Sidan 6 av 90 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 56 ... SistaSista
Resultat 301 till 360 av 5397

Ämne: Elektron Octatrack

  1. #301
    Mynt
    Mynt är inte uppkopplad
    Mynts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    dom vill väl ge folk tid att leva på nudlar ett tag så dom hinner spara pengar tills maskinen släpps

  2. #302
    alexw
    alexw är inte uppkopplad
    alexws avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av odlarn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ok där blev jag såld! nu vet jag vad jag ska ha min gitarr till

  3. #303
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Granularmachine!!

  4. #304
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    inga demos som har gett mig GAS men den lär ju vara übergrym när den kommer så man måste ha en ändå

  5. #305
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Nej inte för mig heller... inte demos i sig... men jag har börja tänka på vad jag skulle ha den till!

  6. #306
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Skulle helt klart vara kul med en livevänlig sampler med seq och möjlighet att köra långa ljudspår. Samt givetvis möjlighet att omvandla ljud till oigenkännlighet.

  7. #307
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jag tycker det är deras intressantaste låda?!!!

  8. #308
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Men är det någon som har hört ett ljud andas om kromatisk mappning, trummappningar, layers och sådant ännu? Från vad jag har sett verkar den vara en ren loop-player (på steroider, förvisso) vilket är ballt men i alla fall i min bok inte är tillräckligt. Jag förstår att de inte vill nalla alltför mycket på MDns marknad men... kom igen. Kan jag mappa upp ett gäng trumsamplingar på en (gärna monofon!) part så är jag 50% närmare att vara såld.

  9. #309
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    GOAB: saknar den layers, keygroups och kromatisk mapping vore det riktigt riktigt trist. en rattvänlig S2000 ftw!

  10. #310
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Annars får man väl sampla ett kit eller en oktav av ett ljud och ändra samplestart.

  11. #311

    Redaktör
    I en av videorna sägs något om att trumkit går att göra. Fast samtidigt säger de något om 8 stereospår, så jag undrar om det går att ha mer än ett ljud samtidigt på en kanal?

  12. #312
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Annars får man göra som på Amigatiden. Göra ett beat med 7 kanaler och sampla det till den 8e.

  13. #313
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Det var ju det han sa... ändra samples on the fly, per steg!! Eller loop punkter... eller pitch.. så man kan ha en sampling per steg. Tolkar jag det som.. på ett spår!!?

  14. #314
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I en av videorna sägs något om att trumkit går att göra. Fast samtidigt säger de något om 8 stereospår, så jag undrar om det går att ha mer än ett ljud samtidigt på en kanal?
    Jag har förstått det som att man kan ha flera ljud på en kanal men att kanalerna är monofona.
    Så man kan inte ha t ex bastrumma och virveltrumma spelandes samtidigt som samma kanal.
    Jag kan ha fel men jag uppfattade det så i en av klippen.

    Så funkar ju beatboxen i Monomachine också. Man får trixa lite...

  15. #315

    Redaktör
    Det var det jag gissade. Så det betyder att alla trackersskills kommer till användning alltså?

  16. #316
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Undra hur mkt at filter,lfo och annat dom skyllar över från gamla låderna,typ filter och retrig och UW så borde man ju va hemma!

    Dom borde sula in en baskagge syntes och en fm+ synt med...

  17. #317
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var det jag gissade. Så det betyder att alla trackersskills kommer till användning alltså?
    Precis, och då är ju 8 kanaler dubbelt så mycket som man behöver!

  18. #318

    Redaktör
    Octatrack känns iofs mer inriktad på att vara en loopsampler, så jag misstänker att trumkit och liknande snarare är en bonus än det den är bäst på - en MPC eller Machinedrum är förmodligen smartare om man vill köra samplade trummor fullt ut. (Därmed inte sagt att det inte kommer gå att göra, bara att det är krångligare.)

  19. #319
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har förstått det som att man kan ha flera ljud på en kanal men att kanalerna är monofona.
    Så man kan inte ha t ex bastrumma och virveltrumma spelandes samtidigt som samma kanal.
    Jag kan ha fel men jag uppfattade det så i en av klippen.

    Så funkar ju beatboxen i Monomachine också. Man får trixa lite...
    Sådär! Då är den högintressant igen. Monofona trumpaket svänger ändå oftast hårdare än polyfona diton när man väl har fått till dem.

    Tack till alla som har mer tid att kolla på demovideos än jag!

  20. #320
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DrRex är grymt. Finns dock andra recyclespelare som är ännu bättre. Phatmatik t ex.

    Vad är en paddlåda?
    ehu. pads?

    har en nanopad på väg i posten som ska få leka med min laptop. Funkar den lika bra till mitt skapande som jag hoppas på så kommer det bli en akai 24a till studion sen.

  21. #321
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    kollade lite snabbt på priser för ett 64gb compact flash kort och de går ju på 2papp vad jag såg så det blir ju en extra kostnad (om man vill ha så mycket minne)

  22. #322
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Releasedatum blir väl efter sommaren verkar det väl som, kan hoppas att de har gått ner i pris tills dess.

  23. #323
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    ja sant, tänkte inte på det, såna priser är väl färskvara. men kommer man kunna använda tex 128gb om det finns cf-kort som rymmer det? för de nämner ju 64gb i videosarna

  24. #324
    JFM
    JFM är inte uppkopplad
    JFMs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kollade lite snabbt på priser för ett 64gb compact flash kort och de går ju på 2papp vad jag såg så det blir ju en extra kostnad (om man vill ha så mycket minne)
    Tror jag betalde 2 papp för ett 2gb CF-kort för några år sedan...

    Å andra sidan pröjsade jag det för 512kb till en Amiga 500 för väldigt många år sen

  25. #325
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Behöver man verkligen 64Gb kan man ju undra. Det är vääääääääääääääääldigt många minuter samplingar det...

  26. #326
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behöver man verkligen 64Gb kan man ju undra. Det är vääääääääääääääääldigt många minuter samplingar det...
    känns inte som det va? tror jag skulle klara mig långt på 16GB

  27. #327
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Man kan ju bara föreställa sig mardrömmen att navigera 64 gig samplingar i maskinen också.

  28. #328
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Intervju med Elektron angående Octatrack:

    http://elektron-users.com/index.php?...tpage&Itemid=1

  29. #329
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Vet inte om jag har missat det men finns det något rek. pris än?

  30. #330
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    1200 evro

  31. #331
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    1200 Euro

  32. #332
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    €1200

  33. #333
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Hehe, okej. Tackar! Inte alls så farligt isf. Trodde att den skulle ligga närmare €2000!

  34. #334
    defpoint
    defpoint är inte uppkopplad
    defpoints avatar
    Senior
    Nä, den kommer kosta ca 1200 euro...om du nu missade det.

  35. #335
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Jag måste säga att jag blev ganska överraskad av det priset. Trodde nog oxå att den skulle ligga närmare (eller över) 2000 euro när jag först hörde talas om den...

  36. #336
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    jag med. nästan ett fynd.

  37. #337
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Saxat från Elektron-Users:

    Congratulations on the Octatrack. Can you give us an overview of the machine?


    
Thanks! The Octatrack is essentially a sampler with an Elektron touch. It features eight stereo tracks. All samples are streamed from a Compact Flash card and they can be time-stretched and, without changing the tempo of the sample, pitch-shifted in real-time. All tracks have 2 effect blocks to which you can assign various effects. All tracks also feature one independent LFO which is freely routable to any parameter within that track.


    
With the Octatrack we also introduce “Scenes.” A Scene contains specific parameter values for all tracks. Think of it as a sort of giant global parameter lock. Two Scenes can be assigned to the crossfader. Scene A is fully activated when the slider is at its leftmost position, Scene B is fully activated when the slider is at its rightmost position. Sliding the crossfader between Scenes A and B will interpolate between the parameter values set by the Scenes. Each bank can hold 16 Scenes, which can be assigned in real-time to the Scene A and B slots. You will also be able to mute Scenes. A lot of interesting results can be had when experimenting with this.


    
The new functionality of the track pages is also noteworthy. Each track has five pages loaded with parameters. The track page buttons are located under the LCD screen. The nice thing about these track pages is that each page has a setup page. The setup page settings will affect the available parameters on the track page. This makes the Octatrack more customizable, but without compromising usability.


    
Storage hierarchy has also been redone. The machine can host a session consisting of 16 banks each linked to a dedicated sample pool. Each bank features 16 patterns. Sessions can be stored on, and recalled from, the Compact Flash card.


    What is the driving concept behind the Octatrack?


    
When we first started thinking about the new machine and what it should be, we came to the conclusion that we first of all wanted to create something that, of course, really didn't exist on the market. Obviously lacking were user-friendly samplers. After a little more thinking we decided that the new machine should allow for as easy as possible real-time sampling, as well as equally easy and rewarding treatment of samples.

    

On top of that the new machine had to retain the Elektron feel. People used to our gear should be able to get their heads around a new device immediately. At the same time we wanted it to be really easy for those unfamiliar with our previous work to use the machine.


    
Did Elektron’s foray into sampling, through the UW upgrade for the Machinedrum and the Machinedrum UW, whet Elektron’s appetite to create a sampler?



    
Sort of. We saw a lot of potential in the RAM machines of the UW and wanted to refine and evolve that concept. In that process we came up with other ideas (for example Scenes, the Compact Flash card reader, the crossfader, the setup pages plus a lot of other things that can't be revealed just yet) that would make the Octatrack an instrument of its own instead of just an improved RAM machine box.


    
The Octatrack will likely be compared to the Akai MPC and other phrase samplers on the market – how does the Octatrack differ from these instruments? What sets the Octatrack apart?


    
The main difference is the speed of the workflow and the extensive sample manipulation possibilities. Just like the Machinedrum and Monomachine we opted to implement a very friendly user interface, while at the same time allowing for really creative sound processing.


    
The appearance of an optical cross-fader might lead some to believe that the Octatrack is targeted at DJs – is it? Is the Octatrack geared towards live performance? Could the Octatrack also function as a sound design tool in a studio setting?


    
The Octatrack is suitable for DJs in the sense that it will be very handy when sampling loops from, for example, a turntable. The decision to use a fader instead of a modwheel or pitchstick was based on the fact we wanted to have a very sturdy and durable modulator – we simply picked one of the best optical faders out there. We're also going to implement BPM detection on the inputs, meaning a sampled loop can immediately be lined up on the Octatrack sequencer and time stretched to the BPM of the Octatrack. Instant sync.


    
That said, the Octatrack can do much more than just sample. Making sure it was capable of some serious sound design was a top priority when coming up with the machine. A simple phrase sampler has its uses, but that wasn't something we had in mind when designing the Octatrack. Rest assured, it will be as powerful as it gets when it comes to sample mangling.


    
It is also true that the Octatrack is supposed to function well in a live performance context. This has more to do with the user interface rather than the implemented features. The philosophy for the Octatrack was the same as with the Machinedrum/Monomachine. Ease of use is paramount, something that's extra important when you play live and quickly need to find all relevant functions. This is naturally something studio users benefit from as well.


    
What kind of users does Elektron anticipate will use the Octatrack?


    
We think the Octatrack will be especially suited for five categories of musicians (in no certain order), namely:


    
1. Live performers tired of using laptops on stage


    
2. Producers who want to get really creative with samples in the studio


    
3. DJs looking for a way to be very creative with loops/captured sounds when spinning records


    
4. Musicians needing backing tracks during their performances (each of the eight tracks can stream gigabyte-large samples)


    
5. Guitarists and multi-instrumentalists looking for the best looper option around


    
The interface of the Octatrack seems to have retained the classic Elektron look, but with some tweaks. Was the decision to retain a similar panel layout to the Monomachine and Machinedrum intentional?


    
Yes. We see the Octatrack paired with the Machinedrum and the Monomachine as the ideal gear combo. Therefore, we wanted them to have the same form factor and speedy workflow. The four inputs, configured as two stereo pairs, of the Octatrack will of course be useful when connecting them all together.


    
Does the Octatrack retain other classic Elektron features, like parameter locks and/or trigless trigs?


    
Sure does! The trigless trigs will be especially useful when playing around with loops. If you, for example, have a vocal sample you can, using trigless trigs assigned to the pitch parameter, completely change the melody of the vocals while at the same time keep the timing of the sample. Great for remix work. Undeniably fast.


    
What was Elektron’s top priority with respect to designing the front panel?


    
The top priority was usability. The different pages for each track have dedicated buttons. If you want to sample from the inputs, hold down the input pair you want to sample from and press the track button corresponding to the track you want to sample to and you're done. If you want to lock parameters to a Scene, hold down the corresponding Scene button and lock or unlock the parameter values you want. If you want to pre-listen to tracks or inputs in your headphones, just press and hold the Cue button and any of the input buttons or track buttons. That's just a few examples.


    
Did ease of use factor into Elektron’s decision to include a USB 2.0 connection and a Compact Flash card slot?



    
The USB port – yes. We could have omitted that as Compact Flash card readers exist, but doing so would have affected the process of getting samples from your computer to the Octatrack in a negative way. Connect your Octatrack to your computer via USB, drop all your loops and samples on the Compact Flash card and there you go!


    
When it comes to the Compact Flash card we figured that was the best way to get the functionality we wanted – completely elastic streaming audio.


    
Can you give us a few more details about the Octatrack? Will the sampling rate/bit depth be static like the UW sampling option, or selectable by the user? What will be the maximum sampling rate/bit depth? Will the Octatrack include new FX algorithms or use existing effects from the Machinedrum and/or Monomachine? Any hints as to what “improved Elektron sequencer” might mean – ping pong, reverse, or random sequencing ?



    
Maximum sample bit depth/sample rate: 16 bit/44.1 kHz. We will implement a lot of different effects, some of them will be derivatives of what's found in the Machinedrum/Monomachine. All effects will be 24 bit. It's still too early to spill the beans about the sequencer improvements, though. We need to leave something for your imagination!

    _
    Thanks to Jon from Elektron & Papertiger for doing all the hard work.
    Bara 16 / 44.1 ?

  38. #338
    deleted user
    do you need more?

  39. #339
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    MUms!

  40. #340
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    do you need more?
    Jag gillar att pitcha om saker rätt extremt när jag jobbar med loopar... Det blir mycket, mycket snyggare med högre samplerate.
    EDIT: fast ptja, kanske lite väl mycket begärt att det ska gå upp till 96khz!
    Senast redigerat av sm0hm den 2010-03-31 klockan 19:46.

  41. #341
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara 16 / 44.1 ?
    Det kanske blir för mycket räkning & värme annars?
    (jag tycker det är perfekt om de lyckats göra octatrack fläktlös)

  42. #342

    Redaktör
    Bara för att vara lite motvalls:

    1200 euro är samma pris som för en MPC2500, och då får man 32 röster istället för 8, 16 anslagskänsliga pads, midisequencer med 4 ut, 10 utgångar och en massa färdiga ljudbanker finns att ladda ner.

    ...men jag tror det är fel sätt att se på Octatrack. Jag får känslan av att Octatrack är mycket mer inriktad på loopar och livemanipulering än MPC:erna, även om de har lite såna funktioner också. Dvs snarare för de som sequencar sina trummor istället för att banka in dem live. IDM vs hiphop, om man ska hårdra det.

  43. #343
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    oj, ja just det....8 röster!?!?! (inte så många kromatiska layers då inte...)

  44. #344
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    (och nej, det är liksom inga orkesterbibliotek jag hade tänkt mig, mer några pitchade stackar med singlecycles...)

  45. #345
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    fan... jag kom att tänka på alla helst kör bara hårdvara och kanske bara använder datorn som bandare och i vissa fall sequencer. Den här och resten gamla trummisar/syntar borde ju kunna bli en väldigt smidig, enkel men komplett produktionsmiljö. Styra maskiner, sampla tagningar/loopar och städa upp vartefter.

  46. #346

    Redaktör
    @avart: Man kan ju delvis komma runt det genom att jobba på trackermanér, men jepp, det var därför jag skrev det där om loopsampler. Men Elektron verkar hålla rätt hårt på konceptet med 1 kanal = 1 röst.

  47. #347
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Men visst nämndes det nånstans att man skulle kunna nyttja flera kanaler från en också... jag är fortfarande väldigt nyfiken på vad den kommer att klara av som just sampler.

  48. #348
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    I någon av filmerna nämnde de också att själva lådan kommer att vara enklare/billigare byggd. Fräst frontpanel och bockad och svetsad låda som på de andra är inte billigt att bygga. Rent mekaniskt måste ju MM och MD vara bland de mest exklusiva serieproducerade synthar som finns.

    Kanske kan förklara en del av det "låga" priset på Octatrack
    Senast redigerat av klangkraft den 2010-03-31 klockan 20:39.

  49. #349

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av kottenkotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men visst nämndes det nånstans att man skulle kunna nyttja flera kanaler från en också... jag är fortfarande väldigt nyfiken på vad den kommer att klara av som just sampler.
    Från Elektrons FAQ:

    Q: How many tracks can the Octatrack handle?
    A: The Octatrack features 8 stereo tracks. Several samples can be triggered within a track which is great for splicing together interesting loops.
    Jag tolkar det som de menar att man kan trigga olika samplingar på samma spår. Men jag gissar att det betyder:

    Kod:
    AAAABBBBAAAABBBB
    snarare än

    Kod:
    ....BBBB....BBBB
    AAAAAAAAAAAAAAAA
    @klangkraft: ja, de säger i någon av intervjuerna att de lärt sig av MnM/MD hur man tillverkar lådor på billigare sätt. (Vilket inte nödvändigtvis behöver betyda sämre konstruktion, iofs.)

  50. #350
    tesla3
    tesla3 är inte uppkopplad
    tesla3s avatar
    Senior
    Jag MÅSTE ha den här maskinen.

  51. #351
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stryknin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag MÅSTE ha den här maskinen.
    Jag först!

  52. #352
    deleted user
    Schh, jag ser in i framtiden att jag kommer ta ett lån på ca 1200 euro runt Q4

  53. #353
    tesla3
    tesla3 är inte uppkopplad
    tesla3s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag först!
    He he. Har en känsla av att du blir först..
    Jag hoppas (och tror) att detta är burken som fixar en massa ljudidéer som skvalpar
    i skallen. MÅSTE.. HA..

  54. #354
    deleted user
    99musik elekrons bästa reklampelare

  55. #355
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    99musiks bästa elektronreklampelare fick skruva på Octatrack.
    Är mäkta imponerad och kan fan inte göra musik utan den nu känner jag, hehe.
    Robust och jävligt snygg också. Grrrrr!

  56. #356
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Lyx!

  57. #357
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    KOOLT!

    kan den ha olika snabbhet/längd på spåren ?? eller samma gamla junk/nödlösnings-seq som i md/mnm?

  58. #358
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Får hoppas att den får minst så många LFO:er per track som monomachine har, ett måste för min del som käkar slut på dem på monomaskinen i ett nafs!

  59. #359
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Jag tror aldrig jag varit så sugen på en maskin som jag är på Octatrack. Hur brukar det se ut när Elektron släpper nytt - kommer man att kunna förhandsboka?

  60. #360
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Skaffa dig ett "customer zone account" om du inte har det, i alla fall tidigare så har de gått ut med förhandsbokning via sådant.

Liknande ämnen

  1. Elektron mk3 - När? - Vad?
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-06-19, 20:34
  2. Elektron Update
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 15:33
  3. Elektron
    Av 18db i forum Evenemang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 01:46
  4. ELEKTRON
    Av lait i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •