Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: Stora tråden om gräsrots/DIY-promotion

  1. #1
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran

    Stora tråden om gräsrots/DIY-promotion

    Nån gång i våras började jag läsa boken The band's guide to getting a record deal som jag hade fått av min bror och blev lite inspirerad och taggat till att försöka få ur min musik till en större publik.

    Jag tror att de flesta av oss hobbymusiker har varit där att man reggar en myspacesida och kanske ytterligare en eller ett par profiler andra sidor, man lägger ut lite länkar på forum och sen hoppas man att det ska hända nåt. Och när det inte gör det så blir man en smula besviken och man skulle gärna se att fler upptäckte och lyssnade på musiken men man vet inte riktigt hur man ska fortsätta och ta nästa steg.

    Spelningar är naturligtvis ett grymt sätt att visa upp sig, speciellt i dessa dagar, men jag tänkte att den här tråden skulle handla mer om vad man kan göra mellan spelningarna eller om man inte alls spelar live. Saker man kan göra själv för att höra och synas med i stort sett nollbudget. Jag kickstartar med att skriva lite splittrat om mina små erfarenheter men fyll gärna på med egna idéer och vad ni har gjort som verkligen har gjort skillnad.

    Jag har trots allt en tro på att bra musik sprider sig själv. Åtminstone till en viss del. Men nånstans måste man naturligtvis börja och sätta bollen i rullning. Att bara lägga upp sin musik på ”lyssnarsiter” som myspace, trig, etc och hoppas på att lyssnarna ska ramla in tror jag är i princip bortkastat om man inte tar sig tiden att promota sin sida och få folk att hitta dit. Jag testade med att regga två profiler på Purevolume och Reverbnation för ett halvår sen och har gjort noll promotion för dem bara för att se hur många som hittar dit på egen hand. Purevolumesidan har nu 4 spelade låtar och 17 sidvisningar och reverbnationsidan spelar i samma liga. Slutsatsen jag kan dra är att man inte behöver bry sig om att finnas på alla möjliga sidor utan man har mer att vinna på att välja ut ett fåtal att finnas på och istället jobba på att få lyssnare till de sidorna.

    Det enda undantaget från den här regeln verkar vara Thesixtyone och det mycket tack vare en stor och intresserad lyssnarskara och funktioner som aktivt belönar deltagande och lyssnande på musik bortom topplistorna.

    Bloggar
    Jag gjorde en drive i våras och mailade ett antal mp3bloggar och föreslog att de skulle kolla in min musik. Tar man sig tid att skriva ett ordentligt brev med en kortare beskrivning och föreslår en eller ett par låtar och inte bara skriver ”lyssna på min skiva” så kan man göra ett mer seriöst intryck och framstår inte så desperat. Man kan variera sina formuleringar en aning utifrån samma grundbrev för att passa varje blogg utan att det tar allför lång tid att skriva.

    Responsen var ganska dålig, och det är kanske ungefär vad man kan vänta sig men det gav åtminstone en del synlighet. Bland annat skrev bloggen SwedesPlease en rad vilket ledde till ett par förfrågningar om radiospelningar i England och Grekland och att aggregatorer som Elbows och The Hype Machine indexerade mig.

    Jag har inte gjort nån större ansträngning med att kontakta bloggar sen dess men jag planerar en större bloggattack när jag väl har fått ut lite nytt material då jag ska ta mig mer tid att hitta bloggar som är nischade mot den typen av musik jag gör. (electronica, ambient. Idm). Att även tipsa om sina släpp i forum och andra diskussionskanaler är en väg att gå men det är en hårfin gräns mellan att tipsa och att spamma så lite fingertoppskänsla är bra att ha. Generellt så gäller att ju mer aktiv man är i andra diskussioner, desto mer kan man tipsa om sin egen musik innan man går över gränsen.

    Om man vill vara lite mer seriös så tycker jag man bör ha nånform av ”presskit”, det behöver inte vara så himla högtravande men några acceptabla promobilder och/eller halvsnygg logga och en informativ biografi som inte är för tramsig är ett minimum. Då ser det åtminstone ut som om man är en seriös artist med medveten stil och inte bara Kalle 13 år som har lagt upp lite musik han gjort. Det gör det också lättare för bloggare och andra att hitta information att fylla ut med och nån bild att visa upp om de skulle känna för att skriva om din musik.

    Jag fick ett förslag om att man skulle skriva en längre ”modulär” biografi, dvs skriva den som mindre stycken som kan klippa och klistra med för att passa olika sidor. Ibland har man dåligt med utrymme och då kan man ta den korta varianten och på andra sidor finns det utrymme för att lägga ut texten. Hursomhelst så kan det ge ett seriösare och mera konsekvent helhetsintryck om bion säger samma sak på alla sidor och man slipper skriva om den massa gånger.

    Thesixtyone
    Thesixtyone har diskuterats här http://www.99musik.se/showthread.php?t=269076 och jag tycker det är ljusår bättre än myspace, både som artist och som lyssnare. Det finns mycket bra musik att upptäcka och kvaliteten är överlag hög och det finns en del funktioner som belönar den som letar aktivt vilket leder till större rotation på musiken. Inte så förtjust i det nya gränssnittet dock. Dessutom hamnade en av mina låtar under hot right now i helgen vilket ledde till att ett hundratal personer hjärtade låten under ett dygn och många verkar scrobbla sina lyssningsvanor till last.fm vilket gör att lyssnare ”spiller över” och eventuellt kan ge fler lyssnare även där. Trevligt

    Myspace
    Jag är rätt säker på att myspace är döende vid det här laget. Välförtjänt i så fall med tanke på dess hemska ljudkvalitet och horribla gränssnitt. Förr var myspace the place to be trots sin design men jag tror att har man inte skaffat sig en myspaceprofil vid det här laget så kan man lika gärna låta bli.
    För min del så har trafiken minskat till i princip ingenting och jag ställer mig tveksam till om det öht finns nån publik kvar där.

    Nätradio
    Både Last.fm och Jango erbjuder så kallad pay-for-play, dvs man kan köpa ett visst antal spelningar på deras webradio för en viss summa pengar. Jango är betydligt billigare än LastFM med 1000 spelningar för $30. Då får man också välja ut ett antal artister som målgrupp och låtarna spelas bara för fans av de artisterna. Väljer jag tex Aphex Twin och Autechre så kommer mina låtar knappast att spelas för folk som gillar exempelvis schlager. Last.fm tycker jag är väl dyrt och där finns det andra vägar in på radion. Jag hostade iaf upp $30 för 1000 spelningar på Jango (och fick senare 500 till för att jag svarade på en enkät de skickade ut) eftersom det verkade vara enda sättet att komma in på deras webbradio. Det är ganska trevligt för egot att se hur många som lyssnar när väl spelningarna börjar trilla in och att lyssnarna börjar gilla och kommentera musiken.

    Frågan om det är värt det är svårt att svara på, i det korta perspektivet är det naturligtvis inte det, speciellt med tanke på att min musik ligger ute som gratisnedladdningar. I det långa perspektivet så är det väldigt svårt att se om det leder till fler fans som gör nåt mer än bara gillar låten. Jag har dock sett ett par klick till min hemsida som kommer från jango. Efter att ens köpta spelningar har tagit slut så ligger man kvar i rotation vilket ändå har gett ca 700 ytterligare spelningar på radion på ungefär 8 månader och som fortsätter att ticka på med runt 10 spelningar i veckan eller så. Man kan också se ens ”artist overlap”, dvs vilka större artister man har mest gemensamma fans med, och även ålders- och geografisk fördelning av ens fans vilket kan ge insikter i vilka målgrupper man ska satsa på i senare promotion.

    Brian Hazard skriver mer om sina erfarenheter om Jango och Last.fm här:
    http://passivepromotion.com/what-art...ow-about-jango
    http://passivepromotion.com/is-a-las...-right-for-you

    Last.fms radio behöver man inte köpa in sig på utan det räcker med att ladda upp musiken även om man kan kickstarta med att köpa sig spelningar. Jag har dock inte gjort det. Antalet radiospelningar har ökat sakta men stadigt med drygt 800 spelade låtar på deras nätradio under 2009 (som för övrigt ger ungefär 3 kronor i royalties).

    Det är lite oklart hur deras urvalsalgoritm ser ut men den verkar iaf basera sig på taggar och lyssnare, och eftersom man inte har något av dem när man väl börjar så kan det kännas lite som ett moment 22. Man kan ju (och bör) tagga sin egen musik själv men det ger inte så himla mycket. Efter en diskussion i deras forum så startade iaf gruppen Cooperative Tagging som är väl värd att gå med och medverka i. Principen är brutalt enkel, tagga andra med vad de vill taggas med och de taggar din musik tillbaka och det verkar som att det faktiskt ger avtryck i antal spelningar på radion. Det verkar dessutom finnas en förstärkande effekt där spelningar och lyssnare ger ännu fler spelningar.


    Sammanfattning
    Jag kan inte säga att jag var så himla ambitiös med min promotionperiod men jag la i alla fall ner en del tid på att testa några olika varianter. Det har ändå gett ett synbart resultat med ett antal riktiga radiospelningar (ej nätradio alltså) och min musik spelas regelbundet på ett par nätradios och jag har haft ett åtminstone ett tiotal nedladdningar av mina släpp i månaden (uppskattningsvis 4-600 totalt för senaste ep:n) och jag kan se via bla. last.fm att det finns en del människor som faktiskt lyssnar på och återkommer till musiken. Googlar man på ”xorb” så är numera huvuddelen av toppresultaten relaterade till mig vilket kan vara ett litet steg på vägen mot att etablera namnet.

    Planen är definitivt att gå ut hårdare till nästa släpp och se hur stor skillnad det gör. Nånstans kanske man kan komma över en kritiskt massa av lyssnare som gör att det rullar på av sig själv i större utsträckning än vad det har gjort hittills. Jag tror också jag ska kontakta några creddiga netlabels och se om de är intresserade vilket kan ge mer uppmärksamhet.

    Slutligen några tips till bloggar om ämnet, ingen av dem uppdateras så flitigt längre men det finns mycket läsvärt att kolla igenom i deras arkiv.
    http://www.passivepromotion.com
    http://www.blindmen.se/blog
    http://www.unsignedbandpromotion.com
    Senast redigerat av makari den 2013-03-07 klockan 15:53. Anledning: typo

  2. #2
    guda
    guda är inte uppkopplad

    Senior
    Bra start på tråd! Det här med att promotea sig själv som halvseriös hemmapulare är väldigt svårt och här finns ju lite matnyttiga tips helt klart.
    En site som jag gillar som kan vara bra att peka in folk mot som vill lyssna på grejjer kan vara soundcloud.com . Det är ganska lite community och mycket lyssna, milsvidd bättre kvalitet än myspace och ren design. Här t.ex. kan man lyssna på min och ryanshitslipz gemensamma projekt där http://soundcloud.com/toshkahvsguda/itsnotmebabyitsyou .

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Har 61 nån startsida? Kommer bara till en låt. Kanske själva grejen? Rätt snyggt... Hittar ingen info dock. Hur mycket utrymme har man? Vilket format laddar man upp? (Jag känner ju verkligen inte för att regga en till majspejs)

    Äsch, jag skaffade en 61. Riktigt smidigt faktiskt! Länk finns i egen-tåden...
    Senast redigerat av Ambulansen den 2010-03-01 klockan 22:19.

  4. #4
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Uppskattar fantastiskt mycket denna tråd! Inspirerande!

  5. #5

    Redaktör
    Derek Sivers som startade CDBaby har en guide till marknadsföring (PDF) som är riktigt bra. (credit till gazt som tipsade.)

  6. #6
    deleted user
    Ambitiöst, Makari!

    Känner igen mig mycket, men vill lägga till jamendo.com, som ser till att jag hamnar ute på torrentsajter framför allt. Det förutsätter såklart att man vill att musiken ska spridas på det viset och att man vill ha musiken under en Creative Commons-licens, vilket såklart gör att alla inte är intresserade. Har genererat i många tusen nerladdningar för mig dock.

    61 har bara blivit märklig sedan de gjorde om sidan och jag fattar ingenting... funderar på att eliminera oss därifrån, tyvärr.

    Vill också lägga till ett stycke jag saxade från blindmen.se som jag tycker är så mycket huvudetpåspiken som något kan bli:

    Se det som jobb!

    Det som har betytt mest för mig var den dag då jag själv valde att se på mitt arbete med musik (ur alla aspekter) som ett jobb. Det kan vara ett heltids-, halvtids-, helg- eller bara några kvällar-i-veckan-jobb, men likväl ett jobb med allt vad det innebär. Det måste till exempel göras även dagar då man inte har lust. Det har delar som är roliga och utvecklande och delar som är tråkiga men som måste utföras ändå.
    Det var säkert inte för att administrera nyhetsbrevsadresser som du började som artist, men vill du nå ut måste någon göra det. Och innan du har råd att betala, eller övertyga någon annan att göra det, är denna någon du.
    Självklart finns det en kreativ sida också, men det är bara en del av arbetsbeskrivningen.
    Att se det som ett jobb är också ett sätt att föra in ett långsiktigt perspektiv i arbetet med att skapa en musikkarriär. Ett jobb är något man har under långa perioder, på samma sätt som att det tar lång tid att bygga en artistkarriär (och då pratar vi inte om ett par år eller så utan om decennier eller varför inte hela livet). Ett jobb (dvs. du som artist) är något som långsiktigt måste fungera tillsammans med resten av livet, förhållanden, familj, barn, vänner, andra jobb osv.


    Man tar ett beslut även som osajnad artist vilken nivå man vill ligga på. Vill man ut så kostar det svett om man inte har en sjuhelsikes bonnatur.
    Senast redigerat av Skilling den 2010-03-04 klockan 10:20.

  7. #7
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Bra initiativ Makari! Jag har väl egentligen inte så mycket att tillägga men kan bara kort berätta om hur jag jobbade med mitt gamla band. Jag var med i det numer insomnade bandet Sons of Cyrus och var den drivande kraften kan man väl säga..

    Det här var ju några år sen men det som vi gjorde var att fixa riktigt mycket spelningar och sprida information om spelningar via nätet och flyers. Vi affischerade också väldigt mycket själva och jag var på den tiden ute mycket och kollade på andra band och spred info om våra spelningar då också.

    Vår första sjutummare pressade vi upp själva och hade releasefest i egen regi. Om man pröjsade inträdespriset så fick man också EPn och vips så hade vi sålt hälften av skivorna på releasefesten.

    Jag var också i kontakt med många fanzines och skickade skivor till många många ställen med ett brev till varje ställe som inte var nån standardpressrelease. Radiospelningar är ju också bra så jag skickade till fler olika radiostationer. Utomlands var det konstigt nog alltid enklare att få uppmärksamhet än här i Sverige.

    Men som Skilling redan har skrivit så får man vara beredd på att göra rätt mycket tråkjobb själv. Fast det är ju roligare att göra tråkjobb åt en själv än åt någon annan. . .

  8. #8
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Många bra tips.
    Det jag skulle kunna bidra med är en "gör inte"-lista. Ska fila på den.

  9. #9
    deleted user
    Plockade fram den här tråden i och med att jag är precis i den aktuella fasen just nu. Det här var bara ett år sedan, men det har hänt lite sedan dess. Jamendo är bortkopplat och jag har gått in i mammons mittfålla och kör klassisk copyright. När Gud blir gammal blir han satanist .

    Har gjort en nysatsning på Last.fm och TheSixtyOne och det ska bli spännande om det kan bli någon ordning på det. Har följt Makaris råd om Cooperative tagging-gruppen på Last.fm och väntar på att bli accepterad av dem.

    Hur gör man för att man åtminstone inte ska kunna skylla på att man gjort fel ifall man inte slår big time på dessa sidor? Den enda anledning att man inte lyckas som enligt mig är acceptabel är att man gör för dålig musik. Det ska inte falla på lättja och fel strategier.

    Kom igen nu! Delge era tankar!
    Senast redigerat av Skilling den 2011-04-20 klockan 12:54.

  10. #10
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lindeberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många bra tips.
    Det jag skulle kunna bidra med är en "gör inte"-lista. Ska fila på den.
    Gör gärna det. Vore guld värt

  11. #11
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Här står jag idag: Jag har återgått till att ge bort musik gratis i allt större utsträckning. Vissa grejer pressar jag på vinyl och är glad om jag når break even, andra grejer säljer jag digitalt och somligt signar jag till andra bolag - men det mesta är gratisgrejer.
    Gratislåtarna ger jag bort i samarbete med bloggar, vilket har skapat bra intresse som i sin tur har lett till fler remixjobb och spelningar.

    Efter att ha sysslat med digitala labels i flera år var det en befrielse att släppa taget: Faktum är att digitalförsäljningen av mina (och andras) släpp på t ex Beatport gått stadigt nedåt sedan jag började 2005, samtidigt som google ger tydligt besked om att spridningen ökar... så varför kämpa i motvind?

    Jag påstår inte att jag har en lösning på det problem och den massiva kris som branschen befinner sig i, men för min del har som sagt gratisspridningen varit grunden för den andra karriär jag just nu bygger upp.
    Testa själva!

  12. #12
    Ewigland
    Ewigland är inte uppkopplad

    Senior
    Fina tips här. I somras släppte jag min tredje digitala EP (Använde mig av Soundcloud och archive.org, allt Creative Commons). Testade att maila ett par rader till några bloggar som skriver om min musikstil (i det här fallet ambient/drone) och det resulterade faktiskt i att nästan alla skrev några rader och länkade till släppet. Med andra ord, testa på bara! Det är helt klart värt det. Utöver att man blir glad för att någon uppmärksammar vad man sysslar med så märks det faktiskt på antalet spelningar, googlesökningar etc. Det ena leder till det andra.

    Jag tror precis som makari på att lagom korta, personliga och ödmjuka mail ger bäst effekt. Alla är väl dödligt trötta på "RELEASING MY TUNES ON BEATPORT NEXT WEEK!!!!!!" osv.

  13. #13
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Gör inte-listan:
    - Köp inte reklamplats. Ingen bryr sig om en köpt halvsida som tjatar om en artist eller label man aldrig hört talas om.
    - Betala inte för utskick eller annan PR du kan göra själv. Det finns inga magiska sätt att nå fram till rätt person som bara PR-firmorna känner till. Nej det finns det inte. Nej.
    - Starta egen label är kul men resulterar oftast inte i mer än ett tiotal sålda downloads per release om man inte redan har fans.
    - Tillverka inte tusen cd-skivor. Du blir aldrig av med dem.
    - Pressa inte vinyl om du saknar internationell distributör som kan din genre.
    - Spamma inte om nya releaser. Informera endast på platser där du vet att intresse finns. Strunta hellre i att posta om du är osäker på att läsarna är 100% rätt målgrupp.
    - Skicka inte massmail eller missbruka kommentarsfält på communitytjänster som SoundCloud. Pladdra inte om din egen musik på andras sidor.
    - Skicka endast personliga brev till folk (djs, bokare, radiomänniskor, recensenter osv) du inte känner. Massmail är ok om nöden kräver men absolut inte som första kontakt.
    - Skicka aldrig trasiga länkar eller saker som kräver mer än ett klick. Om folk som får 300 låtar om dagen måste registrera sig eller liknande för att få förmånen att lyssna på just din låt så... ja...?
    - Gör inte saker du inte behärskar. Fula omslag och svengelska pressreleaser, någon? Det går att köpa hjälp billigt, eller byta med folk.

    Jag är själv skyldig till det mesta av det ovanstående och enligt mina erfarenheter har det alltså inte funkat.

  14. #14
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Instämmer med allt förutom en detalj ...

    Citat Ursprungligen postat av Lindeberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - Betala inte för utskick eller annan PR du kan göra själv. Det finns inga magiska sätt att nå fram till rätt person som bara PR-firmorna känner till. Nej det finns det inte. Nej.
    Jo, det finns det visst! De bra promofirmorna jobbar med detta 24/7/365 och vet exakt vem de ska tala med och på vilket sätt och när de ska följa upp etc. De sitter redan på de personliga relationerna, det är detta man i mångt och mycket betalar för. Marknadsföring är en konst, precis som dragspel eller fotoretuschering. Detta kräver att RÄTT promofirma pluggar RÄTT material mot RÄTT marknad och därför återstår bara nisch-firmorna. Alla andra suger*.

    (* Alla generaliseringar är falska.)

  15. #15
    jobromedia
    jobromedia är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Som pianist & keyboardist så är det alltid en smart idé att hålla sig ajour med vad som kommer ut. Ta tillfället i akt när du är på nån musik affär att spela lite av din musik. Jag menar det finns ju alltid nån som lyssnar. En annan sak jag brukar göra är att i köer / på tunnelbanan försiktigt nämna att jag är musiker, och var man hittar min musik.

  16. #16
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    jag tycker att det är lite svårt med promotion som i sig självt inte är ett konstverk menat att ge något åt betraktaren. jag gillar inte den tendens som redan finns idag med nätverkande och dylikt som stäler mellamänskliga relationer under marknadens logik där man ska försöka skildra sig själv ur bästa tänkbara ljus med resultatet att varje kommunikation blir till ett säljsamtal. jag vill ju inte vara någon tupperware säljare av min egen musik.

    Apropå det så vill jag lyfta ett finger för att övertr på PR är något man ska se upp för. jättebra att hypa och sprida sin senaste gratis ep tex, men om man inte har något att komma med så blir det en ganska tom hype. Så mitt förslag är att se till att det material man promotar verkligen lever upp till hypen, så höjs chanserna för att man faktiskt bygger en fanbase radikalt.

    lite tips om soudcloud. lägg upp din musik i wave, aif eller flac milt komprimerad, då soundcloud själva ändå konveterar filen till mp3 sen. för att inte underminera dig själv i volymkriget.

    att svara på kommentarer på dina låtar direkt under kommentaren funkar numera eftersom artisten som kommenterat faktiskt blir medelad om det. dock så är det bussigt att visa ett intresse för de som faktiskt lyssnat och kommenterat din musik på ett ospamigt sätt att kolla in några av deras låtar med och kommentera dem. om någon är extra flitig på att lyssna på dina låtar och kommentera det berätta gärna direkt för den personen att du upskattar det med(om du gör det).

    skapa en logga som syns och sticker ut i kommentatorsspåren, trots det lilla formatet.

    jag tror att jag har fått ut en del av att inte vara överdrivet beskydande av mitt material. jag gör nästan alltid downloads möjliga tex. jag vet inte om det underminerar en chanser att få låtarna publicerade, isf har det ju sin baksida med. men i min erfarenhet så är den där grymma låten som man gjorde för ett halvår sen absolut inte något man idag skulle vilja försöka kränga. Mycket roligare då om de som verkligen gillade den kunnat ladda ner den, jocka den och spela den på sin studentradiostation osv. att ha en sida med bra låtar och remixer som i regel går att ladda ner (i hög ljudkvalite) motiverar också bla djs att fortsätta hålla koll på ens nya poster. men som sagt om någon har mycket positiva erfarenheter av att inte ge användarna acess till downloads så hör jag gärna om dem.

    om du har en sida som du inte betalar för på soundcloud, så kan du spara utrymme genom att sucesivt göra mixtapes med dina äldre låtar och sen ta bort dem när du publicerat mixtapet. dock försvinner lyssnarstatistik och sånt från din sammanslagna statistik när du tar bort en låt från ditt soundcloudkonto. men jag tror att kvaliten på sidan överlag är viktigare för besökaren. jag tycker även att det är bra att ha ett begränsat konto just för att det tvingar mig att gallra bland den musik som finns tillgänglig för lyssnaren.

  17. #17
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Superintressant tråd. Tack

  18. #18
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Nån som provat Mininova. Laglig torrent sida kan det vara nåt att sprida sin musik med?

  19. #19
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Det här var en fantastisk tråd.
    Mycket klokt citat om att se skapandet som ett arbete.

    Bra skrivet, Jätten! Håller med om att det måste finnas substans, inte bara hype. Och att det är olidligt om varje samtal blir promotion och sälj.

  20. #20
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Jag undrar en sak, hur många av er som lever på musik nu satsade helt ut på det innan ni hade några garantier på att det skulle komma in pengar? Jag jobbar ju själv som städare och producerar, spelar live och DJ'ar i mån av tid och om jag kan få ledigt. Ibland har jag funderat på att göra ett leap of faith och bara släppa allt och satsa hela min tid på musiken. Men jag har inga garantier för att det skulle leda till nog med inkomster för att jag skulle ha råd med mat och hyra. Därför undrar jag hur ni själva har gjort?

  21. #21
    Desecrated
    Desecrated är inte uppkopplad
    Desecrateds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag undrar en sak, hur många av er som lever på musik nu satsade helt ut på det innan ni hade några garantier på att det skulle komma in pengar? Jag jobbar ju själv som städare och producerar, spelar live och DJ'ar i mån av tid och om jag kan få ledigt. Ibland har jag funderat på att göra ett leap of faith och bara släppa allt och satsa hela min tid på musiken. Men jag har inga garantier för att det skulle leda till nog med inkomster för att jag skulle ha råd med mat och hyra. Därför undrar jag hur ni själva har gjort?
    Jag gjorde i början låtar för skoj och gav bort dom till artister. Efter ett tag krävde dom att få betala mig och sen dess har det bara fortsatt. Om du har ett jobb i dagens ekonomi så håll fast i det för glada livet.

  22. #22
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag undrar en sak, hur många av er som lever på musik nu satsade helt ut på det innan ni hade några garantier på att det skulle komma in pengar? Jag jobbar ju själv som städare och producerar, spelar live och DJ'ar i mån av tid och om jag kan få ledigt. Ibland har jag funderat på att göra ett leap of faith och bara släppa allt och satsa hela min tid på musiken. Men jag har inga garantier för att det skulle leda till nog med inkomster för att jag skulle ha råd med mat och hyra. Därför undrar jag hur ni själva har gjort?
    Hör med din arbetsgivare om du kan gå ner på deltid ett antal månader, så behöver du inte känna att risken är så stor. Att säga upp sig utan en bra plan för hur du ska försörja dig låter inte som nån superbra idé. Men går du ner på deltid och spenderar all den tid du fått loss på promotion så kan du nog snart se om det bär eller brister. Jag klarade mig själv i två år utan problem när musik var min primära försörjning - min far har levt på att vara trubadur/ sätta upp revyer och göra lite studiojobb i snart 20 år utan att vara nationellt känd. Så det är inte supersvårt att få det att gå ihop, det gäller bara att inse att mycket av jobbet handlar om att sälja in sig och inte om just musik.

    EDIT:
    Kan tillägga att jag senaste två och ett halvt året haft huvudförsörjning från 9-5-jobb som Art Director och nu bara gör musikjobb om jag orkar - och har helt slutat att marknadsföra det jag gör. Jag har fortfarande musikjobb nog att jag kan fakturera 10-20 kkr om månaden utan att spendera särskilt mycket tid med reellt arbete. Det betalar min synthbyggarhobby och ger lite extra kronor till familjen.
    Senast redigerat av mush den 2013-12-05 klockan 18:45.

  23. #23
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Jättebra tråd !
    Känner verkligen igen mig i det Makari och Lindeberg skriver!
    Att nå ut med sin musik, genom det brus av alla andra som också vill nå en lyssnarskara, kan ibland kännas både tidskrävande och övermäktigt, ibland tenderar jag att hoppa på ytterligare en musiksajt som ev. kan ge fler fans/lyssnare, vilket gör att det "bara" blir ytterligare en sida som måste uppdateras.
    Jag har som Lindeberg även funderat på att bara släppa taget och låta all min musik vara gratis, att ö.h.t tjäna några pengar på mina låtar har jag helt lagt ner, det får komma som en bonus om det händer.

    När jag fick chansen att släppa en cd på A Different Drum så trodde jag att det skulle lossna, men jag hade inte ork eller tanke på att promota cd'n själv så mycket , det hade behövts en rejäl egen DIY kampanj fast det gick genom ett skivbolag, vilket jag insåg efteråt.

  24. #24
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Jag hade ju tänkt starta ett litet bolag nu i början av nästa år och det låter som att det kommer uppskattas att jag sköter all marknadsföring osv. Åt mina artister alltså

    Det är ju bra, då kan de fokusera på musiken medans jag fixar allt annat!

  25. #25
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av evirob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade ju tänkt starta ett litet bolag nu i början av nästa år och det låter som att det kommer uppskattas att jag sköter all marknadsföring osv. Åt mina artister alltså

    Det är ju bra, då kan de fokusera på musiken medans jag fixar allt annat!
    Du får nog fullt upp
    Vad blir det för inriktning på musiken/artisterna ?
    He he, nyfiken såklart

  26. #26
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Vi behöver en sammanställningstråd med länkar till domhär trådarna!
    Det fanns ju en till om aggregators för labels också nånstans?
    Please make it happen!

  27. #27
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av abod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får nog fullt upp
    Vad blir det för inriktning på musiken/artisterna ?
    He he, nyfiken såklart
    Jag gillar att ha saker att göra

    Är inte helt hundra än på hur pass snävt vi ska lägga oss. Till en början har jag en liten kärngrupp som jag känner sedan tidigare, börjar där och sen får vi se.

    Jag har dock fler planer, mer info kommer inom kort. Först ska jag till Malaysia och slappa!

  28. #28
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi behöver en sammanställningstråd med länkar till domhär trådarna!
    Det fanns ju en till om aggregators för labels också nånstans?
    Please make it happen!
    Började sätta ihop en sådan tråd, men insåg hur lätt det var att hitta alla relevanta trådar, så jaja. skiter i det

  29. #29
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Appropå gräsrots promotion.
    Idag var det lite cirkus på Dubfires facebook konto.

    Det började såhär:
    If any of you think that you will ever have a remotely successful career in this industry by sending messages like this out to people (I got one!) you are sadly mistaken. A lesson in going down the WRONG road! I'm speechless at the lack of basic human understanding Really...speechless...

    Hi!

    Sorry for disturbing, please give me 5 minutes, and read this mail. IT'S NOT A SPAM! I have a request for you. I'm Sade Rush, techno dj, from Hungary. I started my free podcast, which deals with electronic music in October 2011 on iTunes (http://itunes.apple.com/hu/podcast/n...72942249).This podcast spread on Mixcloud (http://www.mixcloud.com/nightvision_techno_podcast/), SoundCloud (https://soundcloud.com/nightvisiontechnopodcast), Mixlr Radio (http://mixlr.com/nightvision-techno-podcast/), TuneIn radio: http://tunein.com/radio/NightVision-...dcast-p534346/, Art Style Techno (http://artstyletechno.hu/nightvision-techno-podcast/),
    TECHNO.HU (http://www.techno.hu/nightvision) and on Youtube (http://www.youtube.com/nightvisiontechno) too.

    The podcast series become more and more prevailing.
    Next month the NightVision Techno Podcast will be available at http://www.di.fm/ new Underground Techno Channel!

    Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=khWacGxm3xU

    My request is: I would like to ask you, to make the guest mix for my podcast. I hope, you will accept it, it will be so great! If you say YES or NO, please drop me a mail! I'm waiting for your reaction!

    Cheers,
    Sade Rush
    Därefter fortsatte han med att posta ett par till exempel på mail som folk skickat där de frågar om han vill göra en gästmix till deras podcasts.

    Kommentarsfälten är dock översvämmade av kritik från dubfires fans som undrar vad han håller på med.
    I think he is actually polite! he is just trying, what's the problem?
    Well played on shaming a naive fan of yours. Dick head
    Vad tycker ni om dethär?
    Och hur ska man gå tillväga om det är fel metod att fråga artigt i ett mail?
    Hur funkar det med podcasts som t.ex Blindspot & "Inviters choise" som ju uppenbarligen bjuder in folk till att göra gästmixer?

  30. #30
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Nu är posterna bortagna igen.
    Men komentarer som dessa finns kvar:
    Ever sent a demo to anyone? How about the fact that a lot of djs - if not most, including Hawtin - encourage people to drop their works into their sights so that they can discover new talent? I understand if you don't work that way but I have to add that it seems that this is the present and future of music now that you can make music at home with an investment of a months salary. I had big expectations hearing you at Bónusz Festival this october but I have to say I was disappointed by your unimaginative set. I know I'm just one fan but I'm sure as hell fanboys around you will never tell you how you seemed to have lost contact with the people showing up to hear you play. Hope you'll at least think about this.
    How exactly did you get big then? did you stalk Pete Tong in the early 90s and lob a tape at him and he played it? Did you ask someone to pull a few strings for you? Prick.
    Senast redigerat av Ashaz den 2013-12-18 klockan 15:49.

  31. #31
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Har börjat kika på Last FM igen, tyvärr fångar det ju inte mina itunesplays... längre?

  32. #32
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Existerar bloggar om musik fortfarande? Eller är allt på tuben/zuckhole?

  33. #33
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Mycket bra och intressant tråd och bra inlägg. Tänker inte minst på #13, just att folk missbrukar sina vänner som "reklampelare" för musik som man kanske inte ens supporterar. Jag vet inte hur många FB "polare" jag kastat ut för det är tydligt man bara är en tänkbart konsument av deras musik. Tror det är en viktig komponent för en promotor att tänka på - spam, cross postning och överetablering - får rent motsatt syfte än vad ursprungstanken var.

    Så tips till alla tror jag - hitta rätt kanal och rätt budskap. Annars blir det inte bra.

  34. #34
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Vet inte om det här är rätt tråd men har haft funderingar förr (mest på skoj att vore ju fint med ett datorvirus som man laddar med en låt som sedan sprids och spelas upp för folk, windows är väl för säkert nuförtiden för virusspridning?

    Man kunde göra liknande grejer med programmet audiogalaxy förr, man reggade sig i olika grupper som man sedan kunde skicka låtar till alla medlemmar, flera tusen i varje, var rätt kul

  35. #35
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    U2 hann först med den idéen, och det gick ju lite sisådär med det .

  36. #36
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Man kanske skulle börja sprida sin musik via batteridriven kassettbandare. Man bara ställer/sätter sig på ställen och trycker play.

  37. #37
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    U2 hann först med den idéen, och det gick ju lite sisådär med det .
    Ahhha

  38. #38
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kanske skulle börja sprida sin musik via batteridriven kassettbandare. Man bara ställer/sätter sig på ställen och trycker play.
    Bra ide

  39. #39
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kanske skulle börja sprida sin musik via batteridriven kassettbandare. Man bara ställer/sätter sig på ställen och trycker play.
    Yo man!


  40. #40
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Jag har tänkt på den här tråden ibland och tänkt att det vore intressant att ta ett nytt tag på ämnet. Själv har jag noll koll numera.

    Så här en 13 år senare så verkar landskapet ha förändrats totalt. Ibland undrar jag om man borde sluta göra låtar och bara släppa 30sekunders jam på instagram och youtube shorts istället. Det känns som att det är lättare att nå ut om man blir en youtuber än att bara släppa musik.

    Jag läste igenom ursprungsinlägget igen och Mp3bloggar vet jag inte ens om det finns några kvar längre. De flesta siter jag länkar till är antingen nedlagda eller verkar föra en tynande tillvara. www.passivepromotion.com ett undantag. Den uppdateras fortfarande och Brian som skriver verkar ha hängt med i utvecklingen och skriver en del om sociala medier.

    Nån som har insikter och erfarenheter från promotionarbete i sociala mediers tidevarv de vill dela med sig av?
    Senast redigerat av makari den 2023-11-10 klockan 14:45.

Liknande ämnen

  1. Stora Moogerfooger-tråden
    Av M i Gbg i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2015-10-18, 07:48
  2. STORA tråden om förstasynthar!
    Av jammaren i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 11:23
  3. Stora Factory Reset-tråden
    Av autowah i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 21:58
  4. Den stora miditemplate-tråden
    Av Clase i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 14:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •