Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: stämmor

  1. #1
    lensv
    lensv är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    stämmor

    Hej, en riktig lamerfråga...

    Med hjälp av div. effekter kan man ju få en gitarr att ljuda i stämmor, men vad kallas denna effekt på engelska?

    Samtidigt undrar jag ifall det går att åstadkomma en sådan effekt i t.ex. Garage Band?

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Pitch shifter. Misstänker jag att det är du är ute efter. Lite osäker på vad du menar med "ljuda i stämmor" dock.

  3. #3
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Du har väl Harmonizer också. Den är lite mer intelligent iom att du kan sätta den i förinställda skalor.

    /Mein

  4. #4
    lensv
    lensv är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för svar!

    Det kan nog vara något av dessa alternativ som jag är ute efter. Med stämmor menar jag att det ska låta ungefär som om det vore två gitarrer som spelar samtidigt (i något skilda "stämmor").

    Jag hittar dock ingen sådan här effekt i Garage Band... Kan det möjligtvis finnas några "mjuka boxar" att köpa till som plugin ed.?

  5. #5

    Redaktör
    Det finns en inbyggd pitcheffekt i OS X som heter AUPitch, du hittar den om du öppnar effektdelen för spåren. Den är låter inte fantastiskt, men är gratis. Annars verkar det inte finnas jättemånga rena harmonizer-plugins (det finns, men är rätt dyra överlag).

  6. #6
    lensv
    lensv är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det jag tänkte närmast på var de effektboxar som man kopplar till mjukvaruförstärkaren för en ansluten gitarr. Garage Band har tio inbyggda sådana. Jag tror inte att någon av dem har den här karaktären, så min fråga är om det finns flera sådana här "boxar" att köpa till?

  7. #7

    Redaktör
    Ja, alla Audio Unit-plugins dyker upp i effektdelen. Så om du vill ha en harmonizereffekt lägger du till den där. De dyker inte upp som gitarrpedaler i Garageband dock, de är inbyggda i gitarrsimulatorn som ingår.

  8. #8
    lensv
    lensv är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, alla Audio Unit-plugins dyker upp i effektdelen. Så om du vill ha en harmonizereffekt lägger du till den där. De dyker inte upp som gitarrpedaler i Garageband dock, de är inbyggda i gitarrsimulatorn som ingår.

    ..Och de här pedalerna går inte att utöka/köpa till då?

    Det jag skulle vilja uppnå är effekter som läggs på i realtid (medan man spelar), inte på ett inspelat/färdigt spår... Är inte detta möjligt i Garage Band?

  9. #9

    Redaktör
    Jo, det är möjligt.



    Alla extra effekter hamnar på samma ställe som i bilden, så de dyker inte upp som extra pedaler i mjukvaruförstäkaren. Men det är bara att lägga dem innan förstärkaren (lämpligen), så får du samma effekt.

    Det finns en inbyggd pitchshiftplugin i Garageband också, men den lät ganska konstigt när jag testade den.

    (jag förstår inte riktigt vad Apples Garageband-översättare har tänkt för övrigt, klart bisarra termer överlag.)

  10. #10
    lensv
    lensv är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    OK, tack! Jag ska kolla närmare på detta så fort jag får lite mera tid...

  11. #11
    lensv
    lensv är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det tog visst mer tid än väntat... Nu har jag iaf. pluggat in en gitarr, men dessvärre hittar jag inte vart jag lägger till dessa Audio Units (hittar inte ovanstående effektavdelning alls).

    Jag har Garageband 09. Troligtvis finns det någon knapp mitt framför ögonen på mig, men jag ser den inte... Vill någon guida mig?

  12. #12
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Kör med PC istället, då funkar allt mycket bättre!

  13. #13
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av platon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör med PC istället, då funkar allt mycket bättre!
    Ja, hämnden är säkert ljuv.

    Men till frågan - är det nån som är hemma på garageband?

    /Mein

  14. #14
    lensv
    lensv är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ingen som har något lite mera konstruktivt att komma med?

  15. #15

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av lensv Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tog visst mer tid än väntat... Nu har jag iaf. pluggat in en gitarr, men dessvärre hittar jag inte vart jag lägger till dessa Audio Units (hittar inte ovanstående effektavdelning alls).
    Klicka på i:et nere i högra hörnet. Under "Detaljer" hittar du alla effekter och kan lägga till som i bilden ovan.

  16. #16
    lensv
    lensv är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på i:et nere i högra hörnet. Under "Detaljer" hittar du alla effekter och kan lägga till som i bilden ovan.

    Där har jag varit och letat, men det finns inga "detaljer" hos mig. Det jag kan välja mellan är Master Track och Guitar Track. Jag antar att det är den senare av dem som jag ska kika närmare på. Det enda som finns där är dock bara val/inställning av förstärkare samt effektboxar/pedaler, ingenting annat

  17. #17

    Redaktör
    Aha, jag har Garageband 07 (eller vad nu versionen innan var). Men motsvarande sektion borde stå att hitta någonstans, antar jag? (använder i princip aldrig Garageband.)

    Hur ser det ut om du skapar vanliga ljudspår?

  18. #18
    lensv
    lensv är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jodå, för vanliga ljudspår (Software Instruments) ser dessa effekter ut att vara tillgängliga. Dock inte för gitarrspår

  19. #19

    Redaktör
    Då är det ändrat i senaste versionen. Men det borde gå att få in vanliga effekter även på gitarrspår tycker jag. Men det kan vara begränsat, och då är det inte så mycket att göra åt. :/

    (Mer än att byta till något annat program än Garageband, men det är kanske inte aktuellt.)

Liknande ämnen

  1. Stämmor i Country/Country rock, har de någon speciell uppbyggnad?
    Av ace i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 16:49
  2. jobba med adlibs dubbningar och stämmor
    Av Jätten i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 15:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •