Sidan 85 av 90 FörstaFörsta ... 35 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 ... SistaSista
Resultat 5 041 till 5 100 av 5397

Ämne: Elektron Octatrack

  1. #5041
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag känner att jag nog var lite otydlig. Vad jag menar är när man har CUE CFG inställt på studio, så man kan använda cue outs som send för en extern effekt. Jag har inget behov av att köra det i stereo, så det vore trevligare med två effekter istället. Pannar man kanaler här så blir de pannade i main out också, och det är opraktiskt oavsett om man kör mono eller stereo.

  2. #5042
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Hur använder ni er av sample/midi och track trigs? Har kommit så långt att jag lyckas disconnecta midi-tracksen så jag slipper trigga dem samtidigt. Men jag ser inte riktigt poängen med det här. Har ni någon kreativ användning av det här? Vad är skillnaden med att trigga en track och en machine?


    edit:
    Utforskade lite till och hittade plays free-funktionen. Nu ser jag iaf en kreativ tillämpning som jag kommer ha användning för. Mycket bra. Men det finns säkert mer?
    Senast redigerat av 834 den 2019-11-06 klockan 11:36.

  3. #5043
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Jag fattar inte hur jag kunde missa så många funktioner förra gången jag hade octa. Jag upptäcker nästan något nytt varje gång jag sitter med den. När jag tänker efter måste det nog bero på att jag slutat behandla den som en trummaskin.

    Spelglädje!

  4. #5044
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag känner att jag nog var lite otydlig. Vad jag menar är när man har CUE CFG inställt på studio, så man kan använda cue outs som send för en extern effekt. Jag har inget behov av att köra det i stereo, så det vore trevligare med två effekter istället. Pannar man kanaler här så blir de pannade i main out också, och det är opraktiskt oavsett om man kör mono eller stereo.
    sux...

  5. #5045
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Vad är det bästa (snabbaste) kortet till OT? Funderar på byta upp från 16GB till 64GB och bara maxa samples.

  6. #5046
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Jag har samplat en melodi på 16 sekunder in i Octan. Jag vill spela hela slingan på 2st patterns varav båda är på 64 steg. Första pattern är melodin synkad bra med beatet men på pattern 2 hamnar melodin i otakt.

    Hur gör man för att lösa det? slica upp melodin på 2 kanske?

  7. #5047
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det bästa (snabbaste) kortet till OT? Funderar på byta upp från 16GB till 64GB och bara maxa samples.
    Jag har ett sånt här. Funkar bra.

    https://www.teknikdelar.se/sandisk-e...IaAlh2EALw_wcB

  8. #5048
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har samplat en melodi på 16 sekunder in i Octan. Jag vill spela hela slingan på 2st patterns varav båda är på 64 steg. Första pattern är melodin synkad bra med beatet men på pattern 2 hamnar melodin i otakt.

    Hur gör man för att lösa det? slica upp melodin på 2 kanske?
    Har du samplat in exakt 2x64 steg?
    Ställt in rätt BPM och längd i audio editorn???

    Värdet som anger bars i audio editorn är inte exakt... tyvärr, finns fortfarande inte slip to grid... request since start...

    Men det går att räkna ut hur långt två bar är om du har tempot...

    Formeln är - 44100*(x-bars/(BPM/60))= Elektrons tidvärde...

    Minns inte hur jag räknade ut formeln. Den kom till mig i ett stressat läge runt 2010?

    Med formeln kan du sätta en loop på det antal bars du vill ha i en sample och sätta loop.
    Sedan är det bara att sätta one-shot triggs och trigga med [Function]+[Yes]...
    Samt stoppa med [Track]+[Stop]...

    Looparna rullar ju för evigt över patterns tills ny information matas in

  9. #5049
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    2-bars i 128bpm är...

    (44100*2)/(128/60)=

    Om jag minns rätt!

  10. #5050
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2-bars i 128bpm är...

    (44100*2)/(128/60)=

    Om jag minns rätt!
    Tack för bra info! Jag har spelat in i 122 bpm och vilket slingan är på också men slingan stannar vid typ 62-63 på pattern 2. Första delen (pattern 1) låter bra synkat men det är just på andra halvan av slingan som jag vill finjustera.

    Slicea upp melodin i 2 delar och justera kanske lite timestrech på andra delen? Ska prova lösa det.

  11. #5051
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2020-01-01 at 9.07.41 PM.png 
Visningar:	24 
Storlek:	1,27 MB 
Id:	91198

  12. #5052
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2020-01-01 at 9.07.41 PM.png 
Visningar:	24 
Storlek:	1,27 MB 
Id:	91198
    Hahaha

  13. #5053
    mgrunditz
    mgrunditz är inte uppkopplad

    Senior
    En liten fråga ... Är midi "fixat" så att den inte bryter för varje steg, dvs att man kan hålla kvar vissa toner i ett ackord?
    Det funkar på digitakt.

    Funderar på att återigen äga en octa!

  14. #5054
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Bra fråga. Aldrig tänkt på

  15. #5055
    Du kan spela in ackordens längd med triggknapparna. Max längden mins jag inte om det är inifinite eller 64 steg.

  16. #5056
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Men det är väl samma längd för alla noter i ett ackord?

  17. #5057
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är väl samma längd för alla noter i ett ackord?
    Tror hen menar om du tar ett ackord och sen ett nytt där någon/några toner är desamma som det tidigare. Och att de då inte triggas på nytt utan får ligga kvar.

  18. #5058
    mgrunditz
    mgrunditz är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror hen menar om du tar ett ackord och sen ett nytt där någon/några toner är desamma som det tidigare. Och att de då inte triggas på nytt utan får ligga kvar.
    Ja när man spelar piano eller dylikt är det ju vanligt att ackord överlappar varandra. Det har iaf tidigare varit omöjligt på octa. Om man byter en ton , så klipps hela ackordet.

    Som sagt funkar på digitakt, så jag funderade på on just det hade smittat av sig på nya os för octa.

  19. #5059
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är väl samma längd för alla noter i ett ackord?
    Vad jag vet, ja.

  20. #5060
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgrunditz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja när man spelar piano eller dylikt är det ju vanligt att ackord överlappar varandra. Det har iaf tidigare varit omöjligt på octa. Om man byter en ton , så klipps hela ackordet.

    Som sagt funkar på digitakt, så jag funderade på on just det hade smittat av sig på nya os för octa.
    Jag vet inte om om just det du efterfrågar funkar eftersom jag inte tagit ett ackord på länge.

    Men du kan ju komma runt det genom att använda fler midispår.

  21. #5061
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Istället för att försöka minnas kan man ju slå igång octan och testa. Nej det verkar inte funka.

  22. #5062
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Det är så konstigt när folk inte förstår varför jag hellre använder Digitonen som sequencer. Visst, den har vara 4 spår men i övrigt är den klart bättre. Testa att hålla inne fler trigs på Octan och köra copy/paste, t.ex.

    Nu är inte Octans sequencer dålig, den är fort definitivt bra nog i de flesta lägen.

  23. #5063
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är så konstigt när folk inte förstår varför jag hellre använder Digitonen som sequencer. Visst, den har vara 4 spår men i övrigt är den klart bättre. Testa att hålla inne fler trigs på Octan och köra copy/paste, t.ex.

    Nu är inte Octans sequencer dålig, den är fort definitivt bra nog i de flesta lägen.
    Det där upptäckta jag nyligen på AR, multi copy paste, så sjukt fiffigt!! Sjukt sorgligt att det inte finns på octa... Kanske på mk2?

  24. #5064
    Citat Ursprungligen postat av mgrunditz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja när man spelar piano eller dylikt är det ju vanligt att ackord överlappar varandra. Det har iaf tidigare varit omöjligt på octa. Om man byter en ton , så klipps hela ackordet.

    Som sagt funkar på digitakt, så jag funderade på on just det hade smittat av sig på nya os för octa.
    Hela akordet bryta ja. Trigarna är poly (3toner per trig) men tracket verkar bara klara en trig åt gången. Du kan dock ha flera track med samma midi kanal för att göra detta.

  25. #5065
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där upptäckta jag nyligen på AR, multi copy paste, så sjukt fiffigt!! Sjukt sorgligt att det inte finns på octa... Kanske på mk2?
    Kanske på mk3?

  26. #5066
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske på mk3?
    Exakt, mk2 har ju i princip samma OS som mk1 så är ingen skillnad där.

  27. #5067
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Rätt bra jobbat ändå för att ha tio år på nacken.

  28. #5068
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Inatt drömde jag att jag klickade med min octatrack.

  29. #5069
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Förra veckan plockade jag upp min mk2, har saknat den i ett år, hann slösa bort min tid på Akai Force och sedan MC-707. Hade kvar CF kortet så när jag körde in det var det som att tiden stått stilla, streaming från disk och song mode, som jag har saknat det!

  30. #5070
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Den är verkligen one of a kind den där rackaren asså. Hoppas Elektronarna ger sig på ett lika ambitiöst projekt en gång i framtiden. Osäker på om de vågar/får lov av investerarna dock.

    Men vem bryr sig egentligen. OT säljs ju fortfarande, och den är en vidundermaskin.

  31. #5071
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Hallå! Trevlig lördag!

    Sitter och noice-nojar lite här. Alltså samplar lite och tänker att det är ett ganska rejält brus på ingången va? Både som thru-mashine och när man samplar och spelar upp med flex. Nästan som ett svag hinna av högpitchat digital-brus i toppen. Och ja, har kollat inspelningsnivå. (Upp mot orange på leden) även provat olika inputs. Undrar om jag ska skicka in en sväng för garantservice eller om flera upplevt relativt hög brusnivå. Både testat 24 och 16 bit också.

    Octa mk2 är hårdvaran.

  32. #5072
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hallå! Trevlig lördag!

    Sitter och noice-nojar lite här. Alltså samplar lite och tänker att det är ett ganska rejält brus på ingången va? Både som thru-mashine och när man samplar och spelar upp med flex. Nästan som ett svag hinna av högpitchat digital-brus i toppen. Och ja, har kollat inspelningsnivå. (Upp mot orange på leden) även provat olika inputs. Undrar om jag ska skicka in en sväng för garantservice eller om flera upplevt relativt hög brusnivå. Både testat 24 och 16 bit också.

    Octa mk2 är hårdvaran.
    Sitter USB-kabeln i?

  33. #5073
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Nope! Kände till buggen med USB-kabel i även om jag inte trodde det ledde till brus utan (bara) krasch.

  34. #5074
    holy
    holy är uppkopplad nu

    Senior
    Är octatracken fortfarande helt o-kompatibel med overbridge? Folk här som har lite input om en går och väger mellan octatrack mk1 vs mk2 vs digitakt?

  35. #5075
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av holy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är octatracken fortfarande helt o-kompatibel med overbridge? Folk här som har lite input om en går och väger mellan octatrack mk1 vs mk2 vs digitakt?
    Japp, ingen overbridge, föredrar mk2, sjysta knappar som funkar bra live

  36. #5076
    holy
    holy är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, ingen overbridge, föredrar mk2, sjysta knappar som funkar bra live
    Har du någon erfarenhet av Digitakt:en som konkurrent?

  37. #5077
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Just det. Octatrack 1 och 2 kommer aldrig bli kompatibel med overbridge. Det är bekräftat.

    Uppdatering ang brus ovan. Bytte till balanserad tele och det blev mycket bättre. Mycket konstigt. Aldrig upplevt sådan skillnad förut på det. Spelade in från tb3 och är osäker på om den ens har ballanserad utgång.

  38. #5078
    deleted user
    Hur stabil känns crossfade på era enheter? Om jag inte har spaken i mitten snaggar den fast uppe eller nere och blir supertrög. Plus lite rapplig. Köpte beg, har jag gått på en nit?

    Funkar om jag är superprecis med att exakt köra vänster - höger.

    mk2

  39. #5079
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur stabil känns crossfade på era enheter? Om jag inte har spaken i mitten snaggar den fast uppe eller nere och blir supertrög. Plus lite rapplig. Köpte beg, har jag gått på en nit?

    Funkar om jag är superprecis med att exakt köra vänster - höger.

    mk2
    Jag har en mk2, den är som kniven i varmt smör, knappt något motstånd alls, den liksom flyter fram. Supernajs och om jag hade skills skulle jag kunna DJa med den typ.

    Kolla med Elektron! Det låter som om den borde bytas

  40. #5080
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en mk2, den är som kniven i varmt smör, knappt något motstånd alls, den liksom flyter fram. Supernajs och om jag hade skills skulle jag kunna DJa med den typ.

    Kolla med Elektron! Det låter som om den borde bytas
    Hm, besviken här borta. Killen sa nyskick.

  41. #5081
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Samma erfarenhet här. Att crossfade verkligen är som att skära i smör.

  42. #5082
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm, besviken här borta. Killen sa nyskick.
    Octa med tröga rattar har jag varit med om med helt nya, men mk2 verkar stabilare där. Antingen har den varit trög från fabrik eller så är den väl använd, men ingen av mina octa har haft trög crossfader.

  43. #5083
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur stabil känns crossfade på era enheter? Om jag inte har spaken i mitten snaggar den fast uppe eller nere och blir supertrög. Plus lite rapplig. Köpte beg, har jag gått på en nit?

    Funkar om jag är superprecis med att exakt köra vänster - höger.

    mk2
    Jag har haft ett par MK I som jag inte haft problem med, men jag vet att en kritik mot Octan när den kom var att det är öppet ända ner i skåran där crossfadern löper, så det kommer att hamna damm och hår osv därinne. Vet inte om det är annorlunda på MK II.

    Annars låter ditt problem iofs som att delar möjligen inte är monterade så bra som de borde.

  44. #5084
    deleted user
    Ok! Det är inte som att skära i smör. Snarare som att otillfresställande försöka dra en bucklig dragkedja som bara funkar om man är på millimetern rätt.

    I kontakt med elektron, sen får jag återkomma till snubben som sålde.

    EDIT Står att tillverkningsdatum är v.41 2017, alltså oktober. Borde vara garanti fortfarande.
    Senast redigerat av deleted user den 2020-03-13 klockan 15:10.

  45. #5085
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Har haft en splitter ny (Mk II) i ett par dagar o slidern på denna är betydligt lättare än att "skära i smör" - knappt något motstånd alls. Är förmodligen Nadine Hurley som hjälpt Elektron med designen.

    Disclaimer: Har bara betalat Elektron för bara två av totalt fyra maskiner.

  46. #5086
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    En källa till frustration som jag vill lära mig hantera med er hjälp: Man kan inte behandla banker som autonoma utrymmen till att "go nuts" i utan att man riskerar att fucka up andra banker i samma project. Exempel. Man kan inte ändra slice-parametrar eller start/end points i sample editorn utan att det påverkar andra banker som använder samma slots. Det händer ofta att jag jobbar på en idé och att det föder en annan idé som jag vill ta vidare i en annan bank. Då blir vips kreativiteten begränsad av att jag måste ta hänsyn till övriga banker i projektet när jag närmar mig audioeditorn. Tror jag hatar detta. (om ingen har ett fint sätt att tänka runt problemet.) Denna aspekten är så sjukt bra implementerat i Digitakt. Att om man kopierar ett pattern så kan man gå helt bananas i patternet intill utan att det påverkar det första. (vet, det finns begränsningar med DT-sättet också.)

    Som jag ser det är ända sättet att vara säker att man inte pajar tidigare gjort jobb att man startar på ett helt nytt project. Men då för man en helsickes massa skiss-project på CF-kortet, pluss att ladd-tiderna mellan projekt är frustrerande. En annan work around är att alltid kopiera flex/static-sloten innan man går lös i audioeditorn men det är en work-flow-killer. Dessutom dras Octan med en bug som gör att det tar ett tag, gärna en save/load-cykel innan den nya kopierade sloten börjar fungera som den ska. En annan tanke är att audio-editorn är off-limits när man ska "go-nuts" men det känns inge kul öht.

    Tacksam för tankar kring detta. Och ja, vet vad parts är och de inte är kopplade till det som sker i flex/static-slotsen.
    Senast redigerat av Ullrich den 2020-03-14 klockan 11:57.

  47. #5087
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En källa till frustration som jag vill lära mig hantera med er hjälp: Man kan inte behandla banker som autonoma utrymmen till att "go nuts" i utan att man riskerar att fucka up andra banker i samma project. Exempel. Man kan inte ändra slice-parametrar eller start/end points i sample editorn utan att det påverkar andra banker som använder samma slots. Det händer ofta att jag jobbar på en idé och att det föder en annan idé som jag vill ta vidare i en annan bank. Då blir vips kreativiteten begränsad av att jag måste ta hänsyn till övriga banker i projektet när jag närmar mig audioeditorn. Tror jag hatar detta. (om ingen har ett fint sätt att tänka runt problemet.) Denna aspekten är så sjukt bra implementerat i Digitakt. Att om man kopierar ett pattern så kan man gå helt bananas i patternet intill utan att det påverkar det första. (vet, det finns begränsningar med DT-sättet också.)

    Som jag ser det är ända sättet att vara säker att man inte pajar tidigare gjort jobb att man startar på ett helt nytt project. Men då för man en helsickes massa skiss-project på CF-kortet, pluss att ladd-tiderna mellan projekt är frustrerande. En annan work around är att alltid kopiera flex/static-sloten innan man går lös i audioeditorn men det är en work-flow-killer. Dessutom dras Octan med en bug som gör att det tar ett tag, gärna en save/load-cykel innan den nya kopierade sloten börjar fungera som den ska. En annan tanke är att audio-editorn är off-limits när man ska "go-nuts" men det känns inge kul öht.

    Tacksam för tankar kring detta. Och ja, vet vad parts är och de inte är kopplade till det som sker i flex/static-slotsen.
    Banker och slots är ju helt separata, även om man i bankerna väljer vilka slots som är assignade. Varför inte ha för vana att använda nya slots för nya banker, så kan du undvika problemet?

  48. #5088
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Just det! Det va en av tankarna ovan. Men det är en riktig flow-killer om det är så att tanken för den nya banken föds i användandet av en bank. Särskilt då med tanke på buggen som ger en eftersläpning i systemet när man kopierar slots. Kan potensielt vara frågan om 8x copy/paste av slots pluss copy av part och eventuellt pattern. Tack för input. Fler tankar. Kanske bara är mitt sätt att tänka som krockar med octa-systemet.

  49. #5089
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske bara är mitt sätt att tänka som krockar med octa-systemet.
    Tyvärr är det ofta klokare att ändra på sitt sätt att jobba så det passar maskinen, har jag upptäckt.

  50. #5090
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Jo, tanken har slagit mig med. Men jag började med digitakt innan jag fick octa och är bortskämd me vissa grejer därifrån. Digitakt är faktiskt på många sätt en mer radikal ljudmanglarmaskin. Där man på mycket kort tid kan ta sig från 1 till tre miljarder med full recall. Octan kräver omtanke bakåt på ett annat sätt. Det är just det att blixtsnabbt kunna lämna ett ankare bakåt man alltid kan återvända till utan att behöva jobba för det. Kan faktiskt inte se att det riktigt går att göra på Octa. Hoppas fortfarande bli överaskad av en fiffig tanke från någon här dock. Paradoxen ligger delvis i att det finns så många fler hierarkier inom octan vilket ju skänker möjligheter men de har konflikter mellan sig och är inte lika robusta som digitaktens patterns. Topp!

  51. #5091
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, tanken har slagit mig med. Men jag började med digitakt innan jag fick octa och är bortskämd me vissa grejer därifrån. Digitakt är faktiskt på många sätt en mer radikal ljudmanglarmaskin. Där man på mycket kort tid kan ta sig från 1 till tre miljarder med full recall. Octan kräver omtanke bakåt på ett annat sätt. Det är just det att blixtsnabbt kunna lämna ett ankare bakåt man alltid kan återvända till utan att behöva jobba för det. Kan faktiskt inte se att det riktigt går att göra på Octa. Hoppas fortfarande bli överaskad av en fiffig tanke från någon här dock. Paradoxen ligger delvis i att det finns så många fler hierarkier inom octan vilket ju skänker möjligheter men de har konflikter mellan sig och är inte lika robusta som digitaktens patterns. Topp!
    Verkligen huvudet på spiken där! Jag har i andra sammanhang fått mkt skit för att jag inte rekommenderar att någon skall ersätta en Digitakt med en Octatrack, du förklarar verkligen galant varför. Man vill såklart ha båda...

  52. #5092
    deleted user
    1. Jag har spelat in en melodi på ett track i chromatic mode. Nu vill jag kopiera melodin till ett annat pattern men att melodin ändrar ackord. Går det att ändra "rote note" så att alla pitchparametrar transponeras samtidigt med, låt oss säga +5?

    2. Har spelat in en trig i chromatic mode. Sitter och glor på den, vill att den ska behålla sitt pitchvärde men vara ett step före eller efter där den är. Går det att förflytta / kopiera trigs och behålla pitchvärde?

    EDIT: Hittade ev svar: "In grid recording mode, press and hold the trig button you want to copy and the RECORD button then press and hold the destination trig button and STOP button."
    Senast redigerat av deleted user den 2020-03-22 klockan 15:04.

  53. #5093
    Aerobics
    Aerobics är inte uppkopplad

    Senior
    Hej! jag försöker skicka pattern change till octan från min cirklon, dock hamnar octatracken en bar sent var gång jag byter scene på cirklonen, är det någon annan som upplevt detta bekymmer? har googlat lite och samma problem finns hos mpc-användare som har mpc som mastern.

  54. #5094
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag måste alltid trigga ett pattern innan bytet ska ske, alltså inte på ”ettan” där man vill att det nya pattern ska börja. Så måste jag göra med alla mina trummaskiner.

  55. #5095
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Vad gör ni för roliga grejer på Track 8 om ni använder den som master?

  56. #5096
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Inte mer spännande än kompressor för lite kläm och filter för låg- o högpassvrp

  57. #5097
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Undrar jag också. Har inte haft min så länge utan leker mest. Just nu körs den genom en Heat så jag behöver egentligen inte Octans filter på hela mixen. Har testat att göra scatter-effekter på track 8 o det är ju kul - ett tag

  58. #5098
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Brukar och brukar men använder ibland LoFi för lite ”tapebrus/svaj”. Har också skojat till det med spatializern för lite bredd och underligheter. Kanske inte är användningsområde nummer ett men lite kul att lattja med.
    Senast redigerat av Keiowas den 2020-05-03 klockan 00:38.

  59. #5099
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag känner att jag förmodligen använder min Octatrack lite fel. Hittills har den varit som en vanlig trummaskin med en sample (eller p-lockat flera) per track o då tar tracks slut fort. Jag måste nog börja resampla så jag får loopar att leka med istället och på det viset få loss flera tracks. Track 8 t ex försvinner alltid för att jag vill ha in bara en sample till...

    Problemet är att jag är en usel ljudtekniker och vill ändra mixen lite här o lite där hela tiden. Men man får väl ha två projekt sparade så att man alltid kan gå tillbaka till originalet.

  60. #5100
    Ljudvåg
    Ljudvåg är inte uppkopplad
    Ljudvågs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag försöker hålla det så "enkelt" som möjligt. På senare tid använder jag den enbart som trummis eller som looper, innan försökte jag alltid använda track 1-4 för trummor. Track 5-7 som melodiska samples eller through tracks och sen 8an som master. Funkar till viss del men fan vad jag önskar att den hade overbridge så man kunde lira in varje spår separat...

    Hade väldigt svårt i början med att inte göra allt utan snarare välja vid varje projekt vilken roll den ska ha. Men ja den kan ju göra så otroligt mycket så hur använder man den rätt eller fel?

Liknande ämnen

  1. Elektron mk3 - När? - Vad?
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-06-19, 20:34
  2. Elektron Update
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 15:33
  3. Elektron
    Av 18db i forum Evenemang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 01:46
  4. ELEKTRON
    Av lait i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •