Sidan 4 av 7 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 SistaSista
Resultat 181 till 240 av 398

Ämne: Inspiration från hjältar

  1. #181
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

    https://youtu.be/I8ZotnO_vTA

    New yaaak ... natutligtvis .... annars verkar det som maskinerna är våra vänner!!

  2. #182
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Oj vad många DX7-presets! Kjell har förresten sjungit den låten live i mitt kök en gång i tiden, mitt i natten, sittandes på en flyttlåda. Det var lite bisarrt. En vag signal i ryggraden säger mig att låten i fråga är sarkastisk...

    Men det är väl klart att maskinerna är våra vänner? Eller? Jag fattar inte...

    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/I8ZotnO_vTA

    New yaaak ... natutligtvis .... annars verkar det som maskinerna är våra vänner!!

  3. #183
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Nej jag fattar inte heller... massor med "vänner" på jobbet men ser knappt en själ på ett skift... vet inte om man har fel eller rätt....

  4. #184
    tesla3
    tesla3 är inte uppkopplad
    tesla3s avatar
    Senior
    Man ska ha rätt skalle för att hitta ljud:

    http://www.youtube.com/watch?v=Nyxpk...eature=related

  5. #185
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Love it... precis vad man behöver nu!! Känner faktiskt igen mig... ibland är det bara musik.. inget jävlar spela in... det är just det momentet som man inte kan delamed sig av senare... här och nu lixom!!
    Senast redigerat av Sillen den 2010-06-18 klockan 14:16.

  6. #186
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

    https://youtu.be/rJ57tOgfTH4


    https://youtu.be/G7v9pUwERlE

    Tack för lite ärlighet!! Inspirerad just nu!! <3

  7. #187
    tesla3
    tesla3 är inte uppkopplad
    tesla3s avatar
    Senior
    " It´s got to reflect a personality, rather than a quantized performance. Despite the technological revolution that´s
    been going on over the past few years, it´s not like we´re sitting around saying, "Wow...much better records are
    being made".

    /Atticus Ross

  8. #188
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    ”Folk verkar vara för medvetna om att de jobbar med elektronik och de blir för involverade i elektronisk musik. Det blir som surfmusik eller nåt, som att sjunga om att surfa, eller om elektronik eller teknologi… Det verkar som att många låtsas antingen vara alienerade av teknologi, eller att de älskar teknologi.”

    - Boyd Rice

    http://al4mut.wordpress.com/2009/10/...ten-blev-stor/

  9. #189
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Men vad fan... alla ser ju en form av magi i sina instrument... likväl är de döda utan att nån agerar med dem... Pianist eller trombonist eller maskinist vad är skillnaden??

    Jag hävdar oxå fortfarande att tanken är överordnad utrustningen.. men det måste inte vara så.. det blir för snäva referensramar om man ska se till hur man gjort förr om man inte får göra om... det gäller väll att själv skaffa sig en bild av vad man vill... hur man sen gör det är egentligen ovidkommande... om man vill vara nya "kraftwerk" så blir ju det rätt tankegång för någon... men kanske helt dumt för någon annan...

    Och slutligen... hurra för oss alla... börja era resor med att fråga er hur långt ni vill åka... inte vart ni vill åka... det kan vara nog så bra att hålla sig på hemmaplan... och verkligen lära sig vad som finns där...... resan hem igen kan ju bli lång om man är helt vilsen i skapandet.

    Är det ändå inte så att när det väl kommer till kritan med våra elektroniska gizmos så pratar vi mest deras tillkortakommanden, så upplever jag de flesta tec-nerd snack jag haft djupare med t.ex enapa och andra som jag verkligen pratat detta på allvar med???????

    Fy vad jag svamlar nu!!
    Senast redigerat av Sillen den 2010-07-20 klockan 12:32.

  10. #190
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vad fan... alla ser ju en form av magi i sina instrument... likväl är de döda utan att nån agerar med dem... Pianist eller trombonist eller maskinist vad är skillnaden??
    Ibland talar vi förbi varandra på 99musik! Vi predikar vår övertygelse, till glädje för likasinnade och för mer eller mindre döva öron i övrigt! Men undantag finns, och det är mer givande att höra vad de med annan syn anser än att vara i en klubb för inbördes jajamensan - även om man inte måste byta åsikt eller levnadsinriktning för det - tvärtom! Leve 99heterogen

    Med det sagt - jag håller med om att tanken är överordnad - "rätt" händer betyder mer än "rätt" grejer! Att man sedan tycker att utrustningen är viktig(are) har andra vinklingar...

    Som kreatör kan vara mer bekväm med (eller inte tycka sig komma till sin rätt utan) vissa redskap - so be it, men risken är att man blir kvar i sin komfortabla zon. Men trivs man med det så...

    Ett annat skäl, både som kreatör och lyssnare, är att snöa in på specifika maskiner (eller tekniken bakom) - dessa blir intressantare än musiken och utövaren! Sett att många motiveras av det, även estetiskt - tror det för vissa har en grund i syntkulturens attributdyrkan (som jag aldrig tilltalades av) men det finns säkert andra aspekter

    "Ungdomligt" härmande är ytterligare en aspekt - men samtidigt en av de bättre metoderna att både lära sig och att träna sitt lyssnande, om man nu gör det

    Väldigt ytlig generaliserande replik här - sorry

  11. #191
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Nej då det största problemet är att vi likställer oss med våra verktyg så långt är jag med.. Att det ibland går så långt att vi blir "religiösa"...

    Jag brukar ändå säga att man kan få av en bräda med en hammare, men såg funkar bättre.... processen att banka av timmer kanske är mer intressant... Nå väl jag är inte arg. Jag kanske bara vill skaffa mig en vy... bland alla andra vyer?

    Vet inte vad jag ville få sagt egentligen... men amen i kyrkan och elitism gillar jag inte... jag hyllar tanken... vad den än må vara.. Och var kreatör bör vara herre i sitt hus tycker jag...

    Men man kan ju inte säga åt en pianist att det är ett helt kasst instrument du spelar på... då går han ju i taket oxå. Jag vet att jag är enkelspårig... men är vi inte alla det till stor grad... är det inte det enkla som är det briljanta i slutändan.

    Se så, skapa... andas... ta in... lyssna.. vägled... låt ledas... men tänk!

    Spännande att den här tråden lever ännu för det finns så mycket att lära av andra... Jag har bara skrapat lite på ytan av vad jag vill...

  12. #192
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej då det största problemet är att vi likställer oss med våra verktyg så långt är jag med.. Att det ibland går så långt att vi blir "religiösa"...
    Det märks ju väldigt tydligt att det finns forumsmedlemmar som har svårt att skilja på sak och person. Det blir lite som "vadå, hur kan du inte gilla surströmmingskokt blomkål, det som är så gått! du är ju dum i huvudet!", och tar sedan åsikterna på personligt plan. När de egentligen gällde hårdvara/mjukvara/artist/musikstil... och så vidare.

    Lite som när jag var ung och hade IDEAL(tm). Om någon sade något illa om synthmusik så var det en personlig förolämpning, och personen som sade det hela var säkert en sådan där äcklig hårdrockare som bara lyssnade på kastratsång och gitarronani. Dessutom var personen ful och luktade illa!

    Det där gick över med åren, och har landat i en "fungerar det bra för dig? kul! för mig gick det inte så bra. någon gång när vi har tid så kan vi nog hjälpas åt att reda ut det här." Ja, och att jag har blivit rejält mycket mindre dogmatisk och dömande om andra och deras åsikter. Hoppas jag själv i alla fall då.

  13. #193

    Redaktör
    Jag tror Boyd Rice inte försöker säga att elektroniska instrument i sig är bra eller dåliga, utan att folk som använder dem har en tendens att börja göra musik om elektronik. Och det tror jag han har rätt i, även om det mer var då än idag. Men som jämförelse så är det ju få rockband eller jazzartister som döper sig själva eller sina låtar efter de tekniska föremål de använder. (Just för jazzartister skulle det ju lätt bli ganska enformigt, "Tenorsax", "Tenorsax", "Tenorsax" och "Altsax" som låttitlar blir lite enahanda. )

    Helt enkelt, det finns fler låtar i de elektroniska genrena som handlar om att det är en låt gjord med elektronik än i tex jazz, på samma sätt som väldigt mycket surfmusik handlar om surfning eller surfmusik.

    Sen finns undantag, blues handlar ofta om blues, gitarrer eller andra bluesartister, en hel del tidig reggae och ska handlar om reggae och ska, och mycket hiphop är självrefererande. För att inte nämna bandnamn som Sunn O))) eller Metallica...

  14. #194
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    @ jgb

    Du förstår vad jag menar då!! Hoppas jag... att man ska tänka lite... alla har så mycket att ge... sen får man sålla och ta det man vill... men det finns så mycket vägar att gå.. Jag är verkligen den första som vill förstå.. men det går ju inte alltid!<3<3

    Eller menar du att jag har problem att skilja på sak och person... så säg det. Jag jobbar hårt på att skärpa upp mig här. Bli mer respekterad.. men djävuls clownen lurar alltid i mina hasor.. Jag har problem med att vara seriös.. det vet jag. Men samtidigt så är det nästan alltid nått som triggar satygsmode på sillen.. Det är faktiskt minst lika ofta folk utgår ifrån att man har en si eller sån åsikt i något oxå... jag älskar som person att visa folk att det finns ett annat sätt att se saker och ting... att det är varken si eller så... ofta har man blivit helt misstolkad då... men det kan jag bjuda på!<3<3

    Från och med nu ska jag skilja på sak och person... så långt det är möjligt... eller tills jag plötsligt blir likställd med en sak...
    Senast redigerat av Sillen den 2010-07-20 klockan 15:48.

  15. #195
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror Boyd Rice inte försöker säga att elektroniska instrument i sig är bra eller dåliga, utan att folk som använder dem har en tendens att börja göra musik om elektronik. Och det tror jag han har rätt i, även om det mer var då än idag. Men som jämförelse så är det ju få rockband eller jazzartister som döper sig själva eller sina låtar efter de tekniska föremål de använder. (Just för jazzartister skulle det ju lätt bli ganska enformigt, "Tenorsax", "Tenorsax", "Tenorsax" och "Altsax" som låttitlar blir lite enahanda. )
    Jomen exakt. Instrument, vare sig det är nyckelharpa eller en Buchla 200, måste vara medel för att uttrycka något. Då kring 79-80 var det så nytt och spännande med artister som inte spelade stränginstrument att det blev enormt frestande att ha det nya som en del av imagen. Det väckte ju såna enorma känslor både för och emot.

    Kom just på vad som måste vara det töntigaste bandnamnet i den här genren: LFO. Jag gillar dem som fan, men seriöst... Vi heter LFO - jaha, kul, själv kallar jag mig "svajstall" och han där borta är DJ bandeko.

  16. #196
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror Boyd Rice inte försöker säga att elektroniska instrument i sig är bra eller dåliga, utan att folk som använder dem har en tendens att börja göra musik om elektronik. Och det tror jag han har rätt i, även om det mer var då än idag. Men som jämförelse så är det ju få rockband eller jazzartister som döper sig själva eller sina låtar efter de tekniska föremål de använder. (Just för jazzartister skulle det ju lätt bli ganska enformigt, "Tenorsax", "Tenorsax", "Tenorsax" och "Altsax" som låttitlar blir lite enahanda. )

    Helt enkelt, det finns fler låtar i de elektroniska genrena som handlar om att det är en låt gjord med elektronik än i tex jazz, på samma sätt som väldigt mycket surfmusik handlar om surfning eller surfmusik.

    Sen finns undantag, blues handlar ofta om blues, gitarrer eller andra bluesartister, en hel del tidig reggae och ska handlar om reggae och ska, och mycket hiphop är självrefererande. För att inte nämna bandnamn som Sunn O))) eller Metallica...
    Jo och tolkade det inte på annat sätt... men det gäller det inte alla Jag tror det kan bero på att mycket elektronisk musik görs av "icke skolade musiker" en del är till och med tekniker....

    Jag tycker heller inte det är något dåligt!!!

    Ni ska inte tro att jag har brusat upp.. känner mig mer triggad än upprörd = inspirerad<3<3

  17. #197

    Redaktör
    Nu ska jag lyssna på Magnetic Fields 69 Love Songs - gott om låtar som handlar om annan musik eller om att göra musik.

  18. #198
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Bara ni inte är arga på mig för det är det sista jag vill!<3<3<3

    Och det är verkligen på tiden att vi lyfter oss i stövlarna och börjar prata kreativitet och processer samt egna skapelser...

    Jag kan se en spännande tid framför mig...

  19. #199
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    sid.64: Nejdå, menade inte alls dig, och har inte uppfattat dig som sådan.

  20. #200
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara ni inte är arga på mig för det är det sista jag vill!<3<3<3
    ibland är det inte lätt att hänga med vad du reagerar på/mot och vart du vill - men håller 99grytan kokande gör du

  21. #201
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jag blev lite lost i min egen virrighet!!??

    Det är lättare att prata maskiner!! hihi

  22. #202
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ibland är det inte lätt att hänga med vad du reagerar på/mot och vart du vill - men håller 99grytan kokande gör du
    Ni är inte dåliga själva... men det vet ni kanske inte om?

    Jag är sån att jag måste vända på steken (intryck man får = steken) ofta. Se det ur sid(.64) ljuset...
    Senast redigerat av Sillen den 2010-07-20 klockan 15:50.

  23. #203
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    99grill

  24. #204
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Roast på 99:an!!

  25. #205
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    sid.64
    Föreningsmedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Ort
    Vetlanda


    ..ni dricker förresten rätt mycket kaffe i Vetlanda? Under många år var det ju också skivor till! UW till kaffet nu gissar jag!

  26. #206
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Fast jag bor lite ute i obygden.. till vänster bakom stenen! Om du vet var då.. lite mer exakt!!

  27. #207
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blev lite lost i min egen virrighet!!??

    Det är lättare att prata maskiner!! hihi
    När ålen skriver, förstår man vad han menar men inte vad han säger.
    När sillen skriver frstår man vad han säger men inte alltid vad han menar.

    I belive it's a fish thing

  28. #208
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast jag bor lite ute i obygden.. till vänster bakom stenen! Om du vet var då.. lite mer exakt!!
    ...klart jag gör


  29. #209
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Bra... kom över så får vi snacka lite!

  30. #210
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I belive it's a fish thing

    https://youtu.be/i9SSOWORzw4

  31. #211
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När sillen skriver frstår man vad han säger men inte alltid vad han menar.
    Ja lite metafysiskt kan det bli <3


    https://youtu.be/1Uvt83YWWWY

  32. #212
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När ålen skriver, förstår man vad han menar men inte vad han säger.
    När sillen skriver frstår man vad han säger men inte alltid vad han menar.

    I belive it's a fish thing
    Jag vill inte att ni ska förstå jag vill att ni ska tänka (och det gör ni, så jag är nog helt överflödig här)... hihi... jag säger inte alltid vad jag menar och menar inte alltid vad jag säger.. men säger jag att jag ljuger då talar jag inte sanning!
    Senast redigerat av Sillen den 2010-07-20 klockan 16:38.

  33. #213
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

    https://youtu.be/JnlkKdDXk-I

    Jag ska kanske inte reta ödet mer! (jag har tofflor på och tassar sakta fram) Men det finns saker som vi behöver maskiner för att åstadkomma... eller greppa!?! Sen är det en fråga om definition vad som är en modell, mekanik eller maskin??<3<3

    (En liten liten sill viftar med fenan... och det blir en "fjärilseffekt")

    För att förstå vad jag menar tänk er denna tråden utan att hasse_fx hade postat i den!! eller att jag inte gjort det... två olika exempel... så skulle allt varit annorlunda!
    Senast redigerat av Sillen den 2010-07-20 klockan 19:38.

  34. #214
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

    ...bamsepost!

    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte vad jag ville få sagt egentligen... men amen i kyrkan och elitism gillar jag inte... jag hyllar tanken... vad den än må vara.. Och var kreatör bör vara herre i sitt hus tycker jag...
    ...för att botgöra min trådterrorism och samtidigt föra ämnet tillbaka till absoluta nollpunkten (Inspiration från hjältar) så vill jag slå ett slag FÖR elitismen vilket ju passar in på Stockhausen rätt så bra! Nej - jag ska inte vara mer provokativ utan ta ner det på ett mänskligare plan...

    Det fordras en viss "fallenhet" för att bli "bra" på det mesta - så kallad talang (eller kalla det gärna ett specifikt kontaktmönster i hjärnan och även resten av nervsystemet). Visst kan man träna upp sig till en viss del, men ser sig ändå förbisprungen av någon som tycks anstränga sig mycket mindre. Frågan är bara hur "talangerna" bemöts...

    Musik är en "konstart" och som alla sådana bygger den till viss/stor del på subjektivitet så man behöver inte tycka om det en "talang" gör. Jag tycker diskussionen är extra känslig inom just musik, av flera orsaker, men jag uppfattar att det finns ett större förakt mot att vara "duktig" inom just musiken än inom andra konstformer (andra åsikter får gärna ventileras). Vart vill jag komma då? Jag ska slaska med lite exempel...

    Strunta nu i det subjektiva - vi föreställer oss Adam som är en jävel som bilmek. På något sätt fattar han bättre än de flesta hur bilen (Volvo så väl som Ferrarri) hänger ihop, vart man ska skruva för att få det lite bättre eller laga det som inte fungerar. Dessutom har han alla tummar på rätt ställe - snabb och effektiv, trots att han inte lämnar ifrån sig något han inte själv är stolt över... Bakom honom finns erfarenhet förstås, kanske föräldrar som uppmuntrat och ett stort intresse, men också "rätt" tänk och fysisk fallenhet... En elit-mek!

    Eller varför inte som är Bertil, som är elit-programmerare <insert modifierad Adam-historik> som är snabb att lösa problemen på effektivaste sätt, oavsett språk och plattform...

    Musik då, som är så subjektivt, vad är eli...talang där då? Ett exempel - föreställ er Crille, som älskar Depeche Mode! Han är påläst och vet hur DP skapade sina låtar och med vilka verktyg! Han har skaffat i stort samma saker och tycker att det är kul att knåpa ihop covers (eller snarare tributes) efter dagars minutiös noggrannhet kommer så nära originalet som det går (YouTube är nedsölat av dylikt). Ett och annat eget stycker i DP-anda kommer också ibland! Lite irriterande för Crille är att hans kompis Danne drar ihop en ännu mer lik tribute på en halvtimme i hans laptop... eller gör om låten så det låter som någon helt annan artist... eller skriver en egen låt som klingar precis som DP 1984 på hösten (eller nått)... Danne hör saker som han snabbt kan omsätta till klingande resultat och kan kanske t.o.m. spela det rakt av (skicklig som en urmakare/bilmek/glasblåsare) Danne är en talang eller...???

    Vi går gärna till Adam med bilen eller vill ha Bertil som medarbetare - de kan sina saker och man vet det blir ett bra resultat! Men får Danne vara med? Han kan spela fort (och säkert långsamt med), arra på många olika sätt, spruta ur sig idéer och dessutom omsätta dem... Men ändå uppskattas han inte på samma sätt... "fel" sorts musik kanske - saknar "personlighet" kanske? Kunskap och förmåga blir med ens nackdelar?

    ...jag må vara ute och cykla, men jag har hunnit en bit
    Senast redigerat av hasse_fx den 2010-07-20 klockan 18:54.

  35. #215
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Oj får nog läsa ett par gånger här för att få grepp... men jag brukar skilja på konstverk och hantverk... lite så som det är skillnad på att köra en bil och bygga en.... Men allt detta blir fel lixom i resonemanget.. vi snurrar in oss i en definitions problematik oxå..

    Jag har en väldigt stor respekt för vad folk gör här i musikväg.

    Sen ser jag inte något fel i det någon annan gör. Har det tolkats så? Och varför säger du att du inte ska vara mer provokativ.. jag vill ha ett reaktivt forum och då krävs provokation, till en mild grad förstås. Jag vill oxå slå fast att jag ser mig som duktigt okunnig amatör vad gäller musik.. jag sysslar egentligen inte med "musik" i den bemärkelsen... har noll skolning... noll begrepp. Har bara min idevärld att spegla.. fast den expanderar ju hela tiden. Men jag är knappt en mediåker medelmåtta men skäms inte över det.

    Jag föraktar i sanning inte någon...

    Och en stor del av problematiken med konst är att det blir inget förens det har en mottagare.. (Det är mycket därför jag talar om vikten av den kreativa processen, inre mekanismer, och att göra det för sin egen skull. För att få publik för sin konst det är en konst det oxå)

    Ska läsa igenom ordentligt igen... men din fråga var hur vi ska vårda talangerna? eller?
    Senast redigerat av Sillen den 2010-07-20 klockan 19:22.

  36. #216
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Musik, konstform eller kultur i sig ser/ger väll inga normer inga regler? Det är vi som är så pigga på att definiera, referera och dra paralleller....

    Fel eller rätt?
    Senast redigerat av Sillen den 2010-07-20 klockan 19:49.

  37. #217
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...alla "verk" behöver "hant" - intet blifva ur tomma intet! Man får inte förväxla "bra" musikaliskt hantverk med "skolat" - t.ex. är det en konst att skita ner ljudet på ett tilltalande sätt, och det görs inte genom att skita i ljudet (hur det låter)

    Talang är inte skolning utan förmågan att skapa - spela/måla/tänka mönster! Skolning ovanpå det är aldrig fel (om det inte är en hämmande "låt bli"-skola) men vissa saker går inte att "skola" fram heller!

    Det provokativa jag avstår ifrån är elitismen i sig Alla bidrar på något sätt och ska ha uppskattning för det (de flesta riktiga talanger jag råkat på kommer med stark självkänsla och med åtföljande ödmjukhet), men i få sammanhang finns en så nedvärderande attityd mot "skicklighet" som inom musik - jämför med måleri, foto etc etc subjektiv konst/hant-verk!

  38. #218
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musik, konstform eller kultur i sig ser/ger väll inga normer inga regler? Det är vi som är så pigga på att definiera, referera och dra paralleller....

    Fel eller rätt?
    Fel enligt mig - men det är kreatören som sätter normerna! Normlöshet är en norm i sig En del blir lätt stolligt, som t ex Cages tysta konserter, men det blir istället konst av annat slag - provokationens

  39. #219
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Är det verkligen så? Jag har alltid sett upp till duktiga musiker!

    Men hur vi ska vårda talanger på ett forum vet jag verkligen inte...

    Sen kan en människa aldrig tycka om all musik.. det blir ju en paradox i sig. Hur ska man kunna mäta det utan att kunna referera till något man inte gillar. Det är klart att det kan vara ett problem att "talangerna" inte vårdas. Att nedvärdera andras verk/"talang" är ju rent av absurdum...

    Första frågan man måste ställa sig inför all konst är.... Förstår jag verket? Först efter det kommer gillar jag verket? Frågorna relaterar inte alls till varandra... man kan/får gilla konst utan att förstå!

    Poängen är att det förmodligen är lättare att nedvärdera något än att erkänna att man inte förstår. För att sedan relatera frågorna till varandra.

    Det är synd, men sån är människan tyvärr! Musik är troligtvis den svåraste konstformen att förstå med alla sina abstrakta lager. Man är ju blind inför verket. Man har bara hörseln att lita till. Det är kanske det sinnet vi använder minst i vardagen så vi har svårare att "lita" på det!!??

    Nu är detta bara den modellen jag har för att se på konst och den har en konstnär skolat in i mig!

    Det finns med all säkerhet flera sätt!

    Hoppas jag är tydlig för detta är känslig tassemark och jag har tofflorna på!

  40. #220
    tesla3
    tesla3 är inte uppkopplad
    tesla3s avatar
    Senior
    Cages idé var att "tystnad" räcker? Han var väl egentligen en ljudradikal som tyckte att musik, i klassisk mening, var överflödigt. Excentrisk, nästan komisk men jag kan inte låta bli att tycka det är roligt när någon pratar i termer som "I don´t need sound to talk to me".

    Bara som ett inlägg angående Cage då.
    Senast redigerat av tesla3 den 2010-07-20 klockan 20:25. Anledning: Tillägg.

  41. #221
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jag ska ta en öl nu och reflektera över detta!! Läsa tråden från början och se var jag gick vilse!

  42. #222
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Första frågan man måste ställa sig inför all konst är.... Förstår jag verket? Först efter det kommer gillar jag verket? Frågorna relaterar inte alls till varandra... man kan/får gilla konst utan att förstå!

    Poängen är att det förmodligen är lättare att nedvärdera något än att erkänna att man inte förstår. För att sedan relatera frågorna till varandra.
    Är min förståelse av konstverket det som konstnären menade? Om inte, är den fel då, eller är den ändå giltig för mig personligen? <- Det resonemanget tycker jag är väldigt slående för låttexter, det är lätt att läsa in annat i texterna, då baserat på ens egen bakgrund och uppfattningar. För mig så ser jag inget fel i det, det jobbiga är när folk kommer och "vet" vad något "skall" betyda, och då försöker trycka in det i mig. Då förstör de min egen uppfattning av saker... på samma sätt som en filmversion av en bok kan förstöra ens egna bilder av sakerna.

    Håller helt med om att det är lättare att nedvärdera än att erkänna att man inte förstår. Det är iofs en självbevarande reflex... man kan ju inte erkänna för sig själv att man inte har 100% koll, då måste det ju vara fel på det man inte förstår. (här kan man om man känner för det glida in i en diskussion om bra och dålig konst, och vem som bedömer det och utifrån vilka ramar...)

  43. #223
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Fast man behöver inte ta det längre än de frågorna... sen kan man alltid vara hur filosofisk som helst.. och det kan vara kul..

    Jag har bara snabbkursen där och klarar mig med de två frågorna!! Svarar man inte ärligt på dem så blir resten av analysen ovidkommande och bara nonsens...
    Men ser helt klart att det kan vara intressant att gräva djupare. Speciellt om man är flera personer som diskuterar ett verk.

    Och är man som du lite klurig så har man insett att det är nästan omöjligt i en del fall att förstå konstnärens mening... och att man gör analysen ur sig själv som person. Det är du/jag som ger verket mening i din/min begreppsvärld...osv osv osv.. vilket kanske inte alls stämmer med kreatörens idéer! Paradoxer på paradoxer och begrepps förvirring...
    Senast redigerat av Sillen den 2010-07-20 klockan 21:10.

  44. #224
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det jobbiga är när folk kommer och "vet" vad något "skall" betyda, och då försöker trycka in det i mig. Då förstör de min egen uppfattning av saker...
    Precis - eller ännu värre som kreatör får höra av en som "vet" att "Hah - det där låter som Xxxx Yyyy år Zzzzz " Saknas bara en puff rök i ansiktet Att det sedan inte alls låter som Xxxx Yyyy spelar mindre roll...

  45. #225
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

    https://youtu.be/SwvSFOEfHJE

    Fick denna länkat av en sann vän för nån dag sen!! (skapandets magi vibrerar i luften)<3

  46. #226
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Intensiviteten..argh.... klimax.

  47. #227
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    tack för länken

  48. #228
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

    https://youtu.be/iyKXEdnN8b4


    https://youtu.be/48cTUnUtzx4


    https://youtu.be/TCEJtUNe90A

    Kan musik/konst vara ond... vill man alltid förstå konstnären.... ni får själva söka angående gloomy sunday!!!

    Vi har ju mest pratat feelgood musik och process. Men allt som är intressant kommer inte sprunget ur ett glädjerus. Frågan är då.. Kan musik driva människor för långt? Åter igen vad är det för mekanismer i hjärnan den triggar? Är det verkligen så att man kan förmedla en känsla så starkt som "gloomy sunday" myten hävdar... (en låt som på sin tid förbjöds spelas på BBC)

    Detta är inte nån trevlig hissmusik.. ändå har den nästlat sig fast kulturellt och överlevt väldigt länge! Är det omständigheterna kring den, som skapat myten? Eller är det något i låten som verkligen är "fel", otäckt och svart?

    Nå väl... åter igen tycker jag tanken är svindlande.. men det är mest ett hjärnspöke i min tankevärld!!
    Senast redigerat av Sillen den 2010-07-21 klockan 11:18.

  49. #229
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

    https://youtu.be/q2tNeoMKyq8

    Var han inte på tapeten om tystnad innan... tycker det blir intressantare när han talar upplevelsen minnet och hur han vill kunna ta in intrycken utan att referera... Förståelse kontra upplevelse...

    Jag hoppade över det franska tugget för jag fattar inte det ändå..

    Eller har jag fattat fel..igen!!<3
    Senast redigerat av Sillen den 2010-07-21 klockan 11:20.

  50. #230
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Musik är inte som andra konstformer, eftersom den (åtminstone när den är tonal) utgått från något totalt abstrakt, medans konstformer som målning utgått från något konkret. Det är möjligt att det bara är något som jag tycker, men om jag hör en Mozartgrej, så fattar jag den totalt och gillar den (och många med mig), men den har i stort sett ingen koppling som helst till något påtagligt i världen omkring mig - enda kopplingen är till annan musik, som jag använt för att lära mig hur musik fungerar, ungefär som ett språk. När jag ser på en målning däremot, så försöker jag hela tiden koppla den till andra bilder i mitt huvud, de allra flesta från något verkligt föremål som jag sett.

    Jag såg en väldigt intressant dokumentär på kunskapskanalen för ett tag sedan, där de samlat olika vetenskapsmän som vände och vred på musikbegreppet på olika sätt. Efter två timmar kom man fram till att ingen är ense om varför, hur eller när musik uppstått. Jag tar det som kvitto på att det är ok att göra och lyssna på musik precis hur man vill, för det finns ingen i världen som vet varför vi håller på med de här skumma ljuden.

    Kanske är det även så att delar av musikbegreppet kan dessutom kopplas väldigt tydligt till en fysisk talang på ett sätt som jag inte upplever för t.ex. målning. Man kan mäta gehör, och det verkar (vad jag fattat) finnas en väldigt tydlig skillnad i hur bra folk är på att känna igen tonintervall etc, redan innan de har börjat skola sig. Jag vet inte om det här stämmer, det kanske finns folk som har näsa för färg och form på liknande sätt, men det känns som att i stort så ser folk mer det genetiska elementet när det handlar om musik, och värjer sig mot det.

    I vilket fall tycker jag man ska ösa på och imitera sina hjältar, bara inte för många har imiterat på samma sätt tidigare.

  51. #231
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    M Det är möjligt att det bara är något som jag tycker, men om jag hör en Mozartgrej, så fattar jag den totalt och gillar den (och många med mig), men den har i stort sett ingen koppling som helst till något påtagligt i världen omkring mig - enda kopplingen är till annan musik, som jag använt för att lära mig hur musik fungerar, ungefär som ett språk. När jag ser på en målning däremot, så försöker jag hela tiden koppla den till andra bilder i mitt huvud, de allra flesta från något verkligt föremål som jag sett.
    ...känner igen en diskussion jag hade med en kompositör av konstmusik (av klassiskt snitt), när vi talade om hur vi inspireras att skriva. Han förstod inte ens frågan när jag undrade vad hans olika stycken hade för betydelse! "Det är bara musik!?!" var hans svar och styckena kallades följaktligen "Symfoni nr..." eller "Stråkkvartett opus.."

    Jag skriver alltid med "något" i åtanke - kanske för att man är uppvuxen på populärmusik med texter och/eller teman. Inom konstmusik trivs jag bäst med musik från romantiken och framför allt "impressionismen", som ofta bygger på teman... Det finns hela tiden en bild/situation/berättelse/känsla bakom! Dansmusik är en (för mig rätt perifer) variant som lockar till direkt fysiska aktiviteter

    Musiken är för det inte underordnad andra konstformer - tvärt om - men för mig beskriver den, eller genererar, upplevelser för fler sinnen, även om det bara är hjärnspöken! Jag är heller inte dogmatisk, visst finns det musik för sin egen skull Du nämner Mozart - där ser jag bara oftast bara pingviner med fioler, alternativt gapande sångare i konstiga peruker Jazz och fusion är också musik som refererar till sig själv! Väldigt kul att spela - mindre kul att lyssna till (för den rena musikupplevelsens skull).

  52. #232
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag är också uppvuxen på pop (har nog aldrig egentligen vuxit förbi den - det är lättsmälta Mozartgrejor och Scarlatti och sånt jag kan njuta av), men har aldrig varit särskilt intresserad av texter. Ibland har man upptäckt att en låt man gillar också har en bra text, och då är det mer som en bonus.

    Musik är inte under eller över andra konstformer, bara annorlunda.

    Fast nästa gång jag hör Eine Kleine Nachtmusik kommer jag nog inte att kunna låta bli att se pingviner med fioler framför mig.

  53. #233
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    men det är väl detdär som är så underbart med musik? Den kan vara precis hur och vad som helst egentligen.
    Visst finns det alltid anala butterputtar som ska försöka tillrättavisa och hänvisa till regler för genres och annat mög, eller säga vad som är riktig musik och inte. Men dem kan man dissa

  54. #234
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

    https://youtu.be/a490bQT-l0g


    Du kanske är frimurare oxå???<3 (det finns inget konkret i detta, det är helt abstrakt???)

    Det blir bara fler och fler frågetecken här vilket inspirerar mig.. få vill svara men många vill fråga eller göra sin stämma hörd!!<3<3
    Senast redigerat av Sillen den 2010-07-22 klockan 14:59.

  55. #235
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är också uppvuxen på pop (har nog aldrig egentligen vuxit förbi den - det är lättsmälta Mozartgrejor och Scarlatti och sånt jag kan njuta av), men har aldrig varit särskilt intresserad av texter. Ibland har man upptäckt att en låt man gillar också har en bra text, och då är det mer som en bonus.

    Musik är inte under eller över andra konstformer, bara annorlunda.

    Fast nästa gång jag hör Eine Kleine Nachtmusik kommer jag nog inte att kunna låta bli att se pingviner med fioler framför mig.
    Även jag gör en skillnad mellan musik med text/lyrik och utan... helt olika sätt att lyssna!!

  56. #236
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Det påminner mig om närjag var liten och började lära mig engelska.
    Plötsligt var itne låtarna alls lika bra längre när jag förstod vad de sjöng.

  57. #237
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Det är helt klart lättare att ta ett instrumentalt alster till hjärtat... med det sagt en stor eloge till alla som skriver med lyrik... det är inte det lättaste!!!

  58. #238
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    I vilket fall tycker jag man ska ösa på och imitera sina hjältar, bara inte för många har imiterat på samma sätt tidigare.
    Vet inte om tråden handlar om att imitera... men om man ska skapa så får man inte tänka så historiskt.. en god ide kan gå förlorad om man börjar forska runt och upptäcker att någon gjort samma sak på 50-talet.

    Det kan ju fortfarande vara nytt för kreatören... och handen på hjärtat det mesta är faktiskt gjort.. går att luska rätt på nästan allt..

    Tanken är att bli inspirerad... inspiration kontra imitation??
    Senast redigerat av Sillen den 2010-07-22 klockan 22:00.

  59. #239
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte om tråden handlar om att imitera... men om man ska skapa så får man inte ene tänka så historiskt.. en god ide kan gå förlorad om man börjar forska runt och upptäcker att någon gjort samma sak på 50-talet.

    Det kan ju fortfarande vara nytt för kreatören... och handen på hjärtat det mesta är faktiskt gjort.. går att luska rätt på nästan allt..

    Tanken är att bli inspirerad... inspiration kontra imitation??
    Imitation är ett bra sätt att lära sig, både från början och att ta till sig nya intressanta saker... Har man integritet nog i sitt skapande så kan man göra saker som är ganska så parallella med sina förebilder/inspirationskällor utan att skämmas...

    Gå t ex på en konsert med någon favorit - första tanken är förhoppningsvis: Shit detta är sååå bra... I andra tanken kan man välja 1) ...jag kommer aldrig att uppnå det där eller 2) ...men jag skulle nog göra det (lite) annorlunda

    Klarar man att tänka 2) så kan man svara weßerbißer-påståendet "Det här låter ju precis som XXX gjort den där låten "... "Aha okej, men dom gjorde den aldrig "

    Som du säger, det mesta är gjort, men en ack så tät spindelväv består ändå mest av tomrum. Det gäller att våga hålla på sin ide, och hålla fast den trots nya upptäckter! Man får inte stänga ute nya inspirationer... Och upptäcker man att något gjorts tidigare - då kan man ju anse sig vara lika kreativ som den man upptäckte, minst

  60. #240
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    I den mån, ja!!!

Liknande ämnen

  1. OB DX: Grym inspiration!
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 21:33
  2. Lite inspiration från ett av proffsen!
    Av Zoria i forum Slagverk
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 11:37
  3. Baklänges inspiration!
    Av encore i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-07-30, 19:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •