Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 175

Ämne: Vi som köpte analogsynthar billigt på 90-talet.

  1. #1
    steelworker
    steelworker är inte uppkopplad
    steelworkers avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Vi som köpte analogsynthar billigt på 90-talet.

    You heard it!

  2. #2
    claesbjo
    claesbjo är inte uppkopplad

    Senior
    ny kategori: vi som köpte analogsyntar dyrt på 80-talet, sålde dom billigt för att köpa korg M1 och nu måste köpa tillbaka dom svindyrt.

  3. #3
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    Och även ångrar att man sålde dom.

  4. #4
    jostberg
    jostberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Eller vi som var för dumma för att köpa den där Moogen för 800 spänn 1989 för att vi ville hellre ha en D50 eller M1 eller vad tusan som helst digitalt eller multitimbralt.

  5. #5
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Ångestvarning i denna tråd

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Vi köpte analogsynthar dyrt under hypen på 90-talet...

  7. #7
    jarre
    jarre är inte uppkopplad
    jarres avatar
    Senior
    Jäkla ångesttråd!!!!

    6500:- för en KORG PS-3200 i början/mitten på -80 talet.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Usch ja. SH2, Juno 6, Juno 60, Kawai 100F, TB303... Allt köpt och sålt svinbilligt jämfört med idag...

  9. #9
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Tur att jag inte höll på mät då...

  10. #10
    neriks
    neriks är inte uppkopplad
    nerikss avatar
    Senior
    Sen finns det ju vissa som slängde fullt fungerade analog-syntar som en Korg Trident och en Roland SH-1000 för att få plats med nytt coolt digitalt gerät!

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    O ja. Skulle fått köpa en JP4 för 400:- och en Korg PS för 1000:- men tyckte mest de verkade jättedåliga, man hade inte alls känsla för det där runt 1990.

  12. #12
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    mmm jag va dålig på det där man hade framför sig på den tiden
    -- sen fick man veta va det va och sen ville man ha massviss av det
    -- som kunde spela själv efter lite pekande och klickande
    -- har fortfarande råOlja i handledena och fingrarna
    -- hade varit smooth med hydralvätska \ pneumatik i armarna i stället för slaskigt BIOmetical
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2009-12-22 klockan 22:41.

  13. #13
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Äh... jag hade ändå inga pengar på den tiden så jag klarar mig utan ångest. Fast jag bangade på en Korg Trident i Skåne för kanske 7 år sedan. Han ville ha 1500:- för den men jag orkade inte åka ända ned dit för att hämta en synt värd 1500:-

  14. #14
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Inget syntetiskt men väl en halvakustisk bas från 60-talet för en 50-lapp. Har även köpt & sålt 2 par pearl-70talstrumset för samma peng

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Hmm... Tycker att allt man köper nuförtiden, i princip, bara går upp i värde. Typiskt när man INTE vill bli av med nåt...

  16. #16
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av jostberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller vi som var för dumma för att köpa den där Moogen för 800 spänn 1989 för att vi ville hellre ha en D50 eller M1 eller vad tusan som helst digitalt eller multitimbralt.
    Eller vi som var så jävla dumma att vi sålde moogen för de futtiga hundralapparna. Döda mig.

  17. #17
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    hmmm...inte riktigt analogt men ändå
    1. Sålde Atari 1040STE med ultratight timing, C-lab Creator , D110 m.m. för att köpa ljudkort, Cubase VST och en PC. jag skulle övergå till hårddiskinspelning. Tappade helt lusten för musik efter flera år av försök med olika sequencerprogram som genererade slummässig timing och sackade i tempo när man öppnade fönster!!
    sålde min kära JP-6 för att köpa en mpc1k. äntligen en maskin som kunde hålla takten!
    har därefter gått tillbaka till hårdvara och börjat göra musik igen!
    håller just nu på att återskapa gamla kompositioner gjorda med sh101, jx3p, polysix, soundmaster st305 med stegprogrammering i min mpc5k.

  18. #18
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller vi som var så jävla dumma att vi sålde moogen för de futtiga hundralapparna. Döda mig.
    Äh, just då var det med största sannolikhet rätt? Det finns ingen anledning att börja titta bakåt och ångra beslut, det var säkert tillräckligt genomtänkt då. man blir ju knäpp om man skall hålla på och fundera om vad som hade hänt om inte...

  19. #19
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Vi som sålde våra analogsynthar för att vi inte har tid med CV/Gate till midi strul, synthar som stämmer om sig, synthar som går sönder, synthar som inte har minne, synthar som kosta mer än de smakar etc samt vi som inser att mjukvara låter exakt lika bra i en mix.

  20. #20
    jarre
    jarre är inte uppkopplad
    jarres avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi som sålde våra analogsynthar för att vi inte har tid med CV/Gate till midi strul, synthar som stämmer om sig, synthar som går sönder, synthar som inte har minne, synthar som kosta mer än de smakar etc samt vi som inser att mjukvara låter exakt lika bra i en mix.
    Hahahaha

  21. #21
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi som sålde våra analogsynthar för att vi inte har tid med CV/Gate till midi strul, synthar som stämmer om sig, synthar som går sönder, synthar som inte har minne, synthar som kosta mer än de smakar etc samt vi som inser att mjukvara låter exakt lika bra i en mix.
    Kanske årets bästa inlägg!

  22. #22
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi som sålde våra analogsynthar för att vi inte har tid med CV/Gate till midi strul, synthar som stämmer om sig, synthar som går sönder, synthar som inte har minne, synthar som kosta mer än de smakar etc samt vi som inser att mjukvara låter exakt lika bra i en mix.
    Second that!

  23. #23
    Gnutten
    Gnutten är inte uppkopplad
    Gnuttens avatar
    Senior
    men så är det bara att lyssna hur radiolåtarna låter idag jämfört med 1998, plast.

  24. #24
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Gnutten: Det är inte pluggarnas fel utan användarna av dem. Allt ska gå fort på löpande band, mycket presets, ingen dynamik, allt hårdkompat och gärna äckel side-chainat ála eric prydz för att höras igenom mediabruset. Medvetet förhård auto-tune på sång m.m. fan dagens kids vet väll inte hur en narturlig röst låter.

    Självklart låter mjukvara väldigt likt i en mix särskilt eftersom dynamiken i musiken är borta idag. Gamla vintagesyntar hör väldigt mycket dynamik nått som jag kan tycka saknas i dagens pluggar (vilket troligen kommer i framtiden). Men handen på hjärtat grabbar... är det inte roligare att ratta äkta vara en att ratta pappersbox med DVD skiva?

  25. #25
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Demokid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men handen på hjärtat grabbar... är det inte roligare att ratta äkta vara en att ratta pappersbox med DVD skiva?
    Håller helt klart med. Jag älskar gammla/nya analogsynthar, väldigt inspirerarnde maskiner. Men det blir väldigt mycket rattande och väldigt lite verkstad i mitt fall.

    Sedan jag blev en softis så går allt mycker fortare, enklare och det blir en bättre slutprodukt, tycker jag. Är man desutom som jag småbarnsförälder så är tid en bristvara (underdrivet)

  26. #26
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    PPG 1020 och det var den första synten jag köpte för 400kr.

    Detta var den första synten med digitala oscilatorer, mycket ovanlig och tillverkades i en mycket liten serie. hann ratta den i två år tills brodern ville köpa en fräck Yamaha keyboard och fick ett lägre pris om han bytte in denna. Lite sur var jag men vad gör man inte ibland för sin bror eller snarare för att få tyst på en bror som tjatar.

    Saknade den väldigt och satte upp massa lappar i hela byn och hoppades på tur men så blev det inte.

  27. #27
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    ni som vet, vet .. det fanns troligen en jupiter8 i groovan på 90-talet ovanför østermalm \ gärdet, då den saknade högtalare.. den slängdes av finnaren\ brydde sig inte -- då den inte lät nåt, fick jag höra -- många grejjer har nog MOSATS pga PÖBELN
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2009-12-27 klockan 18:51.

  28. #28
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PPG 1020 och det var den första synten jag köpte för 400kr.

    Detta var den första synten med digitala oscilatorer, mycket ovanlig och tillverkades i en mycket liten serie. hann ratta den i två år tills brodern ville köpa en fräck Yamaha keyboard och fick ett lägre pris om han bytte in denna. Lite sur var jag men vad gör man inte ibland för sin bror eller snarare för att få tyst på en bror som tjatar.

    Saknade den väldigt och satte upp massa lappar i hela byn och hoppades på tur men så blev det inte.
    Å fasiken va coolt.

    Vad tyckte du om den då ?

    Jag såg en 1002 eller 1020 på Soundside ( tror jag butiken hette ) i Stockholm omkring 1986-87.

    WT

  29. #29
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jo jag tyckte väll att den var mycket bra. Man kunde göra bas ljud med den och mycket häftiga effekter, det mesta lät faktiskt bra så bra att inte allt som man testat senare duger och det är väll en nackdel. Om jag vetat så skulle jag aldrig släppt den.

  30. #30
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    1990 Var jag alldeles för ung för att ha kapital att köpa syntharna så billigt ens, hade veckopeng då. Ångest över att man är 10 år för ung för att ha gjort kap på analoga synthar.

  31. #31
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ångest över att man är 10 år för ung för att ha gjort kap på analoga synthar.
    Det är just därför sånna här trådar är sköna. Man kan nöjt luta sig tillbaka och titta på när gamlingarna gråter och skrattar om vartannat.

    För min del skulle hela alltet lika gärna kunna heta - vi som gjorde något dumt och nu ångrar oss. Eller vi som gjorde något bra och är nöjda.

    Karma!

  32. #32
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    köpte korg 800dv, korg PE-1000, Elka raphsody 66 för 1200kr på 90-talet. har kvar 800dv'n
    Tyckte att många synth<ar var billiga en bra bit in i 90, så länge dem inte hette 303, 909, lr liknande

  33. #33
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Egentligen är väl de roliga syntarna (Minimoog, Prophet 5, Juppe-8 etc) bra mycket dyrare nu än 1996, men för mig var det ekonomiska glappet dit upp en lika procentuellt stor del av min inkomst då som nu.
    Minns att t ex att jag ratade en Prophet-5 för 12000kr 2001 för att "den var för dyr" och minns även att jag tyckte Rotwangs Minimoog för strax över/under 10000-kronor kändes lite dyr.
    Men så var jag ju fattig student då också. Nu är jag bara fattig.
    Senast redigerat av kroffe den 2009-12-28 klockan 12:01.

  34. #34
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan nöjt luta sig tillbaka och titta på när gamlingarna gråter och skrattar om vartannat.
    Hehe

    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För min del skulle hela alltet lika gärna kunna heta - vi som gjorde något dumt och nu ångrar oss. Eller vi som gjorde något bra och är nöjda.
    Det senare alternativet för mej då ! Jag var i precis rätt läge att ha pengar och kunna köpa när analogsyntar var riktigt billiga, har ju ägt massor genom åren och i princip har väl allt jag sålt senare gerererat ekonomisk vinst, och jag ångrar inte heller idag nåt jag sålt

    Numera är jag ju "diggätaldansbandssyntsgöbbe" och saknar inte dom gamla analoga sprak-härkena heller ärligt talat, jag var klar med sånt helt enkelt och ville gå vidare

    Största klippet på en enstaka synt var en Synton Syrinx jag köpte på Vemia för 14 K och sen sålde till en galen amerikan nåt år senare för 35K

  35. #35
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PPG 1020 och det var den första synten jag köpte för 400kr.

    Detta var den första synten med digitala oscilatorer, mycket ovanlig och tillverkades i en mycket liten serie. hann ratta den i två år tills brodern ville köpa en fräck Yamaha keyboard och fick ett lägre pris om han bytte in denna. Lite sur var jag men vad gör man inte ibland för sin bror eller snarare för att få tyst på en bror som tjatar.

    Saknade den väldigt och satte upp massa lappar i hela byn och hoppades på tur men så blev det inte.
    En 1020, shit vad coolt! Dom är ju riktigt ovanliga och den är bra snygg!

  36. #36
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av farbror dansbandssynt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det senare alternativet för mej då!
    Jag glömde ju alternativen: Vi som gjorde något bra och ångrar oss! Samt: Vi som gjorde något dåligt och är nöjda!

    Jag tillhör den senare kategorin, mest hela tiden.

  37. #37
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Egentligen är väl de roliga syntarna (Minimoog, Prophet 5, Juppe-8 etc) bra mycket dyrare nu än 1996, men för mig var det ekonomiska glappet dit upp en lika procentuellt stor del av min inkomst då som nu.
    Minns att t ex att jag ratade en Prophet-5 för 12000kr 2001 för att "den var för dyr" och minns även att jag tyckte Rotwangs Minimoog för strax över/under 10000-kronor kändes lite dyr.
    Men så var jag ju fattig student då också. Nu är jag bara fattig.
    Ja, och även på den tiden var det ju en klar analoghype så man (åtminstone jag) trodde väl inte att visa analogklassiker skulle fortsätta att skjuta i höjden, de hade ju då redan stigit i pris i nästan tio år. Nej jag trodde att prisstegringen skulle avstanna där, men jag hade uppenbarligen fel.

  38. #38
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Vi som började med synthar för ~tre år sedan och har således bara fått uppleva skitpriser-Kategorin

  39. #39
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    sm0hm, Se det från den ljusa sidan - det kommer bara bli värre

    Gårdagens priser är framtidens kap.

  40. #40
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag glömde ju alternativen: Vi som gjorde något bra och ångrar oss! Samt: Vi som gjorde något dåligt och är nöjda!
    Du glömde också: Vi som _inte_ gjorde något dåligt och ångrar oss!

    (jag tillhör den kategorien, dang...)

  41. #41
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Haha, ja det som händer för de andra syntarna (dvs de som inte är De Stora Klassikerna™) är att de sakta men säkert rör sig ner mot den där magiska 1000-1500-kronorsgränsen. Även för 15 år sedan kunde man fynda ickeklassiker (tex vx90, mks50, tx81z, etc etc (jaja, alla klassiker på sitt sätt men...) för sådana priser men det som har hänt sedan dess är att fler syntar och samplers gjort dem sällskap. Det verkar alltså finnas bara två lägen: antingen dalar priserna för en burk konstant ner till 1000-1500 eller så ökar det konstant.

  42. #42
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    sm0hm, Se det från den ljusa sidan - det kommer bara bli värre

    Gårdagens priser är framtidens kap.
    Hehe ja.
    Men bara på de tre åren så har det ändrats avsevärt... Kommer ihåg att jag var nära på att köpa en JX3P med programmer för 1800kr... Köpte en Poly-61 för en femhundralapp (första synthen, hej!) och såg en juno 106 för 2 å 5.

  43. #43
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frebrik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du glömde också: Vi som _inte_ gjorde något dåligt och ångrar oss!

    (jag tillhör den kategorien, dang...)
    Attans!

    Men det kommer fler tillfällen att inte göra något dåligt på! Håll ut!

    Iofs så är den postpubertala ångesten inte alls lika fyllig och fruktsam. Ungdomens frukter var inte söta, men ack så fina.
    Tänk att man stod med ett flin och tryckte i sig citroner.
    Idag smakar livet mest bark och olivolja.
    Fastnar i tänderna och sätter sig runt höften.

  44. #44
    ralmroth@hotmail.com
    ralmroth@hotmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Priserna på analoga maskiner är helt idiotiska idag, lite som priser på lägenheter i Stockholm, men i det ena fallet är det rejält dopad hajp och i det andra fallet dopade räntor.

    De är bra men fan inte värda det sjuka priset. Däremot kan man fynda på andra godbitar som JD800, Novation Nova 2, Nordlead, Fizmo etc. Syntar som låter riktigt bra men inte är äkta analoga.

    Det avgörande är vad man gör med instrumenten (Typ tidiga Cabaret Volatire hade typ en Moog rouge, Adamski en SQ80 och Prodigy en roland W30)

  45. #45
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Med tanke på att de synthbaserade låtar som jag räknar som klassiker (tex Sweet Dreams, Don't Go, tidig Depeche, etc) alla är gjorde med är ganska så lowend burkar och som fortfarande är relativt billiga varför har inte dessa synthar hypats lika mycket?

    Finns det några klassiker med Jupiter 8 (Howard Jones och Duran x2 är de enda jag kan räkna upp utan att Googla) som har gjort att priset är så högt idag?

    Dvs köper man dyra synthar för att man tror att musiken man gör blir proffsigare eller är det snarare veteran synthar som man samlar på för att få en komplett synthfrimärkssamling?

  46. #46
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    De rör sig väl i takt med prisökningen mer och mer till samlare, vilket också gör att de med tiden sakta försvinner från marknaden. (Eller åtminstone den större marknad som inbegriper de som inte bara tänkt sig att ha dem som investering).

    Vilket också kan vara bra, då det banar väg för nya instrument.

  47. #47
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Skön aspekt på det hela. Bort med skiten! Syntarnas pris-ättestupa ligger kring 7000:- and beyond, tror inte jag någonsin får lust (igen) att köpa ngt dyrare än så. Varför ska man, liksom. Finns så himla goa prylar i just det där sweetspot-segmentet på runt 500-1500 att man kan fylla en studio med sånt och det är sjukt bra grejer, på intet sätt sämre än vissa prylar som är "värda" 25 ggr mer.

    Jag har kommit att ha noll förtroende för denna marknad för övrigt, i och med att jag sett hur skitdåligt 90% av alla syntar används, usla patcher i dem, pisstrista samplingsbibliotek etc... det känns mest som köpgalna spekulanter som inte gör ngt vettigt med dem. Så varför ska jag låta "de" människorna sätta priserna på "mina" ögonstenar?

  48. #48
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    En hel del av dyrgriparna står i stora studios nu, de har deg och köper det de vill ha, dyker det upp en CS-80 så kommer det att vara flera intressenter med bottenlösa fickor som bjuder, då går priserna upp rejält.

    Vad gäller ljud i syntar så brukar jag i alla fall rensa eller lägga in fabriksljuden innan jag säljer, det är lite som att man installerar om/rensar en dator man säljer.

  49. #49
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Jag har haft massor med analoga synthar i mina dagar och visst låter de bättre. Problemet är när man ger upp de stora drömmarna och pysslar lite med musiken på hobbynivå för då kan man inte riktigt motivera pengarna, tiden och utrymmet. När jag började med musik var man tvungen att ha ett helt rum fullt med prylar eftersom atari 500 var det hetaste som fanns i datorväg. Nu kan du ju köpa en laptop för 1000:- på blocket och tanka hem en high-end studio på piratebay. Det är väl bra att de stora studiorna köper pärlorna så att de kommer ut i etern isf att någon trött samlartyp ska ha dom i källaren och dra ett bluesriff på fyllan med polarna en gång om året.

  50. #50
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl bra att de stora studiorna köper pärlorna så att de kommer ut i etern isf att någon trött samlartyp ska ha dom i källaren och dra ett bluesriff på fyllan med polarna en gång om året.
    Galet fint!

  51. #51
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Haha.....ni har ju inte hajat att det är fett ute med gamla grejer.

    Nu ska det ju vara Reason och Autotune.

    Det är bara titta på MTV, lyssna på RIX-FM eller motsvarande.

    WT

  52. #52
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran

  53. #53
    ralmroth@hotmail.com
    ralmroth@hotmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har testat en hårdvaru-MS20 och jämfört med min Korg Legacy, och ärligt talat är inte prisskillnaden värd den nyansskillnad som finns (Båda är riktigt bra!)

    Fast å andra sidan drömde jag om en studio i datorn redan kring 1990 när jag satt med the music studio till Atari 520 ST.

  54. #54
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag är en sån där som gjorde många kap runt 94-98 men det jag minns tydligast är en missad PS3100 för 9k och en ARP2600 för 14k.
    buhu.

  55. #55
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    han jag köpte min Kenton Pro 2 av hade en arp 2500 o en arp 2600 till salu. gick för 10000 (2500, var tydligen orange, prince gamla...) och 12000 för 2600. hutlöst dyrt tyckte man då... aj så dumt tänkt.. (kan finnas luckor i denna story...) gjorde dock några andra kap..

  56. #56
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Orange 2500 var det knappast. En orange 2600 däremot. Bra priser var det dock ! Blev erbjuden att byta till mig en 2600 mot en Jupiter-8 men nja......jag passar nog.

    WT

  57. #57
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    den var typ ommålad. kanske var den vit. ganska risig...

  58. #58
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Hade också lite flyt, många minimoogar för under 5k, ARP 2600 för 4k (tyvärr såld..) men missade förstås också en massa "klipp". Jag har för mig att man såg hyfsat många PPG 2.0, 2.2 och 2.3 till salu då men de ser jag nästan aldrig nuförtiden. Sålde en Odyssey hyfsat billigt vilket jag också ångrar idag. Jag har i alla fall kvar min Two-Voice, tror jag gav 2500:- för den. Killen jag köpte den av hade ställt den på högkant och hade den som ett slags garage för hans barns leksaksbilar...

  59. #59
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Då kan vi se det såhär: Jag tror att idag händer det med 80-tals digitalsynthar som hände med 70-tals analogsynthar på 80-talet.

    Du kan få en Alpha Juno för nån tusenlapp, CZ-5000 likaså, jag har till och med sett en DW-8000 på blocket för 800 spänn. Jag vet inte vad ni tycker men jag stockpile:ar i alla fall som en galning!

  60. #60
    Gjorde också många skamligt billiga kap i senare delen av 90-talet genom dansbandstomtar i skogen som lade ut i lokaltidningar osv & har inte sålt en enda maskin tills dags datum. Detta då jag änsålänge inte lyckats hitta en setup som ger ett så inspirationsrikt/fritt/slumpartat arbetssätt, varmt organiskt levande sound i det färdiga materialet som blir unikt. Samtliga klenoder används fortfaranande därför flitigt än idag och alla släpp med Q-FORCE skapas/är skapade med dessa. Har iof gjort många kap på 00-talet med om jag skall vara ärlig. eBay, Vend & Blocket mfl. i all ära men nästan endast genom goda kontakter är det för mig idag möjligt att fortfarande få tag i klenoder i bra skick till rätt pris.

Liknande ämnen

  1. Prisutveckling analogsynthar
    Av visionfactory i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 107
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 21:35
  2. Multitimbrala Analogsynthar
    Av robopants i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 13:34
  3. Köpte några vax på en gång
    Av sybariten i forum Skivor & artister
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 19:02
  4. Köpte precis ett par skivor
    Av Real Parakeet i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-02-20, 18:32
  5. Billiga analogsynthar...
    Av PeterH i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2002-12-17, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •