Resultat 1 till 36 av 36

Ämne: Ableton + Serato = ?

  1. #1

    Redaktör

    Ableton + Serato = ?

    I oktober 2008 gick Ableton och Serato ut och sade att de skulle samarbeta, men efter det har det varit tyst. Vad de sysslat med sedan dess kommer att presenteras på NAMM 2010, 14:e januari, även om detaljerna begränsar sig till "we simply make sure that our products work well together".



    Förutom en presentation på NAMM kommer Ableton och Serato också ha en tävling i basket. Läs mer på www.ableton-serato.com.

  2. #2
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Som ägare till produkter från båda kan jag avslöja att hypen börjar närma sig overkliga höjder här!

  3. #3
    henke_j
    henke_j är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    jag har oxå båda o blir väldigt pepp!!!

  4. #4
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Kul. verkligen värt då jag tycker att serato i förhållande till tex traktor pro verkligen inte har utnyttjat möjligheterna med mp3-mixers fullt ut. så att slå ihop det med ableton på nått sätt låter ju genialt. hoppas det kommer göra det lättare att bygga breaks av videoloopar med(iom det stöd som redan finns i nyare serato).

  5. #5
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Fast vänta lite, videostödet är väl en separat produkt? Från Scratch Live (DJ-lösningen), dvs.

  6. #6
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Fast det vorre väll konstigt om dom inte kommer på något sätt få in seratos tidskodsvinyler i helheten? är nyfiken iaf på vad det skulle komma på isf. men utan tidskodsvinylerna och videostödet så är jag nog mer nyfiken på traktor pro + live via rewire.

  7. #7
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Vi får se vad dom har på gång.

  8. #8
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    jo ska bli spännande i vilket fall.

  9. #9

  10. #10
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Ah. om man kan spara mixtapes som midi i live och sen skicka tillbaka signalen till serato så talar ju det för att det finns en möjlighet att man kan trigga videoklipp i serato från live. Även om det inte listas ännu på sidan vad jag kunde se.

    en sak fatta jag inte dock. inte minst när jag kollar på den sista länkens bilder... är det så att man bara kan asigna en scen till ena skivspelaren. om man inte kan köra två scener paralellt så försvinner ju en hel del av möjligheterna med formatet. hoppas så inte är fallet.

    Undra vad det kommer kräva för hårdvara för att funka bra att köra båda programmen samtidigt. har en macbook själv(3 gig ram) och det vorre ju kul om man inte behövde köpa en macbook pro för att köra serato och live samtidigt stabilt.

    jättekul att det är gratis.

  11. #11
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Det är nog kört med att köra två scener samtidigt. Går ju liksom inte att ha två scener laddade samtidigt, och det är trots allt Live som har datan och skickar över till Scratch Live. Men vi får se..

    När det gäller prestanda så går det nog att anpassa så det flyter bra.

  12. #12
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    geminister>> jo så är det säkert. men man kanske kan hoppas inför live 9. samt pusha för det. En annan möjlighet vorre ju att man skapa någon plugg själv i max for live som skapar en sorts kvasi-scener. Dvs att man har tex 8 kanaler med loopar. varav 4 brukas för varje skivspelare. den ena startar man normalt med scener. men den andra(som man har lagt längre ner i live mode) startar man genom att via signalen som går in från serato triggar 4 scener samtidigt(alltså på kanaler som de vanliga scenerna inte ligger på). detta kräver dock att man ska kunna vällja att båda skivspelarna i serato skickar data till live samtidigt. vilket dom nog knappast komma göra så att dom kan göra... iom att det, som det ser ut nu... inte finns något skäl att göra så. om man inte redan nu kan tex kontrolera en scen med den ena skivspelaren och sen mixa in ett enskillt liveklipp med den andra.
    Senast redigerat av Jätten den 2010-01-15 klockan 01:40.

  13. #13
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Hm fast nu när jag tänker på det, kan hända att det kan gå med olika scener ändå.. Vi får se

  14. #14
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Riktigt intressant tycker jag! Verkar som att de har flyttat in Live in i serato än tvärtom . Kunde det nu bara komma asio drivare till Rane sl11 och sl3 så hade det varit perfekt. Jag har varit duktigt sugen på serato länge nu så nu känns det som jag bara måste ha det. Hoppas på rabatt när man har Live
    Störigt att jag är den enda på jorden som inte har en laptop utom på jobbet. Laptop plus serato är inte billigt...

  15. #15
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    i hear you! känner själv att jag borde gå över till macbook pro för livebruk. inte minst för video. fast om du bara tänkt använda laptoopen till att dj'a med så kan ju någon nyare pioneer cdspelare vara ett alternativ med...
    ursäkta för offtopic.

  16. #16
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Det finns iofs ASIO-drivare till Windows. Om man är lagd åt det hållet.. Inte OSX dock, det är synd.

    Men att integrera mina Technicsspelare i liveset är något jag längtat efter länge, och nu är det möjligt!

  17. #17
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    geminister>> Om dom gjort ett bra jobb iaf. vilket vi nog iof kan räkna med. själv hade jag någon plan tidigare om att koppla på effekt ut från mixer till ableton och sen tillbaka in i mixern. så att jag kan sampla loopar och jamma med dom direkt från vinylerna medan jag Dj'ar. att ställa den modellen på huvudet på det här sättet är helt klart mer givande.

    En Serato fråga f.ö. 24bitljudkortet dom har... hur mycket mer cpu slukar det i förhållande till att köra 16 bit på det vanliga?

  18. #18
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Har lite svårt att tänka mig att det skulle dra mer CPU, men jag har den gamla boxen så jag vet inte säkert.

  19. #19
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Vad säger Ritchie Hawtin tro?
    http://www.youtube.com/watch?v=-7TSyE66q70
    Fyfan, detta verkar sjukt grymt överträffar mina vildaste fantasier. Serato kommer casha in, hur många djs och producenter använder inte ableton numera? Nu måste jag bara få pengar till en macbook pro och SL3. :/

  20. #20
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Jag undrar om man kan routa ljud från Live ut via SL-boxen så man inte behöver använda ett ljudkort om man har SL3 tex. Nån som fattar det?

  21. #21
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Som jag förstått det så går det att skicka flera olika ljud till samma utgångar på boxen.

  22. #22
    techno
    techno är inte uppkopplad
    technos avatar
    Inte så pratsam än
    Någon som vet något nytt om det går att ha två Ableton sets samtidigt. Utan det känns detta, förvisso ganska häftigt, men väldigt begränsat om man planerar att köra ett helt liveset med egetproducerat material.

    Det är ju helt oslagbart liveverktyg om man lyckas med detta.
    Senast redigerat av techno den 2010-01-21 klockan 15:21.

  23. #23
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Nej tyvärr verkar det inte funka. Skulle ju inte påstå att det blir direkt mer begränsat än idag och det är ju många som lyckas Man kan ju slänga in några loopar i serato-samplern medens man laddar ett nytt Live-set, man kan ju ladda ett nytt live set från serato vad jag förstår.

  24. #24
    techno
    techno är inte uppkopplad
    technos avatar
    Inte så pratsam än
    Du kan ju inte ha två låtar uppdelade i loopar/clips samtidigt då. Eller kan du det fast inte genom ableton utan bara i serato? Annars blir det ju varannan låt live varannan låt mp3/wave etc. Am I right?

  25. #25
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Vad är det som säger att man inte kan köra två olika klipp från samma liveprojekt i varsin spelare? Man måste ju ändå sätta ihop ett enda projekt om man skall köra livesets i Live...

  26. #26
    techno
    techno är inte uppkopplad
    technos avatar
    Inte så pratsam än
    Min tanke var att inte behöva göra förarbetet med att lägga upp alla låtar i ett projekt. Istället skulle man kunna plocka upp ett random live set ur backen och slänga på precis som att hitta en random platta. Då är det ju precis som att dja fast med eget material och dessutom kunna livea materialet. Det hade ju varit fetast känner jag.

  27. #27
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Det här klippet besvarar nog en del av frågorna:

    http://www.youtube.com/watch?v=PwCUXdXBVNM

    Ser alltså ut som att vi båda hade fel. Dels kan man bara ha igång ett Abletone-set i taget, och dels verkar man inte kunna spela klipp från Ableton i den interna spelaren, utan bara kontrollera vilka klipp som körs i Ableton från Serato.
    Senast redigerat av geminister den 2010-01-22 klockan 10:46.

  28. #28
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Man kan alltid ta ett antal loopar att ladda in i serato-samplern under tiden man vill ladda ett nytt ableton-set. Angående min fråga om man kan skicka ljud ut från Live via Sl-boxen, verkar inte funka. Man måste nog ha ett eget ljudkort till det. De ska visst jobba på ASIo-drivrutiner för SL3-boxen så det kanske kommer längre fram.

  29. #29
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    en möjlighet som jag ser mest fram emot med detta dock är att man ju iom serato>live borde kunna omvandla tidskodsvinylens signaler till midi i live som man sen kan skicka vidare.

  30. #30
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Ja, det bör ju gå med detta. Som jag förstod det. Bara att synka upp Live mot tempot i Serato, och sen synka upp andra saker mot midiklockan från Live. Den är ju iofs inte så fenomenal, men ändå

  31. #31
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    fast säg att man tex sratchar på en loop bestående av 32/32 av olika midinoter. dessa skulle tex sen kunna gå vidare till vj-program och man skulle kunna sratcha video på det sättet(om videon är klippt i 32 likvärdigt långa bitar). detta går iof redan direkt i serato men nu kan man ju då dessutom använda mer kraftfulla visuella filter på det man sratchar. samt att man kan hoppa mellan klippa upp videos med cuts och tex baile-trumning av videomaterial ganska enkelt.

  32. #32
    henke_j
    henke_j är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Public beta test uppe nu.

    http://serato.com/thebridge

  33. #33
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Betan funkar för övrigt riktigt bra.

  34. #34

    Redaktör
    Släppt idag med v8.2 (gratis uppdatering):

    http://www.ableton.com/thebridge

  35. #35
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Nu kan man iof göra mycket av detta direkt i serato men undrar hur det här skulle funka:

    sratcha en lång midi not i live via serato. Midinoter går vidare till emul8or. och triggar ett videoklipp där samt drar det fram och tillbaka.

    fast egentligen så kanske jag behöver flera korta midinoter i ableton för det? men skulle man kunna bygga något liknande måntor annars? kan man sractha midi överhuvudtaget i serato via bridge?

  36. #36
    Thecrates
    Thecrates är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hur gick det med facit i hand?

    Jag har produkter från båda dessa företag eller som är kopplade till dessa företag.
    Ableton Live 10 suite(har)
    Push2(har)
    Scratch Live(haft)
    SL1(haft)
    SL4(har)
    Phase(har)
    Roland DJ-202(har)
    Roland TR-8(har)
    Pioneer DDJ SB2(haft)
    Denon DS1(har).

    Tyvärr så har dessa 2 märken bland annat fått mig att vilja satsa mer på analoga prylar och mindre mjukvara. Gillar inte uppdateringarna alltid

Liknande ämnen

  1. Producera med Serato kortet?
    Av SFB i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 12:30
  2. M-Audio Torq DJ System vs Rane Serato Skratch Live?
    Av djablo i forum Övrig mjukvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-21, 18:19
  3. Video SL kompatibelt med alla serato-scratch ljudkort?
    Av Jätten i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 16:35
  4. Ableton help
    Av fminus i forum Ableton
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 00:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •