Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 ... SistaSista
Resultat 61 till 120 av 398

Ämne: Inspiration från hjältar

  1. #61
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av pnuts Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skilling: Jag menar inte att det inte finns något som uttrycks. Känns bara som det är mer komplicerat än så. Eller egentligen kanske väldigt enkelt. En låt har sin egen känsla, sin egen stämning, sin egen estetik/atmosfär. Det är inte bara en representation av skaparens känslor/tankar. Det bör den inte vara. Jag pratar nog mer om hur jag tycker att man borde uppleva musik (eller fenomen i allmänhet). Hur musiken är gjord spelar väldigt lite roll.
    Vi är (och jag anade det från början) mer ense än vad det först verkade. Däremot tror jag faktiskt att musik som skapar sig själv är en myt. Den kommer någonstans ifrån och det är från skaparen. Det må vara undermedvetet, men det är därifrån.

  2. #62
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...eller kanske i olika delar av det som betraktas som konst...

    Non-figurativt <---> Figurativt
    Abstrakt <---> Konkret
    Utan "budskap" <---> Med "budskap"
    <--->
    pnuts? <---> skilling?
    etc...
    Nä, så menar jag inte.

  3. #63
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det så du upplever oss? Intet sägande döda... Skilling??
    Absolut inte.

  4. #64
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi är (och jag anade det från början) mer ense än vad det först verkade. Däremot tror jag faktiskt att musik som skapar sig själv är en myt. Den kommer någonstans ifrån och det är från skaparen. Det må vara undermedvetet, men det är därifrån.
    Precis... jag är förvisso väldigt triggad av kaos och fraktaler har använt sånt ibland.... men det är ju jag som använt verktygen!!! mitt hantverk ändå!!

    Jag skiljer heller inte på mig som individ i livet och kreatören Mattias.. det är en och samma... Kan inte heller lyssna på musik som ligger nära min i form under den kreativa processen.. då blir det fel.... riktigt jaävlar fel!!

    Tror folk skulle bli förvånade av att höra mina inspirations källor så vi tar en!! eller??


    https://youtu.be/0TfqbuTBqX8

  5. #65
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Jazz eller klassiskt?
    soundtracket till Miami Vice eller Sagan om Ringen?

  6. #66
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, så menar jag inte.
    Generaliseringar är så kul

    Ja musiken kommer från "någonstans" i hjärnan och forskningen pratar ju nu om
    människans inbyggda musikkänsla som en egen kommunikationsform - ett "språk"
    vi inte begriper men de flesta kan förstå...

    ...så jag håller också med om att "meningen" med musik är att det finns mottagare,
    men samtidigt kan det vara ganska trevligt att prata med sig själv ibland
    Man kan göra vissa jämförelser av att skriva (varför man skriver, för vem), men det som
    förmedlas i skrift passerar många flaskhalsar och filter på vägen mellan sändare och
    mottagare... Musiken kommunicerar direkt, från hjärna till hjärna, och kanske finns
    det ett (evolutionärt) syfte att vi inte kan "blunda" med hörseln...

  7. #67
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag har gjort många av mina låtar enbart för mig själv och inte ens spelat upp dem för andra.
    Andra har jag gjort för att skicka runt globen och visa vem jag är.
    Så man kan ju göra bägge.

  8. #68
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    ser inte heller på det jag gör som en vara eller produkt man kan äga... ser ingen konst så... de är förlorade, lixom döda för mig... konstigt kanske... ta dem obducera dem slakta det.. hata det, gör vad ni vill med det.. det är ögonblick som runnit mig ur händerna!! Offtast känns det så...

    Det spelar mig faktiskt ingen roll...

  9. #69
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har gjort många av mina låtar enbart för mig själv och inte ens spelat upp dem för andra.
    Andra har jag gjort för att skicka runt globen och visa vem jag är.
    Så man kan ju göra bägge.
    Har du tänkt så från början då eller är det ett val du gör? I så fall, vad är avgörande
    vilket som går vart? Att DU tror på det du delar med dig av, eller (handen på hjärtat)
    att du tror andra kommer att ta till sig det?

    ...sorry, here we go again

  10. #70
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ser inte heller på det jag gör som en vara eller produkt man kan äga... ser ingen konst så... de är förlorade, lixom döda för mig... konstigt kanske... ta dem obducera dem slakta det.. hata det, gör vad ni vill med det.. det är ögonblick som runnit mig ur händerna!! Offtast känns det så...
    ...inte helt ovanligt att det man gjort klart är dött för en... Samtidigt är det sådant som
    är det viktigaste för dina fans. Några har kanske förhoppningen att du kommer med
    nya fantastiska saker, men de flesta av dem lever i ditt förgågna!

    "I don't wanna play She Loves You when I'm 40" sa en känd kreatör...

  11. #71
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror folk skulle bli förvånade av att höra mina inspirations källor så vi tar en!! eller??
    [/YOUTUBE]
    Sammanträffande: Sitter och lyssnar på Eeels senaste album "End Times" i detta nu.

  12. #72
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Det är roligt att allt måste vara absolut.... själv slänger jag jävligt mycket åt helvete! Är det inte intressant för mig hur kan det då vara intressant för andra? Det må vara döda verk... men jag kan lyssna på det jag gjort och se om det berör/håller måttet... ofta känns det bra att dela med sig.. då gör man det.. och visst vill man ha reaktioner och en mottagare.. vi är ju för fan bara människor men drifter och behov socialt! Söker bekräftelse...

    Men fan vad rädd man blir när någon gillar! Händer inte så ofta så det har jag svårt att tackla..

  13. #73
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sammanträffande: Sitter och lyssnar på Eeels senaste album "End Times" i detta nu.
    eels har varit vid min sida titt som tätt i tja vad blir det 10 år cirkus!!

  14. #74
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du tänkt så från början då eller är det ett val du gör? I så fall, vad är avgörande
    vilket som går vart? Att DU tror på det du delar med dig av, eller (handen på hjärtat)
    att du tror andra kommer att ta till sig det?

    ...sorry, here we go again
    Hehe, snart vill jag ha en roman av dig angående hur du förhåller dig till ditt skapande och vilka som är dina svårigheter och hur det känns när det känns bra

    Ang. frågan:
    I det fallet då jag gör ngt som jag inte vill spela upp är det oftast något extremt mörkt och ledsamt, som jag bara får ur mig, skriver ju då inte klart en hel strukturerad låt, för det är inte målet.
    Kanske bara akustisk gitarr, en vers, och en refräng (kan inte låta bli )
    Men även om orden och melodin känns i mig så är det sällan jag skriver klart den typen av låtar. Men det händer ibland och två av dem är allmänt spridda.
    I det fallet hade jag tagite en lång paus från dem och märkt att jag verkligen tyckte om dem som musik, då jag hade fått distans till budskapet och gått vidare.
    Senast redigerat av theVOID den 2010-02-19 klockan 10:29.

  15. #75
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    eels har varit vid min sida titt som tätt i tja vad blir det 10 år cirkus!!

    Fick höra Eels för första gången för två år sedan, love for the loveless.
    Skön musik Lät lite som en blanding mellan Radiohead och Beck

  16. #76
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och visst vill man ha reaktioner och en mottagare.. vi är ju för fan bara människor men drifter och behov socialt! Söker bekräftelse...
    Jaaa! och skapande människor är oftast riktiga bekräftelseknarkare! Det är en drivkraft. Men också farligt, eftersom den kan få en att glömma bort varför man håller på, för att istället bara göra det som ska göra för att man ska "lyckas" och blir "störst" (hämtar spyspannen....).

  17. #77
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Det golvet som du tog spyan på orkar jag inte skura mer... jag kan försöka vattna blommorna.. men är det fel jord de står i så får nån annan ta hand om det!! Sorry Helt OT.... glöm det!! Vi ska inte måla in os i ett hörn här med den trendigaste färgen.. spygrönt!!

  18. #78
    deleted user

  19. #79
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Det är jag som är ogräset!! Diffust otydligt syns knappt i bild... men vill gärna stå intill alla er vackra!

  20. #80
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    jag fattar inte riktigt vad ni menar med att musiken är död när den gjord ändå. vad menar ni?

  21. #81
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pnuts Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag fattar inte riktigt vad ni menar med att musiken är död när den gjord ändå. vad menar ni?
    ...det är många konstnärer oavsett medium som lever i skapandeprocessen. När
    de är klara med ett verk så är det nästa som gäller och de vill inte gå tillbaka och
    "älta" om något de lämnat bakom sig. Nog mindre vanligt i musiken eftersom
    nästa steg kan vara att ta med musiken live...

  22. #82
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    När den är inspelad och "färdig", lever den då?

  23. #83
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...för att bli ännu tydligare tror jag man får skilja på skapandet och glädjen att spela musik!

    Kompositör <-> Musiker

  24. #84
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När den är inspelad och "färdig", lever den då?
    Njaeoo... Hur mycket lyssnar du på din egen musik, jämfört med annan musik
    du tycker om?

  25. #85
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Nja musiken är inte död... men för mig som gjort det ter det sig dödt.. momentet tanken och magin har runnit ur det.. men det är dokumenterat.. så man kan få en inblick i det. Men det är mest mitt eget jag ser så på.. andras musik är i högsta grad levande.. för mig...

    Kanske död är fel utryck.. vi säger att det har gått ifrån mig då?

    Det är inte så viktigt att reflektera över. Bara ett förhållningssätt/handikapp jag får leva med.. men det driver mig till att köra igen...

  26. #86
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Processen att skapa är oftast dold, resultatet är det man vill kommunicera, OM man nu
    vill det (föremål för debatt ) Men vi pratar ju om processen här, och en hel del om våra
    verktyg, influenser med mera. Vore vi målare kanske vi pratade penslar, kvalitet på dukar
    och färginköp...

    Skapandeprocessen i måleriet t ex brukar vara ganska privat (om den nu inte ingår i imagen)
    Men det finns en ganska skön kortfilm om processen när Peter Dahl skapar sin tavla
    "Dans i det blå"... Det är lätt att identifiera sig med hans velande och våndor, och ständiga
    övermålningar Den har gått på SvT några gånger - hittade ett (tyvärr väldigt) kort
    utdrag:

    http://www.hanser.se/Filmer/Filmer_PeterDahl2.html

  27. #87
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske död är fel utryck.. vi säger att det har gått ifrån mig då?
    En musikskapare jag känner kallar styckena han gör för "sina barn"... De växer upp
    under hans påverkan/uppfostran/etc för att sedan ge sig ut i världen på egen hand...

  28. #88
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...det är många konstnärer oavsett medium som lever i skapandeprocessen. När
    de är klara med ett verk så är det nästa som gäller och de vill inte gå tillbaka och
    "älta" om något de lämnat bakom sig. Nog mindre vanligt i musiken eftersom
    nästa steg kan vara att ta med musiken live...
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja musiken är inte död... men för mig som gjort det ter det sig dödt.. momentet tanken och magin har runnit ur det.. men det är dokumenterat.. så man kan få en inblick i det. Men det är mest mitt eget jag ser så på.. andras musik är i högsta grad levande.. för mig...

    Kanske död är fel utryck.. vi säger att det har gått ifrån mig då?

    Det är inte så viktigt att reflektera över. Bara ett förhållningssätt/handikapp jag får leva med.. men det driver mig till att köra igen...
    Mm. Kan hålla med om att när en låt är färdig så är den liksom inte en själv längre (om det nu var det som menades?). Det är precis det jag vill åt. Efter det så lever låten sitt eget liv (ja, förutom en hyfsat lång period då jag inte vill höra låten alls för att jag bara ser projektfiler och skit framför mig). Men i allra högsta grad levande tycker jag.

  29. #89
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pnuts Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mm. Kan hålla med om att när en låt är färdig så är den liksom inte en själv längre (om det nu var det som menades?). Det är precis det jag vill åt. Efter det så lever låten sitt eget liv (ja, förutom en hyfsat lång period då jag inte vill höra låten alls för att jag bara ser projektfiler och skit framför mig). Men i allra högsta grad levande tycker jag.
    ...okej man kan lika gärna vända helt på resonemganget - man skapar nytt (autonomt) liv

  30. #90
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jag jobbar ju i en miljö med mycket högt ljud.. altså maskinen har typ ett konstant ljud i 90 db som värst.. hörselskydd är ett måste. Hur mycket tror ni en miljö kan påverka..

    Det som är roligt är att man får lyssna hur maskinen går... det är massor med saker man ändå hör i det vita bruset och skramlet. Saker som man som ny där inte kunde plocka ut och separera till att.. man har för god klistring.. måste öka släppmedel. Eller det viner lite i shabern den ska bytas.

    Lustigt är oxå att man nu vet hur en god papperskvalitet luktar under processen. Och en massa andra interyck som tala om för mig hur maskin mår.. några är visuella och påtagliga.. men mycket är just små förnimmelser..

    Går ofta med MP3 spelare där på jobbet nu.. och även med musik i lurarana kan man plocka info ur maskinljudet... vilket för en oinvigd är just ett konstant vitt brus i 90 db kanske med en vag sinus....

    Kan inte påsta att den ljudmiljön inspirerar mig särskilt mycket.. men den påverkar mig säkert...

  31. #91
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...okej man kan lika gärna vända helt på resonemganget - man skapar nytt (autonomt) liv


    Lite OT. Det är hur som helst intressant med vad som är levande och dött. Jag skrev en ganska spretig och hastig uppsats som typ handlar lite om det här kanske. Bifogar ifall det skulle vara intressant för någon att läsa. Handlar om William Gibson's Neuromancer.

  32. #92
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    jag ska läsa den iaf... vilken knutpunkt/nav detta blev... och vilken trevlig tråd! Tackar för uppmärksamheten och den öppna dialogen... ni är så grymma och inspirerande!!

  33. #93
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Skall också läsa

  34. #94
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior

  35. #95
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jag gör musik för att det är kul och om nån annan gillar det man gör så är det också kul. Är man ignorant om man inte tänkt mer än så?

    /Mein

  36. #96
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gör musik för att det är kul och om nån annan gillar det man gör så är det också kul. Är man ignorant om man inte tänkt mer än så?

    /Mein
    Låter bra tycker jag

  37. #97
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Nej.. det är man inte, verkligen inte! Det är helt rätt!!

    Vi är ju många amatörer här... skulle vara jobbigt att vara professionell... klart det kanske blev pengar... men det blev nog väldigt trist om det ska bli en bra månads lön... och svårt för en som är på min låga nivå! Det finns en marknad där ute som är mer än mättad... hur länge håller sig list ettor sig till list ettor... de kan väll rulla på i åratal.. gag and poke her face!?!?
    Senast redigerat av Sillen den 2010-02-19 klockan 13:19.

  38. #98
    deleted user
    Visst, helrätt.

    Men det finns andra aspekter av skapande också, som jag inte tänker skämmas för. Jag tycker det är hur kul som helst med musik, men jag skriver en hel del låtar och texter som jag kanske egentligen inte skulle beskriva som "kul att skriva". "Backdoor Out" som handlade om vännen Håkans självmord t ex.

    Musik är så mycket mer än en kul grej.

  39. #99
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja för mig är det dessvärre blodigt allvar, annars blir det inte bra på det sättet att det verkligen känns. "bra" musik kan ju vara jätteglad och rolig också, lyssnar mycket på sådant men för mig råkar det vara så att om det inte är allvar och jobbigheter bakom så blir det inge bra när jag gör ngt själv.

  40. #100
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Ja en helade process... en sanity check... jag kan helt klart ställa upp på det...

    Men det är ok att ha kul oxå..

  41. #101
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag o ngra polare har embryot till ett punk band som jag skriver låtar för, inte kommit igång ännu med repandet, men det skal bli kul
    Blandat skatepunk och ramonesstuk hehe
    Bra med Yin och yang
    Har dock inte känt alls samma driv att skriva för det projektet ännu.
    refränger visst men skriva meningslös text, går inte...
    Bandet heter för övrigt "DuckRabbits"
    Senast redigerat av theVOID den 2010-02-19 klockan 13:36.

  42. #102
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gör musik för att det är kul och om nån annan gillar det man gör så är det också kul. Är man ignorant om man inte tänkt mer än så?

    /Mein
    Nä, så funkar även jag. Men om nån skulle hata det skulle jag bli jävligt ledsen. Har investerat så mycket känslor idet, jag skapar ju något, så på nåt sätt är det som ens avkomma.. och vi vet ju alla att ingen förälder vill höra att dess barn är ett litet otäckt kryp.

    Fast med musik finns ju också skillnaden i vem som gillar/ogillar. Man vill ju att vissa ska älska det, medan andras hat nästan blir en komplimang.. Eller är det något man intalar sig själv för att skydda sig?

    Och det gäller ju inte bara min egen musik.. Annan musik kan betyda nästan lika mycket för mig, fast där kanske det är mer som om någon ogillar ens pojkvän/flickvän. Det är ju en relation man valt, med en annan sorts kärlek. Men det är fan inte ok när folk kommer och snackar skit om ens käresta!

    Om man vill dra liknelsen ännu längre så är skapandeprocessen som relationen man har inåt, emellan sig och sitt verk/barn. Därefter tar relationen man har utåt vid, när man vill ha bekräftelse på sin kärlek från andra som betyder nåt för en och försvara sin kärlek inför dom som försöker hacka på den.

    Och med man så menar jag jag.

  43. #103
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ngn som vill starta asarock bandet Tor-Oden?
    Or not.
    Svart/röd/vit flagga med en dalahäst i mitten!
    Senast redigerat av theVOID den 2010-02-19 klockan 13:30.

  44. #104
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av compute Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man vill dra liknelsen ännu längre så är skapandeprocessen som relationen man har inåt, emellan sig och sitt verk/barn. Därefter tar relationen man har utåt vid, när man vill ha bekräftelse på sin kärlek från andra som betyder nåt för en och försvara sin kärlek inför dom som försöker hacka på den.
    Just så är det!!
    Ledsen att jag missade din konsert.....fortfarande sjuker, men tur man kan softa framför 99 iaf och ändå få höra lite visdom!

  45. #105
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    No problemo, fick min efterlängtade bekräftelse av massa annat folk i stället
    Krya på dig!

  46. #106
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gör musik för att det är kul och om nån annan gillar det man gör så är det också kul. Är man ignorant om man inte tänkt mer än så?
    ...om man ser musik som en kommunikationsform så är det klart man vill ha kul För den skull behöver man inte mena rockmyter och sex drugs & rock n roll. Roligt kan vara att skriva, men också spela musik, själv eller tillsammans... Gapa på Stairway med acke kl 2 på natten, starta ett coverpunkband eller ett Genesis Tribute-band, sitta in i ett storband, lira latin eller kompa en dragspelsensemble ...eller kanske sparka till ett fjäderreverb och sampla, eller gå loss på en massa rattar...

    Var och en kan säkert göra en lång lista! Det är kul att ha kul, och trist att vara bara "seriös". Jag trivs bäst med att få vara/göra både ock

  47. #107
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Och jag känner att det är hög tid att skapa lite nu....

  48. #108
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av compute Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, så funkar även jag. Men om nån skulle hata det skulle jag bli jävligt ledsen. Har investerat så mycket känslor idet, jag skapar ju något, så på nåt sätt är det som ens avkomma.. och vi vet ju alla att ingen förälder vill höra att dess barn är ett litet otäckt kryp.

    Fast med musik finns ju också skillnaden i vem som gillar/ogillar. Man vill ju att vissa ska älska det, medan andras hat nästan blir en komplimang.. Eller är det något man intalar sig själv för att skydda sig?

    Och det gäller ju inte bara min egen musik.. Annan musik kan betyda nästan lika mycket för mig, fast där kanske det är mer som om någon ogillar ens pojkvän/flickvän. Det är ju en relation man valt, med en annan sorts kärlek. Men det är fan inte ok när folk kommer och snackar skit om ens käresta!

    Om man vill dra liknelsen ännu längre så är skapandeprocessen som relationen man har inåt, emellan sig och sitt verk/barn. Därefter tar relationen man har utåt vid, när man vill ha bekräftelse på sin kärlek från andra som betyder nåt för en och försvara sin kärlek inför dom som försöker hacka på den.

    Och med man så menar jag jag.
    Jo, det där är ju sant. Men man kan dela in det i två läger för min del. Är det någon vars åsikt jag värderar i ämnet så kan det svida rätt hårt. T.ex om min morsa skulle såga en av mina låter så skulle det inte vara hela världen men om syrran skulle komma med samma kritik så skulle det förmodligen bli nuclear delete på hela arr'et.

    Visst är musiken en uttrycksform för mig men inte så att jag dedikerar en låt till någonting speciellt på det sättet. Det blir mer ett "Jag är på bra humör"-arr än "Jag har köpt nya skor", alltså där själva låten per automatik blir som man känner sig. Oftast är jag inte speciellt kreativ musiker om jag är låg.

    Sen när nån dissar min musikstil så bryr jag mig inte speciellt. Kanske för att jag själv tidigare var något av en prestige-prutt och bara var tvungen att ogilla viss musik. Numer tycker jag bara att det är deras förlust och att man inte kan/behöver gilla allt. Ex. är ju dansband som bekant inte min kaka direkt.

    Vad njuter jag av då? Helt beroende på humör men snygga arr, energi och väldigt mycket av bra hantverk. Duktiga musiker alltså. Att se asduktiga musiker spela det dom verkligen tycker om är för mig en njutning.

    Sån är jag.

    /Mein

    [edit] OBS! Asduktig musiker behöver inte betyda "spela snabbt" eller "100 års utbildning på akkis" utan duktig på det man gör.[/edit]

  49. #109
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja en helade process... en sanity check... jag kan helt klart ställa upp på det...

    Men det är ok att ha kul oxå..
    Det är inte bara ok. Skulle det inte vara kul skulle jag inte stå ut. Jag kör gärna lite rockmyter också bara för att det KAN vara ball. Definitivt. Show.

    Men det är mer än det som sagt. Det är min spegel på själva livet.

  50. #110
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    +1 +1 +1

    såg att textskrivar tråden tog fart me... är det dax att äntligen börja snacka fundamenten? Härligt...

  51. #111
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

    https://youtu.be/Vr2I9cyVSi0&NR=1
    Jag vet inte om han är frisk men gillar mycket han säger. Fan att man inte tagit honom mer till sig innan.. nu kommer han in helt fel.. och jag funderar på vad han vill... iaf skön snubbe... Starborn???

    http://www.youtube.com/watch?v=lNJXQ...eature=related
    Senast redigerat av Sillen den 2010-02-19 klockan 18:38. Anledning: Jag vet inte om han är frisk men gillar mycket han säger..

  52. #112
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte om han är frisk men gillar mycket han säger. Fan att man inte tagit honom mer till sig innan.. nu kommer han in helt fel.. och jag funderar på vad han vill... iaf skön snubbe... Starborn???
    Tysklands svar på Ralph Lundsten - fast givevis på tyskt vis

  53. #113
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jaha var det den svenska djupingen... slanga videon med han oxå så det blir ett dokument detta man kan vända åter till...

  54. #114
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha var det den svenska djupingen... slanga videon med han oxå så det blir ett dokument detta man kan vända åter till...
    Litet urval...


    https://youtu.be/brQ_X0pwHA0


    https://youtu.be/cxrRVVO5cfE


    https://youtu.be/WucKVVwS87I

  55. #115
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Ja nu kan man kalla den här tråden kapad... att kapa klingar vackert! Var finns TS han borde vara stolt..... eller är det bara jag som trivs som fisken i vattnet här!?!

  56. #116
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    Jag tycker att det är jättetrevligt

  57. #117
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En musikskapare jag känner kallar styckena han gör för "sina barn"... De växer upp
    under hans påverkan/uppfostran/etc för att sedan ge sig ut i världen på egen hand...
    Kan förstå vad han menar... men nu har jag barn och tror aldrig jag kommer slänga ut dem till vargar på det viset som jag gör med mina verk... tror aldrig jag så länge jag lever kommer släppa dem fullt ut... bryr mig om dem för mycket... även om man kanske borde sen när de ska stå på egna ben. Men det är så långt fram så det kan man inte föreställa sig nu!

    Bara en reflektion!!

  58. #118
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan förstå vad han menar... men nu har jag barn och tror aldrig jag kommer slänga ut dem till vargar på det viset som jag gör med mina verk... tror aldrig jag så länge jag lever kommer släppa dem fullt ut... bryr mig om dem för mycket... även om man kanske borde sen när de ska stå på egna ben. Men det är så långt fram så det kan man inte föreställa sig nu!
    Okej för och bredda ämnet lite till så - oavsett egna ben eller inte, var rak och ärlig,
    men alltid deras bästa stöd och största fan, oavsett om det är att beundra en teckning
    från dagis eller deras band på fritis

  59. #119
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Har inte tid nu det är jaktstart i musiktävlingen!!! Jag har inte gått vidare!?!?!

    Opps... jag är deras största fan.. min största rädsla är att vara sämst som farsa!!?

  60. #120
    tesla3
    tesla3 är inte uppkopplad
    tesla3s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tysklands svar på Ralph Lundsten - fast givevis på tyskt vis
    Nej - jämför inte Stockhausen med Lundsten. Det finns inga likheter. Möjligtvis ålder
    och kufiskhet.

    Stockhausen är liksom en grundpelare för all västerländsk elektronisk musik.
    Och han beskrev 9/11 i stil med: Det största konstverket någonsin (lägger ingen värdering i det, men helt klart kommer det från en hjärna som inte skriver sago-
    kompositioner om renar och snö).

Liknande ämnen

  1. OB DX: Grym inspiration!
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 21:33
  2. Lite inspiration från ett av proffsen!
    Av Zoria i forum Slagverk
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 11:37
  3. Baklänges inspiration!
    Av encore i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-07-30, 19:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •