Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 61

Ämne: Bra användarensembles till Reaktor 5?

  1. #1
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran

    Bra användarensembles till Reaktor 5?

    Jag skaffade Reaktor 5 på Native Instruments rea i helgen.

    Det finns bortåt 3 000 ensembles byggda av användare att tanka hem, jag undrar om någon här kan tipsa om sina favoriter? Ni kanske gjort egna som ni delat med er av rentav?

  2. #2
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Det blev nog en del nya Reaktoranvändare här på 99

    Har bara testat lite då jag inte orkar gräva ner mig i manualen än, men tänkte fråga här (istället för att skapa ännu en tråd) om någon vet något pakt man kan ladda ner med många ens. istället för att ladda ner en åt gången?

  3. #3
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Jag har mest skummat de synthar som hade höga användarratings men fastnade för Icepad, trevliga ambienta grejer ur den och rättrattat och väldigt expressiv, svarar väldigt bra på velocity bla.

    Ur det medföljande biblioteket så gillar jag annars Junatik skarpt för ljud av typen vanliga synthljud. Använde den en del när jag hade en fulversion av fyran. Inte så fancy med features (som en Alpha Juno typ...)men låter bra, väldigt lättkranad och hyfsat cpu-snål.

  4. #4
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Japp, Junatik låter fint. Jag gillar verkligen vad jag hört hittills av de olika delay- och reverbeffekterna också. Och Gaugear!

  5. #5
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag ska bygga allt själv. Här används inte presets inte Det blir roligare. Tycker ja ska jag väl poängtera... men bygger jag ngt så postar jag det här.

  6. #6
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Deadbeats är grym om man vill få till Deadbeat (Scott Monteith)- och Akufentrummor.

  7. #7
    Bulvanskägg
    Bulvanskägg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    ConceptX_v3 Wavetablesynth
    DotCom44 Modulsynth
    SIAC 2-1 Synthi-kopia
    Medusa V2 Gigantisk monstersynth (kräver kraftfull dator)

    Jag gav snart upp försöken att bygga nåt själv (förutom att kombinera ihop olika "instruments"). Att försöka göra något som matchar de mest avancerade medföljande ensemblerna tror jag att få personer klarar av. Ser man på användarbiblioteket så har i alla fall inte jag hittat någon ensemble som är uppbyggd från grunden med core-moduler.

  8. #8

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ska bygga allt själv. Här används inte presets inte Det blir roligare. Tycker ja ska jag väl poängtera... men bygger jag ngt så postar jag det här.
    Just med Reaktor tycker jag man gör sig en otjänst om man resonerar att man ska bygga allting själv. Dels för att det finns så oerhört mycket byggt redan med bra byggklossar man kan lära sig av, dels för att Reaktor är betydligt snårigare att bygga egna ensembler i än tex Nord Modular eller valfri hårdvarumodular. (Delvis för att man kan bygga ensembler på väldigt många nivåer, från DSP-nivå till att specialanpassa gränssnittet, men också delvis för att Reaktors gränssnitt och uppbyggnad inte alls är så framkomlig som den skulle kunna vara.)

    Annars så rekommenderar jag att kolla upp vad patchskaparen har byggt i övrigt när man hittar något man gillar, vissa är läskigt produktiva och har massa godis att ladda hem.

    Håller helt med om SIAC också, den är nästan obligatorisk att ladda hem.

  9. #9
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Funderade faktiskt på att starta just en sådan här tråd. Där vi kan tipsa varandra om bra ensambles.

    Den klassiska 3X är en väldigt välgjord synt. Solina-V String Ensamble om man gillar gammaldags stråksynt med ett snyggt utseende. Bland effekterna finns t ex g-Transcoder och Lazerbrew-reverbet som jag gillar.

  10. #10
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    AKAI har släppt en gratis ensamble med trumljud till Reaktor. Egentligen tänkt att användas med deras LPD8. Men går lika bra att köra som vanlig trummodul om man vill.

    http://www.akaipro.com/lpd8reaktor


  11. #11
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag använder ofta en moddad version av Splitter som jag la upp en ren och enkelt variant av i somras. http://www.99.se/ovrig-mjukvara/2639...r-reaktor.html

    Tror det nämdes i en annan tråd men missa inte Spiral, riktigt kul sequencer. Aha den finns tydligen med som uppdatering direkt i service center numera.. Annars är det bra att läsa lite på forumet om tips på vilka grejer eller kreatörer som är värda att kolla lite extra på. http://www.native-instruments.com/fo...splay.php?f=30

  12. #12
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Håller helt med om SIAC också, den är nästan obligatorisk att ladda hem.
    Helt fantastisk!

  13. #13
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Inte nån direkt ensemble men om man är trött på reaktors lite tråkiga GUI så finns det en hel drös med rattar och annat grafiskt lull-lull att liva upp sina kreationer med i User Libraryt under macros/Panel elements. En del rätt fula och en del guldkorn, även några förbättringar av sånt som inte finns som standard, bipolära ratta tex.

  14. #14
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Håller helt med om SIAC också, den är nästan obligatorisk att ladda hem.
    En grej bara, hur stänger man av sequencern? Jag testar olika ljud som låter grymma som fan, men när jag ska spela in dem sätter synten igång en sequencer som gör att den låter helt annorlunda. Känns lite onödigt.

  15. #15
    mats88
    mats88 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kan det vara input som spökar? alltså att den är inställd på kb+seq istället för bara kb

  16. #16
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    En del kanske känner till Spark som finns att köpa hos Native Instruments. Nu har utvecklaren lagt upp en version av Spark under namnet CHA-OSC i User Library.

    Citat Ursprungligen postat av Stephan Schmitt
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    This is my personal Holiday gift 2009 for the Reaktor user community.

    CHA-OSC is one of the branches of an evolutionary process that was also the foundation for the popular REAKTOR SPARK, and that will be the basis of more to come.

    In contrast to SPARK, this is not an official full-featured release but more a private project. It means, you cannot expect the same level of sound design and preset content. Also unlike SPARK, CHA-OSC is a pure REAKTOR ensemble without specific KORE 2 / KORE PLAYER features.

    The Ensemble comes with a small selection of Snapshots. They can be used as starting points for your own exploration of the sound space of CHA-OSC. It would be really interesting if some of you would upload the Snapshots that you have made with this instrument.
    https://co.native-instruments.com/in...l&patchid=8998


  17. #17
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    en användare till Stephan Schmitt: "Very nice. You should think about starting your own company to market your creations."

  18. #18
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ja, verkligen. Har suttit och rattat en stund. Kommer ta en liten stund att sätta sig in i den helt och hållet. Men den går verkligen att göra allt från riktigt snygga dynamiska spelbara ljud till rent oväsen med CHA-OSC.

  19. #19
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Jag vet inte om jag missat nåt grundläggande men; hur gör man för att automatisera start/stopp på ensembles i Live? Kör jag t.ex. Deadbeats så kör ju den igång så fort jag trycker på Play i live. Är enda sättet att mute:a spåret? :/

  20. #20

    Redaktör
    Muta spåret är nog enklast. Vad jag vet sätter alla ensembler igång automatiskt när de får en klocka, sen är det upp till den som gör ensemblen om de vill ha mer funktioner än så.

  21. #21
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage


    Richard Devine GrainCube http://vimeo.com/8430982

    Kommer snart finnas att hämta på http://devinesound.net/

    Gjord för Lemur men kommer säkerligen gå att köra även utan en.

  22. #22
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    den där videon är ju för go, typiskt att reaktorrean är slut nu
    lika bra jag frågar här också eftersom jag hitta en reaktor tråd
    nån som vet om granular (se ovan) går att splitta vawfiler långsammare än microsekunder?
    eller om nån sån ensemble finns

  23. #23
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Klart du kan sätta långsammare värde än en mikrosekund (en miljondels sekund). Vet inte ens om det går att komma så långt ner. Ser inte riktigt syftet med det heller.

    Eller har jag missförstått vad du skriver?

    Du menar att du vill kunna hacka upp t ex en trumloop eller röst i tydligare fragment? Det finns redan gott om sådana ensambles.

  24. #24

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ska bygga allt själv. Här används inte presets inte Det blir roligare. Tycker ja ska jag väl poängtera... men bygger jag ngt så postar jag det här.

    Men då blir det ju presets

  25. #25
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    nej jag vill ta ett exv 20 min jam och sen ska granular programmet välja ut delar randomly, hellst då minst 2 sek delar och spela upp, granular ska slica

    om du känner till nån sån ensemble får du gärna tipsa
    jag fick tips om vectory, men jag har inte kollat upp den än
    annars är ju graincube ovan det jag utgår ifrån, men den är ju inte släppt än
    så jag vet inte riktigt hur den fungerar

  26. #26

    Redaktör
    Ta en av granuläruppspelarna, ställ in längden till 2 sekunder, modulera startpunkten med brus, klockat till 0,5Hz (för att byta varannan sekund)?

    Annars finns både Grainstates och Travelizer med i Reaktor som gör liknande saker, och borde vara relativt enkla att modifiera till att göra det du vill.

  27. #27
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    aaa tack, detta måste testas

  28. #28

    Redaktör
    Borde gå att patcha ihop rätt enkelt med tex PD också om du inte känner för att punga ut med pengar bara för att göra detta.

  29. #29
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    hm, vad är PD?
    jag tror jag klarar mig på demot, men fungerar det som jag tänkt köper jag programmet
    det är ju inte så dyrt

    såg att absynt hade nån audioprocessing med granular också
    men roligast om graincube klarar det, men då blir det dyrt även om jazzmutant gått ner i pris, om man nu vill ha den roligaste leksaken...

    den roligaste tanken är att använda en entimmes wavfil som source el oscillator typ
    som den ljudkälla man utgår ifrån istället för en synt
    och sen slumpas det ut ljud från denna som skapar nån sorts airport feeling el dyl
    gärna i realtid så man kan använda det under en konsert

  30. #30

    Redaktör
    Pure Data

    Det är en gratisvariant av Max/MSP, om man ska förenkla. Det finns andra gratismodularer (speciellt till PC), men det är rätt lämpligt för sånt här slags samplingsmanipulerande (de flesta andra modularer är mer analoginriktade).

  31. #31
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Paul's Extreme Sound Stretch är lite kul att leka med också, om du vill dra ut på nåt 50x eller så. http://hypermammut.sourceforge.net/paulstretch/

  32. #32
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    ja of course pure data, tack
    he he, 50x, låter kul, tuggummi

  33. #33
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    haloj!
    Skulle behöva tips om någon bra ensemble för lite go analog bas, letat en del men det finns ju en miljard att ladda ner

  34. #34

    Redaktör
    Det finns en trave analogkloner av varierande kvalitet - jag skulle börja där.

    En hel del av det som ingår i standardbiblioteket funkar också för analogt smör och bröd, tex Carbon/Carbon 2, Kaleidon, Junatik och säkert ett par till. Låter inte otroligt analogt (även om vissa av dem har parametrar för drift och sånt) men definitivt användbart nog.

  35. #35
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Har nån något tips på en ensamble som kan sampla on the flaj som KP3?

  36. #36

    Redaktör
    Det finns en ensemble som är inspirerad av Kaosspad som jag har för mig kan sampla i farten. Dessutom finns en version av Grainstates i användarbiblioteket som har sampling+freeze. Sen finns det massa mer också om du letar, har för mig att det finns ett par demoensembles eller eventuellt bara macros som följer med som också har realtidssampling.

  37. #37
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Tack fm, du kommer inte ihåg vad den första hette? Kollar vidare, har sett en del som ser bra ut på bild men blir inte klok på om dom kan sampla, verkar som oftens som att man måste lägga in färdiga samplingar.

  38. #38

    Redaktör
    Jag har den hemma på hårddisken, men det hjälper inte dig så mycket. Ska kolla ikväll.

  39. #39
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Hygglo, la ut en fråga på NIs forum mé.

  40. #40

    Redaktör
    Du har Glex och Instant Repeater i Library/Sample Transformer/Glex-Granular (ja, rätt undangömt, kom som en bonus med någon uppdatering), och Grainstates-varianten heter GrainstatesT. I användarbiblioteket (Classics/Effects) finns också en annan Grainstatesvariant som kan sampla.

    Kaosspadklonen jag tänkte på hade inte livesampling, men det borde ju vara hyfsat lätt att kombinera med någon av de existerande ensemblerna ovan.

  41. #41
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Tack, du är en klippa!

  42. #42
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Bumpar upp den här tråden med några nya tips:
    SH-2000 : https://co.native-instruments.com/in...l&patchid=3423

    ARP AXXE, Odyssey och String ensemble : http://www.hollowsun.com/HS2/products/reaktor/index.htm

    Fyll gärna på om ni hittat nåt nytt och håll tråden levande!

  43. #43
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    De flesta av Stefan V:s ensembles är extremt bra! Behöver inte köpa några nya softsyntar på länge nu!
    https://co.native-instruments.com/in...&userid=316323
    Dock fick jag inte Proton 7 att låta "rätt". Skrek i högtalarna så jag (eller han) måste ha missat nåt...

  44. #44
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2011-09-04 kl. 16.18.30.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	99,1 KB 
Id:	31088

  45. #45
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Mårre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2011-09-04 kl. 16.18.30.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	99,1 KB 
Id:	31088
    Är RE-201 en integrerad vst? Eller vad?

  46. #46
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mv Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är RE-201 en integrerad vst? Eller vad?
    Det är en ensamble gjord av en användare till Reaktor: http://co.native-instruments.com/ind...l&patchid=7193

  47. #47
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Ingen .ens utan en .ism

    Det gör ju att man kan droppa den i en ensemble (vilket är riktigt trevligt). Kan man göra om .ens till .ism? Hade varit trevligt då man kan droppa effekter (som är .ens) i en ensemble.

    Katzen? False Messiah? Nån som vet?

  48. #48

    Redaktör
    Det är bara att högerklicka på panelen eller modulen i kopplingsläget och välja "Save Instrument As..."

  49. #49
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Absolut, fast det räcker inte med att droppa dom man måste koppla in den sen också.

  50. #50
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    http://boscomac.free.fr/ - snygga, enkla och låter bra. Finns både syntar, effekter och trummaskiner.

  51. #51
    Den Lata Geckon
    Den Lata Geckon är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Är det någon som gjort något så ovanligt som en flanger som kan retriggas genom MIDI note on eller via ljudtransienter?

  52. #52

    Redaktör
    Vad menar du med retrigga – starta om LFO:n? Om så, så borde endera vara lätt att bygga själv – har för mig att de flesta LFO:s i Reaktor har en reset-ingång.

  53. #53
    Den Lata Geckon
    Den Lata Geckon är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ja, att den bara följer en envelope som en sågtand eller nåt, och börjar om igen beroende på vad den känner av. Nu var det ett bra tag sen jag pysslade med Reaktor, och även då gjorde jag bara några simpla nybörjargrejer, så känner mig inte så benägen att bygga ihop en egen utan någon som håller mig i handen. Tror nog att det blir det där med extern MIDI avläsning som blir det klurigaste biten.

  54. #54
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Reaktor on Sale! Någon som hittat några nya freaky stuff?

  55. #55
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    http://devinesound.net/

    Spana in GrainCube gratis här. Sjukt fet!

  56. #56
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

  57. #57
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    GrainX - inte revolutionerande, men trevlig/enkel layout.
    http://www.native-instruments.com/en...try/show/7039/

    Mike Huckaby ger en enkel tutorial här :

    http://vimeo.com/95921019

  58. #58
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Den här ska ni kolla in. Rätt begränsad i och med att utvecklaren bestämt att den ska ha ett visst sound, men jävlar vad bra den låter!

    http://www.native-instruments.com/en...try/show/7573/

  59. #59
    deleted user
    Ska kolla direkt när jag lämnat sommarstugan, gillar begränsade saker. Ska kolla modularen också eftersom jag även gillar obegränsade saker. Ootroligt segt nät här i skogen så jag orkar inte leta länk men jag använder Double Ouzo ganska mycket. Monoton fm-techno på nolltid, trevligt gränssnitt och fiffiga funktioner.

  60. #60
    jobromedia
    jobromedia är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Digit 8 är helt enkelt bara för underbar!

    Jag har själv skapat några intressanta instrument/effekter. Hoppas ni gillar dem!
    Senast redigerat av jobromedia den 2014-08-17 klockan 07:16.

Liknande ämnen

  1. Gratis ensemble från NI till alla Reaktor-ägare
    Av false messiah i forum Övrig mjukvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-08, 13:51
  2. Reaktor
    Av hammer i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 22:46
  3. Gratis alternativ till Reaktor
    Av lasselu i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 14:17
  4. Reaktor
    Av tangent dream i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-25, 12:08
  5. Reaktor 5 är här
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 18:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •