Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Snygg shuffle

  1. #1
    deleted user

    Snygg shuffle

    Hallå alles.

    Håller på att experimentera med shuffle på trum (machinedrum), men jag lyckas inte få fram nåt som inte låter som vinjetten till Fresh prince i Bel Air. Har testat en del med att shuffla individuella delar och steg, men får ändå inte till ett bra häng. Skulle därför behöva tips på bra ingångar till snygga shuffles.

    Det får gärna låta så här sen:

    https://www.youtube.com/watch?v=4_iC0MyIykM


  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Cissy strut är i grund och botten rak, inte shuffle. Bara JÄVLIGT funky synkoper. Väl valda sextondelar alltså. Meeters äger!

    Här förklaras basic shuffletänk bra


    https://youtu.be/gt2Sp_iG2hU

    Det handlar ju om triolunderdelning liksom. Flera trummaskiner jag testat kallar att förskjuta varannat slag för shuffle, och det är inte alltid det blir nåt bra alls.

  3. #3
    deleted user
    Har inte fattat att Sissy strut spelas med sextondelssynkoper. Han accentuerar ju sjukt snyggt då. Jävel.

    Håller med dig om att varannan-steg-shuffle inte blir speciellt bra, och försöker hitta alternativ i att flytta enstaka slag för att få lite two step-vibb. Machinedrumen är knepig med det, eller så har jag bara inte fattat hur jag ska göra. Ska leta tutorials nu.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kolla om du har 1/8T-kvantisering att välja på. T=triplets.

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Just det! Man får liksom lura maskinen genom att programmera snabb vals.

  6. #6
    deleted user
    Snabb vals ja, haha. Machinedrum:en (MkII) har ju inställningar för att spela 3/2 och 3/4 av tempo. Så får man räkna om patternlängden bara. Det är här jag hittills undvikit de funktionerna. Ska försöka experimentera lite mer med detta hur som helst.

  7. #7
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cissy strut är i grund och botten rak, inte shuffle. Bara JÄVLIGT funky synkoper. Väl valda sextondelar alltså. Meeters äger!
    I "grund och botten", ja. Sen ligger det ju lite små dragningar här och där. Speciellt i gitarr m.m. Det är ju inte trum-maskins-tajta sextondelar om man säger så. Och jisses vad det svänger. :-)

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/Io0FzQqKYKQ

    Helt album... studie i sväng

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I "grund och botten", ja. Sen ligger det ju lite små dragningar här och där. Speciellt i gitarr m.m. Det är ju inte trum-maskins-tajta sextondelar om man säger så. Och jisses vad det svänger. :-)
    Xakt. Därav i grund och botten Men det ÄR rakt, i den meningen att det inte är swing.

    Och visst är Meters några av funkens fundamentala mästare!

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jädrans goa klipp där! And nobody played machines

  11. #11
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Shuffle är inte bara en galopstil, den avgörs även av ljudens klanglängd. om shuffle procenten inte passar takten, testa att kort ner/upp trumljudens decay. Så löser jag det.

    - - - Uppdaterad - - -

    (min personliga MD sweetspot: 57%)

  12. #12
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Shuffle är inte bara en galopstil, den avgörs även av ljudens klanglängd. om shuffle procenten inte passar takten, testa att kort ner/upp trumljudens decay. Så löser jag det.

    - - - Uppdaterad - - -

    (min personliga MD sweetspot: 57%)
    Bra tips! Brukar köra detta på monotriben, där det är förvånansvärt enkelt (i jämförelse med mer avancerad utrustning) tack vare ribboncontrollern. Har du nåt bra knep att göra det på MD:n? Parameterlåsning?

    Accentueringar + releasetid + shuffle = fantastisk succé.

  13. #13
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Lättaste sättet att få bra swing är väl att inte använda kvantisering

  14. #14
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av What Gives? Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du nåt bra knep att göra det på MD:n? Parameterlåsning?

    Accentueringar + releasetid + shuffle = fantastisk succé.
    Inga bättre än ekvationen du la upp här åvan...

    "Lita på magkänslan" och kanske även "att din magkänslas shuffle inte liknar en superstars magkänslas shuffle betyder inte att din magkänsla är dålig"

    Och förövrigt! Thulo's pro-tip for the winn! Human groove is best produced by humans.

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lättaste sättet att få bra swing är väl att inte använda kvantisering
    indeed...

    Men allvarligt så kan man nog, om man är lite trummis, få till bättre swingshuffle okvantiserat än i 8T-läge.

  16. #16
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    indeed...

    Men allvarligt så kan man nog, om man är lite trummis, få till bättre swingshuffle okvantiserat än i 8T-läge.
    helt klart! i min värld ger 8T trioletter, det kan vara grovigt, (det har inte mycket med saken att göra men) jag använde det mycket ett tag... 8t kan dock vara lika rakt som en anti-shuffle aktivist.

  17. #17
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag har lärt mig lite matnyttigt om shuffle/groove/swing i ett pågående projekt och har följande tankar och tips att delge. Är dock ingen expert på något sätt. Jag jobbar i en tracker och det är lite annorlunda än en traditionell DAW, men jag hoppas att mina tankar går fram.

    1) Shuffle är egentligen tempo som oscillerar mellan två (eller flera) BPM, i cykler. Ibland tjänar man på att denna oscillerande rörelse liknar en sinuskurva eller triangel snarare än en fyrkantsvåg, d v s att tempoförändringen är mjuk (relativt ett tänkt spår där rytmen är helt rak). Detta kan vara marigt att experimentera med beroende på mjuk/hårdvara.

    2) Istället för att växla mellan två BPM så kan man exempelvis växla mellan fyra, för att t ex skapa ett shuffle på shufflet. (BPM: 80, 160, 50, 190 - bara som exempel)

    3) Formeln för att räkna ut verklig BPM utifrån växlande BPM med fasta värden ser ut som följer: (1/bpm1)+(1/bpm2)+(1/bpm3)+(1/bpm4)=4/x (för fyra värden). Detta kallas inom matematiken för "harmoniskt medelvärde". Hur en liknande formel ser ut om man shufflar som en sinus- eller triangelkurva övergår dock mina kunskaper.

    4) Man kan med fördel experimentera med olika shuffle-styrka på t ex bas respektive trumspår. Dock tror jag att man får bäst resultat om de är ganska näraliggande.

    5) Sextondelen (?) som är precis innan kick eller snare (vid ett rakt beat) kan med fördel förskjutas lite (!) ytterligare framåt i tid. Även andra anslag kan tjäna på mikrotiming, beroende på hur fraserna ser ut. Här är det dock lätt att villa bort sig, och risken är att man spenderar timmar om man är alltför perfektionistisk, bara för att upptäcka dagen efter att det nog inte låter så tajt ändå

    6) Som alltid inom musikens värld så är resultatet av shuffle-effekten i viss mån beroende av arrangemanget, särskilt att man drar uppmärksamheten till det som är tajt och avleder uppmärksamheten från det som är otajt, tror jag. I extremfall kan en takt i princip låta otajt bara för att en synkoperad hi-hat har för hög volym.

    Här är en låt jag håller på med nu: https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ener_bluer.mp3 (amiga-modul på fyra kanaler) .. tycker dock att det är störande otajt på sina ställen.
    Senast redigerat av joule den 2015-04-01 klockan 15:14.

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Riktigt jävla AS-svängig låt! Diggar järnet här!

    Fast, alltså, shuffle är en fastställd grej som är baserad på, kan man säga, 4/4 med triolunderdelning. Det där är alldeles för komplicerat tänk, Joule, även om det blir rätt. 4/4 med triolunderdelning kallas ofta enkelt för 2 mot 3, och visst kan man uttrycka det som två olika bpm som går emot varandra. Fjärdedelarna har en siffra, triolerna en annan. Men det blir lite omväg i själva arbetsprocessen. Men det kanske är enda vägen i vad nu en tracker är? (Jag vet ju inte det liksom )

    Problemet med maskiner och swing/shuffle är väl att de inte kan ha två kvantiseringsgrids samtidigt. Därav 16 ELLER 16T. T blir i princip ett valsläge som kan programmeras för att spela shuffle.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2015-04-01 klockan 14:28.

  19. #19
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast, alltså, shuffle är en fastställd grej som är baserad på...
    Du har helt säkert 100% rätt. Jag tänker ju på annat sätt på grund av trackerns restriktioner och arbetssätt. Jag har därmed inte förstått det konventionella tänker kring groove riktigt. Vad menas med trioler mot fjärdedelar? Kan man verkligen få vilken intensitet som helst på det sättet? Eller menar du att shuffle per definition alltid har en viss intensitet?

    PS. Så här ser en tracker ut, förresten: http://i.ytimg.com/vi/siRlZbpq2qA/maxresdefault.jpg . Man kan säga att det är en step sequencer där man placerar in samplingar, med möjligheter att applicera kommandon på varje rad (såsom hastighetsförändring, portamendo m.m). Den modernaste trackern heter Renoise och ser ut så här: http://createdigitalmusic.com/files/...enoise-2-1.jpg
    Senast redigerat av joule den 2015-04-01 klockan 14:44.

  20. #20
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    så vitt jag förstår shuffle på mina groovboxar och typ reason's shuffle ratt... så har 16 eller 16t inget direkt att göra med denna parameter. Det handlar om att försjuta visa steg i tiden och fungerar lika bra på 16 som på 16t eller 32t.......


    grymmt bra inlägg i #17 joule!

  21. #21
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1) Shuffle är egentligen tempo som oscillerar mellan två (eller flera) BPM, i cykler. Ibland tjänar man på att denna oscillerande rörelse liknar en sinuskurva eller triangel snarare än en fyrkantsvåg, d v s att tempoförändringen är mjuk (relativt ett tänkt spår där rytmen är helt rak). Detta kan vara marigt att experimentera med beroende på mjuk/hårdvara.

    2) Istället för att växla mellan två BPM så kan man exempelvis växla mellan fyra, för att t ex skapa ett shuffle på shufflet. (BPM: 80, 160, 50, 190 - bara som exempel)

    3) Formeln för att räkna ut verklig BPM utifrån växlande BPM med fasta värden ser ut som följer: (1/bpm1)+(1/bpm2)+(1/bpm3)+(1/bpm4)=4/x (för fyra värden). Detta kallas inom matematiken för "harmoniskt medelvärde". Hur en liknande formel ser ut om man shufflar som en sinus- eller triangelkurva övergår dock mina kunskaper.
    FM på metronomen alltså. Jo, man kan ta fram en formel för hur lång tid en takt tar om bpm växlar kontinuerligt, så får man hålla på med integraler för en gångs skull.

    I skandinavisk folkmusik kan det vara behändigt att tänka sig att varje slag är olika långt. Bodapolskan kan man dela in i 2 + 4 + 3 tidsenheter, men man underdelar dem inte nödvändigtvis jämnt utan tänker sig mera en dragning i tempot. Det finns till och med en polska där slagen är 3 + 3 + 2, vilket för icke-folkmusiker inte kan uppfattas som annat än fyrtakt, men folkmusiker dansar polska till den.

  22. #22
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    den här typen av shuffle gillar jag. när steg 2, som ligger precis efter steg 1, väntar ut steg 3 till sista stunden för att lägga steg 4 precis bakom. som
    Kod:
    1,2,   3,4,
    istället för
    Kod:
    1, 2, 3, 4,
    det är som ljutet för att ligga.
    https://www.youtube.com/watch?v=VLCF-LH27rg

  23. #23
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Polska ja. En hel kategori för sig Många som spelar sånt vet knappt själva vad de gör. Rena frimurarrytmerna

    Nåja.
    Jag tror att det råder en begreppssplittring faktiskt. Det urspungliga trummisbergeppet shuffle har inte samma mening i maskinsammanhang. I maskinen kan man vara kreativ med funktionen och inte nödvändigtvis få nåt som är shuffle enligt en batterist, men otvivelaktigt fett.

    Reset: 1,2,X,X,3,4. Klockren åttondelstriolunderdelning

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  25. #25
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Ambulansen: förskjutningen ändrar inte upplösningen. Men visst vi kan räkna så där om vi vill. Det skulle passa mig: om vi räknar sår där så kan vi hitta 17 steg överallt.

  26. #26

  27. #27
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det urspungliga trummisbergeppet shuffle har inte samma mening i maskinsammanhang. I maskinen kan man vara kreativ med funktionen och inte nödvändigtvis få nåt som är shuffle enligt en batterist, men otvivelaktigt fett.
    Jepp. Med shuffle menar jag i alla fall att förskjuta slagen i valfri riktning/mängd. 50% är alltså spikrak puls. Programmeringsmässigt är det en liten skillnad på det jämfört med att spela 3 över 4, eller liknande triolkomp.

    Det jag är ute efter är inte främst att ha ett övergripande shuffle-värde (som exempelvis 59%, eller 8T), utan om det går att få det att låta bra med individuella värden på olika delar i en rytm.

    En annan grej är att jag upplever att triolrytmer ofta grupperar slagen, (exempelvis shuffle där hihaten går i x-x x-x x-x x-x). Eller som i ett typiskt Bonhamfill som spelas på samtliga trioler.

    Det som är mer intressant är att slänga in enstaka shufflade steg/slag under rytmen utan att det låter otajt. Har svårt att hitta det där, men joules låt var en bra exempel på detta.

  28. #28
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ambulansen: förskjutningen ändrar inte upplösningen. Men visst vi kan räkna så där om vi vill. Det skulle passa mig: om vi räknar sår där så kan vi hitta 17 steg överallt.
    Det är såklart svårt att beskriva med hjälp av tangentbord och siffror så det är kanske en mer skönt skev ojämnhet du egentligen menar, men om 2 dras närmare 1, och 3 dras närmare 4, kan det definitivt hamna så att det blir två jämnt fördelade tysta slag mellan 2 och 3. DÅ blir det 6 istället för 4. Att jämna ut 17 över 16 är betydligt svårare
    ---------------------------------

    Och nu: Mer snygg shuffle!

    https://youtu.be/1ztZ7WFo3nw

  29. #29
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Kuriosa i sammanhanget är att vid en viss shuffleintensitet mellan två växlande BPM:er så bildar den långsamma BPM:ens sextondelar 'acceptabla' trioler.

    Tung shuffle med mycket trioler dessutom: https://www.youtube.com/watch?v=ReI6gvzVP0Y

    EDIT: Tydligen så är 66% perfekt triol-swing, eller "2 mot 3" som ambulansen (och det konventionella perspektivet) uttrycker det.

    Det kanske kan vara en god idé att hålla sig till kvoter (heltal), typ 2/3, 3/4, 4/5 (66%, 75%, 80%...) ? Hjärnan/örat föredrar ju strukturer med enkla matematiska samband. Jag ska experimentera med att göra ett växlande shuffle mellan 2/3 och kanske 3/5 för att se om det känns optimalt

    Det finns ju massor av saker att experimentera med här. Låta trummorna växla mellan 66% och 60%, samtidigt som basen växlar omvänt mellan 60% och 66% t ex.
    Senast redigerat av joule den 2015-04-03 klockan 10:32.

Liknande ämnen

  1. Doepfer Shuffle?
    Av Wiktorion i forum Modularer & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 18:44
  2. Shuffle till DIN
    Av inter gritty i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-09, 11:48
  3. Machinedrum swing/shuffle
    Av Mjölnaren i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 14:55
  4. ovälkommen shuffle alt. slö midi
    Av odlarn i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •