Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Frakt/försäljning: Samla goda och dåliga erfarenheter

  1. #1
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran

    Frakt/försäljning: Samla goda och dåliga erfarenheter

    Tänkte att det kan vara fint att samla erfarenheter om olika "fraktfirmor" och tillvägagångssätt vid försäljningar och köp av prylar. Så jag börjar.

    Bussgods:
    Har aldrig haft problem med dessa tidigare, saker har kommit fram efter några dagar och hittills inget som skadats. Men nu har jag skickat en limiter till Sthlm som efter 2,5 veckor fortfarande bara är registrerad som "vidaresänd" från Gbg. Pratade med Bussgods i Gbg för en vecka sen och de skulle kolla och ringa upp, vilket de såklart inte gjorde. Ringde idag igen och nu har Bussgods Gbg mailat Sthm om att kolla sina hyllor efter ett paket som de inte plockat fraktsedel från. Så man får ju hoppas att lådan inte stals eller trillade av bussen på väg upp eftersom jag gissar att jag inte kommer få det minsta kompensation om paketet inte hittas.

    Betalning vid försäljning/köp:
    Hittills har jag kört efter regeln "köparen betalar, sen skickas prylarna". Och det har funkat fint för mig, både vid köp och försäljning. I ovanstående fall ville dock köparen betala mot efterkrav, vilket jag gick med på. Bad honom dock sätta in 500 kr på mitt konto först, eftersom jag läst nånstans om någon som haft dåliga erfarenheter med det då köpare inte hämtat ut paketet och att han då fått stå för fraktkostnader utan att ens få något sålt. Köparen köpte det argumentet utan problem.

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Frakt med bussgods är väl alltid försäkrat? Så något borde du kunna få tillbaka i värsta fall.

    En till dum sak med bussgods: Om man köpt något via deras efterkravs-tjänst (postförskott) så tillåter de absolut inte att man öppnar paketet förrän man betalat även om de ställt fram paketet å allt. Så, om någon skickat en låda tegelsten så åker man på en hel del problem helt i onödan. Efterkrav använder man väl just för att förhindra sådant? Eller har jag missuppfattat tjänsten?

  3. #3
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Bussgods: Slarvat med ett paket precis som M i Gbg beskrev. De hade dessutom attityden att det var kundernas fel, trots att de hade skickat paketet till fel stad och "glömt bort" att det låg där i veckor. Tycker allmänt de känns lite oseriösa men det beror möjligen mer på personalen just på mitt ställe.

    Postförskott: Fortfarande mycket enkelt och bra, kräver dock att man har ett giro som man betalar årsavgift för.

  4. #4
    Bitpop
    Bitpop är inte uppkopplad
    Bitpops avatar
    Senior
    Bussgods: Har fungerat riktigt bra när jag har använt det i Uddevalla, trevlig och hjälpsam personal. Bussgods i Göteborg är jag däremot lite tveksam till, jag kollade upp vad ett paket skulle kosta att skicka genom deras hemsida. Ungefär 215 kr. Jag kommer dit med paketet, han som står i kassan väger och mäter det och kommer fram till att jag borde betala 360 kr. Eftersom jag inte hade räknat med att det skulle gå upp så mycket i pris hade jag bara med mig 300 kronor. Han sa då "okej, du kan väl få skicka det för 215 kr då" och då hade jag inte nämnt att det hade kostat 215 kr när jag hade kollat upp priset på hemsidan. Försökte han få extra pengar till kaffe-fikat kanske? Kändes oseriöst. usch.

    Tillägg: Håller med drifter7508 att frakten är billig, det var en moog lp jag skickade.
    Senast redigerat av Bitpop den 2009-11-09 klockan 15:34. Anledning: drifter7508

  5. #5
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Skickat/mottagit ett 10-tal paket med Bussgods. Allt har funkat fint för mig.
    Även varit hjälpsamma och trevliga. Jäkligt billigt är det också att skicka stora synthar,
    runt 300:- =)

  6. #6
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Det har nu gått en månad sedan jag skickade ett paket (7 kg, 50x30x20) med Bussgods och det enda någon vet om det är att det lämnade Göteborg för en månad sedan. Ringer några gånger i veckan och det lovas att det ska letas och kollas upp, men ingen ringer tillbaka. Så jävla tröttsamt. Vill verkligen inte att köparen surnar och inte hämtar ut det.

  7. #7
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Ja, eller så får du säga grattis till bussgods eftersom dom just köpt en Limiter för 1,5 gånger försäljningsumman.

    /Mein

  8. #8
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Vad menar du med 1,5 x försäljningssumman?

    Allt jag fått veta är att jag får efterkravet av dom. Och det var på 500 kr mindre än försäljningssumman, eftersom jag fick 500 kr i förskott av köparen. Och dom pengarna ska jag ju skicka tillbaka till honom. Har dock blivit lovad att få dessa 500 också om jag visar internetkvitto på att jag fått och lämnat tillbaka dom. Men att jag skulle kunna få nåt för besväret, tiden och alla telefonsamtal? Nä, det sas det inget om.
    Senast redigerat av M i Gbg den 2009-12-01 klockan 20:52.

  9. #9
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jag skulle varit som en bullterrier tills dom ersatt mig med vad jag blivit av med samt kompensation för deras klantighet och att det tagit sån tid.

    /Mein

  10. #10
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    som en bullterrier -> lat?



    Hoppas att det ordnar sig snabbt, har bara skickat med posten själv och det har alltid gått både bra och fort.

  11. #11
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jodå, vi har haft tre stycken i familjen så jag känner till typen. Engelsk soffterrier 98% av tiden tills den får för sig nånting annat, ex. "Ok, den här träbiten är tre meter lång, möglig och luktar döda smådjur - få mig att släppa taget!" Du kan hänga upp hunden i det greppet utan att den släpper taget.

    Lite av den andan ska man ha när man bråkar med myndigheter eller fraktbolag.

    /Mein

  12. #12
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    - Väl bekant, jag har ett högintensivt exemplar av staffordshiremodellen själv

  13. #13
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Tack för pepp. Nu ska jag ge mig på dom som Malcolm Tucker!

Liknande ämnen

  1. Mawzer Midicontroller - Redo för försäljning
    Av Katzenjammer i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 19:20
  2. # OB-X: Goda råd, tips och information efterlyses!
    Av moogpower i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 10:28
  3. goda råd till en Mac-novis önskas
    Av stefeklund i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-08-01, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •