Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 175

Ämne: Max4Live??

  1. #1
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

    Max4Live??

    Är det någon här som har dragit nytta av det?

    Man är ju lite lite lite... sugen på att börja bygga.... Finns det nått bra för att starta med max.. tutorials och lektioner..

    ..eller ska man gå på reaktor 5 vilket men känner sig mer safe i??

  2. #2
    Cable
    Cable är inte uppkopplad
    Cables avatar
    Senior
    Max är något jag alltid velat testa..och Max for live låter otroligt trevligt då...

  3. #3
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag kör det men kör bara andras färdigbyggda patcher.
    Stepsequencers etc som är riktigt bra.
    Rekommenderas verkligen!

  4. #4
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Om man vill lära sig grundläggande Max/MSP kan man t ex gå den här kursen för mig i höst:
    http://www.kmh.se/visasida_sv.php?p=172&t=course
    Det räcker med allmän högskolebehörighet för att gå den och det är gratis!

    Jag går inte in specifikt på Max4Live under den kursen, men Max funkar på samma sätt både i och utanför Live. Sista ansökningsdatum 15/4.

  5. #5
    Cable
    Cable är inte uppkopplad
    Cables avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man vill lära sig grundläggande Max/MSP kan man t ex gå den här kursen för mig i höst:
    http://www.kmh.se/visasida_sv.php?p=172&t=course
    Det räcker med allmän högskolebehörighet för att gå den och det är gratis!

    Jag går inte in specifikt på Max4Live under den kursen, men Max funkar på samma sätt både i och utanför Live. Sista ansökningsdatum 15/4.

    Heh, om den finns nästa år så!
    Har inte högskolebehörighet förns typ i januari 2011....

  6. #6
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Den kommer säkert att gå 2011 också. Men om du inte vill vänta kan du ju ladda hem demon och börja kolla in de tutorials som följer med. Dom är bra!
    Generellt är Max/MSP exemplariskt dokumenterat. Alt-klicka på ett objekt så dyker det upp en hjälpfil med exempel på vad objektet kan användas till. Hjälpfilerna är också vanliga max-patcher, så dom kan man ofta bara kopiera och klistra in i sin egen patch för att ha något att utgå ifrån.

  7. #7
    Cable
    Cable är inte uppkopplad
    Cables avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den kommer säkert att gå 2011 också. Men om du inte vill vänta kan du ju ladda hem demon och börja kolla in de tutorials som följer med. Dom är bra!
    Generellt är Max/MSP exemplariskt dokumenterat. Alt-klicka på ett objekt så dyker det upp en hjälpfil med exempel på vad objektet kan användas till. Hjälpfilerna är också vanliga max-patcher, så dom kan man ofta bara kopiera och klistra in i sin egen patch för att ha något att utgå ifrån.

    Nice, will do.^^
    Och sen gå kursen 2011 om det går.^^
    hehe.

  8. #8
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Kursen verkar intressant.. men man ska ha tiden oxå... Företaget har iofs jävlats med min semester. Och med ett studie intyg så måste de ju ge ledigt.. så man kanske skulle!!

  9. #9
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    har hållt på en del med max.. det börjar bli struligt nånstans närman måste börja lära sig alla matematiska termer.. men det finns ju uppslagsverk för det med.. max är matteprogram mer än nåt annat känns det som.. det kan spruta ur sig nummer åt alla håll och kanter, numrerna blir till parameterstyrningar av ljudfiler(msp) eller oscilatorer(max). jag har köpt en version av max men förstog rätt snart att jag behövde plugga matte-termer för att hänga med.. ladda ner manualen och titta på modulerna! för det är ju också lite som ett modularsystem..

  10. #10
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Matematiska termer? Jag förstår inte riktigt vad du syftar på. Själv är jag usel på matte, men rätt bra på Max. Allt beror ju på vad man vill göra. Max/MSP är en sorts programmeringsmiljö och gör ganska lite åt en. Så vill du patcha ihop nåt matematiskt mumbo-jumbo så måste du så klart veta vad du ska göra. Eller med andra ord: allt i Max/MSP är lika avancerat som det är i verkligheten eller i de flesta fall mycket lättare.

  11. #11
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kursen verkar intressant.. men man ska ha tiden oxå... Företaget har iofs jävlats med min semester. Och med ett studie intyg så måste de ju ge ledigt.. så man kanske skulle!!
    Notera att kursen ligger på helger också. Just med tanke på de som har ett jobb att sköta.. Bara redovisningen (hörlurskonsert i skolans kafé) ligger på en veckodag (annars får man ingen publik).

  12. #12
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Hm, man kanske borde gå kursen i år?

  13. #13
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    brukar det vara svårt att komma in? Har mängder av högskolepoäng men inga direkt lysande gymnasiebetyg vilket antagningsnämnderna verkar vara noga med fortfarande. Och tyvärr inga i musikämnen.. tycker det lät kul

  14. #14
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Det finns 10 platser och dom brukar fyllas rätt snabbt. Men sök vetja! Inget att förlora på det.

  15. #15
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag var rätt på gång förra varvet men hade för mycket i vägen.. nu är det lugnare men längre bort. Satsar nog på det ändå, sj kostar ju ganska humant sådär ett halvår i förväg.

  16. #16
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Matematiska termer? Jag förstår inte riktigt vad du syftar på. Själv är jag usel på matte, men rätt bra på Max. Allt beror ju på vad man vill göra. Max/MSP är en sorts programmeringsmiljö och gör ganska lite åt en. Så vill du patcha ihop nåt matematiskt mumbo-jumbo så måste du så klart veta vad du ska göra. Eller med andra ord: allt i Max/MSP är lika avancerat som det är i verkligheten eller i de flesta fall mycket lättare.
    ok! men när jag läser om alla del olika modulerna så får jag väldiga mattevibbar på alla förklaringar.. men behöver kanske läsa på mer.. den där kursen vore grymt kul att gå! men har inte tid i år med c-uppsats och högt tempo andra studier..
    ni som går där kan väl rapportera hit om det är en bar kurs!

  17. #17
    idmachine
    idmachine är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av peppe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ok! men när jag läser om alla del olika modulerna så får jag väldiga mattevibbar på alla förklaringar.. men behöver kanske läsa på mer.. den där kursen vore grymt kul att gå! men har inte tid i år med c-uppsats och högt tempo andra studier..
    ni som går där kan väl rapportera hit om det är en bar kurs!
    eller läsa mindre :-) med Max/MSP är det stor hjälp att lära sig grunderna ordentligt, alltså rent handhavande. har inte så mycket med matte att göra.

    sen kan ju DSP beskrivas rent matematiskt precis som analog syntes. men du klarar dig utan matten på samma sätt som du gör med en analog modular.

  18. #18

    Redaktör
    Nu har jag iofs inte använt Max/MSP, men däremot PD som är i princip identiskt i gränssnitt (åtminstone innan Max 5). Som jag ser det:

    Reaktor
    Mer av syntbyggarverktyg än en modulärsynt: det är ganska krångligt att bygga egna patchar, delvis för att det är såpass flexibelt. Man kan patcha från DSP-nivå upp till att koppla ihop färdiga instrument, med 4-5 nivåer däremellan. Vilket inte är utan nackdelar - det är relativt bökigt att återanvända andras komponenter.

    Man har stor frihet att bygga egna gränssnitt, men man måste också bygga gränssnitt om man inte använder färdiga makron.

    Biblioteket som kommer med är omfattande och innehåller allt från konstiga dronemaskiner, samplemanipulerare och glitcheffekter, till mer traditionella syntar och effekter. Användarbiblioteket innehåller hur mycket som helst, och är ännu bredare än NI:s egna effekter.

    Max/MSP
    Patchning är ganska långt från traditionell syntpatchning. Men samtidigt mer överblickbart eftersom allt befinner sig på samma nivå (fram till v5, åtminstone). Förmodligen bäst stöd av något program för att styra och styras av externa kontrollers; det är ingen slump att monome och liknande projekt brukar använda Max/MSP.

    Mycket mer fokus på generativ musik och samplingsmanipulerande än Reaktor, och betydligt mindre på emulering av traditionella syntesmetoder (även om det finns)

    Så i mina ögon är Max/MSP att föredra om man vill bygga sequencers eller göra generativ musik, använda kontrollers och i största allmänhet manipulera digitalt ljud, medan Reaktor är bättre om man vill ha en samling mer eller mindre esoteriska syntar och möjligheten att bygga själv.

    Sen är ju båda modulära miljöer, så det går ju att bygga samma saker i båda bara man har tålamod nog, så till viss del beror det ovanstående bara på kulturskillnader i grupperna som använder programmen: Max/MSP mer akademiskt och experimentellt, Reaktor mer åt de som vill ha en otroligt avancerad plugin och inte har något problem med 4/4-beats.

    Så det beror rätt mycket på vad man vill göra.

  19. #19
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon här som har dragit nytta av det?

    Man är ju lite lite lite... sugen på att börja bygga.... Finns det nått bra för att starta med max.. tutorials och lektioner..

    ..eller ska man gå på reaktor 5 vilket men känner sig mer safe i??
    det finns ett intrigerat turtorialsystem i max! har gjort de första 10 lektionerna eller nåt..

  20. #20
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Köpte m4l idag. Sjukt nöjd. Äntligen är hela min rigg fullt modulär... Som jag ser det kan jag äntligen vrida på allt precis som jag vill, tillämpa matematik och bygga galna experimentella processer som genererar musik med mitt regelverk. Detta är inledningen på en ny era. Har kollat och provat två trevliga patchar ikväll: midi_vidi och 3D parameter seq. Den förstnämnda låter en ladda en .mov som sedan kan styras med midinot, vel, mod mm. Den senare tillåter en att styra 3 valfria parametrar i signalkedjan med tre oberoende sequencers... Nu går det att bygga trevliga grejer vill jag lova. Har kikat lite vad man kan göra med apc40... Lovande det med och inom kort blir det volta också... Då får även doepfer vara med

  21. #21
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Äntligen har jag ett bra program att leka med när jag åker tåg....

  22. #22
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Nuså är Max ombord på mitt Abletonskepp hand i hand med Reaktor och alla andra godingar, fint! Tänkte bara hoppa in och påpeka att det är rea nu, 189€ (fram till 15e januari) känns väldigt överkomligt för i princip fulla max/msp så länge man klarar sig att köra via Live.

    Det enda jag inte begriper är varför den inte kommer ihåg att jag vill ha klassisk vit backgrund i patcharna och inte Ableton-grå! Vafan?

  23. #23
    Mr_Polysix
    Mr_Polysix är inte uppkopplad
    Mr_Polysixs avatar
    Senior
    Argh! nu fick jag M.A.S !

    15:e Januari.. Då får det bli en Julklapp till mig själv Köpte Suite uppgraderingen som födelsedagspresent :P

    Sen jäklar skall det byggas. Har en hel del idéer..

    Vi borde ha ett sub-forum för M4L tycker jag. Där vi kan dela med oss

  24. #24
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kottenkotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte bara hoppa in och påpeka att det är rea nu, 189€ (fram till 15e januari) känns väldigt överkomligt för i princip fulla max/msp så länge man klarar sig att köra via Live.
    I princip full Max/MSP/Jitter t o m...

  25. #25
    Mario
    Mario är inte uppkopplad
    Marios avatar
    Veteran
    JAg köpte det för ett par dagar sedan. Har inte hunnit testa så mycket än men ska snart sätta igång!

  26. #26
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör det men kör bara andras färdigbyggda patcher.
    Stepsequencers etc som är riktigt bra.
    Rekommenderas verkligen!
    +4 Jag håller med! Började försöka bygga en filter bank med envelope followers idag. Kan bli bra om några timmar arbete tror jag. Det är ganska intuitivt att bygga i.

  27. #27
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Polysix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi borde ha ett sub-forum för M4L tycker jag. Där vi kan dela med oss
    Kanske, blir ju lätt att grejer hamnar fel ju fler subforum man har men.. kanske en kategori för hårdmodularer och en för mjukmodularer så vi får alla m4l/max/reaktor/bidule/nordmodular-trådar på samma ställe? Å andra sidan är det ganska få såna trådar generellt sett, betydligt mer om hårda modularsystem. Dom här kanske gör sig bra under ableton som det är redan.

    Nu undrar jag - har suttit med fingerpinger som tar emot multitouch-data från apples plattor, den vägrar att rulla om man inte har editorn öppen. Är det fler grejer som beter sig så ni märkt av?

    (Hade också lite problem med osc på samma sätt tills jag insåg att den porten bara var öppen till Max i bradväggen men inte ableton, grejerna körs ju av olika applikationer beroende om man har editorn öppen eller ej så det är logiskt)

  28. #28
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Puh, har haft några rätt tunga sessioner de senaste veckorna, snart klar med en första version av mitt första bygge. Bara data ingen ljudhantering i den här.. riktigt roligt och beroendeframkallande, segt att försöka få till bra användargränssnitt dock det tar sin tid, och att se till att grejerna verkligen fungerar i alla lägen och med automation etc. Börjar få lite cpu-problem också, hittat ett antal sätt att optimera men har nog missat nånstans.

  29. #29
    Sylvanus
    Sylvanus är inte uppkopplad
    Sylvanuss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Oj vad imponerad jag blev av Max4Live, det kommer ta Ableton till helt nya höjder.

  30. #30
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/kRwg8o6yGj8

    Precis vad jag önskat. Att t ex kunna koppla en LFO till en effect send, gärna en halvt random LFO.
    Instant dub, hehe

  31. #31
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    emp: hur är det med dom där kurserna? går dom i höst med? har just köpt M4L och vill gärna lära mig!

  32. #32
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    det här verkar typ sjuuuukt avancerat! hade lite naivt tänkt mig lite mer drag and drop... hur svårt är det att göra typ en synth utan några som helst förkunskaper inom programmering?

  33. #33
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Inte jättesvårt, beroende på vad du vill göra. Det är KLART abstraktare än NordModular, och ett tämligen annorlunda tänk (snarare grafisk programmering än modulsynth), men byggstenarna du behöver finns där, bara att lista ut vilka du behöver å patcha ihop dem. Kör igenom lite tutorials på maxmsp, finns steg-för-steg bygg en synth, där. (Under MSP-tutorials på cycling74)

  34. #34
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/kRwg8o6yGj8

    Precis vad jag önskat. Att t ex kunna koppla en LFO till en effect send, gärna en halvt random LFO.
    Instant dub, hehe
    Om inte annat så var detdär en låt med "rätt" längd för en gångs skull

  35. #35
    LinusMinus
    LinusMinus är inte uppkopplad
    LinusMinuss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Alltså på abletons sida står det bara om att man får med en massa pluggar, men visst får man med själva programmeringsmiljön också? typ en lite-version av Max?

    En till fråga: Finns det en "vanlig" API eller är det bara den grafiska modulär-programmerings-tjofräsen?

  36. #36
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    m4l är inte en lite-version. Du får HELA max/msp/jitter + API:na för att komma åt lives innandömme, med begränsningen att den enbart går att köra innuti live och inte fristående, samt att du inte kan generera fristående applikationer av dina patchar.

    Vad menar du med "vanliga" api? Max är ett grafiskt programmeringssprk, typ, där objekt är boxar som kopplas ihop med sladdar som meddelanden åker i. That said, så, en box kan vara ett fördefinierat objekt, ett egenskrivet c-haxx eller ett "meta-objekt", som i själva fallet kör javascriptkod eller en javaklass t ex.
    Senast redigerat av rydan den 2011-07-08 klockan 10:44.

  37. #37
    LinusMinus
    LinusMinus är inte uppkopplad
    LinusMinuss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jamenjaha.. då är det ju najs. De begränsningarna kan man ju leva med.

  38. #38
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag undrar om inte förkunskaper i programmering typ Java gör det svårare att jobba med Max/MSP. Jag tycker att det är jättebesvärligt.

  39. #39
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Nä, det tror jag inte, men det är ett helt annat tankesätt. Så, jo, inlärningströskeln är rätt hög, men det tror jag gäller oavsett. (själv fuskar jag å gör en del med mxj-objekt när jag vill ha massa skum logik, eller trådning, eller motsvarande...)

  40. #40
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    aha jag har bara tittat på max-tutorials, men man ska alltså kika på msp också? Tack!

  41. #41
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Jo. Max = midi, MSP = audio...

  42. #42
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo. Max = midi, MSP = audio...
    hehe de första tutorialsen på msp heter ju t o m saker med oscillator! Stort tack Rydan Kan du Max/MSP/M4L bra? Ska du till norberg i år igen så får du gärna visa lite då isf

  43. #43
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Hm, man borde egentligen ta å köra lite workshops i max/msp...

  44. #44
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hehe de första tutorialsen på msp heter ju t o m saker med oscillator! Stort tack Rydan Kan du Max/MSP/M4L bra? Ska du till norberg i år igen så får du gärna visa lite då isf
    Nä, kan inte bra. Har pillrat runt en del i det, och har fått högst användbara resultat, men jag skulle inte påstå att jag kan det bra, brukar vara mycket svärande och trial/error även för att åstadkomma enkla grejor. Har framförallt känslan av att mina lösningar förvisso fungerar, men är oelegant implementerade, och att någon med bättre kunskaper i max/msp kunnat åstadkoma samma eller mer fuktionalitet med betydligt mindre patcher.

    Håller även på för lite, så jag når lixom inte fasta avsatsen ovanför inlärningsbacken, så, det är mycket lära om från grunden varje gång också.
    Senast redigerat av rydan den 2011-07-08 klockan 12:50.

  45. #45
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    ...f ö, vi bor ju nästan grannar...

  46. #46
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag undrar om inte förkunskaper i programmering typ Java gör det svårare att jobba med Max/MSP. Jag tycker att det är jättebesvärligt.
    åtminstone mer störande, då jag kan sitta och tänka "om det här var c/++ hade jag kunnat lösa det här med två rader kod istället för alla dessa boxar" samt att jag finner allt det här hoppandet mellan tangentbord och mus störande - som programmerare vill jag göra allt med tangentbordet och inte behöva klicka ut nya saker med mus hela tiden.

  47. #47
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sunflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "om det här var c/++ hade jag kunnat lösa det här med två rader kod istället för alla dessa boxar"
    Som sagt, det är då det är läge förjavascript-boxen eller java-boxen...

    I de mer avancerade patcher jag gjort har det lätt blivit så att max/msp bara blivit en brygga mellan live och java. Funkar, men känns lite som att slå i skruvar med hammare, mycket därför jag skulle vilja bli mer "flytande" i max/msp.
    Senast redigerat av rydan den 2011-07-08 klockan 12:57.

  48. #48
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...f ö, vi bor ju nästan grannar...
    Va?! Var bor du?

    Ja lite workshops i sthlm vore asnajs!

  49. #49
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Bergshamra...

  50. #50
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sunflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    åtminstone mer störande, då jag kan sitta och tänka "om det här var c/++ hade jag kunnat lösa det här med två rader kod istället för alla dessa boxar" samt att jag finner allt det här hoppandet mellan tangentbord och mus störande - som programmerare vill jag göra allt med tangentbordet och inte behöva klicka ut nya saker med mus hela tiden.
    SuperCollider låter som något för dig. Testat?

  51. #51
    LinusMinus
    LinusMinus är inte uppkopplad
    LinusMinuss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    SuperCollider är ju en snygg mellanväg, både genvägarna och djupet. Men med m4l är man ju i Live hela tiden, jag tycker det låter spännande. Kan iofs tänka mig att jag också skulle hoppa en del mellan java och m4l.

  52. #52
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bergshamra...
    jahaja! då åker jag snart förbi med tuben

    sry för ot!

  53. #53
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SuperCollider låter som något för dig. Testat?
    Började titta på det men hittade inga vettiga tutorials (my google skills failed me) så la det åtsidan. Kanske man borde titta på det igen under semestern.

  54. #54
    LinusMinus
    LinusMinus är inte uppkopplad
    LinusMinuss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det bästa är nästan att tanka ner programmet och köra de tutorials som finns där. Riktigt bra dokumentation faktiskt och en hel drös med tutorials som följer med.

  55. #55
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Nu måste jag fråga bara för att dubbelkolla, men det är så att en m4l-patch inte kan få ut midi och ljud samtidigt hur fan man än beter sig va?

    Alltså, vill jag ha ut ljud måste det vara ett instrument eller en audio effect, och vill jag ha ut midi måste det vara en midi effect? Är inte det jättelarvigt när en vst (typ reaktor) kan ge båda genom att ge ljud på kanalen och plocka upp signaler på en annan kanal..

    Nu är ju send/receive globala så länge man inte kallar dom "---blabla" så det går att lösa men det blir lite mycket extratrixande.

  56. #56
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu måste jag fråga bara för att dubbelkolla, men det är så att en m4l-patch inte kan få ut midi och ljud samtidigt hur fan man än beter sig va?

    Alltså, vill jag ha ut ljud måste det vara ett instrument eller en audio effect, och vill jag ha ut midi måste det vara en midi effect? Är inte det jättelarvigt när en vst (typ reaktor) kan ge båda genom att ge ljud på kanalen och plocka upp signaler på en annan kanal..

    Nu är ju send/receive globala så länge man inte kallar dom "---blabla" så det går att lösa men det blir lite mycket extratrixande.
    Just det är fantastiskt irriterande. Detsamma gäller att du inte kan styra en audioeffekt med midi in, något som vore mykcet trevligt för en glitch/looper-effekter t ex.

    Man kan, som du säger, använda send-receive, men, de har inte garanterad timing mellan devices, så, syncen kan bli lite si och så.

  57. #57
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Dumt. Det innebär att jag behöver göra en instrumentversion och en midieffect-version av sequencern.. som redan består av två delar med mycket gemensamt. Så himla trögt när man ska donal lite att behöva göra allt fyra gånger sen.

    Körde faktiskt klocka över send/receive utan att lyckas höra nån issue än, men det kan ju komma då. Bättre än patcher remote mellan m4l devices iaf den timingen var inte rolig!

  58. #58
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Nu är jag ingen expert men 7up grejerna måste man ta in midi via iac och externalinstrument.... Det är grejer som skickar både ljud och midi i m4l...

    Någon betydelse måste det ha, att de gjort det så... Kanske för att få bättre sync eller för att det måste gå till så...

    Kolla om det kan vara lösningen på sync i alla fall?

  59. #59
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Aha, ja här fanns det sannerligen en del att kolla upp tackar. Men först falafel.

  60. #60
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Fick inte riktigt grepp om det där.. men kolla här då!

    http://cycling74.com/toolbox/midi-inout-for-maxforlive/

    Visst det hade varit ännu bättre att bara öppna så att man alltid kan routa in/ut midi från andra kanaler även om det är en ljudmojäng men det här löser nog mitt problem att prata med min midicontroller direkt.

    Sen kan man ju gå via IAC också om man behöver skicka runt midi i ableton med det här.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •