+ Svara på ämne
Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: Nytt från MFB

Börjar bli varm i kläderna rilis avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Kommun
    Stockholm

Nytt från MFB

http://www.mfberlin.de/Produkte/Musi...lektronik.html

Två nya synthar, en ny modular? och en ny seq.
    Nanozwerg är ju intressant prismässigt, föpr 220 euro får man 1 VCO med sub, 12dB multimodefilter, 1 LFO, audio in samt CV ut för LFO. Kommer i mitten av maj.

Veteran DanielWs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Kommun
    Stockholm
    Hmmm, undrar vad som kommer att vara mest värt av Urzwerg och Doepfers Dark Time? Dark Time vinner utseendetävlingen åtminstone. Lätt.

ja men priset på mfb lockar! mkt trevligt

Och dvärgarna (Zwerge) tkr jag verkar mkt trevliga! den billigaste för 220 euro låter ju som ett riktigt kap!

Veteran DanielWs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Kommun
    Stockholm
    Fast Dark Time skulle väl gå på typ 20 euro mer?

jaså var det inte mer? hm ja isf... men dvärgarna såg iaf mkt attraktiva ut!

EDIT: men såg nu att dark time har två rader medan mfb:n har fyra!

Föreningsmedlem androids avatar
    Reg.datum
    Dec 2004
    Kommun
    Kalmar
    Oh, waldorf-gul!

Senior farbror synts avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Kommun
    Gävle
    Fan va säker han är Fricke-göbben - stenhård konkurrent till Döpfers grejor ju, även om dom inte är skitsnygga, Nanozwerg är ju Frickes svar på Dark Energy & med multimode VCF !

microzwerg ser väl förvrigt ut att påminna en del om ms-20? specmässigt alltså...

Föreningsmedlem kroffes avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Kommun
    Stockholm
    Ålder
    34
    Micro + megazwerg blir ju en skön kombination när de kommer.

Veteran DanielWs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Kommun
    Stockholm
    Citat Ursprungligen postat av farbror synt Visa inlägg
    Fan va säker han är Fricke-göbben - stenhård konkurrent till Döpfers grejor ju, även om dom inte är skitsnygga, Nanozwerg är ju Frickes svar på Dark Energy & med multimode VCF !
    Ska bli intressant att höra filtret. Lågpassfiltret är det sämsta på Kraftzwergen, medan filtret i Dark Energy verkar vara ovanligt schyst.

Jäkligt synd att det inte finns mer pengar/större kundunderlag i den här branschen, tänk om Fricke hade råd att designa lite snyggare grejer. Doepfer har ju gjort helt rätt med sin minimalistiska industridesign på modulerna och retrokänslan på Dark-serien.

Veteran Heualias avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Kommun
    Linköping
    URzwerg verkar ju kul, nu slipper alla bygga analog sequ själv, kööp!

Föreningsmedlem Rotwangs avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Kommun
    Lerum
    URzwerg ligger mycket bra till för ett framtida köp tror jag...

Skönt att slå hitta-en-SQ-10-tankarna ur hågen för gott!

/RtMI

Veteran Heualias avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Kommun
    Linköping
    Megazwerg, tjoohoo!! Nu med 12 bits delay för det där retro soundet som du behöver varje dag.

Veteran Synapskollapss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Kommun
    International user
    Ska nog beställa en Nanozwerg vid nästa löning! Verkar ju prima, och priset är ännu mer prima! Kommer dansa fint med DE'n!

Börjar bli varm i kläderna
    Reg.datum
    Jul 2005
    Kommun
    Stockholm
    Citat Ursprungligen postat av Synapskollaps Visa inlägg
    Ska nog beställa en Nanozwerg vid nästa löning! Verkar ju prima, och priset är ännu mer prima! Kommer dansa fint med DE'n!
    Jag är väldigt nöjd med min...

för mig vart de en synthlite när ja va i tyskland för att nanozwerg skulle komma typ ett par dar efter att ja åkte hem, men när jag får råd funderar jag på att komplettera med en nano!

Reg.datum
    Sep 2009
    Kommun
    Sigtuna
    Citat Ursprungligen postat av Synapskollaps Visa inlägg
    hepp! beställde igår en nanozwerg efter att ha lyssnat och sett på demos på youtube. multifiltret verkar väldigt stabilt i pitch när det sätts i självsvängning. maskinen kan skapa andra klanger som SH-101 inte klarar, samt skita till ljudet. om multi filtret är riktigt bra, så blir det även en microzwerg tillsammans med en step-64 till hösten. MFB analoga OSC PWM låter också riktigt bra. Om ändå Roland ville se möjligheterna, och återskapa sina SH-syntar med egna analoga filter och VCO...

Veteran Dalleponkens avatar
    Reg.datum
    Oct 2004
    Ålder
    37
    Nanon later ju riktigt bra for priset! Tycker MFB's tidigare syntar haft lite trotta oscillatorer, i alla fall pa de demon jag lyssnat pa, men den har later ju riktigt bra! Vart bestaller ni ifran??

Reg.datum
    Jul 2005
    Kommun
    Stockholm
    Thomann.

Reg.datum
    Sep 2009
    Kommun
    Sigtuna
    jepp, från Thomann här också. Jam har ju lite andra MFB i sitt sortiment, så Nanozwerg, m.fl. kanske kommer dyka upp där längre fram?

Veteran Heualias avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Kommun
    Linköping
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    hepp! beställde igår en nanozwerg efter att ha lyssnat och sett på demos på youtube. multifiltret verkar väldigt stabilt i pitch när det sätts i självsvängning. maskinen kan skapa andra klanger som SH-101 inte klarar, samt skita till ljudet. om multi filtret är riktigt bra, så blir det även en microzwerg tillsammans med en step-64 till hösten. MFB analoga OSC PWM låter också riktigt bra. Om ändå Roland ville se möjligheterna, och återskapa sina SH-syntar med egna analoga filter och VCO...
    Tja, då är du tillbaka till en trött SH101, (olika filter).

Reg.datum
    Sep 2009
    Kommun
    Sigtuna
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    Tja, då är du tillbaka till en trött SH101, (olika filter).
    eh...trött SH101? det är nog en smaksak det: SH101, Jupiter6 och tidiga mks-80 lär ha samma CEM3340 VCO och filter-chip ir3109. jupiter6 har dock en annorlunda kretslösning där filtret istället har LP/BP/HP. CEM3340 finns i Doepfer utgående VCO-modul A111, där varje vågform har egen tappning. CEM3340 är en väldigt bra Osc-krets som flera tillverkare har nyttjat genom åren. jag ser andra ljudmöjlighter i MFB 12dB multimodefilter.
    Nanozwerg har inte toppdiskanten och Rolands feta basbotten, men en egen klang med mjukt distande filter vid högre resonans.
    verkar dock lite dålig på att hålla stämning över flera oktaver. återkommer efter mer tester.

Reg.datum
    Sep 2008
    Kommun
    Linköping
    verkar dock lite dålig på att hålla stämning över flera oktaver.
    Hur länge låter du den värmas upp innan du börjar?. Analogsynthar behöver ju värmas upp lite innan de ska användas om de ska tracka bra.
    //L

Veteran Heualias avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Kommun
    Linköping
    [QUOTE=jocks1;1953629]

verkar dock lite dålig på att hålla stämning över flera oktaver. återkommer efter mer tester.
    Hmm, menar du linjäriteten på Voct (tracking) eller allmänt svår att hålla i stabil tune över tiden?

Föreningsmedlem Steves avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Nu drar jag öronen till mig. Nanozwerg ligger helt klart på observationslistan men om den inte klarar att hålla stämningen så åker den ner rätt rejält i rankning!

Reg.datum
    Jan 2008
    Kommun
    Stockholm
    Hur är midin?
    Har hört att kraftzwerg midin inte är helt 100, och 522an är lite halv mysko när man triggar den via midi, interna sequencern går dock som en klocka när man synkar den.

Reg.datum
    Sep 2008
    Kommun
    Linköping
    Min kraftzwerg har iaf inga problem med midi.
    De som haft problem var de första enheterna som kom till USA och det berodde på en för klen strömadapter.
    När de sen fick en bättre adapter så funkade allt som det skulle.
    Iaf är det den bilden man får från gearslutz.
    //L

Reg.datum
    Sep 2009
    Kommun
    Sigtuna
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    Nu drar jag öronen till mig. Nanozwerg ligger helt klart på observationslistan men om den inte klarar att hålla stämningen så åker den ner rätt rejält i rankning!
    så här upplever jag min nya nanozwerg:
    1. den håller stämning om man låter den bli varm, och den håller stämningen över flera oktaver mycket bättre nu efter 2 dagars spelande och rattande
    2. MIDI styrning är snabb, även med pitch bend. med envelope sustain så kan toner hänga sej ibland när man trycker 2 toner samtidigt. modulationshjulet påverkar tyvärr även LFO rate. om man istället väljer accent (anslagsstyrning) så händer samma sak.
    3. ljudet: jag får bra snärt/bett i korta ljud tack vare både snabb envelope och bra filter. Osc fräser inte som på vintage syntar, filtret skjuter inte sönder baselement, men det låter analogt, och tjuter om filtret vid full resonans. alla filtertyper är kul! jag ser fram emot demos på microzwerg på youtube! den tillsammans med MFB step-64 sequencer hotar helt klart mitt bankkort

Reg.datum
    Jan 2008
    Kommun
    Stockholm
    ok, ja man ska alltid hålla sig till orginaladaptrar när det gäller mfb, till 522an står det att den ska ha 9V men den sa ha 13-14 annars låter den annorlunda och vissa parametrar fungerar inte samt att sequensern triggar mycket lägre än knapparna . Frågade Fricke varför men han sa bara use the original , inga kommentarer.

Föreningsmedlem Steves avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    så här upplever jag min nya nanozwerg:
    1. den håller stämning om man låter den bli varm, och den håller stämningen över flera oktaver mycket bättre nu efter 2 dagars spelande och rattande
    2. MIDI styrning är snabb, även med pitch bend. med envelope sustain så kan toner hänga sej ibland när man trycker 2 toner samtidigt. modulationshjulet påverkar tyvärr även LFO rate. om man istället väljer accent (anslagsstyrning) så händer samma sak.
    3. ljudet: jag får bra snärt/bett i korta ljud tack vare både snabb envelope och bra filter. Osc fräser inte som på vintage syntar, filtret skjuter inte sönder baselement, men det låter analogt, och tjuter om filtret vid full resonans. alla filtertyper är kul! jag ser fram emot demos på microzwerg på youtube! den tillsammans med MFB step-64 sequencer hotar helt klart mitt bankkort
    Tack för det utförliga svaret

Den är frestande den där godingen.

Liknande ämnen

1. Nytt från Yello
    Av HeLe i forum Skivor & artister
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2010-03-06, 21:15
  2. Nytt från MFB
    Av lasselu i forum Nyheter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-08-05, 21:04
  3. Nytt från Propellerhead