Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Rädda ett piano, men vilket?

  1. #1
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran

    Rädda ett piano, men vilket?

    I dessa home makeover-tider så verkar de flesta svenssons bara ha uppfattningen att ett piano endast är en slags skrymmande omodern möbel som måste ut på Sysav bara för att ge plats åt en golvplanta typ.

    Vilka pianomärken vet ni ljuder bra? Vilka bör man undvika?

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    + Malmsjö

    - Steinmann

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bra som fan & prisvärda; Svenska pianofabriken (t ex Thalén), Yamaha m fl.

    Undvik: nästan inga, bara såna där extremt små pianon som var poppis på 70-talet, de är skittråkiga och har ingen klang alls nästan. Taffel-pianon brukar inte låta mycket för världen heller.

    Roligt: Stora och ståtliga s k "stående flyglar" a' la 40-tal, med kandelabrar å grejer. Låter ofta helt makalöst fint.

  4. #4

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Hade ett Malmsjö (atelje)...saknar det....nu har jag ingen plats tyvärr...

    Undvik...de tunga svarta och de som bor högt upp utan hiss

    Mvh

  5. #5
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undvik: nästan inga, bara såna där extremt små pianon som var poppis på 70-talet, de är skittråkiga och har ingen klang alls nästan. Taffel-pianon brukar inte låta mycket för världen heller.
    Håller helt med, enda tips som behövs

    Sen beror det ju på vad man är ute efter, men provspela alltid. Eftersom pianon är lika eftertraktade som böldpest borde det ta en vecka eller två att hitta ett bra piano för avhämtningspengar.

  6. #6
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Om man har flax kan man kanske få tag på ett bra Yamaha-piano. De har väldigt bra mekanik. Allt för gamla pianon ska man nog akta sig för om man inte är ute efter saloon-soundet. Men det finns också fina äldre (30, 40, 50-tal), lite högre modeller, som har fin klang. Vi har ett sådant här hemma - Scheel, dock köpt av en pianohandlare/stämmare/renoverare. Men överkomligt pris 7500:-

    Kan finnas bra pianon från Svenska Pianofabriken. Typ-->Pianofabriken

    Ed. Det dök visst upp flera tips medan jag snickrade på det här.. :-) Tilläggas kan ju göras - att stämma pianot ofta är Aaaaaa och Oooooo
    Senast redigerat av Einar Lindgren den 2010-01-12 klockan 20:12.

  7. #7
    Niklas Hellgren
    Niklas Hellgren är inte uppkopplad
    Niklas Hellgrens avatar
    Senior
    Zimmermann gjorde (eller gör, ägs av Bechstein numer) finfina pianon. Det finns förstås gamla kandelaberpianon från dem också men de de gjorde mycket bra pianon på 70- och 80-talet också.

  8. #8
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Jag är lite sugen på ett sånt miniatyrpiano, eftersom jag förmodligen inte får tag på 10 kompisar som är sugna på att slita gratis

    Finns det nån chans att ett sånt låter ok?

  9. #9
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Nja, det pyttepianon jag spelat på har låtit som tråkiga digitalpianon. En helt ok pianoklang, men när man verkligen lyssnar på de långa ackorden etc så händer det liksom inget. Ackord och enskilda toner från ett riktigt bra piano eller en bra flygel kan sluka upp mig helt och hållet, det låter så vackert. Så blir det sällan med enkla pianon.

  10. #10
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Kanske värt att chansa ändå om det dyker upp nåt i kvarteret, även om jag misstänker att sambon skulle döda mig om jag baxade hem ett piano... om det inte var i ek eller teak, det kan nog gå hem

  11. #11
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag har ett sånt här halvhöjdspiano eller pyttepiano om man så vill - ett Svenska Pianofabriken Bambino.

    Det låter helt ärligt förjävligt. Man får verkligen kompromissa på ljudet om man ska ha ett sådant, litet piano.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vi hade ett fint Thalén när jag växte upp, borta nu (snyft). Men när pianoflyttgubbarna kom så tog de pianot lätt på två man med bärselen. Att låta kompisarna bära piano är nog inte så schysst även om det är litet Det ska vara bärselen och doningar så man skonar sin kropp.

  13. #13
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Wiktorion-> Fast en fördel med dom är väl att de inte hörs lika mkt in till grannen om man bor i lgh?

    PF-> Jag har inte beskådat många pianoflytter i mitt liv, men var däremot med o hjälpte till under en där vi var 6 personer som skulle hjälpas åt att få ner pianot EN våning. Skitjobbigt!! Det läskiga var bara när en utav selarna gav med sig och pianot åkte ner 3-4 trappsteg, och nedanför stod min kompis lillebror helt paralyserad och förmådde inte röra sig. Så det vara bara ren tur att den andra selen höll, annars hade han kanske inte varit i livet idag.

    Fast dom få professionella pianoflyttare jag sett, dom såg inte mkt ut för världen. Förhållandevis "klena" och anlände endast två o två. Så antagligen är det mest teknik o inte så mkt råstyrka?!

    Är det annars svårt att stämma ett piano själv? Är inte principen densamma som för t.ex. en gitarr, dvs en massa skruvar att justera, fast många många fler?

    Har hållt utkik lite nu på Blocket m.fl. och noterat att de ibland bemödar sig att skriva ut vilken mekanik, t.ex. Renner, som sitter i och då brukar dom ta lite mer betalt. Är det stor skillnad och finns det fler som kan räknas som top notch?

  14. #14
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    När vi flyttade Pianot till nuvarande lägenhet hade vi hjälp av två gigantiska två-meters-snubbar från en flyttfirma. Heuuge guys och stenalvarliga. Inget stånk och stön där inte. De var helt otroliga. Lätt värt 1000 el. 1200 (minns inte).

    För övrigt är det svårt att stämma ett piano. Riktigt svårt faktiskt. Inget man lär sig på en kafferast.

  15. #15
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Är det skillnad på stämning å stämning? För detta ser inte så svårt ut:

    http://www.youtube.com/watch?v=taLWfNXREU4

  16. #16
    Niklas Hellgren
    Niklas Hellgren är inte uppkopplad
    Niklas Hellgrens avatar
    Senior
    eh..ja! Man måste veta hur man ska stämma ett piano eftersom man inte kan stämma det "rent", utan tempererat. Sedan har du ju tre strängar för varje ton i det högre registerna och varje måste vara stämd exakt lika för att undvika sväveffekter osv. Rätt pilligt att få till det hela rätt när du har en skruv, som kan vara mer eller mindre lätt att skruva på och små vridningar kan ge stor skillnad.

    Hur som helst, det går, jag har gjort det på mina pianon (genom åren), men mest för att rätta till vissa toner som börjat sväva osv, men det är helt rätt som föregående inlägg säger att du får räkna med att det tar många många timmar att bemästra. Det mest galna jag gett mig in på var att försöka stämma upp ett piano där stämningen sjunkit en halv ton. Tog en hel helg och inte blev det bra för det. Så mycket för att stämma pianon utan utbildning och övning.


    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det skillnad på stämning å stämning? För detta ser inte så svårt ut:

    http://www.youtube.com/watch?v=taLWfNXREU4

  17. #17
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    T11: Man måste skilja på "styrka" och "stora muskler". Det är inte samma sak...

    Vad är det man ska tänka på när man ska kolla på ett piano då? Vad är det som kan vara fel? Hur testar man att mekaniken är som den ska, t ex. Inte så roligt att hämta upp ett piano som är vajsing och som inte går att rädda.

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Att flytta piano ner för trappor:

    1. Plocka loss så många delar som går. Oftast sitter allt med små spärrar och stift, så tex. tangentbordet, lock, hammarramen. Det gör en hel del i vikt.

    2. Skaffa en europapall och baxa upp pianot på, spänn fast med spännband.

    3. Nu har man ett underrede som glider lätt. Så två pers kan hålla emot framför och utan större problem leda ner det för trappan. En person kan, om man vill vara extra säker, mata med ett rep uppifrån.

    4. Skall man vända så tippar man bara upp pianot och snurrar.

    Gjorde detta, jag och farsan, och vi förbluffades över hur smidigt det var. Bildbevis finns, men nån annanstans. Kan fixa fram om nån tvivlar

  19. #19
    szoze
    szoze är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har hållt utkik lite nu på Blocket m.fl. och noterat att de ibland bemödar sig att skriva ut vilken mekanik, t.ex. Renner, som sitter i och då brukar dom ta lite mer betalt. Är det stor skillnad och finns det fler som kan räknas som top notch?
    Hej
    Kan du hitta ett Malmsjö (Ateljé), Thalén (tillverkade av Malmsjö) eller Nordiska (Futura) med Renner mekanik från 1960- eller 1970-talet har du ett otroligt bra utgångsläge. Om pianot dessutom är välhållet har du hittat ett piano som kan mäta sig med nya Yamaha-pianon i lägre prisklassen (B1 eller B2).

  20. #20
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    pianoflytt inom sthlm typ 1500:- billig livförsäkring

  21. #21
    szoze
    szoze är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av paperboycalle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    pianoflytt inom sthlm typ 1500:- billig livförsäkring
    Det är väl värt att betala de pengarna. Det kan kosta lite mer om de ska bära piano uppför trappor.

Liknande ämnen

  1. Rädda electonarna...
    Av charliecrash i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 08:29
  2. Kollektivt bygge av DX7 e.piano piano patch
    Av Maxwell i forum Reason Studios
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 23:29
  3. Samplat Piano (vilket låter bäst???)
    Av robimon i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 19:44
  4. Vilket piano är bäst?
    Av the örjan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 20:19
  5. Vilket piano?
    Av neriks i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 10:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •