Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Virus TI

outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

Virus TI

Jag köpte precis en begagnad Virus TI Desktop.
    Vet inte om det är nyhetens behag med s*g min kuk vilken fantastisk maskin det är!

Jag är oftast mitt emellan hård och mjuk när jag jobbar. Kör Ableton Live och där i har jag massa
    fina UAD-pluggar och vissa VSTi som t ex Massive och Phatmatik. Samtidigt kör jag hårdvara som MiniMoog, Machinedrum, bandekon etc.
    Med Maschine fattade jag att för mig är det bästa att ses halvvägs. Man får ett bra interface som känns "hårdvara" men ändå fördelarna med mjukvara (total recall, perfekt samarbete med sin DAW etc).
    TI-modellerna av Virus har ju just det. Man kopplar hårdvarusynten till datorn och vips så dyker den upp som en VSTi i Live, samtidigt som du har 100% kontroll och känsla från hårdvaran.
    Fattar inte varför jag inte köpt TI tidigare. Tror att jag blev avskräckt av att den skulle vara trance osv. Namnet låter ju tysk trance också. Access Virus liksom.

Lättjobbad, snabbjobbad, gediget byggd (väger mycket!) och mitt emellan hårdvara och mjukvara.
    Vrider jag på en ratt på hårdvaran så ändras den parametern i VSTi.
    Funkar likadant åt andra hållet. Processorkraften tas ju helt från synten, så du får knappt något utslag i Live.

Just idag känns det som att om jag skulle vara tvungen att köra på endast en synt, skulle valet vara TI.
    Visst, den ersätter absolut inte ett modularsystem och sån knas, men den gör grymma chords, smutsiga percussionljud, lena stråkar och hårda basar.

Det enda minuset jag kan komma på just nu är att de flesta presetsen är fulla med effekter. Det finns löjligt mycket ljud och man kan ta hem fler på Access hemsida.
    Många är bra som utgångspunkt men de flesta måste man göra torra (torka?) först.

Snart kommer dessutom den nya OS-uppdateringen som ger ännu mer möjligheter.

reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

Veteran
    Verkligen skitschyssta. Fet power i Virusarna, i Ti'n än mer än B'n då förståss..
    Har haft en Virus B som jag sålde och det har jag ångrat bittert.
    Och min lät inte Trance heller...

Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Senior
    Denna mjukis verkar fetball.styr externa grejer som vstpluggar
    http://www.squest.com/index.html

synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kröjtz Visa inlägg
    Jupp, kör en enkel snabbrecension i annan tråd.
    För mig funkar den halvdant, ibland utan problem men nästa gång händer inget.
    Funkar nog bättre mot monotimbrala prylar och inte så avancerade som Virus KC.
    För KC köpte jag en editor som funkar överjävligt bra.
    Och mot monotimbrala kör jag med midi-mixers (devices som det heter i SX).
    Funkar kalas mot Matrix1000.

Dock kan det vara handhavandefel men jag tror jag gör rätt...

Dax att se vilket prg man skall köra mot Juno2, Midi devices eller stand-alone prg...och OXSE så man kan CC-styra J2.

synthetic
    synthetics avatar
    Veteran
    jag håller med, Virus är ren tysk pansarvagn, kan göra allt och integration som VSTi är ju grymt enkelt.

Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    Jag köpte precis en begagnad Virus TI Desktop.
    Vet inte om det är nyhetens behag med s*g min kuk vilken fantastisk maskin det är!

Jag är oftast mitt emellan hård och mjuk när jag jobbar. Kör Ableton Live och där i har jag massa
    fina UAD-pluggar och vissa VSTi som t ex Massive och Phatmatik. Samtidigt kör jag hårdvara som MiniMoog, Machinedrum, bandekon etc.
    Med Maschine fattade jag att för mig är det bästa att ses halvvägs. Man får ett bra interface som känns "hårdvara" men ändå fördelarna med mjukvara (total recall, perfekt samarbete med sin DAW etc).
    TI-modellerna av Virus har ju just det. Man kopplar hårdvarusynten till datorn och vips så dyker den upp som en VSTi i Live, samtidigt som du har 100% kontroll och känsla från hårdvaran.
    Fattar inte varför jag inte köpt TI tidigare. Tror att jag blev avskräckt av att den skulle vara trance osv. Namnet låter ju tysk trance också. Access Virus liksom.

Lättjobbad, snabbjobbad, gediget byggd (väger mycket!) och mitt emellan hårdvara och mjukvara.
    Vrider jag på en ratt på hårdvaran så ändras den parametern i VSTi.
    Funkar likadant åt andra hållet. Processorkraften tas ju helt från synten, så du får knappt något utslag i Live.

Just idag känns det som att om jag skulle vara tvungen att köra på endast en synt, skulle valet vara TI.
    Visst, den ersätter absolut inte ett modularsystem och sån knas, men den gör grymma chords, smutsiga percussionljud, lena stråkar och hårda basar.

Det enda minuset jag kan komma på just nu är att de flesta presetsen är fulla med effekter. Det finns löjligt mycket ljud och man kan ta hem fler på Access hemsida.
    Många är bra som utgångspunkt men de flesta måste man göra torra (torka?) först.

Snart kommer dessutom den nya OS-uppdateringen som ger ännu mer möjligheter.

geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kröjtz Visa inlägg
    Det funkar uruselt.

Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Senior
    ok funderade ett tag på att köpa men får testa demon vid tillfälle

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Är trägavlarna egen konstruktion? Galet snyggt var det iallafall.

"Tur" att maskinen kostar 17 papp. Annars hade jag nog fått gas igen.
    Trevlig recension.

outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Trägavlarna är original och japp, jävligt snygga!

eXode
    eXode är inte uppkopplad

Veteran
    Är man inte i behov av alla rattar och vill köra från dator och klarar sig med färre röster så finns ju Virus Snow också. Inte lika dyr men mindre prestanda som sagt.

synthetic
    synthetics avatar
    Veteran
    En Snow har ju "bara" 4 multi...klent jämfört med "stora" virus:ana.
    Fast i samma klass som Nordlead, och bättre än...well resten av alla V/A som ofta är mono/bitimbrala

Pelle
    Pelle är inte uppkopplad
    Pelles avatar
    Senior
    Tjena, jag har ett par frågor om virus TI, något som jag inte förstått fullt ut efter att ha kollat på diverser tutorialvideos etc...

- Man kan alltså använda den som en VST utan att behöva koppla från virusens fysiska utgång till en input på ljudkortet? Hur många audiokanaler har man till förfogande då mellan virusen och tex Ableton live?

- Hur många instanser av VSTn kan man använda samtidigt?

- Hur fungerar det med audioingången på virusen? Kan man använda den som om det vore ett vanligt externt ljudkort och koppla in något till Ableton? Kan man också lägga effekter i virusen på det man kopplar in? Antar man i så fall startar en instans av VSTn för varje ingång man vill använda och routa in?

- Det känns som man kan assigna om vad alla knappar ska styra för något, och det verkar finnas ganska många saker att kontrollera (en rad olika tabbar i applikationen med saker att kontrollera). Hur mycket måste man pilla på datan för att styra sin virus, och hur mycket kan man på ett naturligt sätt bara sitta med hårdvarukontrollen och känns att man har en överblick?

Hoppas någon TI-fantom kan ge lite svar

Pelle

KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

Veteran
    *bump* pellesnusk kanske vill ha svar ..↑↑↑
    -- plus vad gör denna bättre en "SPECTRALIS" + "ACCELERATOR"
    http://www.radikaltechnologies.com/

jag spar in lite dinarer för nåt .. som jag kan spela melodier på .. men vet inte...

synthetic
    synthetics avatar
    Veteran
    Nu har jag ingen TI sen 2.5år tebax och jag kör Kubajs men skall försöka svara lite iaf.
    - tror att du kan routa ljudet via USB in i datan
    - 1 instans men den är 16 multi
    - pass
    - man har det mest basala via rattar på TI, men kör du Virus-Control så kommer man åt det mesta via musen
    som gör att det blir enklare. Det är ju tänkt att man stoppar in TI i en garderob och sen styr man allt via datorn.

En Snow är ju "bara" 4 multi, känns klent...eller en B/C som oxo är 16 multi.

Själv kör jag med KC och Powercore Virus (32 multi)

Citat Ursprungligen postat av Pellesnusk Visa inlägg
    Tjena, jag har ett par frågor om virus TI, något som jag inte förstått fullt ut efter att ha kollat på diverser tutorialvideos etc...

- Man kan alltså använda den som en VST utan att behöva koppla från virusens fysiska utgång till en input på ljudkortet? Hur många audiokanaler har man till förfogande då mellan virusen och tex Ableton live?

- Hur många instanser av VSTn kan man använda samtidigt?

- Hur fungerar det med audioingången på virusen? Kan man använda den som om det vore ett vanligt externt ljudkort och koppla in något till Ableton? Kan man också lägga effekter i virusen på det man kopplar in? Antar man i så fall startar en instans av VSTn för varje ingång man vill använda och routa in?

- Det känns som man kan assigna om vad alla knappar ska styra för något, och det verkar finnas ganska många saker att kontrollera (en rad olika tabbar i applikationen med saker att kontrollera). Hur mycket måste man pilla på datan för att styra sin virus, och hur mycket kan man på ett naturligt sätt bara sitta med hårdvarukontrollen och känns att man har en överblick?

Hoppas någon TI-fantom kan ge lite svar

Pelle

Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Intressant tråd, jag går i tankarna att uppgradera till från en C till en TI.
    Just för att jag gillar konceptet med vsti-integrationen.
    Skiljer sig ljudet nånting mellan C och TI ?

// F

NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Nu tar jag upp en gammal tråd här...

Jag tror nog att Virus TI inte behöver ha någon jätte närmare introduktion då den har varit med ganska så länge.

Hur som helst så kan jag nämna först min första riktiga kontakt med Virus.
    Jag hade aldrig haft någon och jag förstod aldrig mig på att så många vart så "blown away" på just Virus.
    Min första Virus var en B. När jag stod där och spelade på den blev jag lika häpen som många andra. Jag blev totalt tagen på sängen på att en VA synt kunde låta så bra.

När jag senare skaffade mig min Virus TI så tyckte jag bara att TI:n lät trist och kontrollerad mot B. B versionen var så mycket råare och mer rakt på. Det var innan jag förstod hur jag skulle använda den och var "under huven" man skulle ratta.

Här kommer 4 enkla tips till att få TI:n till att låta analogt:
    1) Sätt filtret på ”ANALOGE MODE” (4-pole för 24dB Moog filter).
    2) Detuna oscillatorerna till varandra.
    3) Slå på ”UNISON” på oscillatorerna. Vrid upp ”Detune” till ca 50% och ”PAN SPRD” till 100%
    4) Använd EQn i FX1. Börja med att vrid upp ”EQ-LOW” och ”EQ-HI”.

För att visa på att TI:n kan låta riktigt bra så har jag försökt att göra en version på MrFirechilds Memory, som han gjorde på sin MemoryMoog:
    https://soundcloud.com/no73/memory

Edit
    Originalspåret kan ni se på:
    https://www.youtube.com/watch?v=rmN9KaBILQ8

Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tackar för äran att bli föremål för en cover

Speciellt leadljudet som låter lite elgitarrliknande är mycket svårt att få till på en analogsynth/VA, där har du lyckats kanon!

NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    Tackar för äran att bli föremål för en cover

Speciellt leadljudet som låter lite elgitarrliknande är mycket svårt att få till på en analogsynth/VA, där har du lyckats kanon!
    Ååhh tusen tack
    Det var faktiskt dom enkla och raka ljuden som var svårast att få till.

synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Väldigt snyggt och maffigt NON!
    Nu blir jag verkligen sugen på att leka med min Virus Indigo som jag knappt startat upp sen jag köpte den i höstas...

NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    Väldigt snyggt och maffigt NON!
    Nu blir jag verkligen sugen på att leka med min Virus Indigo som jag knappt startat upp sen jag köpte den i höstas...
    Tackar tackar
    Som sagt var så vilje försöka att kräma ut och ratta fram analoga ljud ur min Virus Ti.
    Ti:n har fått lite mer filter jämfört mot de tidigare. Jag vet faktiskt inte hur mycket 24dB filtret skiljer sig mot "analog mode" och 4 pole. Men jag tro att det går få till ordentligt feta ljud om man leker med "Unison Mode" på den också.
    Indigon ska enligt utsago vara typ en B, och jag tycker att B-versionen har lite mer klös i ut signalen jämfört mot Ti:n.

spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Virus TI2 kom asså 2008, det är rätt imponerande att den hängt med så länge.

synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    Indigon ska enligt utsago vara typ en B, och jag tycker att B-versionen har lite mer klös i ut signalen jämfört mot Ti:n.
    Glömde att det är en Indigo 2 dvs en Virus C. Tyckte C var bästa kompromissen just för att många klagat på att TI låter lite tunnare men att ingen i realiteten kunnat höra skillnaden mellan B och C (även om många av någon anledning vill favoritisera B).
    C har trevligare layout än B och lite mer funktioner/prestanda.

Måste säga att Virus är den bästa VA jag ägt efter att ha haft AN1X, JP-8000/JP-8080, Alesis ION samt provat en del Novations, MS2000 och liknande. Bara VA-delen i PC3an kan mäta sig.
    Virusen känns tidslös i ljudet på ett bra sätt.

NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    BTW, såg att det kom ut ny programvara i oktober för både Mac och Windows till TIn.
    http://www.virus.info/downloads

Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Har både TI Snow och Virus B, gjorde A/B mellan dem för länge sedan och om jag minns rätt så märkte jag ingen skillnad alls......
    .....efter att man volym-matchat dem och använder en B-kompatibel patch.

analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    Jag är oftast mitt emellan hård och mjuk när jag jobbar.
    Thanks for "sharing" my brotha´och "good for you".., men det var nog "liiiiite mer" än vad jag behövde veta känner jag...

analogholic
    analogholics avatar
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    Tackar tackar
    Som sagt var så vilje försöka att kräma ut och ratta fram analoga ljud ur min Virus Ti.
    Ti:n har fått lite mer filter jämfört mot de tidigare. Jag vet faktiskt inte hur mycket 24dB filtret skiljer sig mot "analog mode" och 4 pole. Men jag tro att det går få till ordentligt feta ljud om man leker med "Unison Mode" på den också.
    Var helt säker på att indigon var en TI med annat chassi bara ?!?!

analogholic
    analogholics avatar
    ooops my bad...tänkte på Polar....sorry

Liknande ämnen

1. Virus C "vs" Virus Indigo
    Av Rusty i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 20:46
  2. Virus A, B ,C ?
    Av Rillo i forum Syntar, samplers & sånt