Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 131 av 131

Ämne: Dåligt ljud på nya CD-skivor?

  1. #121
    LCR
    LCR är inte uppkopplad

    Senior
    Från en personlig hör-vinkel så lyssnar jag bara aktivt på musik, d.v.s. inte
    radio i bakgrunden eller Spotify på när jag gör annat utan ganska hög volym
    då jag gör saker som inte kräver någon större hjärnverksamhet på det
    humanistiska planet och då märker jag verkligen av vilka skivor som är
    bra och vilka som är dåliga, och för mej är det en katastrof att musik som
    ska ha ordentligt med dynamik bara ger en huvudvärk efter några låtar.


    LCR

  2. #122
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, jag förstår inte alls grejen med dynamik-aktivismen. Jag håller absolut med om att mastring alltid skall låta bra, i alla lägen, och att mastringstekniker som överdriver med limiters osv seriöst borde få sparken. MEN, att från det gå till att kritisera hela grejen med att använda limiters för att få musiken att få ordentligt stuns, det är inget jag kan ställa mig bakom. Lagom är bäst, och lagom är extremt olika för olika musikstilar. Jag menar, vad vore Daft Punk utan kompressorpump? Lite mer nyanserad debatt i ämnet hade inte suttit fel.
    Kanske inte just det Turn Me Up handlar om?
    Hade du läst bara första raden text på hemsidan så hade du förstått att de inte är radikala galningar som direkt avfärdar komprimerad musik som satans påfund, utan mer att de uppmuntrar till att inte komprimera just så hårt som många idag gör.

    Jag älskar djuuupa ljudbilder och jag älskar filter house!

    Grejen med det hela är väl att man idag nästan tvingas att ha så hög musik på sina låtar för att det blivit en standard. Väldigt synd, tycker jag.
    Därför tycker jag om turnmeup.org!
    Senast redigerat av sm0hm den 2009-11-28 klockan 20:28.

  3. #123
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    - det går inte alltid att höjja på volymreglaget tillräkligt för att det går stick-i-stäv med: EnvironmentProgramme + Humans = negativeEffectFeedback (gäller främt europeiska handySpelare)



  4. #124
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - det går inte alltid att höjja på volymreglaget tillräkligt för att det går stick-i-stäv med: EnvironmentProgramme + Humans = negativeEffectFeedback (gäller främt europeiska handySpelare)


    Nu är min åliska lite ring-rostig, men menar du att dagens iPods och dylikt har rätt kraftiga begränsingar på hur mycket man kan höja volymen i dem?

    Ja, det med... Gör det väldigt svårt för folk som vill njuta av saker som inte är tokhöga- Om man är ute och ränner då! Fungerar helt okej med vissa plattor dock- Så länge man har slutna hörlurar på spårvagnen...

  5. #125
    LCR
    LCR är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är min åliska lite ring-rostig, men menar du att dagens iPods och dylikt har rätt kraftiga begränsingar på hur mycket man kan höja volymen i dem?
    Om jag inte missminner mej så är det väl lag på det!

    Enkel lösning om vi pratar bärbart http://www.electric-avenues.com/

    Jag har en!

    Men om vi pratar stationär stereo så får man väl välja en förstärkare som
    passar ens lyssnings-behov = anledningen till att jag har ett 20-tal
    förstärkare (hm, det är i alla fall anledningen jag ger min fru...)


    LCR

  6. #126
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Verkar ju rätt grym
    lite bökig kanske?

    Ja, det är en EU-regulering om jag inte missminner mig.

  7. #127
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    ÅLänska ;9

    ja vi i EU går under en politisk lag med att dämpa bärbart till max 0.025watt MAX OUT per ²Ω~ <hörlur>
    -- och jag vet inte om det har gjort att folk sitter och skitar nersig med att komprimera för hårt (då det inte e "BRETHING" som EFX längre utan att blåsa ut så nära LIKSPÄNNING det går innan elementen vägrar röra på sig! -- det kanske kan vara nåt .. :


    släpp på ["VoltPOP"]~label
    det säger bara *POP* sen 3~minuter med vidgade membran och grejjerna luktar talspole *POP* igen
    låten e slut, men traxet e bara hårdkomprimerad liktröm -- ska väl gå att spela!!?

    12volt pop cooler EARplugs into lighter holds



    nytt släpp!!
    → 8 trax of pop [10 trax limited edition ~120VDC \w adapter → americaPressat]
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2009-11-29 klockan 05:08. Anledning: <senaredelen fiktion så klart -- för att vara övertydlig & skriva folk på näsan nu>

  8. #128
    LCR
    LCR är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ÅLänska ;9

    ja vi i EU går under en politisk lag med att dämpa bärbart till max 0.025watt MAX OUT per ²Ω~ <hörlur>
    -- och jag vet inte om det har gjort att folk sitter och skitar nersig med att komprimera för hårt (då det inte e "BRETHING" som EFX längre utan att blåsa ut så nära LIKSPÄNNING det går innan elementen vägrar röra på sig! -- det kanske kan vara nåt .. :

    släpp på ["VoltPOP"]~label
    det säger bara *POP* sen 3~minuter med vidgade membran och grejjerna luktar talspole *POP* igen
    låten e slut, men traxet e bara hårdkomprimerad liktröm -- ska väl gå att spela!!?

    12volt pop cooler EARplugs into lighter holds

    nytt släpp!!
    → 8 trax of pop [10 trax limited edition ~120VDC \w adapter → americaPressat]
    Ibland fattar jag inte riktigt vad du säger, men måste samtidigt erkänna att
    en del saker du säger riktigt roliga!!

    Keep it up!


    LCR

  9. #129
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Ålen är bäst!
    Men ja, jensan! Kan nog mycket väl vara så att den regeln gör att folk pressar högre! Mycket spelar nog in i det hela... Har ju blivit en standard typ. Rätt synd.

  10. #130
    LCR
    LCR är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ju blivit en standard typ. Rätt synd.
    Snarare katastrof...


    LCR

  11. #131
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Rätt katastrofalt dårå!
    Nej men det är jävligt jobbigt faktiskt.

    På helt sönderkomprimerade låtar tvingas man ju skruva ner rätt mycket för att det inte ska blöda ur öronen... Och då låter det bara kasst.

    Nu lyssnar jag inte på mycket musik som är så sönderkomprimerad visserligen... Hör väl mer till "vanligare" populär-musik. Jag håller mig åt skevtronica-hållet

    Haha

    Nej men jag uppskattar verkligen en subtil ljudbild... Där det kan ligga något "långt bak" och brumma typ... Där man hör vissa detaljer... Som att kolla på en jättestor tavla och kunna se penseldragen.
    Överkomprimerat är mer som att blåsa upp tavlan 20x storleken och sedan jämna ut alla kanter för att det ska bli så skarpa linjer och starka färger som möjligt. Man ser allt, men det blir inget djup och man får ont i ögonen av kontrasten.

    Även lite som att säga HAR DU LÄST DEN HÄR ARTIKELN?? Och trycka upp sidan två centimeter framför ögonen.

    mvh
    Konst-tönt-Simon

Liknande ämnen

  1. "platt ljud" i äldre cd-skivor
    Av pasp i forum Allmänt om musik
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 21:00
  2. Dåligt ljud i FL?
    Av Slim Vic i forum Övriga DAW
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 22:28
  3. Dåligt ljud
    Av romanenko i forum Logic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-10-01, 17:38
  4. Dåligt ljud
    Av romanenko i forum Inspelning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-01-27, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •