Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vilken trumpet ska man köpa?

  1. #1
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran

    Vilken trumpet ska man köpa?

    Hej. Kommer nog ganska säkert skaffa en trumpet. men undrar vad som skiljer en yamaha från en bach osv? Finns det några märken att rekomendera eller undvika? Kan en vanlig trumpet för 1000-750:- vara lika bra som dom som går för 1500:-? pratar second hand då alltså. Är musikstil relevant vid köp av trumpet?
    för tidigt att säga vad jag skulle använda den till. men det lutar helt klart emot jazz, jamaicansk musik och dansmusik/house. är iaf dom områden där syntharna inte räckt hela vägen för mig.
    är rätt förtjust i sun ra och 70tals miles davis(de vildare grejjerna). finns det några märken som lämpar sig bättre för avantgarde-fusion och bebop än tex ragtime? Eller är det samma tutor? Hur mycket skiljer sig trumpeter överlag från varandra?

  2. #2
    limpan2
    limpan2 är inte uppkopplad
    limpan2s avatar
    Senior
    Tja!
    Jag är inte trumpetare men jag är saxofonist och känner många trumpetare och är väldigt intresserad av blåsinstrument så jag har nog ganska bra koll så jag ska försöka hjälpa dig.
    Alla trumpeter har olika klang beroende på vilket matrial och hur den är byggd och allt detta. Men även två olika trumpeter av exakt samma märke låter inte helt likt varandra. Men när man kommer till vad man bör köpa så är det bättre att köpa en Yamaha än en nettotrumpet för 600kr. Saken är den att lågprismärken som ingen har hört talas om kan låta bra men ventilerna kärvar ofta och gör det svårt att spela och rostar lättare och det är inte roligt med kärvande ventiler på en trumpet. Jag vet inte om du ska spela för första gången eller om du har spelat förr men Yamaha skoltrumpeter är ett ganska säkert kort bara förra ägaren har tagit hand om den med ventilolja så inte ventilerna har rostat. Jupiter har också bra skolmodeller. Om vi ska prata Bach så är det så att Bach gör bara proffstrumpeter och sådana är ju mer välbyggda och har ofta klarare klang och låter bättre i botten och på höjden. Det är ju inte bara Bach som gör proffstrumpeter utan det finns ruskigt många andra märken också t ex B&S, Schilke, Selmer och självklart Yamaha och Jupiter med även om dom gör skoltrumpeter med.
    Ska man prata stil och sådant som olika trumpeter passar till är ju personligt men klassiska trumpetare väljer ju oftast Bach eller Schilke men det betyder inte att dom inte låter bra till jazz. Martin trumpeter ska tydligen vara lite kult för jazztrumpetare selmer är ju också ett ganska vanligt ''jazzmärke'' men du kan ju som sagt spela jazz på vilken trumpet som helst.
    Om du är nybörjare är det kanske bäst att satsa på en skoltrumpet men om man har pengarna eller hittar en billig gör det inget att börja på ett proffsinstrument. Sedan när man blivit mer erfaren och ambisen är upptränad och man har koll på att spela får man börja munstycksjakten hitta det perfekta munstycket för dig. Då letar man kanske efter ett munstycke som låter jazzigt t ex.
    Hoppas jag var till nån hjälp och lycka till att hitta din trumpet!

    Min bror har förresten en Jupiter skoltrumpet och en B&S proffstrumpet att sälja om du är intresserad men det är antagligen några tusen mer än du tänkt dig.

  3. #3
    jonne.b
    jonne.b är inte uppkopplad
    jonne.bs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kolla på ebay efter en modell som heter Olds Ambassador. Det är skoltrumpeter från typ 50-talet och framåt och dom brukar gå för runt tusenlappen. Lite roligare än en vanlig Yamaha-skoltrumpet och kan låta riktigt bra trots att det i själva verket är en skolmodell.

  4. #4
    abbegitarr
    abbegitarr är inte uppkopplad
    abbegitarrs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har precis införskaffat en trumpet från thomann för 850 kr, denna: http://www.thomann.de/se/startone_str25_trompete.htm
    Den känns förvånadsvärt gedigen för mig som inte spelat trumpet innan, ventilerna går lätt, det ingick även ett bra hardcase. En bra trumpet att prova på att spela med i alla fall. Får väl återkomma med information om ventilerna kärvar eller så.

    Lite som ett lotteri att köpa ultrabilliga instrument från thomann.

  5. #5
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Jag kopte en billig trumpet och efter ett tag borjade mittventilen att kärva. Ar den helt fucked, eller racker det att smorja upp den lite??

  6. #6
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Limpan2: jättecred för ett fantastiskt utförligt och välskrivet svar! Ramlade in på tråden och är inte själv i trumpetköpartankar, men jag kände ändå att jag ville kommentera detta! 99:an är fantastisk och med sådana som du blir det ännu bättre!

  7. #7
    ZibiGabzi
    ZibiGabzi är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tusen tack för ett så utförligt och mycket upplysande svar! har precis råkat "ramla in" här och blev jätteglad för din hjälp.
    Mera sådant!

  8. #8
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    abbegittarr>> blir lite nyfiken. jag köpte ju själv en tamburin från deras sortiment av egenproducerat som var förvånansvärt bra med och kosta typ ingenting. kul om något proffs testade den.
    dalleponken>> har du prövat att smörja den? jag tror att det kan räcka.

  9. #9
    magnus_pn
    magnus_pn är uppkopplad nu
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Hmmm
    Spelat trumpet under många år men nu legat nere ett par decennier....
    Min erfarenhet från den tiden är att du får vad du betalar för. På den tiden var bl.a. Bach och King topp kvalitet. Klangen i trumpeterna skiljer sig ganska mycket åt. En del helt "platta" i tonen och andra har mycket rymd som lyfter tonen...
    Köpte själv en King med silverklocka som jag haft mycket nöje av. Sedan inte att förglömma: munstycket är inte utan betydelse det heller. Råd: prova dig runt. Jag tror du kommer höra skillnad och lycka till!

    Red: oooops var visst en gammal tråd. Antar att trumpan för länge sedan är inköpt och spelad. Blev det någon bra????
    Senast redigerat av magnus_pn den 2012-06-12 klockan 22:14. Anledning: Vilse i tiden

  10. #10
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    nä har inte blivit av än faktisikt

  11. #11
    ygg
    ygg är inte uppkopplad
    yggs avatar
    Senior
    Själv mycket intresserad av en trumpet.
    Mest för att göra allt annat än vanliga trumpetljud med.
    Behöver man en "muter", eller vad det nu heter, för att skeva till det lite extra?

    Tips på billiga men funktionella mottages tacksamt.

  12. #12
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ygg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv mycket intresserad av en trumpet.
    Mest för att göra allt annat än vanliga trumpetljud med.
    Behöver man en "muter", eller vad det nu heter, för att skeva till det lite extra?

    Tips på billiga men funktionella mottages tacksamt.
    Det du letar efter heter sordin. Det finns några olika varianter, kolla in Wikipedia:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Bleckbl%C3%A5ssordin

  13. #13
    ygg
    ygg är inte uppkopplad
    yggs avatar
    Senior
    Tackar!

  14. #14
    Lime
    Lime är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hej!

    Jag har samma fråga men skriver här för att undvika att skapa ett nytt ämne!

    Jag funderar på att börja spela trumpet. Tänker spela framförallt reggae och även lite jazz, ingen orkester/marchtrumpet dvs
    Har sysslat med musik en del tidigare (spelar gitarr och trummor) men har ingen koll på vad jag ska gå på vad gäller trumpet, varken märke eller specifikationer. Finns det någon som kan berätta vad jag ska tänka på och kanske till och med länka till någon värd nybörjartrumpet. Har en budget på max 2 500, men helst mellan 1 500 och 2 000!

    Tack på förhand!

  15. #15
    corelli
    corelli är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Se till att köpa en begagnad trumpet.

Liknande ämnen

  1. Vilken klavitur skall jag köpa?
    Av macmike i forum Övriga instrument
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 18:56
  2. Vilken klaviatur ska jag köpa?
    Av CRASH n BURN i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 11:14
  3. Newbiefråga - Vilken klaviatur ska jag köpa?
    Av Arvid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 16:35
  4. Vilken HD ska jag köpa?
    Av Angelo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-08-12, 12:48
  5. Vilken synt ska jag köpa?
    Av sisältää i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2004-10-20, 20:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •