högre impedans innebär att man behöver högre spänning, men lägre ström. Det innebär att man inte kan skruva upp lika hög volym som med lurar med lägre impedans, eftersom spänningen ju inte kan bli hur hög som helst - men å andra sidan så får man mindre risk för distorsion.

    Kolla upp att ljudkortet eller hörlursförstärkaren är specad för en impedans som är samma eller lägre än lurarna som du vill koppla in. Har man lurar på 8 Ohm och en hörlursutgång som är specad till 32 Ohm, så är risken för dist överhängande när man börjar skruva upp volymen en bit, men med lurar på 50 Ohm till den utgången, så kommer det att fungera utmärkt.

    Sedan är förstås inte impedansen hela sanningen heller, utan olika lurars element har olika verkningsgrad, så man kan ha ett par lurar med högre impedans som ändå ger lika starkt eller starkare ljud än de med lägre, så oavsett vilket så kan man lätt stå där som ett levande frågetecken...

  26. #86
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mixning skulle jag definitivt gå på heltäckande, men öppna (aka open back). Jag har just köpt mig ett par AKG K701 för det ändamålet och är väldigt nöjd. Det är ju mycket smak involverat, men jag valde dem efter mycket recensionsläsande och testning. Kostade, som nån annan i tråden nämnde, typ 4500 kr när de kom, men när de flyttade tillverkningen från europa till asien, så gick priset ner rejält. Om de asiatiska är lika bra som de äldre europeiska har jag ingen egen erfarenhet av och folk på nätet säger olika, men det finns åtminstone ett par hörlursauktoriteter som påstår att de är lika bra nu. Många tar runt 2.500 kr, men DJ Service, eMusic och CDON säljer dem för 1595:-. Väldans prisvärt! Jag var beredd att lägga upp till 4 k, men föredrog 701:orna framför mina dyrare andrahandsval Sennheiser 600 och 650. De två är förbannat bra också dock. DT880 och DT990 är inte dåliga heller, men kanske inte riktigt lika detaljerade.
    oo bra tips! kanske ska slå till på ett par sånna. andra som har erfarenheter?

  27. #87
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det man kan kritisera dem för är väl dels att de inte har så mycket bas (men basrika lurar "fejkar" ofta för att låta basiga) och dels att de inte har utbytbar sladd. Sen påstås det att de behöver "spelas in" i bortåt 100 timmar för att låta optimalt. Jag är lite skeptisk till det där med att spela in lurar, men skulle de bli ännu bättre efter 100 timmar så klagar jag förstås inte

  28. #88
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Jag köpte ett par DT990 pro i veckan. O'boy vilka lurar! Det stod mellan dem och Akg K612 pro. De va lika sköna, väldigt bra ljud, lite skillnad men mest lika av alla jag testat. Gillade doclk DT lite lite mer.

    Prövade även ett par 50Mx. Mest för att jag hört så mkt gott om dem. De satt fruktansvärt obehagligt och lät skit. Bara min personliga åsikt. Men jag förstår vekligen inte varför de har fått så mkt omskrivningar och hyllningar?

  29. #89
    iamrucke
    iamrucke är uppkopplad nu
    iamruckes avatar
    Veteran
    Beggade Audeze LCD-2 kan man hitta till sjyst pris ibland. Låter kalas!

  30. #90
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av swede99 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    japp håller med galet bra studiolurar. har haft k 240 lät tunnt och satt inte bra.
    Exakt! Har K240 (guldiga Made in China), går inte att ha som referenslur överhuvudtaget. Inget stämmer.
    HD-650 är äckligt ärliga.

    Tillägg: Varken K240 eller HD-650 kommer isolera dig från omvärlden, av den anledningen kanske de är uteslutna?

  31. #91
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Som sagt har ett par DT990 som är öppna, så jag behöver inte ytterligare ett par öppna lurar just nu

    Tänkte kolla in DT770 eftersom jag gillar 990, får se hur pass lika de är.
    Annars kommer jag kolla på M50x och Focal-lurarna så får vi se vad det blir i slutändan.

  32. #92
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Jag har använt Sennheiser HD25 (I och II) proffesionellt och privat i snart 16 år. Jag älska dom. Har haft dom på mig cirka fyra timmar om dagen dessa år och dom är ju som en andra verklighet för mig. Har väl egentligen inte använt några andra lurar för jag har ju automatiskt återkommit till mina "referenslurar" så du ska kanske inte lyssna på mig som är så färgad av dess ljud.

  33. #93
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Nattvard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tillägg: Varken K240 eller HD-650 kommer isolera dig från omvärlden, av den anledningen kanske de är uteslutna?
    hahaha. Himla kul i en hörlurstråd

  34. #94
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som sagt har ett par DT990 som är öppna, så jag behöver inte ytterligare ett par öppna lurar just nu

    Tänkte kolla in DT770 eftersom jag gillar 990, får se hur pass lika de är.
    Annars kommer jag kolla på M50x och Focal-lurarna så får vi se vad det blir i slutändan.
    När jag testade ett gäng Beyerdynamic-lurar, så var det DT880 Pro (halvöppna) och DT770 Pro (slutna) jag tyckte var klart bäst. DT990 lämnar en del att önska jämfört med de andra, så jag tror du blir glatt överraskad av DT770 Pro om du testar dem.

  35. #95
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Jag håller nog med lite ang M50. Jag gillar att lyssna på musik i dessa lurar men att mixa.... alldeles för bumliga.
    Har köpt ett par M50x till frugan som hon har när hon är DJ, mina gamla heter bara M50.
    Skall jämföra dem nån dag men jag tycker mig märka när jag kör med M50x att de är ännu mer dunka-dunka.
    Optimala lurar att mixa med är mina AT-M40fs, de låter bra!
    AKG280 är förpassade till garderoben, dags att ta fram och jämföra lite snart, yeah.

  36. #96
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    arbetshästen; AIAIAI TMA-2 ... speaker unit 3, stora puffarna i studion, standardpuffar vid DJ-gig

    jokern; Urban Ears Zinken (!) ... fick de som spons för nåt år sen men har använt sjukt mycket, riktigt nice som every day hörlur och förvånansvärt bra som extra referens, eller bara jamma i..

  37. #97

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag testade ett gäng Beyerdynamic-lurar, så var det DT880 Pro (halvöppna) och DT770 Pro (slutna) jag tyckte var klart bäst. DT990 lämnar en del att önska jämfört med de andra, så jag tror du blir glatt överraskad av DT770 Pro om du testar dem.
    Jag har alltid gillat ATH-M50 och dessa har varit på min inköpslista, men efter at lyssnat på DT770 så är dessa favoriter. Lite mindre med bas än ATH-M50moch jag upplevde DT770 som mer balanserade. Mina nya favvisar i den prisklassen.

  38. #98
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Beställt ett par DT-770 (80 ohm), blir kul att testa något nytt efter 20+ år med Sennheiser .

  39. #99
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Fyndade precis ett par momentum 2.0 over ear (inte wireless), 40% off på siba-rean! Får bli nya street/jobblurar

  40. #100
    Matilda_J
    Matilda_J är inte uppkopplad

    Avstängd
    Hej, Bose QC20 eller QC25 beroende på vad du föredrar, in-ear eller over-ear. Fungerar klockrent på all typ av monotont ljud, så bruset på flygplan eller bruset på tunnelbana/tåg. Helt underbart och väl värt pengarna!
    . Det är underbart att ha på sig när man flyger. Jag kan lyssna på musik eller ljudet från en film utan att det ljudet också blir påverkat.

  41. #101
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hej! Mina Momentum On Ear är rätt slut och skulle vilja ha ett par trådlösa, men den varianten finns ingenstans i sverige.. Testade ett par JBL 600 nånting för lite över en tusing som faktiskt lät helt ok men vansinnigt sladdriga och plastiga det pallar jag inte.

    Vad finns det för alternativ? Till dessa alltså:

    https://en-uk.sennheiser.com/momentum-on-ear-wireless

  42. #102
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Over-ear-varianten verkar finnas trådlöst, t.ex. på Dustin. Låter bättre också imho, men kostar lite mer.

  43. #103
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Over-ear-varianten verkar finnas trådlöst, t.ex. på Dustin. Låter bättre också imho, men kostar lite mer.
    Jojo men dom är skitstora, har HD650 för såna behov.

  44. #104
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Ok. Men de blir ganska små ihopfällda ändå.

  45. #105
    Fluster
    Fluster är inte uppkopplad
    Flusters avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har b&w p7 med sladd som jag älskar men Grado ska vara bra märke.

  46. #106
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ah, mailade Sennheiser, dom görs inte längre men finns på deras outlet (som jag inte kände till) så beställde nu. Tyvärr bara svarta men man kan inte få allt.

    https://sv-se.sennheiser-outlet.com
    Senast redigerat av kotten den 2019-10-03 klockan 17:24.

  47. #107
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Hoppas de gör bättre lurar än de stavar.

    #andvändning #fågelrotation

  48. #108
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Beställde precis ett par AKG-K701, just för slirak tips.
    Jag gillar generellt AKGs ljud och behöver ett par öppna lurar, så man inte är helt okontaktbar när man sitter och lirar musik.

  49. #109
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Blev ett par Focal Listen Pro ..kan ju bara säga att jag är sjukt nöjd... gillade ju verkligen spirit pro men de här är verkligen en uppgradering.... mkt jämnt mkt fina detaljer.. och inte minst så har de tänkt till en del när det gäller designen.. som att man nu kan låsa sladen... formskumm....bättre bågar...osv......i prisklassen brutalt bäst.

  50. #110
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Lyssnade nyss på ett Intressant avsnitt av Musikprodd-podden.De går igenom en mängd olika lurar. Finns mer info på deras hemsida.
    https://musikproducent.se/podd/2019/...horlurstestet/

  51. #111
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssnade nyss på ett Intressant avsnitt av Musikprodd-podden.De går igenom en mängd olika lurar. Finns mer info på deras hemsida.
    https://musikproducent.se/podd/2019/...horlurstestet/
    Konstig blandning lurar.. fattar inte varför man blandar öppna och slutna osv... sen droppa in ett par lurar för 15k bland lurar som kostar en tiondel....

  52. #112
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konstig blandning lurar.. fattar inte varför man blandar öppna och slutna osv... sen droppa in ett par lurar för 15k bland lurar som kostar en tiondel....
    Det var ju ett väldigt subjektivt test men tycker ändå att det var intressant att höra hur folk som arbetar proffesionellt med produktion tänker kring detta.

  53. #113
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Måste köpa nya lurar. Fästet till en av lurarna på mina Roland RH-A7 brast. Tröttsamt. I övrigt är de i bra skick. Liten plastpinne som gått av. Försökt göra en lagning. Men det höll inte.

  54. #114
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste köpa nya lurar. Fästet till en av lurarna på mina Roland RH-A7 brast. Tröttsamt. I övrigt är de i bra skick. Liten plastpinne som gått av. Försökt göra en lagning. Men det höll inte.
    Har du testat att smälta det ihop med en lödkolv. Just plast brukar hålla bättre när man smälter ihop det än när man limmar. (Lagade sonens brillor så flera gånger när Specsavers sa att de inte kan lagas...)

  55. #115
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du testat att smälta det ihop med en lödkolv. Just plast brukar hålla bättre när man smälter ihop det än när man limmar. (Lagade sonens brillor så flera gånger när Specsavers sa att de inte kan lagas...)
    Kan jag iofs göra. Har inget att förlora. Största problemet är att det är så trångt där fästet är att jag troligtvis inte kommer åt med kolven. Men kan testa.

  56. #116
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Det här är kanske det närmsta vi har till "Den Stora Hörlurstråden" så jag tänker posta här:

    Mina älskade trotjänare Denon AH-C120 har börjat glappa på sistone när man böjer TRRS-jacket lite. Lött om vissa lurar och blir alltid pannkaka när man ska byta kontakt... Alltid tvingats löda hela kabeln upp till elementet i själva luren. Dock svårt med in-ears som dessa!

    MEN!!! jag var på Kjell och köpte deras Neutrik TRS vinklade ersättningsjack. Helvete vilket bygge. Militärt robust, tror den sliter jacket ur enheten innan den själv går av. Barnlek att löda också. extremt värt den dryga hundringen, mina fina lurar har nytt liv. Rekommenderas varmt.

    Bonus: Använd en brulée-brännare för att elda av plasthöljet på såna moderna kablar med 5 element. Alltid försökt ta bort det med tång med stor möda och besvär och uselt resultat. Nu var det bara tenna på och löda så snart höjet smält bort. Oslagbart.

  57. #117
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bonus: Använd en brulée-brännare för att elda av plasthöljet på såna moderna kablar med 5 element. Alltid försökt ta bort det med tång med stor möda och besvär och uselt resultat. Nu var det bara tenna på och löda så snart höjet smält bort. Oslagbart.
    Episkt tips! Äntligen ett vettigt användningsområde till ett helt onödigt hushållsgeråd.

  58. #118
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Klurar på att köpa ett par DT 1990 PRO för test. Har sen tidigare DT 770 PRO 250 Ohm + nu senast Airpods Max.
    Tycker faktiskt att Max låter snäppet bättre än DT 770 iaf i mina öron även för mixning (med kabel).
    Väldigt nyfiken på DT 1990 Pro.

  59. #119
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag har också spanat in DT 1990 Pro - de ligger i en vettig prisklass och verkar ha lite högre upplösning än DT990 eller HD650 som jag har idag. Men den där rätt extrema peaken vid 9kHz känns ju sådär även om man kan få bort den med EQ. Jag kom fram till att det kanske ändå inte skulle vara en tillräcklig uppgradering från det jag har idag. Det verkar som man måste upp rejält i pris för att få något som är betydligt bättre, typ Focal Pro eller Audeze LCX.

  60. #120
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag har plöjt videos i absurdum om DT1990 och den samlade kören av allt det säger: Sämre än DT990.

Liknande ämnen

  1. tips på hörlurar - max 500:-
    Av salrip i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-26, 05:13
  2. bra hörlurar?
    Av Volantiz i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2008-10-06, 09:33
  3. Hörlurar ???
    Av LCR i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 15:02
  4. Hörlurar
    Av deleted user i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 02:04
  5. Hörlurar
    Av imported_hammer i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-04-29, 08:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •